2017 May 28 - يکشنبه 07 خرداد 1396
آيا روايت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟
کد مطلب: ٥٢٦٤ تاریخ انتشار: ١٩ مرداد ١٣٩٤ تعداد بازدید: 8185
پرسش و پاسخ » امامت و خلافت
آيا روايت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟

توضيح سؤال :

آيا روايت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟

و جاء عن الإمام السادس جعفر الصادق (ع) انه سئل عن أبي بكر وعمر رضي الله عنهما ففي الخبر " ان رجلاً سأل الإمام الصادق (ع) ، فقال : يا ابن رسول الله ! ما تقول في حق أبي بكر و عمر ؟ فقال (ع) : إمامان عادلان قاسطان ، كانا علي الحق ، وماتا عليه ، فعليهما رحمة الله يوم القيامة "

شخصي از امام صادق(ع) سؤال كرد : نظر شما در باره ابوبكر و عمر چيست ؟ فرمود : دو امام عادل و بر حق بودند و بر همين روش هم مردند

إحقاق الحق للشوشتري 1/16

پاسخ :

اوّلاً : اين روايت كه در برخي از كتاب ها ؛ همانند :

الصراط المستقيم - علي بن يونس العاملي - ج 3 - ص 73 و شرح إحقاق الحق - السيد المرعشي - ج 1 - ص 69 - 70 و الصوارم المهرقة - الشهيد نور الله التستري - ص 155 و... نقل شده است ، هيچ سندي ندارد و روايت بدون سند به درد استدلال نمي خورد .

و ما معتقد هستيم كه اين روايات صحت ندارد و از ساخته هاي دودمان بني اميه است كه مي خواستند ائمه شيعه را در ميان مردم دو چهره نشان دهند .

ثانياً : مستدل اول حديث را نقل نكرده است ؛ زيرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: 1/69) شروع حديث اين چنين است كه:

روي أنّه سأل رجل من المخالفين عن الإمام الصادق(ع) وقال:...

جناب نويسنده ، جمله رجل من المخالفين را حذف كرده است ، چرا ؟ دليل آن روشن است ؛ زيرا مخالف از اصطلاحات حديثي وروايي است و به معناي سنّي مذهب است .

ثالثا : باز هم نويسنده ادامه روايت را نقل نكرده است . ادامه روايت اين است :

فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: يا ابن رسول اللّه (ص) لقد تعجّبت ممّا قلت في حقّ أبي بكر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، كما قال اللّه سبحانه ـ

آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پيشواي دوزخيان و اهل آتش، خداوند مي فرمايد:

و جعلناهم أئمّة يدعون إلي النار (قصص: 41)،

و اينكه گفتم: قاسطان، منظورم تفسير اين آيه است:

و أمّا القاسطون فكانوا لجهنّم حطباً. (جن: 15)

و اگر گفتم: عادلان، به اين جهت است كه آن دو نفر از حق روي گردانده و با آن مخالفت كرده اند، و در حقيقت تفسير اين آيه است:

ثمّ الذي كفروا بربّهم يعدلون (انعام: 1).

و مقصودم از: كانا علي الحق، به معناي مخالفت آن دو با حق و قيام عليه حق است كه مراد أمير المؤمنين (ع) است.

و مقصود از:

كانا علي الحق، وماتا عليه

اين است كه آن دو نفر با بر ضد حق بودند و

فعليهما رحمة اللّه ،

رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .

فإنّه كان رحمة للعالمين .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 





Share
1 | ك | , آمریکا | ١٢:٠٠ - ٠١ تير ١٣٨٧ |
17
 
0
پاسخ نظر
خداوند هدايتتان كند
1 |شیعه||١٨:٤٥ - ٣٠ مرداد ١٣٩٤ |
0
 
8
خدا هر کسی رو که حق رو به چشماش می بینه ولی تعصبش نمی ذاره که دنبال حق برود را هدایت کند. برادر
2 | محمد علي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٤ شهریور ١٣٨٧ |
با سلامفکر مي کنم همان دليل اول براي منصفان کفايت کند و انگار اهل تسنن تازه ياد گرفتند که کتب شيعه را بگردند و حديثي که خود شيعه براي آن ارزشي قائل نيست را مطرح کنند و از آن براي مشروعيت خود استفاده کنند.عزيزان اهل سنت بريد صحيح مسلم و بخاري را بگرديد. شيعه کتابي با ادعاي اصح الکتب بعد القرآن ندارد. شيعه از اين کتب براي حقانيت خود دليل مي آورد.اللهم عجل لوليک الفرج
3 | فرزاد | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٧ اسفند ١٣٨٧ |
13
 
0
پاسخ نظر
باعرض سلام خدمت دوستان اين چرت وپرتها چيه ميگي اين درورها چيه واسه خودتون همين جوري مي برين وميدوزين بابا خجالت هم خوب چيزيه دليل به اين واضحي روشني حالا شماها ميان برضد حضرت ابوبكر وعمر(رض) عوضش ميكنيد استغفرالله اين چيزا كه واسه شما شيعيان اب خوردن شماشيعيان 3000 حديث از حضرت علي (رض) جهل كردين اين چيزا كه برا شما عادي هست بعضي از احاديث پيامبر(ص) را حروفاشو حذف ويا اضافه كردين حذف كردن اين روايت ها براي شما اب خوردن هست كه شماها به فكر خودتون باشيدجهل حديث گناه بزرگي داره ها هاها... بابا
1 |محمدجواد||١٨:٠٩ - ٠٩ مرداد ١٣٩٥ |
0
 
0
جهل حدیث اشتباهه برادر!!!
باید بنویسی: جعل حدیث.
4 | نظر آقاي نظري | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٢ اسفند ١٣٨٨ |
سلام آقا يکي جلوي مفتضحات! آقا فرزاد رو بگيره که خودشو نفله نکنه و آبروي شيعيانو !!! با اين همه تدبر و روشن گرايي و بروز عقل و منطق نبره!!! اين بابا نه نگاه به حذف راوي در اول روايت و نه به بي سندي روايت نگاه ميکنه و نه به تناقض شديد متن آن با اين همه احاديث صحيح حتي در بخاري و مسلم که در آنها علنا اين دو کودتاچي به دروغ و خيانت و .... محکوم ميشن از جانب حضرت علي(ع) توجه ميکنه .بعد ميگه با اون لهجه کذايي ! "اين روايت ها براي شما اب خوردن هست كه شماها به فكر خودتون باشيدجهل حديث گناه بزرگي داره ها هاها... بابا" من نميدونم اين نهضت سواد آموزي چرا انقدر کم کار شده و چرا يه دوره زبان فارسي مقدماتي !براي امثال فرزاد و ديگر علماي عمري! نميزاره که ما هم بهتر نوشته هاشو نو بفهميم و از درياي علمشون بهره مند شويم !
5 | شيعه منطقي | , آمریکا | ٢٢:١٧ - ٢٧ مرداد ١٣٩٠ |
17
 
1
پاسخ نظر
من شيعه از اين تفسيرتون دارم شاخ درميارم و خجالت ميكشم حالا چطور انتظار داشته باشيم اين سني ها قانع شده باشند از خداوند ميخوام مرا بابت بي حرمتيهايي كه به اين دو نفر و بخصوص آقاي عمر داشته ام عفو نموده و گناهانم را گردن اين آخوندهاي شهوتي و مال پرست بياندازد
6 | شاه عباس صفوي كبير ( رضي الله عنه ) | , ایران | ١٨:٠٧ - ٢٩ مرداد ١٣٩٠ |
0
 
12
پاسخ نظر
بسم رب الحيدر

سخني با جناب شيعه منطقي

1- اولا بازم ميگم که شما شيعه عمر هستين چرا عمرش رو برداشتي
------------------------------------------------
2- بابا بعد اينهمه دليل و برهان اگه تو قانع نميشي که تقصير ما نيست اشکال از خودته سعي کن بر طرفش کني
-----------------------------------------------
3- بابا فکر نکنم زيادم منطقي باشي چونکه به احتمال زياد متن مقاله رو کامل نخوندي ما هي ميگيم بابا سندش ضعيفه هي ميگيم اين روايت ادامه هم داره ادامشم آورديم حالا شما قبول نميکني يه کم به منطقت شک کن

اللهم العن قتلة امير المومنين علي عليه السلام
الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولايت علي ابن ابيطالب عليه السلام
7 | داست | , ایران | ٠٤:٢٦ - ٠٣ فروردين ١٣٩١ |
سلام .بابا خيلي خنده داره كه اين گروه اسم خودشو گذاشته موسسه تحقيقاتي . بابا شماها كه همش در حال تقيه هستين . اولا چرا امام اومده يه جور نامفهوم بيان كنه كه حتي شخصي كه يار امام بود نفهميد چه برسه به شخص سوال كننده. چرا.....چرا... چه ضرورتي بود كه با اين لحن بيان كنه . چرا صراحتا به سوال كننده اين جوابا رو نداد .......در ثاني شما اصلا چه دركي از روايت ضعيف و غيره دارين كه اين حرفو ميزنين .اصلا شما كه اينقد حاليتونه پس چرا نميايين روايتهاي كافي وبحارالانوار كه از كتب معتبر شما هستن ضعيف و صحيصح شو صراحتا اعلام نميكنين . ........هر بار به خودم ميگم جواب دادن به شما عين جواب دادن به ديواره كه هيچ فايدهاي نداره...........عزت زياد ..... خدا نگهدار
8 | هارون | , ترکیه | ٠٦:٥٠ - ٢٩ فروردين ١٣٩١ |
سلام احسنتم عالي بود. طيب الله. حالي داد به دشمنان اهل بيت)ع( haroon.ir
9 | عباس | , ایران | ١٧:٢٩ - ١٨ اسفند ١٣٩١ |
اين روايت با پس و پيشش از جعليات است حتي فکر ميکنم براي اين که يک عالم يا نويسنده ي شيعه آن را در کتابش نقل کند بني عباس با اين نحو آن را دستور داده اند . حال ما ده ها روايت از کتب شيعه و سني بر خلاف اين داريم . لزومي ندارد به اين تک روايت ضعيف اعتنا کنيم اين کامنت گذاران سني هم که خود را شيعه ي منطقي يا داست معرفي کرده اند به اندازه ي همان عمر هم که نميفهمند . عمر اين شجاعت را داشت که بارها بگويد لولا علي لهلک عمر . اگر به اندازه ي همان عمرتان که خداوند به حق محمد و ال محمد شمارا با ايشان در يک مکان محشور فرمايد ميفهميديد اين حرفها را نميزديد . چون ميدانم آنچه را که برايتان دعا کردم خواست قلبي خودتان نيز ميباشد ، هميشه برايتان از خدا همين را خواستارم . آمين
10 | عاشق اميرالمومنين علي | , ایران | ٠٣:٠٠ - ٢٧ اسفند ١٣٩١ |
جعلي بودن آن از طرف دشمنان بعيد است! اما ممکن است سخن امام نباشد. ولي سخني درست است و بسيار در شرايط خفقان و تقيه کارگشاست. چون عبارات بسيار جالب و دوپهلوي زيبايي است و ايهام بسيار ظريفي دارد! کلمات أمام، عادل، قاسط، عليهما، علي الحق و ... بسيار مناسب استفاده شده و در واقع نشانگر علم به قرآن است. بعضي هم که اصلا نمي خواهند ذره اي به مغزشان فشار بياورند! خب متن را مطالعه کن تا بفهمي چرا امام با اين لحن بيان کردند و صراحتا نظر خود را به فرد مخالف نگفتند! چون اگر صريح ميگفتند آن سوال کننده که هم مذهب شما بود عليه امام و يارانش توطئه مي کرد! براي هر کس که ذره اي فهيم باشد مفهوم است!
11 | دريــــــــــــــغ ازيك جوابــــــــــــــ | , ایران | ١٤:٤٤ - ١٨ ارديبهشت ١٣٩٣ |
دمت به معناي واقعي گرم..!
پوزش به خاک ماليده شد
خدا عمر بده به هرکي اينو نوشته..
12 | دانيال | , ایران | ١٧:٠٩ - ٢٧ شهریور ١٣٩٣ |
اقا عاااالي بود
تشکر
خيييلي زيبا
خب امام صادق عليه السلام چي جواب بده؟ شرايط تقيه بود...مجبور بوده اينجوري بگه لابد
حقا که کسي جز امام صادق عليه السلام ا ائمه نميتونهجوابي دوپهلو و به اين زيبايي بدهد
13 | رضا كاوياني | , ایران | ٢٣:٣١ - ٢٧ شهریور ١٣٩٣ |
کاملا واضحه که امام صادق اين حرفو نزده .يعني يک حرف جدي با اين مضمون هرگز زده نشده.اين حرف مثل اينه که روايت کنن که امام صادق گفته زمين گرد نيست. وقتي اصل قضيه اشتباهه نتيجه ميگيريم که اون روايت غلطه.
دوما امام صادق تقيه نکرده .تقيه اي که امکان گمراه شدن عده اي فراهم بشه امام انجام نميده.يعني اين حرف از روي تقيه زده نشده.
سوما امام حرف دو پهلوي گمراه کننده هم نميزنه. چون يک نفراتي يک پهلوي حرفي تشخيص ميدن و گمراه ميشن و پهلوي دومو نميبينن.حرف دو پهلو جوريه که همه بايستي متوجه دو پهلو بودنش بشن.
نظر شخصي بنده اينه که اين حرف از اساس زده نشده.به نظر من اين مربوط به همون دوره اي هست که حديث جعلي درست کردن باب شده بود.براي رضايت بني اميه و کاسبي.
14 | علی | , ایران | ١١:٢٦ - ١٩ مرداد ١٣٩٤ |
قربان امام صادق که کلامش راباید با طلا نوشت.واما دشمنان اهل بیت!!!!پیامبراسلام می فرماید،دینی که درآن تقیه نباشد،دین نیست.برای درامان ماندن ازفرزندان هندجگرخوارصاحب علم،وجلوگیری از آزار سگ ها ووحوش پیرو ابوسفیان ویزید لازم است به این کلام پیامبرعمل شود.وشماای دشمنان خداورسول واهل بیت چون هم پیمان یهود ومشرکین هستیدوشیطان هم باشماهم راه است زبانتان درازوعقلتان کم وتعصبتان وتوحشتان زیاداست.مفتی های هم جنس بازتان تاشمارا به جهنم نفرستند،آرام نمی شوند.
15 | بهرام | , آمریکا | ٢٣:٥٧ - ٢٤ مرداد ١٣٩٤ |
سلام علیکم
از زحمات مخلصانه دست اندرکاران محترم سایت جهت دفاع از کیان مذهب حقه تشیع تشکر می کنم. فقط به نکته ای تذکر می دهم. اینکه روایتی مرسل باشد و بدون سند نقل شده باشد و به قول شما نتوان بدان استدلال کرد به معنای این نیست که حتما جعلی باشد. آیا شما با قاطعیت می توانید بگویید که هرگز چنین روایتی از معصوم صادر نشده است؟ درصورتیکه متن پاسخ شما بدین معنا صراحت دارد. اتفاقا به نظر حقیر صدور چنین مضمون لطیفی از معصوم حتی اگر به لحاظ سندی هم مرسل باشد بسیار محتمل است و البته قرائن حالیه و مقالیه نشان می دهد که احتمالا از موضع تقیه بیان شده است. یعنی شاید واژه مخالفین چیزی فراتر از اهل سنت را برتابد. یعنی شاید اشاره به جاسوسان دربار خلیفه و یا نواصب خطرناک باشد.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
درست است که هر روایتی که ضعیف بود را نباید به کنار گذاشت اما باید به این نکته نیز توجه داشت که قبول روایات ضعیف طبق قواعد و قرائن و شواهد است  و این طور نیست که هر روایت ضعیفی را بخواهیم توجیه بکنیم و آن را قبول بکنیم مانند روایت فوق در مقاله که اصلا امکان ندارد ائمه علیهم السلام چنین مدحی را داشته باشند مگر اینکه قبول بکنیم البته گفتیم روایت مرسل است اما بر فرض صحت روایت، حمل بر تقیه می شود همچنانکه شما نیز اشاره کردید مخصوصا اینکه در اول روایت دارد یکی از مخالفین  از امام سوال کرد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
16 | محمدرضا | , آمریکا | ١٦:٤٥ - ٠٨ شهریور ١٣٩٤ |
سیدنا امام مولانا جعفربن محمد صادق روحی فداک
سلام سایت نو مبارک
این وهابی ها الحمدالله به یاری الهی و مدد حضرت بقیه الله عج دارن زمین گیر می شن
هم در جبهه نبرد هم در جبهه مناظرات و شباهت و سیاسی ....
شیعه یعنی قرآن , قرآن یعنی شیعه
این قول رسول خداست علی مع القرآن و القرآن مع علی سلام الله علیه
دمتون گرم مثل همیشه بواسطه ادله قرآنی و منطقی تو دهنشون کوبیدین.
ایول الله مولا علی یارتون
یا علی مدد
17 | مهدی نصرتی | , ایران | ١٨:١٦ - ٠٤ آبان ١٣٩٤ |
سلام.یعنی امام صارق تقیه کرده اند؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
تقيه يکي از اعتقادات شيعه است که در صورت اضطرار مي‌شود تقيه کرد چنانچه در رويات آمده است کسي که معتقد به تقيه نيست دين ندارد
شيخ حر عاملى رواياتي را در اين خصوص چنين نقل کرده است
وَ بِالْإِسْنَادِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عُمَرَ الْأَعْجَمِيِ‏ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ يَا بَا عُمَرَ إِنَّ تِسْعَةَ أَعْشَارِ الدِّينِ فِي التَّقِيَّةِ وَ لَا دِينَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ الْحَدِيثَ.
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الْقِيَامِ لِلْوُلَاةِ فَقَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع التَّقِيَّةُ مِنْ دِينِي وَ دِينِ آبَائِي وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ.
عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ أَبِي ع يَقُولُ‏ وَ أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَقَرُّ لِعَيْنِي مِنَ التَّقِيَّةِ إِنَّ التَّقِيَّةَ جُنَّةُ الْمُؤْمِنِ.
وسائل الشيعة ؛ ج‏16 ؛ ص204
اين نوع تقيه همان چيزي است درقرآن در خصوص آن آيه نازل شده است « الاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِيمَانِ
 بيشترين موارد تقيّه در روايات  امام صادق عليه السلام وجود دارد .اما عواملى باعث صدور روايات تقيّه‏ اى از آن حضرت شد چند چيز است :الف: تقيّه از حكومت در دوران هشام و منصور.ب: مختلف بودن اصحاب امام صادق عليه السلام از جهت مذهب كه در مواردى حضرت، طبق مذهب فقهى سئوال کنندگان  جواب مى‏ داد.ج: حفظ جان اصحاب خود  و موارد ديگر
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
18 | علی | , ایران | ٢١:١٨ - ٠٩ مرداد ١٣٩٥ |
به قربان علم وحلم ووجودنازنین امام صادق بروم .فدای وجودنازنین پدرت وپسرت مولای خوبی ها.این مخالفین ودشمنان اهل بیت راازهمین فتواهای فعلی مفتی هاوسرانشان بایدشناخت.جهادالنکاح،نکاح المحارم،جهاداللواط،شیردادن زنانشان به مردغریبه جهت محرمیت،حلال بودن گوشت کفتاروجن،ممنوعیت دست زدن به خیاربرای بانوان،ممنوعیت خوابیدن زن کناردیوار،ممنوعیت روشن کردن کولردرغیاب شوهر،حلال بودن شراب طبق نظر علمایشان ومفتی مصری،باطل نشدن روزه بادودسیگار،سجده برباسن نفرجلویی،پاک بودن پوست سگ وده ها مورددیگرفقط وفقط به خاطردوری از امامان برحق وخلفای راستین رسول اعظم است وچه روسیاهی ازاین بالاترکه این جماعت کارهایی می کنندکه قبایل وحشی آمازون وحتی حیوانات انجام نمی دهند.الحمدلله الذی جعلنامن المتمسکین بولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام واولاده المعصومین المکرمین.اللهم عجل لولیک الفرج.
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها