2024 April 19 - جمعه 31 فروردين 1403
تحريف روايات ازدواج موقت ، در صحيح بخاري
کد مطلب: ٦٣٢٩ تاریخ انتشار: ٢١ ارديبهشت ١٣٩١ تعداد بازدید: 21237
مقالات » پاسخگویی به شبهات
تحريف روايات ازدواج موقت ، در صحيح بخاري

اثبات تحريف باب ازدواج موقت صحيح بخاري با استناد به ديگر چاپ ها و كتابهاي معتبر

بسم الله الرحمن الرحيم

فهرست مطالب:

تحريف در صحيح بخاري

تحريف كلام بخاري در مورد تحريم متعه توسط عمر

متن صحيح بخاري در چاپ بيت الأفكار الدوليه رياض و دارالفكر بيروت، سال 1401:

اقرار علماي اهل سنت مبني بر وجود اين عبارت در صحيح بخاري :

1. حميدي (متوفاي488هـ) :

2 . كرماني، شارح صحيح بخاري

3. إبن أثير جزري (متوفاي 544هـ) :

4. ابن كثير سلفي (متوفاي774 هـ) :

5. ابن حجر عسقلاني (متوفاي852 هـ):

كلام صريح ابن حجر عسقلاني و عيني در مورد اين تحريف (متوفاي852 هـ)

6. بد الدين عيني (متوفاي 855هـ):

تحريف روايت عبد الله مسعود در مورد جواز متعه :

اين روايت در تمامي نسخ صحيح بخاري موجود :

اقرار علماي اهل سنت مبني بر تحريف اين روايت در صحيح بخاري :

1. ابو الفتح حميدي در الجمع بين الصحيحين:

2. ابن قيم الجوزيه (متوفاي751 هـ) :

3. أبوبكر البيهقي (متوفاي 458 هـ) :

4. ابن كثير دمشقي (متوفاي774هـ):

5. زيلعي حنفي (متوفاي762 هـ) :

6. جلال الدين السيوطي (متوفاي911 هـ) :

7. شهاب الدين احمد بن علي (متوفاي852هـ) :

8. شمس الدين زركشي (متوفاي794هـ):

9. ابن مفلح مقدسي (متوفاي762هـ):

10 . علامه شوكاني (متوفاي 1255هـ):

از ديدگاه اهل سنت، كتاب صحيح بخاري، صحيح ترين كتاب اهل سنت بعد از قرآن است و براي او ارزش بسياري قائل هستند؛ اما همين كتاب نيز از بلاي تحريف در أمان نمانده و در طول تاريخ تحريفات گوناگوني در آن ايجاد شده است.

در برنامه كلمه طيبه كه در تاريخ: 18/2/1391 از شبكه جهاني ولايت پخش شد، دو تحريف از مجموع تحريفات صحيح بخاري نشان داده شد . از آن جائي كه كارشناس برنامه به بينندگان عزيز قول داد كه مدارك اين مطلب را در سايت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف قرار دهد، بر آن شديم كه اين مدارك را در اختيار بينندگان عزيز قرار دهيم .

از اين رو، هدف ما بيان تمام تحريفات اعمال شده در صحيح بخاري نيست و قصد داريم تنها به دو تحريف بارز در اين كتاب اشاره كنيم .

تحريف كلام بخاري در مورد تحريم متعه توسط عمر

متن صحيح بخاري در چاپ بيت الأفكار الدوليه رياض و دارالفكر بيروت، سال 1401:

أُنْزِلَتْ آيَةُ الْمُتْعَةِ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يُنْزَلْ قُرْآنٌ يُحَرِّمُهُ وَلَمْ يَنْهَ عَنْهَا حَتَّي مَاتَ قَالَ رَجُلٌ بِرَأْيِهِ مَا شَاءَ قَالَ مُحَمَّدٌ يُقَالُ إنَّهُ عُمًر .

آيه متعه در زمان رسول خدا نازل شد و ما در زمان رسول خدا به آن عمل مي كرديم و آيهء هم بر حرمت آن نازل نگرديد و رسول خدا هم تا دم مرگ ما را از آن منع نكرد ، مردي با رأي و ميل خودش هر چه كه دلش خواست گفت . و اين شخص عمر بن الخطاب بود .

صحيح بخاري، ص854 ، بيت الأفكار الدولية ؛

صحيح البخاري ، ج 5 ، ص 158 ، كتاب التفسير ، باب فمن تمتع بالعمرة إلي الحج ، ناشر : دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، بيروت ، 1401 - 1981 م ، توضيحات : طبعة بالأوفست عن طبعة دار الطباعة العامرة بإستانبول .

عكس شماره 1

عكس شماره 2

عكس شماره 3

عكس شماره 4

عكس شماره 5

چنانچه مشخص است منظور از «محمد» در عبارت «قال محمد» در اين جمله خود محمد بن اسماعيل بخاري است . يعني بخاري در صحيح خويش گفته است : ادعا شده است كه كسي كه متعه را طبق نظر خويش و بر خلاف نظر رسول خدا (ص) حرام كرد عمر بن خطاب بوده است!!! اما اين مطلب در صحيح بخاري هاي بسياري از چاپ ها حذف شده است از جمله در چاپ دار طوق النجاة مصر و تمام چاپ هايي كه بر اساس نسخه بولاق مصر به چاپ رسيده است.

عكس شماره 6

عكس شماره 7

و براي اثبات اين كه اين جمله در اصل صحيح بخاري بوده ؛ ولي بعداً توسط ديگران حذف شده است ، تصريح چند تن از علماي اهل سنت را نقل مي كنيم :

اقرار علماي اهل سنت مبني بر وجود اين عبارت در صحيح بخاري :

1. حميدي (متوفاي488هـ) :

حميدي در الجمع بين الصحيحين در «باب المتفق عليه عن عمران بن حصين رضي الله عنه» مي نويسد :

الثاني : عن أبي رجاء العطاردي عن عمران بن حصين قال : أنزلت آية المتعة في كتاب الله ، ففعلناها مع رسول الله صلي الله عليه وسلم ، ولم ينزل قرآنٌ يحرمه ، ولم ينه عنها حتي مات . قال رجلٌ برأيه ما شاء . قال البخاري : يقال : إنه عمر . وفي رواية عنه لمسلم : نزلت آية المتعة في كتاب الله - يعني متعة الحج - ولم ينه عنها حتي مات .

الجمع بين الصحيحين البخاري ومسلم ، محمد بن فتوح الحميدي ، ج 1 ، ص 349 ، رقم : 548 ، ناشر : دار ابن حزم - لبنان/ بيروت - 1423هـ - 2002م ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : د. علي حسين البواب .

عكس شماره 8

عكس شماره 9

2 . كرماني، شارح صحيح بخاري

كرماني ، يكي از شارحان صحيح بخاري است كه اين مطلب را از او نقل كرده است؛ اما جالب است كه صحيح بخاري چاپ شده به همراه اين شرح، تحريف شده است و عبارت «قال محمد: يقال إنه عمر» را ندارد؛ ولي عين همين عبارت در شرح آن آمده است:

عكس شماره 10

عكس شماره 11

عكس شماره 12

3. إبن أثير جزري (متوفاي 544هـ) :

( خ م س ) عمران بن حصين - رضي اللّهُ عنه - قال : ( أُنْزِلتْ آيَةُ الْمُتعَةِ في كتَاب الله ، فَفَعَلْنَاهَا مع رسولِ اللَّه - صلي الله عليه وسلم - ، ولم يَنْزِلْ قُرْآنٌ يُحرَّمُهُ ، ولم يَنْهَ عنها حَتَّي ماتَ ، قال رُجلٌ برأْيه ما شاء ) . قال البخاري ، يقال : إنه عمر .

معجم جامع الأصول في أحاديث الرسول ، المبارك بن محمد ابن الأثير الجزري ، ج 3 ، ص 116 ، ح1402 .

عكس شماره 13

عكس شماره 14

4. ابن كثير سلفي (متوفاي774 هـ) :

جاء في الصحيحين خ 4518 م 1226 عن عمران بن حصين قال نزلت آية المتعة في كتاب الله وفعلناها مع رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم لم ينزل قرآن يحرمها ولم ينه عنها حتي مات قال رجل برأيه ما شاء قال البخاري يقال إنه عمر .

تفسير القرآن العظيم ، إسماعيل بن عمر بن كثير الدمشقي أبو الفداء ، ج 1 ، ص 234 ، ناشر : دار الفكر - بيروت - 1401 .

عكس شماره 15

عكس شماره 16

5. ابن حجر عسقلاني (متوفاي852 هـ):

كلام صريح ابن حجر عسقلاني و عيني در مورد اين تحريف (متوفاي852 هـ)

وحكي الحميدي أنه وقع في البخاري في رواية أبي رجاء عن عمران قال البخاري يقال أنه عمر أي الرجل الذي عناه عمران بن حصين ولم أر هذا في شيء من الطرق التي اتصلت لنا من البخاري لكن نقله الإسماعيلي عن البخاري كذلك فهو عمدة الحميدي في ذلك .

حميدي گفته است كه در صحيح بخاري اين عبارت آمده است كه در صحيح بخاري در ذيل اين روايت آمده است كه « قال البخاري يقال أنه عمر» !!! يعني شخصي كه عمران بن حصين به او كنايه زده است عمر بن خطاب بوده است ؛ اما من اين مطلب را در هيچ يك از نسخ صحيح بخاري كه به دست ما رسيده است نديدم !!!

اما اسماعيلي چنين مطلبي را از بخاري نقل كرده است ؛ و نسخه در دست حميدي نيز نسخه اسماعيلي بوده است !!!

فتح الباري شرح صحيح البخاري ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي ، ج 3 ، ص 433 ، ناشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : محب الدين الخطيب .

عكس شماره 17

عكس شماره 18

عكس شماره 19

اين سخن ابن حجر نشان مي دهد كه تا قرن هشتم و تا زمان ابن كثير سلفي ، اين روايت در بخاري به همان صورتي بوده كه وي و علماي قبل از او نقل كرده اند ؛ اما در زمان ابن حجر و نسخه هاي كه به دست او رسيده اين جمله حذف شده بوده .

6. بد الدين عيني (متوفاي 855هـ):

و بدر الدين عيني نيز كه از معاصرين ابن حجر بوده ، بعد از نقل اين روايت مي گويد :

وحكي الحميدي أنه وقع في البخاري في رواية أبي رجاء عن عمران ، قال البخاري : يقال : إنه عمر ، أي الرجل الذي عناه عمران بن حصين قيل : الأولي أن يفسر بها عمر ، فإنه أول من نهي عنها ، وأما من نهي بعده في ذلك فهو تابع له .

عمدة القاري شرح صحيح البخاري ، بدر الدين محمود بن أحمد العيني (متوفاي855هـ) ج 9 ، ص 205 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت .

حميدي نقل كرده است كه در صحيح بخاري در ذيل اين روايت ، عبارت « قال البخاري يقال أنه عمر» آمده است . يعني آن شخصي كه عمران بن حصين به وي كنايه مي زند عمر است ؛ عده اي نيز گفته اند درست همين است كه مقصود وي را عمر بدانيم ؛ زيرا وي اولين كسي بود كه از متعه نهي نمود ؛ اما كساني كه بعد از وي آمدند همگي از او تبعيت كردند .

عكس شماره 20

عكس شماره 21

عكس شماره 22

تحريف روايت عبد الله مسعود در مورد جواز متعه :

اين روايت در تمامي نسخ صحيح بخاري موجود :

حدثنا عَمْرُو بن عَوْنٍ حدثنا خَالِدٌ عن إِسْمَاعِيلَ عن قَيْسٍ عن عبد اللَّهِ رضي الله عنه قال كنا نَغْزُو مع النبي صلي الله عليه وسلم وَلَيْسَ مَعَنَا نِسَاءٌ فَقُلْنَا ألا نَخْتَصِي فَنَهَانَا عن ذلك فَرَخَّصَ لنا بَعْدَ ذلك أَنْ نَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ بِالثَّوْبِ ثُمَّ قَرَأَ ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ ما أَحَلَّ الله لَكُمْ) .

الجامع الصحيح المختصر ، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي (متوفاي256 هـ) ج 4 ، ص 1687 ، ح4339 ، كتاب التفسير ، بَاب قَوْلِهِ : يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ ما أَحَلَّ الله لَكُمْ ، دار النشر : دار ابن كثير ، اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفي ديب البغا

عكس شماره 1

عكس شماره 2

عكس شماره 3

اين روايت در كتاب هاي بسياري ، از كتاب صحيح بخاري نقل شده است ، اما در آن تغييراتي ديده مي شود كه نشانگر تحريف در متن بخاري است .

اقرار علماي اهل سنت مبني بر تحريف اين روايت در صحيح بخاري :

1. ابو الفتح حميدي در الجمع بين الصحيحين:

وي در كتاب الجمع بين الصحيحين در مسند شماره 33 عبد الله بن مسعود كه بخاري و مسلم در نقل آن اتفاق داشته اند، همين روايت را نقل مي كند؛ در حالي كه جمله «الي أجل» در آن موجود است .

عكس شماره 4

عكس شماره 5

2. ابن قيم الجوزيه (متوفاي751هـ) :

ابن قيم الجوزيه در دو كتاب إغثة اللهفان و زاد المعاد، همين روايت را از بخاري نقل كرده كه در آن جمله «الي أجل» موجود است:

الثالث : أن نكاح المتعة مختلف فيه بين الصحابة فأباحه ابن عباس وإن قيل : إنه رجع عنه وأباحه عبدالله بن مسعود ففي الصحيحين عنه قال : كنا نغزو مع رسول الله وليس لنا نساء فقلنا : ألا نختصي فنهانا عن ذلك ثم رخص لنا أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل ثم قرأ عبدالله : يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم [ ] وفتوي ابن عباس بها مشهورة.

إغاثة اللهفان، ج1، ص295

عكس شماره 6

عكس شماره 7

وظاهر كلام ابن مسعود إباحتها فإن في الصحيحين عنه كنا نغزو مع رسول الله صلي الله عليه وسلم وليس معنا نساء فقلنا يا رسول الله ألا نستخصي فنهانا عن ذلك ثم رخص لنا بعد أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل ثم قرأ عبدالله ( يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم ولا تعتدوا إن الله لا يحب المعتدين) .

زاد المعاد في هدي خير العباد ، محمد بن أبي بكر أيوب الزرعي أبو عبد الله (ابن قيم الجوزي) ، ج 5 ، ص 111، ناشر : مؤسسة الرسالة - مكتبة المنار الإسلامية - بيروت - الكويت - 1407 - 1986 ، الطبعة : الرابعة عشر ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط - عبد القادر الأرناؤوط .

عكس شماره 8

عكس شماره 9

عكس شماره 10

عكس شماره 11

3. أبوبكر البيهقي (متوفاي 458 هـ) :

ثنا إسماعيل عن قيس عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال كنا نغزو مع رسول الله صلي الله عليه وسلم وليس معنا نساء فقلنا ألا نختصي فنهانا رسول الله صلي الله عليه وسلم عن ذلك ورخص لنا أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل لفظ حديث أبي عثمان وفي حديث أبي عبد الله ثم رخص لنا في أن نتزوج المرأة بالثوب إلي أجل ثم قرأ عبد الله يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم الآية أخرجه البخاري ومسلم في الصحيح.

سنن البيهقي الكبري ، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي أبو بكر البيهقي ، ج 7 ، ص 200 ، ح13919 ، ناشر : مكتبة دار الباز - مكة المكرمة - 1414 - 1994 ، تحقيق : محمد عبد القادر عطا .

عكس شماره 12

عكس شماره 13

عكس شماره 14

4. ابن كثير دمشقي (متوفاي774هـ):

وي در تفسير خود همين روايت را با جمله «إلي أجل» از بخاري نقل كرده است:

عن عبد الله بن مسعود قال كنا نغزو مع النبي(ص) وليس معنا نساء فقلنا ألا نستخصي فنهانا رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم عن ذلك ورخص لنا أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل ثم قرأ عبد الله ( يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم ) الآية أخرجاه من حديث إسماعيل.

تفسير ابن كثير ، ج5، ص316 ـ 317.

عكس شماره 15

عكس شماره 16

عكس شماره 17

5. زيلعي حنفي (متوفاي762 هـ) :

وقد كانت المتعة مباحة مشروعة في صدر الإسلام وإنما أباحها النبي صلي الله عليه وسلم للسبب الذي ذكره إبن مسعود كما أخرجه البخاري ومسلم عن قيس بن أبي حازم قال سمعت عبد الله بن مسعود يقول كنا نغزو مع رسول الله صلي الله عليه وسلم ليس لنا نساء فقلنا ألا نستخصي فنهانا عن ذلك ثم رخص لنا أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل ثم قرأ عبد الله يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم ولا تعتدوا إن الله لا يحب المعتدين انتهي .

نصب الراية لأحاديث الهداية ، عبدالله بن يوسف أبو محمد الحنفي الزيلعي ، ج 3 ، ص 180 ، ناشر : دار الحديث - مصر - 1357 ، تحقيق : محمد يوسف البنوري .

عكس شماره 18

عكس شماره 19

6. جلال الدين السيوطي (متوفاي911 هـ) :

وأخرج البخاري ومسلم وابن أبي شيبة والنسائي وابن أبي حاتم وابن حبان والبيهقي في سننه وأبو الشيخ وابن مردويه عن ابن مسعود قال كنا نغزو مع رسول الله صلي الله عليه وسلم وليس معنا نساء فقلنا ألا نستخصي فنهانا رسول الله صلي الله عليه وسلم عن ذلك ورخص لنا أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل ثم قرأ عبد الله ) يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم ولا تعتدوا إن الله لا يحب المعتدين .

الدر المنثور ، عبد الرحمن بن الكمال جلال الدين السيوطي ، ج 3 ، ص 140 ، ناشر : دار الفكر - بيروت - 1993 .

عكس شماره 20

عكس شماره 21

7. شهاب الدين احمد بن علي (متوفاي852هـ) :

ويؤيده ما أخرجه الشيخان في الصحيحين عن ابن مسعود كنا نغزو وليس لنا نساء فرخص لنا أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل الحديث .

العجاب في بيان الأسباب ، شهاب الدين أبو الفضل أحمد بن علي ، ج 2 ، ص 858 ، ناشر : دار ابن الجوزي - السعودية - 1418هـ- 1997م ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : عبد الحكيم محمد الأنيس .

عكس شماره 22

عكس شماره 23

عكس شماره 24

8. شمس الدين زركشي (متوفاي794هـ):

2562 وعن ابن مسعود رضي الله عنه قال : كنا نغزو مع النبي ليس معنا نساء ، فقلنا : ألا نستخصي ؟ فنهانا عن ذلك ثم رخص لنا بعد أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل ، ثم قرأ عبد الله : «يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم» الآية ، متفق عليه .

شرح الزركشي، ج5، ص226ـ 227.

عكس شماره 25

عكس شماره 26

عكس شماره 27

منظور از «متفق عليه» يعني اين كه بخاري و مسلم آن را به همين صورت نقل كرده اند.

9. ابن مفلح مقدسي (متوفاي762هـ):

وعن ابن مسعود قال كنا نغزو مع النبي (ص) ليس معنا نساء فقلنا ألا نختصي فنهانا النبي (ص) عن ذلك ثم رخص لنا بعد أن ننكح المرأة بالثوب إلي أجل ثم قرأ عبد الله «يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات» الآية متفق عليه.

المبدع، ج6، ص154

عكس شماره 28

عكس شماره 29

10 . علامه شوكاني (متوفاي 1255هـ):

عن بن مَسْعُودٍ قال كنا نَغْزُو مع رسول اللَّهِ (ص) ليس مَعَنَا نِسَاءٌ فَقُلْنَا أَلا نَخْتَصِي فَنَهَانَا عن ذلك ثُمَّ رَخَّصَ لنا بَعْدُ أَنْ نَنْكِحَ الْمَرْأَةَ بِالثَّوْبِ إلَي أَجَلٍ ثُمَّ قَرَأَ عبد اللَّهِ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ» الْآيَةَ مُتَّفَقٌ عليه.

نيل الأوطار، ج7، ص594

عكس شماره 30

عكس شماره 31

همانطور كه ملاحظه فرموديد در چاپ هاي موجود از بخاري ، دو تحريف صورت گرفته است : 1- كلمه ابن مسعود حذف شده تا خواننده ، متوجه اعتقاد عبدالله بن مسعود (كه يكي از مشهورترين اصحاب است) نشود .

2- كلمه «إلي أجل» (يعني ازدواج مدت دار) كه به خوبي بيانگر بحث متعه است نيز حذف گرديده است . اما در تمامي كتبي كه اين روايت را از بخاري نقل كرده اند اين دو كلمه موجود است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | مرد مردستان | Iran - Tehran | ١٨:٢٣ - ٢٤ ارديبهشت ١٣٩١ |
وبلاگ وهابيت خاري در چشم اسلام به روز شد www.alvahhabi.blogfa.com
2 | سيدعلي | | ٠٢:٥٢ - ٣٠ ارديبهشت ١٣٩١ |
از زحماتتون متشكرم ولي حالا اگه كلمه "انه عمر" رو هم حذف كنند زياد مهم نيست چون مهم اينه كه در صحيح بخاري اومده كه :أُنْزِلَتْ آيَةُ الْمُتْعَةِ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يُنْزَلْ قُرْآنٌ يُحَرِّمُهُ وَلَمْ يَنْهَ عَنْهَا حَتَّى مَاتَ قَالَ رَجُلٌ بِرَأْيِهِ مَا شَاءَ قَالَ مُحَمَّدٌ يُقَالُ إنَّهُ عُمًر . اين روايت چند بعد دارد:اول اينكه ثابت ميكنه ايه متعه نازل شده.دوم اينكه اقرار صحابه رو مبني بر انجام ان نشون ميده.سوم عدم تحريم ان در قران رو نشون ميده و چهارم عدم ممانعت ان توسط پيغمبر رو بيان ميكنه. حالا بذار اينا هر چه دلشون ميخواد كلمه "انه عمر" رو حذف كنند.مهم نيست كه.مهم اينه كه اقرار به حليت ان در صحيح ترين كتابشون اومده.
3 | شيعه جنوب | | ٠٢:٣٣ - ٠٢ خرداد ١٣٩١ |
احسنت." مقاله شما حقيقتا کامل و دهن پر وکوبنده ست"خدا قوت. ولي به چه دليل بخاري اين روايت رو تو باب متعه حج گذاشته ؟؟!
4 | صادق راستگو | | ٠٧:٠٩ - ١٦ خرداد ١٣٩١ |
آفرين مرد مردستان . بالاخره يك وهابي پيدا شد و اقرار كرد كه مسلمان نيست و وبلاگش را خاري در چشم اسلام دانست .
5 | العبيد | Iran - Khorramshahr | ٢٠:٣٩ - ٢١ خرداد ١٣٩١ |
سلام
دوستان کتب مورد استناد در مقاله را از آدرس هاي زير دانلود کنند:
1- صحيح بخاري چاپ بيت الافکار الدوليه : http://www.kabah.info/uploaders/albukhary.pdf
2- صحيح بخاري چاپ دار طوق النجاه : http://archive.org/details/BukhariSultaniyaColor
3- الجمع بين الصحيحين : http://www.waqfeya.com/book.php?bid=2961
4- صحيح بخاري بشرح کرماني : http://archive.org/details/sidinanet01
5- جامع الأصول في الأحاديث الرسول : http://archive.org/details/gamios
6- تفسير القرآن العظيم (ابن کثير) : http://archive.org/details/ibnkathir
7- فتح الباري چاپ دار المعرفة : http://archive.org/details/FathAlBariTaliqBinBaz
8- عمدة القاري شرح صحيح البخاري : http://archive.org/details/UmdatGhariSahihBukhari
9- إغاثة اللهفان من مصائد الشيطان : http://www.waqfeya.com/book.php?bid=5018
10- زاد المعاد في هدي خير العباد : http://www.waqfeya.com/book.php?bid=5138
11- السنن الكبري بيهقي : http://www.waqfeya.com/book.php?bid=1352
12- نصب الراية لأحاديث الهداية : http://www.waqfeya.com/book.php?bid=653
13- الدر المنثور في تفسير الماثور سيوطي : http://archive.org/details/eldorrelmanthor
14- العجاب في بيان الأسباب : http://www.waqfeya.com/book.php?bid=2820
15- شرح الزرکشي : http://archive.org/details/elkhirak
16- المبدع شرح المقنع : http://archive.org/details/elmoubdih
17- نيل الأوطار من أسرار منتقى الأخبار : http://www.waqfeya.com/book.php?bid=5158

رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَينَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
6 | jmkgyvhx | | ١٧:٥٢ - ٢٤ خرداد ١٣٩١ |
20
7 | الاحقر | Iran - Tehran | ٢٠:٢٢ - ١١ تير ١٣٩١ |
تمام عشق دنيايم همين است که مولايم امير المومنين است............. اللهم عجل لوليک الفرج
8 | احمد | United States - San Jose | ٢٤:٠٦ - ٠٦ مرداد ١٣٩١ |
وبلاگ نگرشي بر مذهبهاي انحرافي (وهابيت) در خدمت برادران شيعه وسني ميباشد
9 | شيخ ابجد | | ٢٠:٢٧ - ٠٤ مهر ١٣٩١ |
بسم الله الرحم الرحيم خداوندا تعصب را از مذاهب ما دور فرما و ما را به خودت وصل کن و لعن اعدائهم اجمعين الي يوم الدين
10 | باقري | | ١١:٢٤ - ٢٩ مهر ١٣٩١ |
سلام. من متوجه نشدم متعه يعني چي؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
منظور از متعه، ازدواج موقت است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
11 | محمود | | ١٢:١٤ - ٠١ آبان ١٣٩١ |
باسلام فرداي قيامت که خداونددلائل ومستندات محکمش رابه اين بي دينها نشون بده واقعا چه جوابي درپيشگاه اوکه آگاه به اموراست خواهندداشت؟ آنجاکه سوال شودامثال عمروابومکر!و...آخرت رابادنيامعامله کردندشما بدبختها ازدشمني باعلي ع و آل نبي ص دنبال چه بوديد چه خواهندگفت؟براستي که قيامت ديدني است
12 | م.ح.پوركاني | | ١٦:٢٨ - ١٢ آبان ١٣٩١ |
به نام خدا

باعرض سلام وخسته نباشيد وعرض تبريک عيدالله الاکبر عيداتمام نعمت واکمال دين خدمت همه ي محبين وپيروان مولاي متقيان حضرت اميرالمو’منين علي(ع) وتشکر از شبکه نوراني ولايت و تمامي دست اندر کاران سايت ولي عصر (عج)
يسيار زيبا ست استدلالهاي مستند ودلايل روشني که مي آوريد اميد وارم کساني که دلشان به آخرت خود مي سوزدونمي خواهند در محضر خداورسول گرامي اش(ص) روسياه شوند تعصبات راکنار گذاشته وحتي شده يک در صد احتمال دهند راهشان به بيراهه مي رود و وقت بگذارند وتحقيق درست نمايند وخداوند هم راه درست را به انها نشان خواهد داد .انشاءالله والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته
13 | احمد | Iran - Birjand | ٢١:٠٩ - ١٣ اسفند ١٣٩١ |
سلام چرا جواب بنده را ني دهيد صيغه چرا در باب تمتع حج در بخاري امده است ؟؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اينكه بخاري روايات درباره نكاح متعه را در باب الحج ذكر كرده است، اين قرينه بر اين نيست كه مراد از آن حتما متعه حج باشد؛ زيرا بخاري طبق فهم خودش اين روايات در باب حج نقل كرده است كه فهم او بر ديگران حجت نيست و اگر در ضمن بعضي از روايات اشاره شده است كه مقصود متعه الحج است، اين اضافه از طرف خود راوي بوده است و جزء روايت نيست
موفق اشيد
گروه پاسخ به شبهات
14 | مهديزاده كابلي | Germany - Oschatz | ١٦:٣٦ - ٢٤ دي ١٣٩٢ |
أجل به معناي مدت معين براي چيزي است. از اين روي، زمان حيات هر انساني را هم أجل گفته اند و نيز به حد مرگ مرگ يا پيري رسيدن گفته شده است. پس معناي «إلي أجل» ميتواند «تا زمان فرا رسيدن مرگ» هم معنا شود. با عرض حرمت.
15 | م - خضرایی | | ١٩:١٨ - ٢٧ بهمن ١٣٩٣ |
عزیزان جواز متعه و تیمم در نماز و نشسته نماز خواندن و مجبوری آب کثیف خوردن حتی مجبوری گوشت خوک . اینها مال ادمهای ضعیف و مریض است که خداوند مثل موهبتی برای ما گذاشته قرار نیست استفاده کنیم . اما در مجبوری این لطف رب تواناست به ما بندگان مفلس ولی فرقه های ضعیف اینها رو مثل اونها که پیراهن عثمان رو علم مخالفت با علی مرتضی کردند علم می کنند که خاری در چشم خودشان می شود اینها آنقدر پستند که شیطان برای حسین می گرید ولی اینها امتناع می کنند. حا لا قضاوت با شما . یا حق
16 | میهمان | Iran - Tehran | ١١:٢٨ - ٢٤ مهر ١٣٩٥ |
با سلام و خسته نباشید یک روایتی بود در کتب اهل سنت در خصوص نهی عمر از ازدواج موقت و حج تمتع و مجازات کردن کسی که عمل کند به آنها که دیدم سایت های وهابیون چون عمر ادعا کرده حتی انجام دهنده حج تمتع را مجازات میکند ادعا دارند روایت معضل است و ضعیف و ... آیا این روایت معضل است یا متصل و صحیح در سایر منابع هم آیا این روایت آمده ؟
با تشکر
حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ بْنُ سُفْيَانَ قَالَ حَدَّثَنَا قَاسِمُ بْنُ أَصْبَغَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ يَزِيدُ بْنُ سِنَانٍ الْبَصْرِيُّ حَدَّثَنَا مَكِّيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا مَالِكِ بْنُ أَنَسٍ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ عُمَرُ مُتْعَتَانِ كَانَتَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَا أَنْهِي عَنْهُمَا وَأُعَاقِبُ عَلَيْهِمَا مُتْعَةُ النِّسَاءِ وَمُتْعَةُ الْحَجِّ
التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد ج 23 ص 346

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
روایت در این خصوص نهي عمر از متعه حج و نساء فراوان و با سند معتبر نقل شده است
احمد بن حنبل روایت معتبری را چنین نقل می کند:
حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا بَهْزٌ قال وثنا عَفَّانُ قَالاَ ثنا هَمَّامٌ ثنا قَتَادَةُ عن أبي نَضْرَةَ قال قلت لِجَابِرِ بن عبد اللَّهِ ان بن الزُّبَيْرِ رضي الله عنه يَنْهَى عَنِ الْمُتْعَةِ وان بن عَبَّاسٍ يَأْمُرُ بها قال فقال لي على يدي جَرَى الْحَدِيثُ تَمَتَّعْنَا مع رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قال عَفَّانُ وَمَعَ أبي بَكْرٍ فلما ولي عُمَرُ رضي الله عنه خَطَبَ الناس فقال ان الْقُرْآنَ هو الْقُرْآنُ وان رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم هو الرَّسُولُ وأنهما كَانَتَا مُتْعَتَانِ على عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِحْدَاهُمَا مُتْعَةُ الْحَجِّ وَالأُخْرَى مُتْعَةُ النِّسَاءِ
مسند الإمام أحمد بن حنبل ، أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني الوفاة: 241 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة - مصر ج 1 ص 52
این روایت را ابن تیمیه نقل و صحیح دانسته است
وفي رواية صحيحة لأحمد قال جابر تمتعنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ومع أبي بكر فلما ولى عمر خطب الناس فقال إن القرآن هو القرآن وإن رسول الله صلى الله عليه وسلم هو الرسول وإنها كانتا متعتان على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم إحداهما متعة الحج والأخرى متعة النساء
شرح العمدة في الفقه ، أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 727 ، دار النشر : مكتبة العبيكان - الرياض - 1413 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. سعود صالح العطيشان ج 2 ص 471
همچنین سرخسی روایت را صحیح دانسته است
وقد صحّ أنّ عمر رضى اللّه عنه نهى الناس عن المتعة فقال: متعتان كانتا على عهد رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم وأنا أنهى الناس عنهما ؛متعة النساء، ومتعة الحج .
با روايت صحيح از عمر نقل شده است که وي مردم را از متعه نهي کرد ، پس گفت : دو متعه در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم حلال بود ؛ متعه زنان و حج تمتع
المبسوط للسرخسي ج4 ص27 - أصول السرخسي ج2 ص6
حتی روایتی که در آن مسئله عذاب عمر نیز نقل شده است با اسناد معتبر آمده است:
ابن حزم می نویسد:
نا أَحْمَدُ بن مُحَمَّدِ الطَّلْمَنْكِيُّ نا ابن مُفَرِّجٍ نا إبْرَاهِيمُ بن أَحْمَدَ بن فِرَاسٍ نا محمد بن عَلِيِّ بن زَيْدٍ الصَّائِغُ نا سَعِيدُ بن مَنْصُورٍ نا هُشَيْمٌ وَحَمَّادُ بن زَيْدٍ قال هُشَيْمٌ أنا خَالِدُ هو الْحَذَّاءُ وقال حَمَّادٌ عن أَيُّوبَ السِّخْتِيَانِيُّ ثُمَّ اتَّفَقَ أَيُّوبُ وَخَالِدٌ كِلاَهُمَا عن أبي قِلاَبَةَ قال قال عُمَرُ بن الْخَطَّابِ مُتْعَتَانِ كَانَتَا على عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وأنا أنهى عنهما وَأَضْرِبُ عَلَيْهِمَا هذا لَفْظُ أَيُّوبَ وفي رِوَايَةِ خَالِدٍ أنا أنهى عنهما وَأُعَاقِبُ عَلَيْهِمَا مُتْعَةُ النِّسَاء وَمُتْعَةُ الْحَجِّ
المحلى ج 7 ص 107
این روایت سندش معتبر است
حدثنا سليمان بن حرب حدثنا حماد بن زيد حدثنا أيوب عن أبي قلابة قال قال عمر رضي الله عنه متعتان كانتا على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم أنا أنهى عنهما وأضرب عليهما إسناده ثقات
جزء فيه من أحاديث الإمام أيوب السختياني ،ج 1 ص۸۲0الإمام إسماعيل بن إسحاق القاضي الوفاة: 282هـ ، دار النشر : شركة الرياض - الرياض - السعودية - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د سليمان بن عبد العزيز العريني
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات


17 | میهمان | | ١٤:٥٢ - ٠٦ آبان ١٣٩٥ |
با تشکر از جوابی که دادید بسیار عالی بود فقط این سوال برایم پیش آمد این روایتی که فرمودید صحیح است آیا سندش متصل است یعنی مرسل یا معضل نباشه :
حدثنا سليمان بن حرب حدثنا حماد بن زيد حدثنا أيوب عن أبي قلابة قال قال عمر رضي الله عنه متعتان كانتا على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم أنا أنهى عنهما وأضرب عليهما إسناده ثقات
جزء فيه من أحاديث الإمام أيوب السختياني ،ج 1 ص۸۲0الإمام إسماعيل بن إسحاق القاضي الوفاة: 282هـ ، دار النشر : شركة الرياض - الرياض - السعودية - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د سليمان بن عبد العزيز العريني

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
گذشته از اینکه این روایت معتبر و دارای اسناد دیگر نیز می باشد که استفاضه را ثابت می کند، سند روایت فوق نیز متصل است در این خصوص می توانید به برنامه جوامع الکلم رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها