2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
بررسي شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر (ويرايش جديد)
کد مطلب: ٦٣٤٢ تاریخ انتشار: ٢٣ بهمن ١٣٩٩ - ١٠:٠٠ تعداد بازدید: 280981
مقالات » نقد خلافت خلفا
بررسي شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر (ويرايش جديد)

نبود دختري به نام ام كلثوم، پدر ابوبكر، تعارضات در اين قضيه، بررسي بهانه عمر براي ازدواج

بسم الله الرحمن الرحيم

ازدواج ام كلثوم با عمر، شاهد دروغ بودن شهادت:

طرح شبهه:

شيعيان ادعا مي كنند كه خليفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضي الله عنها) است؛ اما كدام عقل سليم مي پذيرد كه حضرت علي (رضي الله عنه ) دخترش را به ازدواج قاتل همسر گراميش ، فاطمه (رضي الله عنها) درآورد و رابطه دوستانه با او برقرار نمايد؟

نقد و بررسي:

يكي از شبهاتي كه اهل سنت؛ به ويژه در سال هاي اخير به صورت گسترده مطرح كرده اند، ازدواج خليفه دوم با امّ كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا عليهما السلام است.

اهل سنت، استفاده هاي گوناگوني از اين ازدواج مي كنند؛ از جمله مي خواهند با اثبات اين ازدواج، رابطه صميمانه و دوستانه امير مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوي ديگر، شهادت صديقه شهيده سلام الله عليها، غصب خلافت و... را انكار نمايد.

از اين رو، اين شبهه اهميت فوق العاده و پيوند ناگسستني با انديشه هاي شيعيان دارد و بايد به صورت دقيق و مستدل بررسي شود.

انديشه وران شيعه پاسخ هاي گوناگوني از اين مطلب داده اند كه همگي آن ها صحيح و معقول به نظر مي رسد؛ برخي همچون رضي الدين حلي، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشي و... اصل وجود دختري به نام امّ كلثوم را براي حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل هاي متقني براي آن ارائه كرده اند. كه ما نيز در اين مقاله، در دفاع از اين نظر، شواهد فراوان بيان كرده ايم.

برخي ديگر، وقوع تعارض در روايات ازدواج را دليلي واضح براي بطلان مدعاي اهل سنت در باره اين ازدواج مي دانند؛ از جمله شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه در دو رساله مجزا به نام هاي المسائل العُكبرية و المسائل السروية، و نيز سيد ناصر حسين الهندي در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آيت الله ميلاني و...

ما نيز در اين مقاله، تعارض هاي گسترده در نقل اين ماجرا را مطرح و مستندات آن را از كتاب هاي اهل سنت ذكر كرده ايم.

و انديشه وران ديگري، همچون سيد مرتضي پاسخ داده اند كه اين ازدواج با زورگويي و تهديد عمر بن خطاب بوده است.

عده اي از دانشمندان شيعه و سني با پذيرش اصل ازدواج، نكته ديگري را مطرح كرده اند كه امّ كلثوم همسر عمر، دختر امير مؤمنان عليه السلام نبود؛ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله يحيي بن شرف نووي، مهمترين شارح صحيح مسلم در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و آيت الله مرعشي نجفي از عالمان شيعه در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح كرده اند كه در ادامه مدرك و اصل سخن ايشان خواهد آمد.

گويا از بين پاسخ هاي موجود، پاسخ اخير كامل تر است؛ چرا كه از طرفي تمام روايات موجود در كتاب هاي اهل سنت كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام را با خليفه دوم ثابت مي كند، با اشكالات سندي مواجه و با تعارض ها و تناقض هاي غير قابل جمعي كه دارند، غير قابل اعتماد هستند و از طرف ديگر در هيچ يك از روايات موجود در كتاب هاي شيعه، تصريح نشده كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان از حضرت زهرا عليهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دختري به نام امّ كلثوم را كه در خانه امير مؤمنان بوده ثابت مي كنند.

اعتراف انديشمندي همچون نووي، برترين شارح صحيح مسلم كه گسترده ترين و مهمترين كتاب فقهي شافعي نيز متعلق به او است، عامل مهم ديگري است كه اين ديدگاه را تقويت مي كند.

و نيز مي گوييم كه حتي در صورت اثبات چنين ازدواجي، نمي توان از آن رابطه صميمانه امير مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زيرا اين ازدواج نه تنها براي خليفه دوم فضيلت محسوب نمي شود؛ بلكه لكه سياهي است كه همانند تيرگي غصب خلافت، بر دامان او باقي مانده است؛ چرا كه در ماجراي اين ازدواج چيزهايي نقل شده است كه عرق شرم از پيشاني انسان غيرت مند جاري مي شود. اين مطلب را در محور چهارم بررسي كرده ايم.


فهرست مطالب

محور اول: دختري به نام ام كلثوم وجود نداشته است

كلام عالمان شيعه در تاييد اين ديدگاه:

كلام علماي اهل سنت در تاييد اين نظر:

شواهد اين ديدگاه:

1. در هيچ روايت صحيح السندي بين نام ام كلثوم و زينب جمع نشده است:

2. عبد الله بن جعفر با چه كسي ازدواج كرده است:

3. دو خطبه با نام يك نفر:

4. عزاداري و نوحه خواني ام كلثوم براي حضرت زهرا سلام الله عليها:

5. امير مؤمنان در شب ضربت خوردن، مهمان چه كسي بود؟

6. ام كلثوم بهترين دختر امير مؤمنان عليه السلام:

7. معاويه، از دختر چه كسي خواستگاري كرد؟

8. در شام چه كسي دفن شده است:

9. چه كساني از زنان اهل بيت، در كربلا اسير شدند:

10. ميراث فاطمه، فقط به ام كلثوم رسيد:

11. ازدواج عمر با حضرت زينب (س)!!!

12. ام كلثوم در كربلا حضور داشت:

منكرين ازدواج در اهل بيت به اقرار علماي اهل سنت


محور دوم: ام كلثوم دختر ابوبكر، يا ام كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام؟

1. اعتراف مهم ترين شارح صحيح مسلم: عمر داماد أبو بكر

تحليل روايت جعلي رد خواستگاري عمر از دختر أبو بكر توسط عايشه:

2. يك روايت از دو ام كلثوم:


محور سوم: تعارض هاي موجود در نقل قضيه

1. ام كلثوم پس از عمر با چه كسي ازدواج كرد؟

2. سن ام كلثوم هنگام ازدواج

هنوز به حدي نرسيده بود كه شهوت را برانگيزد:

دختري كوچك و غير بالغ كه با ديگر دختران بازي مي كرد:

ده سال يا بيشتر داشت:

3. مقدار مهريه ام كلثوم:

الف: ده هزار دينار:

ب: چهل هزار دينار:

ج: چهل هزار درهم:

4. آيا عمر از ام كلثوم فرزندي داشته است؟

فرزندي نداشت:

يك فرزند داشت:

دو فرزند داشت:

سه فرزند داشت:

زيد برادر عمر بود يا پسر عمر؟

5 . زيد اصغر بزرگتر از زيد اكبر!!!

6 . عمر، دخترش رقيه را به ازدواج ابراهيم بن نعيم آورد:

7. تاريخ وفات ام كلثوم و زيد:

مرگ در زمان حكومت عبد الملك بن مروان (73 ـ 86هـ):

مرگ در زمان امارت سعيد بن العاص (48 ـ 54هـ):

مرگ، پس از واقعه كربلا:

8. نحوه وفات ام كلثوم و زيد:

مرگ بر اثر مريضي:

مرگ بر اثر اصابت سنگ:

مرگ بر اثر اصابت تير:

مرگ بر اثر خوردن سم:

9. آيا زيد، فرزند داشت؟

فرزندي نداشت:

چندين فرزند داشت:

10. سن زيد هنگام وفات:

خردسال بود:

جوان بود:

بزرگسال بود:

11. چه كسي بر جنازه زيد و ام كلثوم نماز خواند؟

عبد الله بن عمر

سعيد بن العاص:

12. حضور أبو قتاده بدري در صف نماز جماعت:

13. ازدواج عمر با ام كلثوم يا با حضرت زينب (س)

14. چه كسي امام جماعت را مقدم كرد؟

امام حسن عليه السلام:

امام حسين عليه السلام:

مردم امام جماعت را مقدم كردند!


محور چهارم: اهانت به ناموس رسول خدا

عمر ساق ام كلثوم را برهنه كرده به آن نگاه كرد:

عمر ساق ام كلثوم را برهنه، لمس كرد!

آرايش ام كلثوم توسط امير مومنان پيش از ازدواج، و لمس ساق و بوسيدن او توسط عمر!

كشف ساق توسط عمر، مصدر تشريع براي پيروان او:

توجيه اين عمل توسط علماي اهل سنت:

بررسي اين روايات از ديدگاه منصفين:

ديدگاه علماي شيعه نسبت به اين عمل:

ام كلثوم، عمر را «امير المؤمنين» مي خواند!!!

عمر در مقابل اهانت مغيره به ام كلثوم، سكوت كرد:

محور پنجم: بررسي و تحليل بهانه عمر براي ازدواج


محور ششم: مخالفت با سنت رسول خدا

رد خواستگاري أبو بكر و عمر توسط رسول خدا (ص):

احياء سنت جاهلي توسط عمر:

جمع بين دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا حرام است:


محور هفتم: عمر با ام كلثوم «كفو» نبود

غير هاشمي، كفو هاشمي نيست:

عدم كفائت سني عمر با ام كلثوم:

عدم صلاحيت اخلاقي عمر براي ازدواج با ام كلثوم:

عدم كفائت ديني عمر با ام كلثوم:

امير مؤمنان (ع)، خليفه دوم را فاجر، ستمگر، دروغگو، خيانتكار و... مي داند:

شراب خواري خليفه، دليل بر عدم كفائت:

بدعت گذار با دختر عفيفه، كفو نيست:


محور هشتم: ازدواج با تهديد و زورگويي

در حال ضرورت، ازدواج با كافر نيز جايز است:

ازدواج اجباري عمر با عاتكه:

ازدواج هاي اجباري با خاندان اهل بيت عليهم السلام:

ازدواج اجباري حجاج بن يوسف با دختر حضرت زينب (س):

ازدواج اجباري مصعب بن زبير با سكينه بنت الحسين عليهما السلام

روايت جنيه در كتاب هاي سني

محور نهم: بررسي روايات اهل تسنن

زهري، در خدمت گروه جعل حديث بني اميه:

زهري، كثير الإدراج است:

زهري از مدلسين بوده است:

زهري، دشمن امام علي عليه السلام است:

لينك فايل pdf:

https://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/omekolsom.pdf



Share
41 | دلپر | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٤ خرداد ١٣٨٨ |
باسلام جناب عثمان ال عارف,من نيز با نظر شما كاملا موافقم اما اگر اين اختلافات نباشد,كه ديگر دكان اين دين فروشان مشتري نخواهد داشت!!,ديگر تكفير شيعيان وجود نخواهد داشت!,ديگر حدود يك ماه ايام فاطميه وجود نخواهد داشت!!ديگر عيد غدير خم وجود نخواهد داشت!!ديگر........ اگر اختلاف نياشد شكم اين اخوندها را چه كسي پر كند؟!!اين مداحان هم بايد يه چيزي اين وسط گيرشون بياد!!va va va va va..........من به نوبه’ خودم از اين نيت پاك شما تشكر ميكنم
42 | عبد الرحمن عثمان ال عارف | Iran - Qazvin | ١٢:٠٠ - ٠٤ خرداد ١٣٨٨ |
سلام :من معمولا تمامي سايتهاي سني وشيعه را مطالعه مي كنم خصوصا سايتهاي عربي را زيرا زبان مادري من عربي است.از مجموع انچه بدست اوردم اين گونه برداشت مي كنم اين دعواها هيچ گاه قابل حل نيست.بهترين راه براي دفاع از اسلام اين است كه دست از اين مباحث اختلافي برداشته شود همه برادروار درتقويت اصل اسلام بكوشيم همان چيزي كه امير مومنان علي (ع)عمل كرد وجلوي نابودي اسلام را گرفت.من پيشنهاد مي كنم هم به برادران اهل تشيع وتسنن كه بيايم انچه مورد اتفاق نظر فريقين است را بپذيريم وانچه مورد اختلاف است را بيرون بريزيم انچه باقي ماند به ان متعهد شويم مثال: درفروعات.اهل سنت مي گويند علي ولي الله جزئ اذان واقامه نيست ان را حذف كنيم شيعيان مي گويند دست بسته نماز خواندن بدعت است وجايز نيست همه دست باز نماز بخوانيم.و....البته اين را در اصول نيز مي توانيم پياده كنيم مثلا:اهل سنت مي گويند خلفا بعد ازپيامبر امده اند.همه بپذيريم شيعيان مي گويند انها جانشينان واقعي پيامبر نبوده اند اين را هم بپذيريم وبگوييم درست است جانشينان واقعي اهلبيت بودند حال به هر تقدير حكومت را دردست گرفته اند مانند بقيه حاكمان چگونه انهارا مي پذيريم اينها را نيز بپذيريم .شيعه وسني قائل به فضيلت اهلبيت هستند وانها را به عنوان مرجع ديني قبول دارند مرجعيت ديني انها را بپذيريم شيعيان مرجعيت ائمه اربعه را قبول ندارند اينها را حذف كنيم.خلاصه هرچه مورد اتفاق است را بپذيريم وانچه مرد اختلاف است را رها كنيم.خواهيم ديد ضمن اينكه هيچ ضربه اي به اصل اسلام عزيز نمي خورد باعث اتحاد واقعي جهان اسلام وموفقيت ان در جهان مي شود واين همه مسلمان كشته نمي شود واقتدار اسلامي به ان باز مي گردد.فقط دو چيز لازم دار دوري از تعصب جاهلانه وپاي گذاشتن روي خواهشهاي نفساني كه اين هم مشكل است.موفق باشيد.
43 | momen abdullah | Malaysia - Kuala Lumpur | ١٢:٠٠ - ٠٥ خرداد ١٣٨٨ |
جناب دلپر
چند بار جواب توهين هايت را دادم بازهم به توهين هايت ادامه مي‌دهي.
خود شما گفتي که بياييد توهين را کنار بگذاريم.
اگر صاحب علمي چيزي بنويس که ما هم استفاده کنيم مگرنه توهين کردن به آخوند را تمام کن.
که حتي کشيش مسيحي هم احترام خود را دارد.

شکم آخوند را هماني پر مي‌کند که شکم ميلياردها انسان ديگر را پر مي‌کند منتهي خدا شکم آخوند را از نان حلال پر مي‌کند نه مانند چند قلدر و زورگوي ارتش شاه که شکمشان را از حرام پر کردند که نتيجه اش بشود فرزنداني که از عيد غدير بيزار هستند.

من حتي از اهل سنت نديدم که از عيد غدير با نفرت ياد کنند.
اگر مرد هستي دين و اخلاقياتي که پيرو هستي به ما بگو تا ما با زبان خودت با تو سخن گوييم.

شيعيان اين را بدانيد که در حکومت علي ماليات اجباري وجود نداشت. و تمام ناراحتي امثال دلپر
اين است که شيعه مانع رشوه و ربا و حيف و ميل بيت المال و سيستمهاي حکومتي شرق و غرب است که مبتني بر ربا هستند. زيرا امثال دلپر فقط مي‌توانند با اين پولهاي زور در قيد حيات باشند.

44 | دلپر | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٥ خرداد ١٣٨٨ |
باسلام چرا نظر من رو علني نكردين!!!!!!

پاسخ:
با سلام
منظور كدام نظر شما است ؟ نظرات شما علني شده است ، بهتر است در بخش نظرات سايت نام خود را جستجو كنيد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
45 | علي مسكوني | | ١٢:٠٠ - ٠٦ خرداد ١٣٨٨ |
بنده به عنوان يك شيعه با پيشنهاد ال عارف موافقم اما هر چه در امد واقعا بايد به ان متعهد باشيم البته اين تذكر را به اين برادر سني بدهم كه در نهايت انچه باقي خواهد ماند چيزي خواهد بود كه اهل سنت سالهاست نمي پذيرند مثال:همه قران را قبول داريم اين كتابمان است متفقا. همه مي گوييم علي خليفه مسلمين است وحق است علي وخلافتش تثبيت مي شود.روي خلفا اختلاف است انها را بايد كنار زد(خود شما پيشنهاد رد موارد اختلافي كرديد.)همه معتقديم اهل بيت رسول الله انسانهاي بزرگ ووارسته اي بودند پس بايد انها را الگو ودستورات انها را بپذيريم.همه معتقديم اهل بيت كه در ايه تطهير امده اند. علي فاطمه حسن وحسين را شامل ميشود عده اي مي گويند شامل زنهاي پيامبر هم مي شود اين مي شود مورد اختلاف پس بايد ان راترك كرد يعني پذيرفت شامل زنها كه مورد اختلافي هستند نمي شود.همه روي عدالت تعدادي از صحابه اتفاق نظر داريم وروي بعضي ها اختلاف نظر مثلا همه سلمان ‘ابوذر.مقداد و...را قبول داريم بايد انها را بپذيريم به عنوان عادل وموارد اختلافي را ترك كرد.و....درعبادات هم همينطور... مثلا همه معتقد به جواز نماز خواندن با دست باز هستيم ولي دست بسته نماز خواندن مورد اختلاف است بايد ان را ترك كرد.لازم به تذكر است احدي از علماي شيعه جمله عليا ولي الله را جز اذان نمي دانند پس ترك كردن ان مخالف با نظر شيعه نيست واز موارد اختلافي نيست.اگر بخواهيد انچه مشتر بين شيعه واهل سنت را بپذيريد لاجرم مذهب شيعه ثابت مي شود هم در اصول وهم در فروع .اين ادعا قابل اثبات است وبنده اماده ام ان را با دليل محكم مورد قبول بين شيعه وسني ثابت كنم .حال كه چنين است ايا جناب ال عارف ! باز هم شما به قول خودتان تعصب راكنار مي گذاريد وپاي خود را شما وهمه علماي اهل سنت روي هواهاي نفسانيشان مي گذارند. اگر مكتب حقه اهلبيت ثابت شد كه خواهد شد مي پذيرند؟؟؟من هم از طرف شيعيان قول مي دهم كه اگر مواردي اتفاقي برعليه اعتقاد شيعه ثابت شود بپذيرم برادر جان قهري,دوري, قتل,تكفير,ثمره همين هواي نفس وتعصب جاهلانه است كه شما بسيار زيبا وخوب به ان رسيده ايد وبنده به شما احترام زيادي قائلم.واز صميم قلب از شما تشكر مي كنم. اميدوارم روزي همه مسلمانان.با اگاهي كامل مثل شما بينديشند. وعلما را بر سر ميز مذاكره علني بكشند وفتنه اختلاف را ريشه كن كنند.چون همه ما معتقديم پيامبر ما كتاب ما يك ايين ويك مذهب بيشتر نياورده است وپيامبر هم به چنگ زدن به ان سفارش كرده اند وان را مايه هدايت ودوري از جهالت وانحراف معرفي كرده اند.قال رسول الله(ص)اني تارك فيكم ثقلين كتاب الله وعترتي اهل بيتي لا يفترقا حتي يردا علي الحوض وان تمسكتم بهما لن تضلو بعدي ابدا(متفق عليه)اگر فقط به همين حديث شريف كه هم شيعه وهم سني باسند معتبر عند الفريقين ان را نقل كرده اند عمل كنيم همه چيز حل مي شود وشما برادر عزيز مانند بنده به ارزوي ايده ال مي رسيم اميدوارم اين ارزو هر چه زودتر تحقق يابد امين.
46 | momen abdullah | | ١٢:٠٠ - ٠٧ خرداد ١٣٨٨ |
دلپر
لطفا به روحانيون و مداحان توهين نکن.
از يک طرف مي‌گويي که دين افراد به تو ربطي نداره از يک طرف زشترين توهين ها را به مقدسات شيعه مي ‌کني.

با فحاشي به روحانيون به هيچ جا نمي‌رسي. و امثال تو کاملا هم دروغ مي‌گويند که طرفدار صلح هستي. اگرنه هرچه از دهنت در مي‌امد به مقدسات ما نمي‌گفتي.

بازهم مي‌گويم اگر يک سيستم اخلاقي و ديني مي‌شناسي که توانايي به سعادت رسيدن ما را دارد به ما معرفي کن تا ما هم استفاده کنيم.
تمام مغلطه امثال تو اين است که خود را صاحب اصولي ماواراي دين و مذهب معرفي مي‌کنيد و سپس مذهب و دين خود را به نامهايي مانند وطن خواهي و صلح و دوستي و ناسيوناليسم و ... را به خورد مردم مي‌دهيد و مذاهب ديگر را متهم به ايجاد تفرقه و ... مي‌کنيد.

اندکي فکر نمي‌کني که اين اصول اخلاقي که دم از آن مي‌زني نياز به مذهب و دين دارند.
مگرنه من چرا بايد صالح و محسن و دوست مردم باشيم؟ چرا؟
اين دين است که به اخلاقيات معني مي‌دهد و اصولا دين آورنده اخلاقيات است.

هدف من هم از پاسخ دادن به تو نه اين است که فردي مانند تو فهم مطالب بنده را کند.
زيرا که من هيچ اميدي به شخصي که با عيد غدير عداوت دارد ندارم.

47 | دلپر | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٧ خرداد ١٣٨٨ |
باسلام من اون جواب دندان شكن !!!قبلي شما رو كه ديدم ,ديگه نميخواستم با شما بحث كنم چون مباحثه با شما مثل نون پختن توي تنور چوبي است وهيچ نتيجه اي جز كينه و دشمني بيشتر به همراه ندارد.همانطور كه قبلا عرض كردم,دين ومذهب افراد نه به من,نه به شما ونه هيچ كس ديگري مربوط نميشود.من خواهان صلح وارامش بين انسانها هستم وطرفدار وحدت بين شيعه وسني وديگر اديان وبا هر كس يا گروهي كه در جهت ايجاد كينه و تفرقه بين انسانها حركت ميكند مخالفم وتا جايي كه توانايي دارم در برابر اين گونه حركتها مقاومت ميكنم.انچنان پرده تعصب جلوي چشم شما رو گرفته كه توانايي ديدن حقيقت رو نداريد. اقاي مومن عبالله,شما خودتون ميبريدو مي دوزيد,از كجا اين همه نتيجه هاي مختلف درباره دلپر گرفتيد!!!اصلا خودتون متوجه ميشين كه تو چند سطر اخر چي گفتيد؟!! اميدوارم خداوند همه ما رو هرچه بيشتر نسبت به ديدن حقيقت وراستي بيناتر بكند و پرده تعصب را از جلوي چشمان ما بردارد(از ما حركت ازخدا بركت)
48 | عبد الغفار | United States - Cheyenne | ١٢:٠٠ - ١٨ خرداد ١٣٨٨ |
با سلام به آقاي >>>>>>>> عبد الرحمن عثمان ال عارف <<<<<<<<<< من يک برادر مسلمان هستم. ببين نظراتت رو خوندم و قبول دارم. اما اين وسط يه چيزي بي جواب ميمونه. اولا هيچ وقت نظريه ي محترم شما اجرايي نخواهد شد. چون که حذف کردن و پذيرفتن اينطورا هم که فکر مي کني آسون نيست.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آن هم بين شيعه و سني. خودتم خوب ميدوني که بيشتر اهل تسنن دارن کم کم به وهابيت گرايش پيدا ميکنن. به نظر من آقاي (( عبد الرحمن عثمان ال عارف )) اگر شما بتوني اول اهل تسنن رو سني نگه داري و نذاري وهابي بشن شق القمر کردي. بعد بيا اين نظريت رو آشکار کن. و من الله توفيق.
49 | عبد الخالق | United States - Cheyenne | ١٢:٠٠ - ١٩ خرداد ١٣٨٨ |
هي هي هي آقاي (( محمد قشمي )) بهتره دهنتو اب بکشي. نا مسلمان کافر وهابي که ما رو مشرک ميدوني. تو مشرکي که مقام ابوبکر رو از مقام پيامبر بالا تر ميداني يا ما>؟ همونطور که در کتبتون اومده که خدا نعوذ بالله براي اينکه نخواست حرف ابو بکر در.غ بشه کاري کرد حضرت محمد زير سوال بره و حرفش رو دروغ کرد. خدا تو و ملا زاده هاي وهابي رو لعنت کنه و زنده با دکتر قزويني ها رو که باعث افتخار اسلام و جهان تشيع هستن. ولعنت دائم علي اعدائهم اجمعين
50 | غلام رسول | Afghanistan - Kabul | ١٢:٠٠ - ٠٨ تير ١٣٨٨ |
باسلام من فقط يه صحبت كوتاه دارم و اينكه همه اين استتلالات بيهوده است چرا كه آخوندهاي شيعه حقيقت را ميدانند ولي سالهاست كه براي حفظ منافع خود ملت خود را فريب ميدهند وچاره اي جز اين ندارند.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين استدلال ها عموما از كتب اهل سنت است !
در ضمن بهتر است بدانيد كه وهابيون گذاشتن چنين نامي «غلام رسول» يا «عبد الرسول» را شرك مي‌دانند !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
51 | امام 15 | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٩ تير ١٣٨٨ |
متاسفم براي اين برادران شيعه محترم..وگردن همه شماها بشكنه با اين دروغ پراكني هايتان. عاقلانه فكر كنيد هر روزه يك شيه مسلمان ميشه اين براي شما كافي نيست كه به راه دين برگرديد از من كه ميشنويد توبه كنيد خداوند رحمان است....و اينقدر منابع دروغين نقل نكنيد..............

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
لطفا يكي از منابعي را كه دروغ است ، به سايت هاي اهل سنت از جمله سني نيوز و سني آن لاين و ... معرفي كنيد ! زيرا مدتي طولاني است كه اين سايت ها به دنبال يك اشكال در سايت ما مي‌گردند ! و يقين بدانيد كه با جان و دل پذيراي شما خواهند بود !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
52 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ١١ تير ١٣٨٨ |
با سلام جناب اقاي امام 15 نه اسمت به ادما ميخوره نه نحوه امر به معروف و نهي از منكرت !!!!. اخه مرد حسابي كسي به بيشتر از 12 امام اعتقاد نداره , تاره علماي شما براي جور كردن 12 امامشان موندن حالا تو امدي خودت امام 15 را براي خودت اختراع كردي , البته در امر به معروفت اشكالي نيست از دومي اقتباس ميكني البته اون شلاق ميزد , بگذار من برايت طلب رستگاري ميكنم و انشاء الله تو هم مسلمان و مومن بشوي . امين رب العالمين يا علي
53 | مهدي313 | Iran - Khorramshahr | ١٢:٠٠ - ١٢ تير ١٣٨٨ |
خدا در رحمتش داخلتان کند .حقيقتا جزاي خير به شما بدهد .رحمت خدا بيش از پيش بر شما باد
54 | مجيد م علي | | ١٢:٠٠ - ٢٠ تير ١٣٨٨ |
با سلام
حالا من ماندم با اين همكارم اقاي عبد النبي بلوچي ( يا بقول عربها بلوشي ) سني مذهب .
حالا اين ببين جناب غلام رسول ( انشاء الله )
1 ) أحمد عبد النبى مكي وزير الاقتصاد الوطني مملكت عمان .........
2 ) ولد عبد النبي اصطيف عام 1952م، وتخرج في دار المعلمين العامة عام 1970، ونال إجازة في اللغة العربية ,,,,,,,,,,
3 ) الشيخ عبد النبي الرنان. الجمعة 14 أكتوبر. سيرك: فرقة الأصدقاء. إنشاد: الشيخة صباح. السبت 15 أكتوبر ... إبراهيم عبد الفتاح. غناء,,,,,,,,,
جناب اقاي غلام رسول يك چرخ توي انترنت بزن .
همينطور بي ادبانه چيزي نگو تو كه خودتو غلام رسول ( انشاء الله ) ناميگذاري عيبه كه بي تربيت باشي .

يا علي
55 | غلام رسول | | ١٢:٠٠ - ٢٠ تير ١٣٨٨ |
باعرض سلام
هي هي هي هي ........... خيلي برايتان متاسفم اولا بين غلام وعبدل بسيار تفاوت است ثانيا فكر ميكنم كه شما آگاهي از مذاهب اهل تسنن نداريد چرا كه در مذهب امام ابوحنيفه نام غلام رسول هيچ تضادي با توحيد ويكتاپرستي ندارد چرا كه همه پيروان محمدبايد افتخار نمايند كه غلام آن حضرت باشند.
56 | شفيق | | ١٢:٠٠ - ٢٧ تير ١٣٨٨ |
جناب عبد الرسول !
فرض كنيم كه نام گذاري به نام غلام رسول ، افتخار باشد ، آيا عبد البني و عبد الرسول نيز اشكالي ندارد؟
اگر كلمه «عبد النبي» و يا «عبد الرسول» را در نرم افزارهاي سني جستجو كنيد ، بيش از سي‌صد مورد يافت مي‌شود، حتي برخي از علماي اهل سنت ،‌ «عبد النبي بن عبد الرسول » نام داشته‌‌اند ، آيا به نظر شما آن‌ها كافر بوده‌اند؟
عبد النبي الأحمد نكري ابن قاضي عبد الرسول من بني عثمان .
دستور العلماء أو جامع العلوم في اصطلاحات الفنون ، ج 1 ص 7 ، اسم المؤلف: القاضي عبد النبي بن عبد الرسول الأحمد نكري ، دار النشر : دار الكتب العلمية - لبنان / بيروت - 1421هـ - 2000م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عرب عباراته الفارسية: حسن هاني فحص.
57 | مجيد م علي | | ١٢:٠٠ - ٢٧ تير ١٣٨٨ |
باسلام همانطور كه ميدانيم حضرت علي عليه السلام در زمان حيات حضرت محمد ( صلي الله عليه و اله ) هميشه به ايشان مراجعه ميكردند : براي روشن شدن اين موضوع بايد از نام گذاري امام حسن ( ع ) و امام حسين ( ع ) و حضرت زينب ( زين الأَبّ) كبري ( س ) نام برد كه در هر سه مورد ايشان نامها را انتخاب كرده كنند حتي رواياتي از حضرت رسول ( ص ) دال بر شهيد شدن حضرت محسن قبل از تولدشان نقل شده . سوال بنده اين است ايا روايتي وجود دارد كه حضرت محمد ( ص ) از تولد حضرت أم كلثوم يا مراسم نامگذاري ايشان با شد يا علي

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اين زمينه هيچ روايتي وجود ندارد ، تنها مطلبي كه موجود است ، بحث كنيه حضرت زينب است كه همانطور كه در اين مقاله نيز آمده است ، به اقرار اهل سنت ، رسول خدا به خاطر شباهت بسيار زياد آن حضرت به ام كلثوم ، ربيبه رسول خدا ، كنيه او را ام كلثوم نهادند .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
58 | ع.ر | | ١٢:٠٠ - ٢٨ تير ١٣٨٨ |
چرا اهل تسنن از اسامي جغوربغوري براي فرزندانشان انتخاب ميکنند.
59 | ali | | ١٢:٠٠ - ٢٩ تير ١٣٨٨ |
وقتي خودتون کتاب مي نويسيد و ميگيد عمر (رض) با ام کلثوم (س) ازدواج کرده ما چکار کنيم ؟ 1- علامه زين الدين عاملي - مسالک الافهام 2- علامه کليني - الکافي ج 2 - صفحه 311 3- حر عاملي - وسائل الشيعه الي تحصيل مسائل الشرعيه - ج 15 - ص 457 - کتاب الطلاق ، باب عدم السکني و النفقه، دار احياء التراث العربي ، بيروت 4- علامه کليني - فروع کافي ، ج 5 ص 346 ، کتاب النکاح ، باب تزويج ام کلثوم ، دار الاسلاميه ، 1362 ه.ش ، تهران 5- شوراي کتاب ، فرهنگ نامه کودکان و نوجوانان ، ج2 ص 324 ، شرکت تهيه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانانت ، تهران 1376 6- تاريخ يعقئبي _ ترجمه محمد ابراهيم آيتي ج 2 ص 35 ، شرکت انتشارات علمي و فرهنگي 1366 7- تاريخ طبري، ترجمه ابوالقاسم پاينده ، ج 5 ص 2035 ، انتشارات اساطير 1368 فکر کنم همين ها کافي باشند . من الله توفيق

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
ما نيز نگفته‌ايم عمر با ام كلثوم ازدواج نكرد ، بلكه در اينكه اين ام كلثوم كه با عمر ازدواج كرد ، چه كسي بود ، كلمات علماي اهل سنت را مطرح كرده‌ايم كه او دختر ابوبكر بود ؛ در كتب شيعه نيز مطلبي دال صريحا بر اينكه او دختر امير مومنان بوده است ، با سند صحيح نيامده است .
بهتر است قبل از مطرح كردن نظر ، در مطالب نوشته شده در مقاله ، دقت كافي را به عمل آوريد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
60 | سيدكوچك | | ١٢:٠٠ - ٠٧ مرداد ١٣٨٨ |
درباره اختلافات حضرت علي(ع)باخلفادلايل بسيا روجود دارد مانند نپذيرفتن هيچ پست ومقامي ازسوي ايشان دردوره خلفا ونپپذيرفتن اجراي سيره شيخين(ابوبكروعمر)درشوراي شش نفره به منظورتعيين خليفه سوم وتفاوت آشكارروش مملكت داري حضرت علي (ع)باسايرخلفا. چه پيش ازخود و چه پس ازخود. مانند توقف كشورگشاييها و از ميان بردن تبعيض نژادي ميان عرب وغيرعرب ودههادليل ديگربه خوبي حاكي ا ز اين تفاوت ديدگاههاست. اين كمال خامي و ساده لوحي است كه ما خودرا درگير يك چنين مغلطه هايي كنيم. به فرض محال كه چنين وصلتي هم صورت گرفته باشد باز هم چيزي را ثابت نميكند. من از هم كيشان شيعه خواهشمندم كه اسير اينگونه مسايل نشوند و قدري عمقي تر به موضوعات تاريخي بنگرند. باسپاس ازدوستان كه بذل توجه نموديد.
61 | mhn | | ١٢:٠٠ - ١٠ مرداد ١٣٨٨ |
باسلام خيلي شرمنده ام،ببخشيد من آخر نفهميدم شما معتقديد كه اميرالمؤمنين(عليه السلام)دختري به نام ام كلثوم(غير از حضرت زينب(س))نداشته اند؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- امير مومنان ، غير از حضرت زينب ، دختري به نام ام كلثوم داشته‌اند ؛ ايشان با حضرت مسلم ازدواج كرده و مادر ايشان يكي ديگر از همسران امير مومنان غير از فاطمه زهرا سلام الله عليها بودند .
2- پاسخ ما منحصر به عدم وجود دختري از فاطمه زهرا به نام ام كلثوم نمي‌شود .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
62 | ========علي========== | | ١٢:٠٠ - ١٣ مرداد ١٣٨٨ |
فرمان به امام 15 : اولا ! گردنه هفت جده آبادت بشكنه ! ؟؟؟؟ (البته از دوستان محترم طلب بخشش ميكنم) !! دوما بايد بگم كه شما در يك گمراهي آشكارا داريد به زندگي ننگتون خاتمه ميديد ! ثالثا ! تو ! يك سني نيستي ! بلكه به اسم اين مذهب داري سخناني خلاف دين ميزني !! آقايون استحضار داشته باشند كه بحث من در http://www.valiasr-aj.org/fa/page.php?bank=shobheh&id=77 موجود هست ! با نام ================ علي ============== اميدوارم كه دوستان بخونن ! ××××××××××× اي كسي كه يك عمر اشتباه ميكردي و هر روز دم از اولي و دومي و سومي ميزدي ! امروز بيا و براي يك بار هم كه شده از نام اهل بيت نيز پاسداري كن (گرچه نام اهل بيت به پاسداري برخي نياز ندارد) و ببين كه چقدر زندگي برايت معنوي و خاطره انگيز خواهد شد ! اللهم عجل لوليك الفرج ... 14/5/88
63 | عبد الخالق | | ١٢:٠٠ - ٢١ مرداد ١٣٨٨ |
خدا لعنت كند هر كه با اهل بيت رسول الله دشمنند.
و آقاي ((امام 15 ))
گردن هفتاد جد و آباد قبل و آينده ي خودت بشكنه. و با اين دروغ پراكني هايتان. عاقلانه فكر كنيد هر روزه يك سني مسلمان

ميشه و
اين براي شما كافي نيست كه به راه دين برگرديد از من كه ميشنويد توبه كنيد خداوند رحمان است....و اينقدر منابع دروغين نقل نكنيد..............اي اهل سنت نما ها.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
64 | علي | | ١٢:٠٠ - ٢١ مرداد ١٣٨٨ |
بسيار عالي همشو سيو كردم
65 | رها | | ١٢:٠٠ - ٢٣ مرداد ١٣٨٨ |
سلام عليكم با تشكر از مطالب عالي و كامل شما كه الحق بسيار استفاده كردم. اما تنها تذكري داشتم خدمت شما : با توجه به اين همه دلايل زيادي كه شما در مورد رد ازدواج به اين شيوايي آورده ايد ديگر جاي آن نيست كه وجود اين حضرت را جزو دختران حضرت زهرا منكر شويد يعني احتياجي به استناد كردن به اين دليل نيست . و با توجه به اينكه اين بانو بزرگوار در كربلا همراه حضرت عقيله بني هاشم حضرت زينب عليها السلام بوده است و با ايراد كردن خطبه هاي خود اولاد حضرت زهرا بودنش را ثابت ميكند بهتر اين است كه از اين مسئله بگذريم و مطرح ننماييم. و همچنين است كه چون اين شبهه مطرح شود اهل سنت بر ما دليل مي آورند كه در صد ها منبع از شيعه و سني به صراحت آمده است كه حضرت زهرا’ سلام الله عليها دو دختر به نام هاي : زينب و ام كلثوم عليهما سلام الله داشته است . و به عنوان مثال اين منابع را ذكر مي كنند : انساب الاشراف بلاذري , البدء و التاريخ مقدسي , تاريخ الآئمه ي ابن ابي الثلج , عقذ الفريد ابن عبد ربه , الموطاء مالك , سنن بيهقي , سير اعلام النبلاء ذهبي , الذريه الطاهره ي دولابي , دلائل الامامه ي طبري , مناقب آل ابي طالب ابن شهر آشوب , كفايه الطالب گنجي شافعي , معارف ابن قطيبيه . اين دوازده منبع به عنوان مثال از بيش از يك صد منبعي است كه از قرنهاي دوم و سوم تا به امروز در دسترس مي باشد كه تقديم شد . و از آن بابي كه بسياري از علماي قديم به اين مسئله (انكار وجود دومين دختر از حضرت زهرا) اشاره اي نمي كنند و بلكه قائل به وجود چنين دختري هستند و بر اين تصريح دارند كه حضرت زهرا دو دختر داشته اند يكي زينب كبري و ديگري زينب صغري المكناه به ام كلثوم كه اين مطلب را : مرحوم شيخ مفيد در كتاب شريف الارشاد و مرحوم طبرسي در اعلام الوري و مرحوم اربلي در كشف الغمه و ابن بطريق در العمده و سيد ابن طاووس در العدد القويه و ابن حبان در الثقات و علامه بزرگوار مجلسي در كتاب نفيس بحار الانوار آورده اند بهتر اين است كه اين مطلب را ديگر مطرح ننماييد. اما مطلبه ديگري هم در كتب ديده مي شود پيرامون اينكه عده اي از علما قائلند كه حضرت صديقه ي طاهره 3 دختر داشته اند و به عنوان نمونه : طبري در ذخائر العقبي , مناوي در اتحاف السائل , رفاعي در نور الانوار , شيرواني در مناقب اهل البيت , قندوزي در ينابع الموده , بحراني در عوالم العلوم , صنعاني در سبل السلام , دولابي در الذريه الطاهره , كردي در رفع الخفاء , بدخشاني در نزل الابرار , اتحاف اهل الاسلام و ... ذكر كرده اند. و شايد خبر دار باشيد كه در چندين سال اخير ارادتمندان به خاندان اهل بيت براي تعظيم شعائر الهي و ولايي در 29 جمادي الثانيه سالروز وفات جانگداز اين بانوي بزرگوار اقامه ي عزاداري و سوگواري مي كنند. و اخيرا سايتي در رابطه با ايشان طراحي شده كه مبني بر فتاوا و نظرات علما براي وجود ايشان است www.ommekolsum.com با تشكر فراوان از سايت ولي عصر يا علي

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- ما يك بحث علمي در مورد تاريخ مطرح كرده‌ايم و دلايل خود را نيز گفته‌ايم ! اين كه ادله ديگري براي رد ازدواج وجود دارد ، سبب نمي‌شود كه اين دليل علمي نيز مد نظر قرار نگيرد .
2- ام كلثومي كه خطبه‌هاي او در كوفه و شام مطرح شده است ، عموما حضرت زينب سلام الله عليها است است كه در همين مقاله نيز به اين مطلب اشاره شده است .
3- ام كلثوم ديگري نيز در كربلا حاضر بوده كه همسر حضرت مسلم و خواهر امام حسين عليه السلام از همسر ديگر امير مومنان بوده‌اند ، و به همين سبب نمي‌توان خطبه‌هايي را كه در آن رسول خدا را پدربزرگ خويش مطرح كرده و در كتب تاريخي به حضرت ام كلثوم نسبت داده شده است ،‌خطبه‌هاي ايشان دانست .
4- آنچه در كتب تاريخي به عنوان فرزندان فاطمه زهرا سلام الله عليها مطرح شده است ، تنها با ديدن ظاهر روايات بوده است كه در آنها در بعضي روايات ، نام دختر حضرت را ام كلثوم آورده و در بعضي ديگر زينب و به همين سبب اين توهم ايجاد شده كه اين دختران دو نفر‌اند .
5- مطلبي كه شما در مورد وجود سه دختر مطرح كرده‌ايد يكي از بهترين شواهد براي ما است ، كه القاب ديگر يا كلماتي را كه با معاني محبت آميز براي فرزند به كار برده مي‌شود (پاره تن ، آرام جان ، و...) اين‌ها را نيز نامي براي سومين دختر حضرت دانسته و هركدام ادعا كرده‌اند كه حضرت دختر سومي نيز از فاطمه زهرا سلام الله عليها داشته‌اند !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
66 | karbala | | ١٢:٠٠ - ٢٩ مرداد ١٣٨٨ |
براي اثبات عدم ازدواج ام كلثوم با عمر به كتاب "نساءالنبي وبناته"رجوع كنيد ولعنت الله علي القوم الكافرين
67 | يك هاشمي | | ١٢:٠٠ - ٠٤ آذر ١٣٨٨ |
صدق الله علي العظيم و صدق رسوله
68 | مصلح | | ١٢:٠٠ - ١٠ دي ١٣٨٨ |
عزيزان برادرو مسلمان !

كه در خلوص طرفين شكي نيست. آ يا اثبات ويا رد نظر هر يك چيزي جز دشمني نيست؟

تا دشمن امپياليستي.از گذشته ها ي دور انگليس حا لا هم آمريکا..وديگر غارتگران.سودش را ببرند!؟

من يک کلمه از فلسطين نديدم ازغارت نفت عراق نديدم... افغا نستا ن نديدم.. برادر کشي در پا کستان..

نتيجۀ همين زور آزما ئيهااست ؛ برادر سني!! اين وا قعيت که علي وحسن وحسين حقشان بوسيلۀ بني ا مييه

ومال دوستان زمان ازبين رفت مثل خورشيد روشن است!!! برادران شيعه ! اينکه خلفارا با لحن نا پسند نام ببريد

بپيغمبر ظلم نموده ايد .چرا که اينان ياران نزديک اوبوده اند.همواره سعي کنيم همه ما ن باهم فکري بحا ل دفع بيدينان باشيم

يک فلسطيني را از رنج رها نيدن بدنيا ئي عبا دت مي ارزد/// به اميد روزيکه انسا نها چون برادر وخوا هر با شند/
69 | زارع جوادي | | ١٢:٠٠ - ١١ دي ١٣٨٨ |
شرمنده مي توانيد بگوييد از دلايل صلح امام حسن و علت پوشيدن لباس سياه در غزادراي ها به ايمل بفرست

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در مورد علت صلح امام حسن عليه السلام در آدرس ذيل به صورت مفصل پاسخ داده شده است :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=820
در مورد پوشيدن لباس سياه در عزاداري ، لباس سياه علامت تمام مسلمانان در زمان عزاداري است (اصطلاح فقهي حداد) و اهل بيت نيز به اقرار اهل سنت در عزاي ائمه ، لباس سياه مي‌پوشيده‌اند
أسد الغابة في معرفة الصحابة ج 2 ص 22 ، اسم المؤلف: عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد الجزري الوفاة: 630هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان - 1417 هـ - 1996 م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عادل أحمد الرفاعي
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
70 | momen abdullah | | ١٢:٠٠ - ١٢ دي ١٣٨٨ |
جناب مصلح
بنده در کشوري با اکثريت شافعي بودم. براي من بسيار جاي تعجب بود که تنها مردمي که در دهات دوردست بوده اند آنهم با ترس بسيار از معاويه برائت مي‌جستند!!! حتي اساتيد ديني نيز با ترس از يزيد ملعون انتقاد مي‌کردند!!!
همين امر را در مورد ممالک با اکثريت مالکي نيز شاهد بودم.

بي‌شک تشيع نيز آفات خود را دارد. ولي بنده از اهل تسنن بسيار متعجب هستم که چگونه با اين سرعت دارند تمام زحمات علماي بعد از بني عباس را برباد مي‌دهند و به سمت معاويه مي‌روند.

خدا شاهد است که بنده هرچقدر تفکر مي‌کنم متوجه نمي‌شوم که چگونه ممکن است معاويه خليفه خدا و پيامبر او باشد!!
به طور کلي آن اهل سنتي که عطار را به دنيا عرضه کرد ناياب شده است.

حال خود دانيد. با حضرت اميرالمومنين علي (عليه السلام) بودن چيزي بيشتر از يک تصديق ساده و حق دادن به او در برار معاويه ار مي‌خواهد.
با حضرت اميرالمومنين علي (عليه السلام) بودن ولايت دائم او را مي‌خواهد.

يا علي
71 | حميد محمدي | | ١٢:٠٠ - ١٧ دي ١٣٨٨ |
سلام
سايت خوبي داريد
ظاهرشم زيباتر كنيد
ممنون
72 | خالد | | ١٢:٠٠ - ١٨ دي ١٣٨٨ |
شرمنده ولي همه دلايل ساختگي ميباشد.
73 | علي ياسيني فر | | ١٢:٠٠ - ١٨ دي ١٣٨٨ |
لطفا نظر دانمشمندان و شخصيت هايي از اهل تسنن كه شيعه شده اند مثل " تيجاني" را نيز بياوريد.
74 | سعيد حسيني (شاه اسماعيل صفوي) | | ١٢:٠٠ - ١٩ دي ١٣٨٨ |
سلام خالد بهتر بود نگاهي به مصدر رواياتن مي انداختي تا متوجه ميشدي که مربوط به اهل سنت است
75 | محمد رستمي | | ١٢:٠٠ - ٢٣ دي ١٣٨٨ |
با سلام لطفا بگوييد اگر ام کلثوم با عمر ازدواج نکرده نام شوهر ايشان چه بوده و چند شوهر داشتند و ايا ام کلثوم دختر حضرت فاطمه (س) بوده يا نه فوري جواب بدهيد. با تشکر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اين زمينه در همين مقاله پاسخ داده شده است :
اگر ام كلثوم همان حضرت زينب سلام الله عليها باشد ، همسر ان حضرت عبد الله بن جعفر است .
و اگر غير او باشد ، همسر ايشان برادران عبد الله بن جعفر كه يكي از آنان نيز در زمان خليفه دوم از دنيا رفت (و قطعا اگر با او ازدواج كرده باشد ، بايد در زمان حيات خليفه دوم باشد)
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
76 | امير حسين | | ١٢:٠٠ - ٢٣ دي ١٣٨٨ |
سلام از اينكه به شبهات پاسخ مي دهيد ممنون اما ذكر منبع از مهمترين بخش هاي پاسخ نقلي است لطفا منابع را هم ذكر كنيد ...../ با تشكر السلام عليك يا فارس المومنين

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
تمامي مطالب مطرح شده در مقالات ما با ذكر سند و مدرك است .
در صورتي كه در موردي سند ذكر نشده است ، تذكر دهيد تا اصلاح شود .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
77 | شيعه | | ١٢:٠٠ - ٢٦ دي ١٣٨٨ |
بسم الله الرحمن الرحيم
الله اکبر!
خداوند خيرتان بدهد و ما را با ائمه معصومين (ع) محشور فرماييد و کسان ديگر را با پيشوايانشان ان شاء الله. هر چي بيشتر در مورد تشيع مي خونم بيشتر به مظلوميت اهل بيت پي مي برم . کتاب الغدير علامه اميني (ره) کتاب خيلي خوبيه به دوستان توصيه مي کنم حتما بخونن.
78 | سيد امير | | ١٢:٠٠ - ١٠ بهمن ١٣٨٨ |
سلام بر شيعيان راستين مولايمان علي (ع) دوستان بسيار زحمت كشيديد . اجرتان با الله و جد بزرگوارم حضرت رسول اكرم (ص) در روز قيامت انشاالله اميدوارم كه حضرت رسول (ص) شفاعت همه ما را در روز قيامت بكنند . براي من كمترين هم دعا كنيد . تا بيشتر بتوانم مطالعه داشته باشم . واقعا به شما غبطه ميخورم . من هم اگر خداوند قبول كند بعنوان يكي از سادات از ته دل براي شما دعا ميكنم كه حقانيت اجداد مرا اينگونه با دلايل محكم اثبات ميكنيد .
79 | توحيد | | ١٢:٠٠ - ١٤ بهمن ١٣٨٨ |
با سلام خدمت دوستان گرامي من از مطالب سايت شما نهايت استفاده را كردم . و از زحمات شبانه روزي شما تشكر و قدر داني مي كنم. يك موضوع مهم :چرا فقط سني ها شبهه درست مي كنند و ما مجبوريم براي آنها دنبال پاسخ بگرديم؟؟؟ چرا ما براي آنها شبهه در سايتهاي مختلف آنها از جمله سني نيوز كه تازه گيها خيلي دهن گشاد شده و سايتهاي عربي ديگر و ... درست نمي كنيم. تا آنها هر لحظه دنبال پاسخ باشند؟؟؟ يا اگرم باشد خيلي كم رنگ و نا چيز است. ؟؟؟ و به نظر من تلاشهاي اين سايت براي آن است كه شيعيان نا آگاه ما آگاه شوند و در دام اين وهابيت كثيف نه افتند. شما سني هارا اگر مي توانستيم هدايت كنيم از ما بهتر ائمه معصومين مي كردند .و اگر مي شد حالا سنيي و جود نداشت. من خودم يك معلم دوره راهنمايي يكي از مدارس اردبيل هستم به اين نتيجه رسيدم اگه رو مسيحيا و زردشتي ها كار كنيم بهتر نتيجه ميگيريم تا سني ها والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته اللهم عجل لوليك الفرج ... اللهم عجل لوليك الفرج ... اللهم عجل لوليك الفرج ...
80 | محقق | | ١٢:٠٠ - ٢٠ بهمن ١٣٨٨ |
اجر كم من ا...
انشا ا... كه جايگاهتان فردوس باشه
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها