2024 April 18 - پنج شنبه 30 فروردين 1403
ابوتراب يعني چه وچرا به حضرت علي (ع) لقب ابوتراب داده شده؟
کد مطلب: ٥٢٣٧ تاریخ انتشار: ١٤ شهریور ١٣٨٦ تعداد بازدید: 59518
پرسش و پاسخ » امام علي (ع)
ابوتراب يعني چه وچرا به حضرت علي (ع) لقب ابوتراب داده شده؟

پاسخ :

ابو تراب به معناي پدر خاك ، يا دمساز خاك ، يا پدر و رئيس خاكيان است .

اين لقب از محبوب ترين القاب در نزد امام علي عليه السلام و يكي از زيباترين القاب آن حضرت به شمار مي آيد .

شيخ علاء الدين سكتواري در محاضرة الأوائل ( ص 113 ) گويد : نخستين كسي كه به كنيه ( ابو تراب ) ناميده شد علي بن ابي طالب رضي الله عنه است ، اين كنيه را رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به او داد آن گاه كه ديد او بر روي زمين خوابيده و خاك بر پهلوي او نشسته است ، از روي لطف و مهرباني به او فرمود :

برخيز اي ابو تراب .

و اين محبوب ترين القاب او به شمار مي رفت ، و از آن پس ، به بركت نفس محمدي اين كرامتي براي او گرديد ، زيرا خاك خبرهاي گذشته و آينده تا روز قيامت را براي او باز مي گفت . اين را بفهم كه رازي است بي پرده .

الغدير - الشيخ الأميني - ج 6 - ص 337 - 338

عباية بن ربعي گويد : به عبد الله بن عباس گفتم : رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم از چه رو علي عليه السلام را ابو تراب ناميد ؟ گفت : از آن رو كه علي عليه السلام صاحب زمين و حجت خدا بر اهل آن پس از رسول خداست ، و بقاي زمين و آرامش آن به او است ، و از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم شنيدم مي فرمود : چون روز قيامت شود و شخص كافر پاداش و نزديكي و كرامتي را كه خداي متعال براي شيعيان علي آماده نموده ببيند گويد : ( اي كاش من ترابي بودم ) يعني كاش از شيعيان علي ( ابو تراب ) بودم . و اين است معناي اين آيه كه كافر گويد : كاش من تراب ( خاك ) بودم .

علل الشرائع - الشيخ الصدوق - ج 1 - ص 156 .

علامه مجلسي رحمه الله در بيان اين جمله گويد :

ممكن است ذكر آيه در اينجا براي بيان علت ديگري در نامگذاري آن حضرت به ابو تراب باشد ، زيرا شيعيان او به جهت تذلل بيش از اندازه و تسليم بودن در برابر فرمانهاي حضرتش تراب ناميده شده اند ؛ چنان كه در آيه كريمه آمده - و چون آن حضرت صاحب و پيشوا و زمامدار آنهاست ابو تراب نام گرفته است .

بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 35 - ص 51 .

در اين كه پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم در چه زماني اين لقب مبارك را به امير المؤمنين عليه السلام داده است ، روايات متفاوتي نقل شده است . برخي از آن ها حاكي از آن است كه اين لقب در جمادي الأول يا جمادي الثاني سال دوم هجرت در غزوهء العشيره به آن حضرت داده شده است . در برخي ديگر آمده است كه در يوم التآخي ؛ يعني روزي كه پيامبر اسلام بين همهء مسلمان عقد برادري بست و از بين تمام مردم علي را براي خود برگزيد ، به او داده شده است .

البته اين روايات هيچ تعارضي باهم ندارند ؛ چرا كه ممكن است پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم در موارد متعدد بارها و بارها آن را تكرار كرده باشد .

براي تحقيق بيشتر در اين باره مي توانيد به كتاب الغدير علامهء اميني رحمت الله عليه ، ج 6 - ص 334 - 338 مراجعه كنيد .

با آروزي توفيق و سر افرازي براي شما .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
41 | محمدي | Iran - Zanjan | ١٥:٥٣ - ٢١ دي ١٣٩٢ |
اما در رابطه با خواستگاري از دختر ابوجهل بايد عرض کنم که=
1)نام اين دختر جويريه بود که در سال هشتم مسلمان شد و با عتاب بن اسيد که مسلمان شد ازدواج کرد و اين دو تا پيامبر زنده بود به مدينه نيامدند.
(( و عتاب بن اسيد الذي تزوجها اسلم ايضا" يوم الفتح و استعمله النبي علي مکه حين انصرف عنها بعد الفتح فلم يزا اميرا" علي مکه حتي قبض النبي))_تهذيب الکمال للمزي ج19 ص282_283_
حال نميدونم که چه جوري اميرمومنان از وي خواستگاري کرده؟
42 | محمدي | Iran - Zanjan | ١٦:٠١ - ٢١ دي ١٣٩٢ |
2) از اين زن_جويريه بنت ابي جهل_ نقل شده که گفت=بعض قاتلين پدرم وجودم را فرا گرفته....قطعا کشنده ابوجهل اميرمومنان صديق اکبر بوده.....
وي از کشندگان پدرش اين قدر بعض داشته و آن وقت برخي از عزيزان اهل سنت ما چي ميگن؟دختر ابوجهل تازمان شهادت پيامبر پا به مدينه نذاشته...آن وقت نميدانيم که چه جوري علي از وي خواستگاري کرده؟
43 | محمدي | Iran - Zanjan | ٢٢:٤٣ - ٢١ دي ١٣٩٢ |
و خدمت برادر محترم آقا محمد عرض کنم که=
بسياري از علماي محترم شما حديث فاطمه پاره تن من است کسي که او خشمناک کند مرا خشمگين کرده و....را نقل کردن بدون اينکه حرفي از خواستگاري از بنت ابوجهل بزنن...
خود صحيح بخاري نقل ميکنه:
<< فاطمه بضعه مني فمن اغصبها فقد اغضبني>>_صحيح بخاري/ج4/ص210 و219_
_انما فاطمه بضعه مني يوذيني ما اذاها_<<صحيح مسلم/ج7/ص141>>
جناب حاکم نيشابوري در مستدرک علي الصحيحين با سند صحيح نقل ميکنه که:
<< ان الله يغضب لغضبک و يرضي لرضاک>>_مستدرک علي الصحيحين/ج3/ص153/
در هيچ کدام از اينها بحث خواستگاري از دختر ابوجهل نيست....
علاوه بر اينها=
__صالحي شامي _متوفاي 942 هجري_ در سبل الهدي والرشاد ج 11/ ص44
__ابن حجر عسقلاني متوفاي852 هجري_در الاصابه في تمييز الصحابه/ ج8/ص266 و265 و در تهذيب التهذيب ج21 ص392
__هيثمي _متوفاي 807 هجري_در مجمع الزوائد ج9/ص203
__ ذهبي _متوفاي 748_در ميزان الاعتدال ج2/ص 492
__ابن عساکر_متوفاي 571 هجري_ در تاريخ مدينه دمشق/ج3 /ص156
__ابن اثير_متوفاي 630 هجري_در اسدالغابه ج5/ص522
__طبراني_متوفاي360 هجري_در المعجم الکبير /ج1/ص108
__ابي عاصم ضحاک_متوفاي 287 هجري_در الاحاد و المثاني/ج5 /ص363
و......
همه اين روايت اذيت فاطمه و خشم فاطمه اذيت و خشم رسول خداست رو نقل کردن ولي بدون سخن از خواستگاري دخترابوجهل...


اگر اين خواستگاري درست بود بايد اين بزرگان نقل ميکردن....
44 | محمدي | Iran - Zanjan | ٢٢:٤٩ - ٢١ دي ١٣٩٢ |
اما حالا فکر ميکنيم که اصلا اين حديث آزار و اذيت فاطمه(س) فقط در خواستگاري دروغين از دختر ابوجهل گفته شده و لاغير!
در اين صورت :
درهر زماني بالاخره خشم فاطمه خشم رسول است ...فرقي ندارد در هر زماني...
حال بايد دوستان ما جواب گو باشن که در کتب شيعه و سني ثبته که فاطمه(س)از جناب ابي بکر و عمر خشمناک بود تا از دنيا رفت...._انها خرجت من الدنيا و هي غاصبه عليهما_(صحيح بخاري)
در نتيجه اين دو مورد غضب خدا و رسول هستن....
و نميدونم که عزيزان اهل تسنن ما چه جوري مغضوبين خدا و رسول را دوست دارن؟و خليفه بر حق ميدانن؟
45 | محمدي | Iran - Zanjan | ٢٣:٠٦ - ٢١ دي ١٣٩٢ |
نکته اي ديگر که در داستان خواستگاري از دختر ابوجهل به چشم ميخوره اينه که:
سند اين روايت به فردي به نام مسور بن مخرمه ميرسه که در حاشيه عبدالله بن زبير بوده...پسر زبير از دشمنان علي بن ابي طالب بوده و طبق گفته جناب ذهبي در سيراعلام النبلاء معاويه را ستايش ميکرده و بر وي صلوات مبفرستاده!
استاد توفيق ابوعلم_از اساتيد برجسته مصري و معاون نخست دادگستر مصر_کتابي به نام <فاطمه الزهراء> دارد که در آن ميگه=قضيه خواستگاري علي از دختر ابوجهل در سال دوم هجرت اتفاق و در آن موقع مسور به دنيا نيامده بود.
حال برخي عزيزان اهل سنت ما وجدان خودشون رو قاضي کنن که چه جور ميتونن روايت کسي رو که در حاشيه دشمن علي زندگي ميکرده و حتي ماجرايي رو ميگه که در آن موقع پا به هستي نذاشته رو قبول کنن!
از اين جا مشخص ميشه که=
براي برخي از عزيزان اهل سنت ما آبروي ابوبکر مهم تر از ابروي علي يعني همان کسي که طبق شهادت قرآن جان رسول خدا و مبرا از پليدي و رجس است....
به طوري که نه تنها هيچ موقع ماجراي خشم فاطمه بر ابي بکر بن ابي قحافه را نقل نميکنن بلکه به انکار اين ماجرا که در کتب شيعه و سني ثبته ميپردازن...ولي ماجراي موهوم و جعلي خواستگاري از بنت ابوجهل رو مطرح ميکنن در حالي که به اين علم ندارن که ناقل اين ماجرا در آن موقع به دنيا نيامده و از دشمنان علي است...
1 |رضایی رافضی|Germany - Falkenstein |٢٠:٣١ - ٠٦ مرداد ١٤٠٢ |
0
 
0
مسور بن مخرمه ناصبی بود.هر بار نام معاویه را میشنید برای معاویه صلوات میفرستاد
46 | محمدي | Iran - Zanjan | ٢٣:٢٠ - ٢١ دي ١٣٩٢ |
__قال رسول الله:<<انّ الله زوّج عليا" من فاطمه>>_الصواعه المحرقه/ص173_
__قال رسول الله(ص):<< يا عليّ انّ الله امرني ان ازوّجک فاطمه>>_مناقب الامام علي من رياض النضره /ص141_ الصواعق المحرقه ص142 باب11_ذخائر العقبي ص31 و30_نورالابصار ص153_تذکره الخواص ص276_
رسول خدا(ص)ميفرمايند=اي علي!خداوند به من امر کرد تا تو را به ازدواج فاطمه درآورم.
__يا علي!هذا جبرئيل يخبرني ان الله زوّجک فاطمه_(مناقب الامام علي من رياض النضره ص141)
__اول من يدخل الجنّه عليّ و فاطمه=اولين کساني که وارد بهشت ميشوند علي و فاطمه هستند.(نور الابصار ص52)شبيه به آن در کنزالعمال ج13 ص95)
47 | ابوالفضل | Iran - Tehran | ٠٩:١٣ - ١٧ اسفند ١٣٩٤ |
با سلام
آیا حدیث انا و علی ابوا هذه الامة در منابع اهل سنت با سند صحیح وجود دارد؟
در روایات شیعه چطور؟
ممنون.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
اين روايت با تعبيري كه ذكر كرده ايد، در منابع ذيل از برادان اهل سنت نقل شده است:
راغب اصفهاني در بحث كلمه «اب» اين روايت آورده است:
الأب : الوالد ، ويسمى كل من كان سببا في إيجاد شئ أو إصلاحه أو ظهوره أبا، ولذلك يسمى النبي صلى الله عليه وسلم أبا المؤمنين ، قال الله تعالى : ( النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم وأزواجه أمهاتهم ) وفى بعض القراءات : وهو أب لهم ، وروى أنه صلى الله عليه وسلم قال لعلي «أنا وأنت أبوا هذه الأمة» وإلى هذا أشار بقوله : «كل سبب ونسب منقطع يوم القيامة إلا سببي ونسبي».
اب: يعني والد. هر كسي را كه سبب ايجاد چيزي، يا اصلاح و ظهور آن شي باشد به او «اب» مي‌گويند. از اين جهت رسول خدا صلي الله عليه وآله را پدر مؤمنان مي‌گويند. خداوند فرموده است: پيامبر نسبت به مؤمنان از خود شان سزاوار تر است و خانم هاي پيامبر مادر مؤمنان است. در برخي از قرائت ها آمده كه ايشان پدر امت هستند. روايت شده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله براي عليه السلام فرمود: من و شما پدران اين امت هستيم. و به اين مطلب با سخن ديگرش اشاره كرده و مي‌گويد: هر سبب و نسبي در روز قيامت قطع مي‌شود جز سبب و نسب من.
مفردات غريب القرآن - الراغب الأصفهانى - ص 7
آلوسي نيز چنين مي آورد
لعلي كرم الله تعالى وجهه أنا وأنت أبوا هذه الأمة وإلى هذا أشار صلى الله
روح المعاني ج 22 ص 31
قندزي حنفي نيز اين روايت را از خود امير مؤمنان عليه السلام نقل كرده است:
وفى المناقب : عن الأعمش عن جعفر الصادق ، عن آبائه ، عن أمير المؤمنين على عليهم السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : يا علي أنت أخي ووارثي ووصيي ، محبك محبي ، ومبغضك مبغضي . يا علي أنا وأنت أبوا هذه الأمة .
ينابيع المودة لذوي القربى - القندوزي - ج 1 ص 370
البته با تعابير «حق علي علي المسلمين كحق الوالد علي الولد» نيز نقل شده است
تعبير فوق نيز در منابع اهل سنت با چند سند نقل شده است:
عن عمار بن ياسر وعن أبي أيوب قالا قال رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) حق علي على المسلمين حق الوالد على ولده.
تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 42 ص 308
در منابع شيعه اين روايت به صورت تواتر نقل شده است
همچنانکه در تفسير امام عسکري عليه السلام ادعاي تواتر شده است
أقول: من التواتر عند الفريقين أنه صلى الله عليه و آله قال: «أنا و علي أبوا هذه‏ الأمة»
التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص331، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.
به عنوان نمونه به چند روايت اشاره مي کنيم:
جعله أخي و وزيري وصيي و وارثي و هو مني و أنا منه حبه إيمان و بغضه كفر و محبه محبي و مبغضه مبغضي و هو مولى من أنا مولاه و أنا مولى كل مسلم و مسلمة و أنا و إياه أبوا هذه‏ الأمة.
؛ الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص15
أنا و أنت أبوا هذه‏ الأمة فلعن الله من عقنا قل آمين قلت آمين ثم قال أنا و أنت موليا هذه الأمة فلعن الله من أبق عنا قل آمين قلت آمين ثم قال أنا و أنت راعيا هذه الأمة
معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص118
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب