2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
نگاهي به موضوع تبرک در نگاه عالمان امامي
کد مطلب: ٨٩٢٧ تاریخ انتشار: ١٩ فروردين ١٣٩٥ - ١٠:٠١ تعداد بازدید: 4720
مقالات » پاسخگویی به شبهات
نگاهي به موضوع تبرک در نگاه عالمان امامي

اثبات تبرك در آثار فقهي علماي اماميه

درآمد

از جمله مسايل بحث برانگيز در ميان انديشمندان اسلامي، جواز يا عدم جواز انتفاع و تبرک به ساحت اولياي الهي و يا اشياء با قداست بوده است. دانشمندان امامي از سده­هاي نخستين تا به امروز، با استناد به احاديث معصومان عليهم السلام همواره رويکرد اثباتي نسبت به اين مسأله داشته­اند که برون­ داد آن در ميراث گوناگون از جمله در ميراث فقهي­شان تبلور يافته است. در ادامه نمونه­هايي از رويکر اين انديشوران تقديم مي گردد:

شيخ مفيد در کتاب فقهي خود به نام " المقنعة " از جمله اعمال پسنديده­ي زيارت خانه خدا را نوشيدن آب زمزم به جهت تبرک بدان دانسته و مي‌گويد:

ثم يأتي زمزم ويشرب منها للتبرك بذلك ويدعو فيقول: اللهم إني أسألك علما نافعا ورزقا واسعا وشفاء من كل سقم.

سپس به سوي زمزم مي آيد و مقداري از آن را به جهت تبرک مي نوشد و اين دعا را مي خواند: بار خدايا! از محضر تو، علم نافع، روزي گسترده و شفاي هر دردي را مي خواهم.

الشيخ المفيد، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبي عبد الله العكبري البغدادي (متوفاى413 هـ)، المقنعة، ص 420، تحقيق و نشر: مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين ـ قم ، الطبعة : الثانية ، 1410 ه‍

علامه حلي در باب وصيت از کتاب تذكرة الفقهاء، چنين مي‌نويسد:

يجوز من المسلم والكافر الوصية بعمارة المسجد الأقصى أو عمارته قبور الأنبياء عليهم السلام وكذا عمارة قبور العلماء والصالحين لما فيها من احياء الزيارة والتبرك بها.

براي شخص مسلمان و کافر جايز است که به تعمير نمودن مسجد الاقصي يا قبور انبياء عليهم السلام وصيت کند. همچنين مي‌تواند به تعمير نمودن قبور علماء وافراد پرهيزکار وصيت نمايد زيرا در اين وصيت فوائدي مانند زنده نمودن مسأله زيارت قبور و تبرک جستن به اين قبور وجود دارد.

الحلي، الحسن بن يوسف (متوفاي 726هـ) تذكرة الفقهاء، ج 2، ص 460، تحقيق: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، محل نشر: قم، ناشر : مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، چاپ : الأولى، سال چاپ : محرم 141

محقق کرکي در کتاب جامع المقاصد که آن را در شرح کتاب قواعد علامه حلي، نگاشته است، اينگونه مي‌نگارد:

قوله (وجعل شئ من تربة الحسين عليه السلام معه) تبركا بها وتيمنا.

گفتار مصنف درباره استحباب گذاشتن مقداري از تربت امام حسين عليه السلام به همراه ميت، به سبب تبرک به آن تربت است.

الكركي، علي بن الحسين (متوفاي940)، جامع المقاصد، ج 1، ص 440، تحقيق : مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، ناشر : مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث - قم المشرفة

شيخ حر عاملي هم با استنباط از روايات اهل بيت عليهم السلام اين موضوع را در چند جاي کتاب وسائل الشيعة مي‌آورد. در اين ميان مي‌توان به ابوابي مانند:

باب استحباب إتيان المنبر والروضة ومقام النبي صلى الله عليه وآله واستلامها والتبرك بها.

الحر العاملي، محمد بن الحسن (متوفاى1104هـ)، تفصيل وسائل الشيعة، ج 14، ص 345، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، الطبعة: الثانية، 1414هـ.

و همچنين باب " استحباب الاستشفاء بتربة الحسين عليه السلام والتبرك بها" اشاره نمود.

الحر العاملي، محمد بن الحسن (متوفاى1104هـ)، تفصيل وسائل الشيعة، ج 14، ص 521، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، الطبعة: الثانية، 1414هـ.

شيخ جعفر کاشف الغطاء از جمله احکام موقوفات را چنين بر مي­شمارد:

انه لا باس بأخذ شئ للتبرك من الأوقاف بعد أولها إلى الخراب كنقض المساجد دون ترابها وحصاها والمشاهد المشرفة بالكعبة وثيابها وفرشها وآلاتها ونقض صناديقها ونحو ذلك.

كاشف الغطاء،‌ الشيخ جعفر (متوفاي 1228هـ)، كشف الغطاء، ج 2، ص 379، ناشر : انتشارات مهدوي.

صاحب جواهر هم به مناسبتي بحث از تبرک را پيش مي­کشد و مي‌نويسد:

يفهم من كثير من الأصحاب جريان الحكم (عدم جواز الاستنجاء) في كل محترم كالتربة الحسينية بل قد يلحق بذلك المأخوذ من قبور الشهداء والعلماء بقصد التبرك والاستشفاء.

در نگاه بسياري از اصحاب، عدم جواز استنجاء بوسيله هر چيز محترم مانند تربت اما حسين عليه السلام، فهميده مي‌شود بلکه اين حکم درباره آنچه که از قبور شهداء و علماء به نيت تبرک واستشفاء برداشته مي‌شود هم جاري است.

النجفي، الشيخ محمد حسن (متوفاى1266هـ)، جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام، ج 2، ص 52، تحقيق وتعليق وتصحيح: محمود القوچاني، ناشر: دار الكتب الاسلامية ـ تهران، الطبعة: السادسة، 1363ش.

اين مسأله در ميان عالمان معاصر هم فراوان به چشم مي خورد. از باب نمونه امام خميني رحمة الله عليه، از جمله مواردي که ازاله نجاست نسبت به آن را واجب مي‌داند، تربت امام حسين عليه السلام مي‌باشد که به جهت تبرک و استشفاء برداشته شده است. متن کلام او چنين است:

ويلحق بالمساجد (في وجوب الإزالة) ... التربة الحسينية سيما المتخذة للتبرك والاستشفاء والسجدة

تربت امام حسين عليه السلام مخصوصا اگر به جهت تبرک و استشفاء و سجده بر آن برداشته شود، در حکم وجوب ازاله نجاست، به مساجد ملحق مي‌شود.

الموسوي الخميني، السيد روح الله، (معاصر) کتاب الطهارة، ج 3، ص 447

آيت الله خوئي هم شبيه به همين مضمون را مي‌گويد:

يلحق بالمساجد التربة الحسينية بل تربة الرسول صلى الله عليه وآله وسائر الأئمة عليهم السلام المأخوذة للتبرك فيحرم تنجيسها إذا كان يوجب إهانتها وتجب إزالة النجاسة عنها حينئذ.

الموسوي الخوئي، السيد أبو القاسم (متوفاي 1413هـ)، منهاج الصالحين، ج 1، ص 116، نشر مدينة العلم؛‌ چاپخانه : مهر – قم؛،‌ سال چاپ : ذي الحجة 1410

حضرت آيت الله سيستاني يکي از مراجع تقليد عصر حاضر نيز کلامي هم سياق با سخن استادش، چنين بيان مي دارد:

يجب إزالة النجاسة عن التربة الحسينية بل عن تربة الرسول وسائر الأئمة صلوات الله عليهم المأخوذة من قبورهم بقصد التبرك.

سيستاني، سيد علي، تعليقة على العروة الوثقى، ج 1، ص 77

نتيجه کلي:

عالمان امامي به طور دسته جمعي، از عالمان کهن آن تا به امروز، همواره پيرامون مشروعيت موضوع تبرک پا فشاري نموده و آن را در ميراث گوناگون از جمله نگاشته­هاي فقهي بروز داده­اند.


موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)



مطالب مرتبط:
تبرک به اشياء مقدس در ميراث حديثي اماميهتبرک به معصومان عليهم السلام بعد از حيات­ در ميراث حديثي اماميهتبرک به معصومان عليهم السلام در حال حيات، در ميراث حديثي اماميه
Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها