2024 April 26 - جمعه 07 ارديبهشت 1403
آيا رسول الله (ص) مثل شيعيان امروزي بر مهر و امثال آن سجده مي كردند ؟
کد مطلب: ٥٢٣٢ تاریخ انتشار: ١٩ آبان ١٣٨٦ تعداد بازدید: 69327
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
آيا رسول الله (ص) مثل شيعيان امروزي بر مهر و امثال آن سجده مي كردند ؟

سؤال كنندگان : مهدي جعفري و سياوش

توضيح سؤال :

آيا رسول الله (ص) مثل شيعيان امروزي بر مهر و امثال آن سجده مي كردند ؟

مهر در نماز از چه زماني و توسط چه كسي استفاده شد ؟

متشكرم

پاسخ :

خلاصهء بحث :

آن چه كه قطعي است در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم مهري به اين صورت كه الآن در ميان شيعيان رايج است وجود نداشته است و آن حضرت بنا بر اتفاق شيعه و سني بر خاك ، سنگ و حصير سجده مي كرده و هرگز بر فرش ، سجاده ، لباس و ... كه الآن اهل سنت بر آن سجده مي كنند ، سجده نمي كرده است و سجده بر چنين چيزها از بدعت هايي است كه در ميان اهل سنت رايج شده است .

نخستين كسي كه بر تربت امام حسين عليه السلام سجده كرد ، امام زين العابدين عليه السلام بود كه بعد از دفن سيد الشهداء عليه السلام مقداري از خاك آن حضرت را برداشت و به مدينه برد و خود و اهل بيت رسول خدا بعد از آن بر خاك سيد الشهداء سجده مي كردند .

شيعيان نيز با تأسي به ائمه اهل بيت عليهم السلام كه يكي از ثقلين هستند ، سجده بر تربت سيد الشهداء را مستحب مي دانند و بر اين كار مداومت مي كنند .

تفصيل بحث :

سجدهء رسول خدا بر زمين :

شيعه و سني اتفاق دارند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم بر زمين سجده مي كرده و مي فرموده است :

أعطيت خمسا لم يعطهن أحد قبلي ... وجعلت لي الأرض مسجدا وطهورا .

صحيح البخاري ، البخاري ، ج 1 ، ص 86 .

پنچ چيز به من داده شده است كه به هيچ كس قبل از من داده نشده است ... زمين براي من محل سجده و پاك كننده قرار داده شده است .

و نيز از ابو وائل نقل شده است كه مي گفت :

رأيت النبي ( ص ) إذا سجد وضع جبهته وأنفه علي الأرض .

أحكام القرآن ، الجصاص ، ج 3 ، ص 36 ، و مسند احمد ، ج 4 ، ص 315 ، 317 .

پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله را ديدم كه وقتي سجده مي كرد ، پيشاني و بيني اش را بر زمين مي نهاد .

و صحابه رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) نيز به تبعيت از آن حضرت ، جز بر زمين بر چيز ديگري سجده نمي كردند :

وعن أبي عبيدة أن ابن مسعود كان لا يصلي أو لا يسجد إلا علي الأرض . رواه الطبراني في الكبير .

مجمع الزوائد ، الهيثمي ، ج 2 ، ص 57 .

ابن مسعود نماز نمي خواند و سجده نمي كرد ؛ مگر بر زمين ... طبراني اين روايت را در الكبير نقل كرده است .

حتي نقل شده است كه برخي از صحابه ؛ از جمله مسروق بن الأجدع ، چيزي شبيه مهر امروزي با خود حمل مي كرد و در زمان مسافرت با كشتي بر آن سجده مي كرد . محمد بن سعد در الطبقات الكبري مي نويسد :

حدثنا محمد قال كان مسروق إذا خرج يخرج بلبنة يسجد عليها في السفينة .

الطبقات الكبري ، محمد بن سعد ، ج 6 ، ص 79 .

مسروق ، هر وقت كه به مسافرتي مي رفت ، مقداري از خاك با خود بر مي داشت تا در كشتي بر آن سجده كند .

و رواياتي فراواني كه در كتاب هاي شيعه و سني بسيار يافت مي شود .

سجدهء رسول خدا بر سنگ :

از ابن عباس نقل شده است كه مي گفت :

أن النبي صلي الله عليه وآله وسلم سجد علي الحجر .

پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم بر سنگ سجده مي كرد .

اين روايت را حاكم نيشابوري در المستدرك ، ج 3 ، ص473 نقل و آن را تصحيح مي كند و ذهبي نيز در تلخيص المستدرك صحت آن را تأييد مي كند .

سجده رسول خدا بر سجاده اي ساخته شده از حصير :

مسلم نيشابوري در صحيح مسلم از أبي سعيد خدري نقل مي كند :

حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ أَنَّهُ دَخَلَ عَلَي النَّبِيِّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَرَأَيْتُهُ يُصَلِّي عَلَي حَصِيرٍ يَسْجُدُ عَلَيْهِ .

صحيح مسلم ، ج 2 ، ص 62، كتاب الصلاة ، باب الصلاة في ثوب واحد . و 128، باب فضل صلاة الجماعة .

از ابو سيعد خدري نقل شده است كه بر رسول خدا وارد شد و ديد آن حضرت بر روي خمره (حصيري) نماز مي خواند و بر روي همان سجده مي كند .

همچنين بخاري و مسلم از ام المؤمنين ميمونه نقل كرده اند :

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي عَلَي الْخُمْرَةِ .

صحيح البخاري ، ج1 ، ص 101 ، كتاب الصلاة ، باب الصلاة علي الخمرة ، صحيح مسلم ، ج 2 ، ص 128، كتاب الصلاة ، باب فضل صلاة الجماعة .

از ميمونه همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم نقل شده است كه فرمودند رسول خدا بر روي خمره (حصيري) سجده مي فرمودند .

و نيز مسلم از عايشه نقل مي كند :

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَاوِلِينِي الْخُمْرَةَ مِنْ الْمَسْجِدِ قَالَتْ فَقُلْتُ إِنِّي حَائِضٌ فَقَالَ إِنَّ حَيْضَتَكِ لَيْسَتْ فِي يَدِكِ .

صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 168.

از عائشه نقل شده است كه گفت : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم به من فرمودند به من خمرهء ( حصير ) سجده را بده . گفتم كه من عذر زنانه دارم حضرت پاسخ دادند كه عذر تو به دستت مربوط نمي شود.

و هيثمي در مجمع الزوائد از ابن عمر نقل مي كند :

كان رسول الله صلي الله عليه وسلم يصلي علي الخمرة ويسجد عليها. رواه أحمد والبزار والطبراني في الكبير والأوسط ، ورجال أحمد رجال الصحيح .

مجمع الزوائد ، ج 2 ، ص 56 .

از ابن عمر نقل شده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم بر روي تكه حصيري نماز مي خوانده و بر همان سجده مي كردند.

مراد از «خمره » همان طور كه علماي شيعه و سني گفته اند ، سجاده اي است كه از حصير درست مي شده است ؛ چنانچه ابن سلام در غريب الحديث مي نويسد :

وقال أبو عبيد : في حديث النبي عليه السلام أنه كان يسجد علي الخمرة . قال أبو عبيد : الخمرة شئ منسوج يعمل من سعف النخل ويرمل بالخيوط وهو صغير علي قدر ما يسجد عليه المصلي أو فويق ذلك ، فإن عظم حتي يكفي الرجل لجسده كله في صلاة أو مضجع لو أكثر من ذلك فحينئذ حصير وليس بخمرة .

غريب الحديث ، ابن سلام ، ج 1 ، ص 276 - 277

ابو عبيد گفته است كه در روايت رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم آمده است كه ايشان بر روي خمره نماز مي خواندند . ابو عبيد گفت مقصود از خمره ، تكه اي كوچك و بافته است كه از برگ خرما درست مي شود و در بين آن نخ عبور داده مي شود و كوچك است به اندازه محل سجده يا كمي بزرگتر از آن ؛ ولي اگر بزرگتر باشد كه تمام بدن بر روي آن جا شود در نماز يا در هنگام خواب به آن حصير گفته مي شود نه خمره .

و زبيدي در تاج العروس مي نويسد :

ويقال : صلي فلان علي الخمرة ، وهي حصيرة صغيرة تنسج من السعف ، أي سعف النخل وترمل بالخيوط .

تاج العروس ، الزبيدي ، ج 6 ، ص 365

وقتي مي گويند فلان كس بر روي خمره نماز خواند ؛ يعني بر روي حصير كوچكي كه از برگ درخت خرما درست مي شود و با خط به هم متصل مي گردد.

فرمان رسول خدا (ص) بر سجده بر خاك

در بسياري از روايات نقل شده است كه رسول خدا به كساني كه از سجده بر خاك پرهيز مي كردند ، دستور مي داد كه بر خاك سجده كنند . ما به برخي از اين روايات از كتاب هاي اهل سنت اشاره مي كنيم :

عبد الرزاق صنعناني از خالد الجهني نقل مي كند :

رأي النبي (صلي الله عليه وآله وسلم ) صهيبا يسجد كأنه يتقي التراب فقال له : تربّ وجهك يا صهيب .

المصنف لعبد الرزاق الصنعاني ، ج1 ، ص391 ، ح1528 و كنز العمال ، ج7 ، ص465 .

پيامبر اسلام (صلي الله عليه و اله ) شخصي به نام صهيب را ديد كه در هنگام سجده مراقب بود كه صورتش به خاك ماليده نشود ، پيامبر به او فرمود : اي صهيب ، صورت را بر خاك بگذار .

و همچنين از ام سلمه رضي الله عنها نقل شده كه فرمود :

رأي النبي (صلي الله عليه وآله وسلم ) غلاما لنا يقال له أفلح ينفخ إذا سجد ، فقال : يا أفلح تربّ .

الاصابة ، ابن حجر ، ج 1 ، ص252 و أسد الغابة ، ج1 ، ص107 و صحيح الترمذي ، ج 2 ، ص236 و فتح الباري، ج3 ، ص68 و كنز العمال ، ج7 ص 459 ، ح19776 .

پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم غلام مرا كه افلح نام داشت ، ديد كه در هنگام سجده خودش را از خاك دور نگه مي داشت . پيامبر به او فرمود : خودت را به خاك بينداز ( بر خاك سجده كن ) .

منع رسول خدا از سجده بر عمامة :

عن عياض بن عبد اللّه القرشي : رأي رسول الله صلي الله عليه وسلم رجلا يسجد علي كور عمامته فأومأ بيده : ارفع عمامتك ، وأومأ إلي جبهته .

پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم مردي را ديد كه بر قسمتي از عمامهء خود سجده مي كرد ، آن حضرت با دستش اشاره كرده كه عمامه ات را بالا بكش و بر پيشاني اش اشاره كرد ( بر پيشاني ات سجده كن) .

السنن الكبري ، ج2 ، ص105 .

و از امير المؤمنين عليه السلام نقل شده است كه فرمود :

إذا كان أحدكم يصلي فليحسر العمامة عن جبهته .

السنن الكبري ، ج2 ، ص105 .

هر گاه خواستيد سجده كنيد ، بايد عمامه را از پيشاني تان كنار بزنيد .

اين نشان مي دهد كه در موقع سجده هيچ مانعي نبايد بين پيشاني و زمين باشد و سجده كردن بر عمامه ، فرش و ... باطل است .

سجده فقط بر خاك جايز است :

شيعيان هرگز سجده كردن بر تربت حضرت سيد الشهداء يا هر تربت ديگري را واجب نمي دانند ؛ بلكه با تأسي و پيروي از فرامين ائمه اهل بيت عليهم السلام كه عدل و قرين قرآن در حديث ثقلين ذكر شده اند ، سجده كردن بر تربت امام حسين عليه السلام را مستحب مي دانند . و طبق رواياتي كه از آن خاندان پاك رسيده است ، سجده ، تنها بر زمين و آن چه كه از او مي رويد صحيح است و بر چيزهاي ديگر ؛ از جمله لباس ، فرش و ... جايز نيست . ما در اين جا فقط به نقل يك روايت بسنده مي كنيم :

عن هشام بن الحكم أنه قال لأبي عبد الله ( عليه السلام ) أخبرني عما يجوز السجود عليه وعما لا يجوز ، قال : السجود لا يجوز إلا علي الأرض أو علي ما أنبتت الأرض إلا ما اكل أو لبس ، فقال له : جعلت فداك ما العلة في ذلك ؟ قال : لان السجود خضوع لله عز وجل فلا ينبغي أن يكون علي ما يؤكل ويلبس ، لان أبناء الدنيا عبيد ما يأكلون ويلبسون ، والساجد في سجوده في عبادة الله عز وجل ، فلا ينبغي أن يضع جبهته في سجوده علي معبود أبناء الدنيا الذين اغتروا بغرورها ، الحديث

وسائل الشيعة (آل البيت) ، ج 5 ، ص 343 .

هشام بن حكم مي گويد به امام صادق عليه السلام عرض كردم : سجده بر چه چيزهايي جايز و بر چه چيزهايي جايز نيست ؟ امام عليه السلام فرمودند : سجده جايز نيست ؛ مگر بر زمين و آن چه كه از زمين مي رويد ؛ غير از خوردني ها و پوشدني ها . هشام بن حكم مي گويد به آن حضرت عرض كردم : فدايت شوم ، دليل آن چيست ؟ آن حضرت فرمود : زيرا سجده براي خداوند و تواضع در برابر او است و سزاوار نيست كه بر روي خوراكي وپوشاك باشد ؛ چرا كه دنيا پرستان بنده آن چيزي هستند كه مي خورند و مي آشامند ؛ اما كسي كه سجده مي كند در حال سجود براي خداوند بلند مرتبه است ؛ از اين رو ، سزاوار نيست كه در حال سجده پيشانيش را بر همان چيزي نهد كه دنيا پرستان از حيله هاي آن فريب خورده اند .

مرحوم علامهء اميني رضوان الله تعالي عليه در اين باره مي فرمايد :

نحن نتخذ من تربة كربلاء قطعا لمعا وأقراصا نسجد عليها كما كان فقيه السلف مسروق بن الأجدع يحمل معه لبنة من تربة المدينة المنورة يسجد عليها والرجل تلميذ الخلافة الراشدة ، فقيه المدينة ومعلم السنة بها ، وحاشاه من البدعة ... وكثير من رجال المذهب يتخذون معهم في أسفارهم غير تربة كربلاء مما يصح السجود عليه كحصير طاهر نظيف يوثق بطهارته أو خمرة مثله ويسجدون عليه في صلواتهم . ونحن نري أن الأخذ بهذين الأصلين القويمين ، والنظر إلي رعاية أمري الحيطة والحرمة ومراقبتهما ...

السجود علي التربة الحسينية ، الشيخ الأميني ، ص 66 - 67 .

ما از خاك محل شهادت امام حسين (عليه السلام) قطعه هايي را در اندازه هاي متفاوت مي سازيم كه هنگام سجده پيشاني را بر آن مي گذاريم ، همان گونه كه مسروق بن اجدع فقيه اهل سنت وشاگرد مكتب خلافت قطعه اي از خاك مدينه را همراهش مي برد و بر آن سجده مي كرد . آيا مي شود گفت : دانشمند و فقيه اهل مدينه و آموزگار سنت نبوي بدعت گذار بوده و كارش ناشايست بوده است ؟

آري بسياري از بزرگان مذهب ( شيعه ) هنگام سفر قطعه اي حصير يا غير آن را كه پاك وطاهر بود همراه مي بردند و هنگام نماز برآن سجده مي كردند ، و لذا ما بر اساس اين نقل و روش محكم سجده بر خاك را الازم مي دانيم .

مرحوم علامه كاشف الغطاء رضوان الله عليه نيز در اين باره مي فرمايد :

ولعلّ السر في التزام الشيعة الإماميّة (استحبابا) بالسجود علي التربة الحسينية ، مضافاً إلي أنّها أسلم من حيث النظافة والنزاهة من السجود علي سائر الأراضي وما يطرح عليها من الفرش والبواري والحصر الملوّثة والمملوءة غالباً من الغبار والميكروبات الكامنة فيها.

مضافاً إلي كلّ ذلك لعلّه من جهة الأغراض العالية والمقاصد السامية منها ، أن يتذكر المصلي حين يضع جبهته علي تلك التربة ، تضحية ذلك الإمام بنفسه وأهل بيته والصفوة من أصحابه في سبيل العقيدة والمبدأ ومقارعة الجور والفساد .

ولما كان السجود أعظم أركان الصلاة ، وفي الحديث «أقرب ما يكون العبد إلي ربه حال سجوده» فيناسب أن يتذكر بوضع جبهته علي تلك التربة الزاكية ، أولئك الذين جعلوا أجسامهم ضحايا للحق ، وارتفعت أرواحهم إلي الملأ الأعلي ، ليخشع ويخضع ويتلازم الوضع والرفع ، وتحتقر هذه الدنيا الزائفة ، وزخارفها الزائلة ، ولعل هذا هو المقصود من أن السجود عليها يخرق الحجب السبع كما في الخبر ، فيكون حينئذ في السجود سر الصعود والعروج من التراب إلي رب الأرباب .

الأرض والتربة الحسينية ، ص 24 .

شايد علت التزام شيعه به سجده بر روي تربت امام حسين - جدا از اينكه پاكيزه تر است واز جهت نظافت مناسب تر از سجده بر هر خاك و حصيري كه غالبا پر از غبار و ميكروب است - يك هدف عالي باشد وآن اين است كه وقتي نماز گذار پيشانيش را بر روي آن خاك مي گذارد به ياد فداكاري امام حسين عليه السلام وخاندان پاكش - در راه دين وعقيده ومقابله با جور وفساد - بيفتد .

وچون سجده مهمترين ركن نماز است و در روايت نيز آمده است كه نزديكترين حالت بنده به پروردگارش ، حالت سجده است ؛ از اين رو مناسب است كه در هنگام سجده به سبب نهادن پيشاني بر تربت پاك ايشان به ياد كساني افتد كه بدن هاي خود را قرباني حق نمودند و روحشان به عالم بالا پرواز كرد ؛ تا فروتني پيدا كرده و سجود ( پايين رفتن ظاهري) را با بالا رفتن ( معنوي) همراه كند . و اين دنياي پست و زينت هاي نابود شونده آن را كوچك بشمارد؛ وشايد همين مقصود از سجده بر تربت است تا - همانطور كه در روايت آمده است - اين سجده حجاب هاي هفتگانه آسمان را پاره كند . پس اين سجده در واقع رمز بالا رفتن و عروج است از خاك به نزد پروردگار عالميان .

فرق بين مسجود له و مسجود عليه :

يكي از ايراد هايي كه وهابي ها به شيعيان مي گيرند ، اين است كه مي گويند شما مهر پرست هستيد و خيال مي كنند كه نمازگذار مهري را كه جلوي خود گذاشته است ، عبادت مي كند ! .

در جواب اين مطلب بايد گفت كه متأسفانه وهابي ها فقط به دنبال اين هستند كه با كوچكترين بهانه مشرك بودن شيعيان را ثابت كنند ؛ با اين كه خود آن ها مي دانند كه شيعيان اگر بر مهر سجده مي كنند ، نه به اين خاطر است كه مهر را عبادت كنند ؛ بلكه فقط به اين خاطر است كه به پاك بودن آن اطمينان دارند و و نيز يقين دارند كه اين تربت جزئي از زمين هستند .

