2018 July 16 - دوشنبه 25 تير 1397
بدعت از دیدگاه فریقین : پاسخ به شبهات عزاداری (1)
کد مطلب: ٦٩٩١ تاریخ انتشار: ٢٩ مهر ١٣٩٣ - ١٤:٤٩ تعداد بازدید: 1241
خارج فقه مقارن » بدعت از دیدگاه فریقین
بدعت از دیدگاه فریقین : پاسخ به شبهات عزاداری (1)

جلسه چهاردهم 1393/07/29

 
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم

 جلسه چهاردهم 1393/07/29

موضوع درس : بدعت از دیدگاه فریقین : پاسخ به شبهات عزاداری (1)                                     

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد لله و الصلاه علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیه الله و اللعن الدائم علی اعداءهم اعداء الله الی یوم لقاء الله

باتوجه به شبهاتی که پیرامون «عاشورا» وعزاداری از ناحیه وهابیها مطرح میشود و این «وهابیها» از یک هفته مانده به «محرم»؛ مرتب در رسانه های خود،چه در فضای سایبری و چه فضای ماهواره،شروع میکنند یک سری بحثهایی را مطرح میکنند؛ ما تصمیم گرفتیم در این  دو سه جلسه پایانی،مطالبی را در این زمینه خدمت شما عرض کنیم.

بسته پاسخ به «شبهات عاشورا» با بیش از دو هزار ساعت کار

البته ما فایلی را در رابطه با «شبهات عاشورا» آماده کرده ایم که شاید بالای دو هزارساعت وقت از ما برده است. بعضی از دوستان ما،گاهی اوقات برای جواب یک «شبهه»، یک هفته شبانه روز کار کردند. و تلاش هم شده که پاسخها متناسب با شبهات روز باشد و همه جوابها هم مستند باشد. با تصویر جلد و صفحه کتاب.

ما در«شبکه جهانی ولایت»،روش بحثمان را نسبت به سال گذشته کمی تغییر دادیم و به این صورت عمل میکنیم که میاییم در ابتدا یک سری سؤالاتی را از مخاطب میپرسیم. هفت تا سؤال از «شیعیان» و هفت سؤال از «اهل سنت».

یک روش جدیدی است که خیلی هم خوب و عالی جواب داد و طرح موفقی شد. هر کسی که میاید روی خط شبکه،اول میپرسیم «شیعه» هستی یا «سنی»؟ برای هر کدام،خط جدا داریم. وقتی که معرفی کرد،میگوئیم یکی از این هفت سؤال را جواب بده. سؤال «کارشناس» از «مخاطب» و بعد سؤال «مخاطب» از «کارشناس». و گفتیم این جاده یک طرفه نبایدباشد شما سؤال کنید ما جواب میدهیم؛ما هم سؤال میکنیم شما جواب بدهید.باید سطح معلومات خودتان را بیاورید بالا،تا بتوانید جواب بدهید.

برنامه «غنچه های ولایت» خیلی از بزرگان را غیرتی کرد!

همانطوری که امام صادق (سلام الله علیه)فرمودند:

« عليك بالأحداث فانهم اسرع الى كل خير»

به نوجوانان توجه كن زيرا آنان سريعتر به هر خوبى روى مى آورند

اصول کافی ج 8 ص93 حدیث ریاح، بحارالانوار، ج 23 ص 236

شما هم بایدبروید سراغ کودکان واین مطالب را فرهنگ کنید بین مردم.

مثل این برنامه «غنچه های ولایت» شبکه جهانی«ولایت» که بچه های هفت ساله هشت ساله،جواب شبهات «وهابیت» را میدهند با جلد وصفحه.

خب این کودک وقتی از شش سالگی این مطالب را میشنود و یاد میگیرد،در مجالس مختلف این حرفها را مطرح میکند.در «دبستان»صحبت میکند،در «مدرسه»صحبت میکند،در«مسجد» در«حسینیه»،در«مهمانیها» پیش فامیل. خلاصه این میشود فرهنگ.

این برنامه «غنچه های ولایت»،که کودکان آمدند در«شبکه ولایت» و پاسخ شبهات وهابیها را دادند با جلد وصفحه،خیلی از بزرگان را غیرتی کرد. خیلی از بزرگترها تماس گرفتند وگفتند وقتی یک کودک شش ساله، اینگونه مسلط است وجواب میدهد ما از خودمان خجالت میکشیم.

تشویق به حفظ احادیث، با اجرای مسابقه

و این کلام امام که فرمود:«علیکم بالأحداث...» کاملاً روی حساب است. شما اگر میتوانید بروید مدارس «ابتدایی» و «دبیرستان»،این مطالب را با اجرای مسابقه مطرح کنید؛جوایز خوبی هم با همکاری خیرین منطقه در نظر بگیرید و اینها را تشویق کنید به حفظ و یادگیری این احادیث، و مطالب اثبات حقانیت «امیرالمؤمنین» و«تشیع».

حتی شما میتوانید در خود مسجد، هر شب سؤالی را مطرح کنید و آخر دهه هم قرعه کشی کنید وجوایزی بدهید.

ما در«شبکه ولایت» در رابطه با «دهه غدیر» یک برنامه پیامکی اجرا کردیم وگفتیم هر کس عبارت «لبیک یا علی» را بفرستد، ما در قرعه کشی شرکت میدهیم و جایزه میدهیم. حدود 830 هزار نفر فقط از داخل کشور پیامک دادند. و ما قرعه کشی کردیم وجایزه ها را برایشان فرستادیم.

هفت سؤال از مخاطبین شیعه

ما،دراینجا هفت سؤال مطرح کردیم:

1-     مدارك عزاداري شيعيان از اهل بيت پيامبر (علیهم السلام) چيست؟

2-     چگونه مي‌گوييد امام حسين (عليه السلام) براي احياي شريعت قيام كرد؟ مگر چه اتفاقي براي شريعت افتاده بود؟

3-     پاسخ شما از اينكه شيعيان قاتلين امام حسين هستند چيست؟

4-     چرا امام حسين (عليه السلام) خاندان خود را به كربلا برد؟!

5-     هدف امام حسين (عليه السلام) از قيام چه بود؟

6-     فلسفه عزاداري براي امام حسين (عليه السلام) چه بود؟

7-     چرا لعن يزيد را جايز مي‌دانيد؟

در«سؤال دوم» در حقیقت ما ارتباط «سقیفه» با «عاشورا» را،رقم میزنیم.

«سؤال سوم» از اساسی ترین شبهات وهابیت است. که الآن چندسال هست که مطرح میکنند. و ما یک جواب محکم وقاطع به این شبهه داده ایم.

درمورد «سؤال چهارم» باید بگوئیم که، با توجه به این که در عصر «امام حسین» رسانه و روزنامه و...نبود؛در واقع اهلبیت امام حسین، کار رسانه ای پیام عاشورا را به عهده داشتند.

آقای «شهید هاشمی نژاد» کتابی دارد به نام «درسهایی که حسین در کربلا آموخت».

کتاب خیلی خوبی است. که «سؤال دوم» را خوب جواب داده و البته باید آدرسهای داده شده این کتاب را تجدید نظر کنید. چرا که این آدرسها مال کتابهای قبل از انقلاب بوده والآن چاپ کتابها عوض شده و آدرس ها هم تغییر کرده است که نیاز به بازنگری دارد.

در مورد «سؤال چهارم» شهید مطهری خوب کار کرده و همچنین مرحوم شهید هاشمی نژاد.

نقدی بر کتاب «حماسه حسینی» استادمطهری

البته در این کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری، چندمورد سهو قلم شده. نمیگوئیم لغزش. این بزرگان ما ان شاءالله لغزش ندارند. در بعضی جاها قلم سهو کرده و ایشان مطالبی نوشته که امروز دستمایه وهابیها شده.

مثل قضیه حضرت قاسم و جریان آب خواستن حضرت سیدالشهدا از مخالفین برای علی اصغر و... که باید دقت بشود این مطالب مطرح نشود.

البته این کتاب در زمان خود «شهید مطهری» چاپ نشده، بعداً چاپ کردند که من یقین دارم اگر این کتاب در زمان حیات شهیدمطهری چاپ میشد، برخی از مطالب را ایشان حذف میکرد.

چون بعضی مواقع ما میائیم آسیب شناسی مسائل اعتقادی خودمان را مطرح میکنیم، ولی همین آسیب شناسی؛ خودش به ما آسیب میزند. وقتی میائیم بعضی از نقاط ضعف خودمان را علنی ورسانه ای میکنیم،بدون اینکه بیائیم راهکار درست هم ارائه بدهیم؛ این خودش آسیب میزند به مذهب.

روش صحیح بیان آسیب های موجود

بنابراین باید دقت کنیم اگر بعضی از آسیبها را داریم مطرح میکنیم؛

اولاً: تلاش کنیم این آسیبها را خیلی کمرنگ کمرنگ جلو بدهیم،که طرف وحشت نکند. و ازطرف دیگر،«وهابیها» هم نیایند از این، خوراک تبلیغاتی درست کنند.

ثانیاً: اگر آسیبی را مطرح کردیم تلاش کنیم قشنگ دربها را ببندیم،پشت درهای بسته،جواب این آسیب چیست را بدهیم. ما چه کارکنیم این آسیب از بین برود. و یک راه حلی هم بدهیم که برای مخاطبینمان مناسب باشد.

یک بزرگواری رفته مثلاً در یک روستا،میاید برای یک آسیبی، داد میزند که بله «دولت» باید چنین کند، «مراجع»چنین کنند،«حوزه های علمیه» چنین کنند. خب آن بنده خدای روستایی، کاری به اینها ندارد. میگوید یک راه حل به من بده. من«کشاورز»،اگر بخواهم در برابر این آسیب،سالم بمانم چه کار کنم؟ من «دامدار» چه کار کنم؟ و لذا خدای متعال فرمود:

«وما أرسلنا من رسول الّا بلسان قومه لیبیّن لهم»

وما هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم تا [بتواند به وسیله آن زبان، پیام وحی را به روشنی] برای آنان بیان کند.

سوره إبراهيم آیه 4

یکی از مصادیق این آیه، همین است که آسیبها را با توجه به نوع مخاطب مطرح کنیم و برایشان راهکار ارائه بدهیم.

خاطره ای از آیت الله خزعلی

خدا حفظ کند آیةالله خزعلی را، ایشان یادم هست سال 52 یا 53 بود. یک جمله ای گفت که خیلی جالب بود. من بارها این را گفته ام. ایشان میگفت طلبه هایی که میروند تبلیغ، تلاش کنند همان صاحبخانه یا جوانها را وادار کنند که از مردم نظرخواهی کنند.که آیا صحبتهای ما برای اینها مفید بوده یا نه؟

میگفت: یکی از طلبه رفته بود در یکی از این روستاهای اطراف «قم»،شروع کرده بود بحثهای توحیدی را مطرح کردن، تمام مشخصات «واجب الوجود» را از باب «حادی عشر» مطرح کردن.

شروع کرده بود که بله «ممتنع الوجود» چیست؟ «ممکن الوجود» چیست؟ بعد در باب «ممکن الوجود» گفته بودکه «ممکن الوجود» نسبت به «واجب» و«ممتنع»،مثل دو کفه ترازو هست نه این طرف سنگین است،نه آن طرف.

به صاحبخانه گفته بود نظر مردم درباره سخنرانی ما چیست؟ گفته بود من رفتم از مردم سؤال کردم گفتند: آقا کولاک کرد. گفتم: در چه زمینه صحبت کرد؟ گفتند درباره کم فروشی صحبت میکرد. یعنی از صحبتهای آقا، فقط «کفه ترازو» را متوجه شده بودند.

لذا ما اگر بناست یک ساعت صحبت کنیم، لازم است قبلش، دو ساعت سه ساعت برویم فکر کنیم که مطالب را در چه قالبی مطرح کنیم.

من خودم با وجود اینکه فایلهای سخنرانیم آماده است، بعضی وقتها که میخواهم در محرم موضوعی را مطرح کنم، همین مطالب فایل را، ده دوازده بار عقب جلو میکنم، تا عین آنچه که در پارسال گفتم نشود. مطالب را کم و زیاد میکنم. مدارک را زیاد میکنم. یک لطیفه ای هم درلابلای مطالب،میگویم تا اگر چهل پنجاه درصد مطالب تکراری شد، مخاطب از شنیدن سخنرانی ما، خسته و ملول نشود. لذا یکی دو ساعت وقت بگذاریم، مطالب سخنرانی را هماهنگ کنیم با فرهنگ مخاطبینمان.

نقشه «مایکل برانت» برای نابودی نظامهای شیعه

چند وقت پیش گفتیم نقشه «مایکل برانت» برای نابودی نظامهای شیعه چه بود؛ ایشان میگوید: یکی از راههای براندازی حکومتهای شیعی، این است که یک سری «آخوند»های بیسواد و «مداح»های آخرت به دنیا فروخته را، تحریک کنیم مطالب ضعیف، مطالب نادرست خلاف عقل و خرد، دررابطه با «امام حسین» نوه پیغمبر،مطرح کنند و مردم و جوانها را نسبت به «عاشورای حسینی» بدبین کنند!

اینها آن ور دنیا نشسته اند برای ما نسخه می پیچند. آنوقت من طلبه میروم منبر،حرفهایی میزنم که 90% را آنها استفاده میکنند و 10% را هم مخاطبین من استفاده میکنند.این ها را بایددقت کنیم.

البته دشمن برنامه اش تخریب «شیعه» است. همین مطلبی که ما در«شبکه» مطرح کردیم که باید نسل شیعه افزایش پیدا کند؛ و بعد هم کلپپش درآمد. دوستان ما که در بخش هکر سایتها هستند،پیگیری کردند،دیدند اولین بار،صحبتهای ما درسایتی در«تلاویو» اسرائیل مطرح شده؛ آنها دادندبه «وهابیها» و به «بی بی سی» و ... از آن طرف هم،یک ترانه خوان مشهور زمان شاه را پیدا کردند، این مطالب را به ترانه درآورده.

وقتی احساس میکنند مطلبی به نفع «شیعه» و البته ضررخودشان است، طوری مطرح میکنند تا اینکه انعکاس منفی بین مردم پیدا کند. که البته این کلیپ پخش شد از ما، بازتاب خوب و مثبتی هم بین شیعیان داشته است.

خود حضرت «آیة الله مکارم شیرازی» میگفت: من این کلیپ شما را که شنیدم،گفتم آقای «قزوینی» گفته: یا علی بگوئید و عملیات را شروع کنید. من هم میگویم «خسته نباشید».

گفتم: آقا، به مردم میگویم شما گفتید! گفتند: بگوئید،از قول من که گفتم«خسته نباشید».

هفت سؤال از مخاطبین سنّی

درباره روش جدید «شبکه ولایت»در محرم امسال خدمت شما مطالبی را داشتیم عرض میکردیم. گفتیم وقتی مخاطب «شیعه» به ما زنگ میزند، ما هفت تا سؤال را مطرح میکنیم که یکی را جواب بدهد و وقتی هم یک «سنی» زنگ میزند، این هشت تا سؤال را مطرح میکنیم، تا یکی را جواب بدهد:                                                                                                               

 1 – آيا شما عقيده به سينه زني داريد؟

2 – آيا شما عقيده به نوحه سرائي داريد؟

3 - آيا شما اعتقاد به ثواب عزاداري براي امام حسين (علیه السلام) داريد؟

4 - پاسخ شما از عزاداريهاي علماي اهل سنت چيست؟

5 –  پاسخ شما از عزاداري صحابه براي صحابه چيست؟

6 - پاسخ شما از عزاداريهاي پيامبر (صلی الله علیه وآله) چيست؟

7 - مشروعيت قيام امام حسين (عليه السلام) ضد ظالم،با وجود روايات تحريم دركتب اهل سنت را چگونه توجيه مي‌كنيد؟

8 - آيا شما يزيد را لعن مي كنيد؟ چرا؟

درمورد سؤال اول و دوم، ما نمونه بارزی مثل سینه زنی «عایشه» و نوحی سرایی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در سوگ پیغمبر را داریم:

سينه زني «عائشه» در سوگ پيامبر

«روي أحمد بإسناده عن يحيى بن عَبَّادِ بن عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ عن أبيه عَبَّادٍ قال سمعت عَائِشَةَ تَقُولُ مَاتَ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم...وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي»

احمد بن حنبل نقل میکند از عباد،که گفت از عایشه شنیدم که میگفت وقتی پیغمبر از دنیا رفت بلندشدم و به همراه دیگر زنان، به سینه زدم و به صورت خود می کوبیدم

مسند أحمد بن حنبل ج6 ص 274 نشر: مؤسسة قرطبة – مصر

شما میگوئیدپیامبر فرمود: اصحابی کالنجوم ... خب در اینجا هم «عایشه» به همراه زنان صحابیه، در سوگ پیغمبر سینه زنی میکنند.

ناصرالدین البانی این روایت را تصحیح میکند و میگوید: «و إسناده حسن»

إرواء الغليل  ج 7 ص 86 نشر : المكتب الإسلامي – بيروت

حمزة أحمد الزين هم میگوید: إسناده صحيح.

مسند أحمد بشرح حمزة أحمد الزين ج18ص199، نشر: دار الحديث القاهرة

نوحه سرایی «حضرت زهرا» در رحلت پیامبراکرم

«روی البخاري عن أَنَسٍ قال لَمَّا ثَقُلَ النبي صلى الله عليه وسلم جَعَلَ يَتَغَشَّاهُ فقالت فَاطِمَةُ عليها السَّلَام واكرب أَبَاهُ فقال لها ليس على أَبِيكِ كَرْبٌ بَعْدَ الْيَوْمِ فلما مَاتَ قالت يا أَبَتَاهُ أَجَابَ رَبًّا دَعَاهُ يا أَبَتَاهْ من جَنَّةُ الْفِرْدَوْسِ مَأْوَاهْ يا أَبَتَاهْ إلى جِبْرِيلَ نَنْعَاهْ»

 به نقل بخاري: وقتي كه بيماري پيامبرسنگين شد، از هوش مي‌رفت؛ فاطمه عليها السلام گفت: «واي از مصيبت‌ و اندوه پدرم» ؛ پيامبرفرمودند: پدر تو بعد از امروز مصيبتي نخواهد داشت. و وقتي كه پيامبر (ص) از دنيا رفت فاطمه گفت: واي به خاطر پدري كه دعوت پروردگاري كه او را خواست، اجابت كرد؛ واي به خاطر پدري كه بهشت جايگاه او است! واي به خاطر پدري كه جبريل را به خاطر رحلت او تسليت مي‌گوييم! و وقتي كه دفن شد، فاطمه عليها السلام گفت: اي انس!‌ چگونه دلتان آمد كه خاك بر روي پيامبر بريزيد؟

صحيح البخاري، ج 5، ص 144، ح 4462، كتاب المغازى، باب مَرَضِ النَّبِيِّ ؛ صحيح البخاري  ج 4 ص 1619 ح4193 ، نشر : دار ابن كثير اليمامة – بيروت

حاکم نیشابوری هم میگوید.

«سمعت حماد بن زيد يقول : رأيت ثابت البناني حين حدثنا بهذا الحديث بكى حتى رأيت أضلاعه تضطرب» هذا حديث صحيح على شرط الشيخين و لم يخرجاه

وقتي ثابت بناني اين روايت را نقل مي‌كرد آن چنان گريه مي‌كرد كه شانه هاي او تكان مي خورد و مي لرزيد.

المستدرك ج 1 ص 537 ح 1408،‌ نشر : دار الكتب العلمية – بيروت

سؤال: آیا عزاداری باید فقط در سه روز اول رحلت باشد؟

احمدبن حنبل روایتی را نقل میکند و میگوید مردم دو قرن ونیم است که بر حمزه گریه و نوحه سرایی میکنند:

«أَنَّ رَسُولَ اللَّه صلى الله عليه وسلم لَمَّا رَجَعَ من أُحُدٍ فَجَعَلَتْ نِسَاءُ الأَنْصَارِ يَبْكِينَ على من قُتِلَ من أَزْوَاجِهِنَّ قال فقال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَلَكِنْ حَمْزَةُ لاَ بواكي له قال ثُمَّ نَامَ فَاسْتَنْبَهَ وَهُنَّ يَبْكِينَ قال فَهُنَّ الْيَوْمَ إِذاً يَبْكِينَ يَنْدُبْنَ بِحَمْزَةَ.»

وقتی پیغمبر اکرم از جنگ احد برگشت دین زنان انصار بر شوهران گشته شده خود گریه میکنند لذا فرمود ولکن حمزه گریه کننده ندارد . سپس خوابید بعد از اینکه بیدار شد دید زنان انصار بر حمزه گریه میکنند. این زنان انصار تا امروز وقتی میخواستند برای عزیزان خود گریه کنند اول برای حمزه گریه میکردند.

مسند أحمد بن حنبل  ج 2 ص 40 ح 4984، نشر : مؤسسة قرطبة – مصر                               

این روایت را «احمدحنبل» نقل میکند. وقتی میگوید «فَهُنَّ الْيَوْمَ...»:تا امروز؛ یعنی سال 241هجری؛ یعنی مردم وبخصوص زنان، دو قرن ونیم بعد از شهادت حضرت حمزه، همچنان بر حمزه گریه میکنند.

«ابن کثیردمشقی» هم میگوید:

«وهذا على شرط مسلم»

این روایت شرایط صحت روایت نزد مسلم را دارد.

البداية والنهاية  ج 4 ص 48، نشر:مكتبة المعارف بيروت

زنان «انصار»،حتی تا قرن پنجم وششم، وقتی میخواستند برای عزیزان خود گریه کنند؛ اول برای «حمزه» گریه میکردند.اگر این «بدعت» بود،زنان «انصار» عمل کردند، زنان «تابعین» عمل کردند، زنان «اتباع تابعین» هم عمل کردند.

پیغمبر فرمود: خَيْرُكُمْ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ... خیرالقرون ما که سه قرن بوده اینها عزاداری برای «حمزه» را ادامه میدادند.

ما در این فایل «شبهات عزاداری»؛ هر شبهه ای که به ذهنتان میرسد، این «وهابی»ها در این 1400سال مطرح کرده اند؛ ما جواب داده ایم. هر چه که تصور کنید ما آورده ایم.

اتفاقاتی که بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) افتاد

گرفتن خورشيد

«عَن أَبي قَبِيل:ٍ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (عليه السلام) كُسِفَتِ الشَّمْسُ كَسْفَةً بَدَتِ الْكَوَاكِبُ نِصْفَ النَّهَارِ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهَا هِي»

هنگامى كه امام حسين عليه السلام به شهادت رسيد، خورشيد گرفت و آن قدر تاريك شد كه هنگام ظهر ستاره‏هاى آسمان ظاهر گرديدند . از اين اتفاق چنين پنداشتم كه قيامت برپا شده است !

تهذيب الكمال  للمزي، ج 6 ص 433 و تاريخ مدينة دمشق لابن عساكر، ج 14 ص 228 و تلخيص الحبير لابن حجر، ج 5 ص 84 و السنن الكبرى للبيهقي، ج 3 ص 337. تهذيب التهذيب لابن حجر، ج 2 ص 305

تاريک شدن دنيا

«قال المزي: وقال: وقال علي بن مسهر، عن جدته: لما قتل الحسين كنت جارية شابة، فمكثت السماء بضعة أيام بلياليهن كأنها عُلقةٌ»

علي بن مسهر از جده اش نقل مي كند كه مي گفت: هنگامي كه امام حسين به شهادت رسيد من دختري نوجوان بودم، آسمان چند شبانه روز درنگ نمود كه گويا لخته خون بود

تهذيب الكمال  للمزي ، ج 6 ص 432 و تاريخ مدينة دمشق  لابن عساكر ، ج 14 ص 226

برخورد ستارگان آسمان با يکديگر

«عن عيسى بن الحارث الكندي، قال: لما قتل الحسين مكثنا سبعة أيام إذا صلينا فنظرنا إلى الشمس على أطراف الحيطان كأنها الملاحف المعصفرة، ونظرنا إلى الكواكب يضرب بعضها بعضا»

عيسى بن حارث كندى مي گويد: هنگامي که حسين بن على (عليه السلام) را شهيد كردند، تا هفت روز، هر گاه که نماز عصر را مي خوانديم مي ديديم آفتابي كه بر ديوارهاى خانه ها مي تابيد به قدري قرمز بود که گويا چادر هاي سرخ است که بر آن کشيده اند، و مي ديديم که برخي از ستارگان همديگر را مي زدند (با يکديگر برخورد مي کردند) .

تهذيب الكمال  للمزي، ج 6 ص 432 – 433 و سير أعلام النبلاء للذهبي  ج 3 ص 312

سرخ شدن آسمان

«وقال علي بن محمد المدائني، عن علي بن مدرك، عن جده الأسود بن قيس: احمرّت آفاق السماء بعد قتل الحسين بستة أشهر، نرى ذلك في آفاق السماء كأنها الدم»

علي بن مدرك از پدر بزرگش اسود بن قيس نقل مي كند كه گفت : پهنه آسمان پس از شهادت امام حسين به مدت شش ماه سرخ رنگ شده بود كه ما آن را شبيه خون در آسمان مشاهده مي كرديم

تهذيب الكمال للمزي، ج 6 ص 432 و تاريخ الإسلام للذهبي ج 5 ص 15 و سير أعلام النبلاء  للذهبي ج 3 ص 312

اشک ريختن آسمان

«عن ابن سيرين قال: لم تبك السماء على أحد بعد يحيى بن زكريا إلا على الحسين بن علي»

ابن سيرين گفت : آسمان براي هيچ کسي جز يحيي بن زکريا و حسين بن علي (عليهم السلام) گريه نکرده است .

سير أعلام النبلاء للذهبي ج 3 ص 312 و تاريخ مدينة دمشق لابن عساكر، ج 14 ص 225 – 226

خون گريه كردن آسمان

«عَنْ نَضْرَةَ الْأَزْدِيَّةِ قَالَتْ: لَمَّا أَنْ قُتِلَ الْحُسَيْنُ بن علي (عليهما السلام) مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً فَأَصْبَحْتُ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ لَنَا مَلْآنُ دَما»

نضره ازديه گويد : هنگامى كه حسين بن علي (عليهما السّلام) شهيد شد، آسمان خون باريد و ما همچنان مي ديديم كه تمام اشياء و اسباب ما مملو از خون است.

تهذيب الكمال  للمزي، ج 6 ص 433 و سير أعلام النبلاء للذهبي  ج 3 ص 312، 313 و الثقات  لابن حبان، ج 5 ص 487

خون گريه کردن ديوار دارالإماره

«حدثني أبو يحيى مهدي بن ميمون قال: سمعت مروان مولى هند بنت المهلب، قال: حدثني بواب عبيد الله بن زياد أنه لما جئ برأس الحسين فوضع بين يديه، رأيت حيطان دار الامارة تسايل دماً»

هنگامى كه سر مبارك امام حسين عليه السلام را در برابر ابن زياد نهادند، ديدم كه از ديوارهاى دارالاماره خون جارى مى‏گشت‏.

تهذيب الكمال للمزي، ج 6 ص 433 – 434 و تاريخ مدينة دمشق لابن عساكر ، ج 14 ص 229.

جاري شدن خون تازه از زير سنگ ها

«عَنِ الزُّهْرِيِّ قال: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بن عَلِيٍّ رَضِي اللَّهُ عنه لم يُرْفَعْ حَجَرٌ بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ إِلا وُجِدَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِيطٌ.»

زهري مي گويد: بعد از شهادت امام حسين  (ع) هر سنگي را در بيت المقدس بر مي داشتند، زير آن خون تازه مشاهده مي شد.

المعجم الكبير ج 3 ص 113

«محمد بن عمر بن علي عن أبيه قال: أرسل عبد الملك إلى ابن رأس الجالوت فقال هل كان في قتل الحسين علامة قال ابن رأس الجالوت ما كشف يومئذ حجر إلا وجد تحته دم عبيط»

عبد الملك شخصي را نزد پسر راس الجالوت فرستاد تا از وي بپرسد كه آيا نشانه اي از كشته شدن حسين درعالم ديده شده است يا نه، او در پاسخ گفت: هيچ سنگي از زمين بر داشته نشد مگر اينكه خون تازه ديده مي شد.

تاريخ الإسلام للذهبي  ج 5 ص 16 و تاريخ مدينة دمشق لابن عساكر، ج 14 ص 229 – 230

فقط «ابن تیمیه» و«ابن کثیر» است که این اتفاقات را ضعیف وکذب شمرده است. فقط «ابن تیمیه» است که مثل همیشه تاب تحمل هیچ فضیلتی از فضایل اهلبیت را ندارد.

«ابن تیمیه» میگوید:

«كثيرا مما روى في ذلك كذب. مثل كون السماء أمطرت دما...ومثل كون الحمرة ظهرت في السماء يوم قتل الحسين و...»

بسیاری از چیزهایی که نقل میشود که بعد از قتل حسین اتفاق افتاده دروغ است. مثل خون گریه کردن آسمان، سرخ شدن آسماندر روز قتل حسین.

منهاج السنة النبوية  ج4 ص560 ،دارالنشر:مؤسسة قرطبة – مصر

«ابن کثیر» هم میگوید:

«ولقد بالغ الشيعة فى يوم عاشوراء فوضعوا أحاديث كثيرة كذبا فاحشا من كون الشمس كسفت يومئذ حتى بدت النجوم وما رفع يومئذ حجر إلا وجد تحته دم...وأن الكواكب ضرب بعضها بعضا وأمطرت السماء دما أحمر...ونحو ذلك»

شیعه درمورد روز عاشورا مبالغه کرده واحادیث زیادی را جعل کرده است، که دروغ آشکار است. مثل اینکه گفته اند آسمان تیره وتار شد به طوری که ستاره ها پیدا شدند ویا اینکه هیچ سنگی را بر نمی داشتند مگر زیرش خون می جوشید. واینکه ستارگان به یکدیگر برخورد میکردند وآسمان خون گریه میکرد وامثال اینها.

البداية والنهاية  ج 8  ص201، دار النشر:مكتبة المعارف بيروت

روزه روز عاشورا نزد اهلبیت (علیهم السلام)

«عَنْ زَيْدٍ النَّرْسِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ عُبَيْدَ بْنَ زُرَارَةَ يَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَنْ صَامَهُ كَانَ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِ ذَلِكَ الْيَوْمِ حَظَّ ابْنِ‏ مَرْجَانَةَ وَ آلِ زِيَادٍ قَالَ قُلْتُ وَ مَا كَانَ حَظُّهُمْ مِنْ ذَلِكَ الْيَوْمِ قَالَ النَّارُ»

زید میگوید از عبیدبن زراره شنیدم که از امام صادق درباره روزه روز عاشورا سؤال نمود. حضرت فرمود کسی که این روز را روزه بدارد حظ و نصیبش از این روز همان خواهد بود که ابن مرجانه وآل زیاد از این روز بردند. میگوید گفتم: حظ ونصیب آنها در این روز چه بود؟ فرمود آتش جهنم

الكافي، ج‏4 ؛ ص147 ح 6

همچنین امام صادق(علیه السلام) فرمود:

«فَمَنْ صَامَهُ أَوْ تَبَرَّكَ بِهِ حَشَرَهُ‏ اللَّهُ‏ مَعَ‏ آلِ‏ زِيَاد»

هر کس روز عاشورا را روزه بگیرد یا آن را مبارک بدارد، خداوند او را با آل زیاد محشور می گرداند.

الكافي ج‏4 ؛ ص147                                                                                                           

باید تلاش شود از همان روزهای اول این روایت برای مردم خوانده شود.

«اهل سنت» مقید به روزه روز«عاشورا»

اهل سنت مقید هستند روز «تاسوعا و عاشورا» را روزه میگیرند. میگویند پیغمبر وقتی که آمد مدینه و دید یهودیها روزه گرفته اند نخواست از آنها عقب بیافتد او هم روزه گرفت.

بخاری در صحیحش نقل میکند:

«قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ المَدِينَةَ فَرَأَى اليَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ، فَقَالَ: «مَا هَذَا؟»، قَالُوا: هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ، فَصَامَهُ مُوسَى، قَالَ: «فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ»، فَصَامَهُ، وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ»

نبی اکرم به مدینه آمد ویهود را دید که روز عاشورا را روزه گرفته اند فرمود: این کار برای چیست؟ گفتند این روزی فرخنده است که درآن بنی اسرائیل را خداوند از دست دشمنانش نجات بخشیده است. لذا موسی وپیروانش این روز را روزه میدارند. حضرت فرمود: من برای تبعیت از موسی سزاوارترم. از این رو حضرت این روز را روزه گرفت و نیز امر فرمود تا این روز را روزه بگیرند.

صحیح بخاری ج2 ص251 ح 2004

بهترین زمان مطالعه

بهترین مطالعه، مطالعه فجریه است. مطالعه ای که بعد از«اذان صبح» انجام میشود، همان طوری که مشهور است که میگویند:«لقمة الصباح مسمار البدن»،مطالعه در فجر صبح هم مسمار مغز است. مطالعه درسحر،کالنقش فی الحجر است. سعی کنید بهترین مطالبتان را در صبح مطالعه و  انجام بدهید.

و لازم است که شما عزیزان،مخاطبینتان را هم واکسینه کنید.شاید شما در بین اهل سنت نباشید برای تبلیغ محرم؛ ولی در همان محلی که برای تبلیغ رفته اید فرد دبیرستانی دارید دانشجو دارید،معلم ودبیر دارید،استاد دانشگاه میاید پای صحبت شما می نشیند. و نوعاً اینها این شبهات به گوششان خورده،و شما باید جواب بدهید و اگر هم به گوششان نخورده قطعاً در آینده به گوششان خواهد خورد و شما باید از حالا واکسینه کنید آنها را. من معتقدم اگر شما یک سری از مطالب را همراه با جواب آماده کنید و به همراه جنایات این «وهابیها» در اختیارجوانها قرار بدهید؛ بسیار کارگشا خواهد بود.

خاطره ای از استفاده بهینه از اینترنت

من رفته بودم به یکی از این شهرستانها، یک دفعه به ما گفتند: فردا سالگرد«شهدای هفت تیر» است و ما تمام قضات استان را دعوت کردیم و از شما میخواهیم در رابطه با تألیفات «شهید بهشتی» برای ما سخنرانی کنید. من هم به اندازه یک ثانیه مطالعه نداشتم. چون موضوعی بود که تا به حال احدی  از ما نخواسته بود. به مسؤلین آنجا گفتیم به ما «اینترنت» بدهید. پنج شش ساعت زحمت کشیدند نتوانستند اینترنتی فراهم کنند. من یک لحظه یاد گوشیم افتادم باز کردم دیدم«اینترنت» دارد. شروع کردم جستجو کردم و به اندازه بیست دقیقه صحبت علمی، پیرامون تألیفات «شهید بهشتی» و ویژگیهای آنها؛ مطلب جمع آوری کردم وسخنرانی کردم.

الآن امکانات در اختیار ماهست. این نعمتی است که باید قدر بدانیم. تا آدم جایی،گیرنیافتد قدر این نعمتها و امکانات را نمی داند.

رونمایی از نسخه اندروید شبکه جهانی ولایت

امیدواریم همین شب جمعه، رونمایی کنیم ازبرنامه اندروید پخش «شبکه جهانی ولایت» با یک کیفیت خیلی عالی. یعنی شما اینترنتتان هر چقدر ضعیف ضعیف هم باشد،با کیفیت عالی میتوانید در گوشی موبایلتان «شبکه ولایت» را ببینید. ما الآن سرویس اینترنتی مان از سرویس ماهواره ای مان خیلی کیفیت بهتری دارد.

والسلام علیکم ورحمة الله

 

 





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | رسانه | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | سایت قدیم | العربیة | اردو | English