2024 March 19 - سه شنبه 29 اسفند 1402
مباهله چگونه شكل گرفت؟/ شأن امام علي(ع) و اهل بيت نزد پيامبر(ص)
کد مطلب: ٥٨٨٩ تاریخ انتشار: ١٩ تير ١٤٠٢ - ١٣:٤٠ تعداد بازدید: 5999
يادداشت » عمومي
مباهله چگونه شكل گرفت؟/ شأن امام علي(ع) و اهل بيت نزد پيامبر(ص)

حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد غروي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، به مناسبت سالروز مباهله درباره اين روز و پيام آن گفت: روز مباهله به دنبال جريان حاكم شدن اسلام در كل جزيره العرب بوجود آمد. در واقع در آن مقطع احساس مي شد كه اسلام جاي خود را در عربستان باز كرده است.

حضور هيئت هاي ساير اديان نزد پيامبر(ص) در نتيجه حاكم شدن اسلام در جزيره العرب بود

وي افزود: لذا در آن زمان وفدها و هيئت هاي مختلفي از سوي برخي كشورها و همچنين تابعين برخي اديان خدمت پيامبر اكرم(ص) مي رسيدند و با ايشان ملاقات و گفت وگو مي كردند، لذا آن سال را سال «وفود» نام نهادند.

حجت الاسلام غروي ادامه داد: يكي از اين وفدها، وفد نجران بود؛ نجران قسمتي از عربستان بود كه مسيحيان جزيره العرب در آنجا متمركز بودند. اينها زماني كه ديدند اسلام در عربستان حاكم شده است و در عين حال هم احساس كردند اسلام حرمت خاصي براي مقدسات مسيحيت، حضرت مريم(س) و حضرت عيسي(ع) قائل است آمادگي پيدا كردند كه هيئتي را براي ملاقات با رسول الله (ص) بفرستند.

وي اظهار كرد: البته ظاهرا اين به دنبال دعوتي بود كه خود پيامبر(ص) از تمام سران اديان ديگر داشتند، لذا هيئت بلندپايه اي از مسيحيان نجران كه حدود 60 نفر بودند وارد مدينه شدند كه اسامي آنها در تاريخ آمده است.

سؤال از پيامبر در مورد پدر حضرت عيسي (ع) و نزول آيات در پاسخ به مسيحيان نجران

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم عنوان كرد: آنها زماني كه با پيامبر وارد بحث شدند سؤالاتي از ايشان كردند از جمله نام پدر پيامبر(ص) و حضرت موسي(ع) را از ايشان پرسيدند و حضرت نيز پاسخ دادند، تا اينكه سؤال كردند پدر حضرت عيسي(ع) چه كسي بوده است؟

وي اضافه كرد: آنها نزد پيامبر(ص) اين گونه سؤال را مطرح كردند كه شما معتقديد حضرت عيسي(ع) از حضرت مريم (س) و به طور پاك به دنيا آمده است و از طرفي هر انساني براي تولد پدري مي خواهد، پس پدر حضرت عيسي(ع) كيست؟ و در ادامه استدلال كردند چون حضرت عيسي (ع) پدري ندارد پس پدر حضرت عيسي(ع)، خداست.

حجت الاسلام غروي ابراز كرد: آن هنگام آيه نازل شد كه « إِنَّ مَثَلَ عِيسَي عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» (آل عمران، آيه 59). در واقع اگر بنا باشد كسي پدر نداشته باشد و نتيجه بگيريم كه پدرش خداست بايد اين استدلال را در وهله اول براي حضرت آدم به كار بگيريم و بگوييم پدر حضرت آدم(ع)، خداست. در حالي كه چنين نسبتي را به حضرت آدم(ع) نمي دهيم .

وي افزود: به دنبال اين پاسخ دندان شكن، كه خودشان نيز چنين اعتقادي درباره حضرت آدم داشتند، طبعا بايد از اين اعتقاد نسبت به حضرت عيسي(ع) دست برمي داشتند اما نپذيرفتند. لذا آيه بعدي آمد كه مي فرمايد: «الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِينَ» ( [آنچه درباره عيسي گفته شد] حق [و] از جانب پروردگار توست، پس از ترديدكنندگان مباش).

حجت الاسلام غروي ادامه داد: پس از اين آيه بود كه آيه مباهله نازل شد؛ «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَي الْكَاذِبِينَ» و خدا به پيامبر(ص) دستور داد اگر اينها بخواهند با شما محاجه و بحث كنند آنها را به مباهله دعوت كنيد.

همراه شدن اهل بيت(ع) با پيامبر(ص) در مباهله گواهي حقانيت اسلام در نزد مسيحيان نجران

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه با بيان اينكه مباهله در اديان گذشته هم سابقه داشته است، گفت: در مباهله هر دو طرف نزديكترين اطرافيان خود را همراه خودشان مي آوردند و به درگاه خدا تضرع و ابتهال مي كردند و بر طرف دروغگو لعنت مي فرستادند و براي وي از پروردگار طلب عذاب مي كردند.

وي تأكيد كرد: لذا به پيامبر(ص) امربه مباهله مي شود و مسيحيان نجران هم در ابتدا با آن موافقت مي كنند. در تاريخ آمده است بزرگ مسيحيان نجران به اطرافيان خود مي گويد اگر پيامبر(ص) با اصحاب و يارانشان آمدند ما با آنها مباهله مي كنيم، اما اگر پيامبر(ص) با نزديكترين افرادش آمدند اين نشان دهنده حقانيت پيامبر(ص) است كه به راه و عقيده خودش اعتقاد و اعتماد دارد.

حجت الاسلام غروي افزود: بالاخره روز مباهله فرا رسيد و هيئت مسيحيان نجران در محل مورد نظر حاضر شدند و پيامبر(ص) را ديدند كه با حضرت علي(ع)، حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسين(ع) در حال آمدن هستند و هيچ كس ديگري نيز همراه آنان نيست و لذا از انجام مباهله منصرف شدند.

آيه مباهله بيانگر جايگاه ويژه امام علي(ع) در نزد پيامبر(ص) است

وي تصريح كرد: اما بايد ببينيم كه آيه مباهله با افرادي كه همراه پيامبر(ص) بودند چه تطبيقي دارد. امام حسن(ع) و امام حسين(ع) با «ابنا» يا فرزندان تطبيق دارد. در مورد «نساء» ، پيامبر(ص) با آنكه زنان مختلفي داشتند تنها حضرت فاطمه(س) را همراه خودشان آوردند. حضرت علي(ع) نيز بر طبق اين آيه به عنوان «نفس» پيامبر(ص) معرفي شده اند، لذا اميرالمؤمنين اين جايگاه ويژه را در نزد پيامبر(ص) دارد.

حجت الاسلام غروي يادآور شد: در واقع اين آيه از آياتي است كه جايگاه اميرالمومنين علي(ع) و اهل بيت(ع) را در نزد خدا، پيامبر(ص) و اسلام مشخص مي كند و فضيلت ايشان را نسبت به ديگران نشان مي دهد.

ضرورت تبيين آياتي مانند مباهله در كنار توجه به مسئله تقريب

حجت الاسلام غروي درباره چگونگي تبيين وقايعي از قبيل مباهله كه حقانيت اهل بيت(ع) را نشان مي دهد بدون اينكه ضربه اي متوجه مسئله تقريب شود، گفت: در ارتباط با روز مباهله هم در ميان تشيع و هم در ميان اهل تسنن روايات زيادي آمده است. البته برخي هم خواسته اند براي آن توجيهاتي بيان كنند كه آن محل بحث ديگري است.

وي تصريح كرد: اما حقيقت اين است كه ما آن طور كه شايسته است در اين رابطه كار نكرده ايم و اين گونه مسائل را به خوبي براي كساني كه به دنبال حق و حقيقت هستند بازگو نكرده ايم. يكي از اين مسائل، همين روز مباهله است كه بايد روي آن كار كرد و تبليغات انجام داد و نشان دهيم اين يكي از آيات قرآن درباره اهل بيت(ع) است به مانند آيه تطهير كه اين آيه نيز در 24 ذي الحجه نازل شده است.

تقريب احترام به عقايد ديگران در عين دست برنداشتن از عقايد خودمان است

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره معناي تقريب گفت: تقريب به معناي اين نيست كه ما دست از عقيده خود برداريم و حقايقي كه هست را بازگو نكنيم. تقريب به اين معناست كه مقدسات طرفين را مقدس بشماريم و به آن مقدسات توهين نكنيم.

وي ادامه داد: در عين حال بايد به خاطر وحدت در اصل اسلام و اعتقاد به اصول اساسي اسلام در مقبل دشمنان اسلام يد واحده بشويم، زيرا همگي مسلمان هستيم و قرآن و پيامبر(ص) را قبول داريم و در مورد ساير اصول اساسي اسلام اتفاق نظر داريم.

حجت الاسلام غروي اظهار كرد: لذا بايد اين جهات مشترك را برجسته كنيم و فضايي بين خودمان به وجود بياوريم كه فضاي دشمني و عناد نباشد تا در پرتو اين فضا بتوان گفت وگو كرد و حقايق را مطرح كرد تا كساني كه طرفدار و به دنبال حقيقت هستند بتوانند حق را بيابند و از آن تبعيت كنند.

وي تأكيد كرد: پس تقريب به معناي اين نيست كه ما از عقايدمان دست برداريم يا از آنها بخواهيم از عقايدشان دست بردارند، بلكه بايد به عقايد هم احترام بگذاريم و توهين نكنيم تا فضاي سالمي براي بيان حقايق شكل بگيرد.

حجت الاسلام غروي عنوان كرد: اين فضاي سالم كمك مي كند تا بسياري از حاشيه سازي هايي كه براي ما يا آنها مي شود برطرف گردد. مثلا هنوز هم آقايان در عربستان معتقدند كه قرآن ما تحريف شده است و قرآن ايراني ها را مي گيرند به عنوان اينكه تحريف شده است. در حالي كه بايد قرآن ها را تطبيق كنند و ببينند آيا حتي يك كلمه آن با قرآن ساير مسلمانان تفاوت دارد و نبايد چنين حرف هاي بي حسابي بزنند. متأسفانه چنين تلقياتي براي آنها ايجاد شده است و از اين تلقيات بي خود بسيار است

وي خاطرنشان كرد: طبعا در يك فضاي مناسب مي توان روشن كرد كه بزرگان ما هم قائل به تحريف قرآن نيستند و قرآن ما هم مانند قرآن شماست. ما هم قائل به سنت، البته سنت اهل بيت(ع) و معصوم هستيم. اينها مي تواند زمينه لازم را در وهله اول براي برطرف كردن اين حاشيه سازي ها و تلقي هاي سوء فراهم كند و در وهله دوم زمينه مناسب براي انتقال بهتر مطالب اهل بيت(ع) به ديگران را آماده سازد.




Share
1 | مهرداد شاهسنايي | Iran - Tehran | ٢٤:٣٠ - ٢٠ آبان ١٣٩٣ |
با سلام ودرود خدمت شما عزيزان و زحمت كشان در موسسه حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه و از خداوند مس’لت دارم ما و شما را از انصار و شيعيان و محبين واقعي معصومين عليهم السلام قرار دهد و توفيق دهد تا به فرمايشات خداوند متعال و اهل البيت عليهم السلام و رهنمود هاي علماي بزرگوارمون عمل كنيم .
بزرگترين حقيقت در مورد آيه ابتهال همان است كه فخر رازي و زمخشري خود اذعان به فضيلت اميرالمومنين و امام ححسن و حسين صلوات الله عليهما و حضرت صديقه طاهره داشته اند و گفته اند مباهله بزرگترين سند بر فضيلت خمسه طيبه مي باشد .
متشكريم از شما جهت نشر عقايد حقه شيعه
وفقكم الله و جعلنا و اياكم ممن يقتص آثار اهل البيت و ممن يكر في رجعتهم و ممن يسلك سبيلهم.
يا علي
2 | سیدمجید | Iran - Mashhad | ٢١:٣٤ - ١٦ مهر ١٣٩٤ |
مباهله در لغت به معنای یکدیگر را لعنت و نفرین کردن است در روز مباهله بنا بر این بود که مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا آن طرف که دروغگوست، عذاب کند.ازطرق بسیارروایت شده‌است و شیعه و سنی متفقند که محمد(ص) پیامبر اسلام، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن و حسین(ع) را با خود به میعادگاه برد و مسیحیان نیز وقتی دیدند وی به قدری مطمئن است که تنها نزدیکترین خویشانش را با خود آورده، بیمناک شدند و پذیرفتند که جزیه بپردازند
علامه طباطبایی می‌گوید:
رسول خدا(ص) در مقام امتثال این فرمان از «انفسنا» به غیر از علی(ع) و از «نسائنا» بجز فاطمه سلام‌اللّه‌علیها و از «ابنائنا» بجز حسنین (ع) را نیاورد، معلوم می‌شود برای کلمه اول بجز علی(ع) و برای کلمه دوم بجز فاطمه سلام‌اللّه‌علیها و از سوم بجز حسنین (ع) مصداق نیافت و کانه منظور از «ابناء» و «نساء» و «انفس» همان اهل بیت رسول خدا بوده، هم‌چنان‌که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده، بعد از آنکه رسول خدا نام‌بردگان را با خود آورد عرضه داشت: «بارالها اینان‌اند اهل بیت من»، چون این عبارت می‌فهماند پروردگارا من به‌جز اینان کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم.»
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها