هیئت کبار وهابی عربستان سعودی در پاسخ به پرسشی در مورد خوردن گوشتی که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) یا بقیه موالید ذبح می شود فتوای عجیبی را صادر کرد و تصریح کرد که خوردن این گوشت حرام است.
متن فتوی بدین شکل است:
آيا خوردن گوشتي كه بمناسبت ميلاد نبي - خدا بر او درود برسد - يا بقيه مولدها ذبح ميشود جایز است؟
ج 1: آنچه كه بمناسبت مولد پيامبر يا ولي به هدف تعظيم او ذبح ميشود ذبح براي غير خدا وشرك است، خوردن آن جایز نیست، واز پیامبر (خدا بر او درود برسد) ثابت شده است كه فرمودند: خدا لعنت کرده کسی را که بنام غیر خدا ذبح کند.
مجموعه فتاوای هیئت کبار، جلد 1،ص 217
این در حالی است که این مفتیها خوردن گوشت کفتار و خرگوش را حلال می دانند چنانکه خالد بن علي المشيقح در این باره می گوید:
خوردن کفتار جائز است و هیچ اشکالی هم ندارد، به دلیل روایتی از امام احمد و اصحاب سنن از عبد الرحمن بن عبدالله بن ابی عمار که می گویدگفتم به جابر، کفتار آیا از صید است؟ گفت بلی، گفتم : آن را بخورم، گفت بلی، گفتم آیا آن را رسول خدا اجازه فرموده است؟ گفت بلی، رسول خدا ص برای آن فدیه قرار داده اگر محرم آن را بکشد، این دلالت می کند که آن جزء صیدها به حساب می آید. کفتار اگرچه چنگال و ناخن دارد اما در منهیات پیامبر از هر درنده چنگال داری داخل نمی شود. پس از درندگان صاحب چنگال و ناخن استثناء شده است.
اما خوردن خرگوش رومی هم جائز است و اشکال ندارد و اصل در آن حلیت است چراکه برای آن چنگالی نیست.
جالب است که این آقایان خوردن گوشت پاکی که برای بزرگداشت نبی مکرم خدا ذبح می شود را حرام و نجس میدانند ولی گوشت حیوان وحشی که به نظر تمام فقها نجس است را پاک می شمارند و معلوم نیست که هدف آنان از این گونه فتاوای عجبیب چیست.
متن فتوی بدین شکل است:
آيا خوردن گوشتي كه بمناسبت ميلاد نبي - خدا بر او درود برسد - يا بقيه مولدها ذبح ميشود جایز است؟
ج 1: آنچه كه بمناسبت مولد پيامبر يا ولي به هدف تعظيم او ذبح ميشود ذبح براي غير خدا وشرك است، خوردن آن جایز نیست، واز پیامبر (خدا بر او درود برسد) ثابت شده است كه فرمودند: خدا لعنت کرده کسی را که بنام غیر خدا ذبح کند.
مجموعه فتاوای هیئت کبار، جلد 1،ص 217
این در حالی است که این مفتیها خوردن گوشت کفتار و خرگوش را حلال می دانند چنانکه خالد بن علي المشيقح در این باره می گوید:
خوردن کفتار جائز است و هیچ اشکالی هم ندارد، به دلیل روایتی از امام احمد و اصحاب سنن از عبد الرحمن بن عبدالله بن ابی عمار که می گویدگفتم به جابر، کفتار آیا از صید است؟ گفت بلی، گفتم : آن را بخورم، گفت بلی، گفتم آیا آن را رسول خدا اجازه فرموده است؟ گفت بلی، رسول خدا ص برای آن فدیه قرار داده اگر محرم آن را بکشد، این دلالت می کند که آن جزء صیدها به حساب می آید. کفتار اگرچه چنگال و ناخن دارد اما در منهیات پیامبر از هر درنده چنگال داری داخل نمی شود. پس از درندگان صاحب چنگال و ناخن استثناء شده است.
اما خوردن خرگوش رومی هم جائز است و اشکال ندارد و اصل در آن حلیت است چراکه برای آن چنگالی نیست.
جالب است که این آقایان خوردن گوشت پاکی که برای بزرگداشت نبی مکرم خدا ذبح می شود را حرام و نجس میدانند ولی گوشت حیوان وحشی که به نظر تمام فقها نجس است را پاک می شمارند و معلوم نیست که هدف آنان از این گونه فتاوای عجبیب چیست.