اگر قرار باشد كه سجده بر مهر شرك باشد ، قطعاً سجده بر فرش ، عمامه ، لباس ، سجاده و ... نيز شرك خواهد بود . اگر نعوذ بالله شيعيان مهري را كه از پاك ترين مكان هاي روي زمين تهيه كرده اند ، عبادت مي كنند ، وهابي ها فرش و سجاده را عبادت مي كنند . چه فرقي است بين سجده بر مهر و سجده بر فرش ؟

اهتمام رسول خدا بر ترتب امام حسين :

اگر امروز شيعيان تربت سيد الشهداء عليه السلام را محترم مي دانند و بر اين تربت پاك سجده مي كنند ، در واقع آن ها به رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم تأسي مي كنند . رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم اهميت فراواني به تربت سيد الشهداء مي دادند و هر وقت اين تربت را مي ديدند اشك هايشان جاري مي شد و از شهادت مظلومانهء آن حضرت در كربلا سخن مي گفتند . حاكم نيشابوري در المستدرك ، ج3 ، ص176_177 مي نويسد :

عن أم الفضل بنت الحارث انها دخلت علي رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم فقالت يا رسول الله اني رأيت حلما منكرا الليلة قال وما هو قالت إنه شديد قال وما هو قالت رأيت كأن قطعة من جسدك قطعت ووضعت في حجري فقال رسول الله صلي الله عليه وآله رأيت خيرا تلد فاطمة إن شاء الله غلاما فيكون في حجرك فولدت فاطمة الحسين فكان في حجري كما قال رسول الله صلي الله عليه وآله فدخلت يوما إلي رسول الله صلي الله عليه وآله فوضعنه في حجره ثم حانت مني التفاتة فإذا عينا رسول الله صلي الله عليه وآله تهريقان من الدموع قالت فقلت يا نبي الله بابي أنت وأمي مالك قال اتاني جبريل عليه الصلاة والسلام فأخبرني ان أمتي ستقتل ابني هذا فقلت هذا فقال نعم وأتاني بتربة من تربته حمراء .

ام الفضل دختر حارث محضر رسول الله(ص) رسيد وعرض كرد: ديشب خواب بدي ديدم ، فرمود: چگونه بود ؟ گفت : خيلي بد بود ، فرمود : برايم نقل كن . عرض كرد : درخواب ديدم قطعه اي از گوشت بدنت جدا شد و بر دامن من گذاشته شد . فرمود : تو خواب خوبي ديده اي ، به اميد خداوند فاطمه صاحب فرزندي مي شود كه تو او را بردامن و آغوشت مي گيري .

ام الفضل مي گويد : فاطمه حسين را بدنيا آورد كه من او را بردامنم مي گذاشتم همانگونه كه پيامبر فرموده بود .

روزي محضرش رسيدم و حسين را بر زانوانش قرار دادم ، نگاهي به او نمود ، ديدم چشمانش پر از اشك است ، گفتم : پدر و مادرم به فدايت چه شده است ؟ فرمود : جبرئيل نزد من آمد و به من خير داد كه افرادي از امتم اين فرزندم را خواهند كشت ، سپس خاكي سرخرنگ از محل شهادت حسين به من داد .

و حتي روايات فراواني از طريق خاصه و عامه نقل شده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم تربت امام حسين عليه السلام را استشمام كرده و آن را مي بوسيد :

عن عبد الله بن وهب بن زمعة قال أخبرتني أم سلمة رضي الله عنها ان رسول الله صلي الله عليه وآله اضطجع ذات ليلة للنوم فاستيقظ وهو حائر ثم اضطجع فرقد ثم استيقظ وهو حائر دون ما رأيت به المرة الأولي ثم اضطجع فاستيقظ وفي يده تربة حمراء يقبلها فقلت ما هذه التربة يا رسول الله قال أخبرني جبريل ( عليه الصلاة والسلام ) ان هذا يقتل بأرض العراق للحسين فقلت لجبريل أرني تربة الأرض التي يقتل بها فهذه تربتها .

هذ حديث صحيح علي شرط الشيخين ولم يخرجاه .

المستدرك ، الحاكم النيسابوري ، ج 4 ، ص 398 .

ام السلمه گويد : در يكي از شب ها رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم ) مشغول استراحت بود ناگهان نگران و مضطرب از جايش حركت كرد ، سپس نشست و دراز كشيد كه باز هم از جايش با ناراحتي حركت كرد كه از دفعه قبل شديدتر بود ، باز هم دراز كشيد در حالي كه خاكي سرخرنگ در دستهايش بود و آن مي بوسيد ، گفتم : اين خاك چيست ؟ فرمود : جبرئيل به من خبر داد كه بر اين خاك حسين مرا مي كشند ، از او درخواست كردم تا آن خاك را به من نشان دهد، جبرئيل اين خاك را برايم آورد.

ثواب سجده بر تربت امام حسين عليه السلام :

امام صادق عليه السلام در اين باره مي فرمايد :

محمد بن علي بن الحسين قال : قال الصادق ( عليه السلام ) : السجود علي طين قبر الحسين ( عليه السلام ) ينور إلي الأرضين السبعة ، ومن كانت معه سبحة من طين قبر الحسين ( عليه السلام ) كتب مسبحا وإن لم يسبح بها .

وسائل الشيعة (آل البيت) ، ج 5 ، ص 365 - 366 و من لا يحضره الفقيه ، الشيخ الصدوق ، ج 1 ، ص 268 .

امام صادق عليه السلام فرمودند : سجده بر خاك قبر حسين عليه السلام نورش تا آسمان هفت آسمان را نوراني مي كند . هر كس تسبيحي از خاك قبر امام حسين عليه السلام به همراه داشته باشد ، تسبيح كننده به حساب مي آيد ؛ هر چند كه با آن تسبيح نكند .

كان لأبي عبد الله جعفر بن محمد عليه السلام خريطة من ديباج صفراء فيها من تربة أبي عبد الله ( ع ) ، فكان إذا حضرته الصلاة صبه علي سجادته وسجد عليه قال ( ع ) : إن السجود علي تربة أبي عبد الله ( ع ) تخرق الحجب السبع .

وسائل الشيعة (آل البيت) ، ج 5 ، ص 366 .

امام صادق عليه السلام كيسه اي داشت كه در آن تربت امام حسين عليه السلام را نگه مي داشت . هر وقت كه نماز مي خوانده آن را بر سجاده اش مي ريخت و بر آن سجده مي كرد . امام عليه السلام فرمود : سجده بر تربت امام حسين عليه السلام هفت حجاب را پاره مي كند .

اين امام صادق عليه السلام ، فرزند رسول خدا است كه جز بر خاك امام حسين عليه السلام بر چيز ديگري سجده نمي كند . از اين جا است كه ارزش سجده بر تربت كربلا آشكار مي شود . ما نيز خود را پيرو همان بزرگوران مي دانيم .

وعن الصادق ( عليه السلام ) قال من أدار سبحة من تربة الحسين ( عليه السلام ) مرة واحدة بالاستغفار أو غيره كتب الله له سبعين مرة وأن السجود عليها يخرق الحجب السبع .

امام صادق عليه السلام فرمودند : هر كس با تسبيح خاك كربلا يك دور استغفار يا كاري ديگري بكند ، خداوند براي او هفتاد مرتبه مي نويسد . سجده بر خاك كربلا ، حجاب هفت آسمان را پاره مي كند .

وسائل الشيعة (آل البيت) ، ج 6 ، ص 456 .

كسي كه سجده بر تربت او حجاب هفت آسمان را پاره مي كند ، خود او چه مي كند ؟ و چه زيبا سخني گفته است علامهء بزرگ ، شيخ عبد الحسين اميني رضوان الله تعالي عليه :

هذا حبنا وهذا حسيننا ، وهذا مأتمه ، وهذه كربلاؤه ، وهذه تربته ، وهي مسجدنا ، والله ربنا ، وسنتنا وسيرتنا سيرة نبينا وسنته ولله الحمد .

سيرتنا وسنتنا - الشيخ الأميني - ص 180 .

اين عشق ما و اين حسين ما است . اين عزاي او ، اين كربلاي او و اين تربت او است . تربت او سجده گاه ما ، الله پروردگار ما و سنت و روش ما ، سنت و روش پيامبر ما است . خدا را [بر اين همه نعمت] سپاس مي گوييم .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | س | | ١٢:٠٠ - ١٢ تير ١٣٨٧ |
مهرهاي امروزي كه همه از خاك كربلا نيستند .
براي اينكه خاك به مهر تبديل بشه بايد با چيزي مخلوط بشه پس مهر از خاك خالص نيست ..
لطفا توضيح دهيد .
اگر ما هم حصيري درست كنيم ميتوانيم از آن براي سجده استفاده كنيم مانند پيامبر؟

پاسخ:
چه کسي چنين گفته که مهر از خاک خالص نيست؟!!!
مخلوط شدن خاک با آب جهت توليد مهر ، به خالص بودن خاک ضرري نمي رساند (که مثلا ذکر شود که اين از خاک فلان جا نيست)
شما مي توانيد از حصير (منظور حصير چوبي نه پلاستيکي) نيز به عنوان مهر همانند پيامبر استفاده کنيد
موفق و مؤيد باشيد
معاونت اطلاع رساني
2 | ميثم رستمي(ري) | | ١٢:٠٠ - ٢٤ شهریور ١٣٨٧ |
آيا وقتي در جايي رفتيم كه هيچ چيزي كه سجده بر آن درست باشد پيدا نشد و وقت هم براي گشتن نداشتيم ميتوانيم بر شست دستمان (يا هر چيز ديگري مثل فرش)سجده كنيم؟

پاسخ:
دوست گرامي جناب آقاي رستمي سلام ! سجده بر زمين و آن چه كه از زمين مي‌رويد جايز است ، نه بر انگشتان دست . چنين چيزي ممكن نيست كه ما در جايي قرار بگيريم كه در آن هيچ چيزي براي سجده پيدا نشود ، وقتي فرش وجود دارد ، قطعاً زير فرش ، زمين است و مي‌توانيد فرش را كنار زده و بر روي زمين سجده نماييد .



موفق باشيد



گروه پاسخ به شبهات
3 | محمد مهدي ميقاني | | ١٢:٠٠ - ٢٠ فروردين ١٣٨٨ |
سلام وخسته نباشيد ما معتقديم كه آنچيز كه بر روي آن سجده مي كنيم بايد پاك باشداگر عرق پيشاني برروي مهر نشست مي گويند آن را بتراشيد با تراشه آن چه كنيم آيا زميني كه معتقديم واقعا پاك نيست وآفتاب برآن نمي تابد سجده برآن صحيح است

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- نشستن عرق بر روي مهر سبب نجاست آن نمي شود ؛ اينكه مطرح مي شود بايد آن را تراشيد يا تميز كرد به اين علت است كه وقتي چربي بر روي مهر زياد شود ، ديگر سجده بر روي خاك تحقق پيدا نمي كند .
2- تراشه هاي مهر ، احترام خاصي ندارند ؛ مانند ساير خاك ها هستند ؛ مگر آنكه تربت كربلا باشد ، كه چه مهر باشد و چه نباشد ، بايد احترام آن را نگاه داشت و از نجاست آن پرهيز كرد . (مي توانيد تراشه هاي مهر تربت را در بيابان يا نهر آب يا ... بريزيد)
3- هر جايي از زمين را كه علم به نجاست آن نداشته باشيد ، در صورتي كه سطح آن خاك يا سنگ باشد ، مي توان بر روي آن سجده كرد .
اما اگر يقين داشتيد كه نجس است ، بايد آنجا را پاك كرده و سپس بر روي آن سجده كنيد (البته فقط محل سجده بايد پاك باشد ، و زمين محل ساير اعضا در صورت نجاست ، نبايد رطوبتي داشته باشد كه به بدن و يا لباس نمازگزار سرايت كند)
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | ع دريانورد | | ١٢:٠٠ - ٢٦ ارديبهشت ١٣٨٨ |
اين يكي از همان بدعتهايي كه در شيعه به كثرت ديده ميشود به قول شما بيامبر برروي حصيريا زمين سجده ميكرده است ايا به نظرشما قبلا موكت ياقالي وجود داشته است كه بيامبر بر ان سجده كنند گيريم حرف شما درست بيامبر بر روي زمين ياحصير نماز حوانده است بس چرا شما بر روي زمين يا حصير نماز نميخوانيد وفقط از مهر استفاده ميكنيد اين مثال شما مثل اين ميماند كه در زمان قديم ماشين هم نبوده است و بيامبر هم از ان استفاده نميكرده بس ما هم نبايد از ماشين استفاده كنيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
به عكس نظر شما ، ما شيعيان روي حصير يا زمين نيز نماز مي خوانيم ، يعني بر زمين يا هر آنچيزي كه از زمين برويد و خوراكي و پوشاك نباشد .
اما در زمان رسول خدا (ص) فرش و پشم و ... بوده است ، اما در هيچ روايتي نيامده است كه آن حضرت بر روي پشم سجده كردند !!!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
5 | مجيد م علي | | ٢٠:٢٧ - ١٧ شهریور ١٣٨٩ |
با سلام

قابل توجه انهائي كه با سجده بروي خاك مخالفند .
اين مقاله را بخوانيد چه شيعه و چه سني :

اعجاز سجده
========
بدن ما روزانه مقداري امواج الکترو مغناطيسي دريافت مي کند. ما اين امواج الکترو مغنا طيس را ازتجهيزات الکتريکي، کامپيوتر و همچنين از طريق لامپهاي روشني که حتي براي يک ساعت هم خاموش نمي شوند دريافت مي کنيم. به اين ترتيب بدن ما منبعي است که مقدار زيادي امواج الکترو مغناطيسي دريافت مي کند، به عبارت ديگر ما بدون اينکه بفهميم با امواج الکترو مغناطيسي شارژ مي شويم! سر درد داريم ! احساس ناراحتي مي کنيم و به هر چيزي که دست مي زنيم جرقه اي ايجاد مي شود!

راه حل اين مشکل چيست؟
===============
يک دانشمند اروپايي تحقيقاتي را براي يافتن بهترين راه خروج امواج الکترومغناطيسي از بدن، انجام داده است و به نتايج جالبي دست يافته است. به اين ترتيب که با گذاشتن پيشاني بر روي زمين بيش از يک بار، زمين امواج الکترو مغناطيسي را تخليه خواهد کرد. اين پديده شبيه انتقال سيگنالهاي الکتريکي مانند رعد و برق از طريق برق گير ساختمانهاي بلند به زمين است تا امواج از اين طريق تخليه شوند.

آنچه اين تحقيق را بيشتر شگفت انگيز مي کند اين است که بهترين راه براي گذاشتن پيشاني بر خاک، حالتي است که رو به مرکز زمين باشيم چرا که در اين حالت امواج الکترو مغناطيسي بهتر تخليه خواهند شد.

وجالب تر آنکه بر اساس اصول علمي ثابت شده مر کز زمين مکه است و کعبه درست وسط زمين است. بنابراين سجده در نماز، بهترين راه تخليه سيگنالهاي مضر از بدن است.

================================================================================
يا علي

6 | momen abdullah | | ٠٤:٠٠ - ١٨ شهریور ١٣٨٩ |
استاد عزيز مجيد علي! بنده شاگرد شما هم نمي‌شوم. ولي با اجازه شما و ديگر اساتيد عرض مي‌کنم عقل ناقص و سواد کم و ناچيز بنده، متاسفانه قادر به پذيرش مطلب نقل شده شما نيست. ان شاء الله که خداوند بنده را علم بيشتري مرحمت کند تا بتوانم از عهده سنجش مطالب شما بهتر برآيم. نمي‌دانم چرا اين سواد کوچولوي بنده نمي‌تواند صحت اين مطالب نقل شده شما را تاييد کند. بلاشک اين سواد کوچولوي بنده احتياج به کمي تحقيق و مطالعه بيشتري دارد. ***** عزيزان ديگر هم اگر اين سواد کوچولوي بنده را تا به حال بچه خوبي يافته‌اند اذيتش نکنند. گناه دارد!!! بعضي مواقع به سخن کوچولوها هم گوش کردن باعث احساس شخصيت در آنها مي‌شود. اجازه دهيد اين سواد کوچولوي بنده هم دلش خوش باشد که کسي حرفش را قبول کرد!! يا علي
7 | مجيد م علي | | ٠٨:٠٩ - ٢٠ شهریور ١٣٨٩ |
با سلام ألا بذكر الله تطمئن القلوب جناب مومن عبد الله! اولاً شما شكسته نفسي مي‌كنيد , حضرت‌عالي سرور بنده حقير مي‌باشيد. اما بسياري از آداب اسلامي است كه واقعاً براي ما ناشناخته مي‌باشد, يا بايد كلامي از معصوم در اين مورد باشد, يا تحقيقات علمي و تجربي. مثلاً براي وضو، چرا مسح فرق سر و پاها, آيا اين عمل باعث طهارت ظاهري مي‌شود؟ يا چرا گفته شده كه براي ورود به توالت با پاي چپ وارد شود و براي خروج آن با پاي راست خارچ شويد؟؟ چرا حضرت رسول اكرم اصرار داشتند كه سجده بايد بروي خاك باشد و اصحاب را از سجده كردن به روي فرش و لباس منع مي‌كردند؟ چرا ثواب دارد كه قبل از نوشيدن آب، بر امام حسين سلام برسانيم؟؟ آن‌موقع كه حضرت علي عليه السلام فرمودند " سلوني قبل ان تفقدوني " آيا كسي پرسيد براي چي ما بايد به اين نحو عمل كنيم؟ در حديثي كه از ابن عباس خواندم، ايشان مي‌گويند : روزي با حضرت علي عليه السلام كنار نهر آبي بوديم كه حضرت گفتند كه به خدا قسم اگر بخواهم مي‌توانم از اين آب، نور بيرون بياورم "" آيا منظور ايشان نور از برقي كه به وسيله توربين آبي مي‌چرخند است؟ تا توربين بخار آب كه ما حدود 150 سال آن‌را در اختيار داريم. من فكر مي‌كنم كه هنوز و شايد سال‌هاي ديگري طول بكشد تا بتوانيم به آن شيوه‌اي كه منظور حضرت بوده برسيم. ============================================================================ پس ما خيلي خيلي عقب مانده‌ايم و آن براي اينكه نه تنها سوال نكرديم، بلكه نگذاشتيم حرف‌شان را بزند. بلكه سرو صداي بي‌خودي در آورديم مسخره كرديم و ,,,,,, -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- گفتار طولاني شد. اما دليلش اينه كه هر حركت صحيح اسلامي براي نفع رساندن به انسان است، چه از لحاظ ايماني و چه جسماني شما مي‌توانيد به اين مقاله مراجعه كنيد: سجده در نماز، بهترين راه تخليه سيگنال‌هاي مضر از بدن است: http://www.iums.ac.ir/find.php?item=23.1380.9983.fa&sw=%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D9%87 اثر دعا بر ملكول‌هاي آب: http://www.life-enthusiast.com/twilight/research_emoto.htm يا علي
8 | حسين | | ١٠:٠٦ - ٣١ شهریور ١٣٨٩ |
در فقه برادران اهل سيره خلفا، سجده بر مصنوعات دست بشري جايز است مثل: موبايل کيف پول نان و غذا و ظرف غذا لباس زير زنان اما در فقه شيعه فقط بر خاك يا چيزي كه از خاك مي‌رويد، مي‌توان پيشاني گذاشت. (اهل سنت نبي صلي الله عليه و آله همان شيعيان هستند به شرايط شوراي شش نفره خلافت بعد از مرگ عمر توجه كنيد و پاسخ امير المومنين علي عليه السلام)
9 | حمزه بني سعد | | ٢٢:٥٠ - ٢٧ آذر ١٣٨٩ |
خواستم درستي ادعاي احمدالحسن رييس فرقه ي انصارالمهدي را كه خود را يماني ميداند را جويا شوم
10 | حمزه بني سعد | | ٢٢:٥٣ - ٢٧ آذر ١٣٨٩ |
خواستم ببينم چگونه ميشود امامان وپيامبران از همهن بدو تولد معصوم باشند
11 | سيد عبدالرحمن | | ٢٣:٤٣ - ٢٦ بهمن ١٣٩٠ |
پاسخ به کامنت 10
براي اثبات عصمت پيامبران و ائمه ( به طور مطلق ) از ديد منابع اهل تسنن و شيعه مي توانيد به لينک زير مراجعه کنيد :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=7661
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=163
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=475
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1327

و سخنراني هايي در اين زمينه :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=227
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=228
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=240
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=241

با تشکر از گروه پاسخ به شبهات ...
يا علي
12 | محمد | | ١٣:٠٤ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩١ |
با سلام.
من يک متني از يک نويسنده شيعي ميخواندم که نوشته بود سجده بر مهر جايز نيست. احاديثي که براي اثبات نظرش آورده بود اتفاقا بيشتر از آنکه مجاز نبودن سجده بر مهر را نشان بدهد مجاز نبودن سجده بر زمين را تقويت ميکرد.
براي مثال نوشته بود ابن عباس بر فرش نماز خواند عکرمه از او پرسيد آيا بر اين نماز ميخواني؟ اين عباس گفت ديدم رسول خدا بر اين نماز ميخواند و سجده ميکرد! خوب در اينجا اين سوال پيش مياد که اگر سجده پيامبر بر غير زمين عادي بوده چطور براي عکرمه سوال برانگيز شده؟ از طرفي ابن عباس چطور فقط به سجده کردن اشاره ميکنه؟ مشخص هست که سجده بر غير زمين محل بحث بوده و اين حديث محورش سجده بوده. من سوال ميکنم: آيا مسجد پيامبر کف پوشي داشت يا نداشت؟ آيا از سنک بود از رمل بود از حصير بود؟ به هرحال اگر سجده برغير زمين عادي بود براي امثال عکرمه و غيره که ايشان ذکر کرده سوال پيش نمي آمد! آيا اگر نوجواني سني مذهب ببيند جمعي بر حصير پلاستيکي سجده ميکنند برايش چنين سوالي پيش مي آيد که آيا سجده بر اين جايز است؟ قطعا خير! چون براي ايشان اصلا سجده بر غير زمين موضوع بحث نيست. اما اين روايات نشان دهنده مسئله ديگري هست.
يا اينکه نوشته بود پيامبر در آفتاب داغ يک سنگ رو در دست ميگرفت تا کمي خنک بشه و بعد بتونه بر آن سجده کنه! اين نشانه چيست؟ چرا پيامبر به جاي سرد کردن سنگ پارچه روي سنگ پهن نميکرد؟ قطعا براي ايستادن که چيزي پهن ميکردند(والا بايد آن سنگ ها رو هم خنک ميکردند تا نسوزند) چرا روي همان سجده نميکردند؟
و جالب تر از همه اينکه نوشته بود برخي صحابه که نميتونستند به سجده برند مسواک يا چوب عودي را در حين سجده از زمين بلند ميکردند و به پيشاني مي چسباندند! آيا اين غيز از مهر هست؟ البته ايشون تاکيدش روي اين قسمت بود که عده اي ديگر از صحابه ايشان رو از اين کار منع ميکردند اما آيا آن صحابه اين بدعت رو از خودشون خلق کرده بودند يا ريشه اي در سنت پيامبر داشته است؟ شايد پيامبر نيز گاهي تکه چوبي يا قطعه سنگي روي فرش قرار ميداده اند که اين صحابه چنين گونه اي از سجده کردن به ذهنشون رسيده بوده.
13 | محمد | | ٢٠:٠٣ - ١٥ خرداد ١٣٩١ |
ممنون ميشم اگر لينک هاي مربوط به آيتم شماره 7 رو بروز کنيد. با تشکر از مطالب خوبتون
14 | ميثم حيدري | | ١٦:٢٣ - ٠٦ آبان ١٣٩١ |
«عن عکرمة قال: صلي بنا ابن عباس علي درنوک قد طبق البيت يرکع ويسجد عليه فقلت أتصلي علي هذا؟ قال نعم، رأيت رسول الله ص يصلي ويسجد عليه». (السنن الکبري اثر بيهقي، 2/426) «از عکرمه گزارش شده که گفت ابن عباس بر فرشي که تمام اتاق را فرا گرفته بود (به امامت) بر ما نماز خواند و بر آن فرش رکوع و سجود نمود، به او گفتم: آيا بر اين فرش نماز مي‌گزاري؟ گفت آري، رسول خدا ص را ديدم که بر آن نماز مي‌گزارد و سجده مي‌کرد». «عن ابن عباس أنه صلي علي بساط ثم قال: صلي رسول الله علي بساط». (السنن الکبري، 3/437). يعني: از ابن عباس گزارش شده که بر فرشي نماز خواند سپس گفت رسول خدا ص بر فرشي نماز گزارد». در کتب شيعه نيز پاره‌اي از آثار آمده که با مندرجات بالا موافقت دارد و از مجموع آنها مستفاد مي‌شود که سجده بر غير خاک و سنگ نيز جايز است؟؟؟ در سنن کبراي بيهقي مي‌خوانيم: «عن ابن مسعود أنه دخل علي عتبة أخيه وهو يصلي على مسواک يرفعه إلى وجهه فأخذه فرمى به، ثم قال: أوم إيماءً ولتکن رکعتک أرفع من سجدتک». (السنن الکبري، 2/477). «از عبدالله بن مسعود آمده که او بر برادرش عتبه وارد شد در حاليکه وي نماز مي‌گزارد و بر مسواکي سجده مي‌کرد و آنرا بلند نموده بصورتش مي‌رساند. ابن مسعود آن مسواک را از او گرفت و بکناري انداخت سپس گفت: «در وقت سجده به اشاره سجده کن و رکوع تو بايد بلندتر از سجودت باشد (به هنگام سجود، سر خود را بيشتر خم کن)». و عبدالرزاق در المصنف آورده است که کسي از عبدالله بن عمر سؤال کرد: «أيصلي الرجل علي العود وهو مريض؟». آيا جايز است که مرد به هنگام بيماري، بر چوب عود نماز گزارد؟ ابن عمر پاسخ داد: «لا آمرکم أن تتخذوا من دون الله أوثاناً!! من استطاع أن يصلي قائماً فليصل قائماً، فإن لم يستطع فجالساً، فإن لم يستطع فمضطجعاً يومئ إيماءً». (المصنف، 2/476). «به شما دستور نمي‌دهم که غير از خدا بت‌هايي را انتخاب کنيد! هرکس توانايي دارد که ايستاده نماز گزارد پس ايستاده نماز را برگزار کند، و اگر نتوانست نشسته بخوان، و چنانچه قادر نبود خوابيده نماز گزارد، (و به هنگام رکوع و سجود) اشاره کند». بيهقي از خود عائشه گزارش نموده که رسول اکرم ص بر روي «بت» (البت جمعش بتوت بمعناي پارچة کلفت (= ثوب غليظ) يا بساط چرمي (= نطع) است)، يعني بساط چرمي نماز خوانده و از قول وي مي‌نويسد: «إني رأيته ص صلي يوم مطير ألقينا تحته بتاً» (السنن الکبري، 2/436). فساد اين عمل و نتيجة ناپسند آن (که به مُهرپرستي انجاميده) نيز در تاريخ اسلام تجربه شده و چنان عيان است که حاجت به بيان نيست!

پاسخ:
باسلام
براي جنابعالي متاسفيم كه هنوز معني سجده بر زمين را از مهر پرستي تشخيص نمي دهيد.
صدر و ذيل سخنتان با يكديگر تطابق ندارد از طرفي مي گوييد كه سجده بر فرش هم درست است يعني در مقابل مهر كه بر آنهم صحيح است و در پايان همان كاري كه در ابتدا پذيرفته ايد را مورد اتهام قرار مي دهيد بالاخره شما كدام طرفيد؟
معناي روايت اول اين است كه ابن عباس با ما بر لباسي كه در خانه انداخته شده بود نماز خواند و بر آن ركوع و سجود بجا آورد گفته آيا بر اين نماز مي خواني گفت من رسول الله را ديدم كه بر اين نماز مي خواند و سجده مي كرد. شايد جنس اين لباس از نوعي است كه سجده بر آن صحيح است در ثاني سند اين روايت بخاطر حضور عامر بن ابي الحسن در سند آن ضعيف است.
بقيه روايات هم ربطي ندارد و روايت ابن عمر هم به ما ربطي ندارد كه ايشان چه اعتقادي داشته است و اين چند روايت در صورت پذيرش سند آنها در مقابل روايات فراواني است كه سجده بر زمين را لازم مي داند. اما روايات شيعه را هم ذكر كنيد تا جواب آن را بدهيم
براي هر منصفي متن داده شده براي يافتن حقيقت كفايت مي كند.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
15 | بي طرف | | ١٦:٣٢ - ١٤ اسفند ١٣٩١ |
با عرض سلام من بي طرف هستم ونميخواهم طرف کسي رو بگيرم اما مرحوم حضرت ايت الله صادقي تهراني درتوضيح المسائلشان اورده اند مسأله‏ى 293- بنابراين اگر بپرسيد كه بر فرش يا زيلو مى‏توان سجده كرد، زيرا نه در حالت كنونى و نه هيچ حالتى ديگر قابل پوشيدن نيستند؟ بايد گفت آرى كه هرگز و هيچ گاه پوشيدنى نيستند، و تنها چيزهايى كه در روايات معتبره استثنا شده فقط خوردنى و پوشيدنى است، و آن‏چه قدر مسلم است پوشيدنى‏اى كه مشتمل بر تمامى جواهرات نيز هست، مورد استثنا مى‏باشد و بس. و آيا پوشيدنى، پوشش مكانى را، كه فرش و زيلو و مانند اين‏ها را نيز شامل است؟ طبعاً نه، و تنها پوشش لباس و كلاه و كفش و بالاخره پوشش زينتى بدن از مصاديق «پوشيدنى» است و بس. پس ايشان نيز سجده بر فرش رو جايز دانستند ايا مقلدان ايشان ميتوانند بر فرش سجده کنند من کاملا بي طرف هستم ونه طرف هيچکدام با تشکر که گذاشتيد نظر بدهم
16 | بي طرف | | ١٧:٠٩ - ١٤ اسفند ١٣٩١ |
ببخشيد جواب سوالم رو نداديد ايا با توجه به پاسخ ايت الله صادقي تهراني که اوردم مقلدان ايشان ميتوانند بر فرش سجده کنند؟وايا از نظر شما سجده بر مهر واجب است؟البته منبع از سايت ايشان بود يعني يک مقلدان ايشان اگر به جاي مهر ميتواند بر فرش سجده کند؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي؛ ايشان از مراجع تقليد جامع الشرائط و مطرح شيعه نمي باشند.
سجده بر خيلي چيزها صحيح است و لازم نيست حتما بر مهر باشد. مي توانيد در رساله مراجع جامع الشرائط ببينيد براي نمونه نظر آيت الله مکارم شيرازي را براي شما در ذيل ذکر مي کنيم :
مسأله 965ـ هنگام سجده بايد پيشانى بر زمين يا چيزهايى که از زمين مى رويد مانند چوب و برگ درختان باشد، ولى سجده بر چيزهاى خوراکى و پوشاکى هرچند از زمين برويد جايز نيست و همچنين سجده کردن بر فلزّات مانند طلا و نقره باطل است، امّا سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيدوسياه و حتّى عقيق اشکال ندارد.
در استفتائات ايشان آمده است : سجده بر فرش جائز نيست مگر بعنوان تقيّه و در مساجد اهل سنت.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
17 | بي طرف | | ١٩:٤٧ - ١٤ اسفند ١٣٩١ |
با عرض سلام ومعذرتخواهي اميدوارم که اين نظر بنده را مثل ساير نطرات نشان دهيد اول: با عرض معذرت من فکر ميکنم که ملاک پيروي از مرجع تقليد اين است که يا خود شخص مقلد تشخيص دهد که ان شخص اعلم است يا 2 نفر عادل که مقلد انها را قبول دارند ابگويند که اقاي فلاني مرجع تقليد است ودر طول تاريخ تشيع تا انجا که قديمي ها هم ميدانند دوم: ايشان شخص کم سواد وکم علمي نبودند و از شاگردان بزرگ علامه طباطبايي وايت الله خميني بودند وشما به اين پيام تسليت ايت الله خامنه اي به مناسبت درگذشت ايت الله صادقي تهراني توجه فرماييد درگذشت عالم متفكر و بزرگوار مرحوم آيت‌الله آقاي حاج شيخ محمد صادقي تهراني را كه عمري به تلاش علمي و قرآني گذرانيدند و آثار فراواني از خود به يادگار گذاشتند، حال چگونه ممکن است چونين شخصي بدون اينکه صلاحيت کافي داشته باشد توضيح المسائل چاپ کند لطفا از حرفهايم ناراحت نشويد من هم مقلد ايشان نيستم ولي نميشود همينجوري صلاحيت افراد رو زير سوال برد لطفا اين را نشان دهيد وپاسخ بدهيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي؛‌ در طول تاريخ مرجعيت شيعه، مراجع اعلم توسط ديگر مراجع مشخص مي شده اند و افراد از او تقليد مي کرده اند؛ گرچه علم قطعي و يقيني افراد نيز ملاک مي باشد اما راه معمول در ميان شيعيان از قديم معرفي فرد توسط اهل علم و خبره بوده است و در اين زمان اين افراد ايشان را معرفي نکرده اند و اين عدم معرفي، دليل علم پايين ايشان نيست بلکه افراد ديگري از ايشان در اين رشته علمي اعلم تر مي باشند. اين سخن به هيچ وجه تنقيص افراد يا بي اعتنايي به ايشان نبايد قلمداد شود. چاپ کردن رساله هم به هيچ عنوان مرجعيت افراد را ثابت نمي کند.
دوست عزيز در مورد چنين احکامي که افراد خلاف مشهور فقها فتوا مي دهند بايد طريق احتياط را رفت و از عَلَم کردن يک قول شاذ و نادر آنهم از عالمي که توسط اهل خبره جامع الشرايط تشخيص داده نشده است خود داري کرد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
18 | عليرضاموسوي تبريزي | | ١٠:٢٠ - ١٥ اسفند ١٣٩١ |
سلام عليكم. آقايان "گروه محترم پاسخگوي به شبهات" و"برادرگرامي وارجمند بي طرف" ممنون ازهردو ي شمامن ازسلسله بحث هاي علمي وخوب شمااستفاده نمودم وباعث شدباب جديدي به تحقيقاتم اضافه نمايم. وصلي الله علي سيدنامحمدواله.
19 | افشين خراساني زاده | | ١٢:٥١ - ١٢ خرداد ١٣٩٢ |
سلام. لطفا" در مورد اين جمله توضيح بيشتري مرحمت فرماييد:
وجالب تر آنکه بر اساس اصول علمي ثابت شده مر کز زمين مکه است و کعبه درست وسط زمين است. بنابراين سجده در نماز، بهترين راه تخليه سيگنالهاي مضر از بدن است.
چون مرکز کره در وسط آن است و با هيچ اصل هندسي نميتوان چنين درنظر گرفت که مرکز يک کره ري سطح آن قرار گيرد. با چه اصل هندسي ميتوان چنين درنظر گرفت که مکه مرکز کره زمين است؟؟
20 | بي طرف | | ١٤:٤٧ - ٢١ خرداد ١٣٩٢ |
با سلام مجدد لطفا به اين سوال من جواب دهيد که ايا از نظر شما سجده بر کاغذ هاي دفتر خط دار جايز است؟ يعني ميشود از دفتر يک برگ چند وبر آن سجده کرد؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي؛ سوالات شرعي را از سايت مرجع خود بپرسيد.
آيت الله سيستاني در اين مورد مي فرمايند:
مـسـالـه ۵۴۷ ـ اگـر كـاغذ نوشتن را از چيزى كه سجده بر آن صحيح است ـ مانند چوب و كاه ـ ساخته باشند , مى شود بر آن سجده كرد , و همچنين اگر از پنبه يا كتان ساخته شده باشد , ولى اگر از حرير يا ابريشم و مانند اينها ساخته باشند , سجده بر آن صحيح نيست و اما دستمال كاغذى فقط در صورتى مى توان برآن سجده كرد كه معلوم باشد از چيزى ساخته شده است كه سجده به آن صحيح است .
آيت الله مكارم شيرازي مي فرمايند:
مسأله 969ـ سجده بر کاغذ جايز است مگر آن که يقين داشته باشيم از پنبه يا چيزهايى ساخته شده که سجده بر آنها شرعاً جايز نيست و از آنجا که غالب کاغذها را در حال حاضر از چوب مى سازند و يا حدّاقل شک داريم از چه مى سازند سجده بر آنها جايز است.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
21 | مقدم | | ١٥:٣٣ - ٢٨ مرداد ١٣٩٢ |
با سلام از نحوه پاسخ گويي شما مشخصه که اصلا خلق و خوي اسلامي منتسب به دين پيامبر را نداريد لطفا خود را اصلاح کنيد و بعد پاسخ به شبهات را بدهيد ضمنا از کجا فهميديد که آقاي صادقي تهراني از مراجع جامع الشرايط نيستند؟ مگر ايشان از مراجع اعلم غير زنده نيستند که تقليد از وي بر کسانيکه که داراي قوه تشخيص هستند واجب است؟ با احترام

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي؛ ما همواره بخاطر اشتباهات و لغزشهاي خود از خداوند طلب غفران و بخشش داريم ولي از شما تقاضا داريم بار ديگر جوابي كه به نظر 17 داده شده را بخوانيد شايد منظور ما بيشتر براي شما روشن شود اگر باز هم بي ادبي از ما يافتيد با ذكر آن ما را راهنمايي نماييد.
مراجع اعلم همواره توسط جامعه مدرسين اعلام مي شوند كه عموم مردم به سخن آنها استناد مي شود اما اگر براي انسان فردي غير از اينها اعلم تشخيص داده شود همان براي او حجت است. اعلم بودن در مورد مراجع، عموماً مربوط به علم اصول و فقه مي شود شايد ايشان در ديگر علوم اعلم باشند اما در تقليد اين دو علم بيشتر ملاك است.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
22 | مهدي | | ٢١:٥١ - ٠١ آذر ١٣٩٢ |
سلام خدمت استاد گرامي
بعضي مي گوييند اهن و فلزات جزء زمين است چرا سجده بر ان صحيح نيست ؟؟
در جواب چه بگوييم

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

معيار و ملاکي که فقها درباره محل سجده (چيزهايى که سجده بر آنها صحيح است) از روايات استنباط مي کنند و آن‌را شرط مي‌دانند، چيزي است که نام «أرض» و زمين بر آنها صدق کند و يا از زمين برويد، لذا آهن ، طلا، نقره، عرفاً از اجزاي زمين شمرده نمي‌شود پس سجده بر آن صحيح نيست

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
23 | مصطفي | | ١٦:١٩ - ٠٩ آذر ١٣٩٢ |
سلام عليکم
سوالي برايم پيش آمده و آن اينکه چطور ما نميتوانيم بر روي قالي سجده کنيم ولي ميتوانيم گاهي بر روي قالي تيمم کنيم ؟؟؟
در حالي که تيمم هم بر روي خاک صادق ميشود
پيشاپيش اگر سوالم را در جاي مناسبي نپرسيدم عذر خواهي ميکنم نميدونستم بايد کجا بپرسم
الحمد لله الذي جعلنا من المتمسکين بولايه اميرالمومنين
يا علي عليه السلام

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

کسي نگفته است تيمم بر قالي صحيح است بلکه فقهاء فرموده اند: اگر خاک، ريگ، کلوخ و سنگ پيدا نشود، بايد به گرد و غباري که روي فرش و لباس و مانند اينهاست تيمم کند و اين تيمم بر گرد و غبار روي فرش است نه خود فرش لذا مراجع فرموده اند: اگر غبار درون فرش باشد بايد ابتدا با دست بر فرش زده تا غبار آن بر رويش بنشيند بعد تيمم کرد

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
24 | محمد | | ١٧:٤٥ - ١٦ آذر ١٣٩٢ |
سلام باتشکر بسيار جالب بود.
25 | محمد | | ١١:٣٩ - ١٧ آذر ١٣٩٢ |
با سلام
در مورد آيت الله دکتر صادقي تهراني که سايت وليعصر يا شايد هم حوزه علميه قم مي فرمايند مجتهد جامع شرائط يا مطرح شيعه نيست ف خب نظر خودشان است نظر خدا که نيست . اصلا حوزه علميه يا سايت ولي عصر يا شبکه ولايت ، ملاک سنجش افراد نيستند . خيلي مسائل و عوامل باعث مي گردد يک شخص چه مرجع باشد يا غيرمرجع مطرح شود هيچ وقت ملاك شهرت نيست . نهاد روحانيت يا حوزه عليمه قم که معصوم نيستند که هر حرفي را بزنند بپذيريم . حوزه علميه قم يک عده را قبول دارد و مي فرمايد آنها مجتهد جامع شرائط هستند و بزرگشان مي کند و مطرح مي شوند و با يک عده مخالفت مي کند .
26 | َعلي | | ٢٠:١٥ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
کاملاً موافقم.يادم هست که زماني آيت الله بهجت را در مشهد ديدم که مثل يک پيرمرد معمولي در حرم نشسته بود و نماز مي خواند و هيچ کس نمي دانست که او مرجع تقليد است. فردي به من گفت که "نگاه کن! آن پيرمرد رو مي شناسي؟ او مرجع تقليد است." اما پس از مطرح کردن ايشان توسط جامعه مدرسين، پس از فوت آيت الله اراکي(ره) ايشان شناخته شد. در مورد سجده بر فرش و غيره، اين فتوا فقط مختص آيت الله صادقي تهراني نيست.
27 | حسين جعفري | | ٢٤:٠٠ - ٠٩ تير ١٣٩٣ |
چرا شعيان از خود محمد پيروي نمي كند كه از صحابه ها پيروي ميكند ، مانند مهر كه محمد هيج وقت استفاده نكرده ؟

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اتفاقا اين سوال را ما بايد از شما بپرسيم که چرا مثل پيامبر صلي الله عليه و آله بر زمين و خاک سجده نمي کنيد و بر عکس بر فرش سجده مي کند آيا واقعا سيره پيامبر (ص) و صحابه واقعا اينچنين بوده است؟!!! بلکه اين شيعه هست که طبق روش حضرت بر خاک که يکي از مصاديق آن مهر است، سجده مي کند.

لازم به ذکر است از نظر شيعه، سجده کردن بر مهر لزومى ندارد، بلکه طبق سنت پيامبر صلي الله عليه و آله بر خاک، سنگ، چوب و هر چيزى که از زمين است، غير از معدنيات و خوردنى ها و نوشيدنى ها و پوشيدنى ها، بر هر چيز ديگر مي‌‌‌‌‌‌‌‌توان سجده کرد. بنابرين اگر کسى در بيابان نماز مي‌‌‌‌‌‌‌‌خواند،مي تواند هنگام سجده پيشانى را بر خاک بگذارد، و نمازش درست است.

اما اينکه امروزه چرا شيعيان بر مهر سجده مي کنند بخاطر اين است که چون سجده بر خاک در مساجد و در خانه ها با مشکلاتى همراه است، خاک را به صورت مهر در آورده که راحت تر باشد و مشکلى از نظر نظافت نداشته باشد توضيح بيشتر اينکه در زمان پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم ، کف‌ تمام‌ خانه‌هاي‌ مردم‌ و کف‌ مساجد فرش‌ نبود، بلکه‌ کف‌ آنها خاک‌ يا حداکثر حصير بود پس‌ نيازي‌ به‌ گذاشتن‌ چيزي‌ بر روي‌ زمين‌ براي‌ سجده‌ نبود و بر همان‌ خاک‌ يا سنگ‌ و يا حصير کف‌ اتاق، سجده‌ مي‌نمودند و اگر کف‌تمام‌ اتاق فرش‌ بود و يا اطمينان‌ به‌ پاکي‌ زمين‌ نداشتند، مقداري‌ خاک‌ را در دستمالي‌ قرار مي‌دادند و آن‌ را پهن‌ و بر روي‌ آن‌ سجده‌ مي‌کردند. همچنان‌که‌ در روايات‌ شيعه‌ آمده‌ است‌، امام‌ صادق عليه السلام قدري‌ از خاک‌ کربلا را دردستمالي‌ قرار داده‌ بودند و هنگام‌ نماز آن‌ را پهن‌ کرده‌ و بر آن‌ خاک‌ سجده‌مي‌نمودند.با گذشت‌ زمان‌، فرش‌ نمودن‌ کف‌ اطاق ها و مساجد با فرش‌ها زياد شد و از سويي‌ به همراه‌ داشتن‌ خاک‌ به‌ خاطر ريختن‌ و يا خاکي‌ شدن‌ لباس‌ها، قدري‌ مشکل‌ بود بخاطر همين برخي از مسلمانان مقداري‌ خاک‌ پاک‌ را گل‌ کرده‌ و سپس‌ خشک‌ نمودند تا همراه‌ داشتن‌ آن‌ آسانتر باشد و اين کار رايج‌ پيدا کرد بين فارسي‌زبانان‌ به «مهر» نام گذاري شد و دربين عرب زبانان به «تربت‌» نام گذاري شد

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
28 | ج ش | | ٢٠:٣٤ - ٢٩ تير ١٣٩٣ |
به نظر من مهر بدعت شيعيان براي جدا کردن خود از ساير مسلمانان هست سجده براي خداست و نفس کار مهمه چه روي فرش چه روي خاک اگر فرش و غيره اشکال دارد مهر هم ساخته دست بشر است وسجده بر ان جايز نيست
29 | bisetareh | | ٢٤:٢٧ - ٣١ تير ١٣٩٣ |
به نام خداوند
ج ش
به نظر شما توي مسجد که نماز ميخواني يا در خانه مگر ساخته بشر نيست؟پس چرا سجده در محلي ميگذاري که ساخته بشر است.؟آنجا چطور سجده جايز هست اما بر مهر که از خاک است نمي شود سجده کرد.
ياعلي
30 | اميرطاها | | ١٩:٤١ - ٢٠ مرداد ١٣٩٣ |
خطاب به چ ش وبرادران سني: وقتي خداوند آدم را آفريد به فرشتگان فرمان داد به آدم سجده کنند وهمه فرشتگان غير از ابليس سجده کردن
حضرت يعقوب و پسرانش بر يوسف سجده کردند. سوال: آيا فرشتگان وحضرت يعقوب چون غير خدا را سجده کردن کافر شدند؟ خير در ظاهر سجده بر آنها بود اما باطن سجده کردن براي خدا بود پس کسي کفر انجام نداده که شما داريد شيعيان را براي سجده بر مهر(خاک) کافر ميدانيد.
اگر قرآن خوانده باشيد که مطمئنم خوانديد ولي به معناي آن توجه نکرديد خداوند در قرآن در سوره فتح آيه 29 يک قسمت از آيه فرموده: (نشانه آنها (مومنان) در صورتشان از اثر سجده نمايان است) برادران عزيز شما اگر صد سال هم سجده بر فرش کنيد هرگز آثار سجده بر پيشاني نمايان نميشه و دوست عزيز که ميگه مهر ساخته دست انسان است بايد بگم فرش هم ساخته دست انسان است وشما هم بر فرش سجده ميکنيد.
پطور شما وقتي بر فرش سجده ميکنيد مسلمانيد و ما که بر مهر (خاک) سجده ميکنيم بت پرستيم؟ خواهش ميکنم مصداق آيه 5 سوره کهف نباشيد که خدا ميفرمايد: و نه آنها علم آن را دارند ونه پدرانشان؛ سخن بزرگي از دهانشان خارج ميشود ولي دروغ ميگويند
31 | محمدزماني | | ١٤:٤٧ - ٢٢ مهر ١٣٩٣ |
دررابطه استفاده از مهر اينجانب يه سوال دارم که از همه عزيزان و بزرگواران وسروران تمنا دارم ,استدعا دارم ,خواهش ميکنم در نظرات خود به اين سوال جواب دهند :در قرآن حکيم سوره فتح آيه آخر (29)که بسيار معروف است و نشانه هاي ياران پيامبر (ص) را بيان کرده (محمد رسول الله والذين معه اشدا علي الکفار رحمابينهم تراهم رکعا سجدا..)يکي از اين نشانه ها را ذر ادامه آيه آثار سجودمعرفي کرده است (سيماهم في وجوههم من اثر سجود) که در سنت هم به اين موضوع اشاره شده .سنن ترمذي بابي دارد که آمده است .در قيامت امت رسول الله (ص)را از اثرسجودميشناسند .حال سوال اين است که اثر سجود چگونه بر پيشاني ظاهر ميشود - با سجده برسنگ چوب نقش ميبندد يا با سجده بر قالي و فرش پديدار ميشود ؟؟؟
1 |با افتخار حیدری ام||١٠:٤٩ - ٣٠ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
باسلام.من با نظر آقای زمانی موافقم.آثار سجده فقط در اثر سجده های طولانی بر سنگ حاصل میشود وگرنه سجده روی فرش هیچگونه اثری بر روی پیشانی ندارد.
2 |lمحمد||٠٨:٢٥ - ١٠ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
با عرض سلام خدمت آقای زمانی عزیز
برادر عزیزم با تولانی نمودن سجده امکان اینکه جای مهر بر روی پیشانی بوجود می یاذ
3 |محمدزمانی||٠٨:٣٧ - ١٢ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
جناب آقا محمد مثل اینکه در جواب دادن خیلی هول شدی و عجله کردی . دست پاچه شدی و غلط املایی اول ابتدایی مرتکب شدی تولانی یا طولانی؟؟ بعدش در منابع از جمله بدایه والنهایه و مستدرک علی صحیحین آمده است حضرت رسول (ص) برسنگ سجده میکردند.
32 | يه شيعه | | ٢٣:٤٧ - ١٦ آبان ١٣٩٣ |
کل نطرات و جواب ها رو خوندم
به صورت کامل اشکاري يه عده از عزيزان خودشون رو به خواب زدن ، پس نميشه بيدارشون کرد
خيلي حرف واضحي هست
پيامبر خدا بر زمين و حصيري و خاک سجده ميکرده
در شيعه هم سجده بر زمين و هر آن چه از ان رويد جز خوردني و پوشيدني صحيح است
مهر هم همان خاک است که با آب به شکل گل خشکي به اسم مهر در اومده
ما هم به خاک پاکي که مهر اسم گرفته و ميتونيم تو جيبمون همراه داشته باشيم سجده ميکنيم
چه مشکلي تو اين کار وجود داره ؟
جز اينکه يه عده خودشون رو به خواب زده باشند و چشماشون رو بر روي حقيقت بسته باشند و به زور حرف حق رو نشنوند و به نا حق تفسير کنند
مثل اينکه ما بگم شما فرش پرستيد ! ولي خب ما نه خواب هستيم و نه خودمون رو به خواب زديم
يا علي
33 | مسلم | | ٢٢:٤٣ - ٣١ شهریور ١٣٩٤ |
سئوال من شیعه اینست
آن روز حصیر بود امروز موکت، اشکالی دارد یا خودتون رو مسخره کرده اید؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در نماز باید بر زمین یا آنچه از زمین روئیده مي شودسجده کرد که خوردنی وپوشیدنی نباشد و در زندگی امروزی چون خانه ها مساجد و سالن ها با موکت وفرش و امثال آن پوشیده شده است که سجده بر آنها صحیح نیست لذا از مهر و يا سنگ و يا حصير که از چوب باشد مي شود سجده کرد
اما موکت آيا جزء زمين است يا از چوب است که بشود بر آن سجده کرد؟!!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
34 | محمد زمانی | | ١٧:٤٧ - ٢٦ مهر ١٣٩٤ |
با عرض سلام و تسلیت - سجده رسول خدا (ص) برسنگ اولین حدیثی است که در این مبحث به نقل از مستدرک حاکم نیشابوری آمده است این روایت در کدام باب از این کتاب آمده است ؟؟ این مرد در بدایه النهایه نیز آمده است. با تشکر فراوان.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
این روایت به این صورت در قسمت «أول كتاب المناسك » آمده است
1740 أخبرنا أبو أحمد بكر بن محمد الصيرفي بمرو ثنا أبو الأحوص محمد بن الهيثم القاضي ثنا أبو سعيد يحيى بن سليمان الجعفي ثنا يحيى بن اليمان عن سفيان عن عبد الله بن عبد الرحمن بن أبي حسين عن عكرمة عن بن عباس رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم سجد على الحجر هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه
المستدرك على الصحيحين ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري الوفاة: 405 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1411هـ - 1990م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا ج 1 ص 646
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
35 | محمد زمانی | | ١٠:٥٠ - ٢٧ مهر ١٣٩٤ |
سلام برشما - سجده علی بساطه که در ابن ماجه و مستدرک حاکم آمده است به چه معناست ؟؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
شارحین این روایات بساط را به حصیر معنا کرده اند
كان يصلي على بساط أي حصير
فيض القدير ج 5 ص 225
صالحی شامی نیز گوید:
في سنن أبي داود تفسير هذا البساط بالحصير
سبل الهدى والرشاد ج 8 ص 104
همچنین نقل شده است
( كان يصلي على بساط ) أي حصير متخذ من خوص وعلى الخمرة وعلى الفروة وعلى الأرض وعلى الماء والطير وكيف اتفق ( ه عن ابن عباس ) واسناده حسن
التيسير بشرح الجامع الصغير ج 2 ص 277
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
36 | محمدزمانی | | ٢٢:٢٠ - ١١ آذر ١٣٩٤ |
ابرای جواب دادن به نظر بنده حقیر از فرط عجله کلمه طولانی را تولانی قید فرموده اید شاید هم این شیوه را درست میدانید . در ثانی در بدایه والنهایه و مستدرک علی صحیحین آمده است رسول اکرم (ص) برسنگ سجده میکردند . صحابه سنگهای داغ را در دست میگرفتند تا هنگام سجده سرد شود .
37 | محمد | | ٢١:٢٨ - ٢٧ دي ١٣٩٤ |
به نام خدا
سلام
بنده نمیدونم چرا اخیرا هرچی بیشتر راجبه این مسائل فکر میکنم و راجبش میخونم سوره ی بقره میاد توی ذهنم. احساس میکنم داریم تبدیل میشیم به قوم بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی. آیا خدا با نزول این سوره فقط خواسته داستان قوم حضرت موسی رو به ما بگه یا اینکه میخواسته بگه حواستون باشه که شما هم مثل اونها نشید؟!!

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
ما چيزي را انکار نمي کنيم و يا در خصوص چيزي بهانه نمي آوريم که خواسته باشيم مثل بني اسرائيل بشويم شما اين طرف قضيه را نيز نگاه بکنيد که حضرت موسي به امر الهي کاري مي کردند که را بهانه گيري بني اسرائيل گرفته شود لذا اگر در اين خصوص مباحثي مطرح مي شود جهت اتمام حجت و بيان حقيقت است تا کسي جلوي بهانه ها گرفته شود
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
38 | محمد | | ١٩:١٣ - ٠٣ بهمن ١٣٩٤ |
سلام
یه جواب کوتاه دارم برای اونهایی که اهل فکر هستند.
سجده بر زمین قطعا صحیحه..
زمین تشکیل شده از سنگ و خاک و گیاهان و آب و ...
سجده بر بخشی از زمین، سجده بر کل زمین حساب میشه.. فرقی نمیکنه اون بخش جدا باشه مثل مهر یا متصل به زمین باشه مثل قطعه زمین کوچکی که در بیابان سر رو برای سجده در اون میگذارند..
امیدوارم منظورم رو تونسته باشم منتقل کنم.
39 | مرتظی | | ٠١:٤٩ - ٢٤ خرداد ١٣٩٥ |
با تشکر از جناب شما
یک سوال داشتم که از خیلی وختا پیش به ذهنم خطور کده بود
وآن اینکه آیا خواندن نماز بالای جای نماز
بدون مهر اسکال دارد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
طبق سنت پيامبر صلي الله عليه و آله بر خاک، سنگ، چوب و هر چيزى که از زمين است، غير از معدنيات و خوردنى ها و نوشيدنى ها و پوشيدنى ها، بر هر چيز ديگر مي‌‌‌‌‌‌‌‌توان سجده کرد. بنابرين اگر کسى در بيابان نماز مي‌‌‌‌‌‌‌‌خواند،مي تواند هنگام سجده پيشانى را بر خاک بگذارد، و نمازش درست است.اما اينکه امروزه چرا شيعيان بر مهر سجده مي کنند بخاطر اين است که چون سجده بر خاک در مساجد و در خانه ها با مشکلاتى همراه است، خاک را به صورت مهر در آورده که راحت تر باشد و مشکلى از نظر نظافت نداشته باشد توضيح بيشتر اينکه در زمان پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم ، کف‌ تمام‌ خانه‌هاي‌ مردم‌ و کف‌ مساجد فرش‌ نبود، بلکه‌ کف‌ آنها خاک‌ يا حداکثر حصير بود پس‌ نيازي‌ به‌ گذاشتن‌ چيزي‌ بر روي‌ زمين‌ براي‌ سجده‌ نبود و بر همان‌ خاک‌ يا سنگ‌ و يا حصير کف‌ اتاق، سجده‌ مي‌نمودند
جهت اطلاع بيشتر به اين آدرس رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
40 | مسلم | | ٠٣:٣٦ - ٢٩ خرداد ١٣٩٥ |
لطفا یک توضیحی بدهید خوارج که شکست خردند به کجا رفتند به کدام نواحی ایران یا افغانستان ، یا جای دیگر؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
بعد از شکست خوارج، آنها به مناطق مختلف مانند يمن، بصره، عمان، بحرين و غيره و پراکنده شدند از جمله ورود آنان به سيستان و کرمان و نواحي آن منطقه بود حتي آنها اين مناطق را براي مقابله به عباسيان انتخاب کردند
جهت اطلاع بيشتر در اين خصوص به کتاب تاريخ سيستان تصحیح ملک الشعرای مراجعه کنيد
در خصوص رفتن آنان به مناطق ديگر به کتاب «الكامل في اللغة و الأدب» محمد بن يزيد المبرد رجوع کنيد
در اين کتاب مثلا آمده است:
فافعل، فأجمع القوم على الخروج، فمضى بهم نافع إلى الأهواز ( منطقه اي بين بصره ) در في سنة أربع وستين، فأقاموا بها، لا يهيجون أحداً، ويناظرهم الناس.
وكان سبب خروجهم إلى الأهواز
الكامل في اللغة و الأدب 3/ 206
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
  بعدی [1] [2]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها