2024 April 16 - سه شنبه 28 فروردين 1403
معاویه در تابوتی از آتش
کد مطلب: ٩٣٩٤ تاریخ انتشار: ٢٣ خرداد ١٣٩٥ - ١٥:٤٨ تعداد بازدید: 4514
مستندات تصویری » اسناد تصویری
معاویه در تابوتی از آتش


بلاذری از سالم بن أبی جعد و او از قول رسول خدا چنین نقل می کند:

عن سالم بن أبي الجعد قال، قال رسول الله صلی الله علیه وسلم : معاوية في تابوت مقفل عليه في جهنم.

پیامبر فرمودند: معاویه در تابوتی قفل شده در آتش جهنم است.

أنساب الاشراف، ج 5 ص 136



Share
1 | ابوالفضل | | ١٧:٤٤ - ٢٦ مرداد ١٣٩٥ |
با سلام.
سالم بن أبی جعد تابعی است٬ چگونه از پیامبر مستقیما حدیث نقل کرده؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
مرسل تابعي، نزد بزرگان اهل سنت حجت است
قلت: مرسل التابعي حجة عند الجمهور، فكيف مرسل من اختلف في صحة صحبته.
مرسل تابعي، نزد تمام دانشمندان حجت است؛ چه رسد به مرسل كسى كه در صحت صحابى بودن او اختلاف است.
ملا علي القاري، علي بن سلطان محمد، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 9، ص 434، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2001م .
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
2 | مجتبی | | ٢٠:٠٤ - ٢١ ارديبهشت ١٣٩٦ |
سلام
هر مرسلی که مورد قبول نیست برای مثال ابن قیم میگه مرسل مورد قبول هست که در عمل و گفتار هم باشه (المرسل ادا اتصل به عمل و...)
در ضمن ملا علی قاری محدث نیست
دروغ نگوید

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
اولا:در قسمت نظرات در این خصوص توضیح داده شده است اما این تنها ملاعلی قاری نیست که در خصوص مرسل می گوید: مرسل تابعي، نزد بزرگان اهل سنت حجت است
سرخسی نیز گوید: مرسلات قرن دوم و سوم حجت است
«فأما مراسيل القرن الثاني والثالث حجة في قول علمائنا رحمهم الله». أصول السرخسي: ج1 ص360، الناشر: دار الكتب العلمية ـ بيروت.
ثانیا: ملاعلی قاری نزد اهل سنت فقیه و محدث می باشد چنانچه آمده است:
وفيها توفى الشيخ الملا على القارى بن سلطان بن محمد الهروى الحنفى الجامع للعلوم العقلية والنقلية والمتضلع من السنة النبوية أحد جماهير الأعلام ومشاهير أولى الحفظ والأفهام ولد بهراة ورحل إلى مكة وتديرها أخذ عن خاتمة المحققين العلامة ابن حجر الهيثمى وشرح المشكاة والمشائل والوترية
سمط النجوم العوالي ج 4 ص 402
محمد إدريس كاندهلوي نیز در کتاب التعليق الصبيح على مشكاة المصابيح می نویسد:
المحدِّث الجليل، والفاضل النبيل، فريد دهره ووحيد عصره
مجلس إشاعة العلوم الكائن بحيدر آباد الدكن، طبع بمطبع الاعتدال، دمشق.
التعليق الصبيح على مشكاة المصابيح ج ۱/ 6،
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
3 | حسن | | ٠٣:٥٠ - ٠٤ اسفند ١٤٠١ |
اولا بین راوی خلف بن هشام با ابوعوانه ۱۲۴سال تفاوت سن هست. چون خلف متوفی ۲۹۹ و ابوعانه متوفی ۱۷۶ هستن. دوما سلیمان بن مهران از سالم روایتی نداره سوما اعمش مدلس هست شخص متهم به تدلیس باید تصدیح به سماع کنه در غیر اینصورت حدیثش رده ذهبی میگه اعمش مدلسه و خلاص

پاسخ:
 با سلام
در رابطه با نقل روایت خلف بن هشام از ابو عوانه، مزی و ذهبی و ابن حجر از علمای رجالی اهل سنت به صراحت می گویند که خلف بن هشام از ابو عوانه روایت نقل کرده است.

 خلف بن هشام بن ثعلب ، ویقال : خلف بن هشام بن طالب بن غراب البزار البغدادی ، أبو محمد المقرئ . روى عن : إسحاق بن محمد المسیبی ... وأبی عوانة
تهذیب الکمال - المزی - ج 8 ص 300

 خلف بن هشام * ( م ، د ) ابن ثعلب ، وقیل : طالب بن غراب ، الامام الحافظ الحجة ، شیخ الاسلام ، أبو محمد البغدادی البزار ، المقرئ . مولده سنة خمسین ومئة . وسمع مالک بن أنس ، وحماد بن زید ، وأبا عوانة
سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 10 ص 577

خلف بن هشام بن ثعلب ویقال طالب بن غراب البزار البغدادی المقری . روى عن مالک وحماد بن زید وهشیم وأبی الأحوس وأبی شهاب وأبی عوانة
تهذیب التهذیب - ابن حجر - ج 3 ص 134

در رابطه با نقل روایت سلیمان بن مهران از سالم هم علمای اهل سنت تصریح کرده اند که این سلیمان بن مهران از سالم نقل روایت داشته است:
سلیمان بن مهران الأسدی الکاهلی مولاهم أبو محمد الکوفی الأعمش .... وروى عن : أبان بن أبی عیاش ... وسالم بن أبی الجعد
تهذیب الکمال - المزی - ج 12 ص 78

الأعمش * * ( ع ) سلیمان بن مهران ... وروى عن أبی وائل ... وسالم بن أبی الجعد
سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 6 ص 227

اما در رابطه با این که می گویید اعمش مدلس است و اگر تصریح به سماع نکنه روایتش پذیرفته نیست، فقط در صحیح بخاری نزدیک به 150 روایت از اعمش وجود دارد که تصریح به سماع نکرده است و هیچ کدام از علمای اهل سنت نگفته اند که این روایات صحیح بخاری پذیرفته نیست به عنوان نمونه:

سفیان عن الأعمش عن عبد الله بن مرة
صحیح البخاری - البخاری - ج 1 ص 14

سفیان عن الأعمش عن أبی وائل 
صحیح البخاری - البخاری - ج 1 ص 25

عبد الله بن داود عن الأعمش عن منذر الثوری
صحیح البخاری - البخاری - ج 1 ص 42

جریر عن الأعمش عن منذر أبى یعلى الثوری
صحیح البخاری - البخاری - ج 1 ص 52
و.....

موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها