2024 April 19 - جمعه 31 فروردين 1403
روش وضوی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
کد مطلب: ٩٠٦٢ تاریخ انتشار: ٠٤ ارديبهشت ١٣٩٥ - ١٩:٠٢ تعداد بازدید: 3726
مستندات تصویری » اسناد تصویری
روش وضوی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

عبد خیر از حضرت علی علیه السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود:
« کنت أرى أن باطن القدمین أحق بالمسح من ظاهر هما حتى رأیت رسول الله – صلى الله علیه و آله و سلم – یمسح ظاهرهما »
من گمان داشتم باطن (کف) پاها سزاوارتر به مسح کردن از روی آن است، تا این که دیدم رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم روی هر دو پا را مسح می کردند.
مسند أحمد بن حنبل، ج 1 ص 95


Share
1 | نائب | Iran - Tehran | ٠٩:١٦ - ٢٩ خرداد ١٣٩٥ |
با سلام و احترام
سند روایت چگونه است
ممنون

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين روايت را بزرگان اهل سنت صحيح دانسته اند که اگر در حاشيه مسند احمد دقت کنيد آمده است صحيح بمجموع طرقه
مقدسي نيز اين روايت را نقل و در خصوص سند آن گويد:
( إسناده صحيح )
الأحاديث المختارة ج 2 ص 283 أبو عبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد الحنبلي المقدسي الوفاة: 643 ، دار النشر : مكتبة النهضة الحديثة - مكة المكرمة - 1410 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عبد الملك بن عبد الله بن دهيش
در چاپ ديگر مسند احمد نيز محقق تاب شعيب ارنوط روايت را صحيح دانسته است
تعليق شعيب الأرنؤوط : صحيح
مسند أحمد بن حنبل ج1 ص 124
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
2 | ابوالفضل | The Netherlands - Voorburg | ١٣:٥٩ - ٠٨ دي ١٣٩٥ |
با سلام و تشکر.
چجوری میتونیم دقیق و بدون شبهه اثبات کنیم که این حدیث برای بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) است؟
چون عده ای از علمای اهل سنت میگویند که این عمل پیامبر منسوخ شد و غسل پا ناسخ آن است.
سپاس از راهنماییتون.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
رواياتي كه استدلال بر غسل كرده‌اند پايه ندارد. يعني سنت قطعي كه نيست هيچ، حتي سنت ظني هم نيست. سنت بر دو قسم است: سنتي كه مسح را ثابت مي‌كند و سنتي كه غسل را ثابت مي‌كند؛ اما آن‌هايي كه غسل را ثابت مي‌كنند، كلا ضعيف، وهمي و ظني هستند
با چه چیزی می خواهند مسح را نسخ کنند در حالی که پیامبر (ص) تا آخر عمر مسح می کردند
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
1 |ابوالفضل|Germany - Berlin |١١:١٩ - ١٧ بهمن ١٣٩٥ |
0
 
0
ممنون از لینکی که دادید.
حرف شما درسته که سنت غسل پا سست و ظنی است٬ ولی بدون در نظر گرفتن این مسئله٬ راهی هست که بتونیم اثبات کنیم صد در صد این حدیث در زمان حکومت امام علی از ایشان صادر شده؟
در استیعاب ابن عبد البر درباره عبد خیر مینویسد که: «أدرك زمن النَّبِيّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ولم يسمع منه، وَهُوَ معدود فِي أصحاب علي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، وَهُوَ من كبارهم، ثقة مأمون». این که میگوید از اصحاب علی علیه السلام بوده دقیقا یعنی چی؟ یعنی در زمان حکومت امام علی از اصحاب ایشان بوده؟ اگر بلی٬ چرا؟
ممنون از راهنماییتون. با راهنمایی های شما٬ دانش ما در برابر اهل خلاف٬ غنی تر خواهد شد ان شاء الله.
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
عبد خیر ساکن کوفه و از اصحاب و موالیان امام علی علیه السلام بود که در جنگ صفین و نهروان شرکت داشت
عبد خير بن يزيد الهمداني من موالي على بن أبى طالب يروى عن على روى عنه أبو إسحاق السبيعي
الثقات ج5 ص144
در جنگ صفین نیز شرکت داشت
عبد خير بن يزيد الخيواني من همدان روى عن علي بن أبي طالب وشهد معه صفين وبارز وقتل ويكنى أبا عمارة وقد روي عنه أحاديث
طبقات ابن سعد ج6 ص221
خود همین ساکن بودن او در کوفه و از اهل آنجا بودن دلیل بر این است که وی در کوفه از امام علی علیه السلام و در زمان خلافت حضرت نقل روایت می کرده است چون حکومت امام علی علیه السلام در کوفه بوده است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها