2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
علماى اهل سنت و تكفير مجسّمه
کد مطلب: ٨٥٧٢ تاریخ انتشار: ٢٥ بهمن ١٣٩٠ - ١٣:٤٢ تعداد بازدید: 3153
فتنه وهابیت » وهابیت و جاهلیت
علماى اهل سنت و تكفير مجسّمه

امام قرطبى پس از نقل اقوال ديگر عالمان، پيرامون مجسمه مى گويد: «والصحيح القول بتكفيرهم إذ لا فرق بينهم وبين عبّاد الأصنام والصور» (تفسير القرطبي: ج 4 ص 14، التذكار: ص 208)

قول صحيح اين است كه قائلين به جسمانيت حق تعالى كافر هستند زيرا تفاوتى ميان آنان و بت پرستان و چهره پرستان نيست.

نَوَوى از علماء بزرگ اهل سنت مى گويد: «فمِمَّن يُكَفّر، من يجسّم تجسيماً صريحاً ومن ينكر العلم بالجزئيّات» (المجموع: ج 4 ص 253)

از جمله كسانى كه كفر آنان ثابت است، قائلين به جسمانيت حق تعالى و آنان كه علم به جزئيات او را انكار مى كنند.

عبد القاهر بغدادى متوفاى 429 هـ، از متكلمان بلند آوازه اهل سنت مى گويد: «وأمّا جسميّة خراسان من الكراميّة، فتكفيرهم واجب لقولهم: بأنّ اللّه تعالى له حدّ ونهاية من جهة السفل ومنها يماس عرشه ، ولقولهم: بأنّ اللّه تعالى محلّ للحوادث» (اصول الدين: 337، يراجع: التنديد بمن عدد التوحيد للسقاف: 52)

فرقه كراميه منطقه خراسان كه معتقد به جسمانيت حق تعالى هستند، تكفيرشان واجب است زيرا خداوند متعال را محدود به حدود دانسته و براى او از ناحيه پايين، نقطه پايانى قائل هستند كه با عرش تماس دارد و محل عروض حوادث است.

وهمو در كتاب الفرق بين الفرق ضمن شمردن امورى كه اهل سنت بدان اجماع نموده اند، مى گويد: «وقالوا بنفي النهاية والحدّ عن صانع العالم». اهل سنت، هرگونه حدود و نقطه پايانى را از خداوند متعال نفى كرده اند. (الفرق بين الفرق: 40، تحقيق لجنة إحياء التراث العربي، ط. دار الجيل ـ بيروت)

تا آن جا كه مى گويد: «وأجمعوا على أن لا يحويه مكان ولا يجري عليه زمان، خلاف قول من زعم من الشهاميّة والكراميّة أنّه مماسّ لعرشه، وقد قال أمير المؤمنين علي رضي اللّه عنه: إنّ اللّه تعالى خلق العرش إظهاراً لقدرته لا مكاناً لذاته» (الفرق بين الفرق: 41)

اهل سنت اجماع دارند كه خداوند متعال را نه مكانى در بر گرفته و نه زمانى بروى مى گذرد، (ذات مقدسش فراتر از مكان و زمان است» بر خلاف قول باطل شهاميّه و كراميّه كه مى گويند: ذات اقدس ربوبى با عرش، در تماس است امير مؤمنان على (عليه السلام)مى فرمايد: خداوند عرش را به خاطر قدرت نمايى آفريده، نه براى جايگاه خويش.

ابن نجيم متوفاى 970 هـ، از فقهاى بزرگ اهل سنت مى گويد: «والمشبّه إن قال: إنّ للّه يداً أو رِجْلاً كما للعباد فهو كافر، وإن قال: إنّه جسم، لا كالأجسام فهو مبتدع» (البحر الرائق: ج 1 ص 611)

مشبهه (آنان كه خداوند را به بندگان تشبيه مى كنند) اگر بگويند كه خداوند همانند بندگان داراى دست و پا هست، كافر هستند و اگر بگويند خداوند داراى جسم است ولى نه مانند اجسام، بدعت گذار هستند.

غزالى آن عالم بلند آوازه اهل سنت مى گويد: فإن خطر بباله أنّ اللّه جسم مركّب من أعضاء فهو عابد صنم فإنّ كلّ جسم فهو مخلوق، وعبادة المخلوق كفر، وعبادة الصنم كفر لأنّه مخلوق وكان مخلوقاً لأنّه جسم، فمن عبد جسماً فهو كافر بإجماع الأئمة، السلف منهم والخلف (إلجام العوام عن علم الكلام: 209، دراسات في منهاج السنة: 145، نقلا عن الرسالة التدمريّة: 92)

اگر كسى به ذهنش خطور كند كه خداوند تعالى داراى جسمى هست كه از عضوهاى متعدد تشكيل يافته، او بت پرست است زيرا هر جسمى مخلوق و آفريده شده است و به اجماع تمام علماى و پيشوايان ديني در تمام زمان هاى پيش و نزديك، پرستش مخلوق، كفر و بت پرستى است



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب