نگاهي گذرا به ماجراى فدك

از آنجا كه جريان فدك‌ ـ كه از جمله مطالبات حضوري و غير حضوري حضرت زهرا بوده ـ ومسايل حاشيه‌اي آن، خود بحثي مستقلي  مي‌طلبد، بر آن شديم تا آن را به گونه‌اي مفصل‌تري در اين فصل مورد، بررسي و دقت قرار دهيم:  

اگر كسى ادعا كند: ابوبكر نمى توانست به صرف خبر واحد حضرت زهراء& فدك را به ايشان واگذار كند؛ لذا در خواست شاهد كرد و چون حضرت زهراء& شاهد نياورد؛ از آن محروم شد زيرا به مجرد ادعا كه نمي‌توان به نفع كسي حكم نمود.

 در پاسخ مى‌گوييم:

فدك در عالم اسلام، تاريخچه‌ى پر فراز و نشيبى داشته كه به صورت اختصار تحت شش عنوان به آن مى‌پردازيم:

1. فدك، ملك شخصي رسول خدا (ص)

فدك به طور كامل، ملك شخصى رسول خدا (ص) بوده است؛ همانطور كه اهل سنت نيز به اين امر تصريح كرده‌انداز جمله ابن سلام در كتاب معروف الاموال خود ، هنگامي كه دارايى‌هاى خاصّ رسول خدا (ص) را برمى‌شمارد، فدك را از آنان معرفي ‌نموده و مي‌نويسد:

قال أبو عبيد: أول ما نبدأ به من ذكر الأموال ما كان منها لرسول الله خالصا دون الناس وذلك ثلاثة أموال:

 أولها: ما أفاء الله على رسوله من المشركين مما لم يوجف المسلمون عليه بخيل ولا ركاب وهي فدك وأموال بني النضير فإنهم صالحوا رسول الله على أموالهم وأرضيهم بلا قتال كان منهم ولا سفر تجشمه المسلمون إليهم؛

والمال الثاني: الصفي الذي كان رسول الله يصطفيه من كل غنيمة يغنمها المسلمون قبل أن يقسم المال؛

 والثالث: خمس الخمس بعد ما تقسم الغنيمة وتخمس وفي كل ذلك آثار قائمة معروفة.

ابوعبيد (ابن سلام) مي‌گويد: اولين اموالي را كه مورد بررسي قرار مي‌دهيم، اموال مخصوص رسول خداست كه سه گونه بوده است:

1. اموالى از مشركان كه خداوند به پيامبرش بخشيده آن اموالي از آنان كه بدون لشكر كشى فتح مى‌شد كه از آن جمله است فدك و اموال بنى نضير كه از راه مسالمت وارد شدند و با صلح و سازش كنار آمدند؛ 2. اموالى كه رسول خدا از غنائم انتخاب مى‌كرد؛ 3. خمس غنائم پس از تقسيم.

أبو عبيد القاسم بن سلام (متوفاي224هـ )، كتاب الأموال، ج 1، ص 14، باب باب صنوف الأموال التي يليها الأئمة للرعية وأصولها في الكتاب والسنة ، ناشر: دار الفكر. - بيروت. تحقيق: خليل محمد هراس، 1408هـ - 1988م.

ابن جرير طبرى، ثعلبى، بغوى و ابن خازن در تفسيرشان و شمس الدين ذهبى در تاريخ خود نيز در اين باره مى‌نويسند:

... فكانت خيبر فيئا للمسلمين وكانت فدك خالصة لرسول الله لأنهم لم يجلبوا عليها بخيل ولا ركاب.

... خيبر متعلق به همه مسلمانان بود و فدك مخصوص رسول خدا بود چون با لشگركشي فتح نشد.

الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310)، تاريخ الطبري، ج 2، ص 138، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت؛ الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 2، ص 422، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م؛ الثعلبي النيسابوري أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم (متوفاي427هـ) الكشف والبيان، (متوفاي 427 هـ - 1035م)، ج 9، ص 52، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور، مراجعة وتدقيق الأستاذ نظير الساعدي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ-2002م؛ البغوي، الحسين بن مسعود (متوفاي516هـ)، تفسير البغوي، ج 4، ص 197، تحقيق: خالد عبد الرحمن العك، ناشر: دار المعرفة - بيروت؛ البغدادي الشهير بالخازن، علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم (متوفاي725هـ )، تفسير الخازن المسمى لباب التأويل في معاني التنزيل، ج 6، ص 201، ناشر: دار الفكر - بيروت / لبنان - 1399هـ ـ 1979م.

و ماوردى شافعى هم مى‌نويسد:

ولما سمع أهل فدك ما فعل بأهل خيبر بعثوا إلى رسول الله (ص) أن يحقن دماءهم، ويسيرهم ويخلوا له أموالهم، ومشى وبينه وبينهم محيصة بن مسعود فاستقر على هذا، وصارت فدك خالصة لرسول الله (ص)؛ لأنه أخذها بلا إيجاف خيل ولا ركاب، فكانت فيئا له.

و چون خبر خيبر بگوش مردم فدك رسيد فرستادگاني نزد رسول خدا فرستاده و تقاضا كردند كه خونشان محفوظ بماند، ولي اموال و دارائي آنان در اختيار پيامبر باشد، از اين رو فدك مخصوص رسول خدا (ص) شد چون سپاه و لشكر و پياده نظام و سواره نظام آن را فتح نكرد و هديه الهي به او بود.

الماوردي البصري الشافعي، علي بن محمد بن حبيب (متوفاي450هـ)، الحاوي الكبير في فقه مذهب الإمام الشافعي وهو شرح مختصر المزني، ج 14، ص 55، تحقيق الشيخ علي محمد معوض - الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1419 هـ -1999 م.

و علاء الدين كاشانى هم در اين باره مى‌نويسد:

وَرُوِيَ عن سَيِّدِنَا عُمَرَ رضي اللَّهُ عنه أَنَّهُ قال كانت أَمْوَالُ بَنِي النَّضِيرِ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عز وجل على رَسُولِهِ وَكَانَتْ خَالِصَةً له وكان يُنْفِقُ منها على أَهْلِهِ نَفَقَةَ سَنَةٍ وما بَقِيَ جَعَلَهُ في الْكُرَاعِ وَالسِّلَاحِ.

وَلِهَذَا كانت فَدَكُ خَالِصَةً لِرَسُولِ اللَّهِ إذْ كانت لم يُوجِفْ عليها الصَّحَابَةُ رضي اللَّهُ عَنْهُمْ من خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ فإنه رُوِيَ أَنَّ أَهْلَ فَدَكَ لَمَّا بَلَّغَهُمْ أَهْلُ خَيْبَرَ أَنَّهُمْ سَأَلُوا رَسُولَ اللَّهِ أَنْ يُجْلِيَهُمْ وَيَحْقِنَ دِمَاءَهُمْ وَيُخَلُّوا بَيْنَهُ وَبَيْنَ أَمْوَالِهِمْ بَعَثُوا إلَى رسول اللَّهِ وَصَالَحُوهُ على النِّصْفِ من فَدَكَ فَصَالَحَهُمْ عليه الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ على ذلك.

از عمر نقل شده است كه گفت: اموال بني نضير مخصوص رسول خدا بود كه مخارج سال خانواده اش را با آن تامين مي‌نمود و با باقيمانده آن اسب و اسلحه تهيه مي‌كرد.

فدك مخصوص رسول خدا بود چون هيچ يك از اصحاب در فتح آن دخالت نداشته اند، روايت شده است كه مردم فدك پس از آگاهي از سرنوشت مردم خيبر تقاضا كردند تا به آنان آسيبي نرسد و در مقابل نصف درآمد فدك را به رسول خدا بپردازند.

الكاشاني، علاء الدين (متوفاي587هـ)، بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، ج 7، ص 116، : ناشر: دار الكتاب العربي - بيروت، الطبعة: الثانية، 1982م.

و ابوالفداء نيز در تاريخ خود مى‌نويسد:

وكان فتح خيبر في صفر، سنة سبع للهجرة، وسأل أهل خيبر رسول الله صلى الله عليه وسلم الصلح، على أن يساقيهم على النصف من ثمارهم، ويخرجهم متى شاء، ففعل ذلك، وفعل ذلك أهل فدك فكانت خيبر للمسلمين، وكانت فدك خالصة لرسول الله صلى الله عليه وسلم لأنها فتحت بغير إيجاف خيل.

أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (متوفاي732هـ)، المختصر في أخبار البشر، ج 1، ص 94.

 

خيبر در در ماه صفر سال هفتم هجري فتح شد و تقاضا كردند تا در برابر پرداخت نيمي از در آمدشان صلح كنند و هر وقت اراده كرد آنان را بيرون كند، مردم فدك هم پس از انتشار داستان خيبر بدون لشكر كشي تسليم شدند، از اين رو خيبر متعلق به مسلمانان و فدك مخصوص رسول خدا بود.

أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (متوفاي732هـ)، المختصر في أخبار البشر، ج 1، ص 94.

ابن زنجويه مى‌نويسند:

... وأما فدك فكانت على ما جاء فيها من الصلح فلما أخذوا قيمة بقية أرضهم، خلصت كلها لرسول الله.

... و اما فدك فدك از راه صلح به دست آمد و چون پول بقيه زمين‌ها را گرفتند تمام آن به پيامبر اختصاص يافت .

الخرساني، أبو أحمد حميد بن مخلد بن قتيبة بن عبد الله المعروف بابن زنجويه (متوفاى251هـ) الأموال، ج 1، ص 67.

و همچنين در سند بعدى مى‌خوانيد كه تنها زمينى كه رسول خدا (ص)تقسيم نكرد، زمين فدك بود؛ چرا كه از اختصاصات آن حضرت بود.

يحيي بن آدم در اين باره مي‌نويسد:

اخبرنا اسماعيل قال حدثنا الحسن قال حدثنا يحيى قال حدثنا أبو بكر ابن عياش عن الكلبي عن أبي صالح عن ابن عباس قال: ... قال أبو بكر: ثم قسم رسول الله (ص) ارض بني النضير وارض بني قريظة ولم يقسم فدك .

ابوبكر گفت: رسول خدا زمينهاى بنى نضير و بنى قريضه را تقسيم كرد و فدك را تقسيم نكرد.

القرشي، يحيى بن آدم (متوفاي203هـ)، كتاب الخراج، ج 1، ص 41، : ناشر: المكتبة العلمية - لاهور - باكستان، الطبعة: الأولى، 1974م.

2. فدك، ملك شخصي حضرت زهراء (س)

 رسول خدا (ص)، پس از آن كه مالك تمام زمين فدك شدند، آن  را در زمان حيات شريفشان، به حضرت زهراء اعطاء فرمود، به اين مطلب نيز منابع اهل سنت تصريح نموده‌اند از جمله:

ابويعلي موصلي از قدماء اهل سنت در اين باره ‌مي‌نويسد:

قرأت على الحسين بن يزيد الطحان هذا الحديث فقال هو ما قرأت على سعيد بن خثيم عن فضيل عن عطية عن أبي سعيد قال لما نزلت هذه الآية « وآت ذا القربى حقه » الإسراء دعا النبي فاطمة وأعطاها فدك.

... ابو‌سعيد خدري (صحابي معروف پيامبر)گفت : هنگامي كه آيه «سهم ذوى القربى را به آنان بده» ، نازل شد رسول خدا فاطمه را صدا زد و فدك را به وى بخشيد.

أبو يعلى الموصلي التميمي، أحمد بن علي بن المثنى (متوفاي307 هـ)، مسند أبي يعلى، ج 2، ص 334 و ج 2، ص 534، تحقيق: حسين سليم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 هـ – 1984م.

سيوطى عالم سرشنلس اهل سنت در كتاب الدر المنثور خود تعدادي از علماي اهل سنت را نام مي‌برد كه اين جريان را در كتب خود روايت نموده‌اند:

وأخرج البزار وأبو يعلى وابن أبي حاتم وابن مردويه عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: لما نزلت هذه الآية «وآت ذا القربى حقه» دعا رسول الله صلى الله عليه وسلم فاطمة فأعطاها فدك.

وبزار وأبو يعلى وابن أبي حاتم وابن مردويه از طريق أبي سعيد خدري رضي الله عنه اين جريان را روايت نموده‌اند كه ابوسعيد گفت : وقتي كه آيه«وآت ذا القربى حقه» نازل شد، رسول خدا فاطمه را صدا زد و فدك را به وي بخشيد.

السيوطي، عبد الرحمن بن الكمال جلال الدين (متوفاي911هـ)، الدر المنثور، ج 5، ص 273، ناشر: دار الفكر - بيروت – 1993.

و شوكانى هم اين حديث را از طريق ابن عباس روايت كرده كه در آن به بخشش كامل فدك به حضرت زهرا (س) تصريح شده است :

وأخرج ابن مردويه عن ابن عباس قال لما نزلت «وآت ذا القربى حقه» أقطع رسول الله صلى الله عليه وسلم فاطمة فدك.

وابن مردويه از ابن عباس روايت نموده كه گفت :  وقتي كه آيه « وآت ذا القربى حقه » نازل شد رسول خدا فاطمه را صدا زد و فدك را به طور كامل به وي بخشيد.

الشوكاني، محمد بن علي بن محمد (متوفاي1255هـ)، فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، ج 3، ص 224، ناشر: دار الفكر – بيروت.

بطلان يك ادعاء‌

از روايت ابوسعيد صحابى رسول خدا (ص) سستي ادعاى بعضى از اهل سنت كه گفته‌اند: حضرت زهراء (س) از اعطاى فدك به ايشان خبر نداشت و پس از رحلت رسول خدا (ص) توسط ام‌ايمن از آن مطلع شده ومطالبه نمود، روشن مى‌شود.

3. غصب فدك

پس از روشن شدن دو مرحله سابق، اكنون نوبت آن رسيده كه مدارك غصب فدك را ارائه نماييم:

ابن حمدون از علماي اهل سنت، حديثي را در اين باره از اميرمؤمنان عليه‌السلام روايت مي‌كند، كه تصريح به اين نكته دارد كه فدك در دست ما بود و توسط نفوس بخيل غصب شد:   

... كانت في أيدينا فدك من كل ما أظلمته السماء فشحت عليها نفوس قوم وسخت عنها نفوس آخرين.

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: آرى از آن چه آسمان بر آن سايه افكنده بود، تنها فدك در اختيار ما بود كه آن‌هم گروهى بر‌ آن بخل ورزيدند و گروه ديگرى آن را سخاوتمندانه رها كردند.

ابن حمدون، محمد بن الحسن بن محمد بن علي (متوفاي 608هـ)، التذكرة الحمدونية، ج 1، ص 99، تحقيق: إحسان عباس، بكر عباس، ناشر:دار صادر - بيروت،، الطبعة: الأولى، 1996م.

 

4. مطالبه‌ي فدك به عنوان ملك شخصي

پس از آن كه سه مرحله سابق (ملكيت پيامبر و سپس ملك فاطمه و غصب آن ) پشت سر گذارده‌شد به حوادث پس از غصب از جمله مطالبه فدك به عنوان ملك شخصي مي‌پردازيم .

بلاذرى در فتوح البلدان در باره اين نوع مطالبه‌ي حضرت مى‌نويسد:

 أن فاطمة رضي الله عنها قالت لأبي بكر الصديق رضي الله عنه : اعطني فدك فقد جعلها رسول الله صلى الله عليه وسلم لي ...

فاطمه به ابوبكر گفت: فدك را به من بده زيرا رسول خدا آن را به من داده است ...

البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ)، فتوح البلدان، ج 1، ص 44، تحقيق: رضوان محمد رضوان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – 1403هـ.

ياقوت حموى در معجم البلدان با اشاره به موقعيت جغرافيائى و تاريخى فدك آن را از مختصات رسول خدا (ص) مى‌داند و مى‌گويد: اين همان چيزى است كه فاطمه از ابوبكر آن را مطالبه مى‌كرد.

فدَكُ: قرية بالحجاز بينها و بين المدينة يومان و قيل ثلاثة أفاءها الله على رسوله صلى الله عليه وسلم في سنة سبع صلحاً وذلك أن النبي صلى الله عليه وسلم لما نزل خيبرَ وفتح حصونها ولم يبق إلا ثلث واشتد بهم الحصار راسلوا رسولَ الله صلى الله عليه وسلم يسألونه أن يُنزلهم على الجلاءِ وفعل و بلغ ذلك أهل فدك فأرسلوا إلى رسول الله أن يصالحهم على النصف من ثمارهم وأموالهم فأجابهم إلى ذلك فهي مما لم يوجف عليه بخيل ولا ركاب فكانت خالصة لرسول الله، صلى الله عليه وسلم وفيها عين فوارة ونخيل كثيرة وهي التي قالت فاطمة رضي الله عنها: إن رسول اللَه صلى الله عليه وسلم نحلنيها.

فدك روستائى است در حجاز كه فاصله آن تا مدينه دو يا سه روز راه است، اين روستا در سال هفتم از هجرت هنگامى كه خيبر فتح شد مردم ساكن فدك افرادى را نزد رسول خدا فرستادند تا با آنان مصالحه نمايد و جنگ و ستيز نباشد، و پيشنهاد كردند كه نصف از محصول ودارائى را به پردازند، رسول خدا قبول فرمود، پس فدك بدون جنگ تسليم شد و اين سرزمين كه آب فراوان و نخلستآن‌هاى زيادى دارد مختص رسول خدا است واين همان فدكى است كه فاطمه فرمود: رسول خدا آن را به من بخشيده است.

الحموي، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله (متوفاي626هـ)، معجم البلدان، ج 4، ص 239، : ناشر: دار الفكر – بيروت.

همچنين مي‌توانيد جهت روشن شدن موضوع فدك و مالكيت حضرت زهراء عليها السلام به كتب علماي ذيل مراجعه نماييد:

- حاكم حسكانى

 شواهد التنزيل ج 1 ص 438

- ايجى

المواقف ج 3 ص 609

- قاضى جرجانى

 شرح مواقف ج 8 ص 356

- حلبي

السيرة الحلبية ج 3 ص 488

- سرخسى

المبسوط سرخسي ج 12 ص 30

و...

بطلان ادعايي ديگر

با بررسي مطالبه فدك به عنوان ملك شخصى فاطمه عليهما السلام از منابع اهل سنت ، بطلان نظر كسانى كه مى‌گويند : حضرت زهراء فقط مطالبه ارث داشت و دعوا و نزاع فقط پيرامون همين مسأله بوده است و نه غير آن، به خوبى اثبات و روشن مى‌كند.

از جمله آنان كلام نويسنده كتاب تركة النبى است كه مى‌گويد:

... و إنما طلبت وادعت الميراث هي و غيرها من الورثة وكان النظر والدعوى في ذلك.

مطالبه و ادعاى فاطمه و ديگران فقط در موضوع ارث بود نه چيز ديگر.

البغدادي، حماد بن زيد (متوفاي 267هـ) تركة النبي (ص)، ص 86، تحقيق: أكرم ضياء العمري، الطبعة: الأولى، 1404هـ.

 

درخواست شاهد از حضرت زهرا(س)

پس از مطالبه و در خواست آن حضرت در بازگرداندن فدك به عنوان ملك شخصى آن حضرت، ابوبكر در كمال ناباورى مطالبه شاهد نمود، كه مدرك و سند ذيل گواه بر اين سخن است:

بلاذري در اين باره مي‌نويسد:

أن فاطمة رضي الله عنها قالت لأبي بكر الصديق رضي الله عنه اعطني فدك فقد جعلها رسول الله صلى الله عليه وسلم لي فسألها البينة ...

فاطمه به ابوبكر گفت: فدك را به من باز گردان زيرا رسول خدا آن را به من بخشيده است، ابوبكر در خواست دليل و شاهد كرد...

البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ)، فتوح البلدان، ج 1، ص 44، تحقيق: رضوان محمد رضوان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – 1403هـ.

حموى نيز در معجم البلدان خود با اشاره به ويژگى فدك مى‌نويسد:

... فهي مما لم يوجف عليه بخيل ولا ركاب فكانت خالصة لرسول الله، صلى الله عليه وسلم وفيها عين فوارة ونخيل كثيرة وهي التي قالت فاطمة رضي الله عنها: إن رسول اللَه صلى الله عليه وسلم نحلنيها فقال: أبو بكر رضي اللَه عنه أريد لذلك شهوداً.

فدك از سرزمين‌هاى پر آب و نخلستان‌هاى فراوانى است كه بدون لشكركشى فتح شد و به همين جهت از اموال اختصاصى رسول خدا است، و فاطمه پس از آن حضرت گفت: اين سرزمين را پدرم به من بخشيده است، ابوبكر گفت: گواهانى مي‌خواهم.

الحموي، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله (متوفاي626هـ)، معجم البلدان، ج 4، ص 238، : ناشر: دار الفكر – بيروت.

آنچه كه در اينجا دقت در آن لازم است ، مسأله درخواست شاهد و دليل و مدرك از دخت گرامى رسول خدا (ص) است كه نه تنها جاى تعجب دارد؛ بلكه گوياى تبعيض در برخورد با احاديثى از اين قبيل و روش غير منصفانه در عمل به حديث است، در ذيل به چند دليل در رد مطالبه شاهد، توسط ابوبكر، اشاره مى‌شود:

اولا: نيازى به شاهد از فاطمه (س) نبود؛

طبق سندهايي كه در ذيل ارائه مي شود، موارد فراوانى در كتاب‌هاى حديث و تاريخ اهل سنت وجود دارد كه پيامبر خدا (ص) و صحابه بدون در خواست شاهد و دليل به خبرواحد ناقلان به شرط عدالت عمل كرده‌اند، به طوري كه از اين رفتار به عنوان سيره پيامبر (ص) و همچنين سيره صحابه،  ياد شده است،  آيا اين سيره‌ها در پذيرفتن خبر فاطمه (س) با اينكه ادعاى اجماع و اتفاق بر آن نموده‌اند، در جريان فدك غير قابل اجرا بود؟

بزدوى حنفى در اصول خود در مورد اين سيره مى‌نويسد:

واما السنة: فقد صح عن النبي عليه السلام قبوله خبر الواحد مثل خبر بريرة في الهدية وخبر سلمان في الهدية والصدقة وذلك لا تحصى عدده ومشهور عنه أنه بعث الأفراد إلى الآفاق مثل علي ومعاذ وعتاب بن اسيد ودحية وغيرهم رضي الله عنهم وهكذا أكثر من أي يحصى وأشهر من ان يخفى وكذلك أصحابه رضي الله عنهم عملوا بالآحاد وحاجوا بها  ... وأجمعت الأمة على قبول أخبار الآحاد من الوكلاء والرسل والمتضاربين وغيرهم.

با سند صحيح روايت شده كه خبر واحد ، مقبول رسول خدا واقع  شده است مانند: خبر بريره در جريان هديه و خبر سلمان در جريان هديه و صدقه كه تعداد آنها از شماره فزون است،  و نيز  مشهور است كه رسول خدا، افرادي را مثل: علي و معاذ و ودحية و ديگران رضي الله عنهم به اطراف فرستاد (به جهت خبر رساني اين افراد با اينكه يك نفر بيش‌تر نبودند) كه اين موازد نيز بيش از آن است كه به شماره درآيند و روشن‌تر از آنند كه مخفي بماند و همچنين أصحاب پيامبر رضي الله عنهم به خبرهاي واحد عمل نموده و به آنها احتجاج مي‌نمودند ... و امت اسلام بر قبول خبرهاي واحد من وكلاء و فرستادگان وعاملين  وغيرآنها اجماع دارند.

البزدوي الحنفي، علي بن محمد (متوفاي382هـ)، كنز الوصول الى معرفة الأصول (أصول البزدوي)، ج 1، ص 154، : ناشر: مطبعة جاويد بريس – كراچي.

 

ثانياً: ابوبكر خبرهاى واحد ديگران را بدون شاهد، مي‌پذبرفت

 در منابع معتبر اهل سنت، براين نكته تصريح شده است كه خبرهاي واحد صحابه در نزد ابوبكر نيازمند شاهد نبوده و بدون درخواست آن به نفع راوي حكم نموده است كه به ذكر دو مورد از آنها كفايت مي‌نماييم : 

مورد اول: ابوبكر به خبر واحد جابر كه ادعا نمود، پيامبر به او وعده داد كه اگر اموال بحرين برسد، فلان مقدار را يه تو خواهم داد اما وقتي رسيد كه ديگر رسول خدا (ص) از دنيا رفته بودند، بدون درخواست شاهد عمل نمود و به او داد.   

 بخارى در صحيح خود در اين باره‌ چنين مى‌نويسد:

حَدَّثَنَا عَلِىُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا عَمْرٌو سَمِعَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ - رضى الله عنهم - قَالَ قَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - « لَوْ قَدْ جَاءَ مَالُ الْبَحْرَيْنِ، قَدْ أَعْطَيْتُكَ هَكَذَا وَهَكَذَا وَهَكَذَا ». فَلَمْ يَجِئْ مَالُ الْبَحْرَيْنِ حَتَّى قُبِضَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - فَلَمَّا جَاءَ مَالُ الْبَحْرَيْنِ أَمَرَ أَبُو بَكْرٍ فَنَادَى مَنْ كَانَ لَهُ عِنْدَ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - عِدَةٌ أَوْ دَيْنٌ فَلْيَأْتِنَا. فَأَتَيْتُهُ، فَقُلْتُ إِنَّ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ لِى كَذَا وَكَذَا، فَحَثَى لِى حَثْيَةً فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِىَ خَمْسُمِائَةٍ، وَ قَالَ خُذْ مِثْلَيْهَا.

... جابربن عبدالله مى‌گويد: پيامبر به من فرمود: اگر اموال بحرين برسد به تو چيزى از آن خواهم داد؛ ولى از بحرين مالى نرسيد و رسول خدا صلى الله عليه وسلم از دنيا رفت، وقتي كه رسيد، ابوبكر دستور داد هر كس كه رسول خدا صلى الله عليه وسلم به او وعده‌اى داده و يا طلبى از آن حضرت دارد نزد من بيايد، من نيز نزد وى رفته و گفتم : رسول خدا صلى الله عليه وسلم به من چنين و چنان فرمود ، او مشتى از درهم (يا دينار) به من داد وچون آن را شمردم پانصد درهم بود وگفت: دو برابر آن را خودت بردار.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 2، ص 803، ح2174، كتاب الكفالة، بَاب من تَكَفَّلَ عن مَيِّتٍ دَيْنًا فَلَيْسَ له أَنْ يَرْجِعَ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

اكنون جاى اين پرسش است كه: چرا جناب ابوبكر از وعده پيامبر كه فقط شخص جابر از آن خبر داد، و درخواست شاهد ننمود؟

وچقدر شگفت‌انگيز است كه سيده نساء عالمين و كسي كه مائده أسماني بر او نازل مي‌شود براي ادعايش، نيازمند شاهد باشد و جابر بن عبدالله نباشد.

مورد دوم: ابوبكر با شنيدن خبرى از مغيره و محمد بن مسلمه دستور داد كه به جده ( مادر بزرگ) ميت ارث داده شود؛ چون اين دو گفته بودند: پيامبر يك ششم از ميراث را به مادر بزرگ متوفا اختصاص داد، سپس ابوبكرهمين حكم را با شنيدن خبرى از بلال كه گفت: اين حكم بر خلاف دستور رسول خدا(ص) است ، تغيير داد.

علاءالدين بخاري در شرخ خود بر اصول بزودي در اين باره مي‌نويسد:

... وَمِنْهَا رُجُوعُهُ إلَى تَوْرِيثِ الْجَدَّةِ بِخَبَرِ الْمُغِيرَةِ، وَمُحَمَّدِ بْنِ مَسْلَمَةَ أَنَّ النَّبِيَّ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَعْطَاهَا السُّدُسَ.

وَنَقْضُهُ حُكْمَهُ فِي الْقَضِيَّةِ الَّتِي أَخْبَرَ بِلَالٌ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ حَكَمَ فِيهَا بِخِلَافِ مَا حَكَمَ هُوَ فِيهَا.

... يكي از آن موارد (كه ابوبكر به خبر واحد ديگران عمل نموده و به نفع راوي حكم كرده است) ، عمل و اعتماد او به خبر واحد در سهيم شدن جدّه در ارث به روايت مغيره و محمد بن مسلمه است كه گفتند: رسول خدا يك ششم از ميراث را به جدّه داد.

و همچنين وقتي كه بلال خبر داد كه رسول خدا بر خلاف او حكم كرده است ابوبكر حكمش را نقض كرد.

البخاري، علاء الدين عبد العزيز بن أحمد (متوفاي730هـ)،كشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام البزدوي، ج 2، ص 544، تحقيق: عبد الله محمود محمد عمر، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م.

شاهد نخواستن ابوبكر از اين صحابه و درخواست شاهد از فاطمه (س) چه توجيهي مي‌تواند داشته باشد؟

ثالثا : خبرهاي واحد ابوبكر بدون شاهد مقبول ‌شد

 اگر ادعاى حضرت زهراء بر بخشيدن فدك خبر واحد و نيازمند شاهد و گواه بود؛ چرا خبرهاي واحد ابوبكر نيازمن شاهد نبود از جمله:

همين حديث مورد ادعاى ابوبكر «نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَةٌ» خبر واحد او بود؛ پس چرا از وى بدون شاهد و گواه بر پذيرفته شد؟

چنا‌ن كه علاءالدين بخاري در شرخ خود بر اصول بزودي درباره قبول اين حديث او توسط صحابه مي‌نويسد:

... ومنها رجوعهم إلى خبر أبي بكر رضي الله عنه في قوله عليه السلام الأنبياء يدفنون حيث يموتون وقوله عليه السلام ونحن معاشر الأنبياء لا نورث ما تركناه صدقه .

... يكي از آن موارد (كه صحابه به خبر واحد عمل نموده و به نفع راوي حكم كرده اند) رجوع و اعتماد صحابه به خبر أبو بكر رضي الله عنه در مورد اين قول پيامبر عليه السلام است : أنبياء درهمان جايي كه از دنيا رفتند، دفن مي‌شوند و اين قول پبامبر عليه السلام : ونحن معاشر الأنبياء لا نورث ما تركناه صدقه

البخاري، علاء الدين عبد العزيز بن أحمد (متوفاي730هـ)،كشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام البزدوي، ج 2، ص 544، تحقيق: عبد الله محمود محمد عمر، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م.

و نيز مي‌نويسد :

در جريان سقيفه با استدلال ابوبكر به اين حديث كه: (الْأَئِمَّةُ مِنْ قُرَيْشٍ؛ پيشوايان از قريش‌اند) كسى از وى تقاضاى شاهد و گواه بر نسبت دادن اين خبر به رسول خدا(ص) نكرد؟

علاءالدين بخاري در شرخ خود بر اصول بزودي مواردي را بر مي‌شمرد از جمله :

فَمِنْهَا مَا تَوَاتَرَ أَنَّ يَوْمَ السَّقِيفَةِ لَمَّا احْتَجَّ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَلَى الْأَنْصَارِ بِقَوْلِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: الْأَئِمَّةُ مِنْ قُرَيْشٍ : قَبِلُوهُ مِنْ غَيْرِ إنْكَارٍ عَلَيْهِ.

به تواتر رسيده است كه وقتي ابوبكر در سقيفه عليه انصار (كه مي‌گفتند: امير بايد از انصار باشد) به اين سخن پيامبرعليه السلام :«پيشوايان از قريش‌اند»، استدلال كرد، همه پذيرفتند و كسي آن را رد نكرد.

البخاري، علاء الدين عبد العزيز بن أحمد (متوفاي730هـ)،كشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام البزدوي، ج 2، ص 544، تحقيق: عبد الله محمود محمد عمر، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م.

نتيجتاً وقتي خود رسول خدا (ص) در موارد فراواني به خبر واحد عمل نموده و سيره صحابه و اجاع مسلمين به عمل به آن بوده و حتي خود ابوبكر در مواردي بدون درخواست شاهد، به نفع راوي حكم نموده  و خبرهاي واحد خودش نيز بدون درخواست شاهد مقبول واقع مي‌شده ، اصل درخواست شاهد از فاطمه (س) بي‌مورد و نشانگر عمق عداوت ابوبكر به خاندان نبوت بوده است.

شهادت دادن اميرمؤمنان (ع) :

با چشم از تبعيض‌‌‌‌هاي فوق ذكر اين نكته هم بسيار ضروري است كه، اميرمؤمنان به عنوان شاهد حاضر شده و به حقانيت حضرت زهرا (س) شهادت دادند.

چنان‌كه بلاذري در اين‌باره مي‌نويسد:  

... قالت فاطمة لأبي بكر أن رسول الله صلى الله عليه وسلم جعل لي فدك فأعطني إياه وشهد لها علي بن أبي طالب.

... فاطمه از ابوبكر تقاضاى باز گرداندن فدك را نمود، علي بن أبي طالب شهادت داد كه پيامبر آن را به فاطمه بخشيده است.

البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ)، فتوح البلدان، ج 1، ص 44، تحقيق: رضوان محمد رضوان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – 1403هـ؛ قدامة بن جعفر (متوفاي337هـ)، الخراج وصناعة الكتابة، ج 1، ص 259، : تحقيق: محمد حسين الزبيدي، ناشر: دار الرشيد - العراق، الطبعة: الأولى؛ الحموي، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله (متوفاي626هـ)، معجم البلدان، ج 4، ص 239، : ناشر: دار الفكر – بيروت.

اما ابوبكر آن را كافي ندانست جنانكه بلاذري مي‌نويسد:

... وشهد لها علي بن أبي طالب فسألها شاهدا آخر...

و علي بن أبي طالب شهادت داد كه پيامبر آن را به فاطمه بخشيده است اما از فاطمه درخواست شاهد ديگري نمود.

البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ)، فتوح البلدان، ج 1، ص 44، تحقيق: رضوان محمد رضوان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – 1403هـ؛ قدامة بن جعفر (متوفاي337هـ)، الخراج وصناعة الكتابة، ج 1، ص 259، : تحقيق: محمد حسين الزبيدي، ناشر: دار الرشيد - العراق، الطبعة: الأولى؛ الحموي، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله (متوفاي626هـ)، معجم البلدان، ج 4، ص 239، : ناشر: دار الفكر – بيروت.

آيا شهادت و گواهى اميرمؤمنان علي(ع)كافى نبود؟

داستان مرد يهودى و ادعاى بدهكارى رسول خدا (ص) به وى، و شهادت خزيمه بن ثابث انصارى به نفع پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، و اين كه پيامبر(ص) شهادت او را به عنوان دو شهادت دو مرد پذيرفت، و توجه به اين نكته كه خزيمه خود از مريدان و ياران اميرمؤمنان بوده، اين نكته را آشكار مي‌سازد، كه به فرض نيازمندي به شاهد،  شهادت دادن حضرت، كافي مي‌بود.    

ثعالبى در ثمار القلوب در مورد جريان خذيمه مى‌نويسد:

 ( ذو الشهادتين ) خزيمة بن ثابت الأنصارى سماه رسول الله (ص) ذا الشهادتين وذلك أن يهوديا أتاه فقال يا محمد اقضنى دينى فقال (ص) أو لم أقضك قال لا فقال إن كانت لك بينة فهاتها وقال لأصحابه ايكم يشهد أنى قضيت اليهودى ماله فأمسكوا جميعا فقال خزيمة أنا يا رسول الله اشهدك أنك قضيته قال: وكيف تشهد بذلك و لم تحضره ولم تعلمه. فقال يا رسول الله نحن نصدقك على الوحى من السماء فكيف لا نصدقك على أنك قضيته فأنفذ صلى الله عليه وسلم شهادته وسماه ذا الشهادتين لأنه صلى الله عليه وسلم صير شهادته شهادة رجلين.

 الثعالبي، أبي منصور عبد الملك بن محمد بن إسماعيل (متوفاي429هـ)، ثمار القلوب في المضاف والمنسوب، ج 1، ص 288، : ناشر: دار المعارف – القاهرة؛ الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 13، ص 192، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م

 

خزيمه كه پس از ادعاى مرد يهودى و در پاسخ به رسول خدا كه فرمود: چه كسى شهادت مى‌دهد كه من قرض اين مرد را ادا كرده‌ام؟ و جز او كسى حاضر به شهادت نشد گفت: من شهادت مى‌دهم، فرمود: تو چگونه شهادت مى‌دهى در حالى كه نه از آن خبر داشتى و نه حاضر بوده‌اى؟ گفت: ما بر وحى و پيام آورى از آسمان و از طرف خدا، تو را تصديق كرده ايم، چگونه سخنت را در باز پرداخت بدهى و قرضت را تأييد نكنيم؟ رسول خدا شهادت وى را شهادت دو نفر قرار داد و او را به ذو الشهادتين ملقب نمود.

الثعالبي، أبي منصور عبد الملك بن محمد بن إسماعيل (متوفاي429هـ)، ثمار القلوب في المضاف والمنسوب، ج 1، ص 288، : ناشر: دار المعارف – القاهرة؛ الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 13، ص 192، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م

پيامبر (ص) شهادت او را كه به گَرد فضائل اميرمؤمنان نمي‌رسد و خود از اصحاب اميرمؤمنان (ع) بوده و در ركاب آن حضرت به شهادت رسيد، به منزله شهادت دو مرد قرار مي‌دهد، آيا اميرمؤمنان از او كمتر بود، كه ابوبكر شهادت او را كافي ندانست؟ وآيا معناي پيروي از سنت پيامبر (ص) اين است ؟.

شهادت ام ايمن و رباح

با هر حال حضرت زهراء (س) بعد از كافي نداستن شهادت اميرمؤمنان،  شهود ديگرى نيز آورد؛ از جمله ام ايمن و رباح خادم رسول خدا (ص).

بلاذرى در مورد شهادت اين دو مى‌نويسد:

... أن فاطمة رضي الله عنها قالت: لأبي بكر الصديق رضي الله عنه اعطني فدك فقد جعلها رسول الله (ص) لي فسألها البينة فجاءت بأم أيمن ورباح مولى النبي (ص)فشهدا لها بذلك فقال: إن هذا الأمر لا تجوز فيه إلا شهادة رجل وامرأتين

... فاطمه به ابوبكرصديق رضي الله عنه گفت: فدك را به من باز گردان زيرا رسول خدا آن را به من بخشيده است، ابوبكر در خواست دليل و شاهد كرد.

البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ)، فتوح البلدان، ج 1، ص 44، تحقيق: رضوان محمد رضوان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – 1403هـ.

با اين كه شهادت دو مرد ( حضرت امير(ع) و رباح ) در امور مالى كافى است، حضرت زهرا (س) امّ‌ايمن خدمتكار رسول خدا (ص) را هم شاهد آورد؛ ولى باز هم ابوبكر، به سخن خودش هم پايبند نبود و فدك را باز نگرداند.

جهت آگاهى بيشتر به منابع و كتاب‌هاى ذيل مراجعه فرماييد:

ياقوت حموى در معجم البلدان، باب فدک، ج 4، ص 270 رقم: 9053؛ سمهودى در وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى، ج3، ص995؛ فخر رازى در التفسير الكبير، ج 29 ص 284؛ ابن حجر هيثمى در الصواعق المحرقة، ص25؛ سرخسى در المبسوط، ج 12، ص 30؛ ابن شبة نميرى در تاريخ المدينة، ج 1، ص 199؛ الجوهرى فى السقيفة وفدك، ص 110؛ حاکم حسکانى در شواهد التنزيل؛ ج 1، ص 438 و حلبى در السيرة الحلبية، ج 3، ص 488.

5. مطالبه فدك به عنوان ميراث رسول خدا (ص)

در مباحث پيشين از فدك با عنوان نحله و هديه رسول خدا(ص) به دخت گرامى‌اش حضرت فاطمه سخن گفته شد؛ ولى با پافشارى ابوبكر و تقاضاى شاهد، حضرت زهراء(س) پس از گواهى علي(ع)، امّ‌ايمن و رباح از باز پس گيرى فدك نا اميد شد، و لذا در مر حله دوّم آن را به عنوان ميراث رسول خدا(ص) مطالبه نمود: 

بخاري در اين باره مي‌نويسد:

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى أَخْبَرَنَا هِشَامٌ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنِ الزُّهْرِىِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ فَاطِمَةَ - عَلَيْهَا السَّلاَمُ - وَالْعَبَّاسَ أَتَيَا أَبَا بَكْرٍ يَلْتَمِسَانِ مِيرَاثَهُمَا أَرْضَهُ مِنْ فَدَكٍ.

... عائشه گفته است: فاطمه و عباس نزد ابوبكر آمدند و ميراث خويش را كه زمين فدك بود، مطالبه كردند.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 4، ص 1481، ح3810، كِتَاب الْمَغَازِي، بَاب حديث بَنِي النَّضِيرِ و ج 6، ص 2474، ح6346، كِتَاب الْفَرَائِضِ، بَاب قَوْلِ النبي صلى الله عليه وسلم لَا نُورَثُ ما تَرَكْنَا صَدَقَةٌ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

و در جاي ديگر مي‌نويسد:

حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنِ الزُّهْرِىِّ قَالَ حَدَّثَنِى عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ فَاطِمَةَ - عَلَيْهَا السَّلاَمُ - أَرْسَلَتْ إِلَى أَبِى بَكْرٍ تَسْأَلُهُ ميراثها مِنَ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - فِيمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ - صلى الله عليه وسلم -، تَطْلُبُ صَدَقَةَ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - الَّتِى بِالْمَدِينَةِ وَفَدَكٍ وَمَا بَقِىَ مِنْ خُمُسِ خَيْبَرَ.

... فاطمه كسى را نزد ابوبكر فرستاد و ارث پدرش را از آنچه خداوند به رسولش بخشيده و اموالي از پيامبر صلى الله عليه وسلم كه در  مدينه بود و فدك و آنچه از خمس خيبر باقى مانده بود مطالبه نمود.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3، ص 1360، ح3508، كتاب فضائل الصحابة، بَاب مَنَاقِبِ قَرَابَةِ رسول اللَّهِ (ص) وَمَنْقَبَةِ فَاطِمَةَ عليها السَّلَام، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

استدلال سردمداران مبارزه با نشر حديث نبوي به حديث نبوي

نكته اي كه ذكر آن در اينجا خالي از لطف نيست اين است كه:  از تعجب آورترين مصالبي كه  در قضيه پايمال كردن مطالبات حضرت زهرا(س) نقل نموده‌اند،  استناد ابوبكر به حديث رسول خدا (ص) است كه گفت: شنيدم رسول خدا(ص) فرمود « از ما انبياء كسى ارث نمى‌برد آنچه از ما مى‌ماند صدقه است » در حالى كه او و رفيقش عمر، رهبرى مبارزه با نشر حديث نبوى را به اين بهانه كه اگر مردم سرگرم نقل احاديث و تفسير آن شوند، از قرآن فاصله مى‌گيرند، بر عهده گرفتند و لذا از نقل و نوشتن سخنان پيامبر جلوگيرى كردند ؛ تا جايى كه همين ابوبكر پس از رحلت رسول خدا (ص)، پانصد حديث را كه در زمان پيامبر اكرم جمع آورى كرده بود، به آتش كشيد.

ذهبي رجالي و محدث سرشناس اهل سنت در اين باره مي‌نويسد:

قالت عائشة جمع أبي الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وكانت خمسمائة حديث فبات ليلته يتقلب كثيرا قالت فغمني فقلت أتتقلب لشكوى أو لشئ بلغك؟ فلما أصبح قال: أي بنية هلمي الأحاديث التي عندك فجئته بها فدعا بنار فحرقها.      

عائشه مى‌گويد: پدرم پانصد حديث از رسول خدا جمع آورى كرده بود، شبى او را ناراحت و نگران ديدم پرسيدم: چرا ناراحتى آيا بيمارى دارى يا خبر ناگوارى به تو رسيده است؟ صبحگاهان گفت: دخترم! احاديثى را كه به تو سپرده‌ام بياور، آن را نزد پدرم بردم، دستور داد تا آتش بياورند، سپس آنها را در شعله هاى آتش سوزاند.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 5، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى.

عمربن خطاب هم در برابر در خواست رسول خدا (ص) براى آوردن قلم و كاغذ و نوشتن وصيت و سفارشى مهم، جسورانه گفت: قرآن براى ما بس است، و اين نشان از بى‌ارزشى سخن رسول خدا (ص) براى آنان بود؛ ولى در قضيه تقاضاى فاطمه براى باز پس گرفتن حق ارث و نحله پدر بزرگوارش، همين آقايان به حديث آن حضرت براى محروم نمودن حضرت زهراء استفاده كردند.

همچنين بخاري در اين باره مي‌نويسد:

حدثنا إِبْرَاهِيمُ بن مُوسَى حدثنا هِشَامٌ عن مَعْمَرٍ وحدثني عبد اللَّهِ بن مُحَمَّدٍ حدثنا عبد الرَّزَّاقِ أخبرنا مَعْمَرٌ عن الزُّهْرِيِّ عن عُبَيْدِ اللَّهِ بن عبد اللَّهِ عن بن عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قال لَمَّا حُضِرَ رسول اللَّهِ وفي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بن الْخَطَّابِ قال النبي هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ فقال عُمَرُ إِنَّ النبي قد غَلَبَ عليه الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمْ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ.

... ابن عباس مي گويد: چون بيماري رسول خدا شديد شد و در خانه عمر و ديگران بودند فرمود: بيائيد نامه‌اي براي شما بنويسم كه بعد از من گمراه نشويد، عمر گفت: درد بر او شدت يافته است، شما قرآن داريد، همو براي ما بس است.

[1] . البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 4، ص 1612، ح4169، كِتَاب الْمَغَازِي، بَاب مَرَضِ النبي، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987؛ النيسابوري، مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج 3، ص 1259، ح1637، كِتَاب الْوَصِيَّةِ، بَاب تَرْكِ الْوَصِيَّةِ لِمَنْ ليس له شَيْءٌ يوصى فيه، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

آيا قرآن فرموده كه كسي از پيامبران ارث نمي‌برد ؟

مناظره حضرت زهرا با أبو بكر

بخشى از دفاعيه حضرت زهراء(س) استنادها و استدلال‌هاى متنوع علمى است كه هم جنبه عقلى دارد و هم نقلى، و در قسم نقلى از دو زاويه به اثبات حقوق خويش پرداخته است، يكى قرآن و دوم سنت كه به مواردى از آن اشاره مى‌كنيم:

الف: تمسك به قرآن

استفاده و استناد به قرآن در رأس گفتگوى علمى حضرت زهراء(س) قراردارد كه به يقين هر منصفى را به تفكر و انديشه وادار مى‌كند.

ذهبى حديثى نقل مى‌كند كه فاطمه در آن به آيه خمس استناد نموده است، متن حديث چنين است:

و قال الوليد بن مسلم، وعمر بن عبد الواحد: ثنا صدقة أبو معاوية، عن محمد بن عبد الله بن محمد بن عبد الرحمن بن أبي بكر الصديق، عن يزيد الرقاشي، عن أنس أن فاطمة أتت أبا بكر فقالت: قد علمت الذي خلفنا عنه من الصدقات أهل البيت ثم قرأت عليه " واعلموا أنما غنمتم من شيء فإن لله خمسه وللرسول " إلى آخر الآية... .

انس مى‌گويد: فاطمه نزد ابوبكر آمد و گفت: تو خوب مى‌دانى كه بهره ما از اموال باقى مانده چيست، سپس اين آيه را بر ابوبكر خواند: بدانيد هر چيزى كه به غنيمت گرفتيد، يك پنجم آن براى خدا و رسول و...

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3، ص 24، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م؛ النميري البصري، أبو زيد عمر بن شبة (متوفاي262هـ)، تاريخ المدينة المنورة، ج 1، ص 130، تحقيق علي محمد دندل وياسين سعد الدين بيان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1417هـ-1996م؛ العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي (متوفاي1111هـ)، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي، ج 2، ص 335، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية.

تنها فرزند رسول خدا(ص)كه در دامان پر مهر پدر رشد يافته و آيات نازل شده را همراه با تفسير و تبيين آن از زبان او مى‌شنيد شخص فاطمه (س) بود، فاطمه مى‌دانست كه حكم الهى در اين آيه محدود در غنائم جنگى نيست و شأن نزول نيز مخصص نيست و لذا خمس را كه به نص قرآن حق الهى و شرعي فرزندان پيامبر (ص) بود به ابوبكر گوشزد مى‌كند، و محروم شدن خودش را از ارث پدر بر خلاف حكم خدا و قرآن معرفى مى‌كند.

ب: اعتراف گرفتن از ابوبكر

فرستاده فاطمه (س) نزد ابوبكر مى‌رود و به نمايندگى از آن حضرت مى‌پرسد: آيا تو از پيغمبر ارث مى‌برى يا خانواده او؟ در پاسخ مى‌گويد: خاندان رسول ارث مى‌برند.

احمد بن حنبل در باره اعتراف او مي‌نويسد:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ عَبْد اللَّهِ وَسَمِعْتُهُ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ جُمَيْعٍ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْسَلَتْ فَاطِمَةُ إِلَى أَبِي بَكْرٍ أَنْتَ وَرِثْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمْ أَهْلُهُ قَالَ فَقَالَ: لَا بَلْ أَهْلُهُ... .

بعد از فوت رسول خدا فاطمه براي ابوبكر پيغام فرستاد و فرمود: آيا تو از رسول خدا ارث مي بري يا خاندانش؟ پاسخ داد: نه ، بلكه خاندانش ارث مي برند...

الشيباني، أحمد بن حنبل أبو عبدالله (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج 1، ص 4، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر؛ المروزي، أحمد بن علي بن سعيد الأموي أبو بكر (متوفاي292هـ)، مسند أبي بكر الصديق، ج 1، ص 146، : تحقيق: شعيب الأرناؤوط، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت؛ الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3، ص 23، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م؛ القرشي الدمشقي، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 5، ص 289، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت؛ العيني، بدر الدين أبو محمد محمود بن أحمد الغيتابى الحنفى (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 15، ص 20، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت؛

مقدسى پس از نقل اين روايت در مورد سند آن مى‌گويد:

إسناده صحيح.

المقدسي الحنبلي، أبو عبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد (متوفاي643هـ)، الأحاديث المختارة، ج 1، ص 129، تحقيق عبد الملك بن عبد الله بن دهيش، ناشر: مكتبة النهضة الحديثة - مكة المكرمة، الطبعة: الأولى، 1410هـ

اين اعتراف اگر چه در ادامه، استناد ابوبكر به همان حديث جعلي از زبان پيامبر را در پى داشته است؛ ولى اصل ارث بردن اولاد از پدر و مادر امرى قطعى و مسلم و پذيرفته شده است و آنچه مشكوك است خبر واحد ابوبكر است كه پيش از او كسى چنين روايتى نقل نكرده بود، پس حكم قطعى مقدم بر خبر مشكوك خواهد بود.

و به همين جهت ابوبكر جوهرى از اعتراف ابوبكر تعجب مى‌كند و مى‌نويسد:

قلت: في هذا الحديث عجب، لأنها قالت له: أنت ورثت رسول الله صلى الله عليه وآله أم أهله، قال: بل أهله، وهذا تصريح بأنه صلى الله عليه وآله موروث يرثه أهله، وهو خلاف قوله: لا نورث.

در اين حديث نكته تعجب بر انگيزى وجود دارد و آن اينكه ابوبكر در پاسخ زهراء كه پرسيد: آيا تو وارث رسول خدا هستى يا خاندانش؟ گفت: خاندانش. اين سخن تصريح دارد به اينكه پيامبر اهلش از وى ارث مى‌برند، در حاليكه اين بيان مخالف با حديثى است كه از آن حضرت نقل كرده است كه فرمود: ما ارث نمى‌گذاريم.

الجوهري البصري البغدادي، أبو بكر أحمد بن عبد العزيز (متوفاي323هـ) السقيفة وفدك، ص 109، ناشر: شركة الكتبي للطباعة والنشر ـ بيروت، الطبعة الأولى، 1401هـ ـ 1980م.

ج: دخترت از تو ارث مى‌برد ومن از پدرم ارث نمى‌برم!

يكي ديگر از بيانات حضرت در رد حديث ابوبكر ابراز تعجب شديد خود از استدلال بوبكر به حديثش مي‌باشد آنجا كه فرمود : «دخترت از تو ارث مى‌برد ومن از پدرم ارث نمى‌برم» كه كتاب‌هاي دست اول اهل سنت  آن را نيز منعكس نموده‌اند از جمله:

طبرانى در معجم الأوسط مى‌نويسد:

حدثنا عثمان بن خالد بن عمرو السلفي قال: نا إبراهيم بن العلاء قال: نا إسماعيل بن عياش، عن جعفر بن الحارث، عن محمد بن إسحاق، عن صالح بن كيسان، عن الزهري، عن عروة، عن عائشة، قالت: كلمت فاطمة أبا بكر في ميراثها من رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: أترثك ابنتك، ولا أرث أبي؟.

از عائشه نقل شده است كه گفت: فاطمه در باره ميراث پدرش به ابوبكر گفت: آيا دخترت از تو ارث ببرد و من از پدرم ارث نبرم؟

الطبراني، سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم (متوفاي360هـ)، المعجم الأوسط، ج 4، ص 104، ح3718، تحقيق: طارق بن عوض الله بن محمد،‏ عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني، ناشر: دار الحرمين - القاهرة – 1415هـ.

د: چرا تو به جاي ما، از پيامبر (ص) ارث مى‌بري؟!

عبارت ديگري كه حضرت در رد ابوبكر فرمود اين بود : « كه چرا تو از پيامبر (ص) ارث بري » از اين عبارت به خوبي فهميده مي‌شود كه او قصد مصادره اموال پيامبر (ص) و اختصاص آنها را به خود داشته است .

در اين باره ابن سعد مي‌نويسد:

أخبرنا عفان بن مسلم، أخبرنا حماد بن سلمة، حدثني الكلبي عن أبي صالح عن أم هانئ: أن فاطمة قالت: لأبي بكر من يرثك إذا مت؟ قال: ولدي وأهلي! قالت: فما لك ورثت النبي دوننا؟.

از امّ‌هانى نقل شده كه گفت: فاطمه از ابوبكر پرسيد: هر گاه مُردى چه كسى از تو ارث مى‌برد؟ گفت: فرزندانم و خانواده ام، فرمود: پس چطور شد كه تو از پيامبر ارث مى‌برى و ما نه؟.

الزهري، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري (متوفاي230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 314، ناشر: دار صادر - بيروت؛ النميري البصري، أبو زيد عمر بن شبة (متوفاي262هـ)، تاريخ المدينة المنورة، ج 1، ص 123، تحقيق علي محمد دندل وياسين سعد

هـ: تعجب از تباني ابوبكر و عمر

يكي ديگر از مواردي كه از مجموعه‌ي مخالفت‌هاي حضرت زهرا در مقابل ابوبكر و حديثش استفاده مي‌شود، تعجب آن حضرت از تباني ابوبكر با رفيقش عمر است.

ذهبي در اين‌باره مي‌نويسد:

 فانصرفت إلى عمر فذكرت له كما ذكرت لأبي بكر، فقال لها مثل الذي راجعها به أبو بكر، فعجبت وظنت أنهما قد تذاكرا ذلك واجتمعا عليه.

فاطمه پس از گفتگو با ابوبكر نزد عمر رفت و با وى آنچه به ابوبكر گفته بود به عمر هم گفت؛ اما پاسخ يكى بود، فاطمه تعجب كرد، گويا آن دو نفر با يكديگر در نحوه پاسخ تبانى كرده و هماهنگ شده بودند.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3، ص 24، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.

3. برخوردهاي عملي با ابوبكر

حضرت علاوه بر استدلال‌هاي كلامي به قرآن و ... ، وقتي كه ديدند كه برخورد كلامي سودمند نيافتاد،  غضب و خشم خود را از ابوبكر آشكار ساخت كه به متاركه تا پايان عمر آن حضرت ادامه يافت.

بخاري در اين باره چنين مي‌نويسد:

حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ صَالِحٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ أَخْبَرَنِى عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ أَنَّ عَائِشَةَ أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ - رضى الله عنها - أَخْبَرَتْهُ أَنَّ فَاطِمَةَ - عَلَيْهَا السَّلاَمُ - ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - سَأَلَتْ أَبَا بَكْرٍ الصِّدِّيقَ بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - أَنْ يَقْسِمَ لَهَا مِيرَاثَهَا، مَا تَرَكَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهَا أَبُو بَكْرٍ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ « لاَ نُورَثُ مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ». فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ، فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ وَعَاشَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - سِتَّةَ أَشْهُرٍ.

) البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3، ص 1126، ح2926، أبواب الخمس، باب فَرْضِ الْخُمُسِ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987. (

 

... عروة بن زبير از عائشه شنيد كه مى‌گفت: پس از وفات رسول خدا صلى الله عليه و آله فاطمه از ابوبكر ميراث پدرش را مطالبه نمود، ابوبكر گفت: رسول خدا فرمود: ما ارث نمى‌گذاريم آنچه مى‌ماند صدقه است، فاطمه غضبناك شد و از ابوبكر دورى كرد واين دورى كردن تا وفات وى ادامه يافت كه شش ماه پس از پيغمبر بيشتر زنده نبود.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3، ص 1126، ح2926، أبواب الخمس، باب فَرْضِ الْخُمُسِ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

و اين در حالى است كه طبق روايتى كه از صحيح بخارى گذشت، رسول خدا (ص) فرمود:

« فاطمة بضعة مني فمن اغضبها اغضبني» .

فاطمه پاره تن من است هر كه او را غضبناك كند، مرا غضبناك كرده است.

ابوبكر با غضبناك نمودن زهراء (س) ، آن هم خشم غضبي كه هرگزپايان نيافت، خود را مغضبوب پيغمبر اكرم(ص) نمود و مغضوب پيامبر (ص)، مغضوب خداوند است، و اگر استدلال او به حديثش ، صحيح مى‌بود، غضب حضرت زهراء سلام الله عليها را آنهم در حد قهر و مخالفت با ديدن وى در هنگام بيمارى و بلكه تا پايان عمر معنى نداشت.

در ادامه توجه به سخنان قرطبي، كه در باره غضب حضرت (س) گفته است، خالي از لطف نخواهد بود/

مغربي نظر او را چنين منعكس مي‌كند:   

قال القرطبي في شرح مسلم في فضائل السيدة فاطمة رضي الله عنها: وقوله (ص): «يريبني ما يريبها» أي يؤذيني: وتظهر فائدة ذلك بأن من فعل منا ما يجوز فعله لا يمنع منه وإن تأذى بذلك الفعل غيره؛ وليس كذلك حالنا مع النبي (ص) بل يحرم علينا كل فعل يؤذيه وإن كان في أصله مباحا لكنه إذا أدى إلى أذى النبي (ص) ارتفعت الإباحة وحصل التحريم.

قرطبي في شرح مسلم در باب فضائل سيدة فاطمة رضي الله عنها مي‌گويد: فايده اين حديث پيامبر(ص)كه فرمود: «يريبني ما يريبها» يعني مرا آزار مي‌دهد، آن است كه، رفتار و حالات ما با پيامبر اكرم فرق مى‌كند؛ چون اگر فردى از ما كارى انجام دهد كه براى وى جايز باشد از آن جلوگيرى نمى‌شود اگر چه باعث آزار ديگرى باشد؛ ولى در بر خورد با پيامبر خدا (ص) اين چنين نيست؛ بلكه كارى كه در اصل مباح و جائز است اگر باعث اذيت و آزار رسول خدا بشود مباح بودن آن از بين مى‌رود و جايش را به حرمت مى‌دهد.

المغربي، محمد بن عبد الرحمن أبو عبد الله (متوفاي954هـ)، مواهب الجليل لشرح مختصر خليل، ج 3، ص 399، : ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الثانية، 1398هـ.

چنانكه قرآن هم در مورد آزار پيامبر(ص) وعده عذاب دردناك را داده است :

]وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ[.

و افرادى كه پيامبر را آزار دهند عذاب دردناكى خواهند داشت

. التوبه /61.

 

 

بطلان ادعايي ديگر

برخى ادعا كرده‌اند كه حضرت زهرا سلام الله عليها پس از استدلال ابوبكر راضى شد و از درخواتش صرف نظر كرد؛ چنانچه نووى به نقل از قاضى عياض مى‌نويسد:

قال القاضي عياض: و في ترك فاطمة منازعة أبي بكر بعد احتجاجه عليها بالحديث التسليم للإجماع على قضية وأنها لما بلغها الحديث وبين لها التأويل، تركت رأيها ثم لم يكن منها ولا من ذريتها بعد ذلك طلب ميراث.

... فاطمه پس از استشهاد ابوبكر به حديث رسول خدا دست از ادعاهايش كشيد ، از آن پس نه خود او و نه فرزندانش ادعاى ميراث نكردند.

النووي، أبو زكريا يحيى بن شرف بن مري، شرح النووي على صحيح مسلم، ج 16، ص 63، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة الثانية، 1392 هـ.

اما با تصريح بخارى بر غضب آن حضرت تا آخر عمر و برخوردهاى عملى حضرت زهرا سلام الله عليها،‌ بطلان اين ادعا نيز به خوبي روشن مى‌شود.