2018 August 20 - دوشنبه 29 مرداد 1397
توسل در منابع اهل سنت
کد مطلب: ٦٠٧٧ تاریخ انتشار: ٠٥ شهریور ١٣٨٧ تعداد بازدید: 6988
يادداشت » عمومي
توسل در منابع اهل سنت



شواهد تاريخي دلالت دارد كه استغاثه و توسل و دعا در كنار قبر صالحين امري رايج بين تمامي مسلمين از جمله اهل سنت بوده است. به روايات زير كه از كتب اهل سنت نقل شده است، توجه فرماييد:
• ابن حِبّان در كتاب خود الثقات مي گويد بارها به زيارت قبر علي بن موسي الرضا (ع) رفتم و در مدتي كه در طوس بودم، هر وقت مشكلي بر من عارض مي شد، به زيارت قبر آن حضرت مي رفتم و از خداوند مي خواستم كه مشكلم را برطرف كند و الحمد لله مشكلم برطرف مي شد و اين را مكرر امتحان كردم و نتيجه گرفتم. (1)
• محمد بن مؤمل شاگرد ابن خُزيمه، استاد بخاري و مسلم، مي گويد به همراه استادم ابن خزيمه و جمعي از اساتيد به زيارت بارگاه قبر علي بن موسي الرضا (ع) در طوس رفتيم، استادم ابن خزيمه چنان در برابر آن بقعه متبركه تعظيم و تواضع كرد كه همگي در شگفت مانديم. (2)
• ابو علي خلال، شيخ حنابله، مي گويد هرگاه مشكلي بر من عارض شود، قبر موسي بن جعفر (ع) را زيارت مي كنم و به ايشان متوسل مي شوم و خداوند مشكل مرا آسان مي كند. (3)
• محمد بن ادريس شافعي به قبر ابو حنيفه و احمد بن حنبل به قبر شافعي متوسل مي شد. (4)
• مسلمانان به قبر ابو ايوب انصاري متوسل مي شدند و براي طلب باران به قبر او پناه مي بردند. (5)
• مردم سمرقند براي طلب باران به قبر محمدبن اسماعيل بخاري متوسل شدند. (6)
• ...
و اما علاوه بر موارد تاريخي، جواز توسل در سخنان علماي اهل سنت نيز مشهود است:
• قسطلاني مي گويد سزاوار است كه زاير در كنار قبر پيامبر (ص) زياد دعا و استغاثه كند و متوسل شود و طلب شفاعت و بي تابي كند و سزاوار است كه خداوند شفاعت پيامبر را در حق او بپذيرد. (7)
• سُبكي مي گويد از روش شخصيت ها و بزرگان صالح گذشته استفاده مي شود كه تبرك به قبور مردگان امري شرعي و ديني است و مانعي ندارد، تا چه رسد به قبور پيامبران و اگر كسي ادعا كند كه قبور پيامبران با قبور ساير مردگان برابر و يكسان است، سخن زشت و باطلي به زبان آورده، چون موجب پايين آوردن مقام شامخ پيامبران شده است، و شكي نيست كه سبك شمردن مقام رسول اكرم (ص)، و يكسان دانستن آن حضرت با ديگران كفر است. (8) وي در جاي ديگري در رابطه با توسل و شفاعت مي گويد جواز توسل و درخواست شفاعت از رسول اكرم (ص) براي هر مسلماني روشن و واضح است، و عمل پيامبران و سيره صالحان گذشته و علماء و دانشمندان و حتي عوام، بر آن گواهي مي دهد و هيچ آدم دينداري اين را انكار ننموده و در هيچ زمان اين سخن باطل به گوش نرسيده است تا اين كه ابن تيميه با سخنان باطل خود قضيه را بر افراد ضعيف و نادان مشتبه و بدعتي را پايه گذاري كرد كه در هيچ عصري سابقه نداشته است. (9)
• زيني دحلان مفتي مكه مكرمه مي گويد هر كس آثار گذشتگان را تتبع نمايد، و دعاها و اوراد آنان را مورد مطالعه قرار دهد، موارد زيادي از توسل آنان به انبياء و صالحان را خواهد يافت. (10)
• حصني دمشقي در رد سخن ابن تيميه مبني بر شرك بودن توسل به پيامبر (ص) پس از وفات ايشان، مي گويد از اين سخن ابن تيميه بدن انسان مي لرزد. اين سخن قبل از زنديق حران «ابن تيميه» از دهان كسي در هيچ زمان و هيچ مكاني بيرون نيامده است، اين زنديق نادان و خشك، داستان عمر را وسيله اي براي رسيدن به نيت ناپاكش در بي اعتنايي به ساحت حضرت رسول اكرم (ص) قرار داده و با اين سخنان بي اساس مقام و منزلت آن حضرت را در دنيا پايين آورده و مدعي شده است كه حرمت و رسالت آن بزرگوار پس از رحلت از بين رفته است. و اين عقيده به يقين كفر و در واقع زندقه و نفاق است. (11)
• سيد حسن سقاف مي گويد توسل به رسول اكرم (ص) و طلب شفاعت از آن حضرت به ويژه در اوقات گرفتاري از مستحبات موكد مي باشد و سيره علما و دانشمندان عالي قدر، مردان الهي، بزرگان حديث شناس و پيشوايان گذشته بر اين روش جريان داشته است. (12)
• حافظ النووي در تاليفات خود به استحباب توسل و استغاثه از رسول اكرم (ص) عنايت داشته است. (13)
• و موارد ديگر اين كه ابن جوزي در كتاب خود با نام «الوفاء في فضائل مصطفي» بابي را به توسل به پيامبر (ص) و باب ديگر را به طلب شفاء از قبر آن حضرت اختصاص داده است؛ شمس الدين محمد بن نعمان مالكي كتابي به نام «مصباح الظلام في المستغيثين بخير الانام» به رشته تحرير درآورده است؛ سيد نور الدين سمهودي در كتاب خود «وفاء الوفاء لاخبار دارالمصطفي» به بحث پيرامون اين مساله پرداخته و شواهدي را نقل كرده است و ... .
• و اما بالاتر از همه اين ها بنيان گذار مكتب فاسق وهابيت نيز تنها استغاثه را شرك مي داند و توسل و شفاعت را جايز مي شمرد. ابن كثير مي گويد قاضي شافعي مجلسي در مصر تشكيل داده بود، در اين مجلس ابن تيميه گفت استغاثه و فرياد خواهي فقط به خداوند جايز است و استغاثه به رسول اكرم (ص) صحيح نيست، ولي مي شود به پيامبر گرامي متوسل شد و از حضرت طلب شفاعت نمود. (14)
با اين همه آيا سايت وهابي سني نيوز جرات دارد به همه آن ها برچسب شرك بزند؟ اين سايت وهابي گويا قرآن را نخوانده است كه خداوند فرمود شهيدان زنده اند و نزد پروردگارشان روزي مي گيرند و بشارت مي دهند و آيا پيامبر و امام از شهيد كمترند كه بخواهيم آن ها را مرده فرض كنيم؟!

-------------------------------------
پي نوشت ها
(1) ابن حبان، الثقات، ج 8، ص 456
(2) ابن حجر العسقلاني، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 339
(3) الخطيب البغدادي، تاريخ بغداد، ج 1، ص 120
(4) الخطيب الخوارزمي، مناقب ابي حنيفه، ج 2، ص 199
(5) حاكم الحسكاني النيسابوري، المستدرك علي الصحيحين، ج 3، ص 518
(6) الحافظ شمس الدين الذهبي، سير اعلام النبلاء، ج 12، ص 469؛ طبقات الشافعيه، ج 2، ص 234
(7) القسطلاني، المواهب اللدنيه، ج 3، ص 417
(8) تقي الدين سبكي، شفاء السقام في زيارة خير الانام، ص130
(9) همان، ص 293
(10) احمد بن زيني دحلان، الدرر السنية في الرد علي الوهابية، ص 31
(11) أبوبكر بن محمد الحصني الدمشقي، دفع الشبه عن الرسول، ص 131
(12) حسن بن علي السقاف، فيض القدير، ج 2، ص 135
(13) به عنوان نمونه در كتب حاشية الإيضاح علي المناسك له، ص 450؛ شرح المهذب المجموع، ج 8، ص 274؛ الأذكار، ص 307؛ أذكار الحج، ص 184
(14) الحافظ ابن كثير، البداية والنهاية، ج 14، ص




Share
1 | ملتقي | , انگلستان | ١٦:٣١ - ٢٨ بهمن ١٣٩١ |
ترواشات معده ات را نوشته اي جناب يزدان نصر؟ خدا شفات بده. پايگاه تحقيقاتي که ميگفتن اينجاست؟ جاهل جان متن عربي را با سند ان بايد بياوري بعد ترجمه ان. و همچنين اي جاهل در کنار هر يک از انها هم بايد يا ادرس بدي يا شماره بذاري و در اخر ادرس رو بنويسي. اين چرت و پرتا رو هيچکي باور نداره. عقل داري؟ داري يا نه؟ اگر داري پس بدان اهل سنت مشرک نيست و از مرده ها کمک نکيگيره. تو چطور اين شرک ها رو به امام شافعي و ديگران نسبت دادي؟هههههه خيلي باحاليد. حقانيت اهل سنت بيش از پيش برايم ثابت شد
2 | مجيد م علي | , آمریکا | ١٥:٥٩ - ٢٩ بهمن ١٣٩١ |
الله اکبر با سلام جناب مطلقي والله حق را بتو ميدم يک راه چاره برايت در نظر ميگيرم که مسقيماٌ از خداي خود اين را بشنوي ... جناب شب که شد مقدار علف يونجه روي پشت بام خانه بگذار تا شب هنگام خدايتان وقتي که با خرش به زمين نزول کرد با ديدن يونچه روي خانه فرود بياد . سعي کن بلند گويي با خود امده داشته باش که بتواني صدايت را به او برساني اخه 20 ذرعه مو فرفري ريش هم نداره اين اسون ترين راهشه وگر نه راه ديگري هست که اين موارد را تحقيق کني ... نکنه بمثل احمقها بري از وهابيون احمق بي شعور يهودي صفت سوال که يا بهت فحش ميدن لبيک يا علي
3 | ya alah10 | , انگلستان | ١٥:١٦ - ٢٢ خرداد ١٣٩٢ |
لبيك اللهم لبيك اشغال مجيد م علي لعنت خداوند بر شيعيان
4 | فاطمه املشي | , ایران | ١٤:٠٦ - ٢٣ خرداد ١٣٩٢ |
الا لعنة الله علي القوم الظالمين
لعنت خدا بر شيعيان دشمنان اهل البيت نبوت
5 | علي ميرجليلي | , ایران | ٢٣:٥٣ - ٢٣ خرداد ١٣٩٢ |
خانم و آقاي محترم سني(که شما سني نيستيد)
به شما 1 پيشنهاد دارم کتاب شبهاي پيشاور را بخوانيد واگر توانستيد جوابهاي عقلي به سخننان واعظ شيرازي بدهيد به عمر (خدا لعنتش کند)( هاي هاي جگرم حال امد)قسم به دين شما در مي ايم(گفتم دين شما سني نيست دليلشم تو کتابي که معرفي کردم هست)
6 | مصطفي ب | , ایران | ٢١:١٧ - ٢٩ مهر ١٣٩٢ |
وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ
اين آيه چي مي خواد بگه
ميخواد بگه
بابا به چيزهايي که نزد گروه مخالف(اهل سنت ا)حترام دارند لعن نکنيد و فحش نديد تا اونها هم به مقدسات ما فحش ندهند
7 | ناشناس | , ایران | ٠٣:٢٨ - ٢٧ آبان ١٣٩٢ |
خدا هر آدم بي منطق و توهين کننده رو لعنت کنه.جناب يزدان نصر زحمت کشيده تحقيق کرده.بجاي دنباله روي تحقيق به همديگه چرا توهين ميکنيد؟
8 | محسن كياپاشا | , ایران | ١٧:١٣ - ٢٤ آذر ١٣٩٢ |
سلام و درود خداوند بر کساني که از طريق هدايت پيروي مي کنند . در بزرگترين منابع روايي مسلمين اعم از شيعه و سني به پيروي از قرآن و مودت اهل بيت تاکيد شده و هيچ شبهه اي در صحت آن نيست . در قرآن کريم سفارش شده که در کعبه نماز را در مقام ابراهيم بخوانيم و آنجا را مصلي قرار دهيم . مسجد النبي و کربلا و ... مقام و جايگاه افرادي است که برترين هاي جهان اسلام بوده اند . پرسش من از همه ي کساني که مدعي عقلانيت هستند اين است که چه اشکالي دارد که ما نمازمان را در مکان هايي که محل عبادت اولياي صالح الهي بوده بخوانيم و در آنجا خدارا عبادت کنيم ؟ از سوي ديگر در کدام کتاب آمده است که ما حق نداريم با عزيزاني که از بين ما رفته اند و به سراي باقي شتافته اند و در نزد خدا متنعمند ارتباط برقرار کنيم ؟ مگر قرآن بارها نفرموده که شهدارا مرده نپنداريد ؟ مگر تاکيد نفرموده که آنها زنده اند و نزد پروردگارشان رزق و روزي دارند ؟ مگر خدا پيامبر را شاهد امت معرفي ننموده است ؟ شما چگونه مسلماني هستيد که بر خلاف قرآن شهدا را مرده مي پنداريد و پيروان اهل بيت را مشرک معرفي مي کنيد ؟ شهيدي که نزد خدا رزق و سهميه دارد ، مي تواند براي ما دعا و شفاعت کند و اين رزق را خدا به او داده ... اگر قبول نداريد به قرآن رجوع کنيد . درود بر همه ي شيعيان و همه ي اهل سنت حق گرا که دوستدار خدا و اولياء الهي هستند و مودت به ذي القربي را در محبت به اهل بيت و صحابه ي صديق پيامبر جستجو مي کنند . توهين به مقدسات امت گناهي بزرگ و نابخشودني است و مشرک دانستن دوستداران خاندان پيامبر بزرگترين گناه ...
9 | مرزوق | , ایران | ١٢:٥٠ - ٣٠ آذر ١٣٩٢ |
معيار شيعه عقل است ومعيار افراطيون اهل سنت وهم و هواي نفس است وهرجوري که دلشان مخواهد اسلام را تحليل مي کنند چرا اينقدر تناقض در تفکرات اهل تسنن وجود دارد تا جايي که بعضي از اهل تسنن بعض ديگر را مي کشند نمونه اش طرفئارهاي وهابي مردم سني سوريه يا افغانستان ويا پاکستان معتزله کجا جبريون کجا فقه چهار مذهب با تفاوتهاي بسيار و غير ه يک عده علماي اهل تسنن توسل جايز مي دانند يک عده ديگر شرک يک عده ديگر به نرخ روز نان مي خورند با بررسي مقداري از تا ريخ به اين نتيجه رسيدم که هر موقع عده سني به ظلم شيعياني را قتل عام کردند عدهاي ديگر از اهل تسنن و يا از کفار جماعتي از اهل تسنن را قتل عام کردند
10 | محمدزمانی | , ایران | ٢٢:٥٤ - ٠٤ خرداد ١٣٩٥ |
محبت کنید زحمت بکشید عبارات عربی را هم بنویسید

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در قسمت سخنراني سايت در موضوعات راه وبي راه اين عبارات موجود است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
11 | محمدزمانی | , ایران | ١١:٢١ - ٠٩ خرداد ١٣٩٥ |
سلام برشما - توسل ابو ایوب اصاری در مسند احمد در کدام باب آمده است نتوانستم آن را پیدا کنم

پاسخ:
با سلام
دوستد گرامي
اين روايت در باب«بَاقِي مُسْنَدِ الْأَنْصَارِ» قسمت «حَدِيثُ أَبِي أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ» به اين صورت آمده است
نا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا عبد الْمَلِكِ بن عَمْرٍو ثنا كَثِيرُ بن زَيْدٍ عن دَاوُدَ بن أبي صَالِحٍ قال أَقْبَلَ مَرْوَانُ يَوْماً فَوَجَدَ رَجُلاً وَاضِعاً وَجْهَهُ على الْقَبْرِ فقال أتدري ما تَصْنَعُ فَأَقْبَلَ عليه فإذا هو أبو أَيُّوبَ فقال نعم جِئْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ولم آتِ الْحَجَرَ سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يقول لاَ تَبْكُوا على الدِّينِ إذا وَلِيَهُ أَهْلُهُ وَلَكِنِ ابْكُوا عليه إذا وَلِيَهُ غَيْرُ أَهْلِهِ
مسند أحمد بن حنبل  ج 5   ص 422
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
12 | محمدزمانی | , ایران | ١٨:٢٣ - ٠٩ خرداد ١٣٩٥ |
هزاران سلام برشما- به عشق شما و این سایت مطالعات وسیعی از سالیان قبل آغاز کردم و مرتی با سوالات خود به شما زحمت میدهم .در شواهد التنزیل توسل حضرت آدم به پیامبر اسلام در قسمت پاورقی شرح داده شده است آیا این قسمت را میتوان جز اصلی کتاب و نوشته امام حسکانی دانست ؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
برخي از بزرگان و محققين هر وقت اين روايت را نقل مي کند تصريح مي کنند که حاکم حسکاني روايت را نقل کرده است که اين نشان مي دهد روايت را خود حاکم نقل کرده است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
13 | عاطفه | , افغانستان | ٢٠:٢٤ - ٠١ فروردين ١٣٩٧ |
توسّل در قرآن (ماجراي فرزندان حضرت يعقوب)
===========================================
در آيه شريفه 97 سوره يوسف مى خوانيم:
قالُوا يا اَبانَا اسْتَغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا اِنّا كُنّا خاطِئينَ
(برادران يوسف خطاب به پدرشان) گفتند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، كه ما خطاكار بوديم.
وقتى كه خبر سلامتى حضرت يوسف (عليه السلام) به پدر و برادرانش رسيد، آن ها پى به خطا و اشتباهاتشان بردند و در صدد جبران و توبه و استغفار برآمدند، به خدمت پدر رسيدند تا او را بين خود و خدايشان واسطه قرار دهند، به پدر متوسّل شدند تا او از خداوند بخواهد كه گناهانشان را ببخشايد، پدر در جواب فرزندانش گفت:
سَوْفَ اَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبّى اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ(یوسف/98)
بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مى طلبم، كه او آمرزنده و مهربان است.
طبق اين آيه شريفه فرزندان خطاكار حضرت يعقوب (عليه السلام) به آن پيامبر عاليقدر متوسّل شدند و از او خواستند كه در درگاه الهى براى آن ها استغفار و طلب آمرزش كند.
14 | ارمان | , ایران | ١٥:٥٥ - ٠٧ مرداد ١٣٩٧ |
سلام دوستان عزیز به نظر همدیگه احترام بزارید و فحاشی نکنید
به نظر من مشکل کسایی که توسل رو بی مشکل میدونن و ایات قران پیش حضرت محمد ص رفتن از خدا طلب استغفار کردن افراد یا پیش حضرت یعقوب رفتن پسرانش و واسطه قرار دادن او بین خودشان و خدا در این است که به یک چشم به قبر افراد صالح و خود زنده افراد صالح خدا مینگرند مگر خدا از رگ گردن به افراد نزدیکتر نیست مگر خدا نگفته فمن یتوکل علی الله فهو حسبه وقتی خدا اینقدر به ما نزدیکه و ان الله یری و سمیع و علیم بینا و شنوا و نزدیک است پس چرا به قبر توسل کنیم اصلا قبر نه چرا هر فرد دیگری را واسطه قرار دهیم چرا مستقیم پیش خدا درد دل نکنیم و مستقیم به درگاه حق دعا نکنیم؟

پاسخ:
 سلام علیکم
ارتباط با خداوند از دو راه امکان پذیر است: 1) ارتباط بی واسطه با خدا 2) توسل به ائمه اطهار (ع)، آنچه حائز اهمیت است آنکه هر دو راه هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند و انسان از هر دو راه می تواند به مقصدش (استجابت دعا) برسد.

 به علاوه با توجه به آنکه خداوند برای ارتباط بندگان با حضرتش، توصیه ی به اختیار نمودن وسیله و واسطه نموده است این امر یعنی توسل.
در تبیین و روشن شدن این موضوع، از کلام خداوند شاهد و دلیل بهتری وجود ندارد:

در آیه ی 35 از سوره ی مبارکه ”‌ مائده ”‌ آمده است: «یا ایها الذین امنوا اتقواالله و ابتغوا الیه الوسیلة» ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید از او ( در انجام معاصی و محرمات ) بپرهیزید و به سویش با «وسیله» راه یابید.

به خوبی از این آیه، نقش « وسیله » یا « واسطه » در شناخت خدا و رسیدن به او به هر شکل استفاده می شود. « توسل » نیز در لغت همان «وسیله یافتن» است.

یا در آیه 64 سوره مبارکه « نساء» آمده است: « وَ لو انَّهم اذ ظلموا انفسهم جاۆک فاستغفروا الله و استغفرلهم الرسول و لوجدوالله تواباً رحیماً » ؛  ای پیامبر  اگر آنها هنگامی که خود ستم کردند ( یعنی مرتکب گناه شدند) به سراغ تو می آمدند و از خداوند طلب بخشش می کردند و تو نیز برای آنها طلب بخشش می کردی خداوند را توبه پذیر و مهربان می یافتند.

از این آیه نیز وسیله قرار دادن پیامبر یا اصطلاحاً « متوسل شدن » به ایشان در جهت طلب عفو و بخشش از خداوند استفاده می شود.

مثالی واضح تر نیز در آیات 97 و 98 سوره مبارکه ”‌ یوسف ”‌ است که صراحتاً در آن به نقش « توسل » اشاره شده است. آنجا خداوند فرموده : قالوا یا ابانا استغفرلنا ذنوبنا انا کنا خاطئین ، قال سوف استغفرلکم ربی انه هو الغفور الرحیم ؛ ( برادران خطاکار یوسف به پدرشان یعقوب )عرض کردند : ای پدر ما ! از گناهان ما طلب بخشایش [ از خداوند ] کن که ما خطاکار بودیم. (حضرت یعقوب) فرمود: به زودی برای شما از پروردگار طلب بخشش و عفو می نمایم که او آمرزنده و مهربان است!

پس با توجه به مواردی که از کلام خداوند به عنوان شاهد و دلیل آوردیم؛ اثبات می شود که توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)، مبنای توحیدی و الهی دارد و این امر موجب سرعت بخشی بیشتر در استجابت دعا یا مغفرت برای ما می باشد.
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English