2018 July 16 - دوشنبه 25 تير 1397
هر كس بگويد خدا در همه جا هست،كفر است+تصوير
کد مطلب: ٦١٥٨ تاریخ انتشار: ٢٤ فروردين ١٣٩٢ تعداد بازدید: 10717
فتنه وهابیت » شناخت وهابیت
هر كس بگويد خدا در همه جا هست،كفر است+تصوير

از محمدبن صالح العثيمين عالم معاصر وهابيون سوال شده :
عن قول بعض الناس إذا سئل اين الله ؟ قال : الله في كل مكان او موجود فهل هذه الاجابة صحيحة علي إطلاقها ؟
فأجاب بقوله : هذه إجابة باطلة لا علي إطلاقها ولا علي تقييدها فإذا سئل أين الله ؟ فليقل : في السماء ...وأما من قال : إن الله في كل مكان وأراد بذاته فهذا كفر

برخي از مردم زماني كه از آنها سوال مي شود خدا كجاست مي گويند: خدا در همه جا هست. آيا اين جواب صحيح هست يا نه؟
پاسخ:اين كه كسي بگوبد خدا در همه جا هست همانا باطل است.اگر از شما پرسيدند كه خدا در كجاست بگوييد:خدا در آسمان است
اما اگر كسي بگوييد خدا در همه جا هست و منظورش ذات خدا باشد همانا اين كفر مي باشد.
مجموع فتاوي و رسائل فضيله الشيخ العثيمين ج1ص132 و 133
گويا اين شيخ وهابي(كه ادعا مي كنند اهل قرآن و توحيد هستند) اين آيه را هرگز نديده كه مي فرمايد:
فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّـهِ؛بقره 115 . پس به هر جاي كه رو كنيد،خدا آنجاست




Share
1 | mohamad7 | , ایران | ٢٤:٢٠ - ٢٥ فروردين ١٣٩٢ |
با اجازتون گذاشتم توي وبلاگم البته اگه راضي باشيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اشكالي ندارد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
2 | سعيد | , ایران | ١٩:١١ - ٢٦ فروردين ١٣٩٢ |
با سلام و عرض خسته نباشيد خدمت همه ي دوستان.
در مورد مطلب فوق بايد گفت از اين نفهما نبايد بيش از اين انتظار داشت.اين كه دانشمندشونه واي به حال بقيشون.
اللهم عجل لوليك الفرج
3 | نداصادقي | , ایران | ١٩:١٢ - ٢٦ فروردين ١٣٩٢ |
الله مع الصادقين نعلت الله علي کاذبين
4 | سربازولايت | , چین | ٠١:٢٠ - ٢٧ فروردين ١٣٩٢ |
سلام برشيعيان اميرالمومنين حضرت علي مرتضي حيدرکرارقسيم ناروجنة عزيزان ناراحت نشيدونخنديدبراين بندگان شيطان ايناکه اين فتواهاروميدن دست خودشون نيست ازآثاروعوارض خوردن گوشت سوسمار وخون کفتارميباشد...؟ عجل لوليک الفرج.
5 | رادين پناهي | , ایران | ١٥:٤٣ - ٢٩ فروردين ١٣٩٢ |
از اينا نبايدبيشتر از اين انتظار داشت ممنون از مطالب خوبتون جالبن
6 | نبأالعظيم | , ایران | ١٢:١٣ - ٢٢ ارديبهشت ١٣٩٢ |
به نام خداي زمين و آسمانها خدا هدايتشون کنه البته اگه قابل هدايت باشن و مصداق مغضوب عليهم نباشن
7 | مجتب افخم | , ایران | ٢٣:٥٣ - ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٢ |
باسلام، عزيزان ازاين خوارج زمان چه انتظاردار م بت بزرگشون ابن تيميه ميگه خدا شبهاى جمعه باالاغ مياد بربام منازل مردم ويا اون خداى كم ريششون الحق والانصاف عجب عقايدى دارند ماداد ميزنيم به خداى وهابيت كافريم .با تشكر اززحماتتان مجتب افخم ازمراغه
8 | مهندس تمام | , ایران | ١٠:١٨ - ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٢ |
با سلام. چکار کنن ديگه، مفتين. هم حکمشون مفته و هم خودشون.
9 | منتظر مصلح | , ایران | ٠٢:١١ - ٣٠ ارديبهشت ١٣٩٢ |
سلام از اينايي که معتقدند خدا رو در قيامت باچشم ميبينن و خدا جسم هست بيشتر از اين انتظار نميره. اينا با حلفاي خودشون مشکل دارن ، هر کدومشون که مياد يه حرفه تازه واسه خودش ميزنه ، حالا واسه ما اومدن بحث خداشناسي هم ميکنند . آدم هيچي نگه بهتره ....
10 | مرتضي | , ایران | ١٢:٠١ - ٢٤ مرداد ١٣٩٢ |
من از شما تعجب مي کنم که خودتون رو شيعه حضرت علي ميدونيد و اينقدر نخونده و نفهميده اظهار فضل ميکنيد به حساب شيعه !!! اين بنده خدا حالا خوب يا بد گفته : اما اگر کسي بگوييد خدا در همه جا هست و (( منظورش ذات خدا باشد )) همانا اين کفر مي باشد . منظورش تجسد قائل شدن براي خداست و فکر اين که تصور کني اين جسم مادي همه جا هست که اين درست نيست والا آيه شريفه در سوره بقره هست که مي فرمايد که چون رو به شرق و غرب کنيد خدا آنجاست ... شيعه بودن فقط اهن و تلب نيست بخش اعظمش تکليفه که متاسفانه ما بخش دوم رو کنار گذاشتيم و فقط درگير بخش اوليم ...
11 | علي | , ایران | ١٤:٢٤ - ٠٣ شهریور ١٣٩٢ |
آقامرتضي! منظورتراشي ميکنيدا !!!
12 | سيد | , ایران | ١٠:٢٧ - ٠٨ شهریور ١٣٩٢ |
كامنت 10شما لطفا ذات خدارابراي معناكنيد تا ببينيم اصلا عقيده شما چه مي باشد اياذات خداونددر اسمان كه مكان ومحلي براي ذات مي باشدكما اينكه اين جاهل وهابي قائل شده اياذات خداوندراشماماده اي فرض مي كنيد وبراي ان مكاني تصور كرده ايدذات خداوندبسيط مطلق ميباشد وجود الهي ، نامحدود و نامتناهي است . هم چنين بودن او را در مكان خاص و زمان خاص ، بدان معنا است كه در زمان و مكان هاي ديگر حضور ندارد و اين هم نشانه نقص است و هم با حضور خداوند در همه جا و هر زمان منافات دارد. او هستي و وجود نامحدود است كه نمي توان او را در زمان و مكاني خاص محصور و محدود كرد و حقيقت وجود نامتناهي او در ذهن انسان محدود و متناهي داخل نمي شود ، اما آثار وجود او در همه جا نمايان است و انسان با عمق جان خويش او را در مي يابد.
خداوند آفريننده مكان است و همانند «نور محض» نيازي به مكان ندارد بلكه پيدايي همه چيز در پرتو روشنايي و تجلي اوست و همانند «روح» تدبير همه سلول هاي بدن و فعاليت هاي بدن به عهده اوست بدون اينكه جايي از بدن را اشغال كند اما نه جدا از جهان است و نه آميخته با جهان است و همچنان كه انسان در شناخت روح و اسرار آن عاجز است و عقل آدمي از درك ذات حق نيز عاجز است و تنها بايد به آثار و صفات خداوند فكر كند تا معرفت پيدا كند. و تنها بايد از طريق محبت و قلب او را بيابد كه وصف ناشدني است. براي توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب ذيل جلب مي كنيم:
الف. وقتي ما بخواهيم صفتي را براي چيزي اثبات يا سلب كنيم يا بپرسيم كه اين چيز فلان صفت و ويژگي را دارد و يا خير بايد آن چيز قابليت و استعداد پذيرش آن صفت را داشته باشد، لذا انسان كه قابليت عالم شدن را دارد، مي توانيم بگوييم عالم است و يا عالم نيست و يا بپرسيم كه آيا عالم است؟ ولي در رابطه با چيزي مثل ديوار كه قابليت پذيرش اين صفت را ندارد، نمي توانيم بگوييم آيا عالم است ، يا جاهل ؛ و سؤال از اينكه آيا اين ديوار عالم است يا جاهل سؤال بي معنايي خواهد بود. پس اين قاعده منطقي به ما مي گويد در جايي مي توان از ثبوت يا سلب صفتي سؤال كرد كه قابليت اتصاف به آن صفت باشد ، ولي در جايي كه بخاطر ضعف يا قوت وجود اين قابليت نيست سؤال معنا نخواهد داشت.
ب. در اين مقدمه بايد معناي مكاني روشن شود. براي مكان فلاسفه تعاريف متعددي ذكر كرده اند معروفترين تعريف كه مورد قبول فارابي و ابن سينا است و از ارسطو ذكر شده اين است كه مكان عبارت است از سطح داخلي جسمي كه مماس با سطح خارجي جسم ديگر باشد.(آموزش فلسفه، ج2، آيت الله مصباح يزدي، ص144) معناي اين عبارت اين است كه مكان حقيقي هر چيز عبارت است از مقداري از حجم جهان مادي كه مساوي با حجم جسم منسوب به مكان باشد. چنانچه از اين تعريف و همين طور از تعاريف ديگر بدست مي آيد كه اولا مكان تابع جهان است و قبل از پيدايش يا بعد از فناء جهان مادي ، مكان وجود ندارد و ثانيا مكان از خواص اجسام است و شي مجرد و فرا زماني و غير مادي ، داراي مكان نيست.
ج. فلاسفه بين مكان و مفهوم كجائي فرق مي گذارند و مي گويند كجائي از مفاهيم نسبي است يعني كجائي از سنجش چيزي با مكان حاصل مي شود كه اين فرع داشتن نسبت يا مكان است ؛ بنابراين چيزي كه نسبت با مكان ندارد، سؤال كجائي درباره او معنا ندارد(آموزش فلسفه، ج2، آيت الله مصباح يزدي، ص142)
د. خداوند متعال موجودي مكانمند نيست تا جا و مكاني را اشغال نمايد كه دلايل بسياري براي آن وجود دارد. يكي از دلايل اين است كه قرار گرفتن در جهت يا مكان از اوصاف اجسام يا عوارض جسماني است و خداوند متعال نه جسم است و نه عوارض جسماني دارد و اينكه خداوند جسم و جسماني نيست ، چون جسمانيت مستلزم تركيب است و هر مركبي در تحقق خود محتاج به اجزاء است حال آنكه خداوند متعال واجب الوجود و غني مطلق است.(آموزش كلام اسلامي، محمد سعيدي مهر) بنابراين اگر بگوييم خدا ، مكان دارد ، خدا موجود نيازمند خواهد بود؛ در حالي كه خداوند بي نياز مطلق است؛ پس مكان ندارد. پس نه مركب است و نه جسم و نه انتساب مكان به او صحيح نيست. وقتي طبق مقدمات بالا ،معلوم شد خداوند از افق مكان بيرون است چنان چه از افق زمان بيرون است ، موجودي است فرازماني و مكاني چون زمان و مكان از خصائص جهان ماده و اجسام هستند كه مخلوق خداوند متعال هستند. بنابراين خداوند در همه جا است ، نه به معناي بودن يك جسم درجسم ديگر است، بلكه به معناي احاطه وجود خداوند بر همه مكانها است
13 | فاطمه | , ایران | ٠٢:١٤ - ٠٩ شهریور ١٣٩٢ |
اقا مرتضي لطف کنيد بگيد معني ذات چيه؟اگر جسم معني ميده پس ميگن طرف ذاتش خرابه يعني جسمش خرابه؟؟؟
14 | amin | , ایران | ٠٢:١٦ - ٢٠ شهریور ١٣٩٢ |
به هر جا بنگرم آنجا تو بينم ،
15 | محمد رضا مسعودي | , ایران | ٢١:٥٠ - ٠٢ آبان ١٣٩٢ |
ولشون کنين بابا بزارين هرچي ميخوان زر بزنن گور پدرشون
16 | سيداميرعربي | , ایران | ١٠:٢٥ - ٢١ آبان ١٣٩٢ |
چه عقل ناقصي دارند اگر بگيم خدا در آسمانه خدا رو محدود کرديم وقتي بگيم خدا همه جا هست اين همون خداي بي همتا و نامحدوده
خدا يي که به زمان و مکان محدودنيست
17 | قاسم | , ایران | ٠٨:٠٢ - ٢٢ آذر ١٣٩٢ |
ان الرجل ليهجر... اين مرد هزيان ميگويد... بزرگ تراش هم زياد از اين چرنديات ميگفتن...
18 | نقد فلسفه و عرفان | , ایران | ٢٣:١٥ - ٠٢ دي ١٣٩٢ |
دوستان سلام
لعنت بر وهابي ها
اما خداوند اصلا مکان بردار نيست که بگوييم در آسمان و زمين است يا در همه مکانها هست.
در روايات اهل بيت تصريح شده که نبايد گفت خداوند به ذات خود در همه جا هست بلکه منظور از همه جا بودن خداوند علم و آگاهي خدا به همه جاست.
پس بخشي از سخن ملعون فوق صحيح و بخشي غلط است.
19 | نقد فلسفه و عرفان | , ایران | ٢٣:٢٠ - ٠٢ دي ١٣٩٢ |
البته با دقت در متن عربي فهميدم که اين ملعون از اين جهت در همه جا بودن خدا را نفي مي کند که معتقد است خدا فقط در آسمانهاست! و اين فرسنگها فاصله دارد با سخن اهل بيت که مبتني بر براهين عقلي نيز هست که خداوند اصلا مکان ندارد و منزه از مکان است و به مکان سنجيده نشود.
از مدير سايت خواهش مي کنم اين قسمت را حتما در ذيل کامنت قبلي ام منتشر کند.
20 | مهدي محلاتي | , آمریکا | ٢١:٢٦ - ١٤ بهمن ١٣٩٢ |
خوب بنده خدا توضيح داده و گفته است که چنانچه منظور از ذات خداوند است که در کجا قرار دارد و بگويند در همه جا اين کفر است ... زيرا ذات الله مقدس و منزه و بلند مرتبه است و جايز نيست بگوييم که در همه جا قرار دارد زيرا بعضي جاها پست و حتي نجس هستند بلکه اين علم و اطلاع و نظارت خداوند است که در همه جا و بر همه کس و چيز است و نه ذات مقدسش..... مثال: يک مدير ذاتش در جايگاه مخصوص يک مدير در سازمان است اما از طريق وسايل نظارتي پشرفته و کامپيوتري و مانيتور تمام اجزاء سازمان را زير نظر دارد پس ذات و خود مدير در همه جاي سازمان نيست بلکه در جايگاهيست که شايسته ي يک مدير است ولي با اين و جود از تمام اجزاء سازمان اطلاع دارد و بر آنها ناظر است. پس نظر ابن عثيمين اين است که ذات بلند مرتبه و منزه الله متعال در آسمانهاست ولي علم و آگاهي و نظارتش بر همه کس و چيز و در همه جاست بدون اينکه به واسطه يا وسيله اي که انسانها جهت نظارت بدانها نياز داشته باشند نياز داشته باشد چون خداوند قادر متعال بي نياز است.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ علو در مورد خداوند، علو و بلندي مكان جسمي نيست بلكه منظور علو معنوي است، اگر گفته مي شود كه خداوند در همه جا وجود دارد حضور فيزيكي مد نظر نيست چون او جسم ندارد. وجود او همان حضور اوست. طبق سخن اميرالمومنين عليه السلام در نهج البلاغه، خداوند با همه هست نه اينكه مقرون جسمي منظور باشد بلكه نزد همه حضور دارد، و با هيچ كسي نيست نه اينكه حاضر و ناظر بر اعمال آنها نباشد بلكه حضور جسمي ندارد.

مثالي كه زده ايد صحيح نيست نظارت خداوند بر انسانها تسلط همه جانبه بر فكر و اعمال و رفتار ماست بطوري بر ما و اعمال ما مسلط است كه آينده و گذشته و افكار و تصميمات و... ما براي او كاملاً نمودار است او خالق زمان و مكان است لذا در زمان و مكان جاي نمي گيرد فقط چيزي در زمان و مكان جاي مي گيرد كه جسم باشد يا حيثيت جسمي بتواند بگيرد خداوند از همه اينها مبراست لذا حضور خداوند در محل پست يا محلي كه نجاست وجود دارد مورد انكار نيست و سبب كسر شأن او نمي باشد بلكه در چنين جاهايي هم حضور دارد به همين خاطر ذكر گفتن در بيت الخلا هم مستحب است بلكه براي هريك از كارهايي كه در آنجا انجام مي دهيم ذكر خاصي نقل شده است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
21 | مهدي محلاتي | , آمریکا | ١٥:٣٦ - ١٥ بهمن ١٣٩٢ |
ابن عثيمين تاکيد کرده که چنانچه منظور ذات الهي باشد و بگويند در همه جا اين کفر است و اين گفته را به علم و اطلاع و نظارت الهي تعميم نداده است . در واقع خواسته که بگويد ذات الهي که مقدس و منزه و بلند مرتبه است و در آسمانهاست زيرا جايي والاتر و فراتر از آسمانها نيست که بگوييم انجاست ولي علم و آگاهي و دانايي و نظارت خداوند در همه جا و بر همه کس و چيز است. و نه بايد از اين جمله اينگونه برداشت شود که العياذ بالله چون بگوييم که ذات خداوند در آسمان است پس براي خداوند جسميت قائل شد ه ايم زيرا ذات چيزي غير از جسم است مثلا انسان هم ذات دارد و هم جسم ذات انسان چيزي غير از جسم انسان است . جسم انسان فيزيکيست وبا چشم ديده ميشود و لي ذات انسان جسم نيست و با چشم ديده نميشود ما روزانه جسم هزاران نفر را باچشم ميبينيم ولي ذات انسانها را نميبينيم لذا در مورد جسم انسانها سريع ميتوانيم نظر دهيم و بگوييم که چه شکليست و لي ذات انسان را نميتوانيم با چشم ببينيم و فقط ميتوانيم از طريق مدتي معاشرت با يک شخص آن را احساس کنيم که خوب است يا بد. پس انسان هم جسم دارد و هم ذات ولي خداوند متعال فقط ذات دارد پس اگر بگوييم که ذات خداوند در همه جاست اين جمله ي همه جا شامل تمام جاهاي خوب و بد و حتي پست و نجس نيز ميشود و از اين رو چون ذات الهي پاک و مقدس و منزه ووالاست جايز نيست که بگوييم ذات خداوند در همه جاست . پس نتيجه اين شد که ذات خداوند که به تعبير قرآن ليس کمثله شئ است در آسمانهاست و لي علم واطلاع و آگاهي و نظارت خداوند در همه جا و بر همه کس و چيز است . اداره اي را در نظر بگيريد روا نيست که هر نقطه اي را جايگاه مدير در نظر بگيريم چرا که يکي از جاهاي اداره دستشويي است بنابراين مدير در جايگاهي در خور شان و مخصوصي در اداره است ولي از طريق وسايل پيشرفته از طريق دوربين و مانيتور همه جاي اداره را زير نظر دارد پس خود مدير در اتاق مدير است ولي نظارتش در همه جاست و از همه جاهاي اداره مطلع است . که البته ذات مقدس الهي که در آسمانهاست نياز ي به هيچ وسيله اي جهت نظارت و هدايت و کنترل و علم و آگاهي به تمامي ذرات جهان ندارد و بصورت نامحدود و مستقيم است چکيده سخن ابن عثيمين همان است که ذات مقدس الهي در آسمانها و لي نظارت و اطلاع و آگاهيش در همه جا و بر همه کس و چيز است. و السلام
22 | نقد فلسفه و عرفان | , ایران | ١٩:٠٨ - ١٥ بهمن ١٣٩٢ |
آقاي محلاتي! همين که مي گويد ذات خدا در آسمانهاست يعني براي خدا مکان قائل شده است و موجودي که مکان دارد يعني داراي ابعاد و اجزاء است و اين تعريف جسم است. پس اين گمراه خدا را جسم دانسته است!! در حالي که خداوند خالق مکان است و خود منزه از مکان است. موجودي که مکان را خلق کرده چگونه مي تواند مکاندار باشد؟!
بله کسي که دستش از دامان حجتهاي خدا يعني ائمه معصوم کوتاه باشد هرگز نمي تواند خداي حقيقي را بشناسد. که فرمودند: بنا عرف الله و بنا وحّد الله.
23 | مهدي محلاتي | , آمریکا | ١٢:٠٣ - ١٧ بهمن ١٣٩٢ |
پاسخ به نقد فلسفه و عرفان: شما ظاهرا توضيحات بنده را خوب نفهميده ايد بنده گفتم که ذات مجرد است و عاري از جسم . خداوند يکتاست و وحده لاشريک له و ليس کمثله شئ . ذات الله منزه است و در آسمانهاست و آن علم و دانش و شهادت و شنوايي ونظارت خداوند است که بصورت نامحدود ودر همه جاست . ذات خدا در آسمانهاست ولي مورچه ريز سياهي که در اعماق زمين لانه کرده را ميبيند و حتي صداي پاي راه رفتن آن را نيز ميشنود و به آن روزي ميدهد. سبحان الله ........من در شگفتم که چگونه شما بين جسم و ذات فرقي قائل نيستيد ؟!!!!! ابن عثيمين نيز تاکيد بر ذات کرده .
24 | مهسا | , ایران | ٢٣:٣٢ - ٠٨ فروردين ١٣٩٣ |
حضرت علي (ع) در خطبه 1 نهج البلاغه مي فرمايند : ((....هر كس تعدد در ذات او قائل شود،اجزائى براى او تصور كرده،و هر كس اجزائى براى‏ او قائل شود وى را نشناخته است. و كسى كه او را نشناسد،به سوى او اشاره مى‏كند،و هر كس به سويش اشاره كند،برايش حدى تعيين كرده،و آن كه او را محدود بداند،وى را به شمارش آورده،و آن كس ‏كه بگويد خدا در كجا است وى را در ضمن چيزى تصور كرده ،و هر كس بپرسد بر روى‏ چه قرار دارد؟جائى را از او خالى دانسته،همواره بوده است و از چيزى به وجود نيامده ، و وجودى است كه سابقه عدم براى او نيست ، با همه چيز هست اما نه اينكه قرين آن باشد ، و مغاير با همه چيز است، اما نه اينكه از آن بيگانه و جدا باشد....))
سلام
حرف هايي که اين مفتي ها ميزنند دقيقا با عقايد شيعه که پيرو مولاي متقيان حضرت علي (ع) هستند ، مغايرت دارد .
اللّهم عجّل لوليک الفرج
25 | احمد ضيا | , افغانستان | ٠٨:٢٤ - ١٣ فروردين ١٣٩٣ |
سلام دوست عزيز
من يك پيچ جور مي كنم به ضد وهابي ها مي توانم از مطالب شما استفاده كنم.
البته به اجازه شما.
26 | نقد فلسفه و عرفان | , ایران | ١٦:٢٨ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
آقاي محلاتي اين شما هستيد که نه تنها منظور بنده بلکه اول حرف خودتان را هم نمي فهميد و فقط چيزي را تکرار مي کنيد که معنايش را نمي دانيد!
بنده خدا وقتي شما مي گوييد: "ذات الله منزه است و در آسمانهاست." يعني براي خدا مکاني به نام آسمانها قائل هستيد و اين نتيجه اش اين است که خدا جسم است. چون جسم داراي مکان است. و اين چنين خدايي ديگر منزه نيست. پس شما در همين جمله کوتاه دچار تناقضي آشکار شديد. از يک طرف خدا را در مکان مي دانيد و از طرفي ديگر منزه!!!
27 | مهدي محلاتي | , ایران | ٢١:٤٤ - ١١ ارديبهشت ١٣٩٣ |
در قرآن مجيد نيز خداوند متعال ميفرمايد يدالله فوق ايديهم يعني دست خداوند فراتر و بالاتر از دستان آنان است. حال آيا بايد با توجه به اين آيه بگوييم که العياذ بالله خداوند داراي اجزاء و دست است يا اينکه واژه دست را در معناي مجازي و کنايه بکار بريم؟ مسلم است که بايد در معناي مجازي و کنايه در نظر بگيريم و اين آيه را نيز اينگونه تفسير کنيم که قدرت خداوند فراتر از قدرت آنان است. در جمله ابن عثيمين نيز مراد از آسمان معناي حقيقي نيست بلکه معناي مجازي آن است و در اينجا آسمان کنايه از بلند مرتبگيست . پس جمله ابن عثيمين اينگونه تفسير ميشود که ذات الله منزه است و در فرازها و بلندمرتبه گيهاست يا اينکه ذات الله والاست همانگونه که در سجود نماز ميگوييم سبحان ربي الاعلي ....يعني پاک و منزه است پروردگار بلند مرتبه ي من.
28 | افشاري | , ایران | ١٥:١٠ - ١٨ ارديبهشت ١٣٩٣ |
آقاي محلاتي !صفات ذاتي خداونداز قبيل علم و قدرت و... عين ذات اوست وچيزي جداي از ذات نيست که فرضا ذات او در آسمانها ولي علم وقدرت او جاي ديگري باشد.
29 | مهدي محلاتي | , آمریکا | ٢٢:٤٢ - ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
جناب افشاري اينکه عبارات يدالله و وجه الله والرحمن علي العرش استوي و نيز کان عرشه علي الماء در قرآن آمده و اينکه ابن عثيمين رحمه الله عبارات ذات الله في السماء را بکار برده همگي تعابير مجازي و کنايه اي هستند و نه حقيقي و واقعي . شما هر جور که آيات قرآن را تفسير ميکنيد همان تفسير نيز در مورد سخنان ابن عثيمين رحمه الله صادق هستند. اگر بکار بردن واژه ها و عبارات کنايه اي و مجازي جايز نبود هرگز الله متعال در قرآن بکار نميبرد. پس چون قرآن مصدر تشريع و راهنماست و کنايه ي ابن عثيمين خارج از چارچوب قرآن نيست.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

يدالله و ... با ذات الله في السماء خيلي فرق دارد! يدالله کنايه است ولي ذات الله ديگر کنايه نيست. اگر کنايه است شما بفرماييد که چه معنايي براي اين کنايه مي توانيد فرض کنيد تا با قرائني که در سخنش آمده مانند اينکه خداوند در همه جا نيست و... سازگاري داشته باشد؟

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
30 | شيما | , ایران | ١٠:١٣ - ١٤ خرداد ١٣٩٣ |
ي چيز برام جالبه چرا پيشوني اکثر علماشون سياهه؟؟؟؟؟؟؟؟؟يني زياد سجده ميکنن.خخخخخخخ
31 | رشيدرستمي | , ایران | ٢٤:٢٤ - ١٤ خرداد ١٣٩٣ |
برادران گرامي مرتضي کامنت 10ومهدي محلاتي کامنت 20 لطفا توضيح دهيد از محمدبن صالح العثيمين عالم معاصر وهابيون سوال شده :
عن قول بعض الناس إذا سئل اين الله ؟ قال : الله في کل مکان او موجود فهل هذه الاجابة صحيحة على إطلاقها ؟
فأجاب بقوله : هذه إجابة باطلة لا على إطلاقها ولا على تقييدها فإذا سئل أين الله ؟ فليقل : في السماء ...وأما من قال : إن الله في کل مکان وأراد بذاته فهذا کفر
برخي از مردم زماني که از آنها سوال مي شود خدا کجاست مي گويند: خدا در همه جا هست. آيا اين جواب صحيح هست يا نه؟
پاسخ:اين که کسي بگوبد خدا در همه جا هست همانا باطل است.اگر از شما پرسيدند که خدا در کجاست بگوييد:خدا در آسمان است اما اگرکسي
بگوييد خدا در همه جا هست و منظورش ذات خدا باشد همانا اين کفر مي باشد.مجموع فتاوي و رسائل فضيله الشيخ العثيمين ج1ص132 و 133
پس چر ايشان در شرح العقيدة الواسطية صفحه 458 دارابن جوزي مي گويد :
إِن کان يلزم من رؤية الله تعالى أن يکون جسماً، فليکن ذلک
اگر لازمه ديدن خداوند جسم بودن خداوند است اشکالي ندارد که خداوند را جسم بدانيم !!!
32 | محمد | , ایران | ٢٣:٤٤ - ٢٥ بهمن ١٣٩٣ |
سلام
اولا وهابی جماعت عقل نداره چرا که خودشون اصلا به عقل حجت قائل نیستند. یعنی واقعا خودشون اندازه یه سره سوزن فکر نمیکنن. باور کنید از این که در باره وهابیت یا حتی این اسمشونو میارم انقد کسر شان برام میاره که نگو. متاسفم برای نظرات 10 و 11. 20 . 29 اگه یخورده فکر کنید به حرفاتون لازم نیست کتابه خاصی بخونید متوجه باطل بودنه افکارتون میشید
33 | جیره خوار اهل البیت | , ایران | ١٥:٢٨ - ٢٦ بهمن ١٣٩٣ |
آخه یک مرد شیر حلال خورده پیدا میشه از پیروان این گروه که به این مردک شیطان صفت بگه بابا بالای چشمت ابروست
34 | احمد | , ایران | ٢٣:٢٧ - ٢١ فروردين ١٣٩٦ |
بسم الله الرحمن الرحیم از دید امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام (خدا با همه چیز است، ولی با هیچ چیز نیست و هیچ چـیزی هم با او نیست، داخل در اشیا است ولی نه مثل دخول یک شیء در شـیء دیـگـر؛ چنان چه از اشیا خارج است اما نه مثل خروج شیء از چـیـز دیـگـر)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | رسانه | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | سایت قدیم | العربیة | اردو | English