2020 November 30 - دوشنبه 10 آذر 1399
تأکيد دوباره آيت الله حسيني قزويني به حفظ حرمت بزرگان
کد مطلب: ١٣٥٨٥ تاریخ انتشار: ٣٠ مهر ١٣٩٩ - ١٨:٣٠ تعداد بازدید: 177
اخبار » عمومي
در جمع طلاب و روحانيون مطرح شد؛
تأکيد دوباره آيت الله حسيني قزويني به حفظ حرمت بزرگان

توليت حوزه علميه باقرالعلوم(ع) تهران که در کلاس اخلاق هفته گذشته بر حفظ حرمت مراجع تقليد و بزرگان تأکيد کرده بود، مجددا روي اين مهم تأکيد کرد و گفت: طبق روايات، کسي که به آبروي يک مؤمن خدشه وارد کند و باعث شود با آن بازي شود، خداوند آن فرد را از ولايت خود خارج مي کند و داخل ولايت شيطان مي كند تا حدي که خود شيطان هم آن فرد خطاکار را قبول نمي کند.

به گزارش روابط عمومي مؤسسه تحقيقاتي وليعصر(عج)، آيت الله سيدمحمد حسيني قزويني در جلسه درس اخلاق خود که به صورت مجازي براي اساتيد و طلاب حوزه علميه باقرالعلوم(ع) تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهيم به بالاترين درجات کمالات انساني برسيم، بايد سعي کنيم در زندگي مان تا حد ممکن گناه و معصيتي صورت نگيرد.

اين استاد خارج فقه حوزه علميه اضافه کرد: مادامي که فردي در زندگي خود آلوده به گناهان از جمله گناه غيبت و تمسخر ديگران يا گناهان ديگر باشد، نه ذکر او براي خدا، ذکر واقعي است و نه اين که مي تواند مسير الي الله را به درستي طي کند؛ چرا که اولين شرط طي کردن مسير کمال انساني، مراقبت انسان بر رفتار و اعمال خويش است.

توليت حوزه علميه باقرالعلوم(ع) تهران با بيان اين که علامه طباطبايي(ره) در پاسخ به سؤال يکي از شاگردان خود که پرسيده بود شرط رسيدن به مراحل بالاي کمال انساني چيست؟ گفته بودند مراقبت از نفس، گفت: يعني هر روز که ما از خواب بر مي خيزيم، بايد مراقب اعمال ظاهري و باطني خود باشيم؛ مراقب چشم، گوش، زبان و ... كه از آنها خطا سر نزند همچنين  ، بايد مراقب باشيم که فکر و قلب ما آلوده به گناه نشود و افکار بد را به جان و قلب خود راه ندهيم.

*خلاصه تقوا

آيت الله حسيني قزويني با اشاره به آيات دوم و سوم سوره طلاق، و با بيان اين که خلاصه تقوا يعني عمل به واجبات و ترک محرمات، گفت: طبق وعده خداوند، کسي که تقوا داشته باشد، راه نجات از هر مشکلي براي او قرار داده خواهد شد و روزي من حيث لايحتسب نصيب او خواهد شد.

مدير شبکه تلويزيوني وليعصر(عج) در ادامه سخنان خود با اشاره به آيه ۱۲۴ سوره طه، گفت: هر کس از ياد خدا اعراض کرده و آن را ناديده بگيرد،  در دنيا زندگي سختي براي او خواهد بود و در آخرت هم به صورت نابينا محشور مي شود.

اين استاد خارج فقه حوزه علميه با تأکيد مجدد بر در نظر گرفتن ياد خدا در همه امور زندگي گفت: طبق تأکيدات قرآن کريم، هر ملتي که خداوند به آن ها برکات و نعمت هاي خاصي عطا کرده، اگر از ياد خدا اعراض کنند، خداوند برکات و نعمات خاص خود را از آن ملت سلب خواهد کرد.

آيت الله حسيني قزويني با اشاره به سخناني از مرحوم بهاري مبني بر اين که تقوا اساس کمالات در زندگي مقربان درگاه الهي است گفتند: استاد بزرگ علم اخلاق مرحوم شيخ محمد بهاري مي فرمايد: کسي که مي خواهد متقي باشد، بايد چند امر را رعايت کند. اول ترک گناهان که پايه ي تقوي و اساس دنيا و آخرت بر آن بنا شده است و مقربين درگاه خداوند متعال به چيزي بالاتر و بهتر از آن تقرب نجستند. از اين جاست که حضرت موسي از حضرت خضر سؤال مي کند که چه کرده اي که من مأمور شدم از تو تعلّم کنم؟ خضر فرمود: به ترک معصيت.

احوالات خاص محدث قمي بعنوان الگوي روحانيون

در احوالات محدث قمي(ره) آمده است که در فصل تابستان ، در مشهد مقدس مسجد گوهرشاد نماز جماعت مي خواندند روز نماز جماعت ظهر را خواندند ولي  از خواندن نماز جماعت عصر صرف نظر کرده و به طرف منزل حرکت کردند و وقتي هم که از او علت اين کار را پرسيدند گفت که وقتي در رکوع نماز ظهر صداي يا الله از آخر مسجد شنيدم ، متوجه شدم که جمعيت زيادي پشت سرم نماز مي خوانند و يک لحظه از اين اتفاق خيلي خوشحال شدم و در دلم گذشت كه جمعيت زيادي پشت سر نماز مي خوانند؛ فهميدم تمام اين نماز به صورت خالص براي خدا نبوده و لذا از خواندن نماز جماعت عصر منصرف شدم؛ حالا ما بايد بدانيم که بزرگان ما اينچنين مراقب اعمال و رفتار خود بودند و ما بايد چنين افرادي را الگوي خود قرار دهيم.

توليت حوزه علميه باقرالعلوم(ع) تهران اضافه کرد: همچنين مرحوم محدث قمي کتاب منازل الآخرة را نوشته که حقيقتا مطالعه اين کتاب، انسان را از وابستگي به دنيا کم و از سوي ديگر اخلاص انسان نسبت به خداوند متعال را بالا مي برد و باعث مي شود که انسان نسبت به گناه و معصيت، دقت بيشتري داشته باشد و از انجام آن ها تا حد زيادي خود داري کند؛

محدث قمي براي فرزند بزرگش نقل کرده است که: وقتي کتاب منازل الاخره را تأليف و چاپ کردم و به قم آمده به دست شيخ عبدالرزاق مسأله گو افتاد. مرحوم پدرم کربلايي محمدرضا از علاقه مندان شيخ عبدالرزاق بود و هر روز در مجلس او حاضر مي شد. شيخ عبدالرزاق روزها کتاب منازل الاخره را گشوده و براي مستمعين مي خواند.

يک روز پدرم به خانه آمد و گفت: اي شيخ عباس! کاش مثل اين مسأله گو مي شدي و مي توانستي منبر بروي و اين کتاب را که امروز براي ما خواند، بخواني. چند بار خواستم بگويم که آن کتاب از آثار و تأليفات من است، اما هر بار خودداري کردم و چيزي نگفتم. فقط عرض کردم: دعا بفرماييد که خداوند توفيقي مرحمت فرمايد.

وي در ادامه سخنان خود تأکيد کرد: با توجه به آيه سوم سوره طلاق {قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا} خداوند براي هر كار و هر چيز اندازه و حسابى قرار داده است همانگونه که انسان براي سير شدن غذا بخورد و براي  سيراب شدن بايد آب بنوشد، براي رسيدن به مقامات بالاي کمالات انساني، بايد تقوا پيشه کند و اصل اساسي تقوا داشتن هم، گناه نکردن است؛ البته براي طلاب نبايد فقط بحث گناه نکردن باشد بلکه بايد بگوييم حتي عمل مکروه بلكه بالا تر از آن عمل به مباح هم نبايد از سوي يک طلبه علوم ديني صورت گيرد.

*اثرات گناه در زندگي

آيت الله حسيني قزويني با بيان اين که طبق رواياتي از امام صادق(ع) هر عملي که از ما انسان ها سر مي زند، بر زندگي مان اثر وضعي دارد، گفت: امام باقر(ع) هم فرموده اند که وقتي بنده اي گناه مي کند، روزي هاي خاص او قطع مي شود : إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُزْوَى عَنْهُ الرِّزْقُ الكافي ج : 2 ص  270 ح 8.

و در روايت ديگري مي بينيم که گناه باعث مي شود تا دعاهاي مستجاب و حاجتهاي قبول شده ما به ما نرسد.

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ يَسْأَلُ اللَّهَ الْحَاجَةَ فَيَكُونُ مِنْ شَأْنِهِ قَضَاؤُهَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ أَوْ إِلَى وَقْتٍ بَطِي‏ءٍ فَيُذْنِبُ الْعَبْدُ ذَنْباً فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لِلْمَلَكِ لَا تَقْضِ حَاجَتَهُ وَاحْرِمْهُ إِيَّاهَا فَإِنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطِي وَاسْتَوْجَبَ الْحِرْمَانَ مِنِّي .

الكافي ج  2 ص 271 ح 14.

امام صادق هم در روايت ديگري مي فرمايند که خدا هيچ نعمتي را که به انسان مي دهد، پس نمي گيرد مگر به سبب گناهاني که انجام مي دهد؛

قال الصادق عليه السلام مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً فَسَلَبَهَا إِيَّاهُ حَتَّى يُذْنِبَ ذَنْباً يَسْتَحِقُّ بِذَلِكَ السَّلْبَ

الكافي ج  2 ص 274 ح 24.

و اين واقعا درد بزرگي است که انسان به خاطر انجام گناهاني، از حاجت قبول شده، محروم شود.

مدير شبکه تلويزيوني وليعصر(عج) گفت: در روايت موثقي داريم که اگر گناهي به ذهن مان مي آيد انجام ندهيم که چه بسا آن گناه، از دسته آن گناهاني باشد که خداوند بعد از انجام آن گناه بگويد قسم به عزت و جلالم که هرگز اين بنده را نخواهم بخشيد و ما نمي دانيم آن گناه، کدام است:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: مَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ فَلَا يَعْمَلْهَا فَإِنَّهُ رُبَّمَا عَمِلَ الْعَبْدُ السَّيِّئَةَ فَيَرَاهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَتَعَالَى فَيَقُولُ وَعِزَّتِي وَجَلَالِي لَا أَغْفِرُ لَكَ بَعْدَ ذَلِكَ أَبَداً .

الكافي ج  2 ص 272 ح 17.

وي اضافه کرد: ما بايد مراقب باشيم که اگر حتي فکر گناه به ذهن مان رسيد، به شدت با آن مبارزه کنيم و بدانيم که اين کار جهاد اکبر است که از حضور در جبهه جنگ که جهاد اصغر محسوب مي شود، با ارزش تر است.

*بدترين شکنجه جهنم، بوي تعفن عالم بي عمل

آيت الله حسيني قزويني يادآور شد: يکي از بدترين شکنجه هاي فرد گناهکار در آخرت اين است که وي به خاطر يك گناه يكصد سال در جهنم و در حال عذاب شدن است اما ببيند که خانواده و آشنايان او در بهشت از نعمات الهي بهره مند هستند و اين اتفاق حتي از خود عذاب جهنم هم دردآور تر است:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ | إِنَّ الْعَبْدَ لَيُحْبَسُ عَلَى ذَنْبٍ مِنْ ذُنُوبِهِ مِائَةَ عَامٍ وَإِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى أَزْوَاجِهِ فِي الْجَنَّةِ يَتَنَعَّمْنَ

الكافي ج  2 ص 272 ح19.

همچنين اين عذاب براي عالماني هم خواهد بود که در بالاي منبر مردم را به خدا دعوت مي کنند اما خودشان عامل به آن توصيه ها نبودند؛  و در قيامت بالاترين شکنجه براي عالمي است که در دنيا به توصيه هاي خودش به مردم عمل نکرده و مي بيند که مردم با توصيه هاي او به بهشت رفتند اما خودش در جهنم است و جداي از اين، بوي تعفن اين فرد حتي از عذاب آتش هم سخت تر است.

عن أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يُحَدِّثُ عَنِ النَّبِيِّ صلي الله عليه وآله: ... وإِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِه وإِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وحَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّه فَاسْتَجَابَ لَه وقَبِلَ مِنْه فَأَطَاعَ اللَّه فَأَدْخَلَه اللَّه الْجَنَّةَ وأَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِه عِلْمَه.

الكافي  ج 1 ص 44.

امام خميني در يكي از سخنراني ها فرمودند: در روايات هست که آخوند فاسد و ملّای فاسد در جهنم از بوی تعفّنش اهل جهنم در عذاب هستند.

صحيفه امام - ج 10 – ص 278

*مراقب بلاهايي باشيم که به ذهنمان نمي آيد:

اين استاد خارج فقه حوزه علميه با اشاره به روايتي از امام هشتم شيعيان امام رضا(ع) گفت: اگر انسان گناهاني جديد که تا کنون کسي مرتکب نشده را انجام دهد، خداوند آن انسان را به بلايي گرفتار مي کند که تا کنون به ذهن هيچ انساني نيامده است؛ و لذا همواره بايد مراقب کارهاي خودمان باشيم.

عن الرِّضَا عليه السلام قال: كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ.

الكافي ج  2 ص 275 ح 29.

*نتايج بسيار سخت بازي با آبروي برادر ديني

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به روايتي در کتاب بحارالانوار، گفت: روايتي در اين کتاب که روي زندگي من خيلي اثر گذاشت اين بود که وقتي انسان جمله اي مي گويد که با آن جمله، با آبروي برادر ديني اش خدشه دار شده و با آن بازي شود، خداوند آن فرد را از ولايت خود خارج مي کند تا حدي که خود شيطان هم آن فرد خطاکار را قبول نمي کند؛

عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّه × مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَه وهَدْمَ مُرُوءَتِه لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَه اللَّه مِنْ وَلَايَتِه إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُه الشَّيْطَانُ.

الكافي  ج 2 ص 358.

بنابراين ما بعنوان طلاب و روحانيون که ممکن است منبرهايي در اختيارمان باشد، بايد مراقب باشيم که با حرف ها و سخنان خود، آبروي افراد اعم از مردم عادي يا مسئولان را نبريم و البته همينطور در جلسات داخلي خود، براي علما و مراجع تقليد، حرف نادرستي نزده و براي ايشان تعيين تکليف نکنيم، چرا که اين کارها براي سرنوشت انسان خيلي خطرناک است و طبق فرمايش امام خميني(ره) در نجف اشرف، هر کس غيبت يک مرجع تقليد كند، دست او از رشته ولايت اهل بيت(ع) قطع خواهد شد.

آيت الله حسيني قزويني با بيان اين که عبوديت خداوند و گناه نکردن، راه رسيدن به مقام قرب الهي است، گفت: ما بعنوان طلاب و روحاني و مبلغ علوم ديني، نه تنها نبايد گناه کنيم، بلکه بايد خود را به گونه اي بسازيم که از سوي ما اعمال مکروه هم صورت نگيرد و در درجه بعد، عمل مباح هم انجام ندهيم و همه اعمال ما پيوسته براي رضاي خداوند باشد؛ يعني حتي اگر مي خواهيم بخوابيم و چيزي بخوريم، بگوييم خدايا اين کارها را براي تقويت جسم و ايجاد توانايي در خودم براي انجام بندگي تو انجام مي دهم.

توليت حوزه علميه باقرالعلوم(ع) تهران با بيان اين که خداوند اجابتش را در دعا و غضبش را در گناهان قرار داده است، گفت: ترک گناه در  روايات داريم كه ترك گناه دو هزار ركعت نماز مستحبي افضل است.

قال الصادق عليه السلام: تَرْکُ لُقْمَهِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی مِنْ صَلَاهِ أَلْفَیْ رَکْعَهٍ تَطَوُّعا؛

بحار الأنوار ج 90 ص 373.

و بهترين راه گناه نکردن هم تقويت ايمان و اين که احساس کنيم خداوند همواره ما را مي بيند و شاهد اعمال و رفتار ماست؛ توضيح بيشتر اين همان طوري  که ما جلوي يک بچه ۳ يا ۴ ساله هم  كار نادرتست انجام نمي کنيم چون مي دانيم او کار ما را مي بيند اما اگر خدا را هم به اندازه همان بچه کوچک، ناظر بر اعمال و رفتار خود ببينيم، قطعا تا حد زيادي فکر گناه به سر ما نخواهد زد.

 



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها