2024 April 20 - شنبه 01 ارديبهشت 1403
آيا يك خانم شيعي مي تواند با يك فرد سني ازدواج كند ؟
کد مطلب: ٥٢٢٨ تاریخ انتشار: ٢٩ آبان ١٣٨٦ تعداد بازدید: 243300
پرسش و پاسخ » شيعه
آيا يك خانم شيعي مي تواند با يك فرد سني ازدواج كند ؟

سؤال كننده : سوده اميني

توضيح سؤال :

با سلام

يكي از مسائلي كه اخيرا توسط گروهي از برادران اهل سنت بر روي سايتي فرانسوي زبان مطرح شده بود اين بود كه مخصوصا شيعيان ايراني ازدواج با سنيها را ممنوع اعلام كرده اند . آيا فقهاي شيعه اين امر را مجاز دانسته اند ؟ لطفا نظر تني چند از اين بزرگان را اعلام بفرمائيد ؟

با تشكر .

پاسخ :

اما در بين اهل تسنن فتواي به حرمت ازدواج اهل برخي فرق با فرق ديگر مطرح شده است :

حرمة الزواج الحنفي من الشافعية

قال الشيخ أبو حفص في فوائده :

لا ينبغي للحنفي أن يزوّج بنته من رجل شافعيّ المذهب . وهكذا قال بعض مشايخنا ولكن يتزوج بنتهم . زاد في البزازية تنزيلا لهم منزلة أهل الكتاب .

البحر الرائق لابن نجيم المصري ، ج2 ، ص80 .

سزاوار نيست كه حنفي دخترش را به مردي از شافعي دهد-اينچنين گفته اند بعضي از اساتيد ما - ولي دختر از شافعي ها مي توان گرفت. در بزازيه گفته است جون ايشان مانند اهل كتابند!!!

اما در بين شيعه چنين مطلبي به عنوان حكم اولي موجود نيست و بلكه فتواي به جواز داده شده است :

ولعله أشار بذلك إلي ما في النكاح من عدم جواز تزويج المخالف المؤمنة مخافة علي دينها فلا يكون كفوا لها ولكنه كما تري ، لا يصلح بمجرد ذلك للخروج عن مقتضي العمومات جنسا ونوعا

جواهر الكلام - الشيخ الجواهري - ج 22 - ص 338

شايد كه اين مطلب اشاره دارد به عدم جواز ازدواج زن شيعه با مرد سني بخاطر ترس بر دينش پس سني كفو شيعه نيست . اما اين مطلب اشكال دارد ونمي توان به مجرد آن از عمومات ( روايات وادله مجوز ازدواج با اهل تسنن) خارج شد.

إلا إذا قلنا بحرمة تزويج المؤمنة من المخالف ، لأخبار دلت علي ذلك ... لكن الأقوي عدم التحريم .

كتاب المكاسب - الشيخ الأنصاري - ج 3 - ص 592

مگر اينكه بگوييم جايز نيست زن شيعه با مرد سني ازدواج كند چون رواياتي داريم ... اما اقوي ( فتوي) عدم تحريم است .

سؤال 1681 : المشهور أنه يكره تزويج الإمامية من المخالف ، ولهذا فالعلماء في الخليج ( حفظهم الله ) يمتنعون من اجراء العقد بينهما فلعل ذلك يكون رادعا للفتاة أو أهلها عن المضي في هذا الأمر ، والذي يحصل في بعض الأحيان أنهما يصران علي التزويج من بعضهما البعض أو أن الولي يشترط أن يكون العقد عند أحد علماء الإمامية ، ومع ذلك العالم يرفض والولي يصر علي ذلك ، وقد تحصل المعصية مع مواصلة الرفض فما هو برأيكم الحل المناسب ؟

التبريزي : ما ذكره المشهور من علمائنا حكم لتزويج المؤمنة نفسها من المخالف بعنوانه الأولي ، وأما بالنظر إلي بعض العناوين خصوصا ملاحظة أمر أولادها مستقبلا ، فاللازم أن لا تقدم علي أمر يخرج معه أولادها عن ولاية أهل البيت ( سلام الله عليهم ) إلي ولاية غيرهم فضلا عما إذا كان خوف من لحوقها بنفسها بولاية غيرهم قبل أولادها ، والله العالم .

بيان جواب سوال: مشهور (كراهت ازدواج زن شيعي با مرد سني ) حكم اوّلي است ( يعني ازدواج في نفسه حرام نيست ومكروه است) اما بانظر به بعضي از مطالب مخصوصا وضعيت آينده دختر ( حفظ جان ودين وي در آينده) لازم اين است كه عملي انجام ندهد كه موجب خروج اولادش از ولايت اهل بيت گردد. چه برسد كه خودش از شيعه بودن دست بردارد .

اين مطلب علت فتواي تمامي علمايي است ( كه بخاطر وضع موجود جامعه وفشار هايي كه بر دختران شيعه از طرف شوهران اهل تسنن ويا خانواده آنان وارد شده است كه حتي در بسياري موارد صدمات جسمي شديد ودر بعضي موارد صدمات جاني بر ايشان وارد آورده است ) ازدواج با برادران اهل تسنن را براي دختران شيعه جايز نمي دانند .

اكنون به بعضي از فتاوا اشاره مي نماييم:

1- آية الله العظمي خامنه اي:

سايت ايشان در بخش پرسشهاي متداول قسمت ازدواج و طلاق :

ازدواج با مرد سني

س: ازدواج زن شيعه با مرد سني چه حكمي دارد؟

ج) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد، مانعي ندارد.

2- آية الله العظمي مكارم شيرازي :

http://www.makaremshirazi.org/persian/modules.php?name=es&p=2&id=104

سوال: آيا من كه دختري شيعه هستم ميتوانم با پسري سني كه معتقد به خدا و پيامبران مي باشد و حضرت علي را "فردي" بزرگ مي داند و براي همه امامان احترام قائل است، اما به مسئله امامت آنطور كه ما اعتقاد داريم، معتقد نيست جايز است؟ بايد متذكر شوم كه احترام به تمامي امامان مي گذارد به عنوان افراد خاص.

جواب: احتياط اينست كه با آنها ازدواج نكنيد چرا كه تكليف فرزندان شما فردا از نظر مذهب مبهم خواهد بود.

3- آيةالله العظمي فاضل لنكراني رحمه الله:

جامع المسائل ج1 ص416 مسائل متفرقه ازدواج:

http://lankarani.ir/far/bok/view.php?ntx=037020#415

سؤال 1568 :آيا جايز است دختر شيعه به شوهر سنّي داده شود؟

جواب: بهتر است از اين كار اجتناب شود.

4- آية الله العظمي نوري همداني:

استفتائات ج1 احكام نكاح وطلاق

http://www.noorihamedani.com/noori/home.asp?Languageurl=1&Pageurlnumber=403&zone=0&location=none&idnumber=107#20

س 668: آيا ازدواج زن يا مرد شيعه با زن يا مرد سني جايز است، يا خير؟

ج: اگر مطمئن است كه هويت مذهبي خود را حفظ مي كند جائز است.

5- آية الله العظمي سيستاني:

بخش سوالها وجوابهاي سايت ازدواج دائم:

http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=757

سؤال: 1ـ آيا ازدواج يك دختر شيعه با مرد سني جايز است؟

2ـ در صورت جواز آيا نسل او سيّد باقي مي ماند يا از سيد بودن خارج مي شود؟

3ـ اگر مرد سني شيعه شود و والدين او سني باقي بمانند در آنصورت چطور ؟

پاسخ: 1ـ چنانچه بترسد كه بر اثر ازدواج با او به گمراهي بيفتد جايز نيست.

2ـ به هر حال چون شوهر سيد نيست نسل او نيز سيد (يعني از بني هاشم) نيستند.

3ـ در اين صورت مانعي ندارد

6- آية الله العظمي تبريزي رحمه الله: http://www.tabrizi.org/

جهت مشاهده متن استفتاء به سايت al-shia (لينك فوق) مراجعه و پس از انتخاب لينك fehrest.htm آيتم «نكاح» را كليك نماييد

سئوال 1474 ـ آيا ازدواج با كسي كه بر يكي از فرق اسلامي است ,صحيح است ؟

جواب بسمه تعالي چنانچه آن غير شيعه محكوم به كفر نباشد , ازدواج دختر شيعه با او صحيح است , لكن اگر خوف ضلالت و گمراهي باشد بايداجتناب شود , واللّه العالم .

7- آية الله العظمي گرامي:

http://www.gerami.org/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=9

سؤال : 85 ـ آيا جايز است دختر شيعه به شوهر سني داده شود ؟

جواب : چون معمولاً خوف زوال عقيده است جايز نيست تكليفاً ،گرچه باطل نيست وضعاً .

8- آية الله العظمي مظاهري :

رساله توضيح المسائل احكام ازدواج ، كساني كه ازدواج با آنها حرام است:

http://almazaheri.ir/Farsi/Index.aspx?TabID=0604&SectionNum=389&ChapterNum=133&ChapterName=ازدواج&BookNum=43&BookName=رساله%20توضيح%20المسائل-%20احكام&CompileNum=21&CompileName=در%20زمينه%20فقه

مسأله - مرد شيعه مي تواند با زن سنّي ازدواج كند و همچنين زن شيعه مي تواند به عقد سنّي درآيد ولي سزاوار نيست كه اين كار عملي شود.

9- آية الله العظمي محقق كابلي:

http://www.mohaqeq.org

س : 1256 - آيا ازدواج شيعه با سني غير متعصب جايز است؟

ج : بله، البته كراهت دارد اما اگر خوف انحرات داشته باشد جايز نيست.

10- آية الله العظمي سيد محمد صادق روحاني:

http://www.rohani.ir/estefta/ans.php?stfid=1775&subid=&merg=1

سؤال: آيا زن شيعه اثناعشري مي تواند با مرد مسلمان سني ازدواج كندياخير؟

جواب: ج: هو العالم؛ بلي مانعي ندارد.

11- آية الله العظمي سيد محمد حسيني شاهرودي:

استفتائات : احكام نكاح ، كساني كه ازدواج با آنها حرام است ، ناصبي و وهابي و سني:

http://www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71243&Cultcure=Persian&CaseID=33986&CategoryID=6572

سؤال 808 : آيا ازدواج زنهاي شيعه با سني و وهابيها جايز است ؟ اگر در منطقه اي همسر شيعه براي آنها يافت نشود آيا از آن محل مهاجرت كنند يا با مرد سني ازدواج كنند ؟ بر فرض ازدواج آيا اگر بطريقه مخالفين عقد خوانده شود صحيح است يا لازم است بطريقه شيعه عقد خوانده شود ؟

جواب : اما نسبت به وهابي ها و مطلق ناصبي ها كه دشمن اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) مي باشند ازدواج با آنها حرام است و نجس مي باشند ، بلكه از كافر و سگ نجس ترند ، لكن اگر وهابي اتفاقاً دشمن اهل بيت (عليهم السلام) نباشد حكم ساير سني ها را دارد و اما ساير سني ها كه ناصبي نيستند ، پس ازدواج با آنها كراهت شديد دارد و علي الاظهر حرام نيست و زن بايد مطمئن باشد كه شوهر در ديانت او تأثير نخواهد كرد و اگر از آن محل بيرون شود و با شيعه ازدواج نمايد بسيار خوب است و علي اي حال بايد به طريق شيعه عقد نمايد .



Share
401 | دختر شيعه | Iran - Shahr-e Qods | ٢٣:١٧ - ٣١ فروردين ١٣٩٢ |
من يك دختر شيعه هستم كه با مردي سني مذهب ازدواج كردم و فهميدم كه خيلي از ما شيعه ها بويي از مسلماني نبرديم و بيش از هر مذهب و فرقه ديگه اي تيشه به ريشه دينمون ميزنيم. يكم به مراسم عذاداريهامون دقت كنيد. ما دم از عشق حسين ميزنيم ولي به سخيف ترين شكل ممكن صداش ميزنيم. يا از حسين فقط يك لب تشنه و سر بريده ميدونيم. ولي از فكر حسين هيچي نميدونيم و نميخوايم بدونيم. چون در اون صورت در مقابل هيچ ظلمي نبايد ساكت بمونيم كه نميتونيم. ما مردم بدي هستيم كه كه هيچي نداريم بجز ادعا و واي بر ما كه خودمون رو از عالم و آدم برتر ميدونيم. واي بر ما
402 | الهام زارعي | Iran - Tehran | ٢١:٣٧ - ١٨ ارديبهشت ١٣٩٢ |
سلام من مي خواهم با پسري ازدواج كنم كه سني هست ولي پدرم مخالف هست آيا از نظر شرعي و قانوني درست نيست؟

پاسخ:
با سلام
خواهر گرامي
در اين خصوص با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
403 | خشايار عباسي | United States - Fremont | ٢٢:٠٣ - ٣١ ارديبهشت ١٣٩٢ |
با سلام و خسته نباشيد ميخواستم بدونم يک پسر مسلمان ميتواند با يک دختر علي اللهي ازدواج کند؟؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
مراجع تقليد ازدواج با علي اللهيان را كه به اهل حق معروفند جايز نمي دانند به عنوان نمونه به چند مورد از فتواهاي آنها اشاره مي كنيم :
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني: اگر فرقۀ مذكوره، حضرت امير المؤمنين عليه السلام را خدا بدانند يا منكر ضرورى دين مانند نماز و روزه و مانند اينها شوند كافرند و واضح است كه ازدواج با آنها جائز نيست و باطل است و اگر آن بزرگوار را خدا ندانند و منكر ضرورى دين هم نشوند چون انحرافات عقيدتى و اخلاقى و عملى بسيار دارند ازدواج با آنها محلّ اشكال است بلكه اجتناب از آن لازم است بلى افرادى از آنها كه قائل بشهادتين مي باشند و اقرار بعقائد باطله و انكار ضروريات دين از آنها ثابت نيست محقون الدم و مال و جان و عرضشان محترم است. جامع الأحكام (صافى)؛ ج‌2، ص: 97
آيت الله العظمي لنكراني: اگر نعوذ باللّه حضرت على عليه السّلام را خدا بدانند يا منكر معاد باشند يا منكر يكى از ضروريات دين مثل نماز يا روزه باشند كافر و نجس مى‌باشند و زن دادن يا زن گرفتن از ايشان جايز نيست.جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج‌1، ص: 390
آيت الله العظمي بهجت: جايز نيست.
جهت اطلاع بيشتر با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
404 | فريد سعيدي | Iran - Gorgan | ١٧:٥٥ - ٢٠ خرداد ١٣٩٢ |
السلام علي من اتبع الهدي.دوستان به جاي اينکه با هم بحثهاي الکي کنيد برويد به قرآن مراجعه کنيد که منبع مشترک همه ي ماست.و از آن هرچي که خود فهميديم عمل کنيم نه اينکه دوباره برويم دنبال تفاسيري که فقط به دنبال اثبات فرقه خود هستند.لطفا دنبال اخوندها نباشيم که اکثر آنها به خاطر منافع خود صحبت ميکنند.لطفا به قرآني مراجعه کنيد که لاريب فيه ميباشد.فقط کافيه معناي قران را بفهميم تا هدايت پيدا کنيم
405 | نادم وامانده | Iran - Zahedan | ١٠:١٧ - ٠٤ تير ١٣٩٢ |
با سلام نظر نمي دهم فقط خلاصه اي از زندگي نكبتبارم را مي گويم عضويك خانواده دوازده نفري كه همه دار وندارشان را درجنگ از دست داده بودند با پدري پير وكارگر بودم خانواده اي كه فكر ميكرد حسن ازداوج گرسنه نماندن بچه ها و كم شدن نانخور است سال 73 با يك سني عاشق پيشه كه بقول خودش به همه اديان احترام ميگذاشت حتي به الت پرستها وقولها داد كه به مذهب من احترام بگذارد وقسم خورد هيچگاه توهين يا بي احترامي به اهل بيت نكند سال73 ادواج كردم تا 7 سال بعد هم مشكلي نبود ولي حس مرا درك كنيد وقتي به من تذكر داد كه جلوي دخترم نماز نخوانم چون نمي خواست دختر م شيعه شود الان حدود20سال گذشته وقتي ببيند 4 فرزندم شيعه هستند مخالفت وتوهين وحتي كتك وتهديد وبي توجهي به خانه حتي از نظر مالي به حد اعلا رسيده در هر فرصتي بچه ها بحث ميكند وسعي دارد به انها بفهماند كه شيعه ها كافرند دين انحرافي زمان صفويه است سخت است كه در روز نيمه شعبان مذهبت مورد تمسخر قرار بگيرد جشنت را تمسخر كنند عزاداريت را تمسخر كنند كشتن برادران وخواهران هم مذهبت را حق بداند نميفهمي وقتي روز عاشوا عزادار امامت هستي يكي بياييد ونوار شاد بگذارد وبگوييد چهارديواري اختياري چه دردي داره سالهاست ميخوام ازاو جدا شوم ولي چگونه ميتوانم بچه هايم را سير كنم من كه نه درامدي دارم ونه كسي كه كمكم كند فقط اگر يكي پيدا ميشد به من كمك ميكرد حتي يك لحظه هم تحمل نميكردم شب و روزم شده گريه وخدا خدا كردن خواهر مسلمانم باور كن اوائل خانواده ام به ميگفتند توكه اين همه شيعه را قبول داري چرا شيعه نميشوي ميگفت بخاطر خانواده ام ولي حا لا ميگويد ان زمان جوان ونادان بودم ولي حالا به يقين مي گويم شيعه كافر است
406 | عبدالرحمن كورد | Iran - Sanandaj | ١٣:١٨ - ٠٤ تير ١٣٩٢ |
آقاي آذربايجاني شيعه! ما کردها بي ناموسيم! ما زن و دخترمونو ميديم به کومله ! آخه کومله که دشمن سرسخت شماهان البته شيعيان نه ها . من با شيعه کاري ندارم اما تو آذري که ميگي مردها اينجورين بدبخت کردها فقط از شماها رو بلند ميکنن آخه صيغه زاده تو مياي ميگي کرد ناموس نداره آخه مگه تو ميفهمي ناموس چيه . تو اصلا جرات داري گوشي خواهر مادرتو دست بزني که دم از ناموس ميزني؟ در ضمن خواهشا اسم حضرت علي (رض) به زبون کثيفت نيار اخه تو کي لياقت اسم بزرگ اميرالمونين رو داري . در ضمن آقاي (مومن عبداله) تو که ميگي فقط الله مگه تو فقط از خدا طلب کمک ميکني و دست به دامان اهل بيت که درود و رحمت خدا بر همشان باد و کساني ديگر که شما بهشان توسل ميکنيد نميشويد . من کسي که از به شيخين يا عثمان و عائشه و علي (رض) يا هر کس ديگر به جز خدا بشه رو نه سني ميدونم نه مسلمان (البته اهانت به عقيده اهل تشيع نشه) من در جواب اين برادر که ميگه فقط الله براي ما بسه و اين عقيده اهل سنت و جماعت که بجز الله رو کسي لايق پرستش و توسل نيست .البته من فقط جواب اين دو برادر رو خوندم و جواب دادم که کردها از نظر غيرت و ناموس زبان زدن و اونجوري که ايشان (آقاي آذربايجاني شيعه) از کردها ميگن انگار دل پري از کومله و دموکرات و اينا دارن اميدوارم حدسم اشتبا باشه!!!!!!!!!!! و در جواب دومبم ما فقط و فقط خدا رو داريم و اعتقادمونم اينه که اگه رسول الله (صلي الله عليه و اله و صحبه و سلم) مبعوث شدن فقط براي اين بود که مردم رو نجات بدن از شرک بسوي خدا نه اينکه خودشون و اصحابشون و اهل بيتشون مهمتر از خدا بشن . ما براي اصحاب رسول الله علي الخصوص همسران پيامبر و خلفاي راشدين و همچنين اهل بيت رسول الله که خداوند از همشان راضي باشه احترام خيلي خيلي زيادي قائليم و با لعن صحابه و همسران پيامبر توسط بعضي از برادران شيعه نه محبت و عشق اين بزرگوران در نزد 1 ميليارد و 600 ميليون نفر سني يا به گفته بعضي آقايان وهابي کم ميشه حتي به اندازه يه سر سوزن بلکه بيشتر عاشقشان ميشيم و نه با تعريف و تمجيد ما برادران اهل تشيع بجز عده ي خاصي مانند دکتر شريعتي مرحوم آيت الله برقعي آيت الله سيستاني آيت الله طالقاني و ....که مانند اهل سنت صحابه را گرامي ميداشتند به اين نتيجه ميرسن که لعن نزديک ترين اصحاب رسول الله درست نيست . االبته خيليام هستن از عزيزان اهل تشيع کهيچگاه به صحابه لعن و نفرين نميفرستند. حتي اهل تشيع به هفته اي که آيت الله خميني رهبر فقيد جمهوري اسلامي به نام هفته وحدت نامگذاري کردن بي احترامي ميکنن حتي به شخص آقاي خميني و همچنين يکي از فتواهاي آقاي خامنه اي رهبر شيهيان جهان اين بوده که نبايد به مقدسات اهل سنت اهانت بشه . خوب چطور بعضي از برادران شيعه اين فتواي ولي امرشونو گوش نميکنن .
407 | عبدالرحمن كورد | Iran - Sanandaj | ١٣:٢٣ - ٠٤ تير ١٣٩٢ |
البته برادراني مانند افشين خليل زاده و شيعه علي و آل علي هم هستن که ثابت ميکنن برادران اهل تشيع همگي اينجور نيستن و به عقايد هم احترام ميذارن دشمن اسلام نه سني نه شيعه بلکه اسرائيله اين تابلوه . رحمت و درود خدا بر آقاي خليل زاده و آقاي شيعه علي و آل علي که انقدر شعور و درک و فهم دارن که ادم لذت ميبره اين قبيل آدم شيعه علوي هستن. و خداوند ان شا الله برادري مانند momen abdullah رو هدايت کنه که به اعتقاد نه شيعه نه سني احترام نميذاره.
408 | عبدالرحمن كورد | Iran - Sanandaj | ١٣:٣٥ - ٠٤ تير ١٣٩٢ |
لعنت خدا بر کسي که دنبال اينه که وحدت بين شيعه و سني رو تضعيف کنه (البته نه شيعه صفوي و سني اموي) بلکه شيعه علوي و سني نبوي که واقعا ميفهمن که وحدت ميان اين دو گروه مسلمان يعني نابودي صهيونيست و دشمن اسلام . من فقط ناراحتم که اون آذربايجاني بدون مدرک کورد را محکوم به چه چيزايي کرد منم خيلي چيزا راجب برادران آذري شنيدم اما الان بي مدرک جرف بزنم و از رو غرض الکي آبروي يه قومو به بازي بگيرم جواب خدا رو چي بدم؟ سني هم مانن شيعه عاشق اهل بيتيم و تا امام يازدهم براي ما واقعا محترمم و کسي که کوچکترين اهانتي به اهل بيت (ع) بکنه خدا لعنتش کنه و حتي شخص خودم که الام 15 شعبانه تو دانشگاه کلاسمون که همه ترکن اهل تشيع به همه عيدشونو تبريک گفتن شايد من اعتقادي که شيعه بر وجود امام دوازدهم داشته باشه نداشته باشم اما انقدر براشون احترام قائلم که حدو مرز نداره . و بخاطر همين دوستانم وقتي رفتار منو ميبينن اونام با وجود اينکه به عمر و ابوبکر و و عثمان و عائشه و .... (رضي الله اجمعين) اعتقاد ندارن بهشون احترام ميذارن . واقعا از سني و شيعه اي که به حق و فکر هم احترام نميذارن حالم بهم ميخوره .
409 | سلام بر قاتل ... | Germany - Nuremberg | ١٥:٣٢ - ٠٤ تير ١٣٩٢ |
سركار خانم محترم صاحب كامنت 405 هرگز به خود نگوييد «وامانده». شيعه امام علي (عليه السلام) هرگز وامانده نيست. وامانده کساني هستند که به جاي علم و دانش اساس دين آنها توحش و درندگي است. مثل شما مثل اسماء و دخترش هستند که به اجبار زمانه به زوجيت دو جبار درآمدند. برعکس، بنده عقيده دارم که شما از پيروزمندترين و موفق‌ترين و سرافراز ترين زنان دنيا هستيد که چنين شجاعانه ،يک تنه و در تنهايي در مقابل طاغوت ايستاده‌ايد. شما باعث افتخار دين اسلام هستيد. شما پيرو همان ابراهيمي (عليه السلام) هستيد که در دل آتش دينش را حفظ کرد، شما پيرو حضرت موسي (عليه السلام) هستيد که در منزل کفر دينش را حفظ کرد، شما پيرو امامان معصوم (عليهم السلام) هستيد که در ميان کفار و ملحدين، پرچم اسلام را حفظ کردند. پس شما نه تنها وامانده نيستيد، بلکه پيروز و سرافراز هستيد. بياييد باهم براي هدايت شوهر شما دعا کنيم. يا علي
410 | Momen Abdullah سلام بر قاتل ... | Germany - Nuremberg | ١٥:٣٥ - ٠٤ تير ١٣٩٢ |
جناب عبدالرحمن کورد فرموده‌ايد «جز الله رو کسي لايق پرستش و توسل نيست» مگر الله متعال وسيله است؟
411 | الميرا | Iran - Tabriz | ١٥:٥٥ - ١٠ تير ١٣٩٢ |
ببخشيد سلام بر قاتل عمر منظورتون چيه/شما خجالت نميکشيد که نديده تهمت ميزنيد واي بر شما
412 | ناشناس | Iran - Sanandaj | ٢١:٠٣ - ١١ تير ١٣٩٢ |
سلام آقاي عبدالرحمن کورد شما انسان دلرحم و مهرباني هستيد ولي بايد بگويم آن نظر شماست و عده اي که اصرار دارند سني باشند ! بنظر مي رسد شما سني هستيد و درس حوزه خوانده ايد اين چيزها را ميگوئيد و در کلاس به شما ياد داده اند ولي مسلمانان کردستان حتي يک نفر پيدا نمي کنيد شيعه را صفوي و علوي بخواند و کلا همه شيعه را نامسلمان مي دانند روزهاي عاشورا و تاسوعا و نيمه شعبان و اين مراسمات شيعي کلي تمسخر مي کنند از بچه 7 ساله تا پيرمرد 80 ساله در جمع خانوادگي و درجمع دوست و اشنا و همکار جز شوخي و طنز و متلک و خنده و لعن کردن کار ديگري نمي کنند حتي به اذان و نماز خواندن آنها مي خندند .............آيا شما خبر نداريد يا فقط مي خواهيد از طرف خود از شيعيان دلجوئي کنيد ؟ واصلا براي چه ؟ به چه دردي مي خورد ؟ شيعيان بدانند اينها را خيلي بهتر است تا ندانند و الکي خوش باشند و به راه نادرست خود پافشاري کنند آن خانم به نام نادم عملا متوجه شد و فهميد واقعيت چيست و ان شاء الله خداوند رحمان به شوهرش کمک کند و بچه هايش را از رفتن به مسير نادرست منصرف و اين خانم را به توبه و همراه شدن و اطاعت از شوهرش راهنمائي فرمايد .
413 | faride | Iran - Tabriz | ١٢:٥٩ - ١٢ تير ١٣٩٢ |
من يه دختر ترک وشيعه هستم ميخواهم با يه پسر کرد ازدواج کنم ولي جرات گفتن به خانواده ام رو ندارم چون ميدانم مخالفت ميکنن وخودم هم شيعه متعصب هستم نميدانم چکار کنم.

پاسخ:
باسلام
خواهر گرامي؛ اين ازدواج به صلاح شما نيست چون بلحاظ دين هم كفو همديگر نيستيد و بعداً كه فرزنداني داشته باشيد در مورد دين آنها، هم براي آنها و هم براي شما مشكلاتي را به همراه خواهد داشت و اختلاف اگر قبل از آن ايجاد نشود پس از آن حتمي است همچنين در ارتباطات خانوادگي هم موجب اختلاف شده و ناراحتي هايي را براي شما و فرزندان و والدينتان بهمراه خواهد داشت لذا بر خدا توكل كنيد و در اين راه سعي كنيد از ارتباطها و نشست و برخواستهاي خلاف شرع با جنس مخالف دوري كنيد و خود را از هوسهاي ناپاكان دور نگه داريد و عاقلانه تصميم بگيريد. دين شما همانند گوهري است كه بايد در مورد حفاظت از آن حساس باشيد، لذا توصيه مي شود از اين كار صرف نظر كنيد و مذهب و دين خود را در معرض نابودي قرار ندهيد، شايد ايشان بلحاظ اخلاقي مشكلي نداشته باشد و حتي در مورد دين شما هم به شما اطمينان بدهد ولي بايد بدانيد كه افراد ولو در اين كار صادق باشند در ادامه تحت شرايط مختلف بر شما فشار آورده و عرصه را بر شما و فرزندانتان در تغيير دين تنگ خواهند كرد، مضاف بر اينكه بسياري از آنها دروغگو و هوسران و يا دزدان عقيده اند كه شما طعمه آنها قرار گرفته ايد اگر در ارتباط خود تجديد نظر نكنيد هر آن شما و دين شما را به رسوايي مي كشند توصيه مي كنيم در اين كار از افراد مورد اطمينان و مشاوران دلسوز و متعهد كمك بگيريد.
كلام آخر اينكه اميدواريم آنچه مورد رضايت الهي است و باعث رو سفيدي شما نزد فاطمه زهرا سلام الله عليها مي باشد در مورد شما اتفاق بيفتد و خداوند به شما همسر و فرزندان صالح عنايت نمايد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
414 | حسين | Iran - Āstārā | ٠٢:٢٨ - ٢٠ تير ١٣٩٢ |
ميخوام يه چيزي خدمت همتون عرض كنم در زمان ظهور اسلام نه شيعه بوده نه اهل تسنن وتمامي پيامبران و امامان هم عرب زبان بودند پس دست از اين مسخره بازيها برداريد و به خود بيايد اينقدر ساده نباشيد اينها همش باسه گمراه كردن شماهاست اسلام يكي است نه صد تا اسلام در اديان مختلف من نميدانم شماها خدا را ميخواهيد پرستش كنيد يا امامان يا پيامبران را واقعا كه..........
415 | ناشناس | Iran - Qazvin | ١٠:٣٧ - ٢٢ تير ١٣٩٢ |
اگر مردي مسيحي باشد وبعد مسلمان شود باز هم ازدواج يک زن مسلمان با ان حرام است؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
ازدواج بايد بعد از مسلمان شدن آن شخص باشد كه در اين صورت اين ازدواج حلال است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
416 | محب عمر رضي الله عنه | Iran - Tehran | ١٢:٢٣ - ٢٩ تير ١٣٩٢ |
اقايون مهرداد و شاه عباس و حيوون هاي شبيه اون.درکتون از دين چيه؟اينه: که بريد قبرستون از مرده ها درخواست کنيد. يا فلاني منو شفا بده! يا يه چيز ديگه شبيه اون. در حالي که الله پاک از اون مرده اي که ازش درخواست ميکنيد هم از رگ گردن نزديک تره.هم بينا تره. هم شنوا تره. همبخشنده تره. هم مهربون تره و و و و و و! قرآن ميگه: که *بسم الله الرحمن الرحيم*.ولي شما درست درکش نکرديد. ايا تا الان شنيدي که يه اهل سنت (وهابي هاو... رو نميگم) به امامان شما توهين کرده باشه. وجدانا بگيد. ولي ورد زبون هر عالم که نه جاهل شيعه اينه . که ..... لعنه الله عليه. بعدش از وحدت حرف ميزنين......
چطوره که وقتي ملت بحرين ميخواد انقلاب کنه ميگيد انقلابي! ولي وقتي ملت سوريه ميخواد انقلاب کنه ميگيد تروريست هاي تکفيري!!!!!!!!!!!!..........
کجاي قرآن از صيغه کردن(ازدواج موقت) گفته؟ کجاش.... اگه قرآن گفته من با کمال ميل همين فردا يکي رو صيغه مي کنم!
اولين اذان زماني بود که حضرت علي يک نوجوان بود ... ايا پيامبر گفت که وسط اذان بگو اشهد ان علي ولي الله.علي حجت الله.معني عام حجت ميشه (دليل)*و معني ولي ميشه ( سرپرست) برو تو اينترنت سرچ کن.اگه دروغه بگو دروغه....
دوس داريد خوهر تون صيغه بشه بعد از اين دست به اون دست بشه؟ههههه صيغه يعني خنده..ميگين حضرت فاطمه رو حضرت عمر به خاطر يه تيکه زمين کشته و بچه ي داخل شکم حضرت فاطمه (س) هم سقط شده؟ يعني حضرت عمر (رضي الله عنه)) به خاطر يه تيکه زمين.... خنده که نه.اين اعتقادات شما گريه داره گريه!!!
بي شعور نماز و روضه ي ما ارزش نداره يا شما که با يه انگشت سرت رو مسح مي کني . پا هاتم يه دس ميگشي تا نمازخونتون بوي .... بده.!!!!!!
برو اعتقادات اهل سنتي که تا به امروز داري بهش توهين مي کني رو بخون . بعد فک کن بگو سني باشي بهتره يا شيعه.
417 | مسلمان | Iran - Sanandaj | ٠٥:١٤ - ٠٣ مرداد ١٣٩٢ |
چرا بعضي از نظرها رو تأييد نميکنيد ؟!! خواهشاً همه رو بذاريد . من که به کسي توهين نکردم . اگه هم نمي تونيد جواب بديد بذار همه بدونن .
418 | mehr | Iran - Tehran | ٠٤:٥٦ - ٠٥ مرداد ١٣٩٢ |
من دختر شعه هستم که مخام با مرد سن ازدواج کنم . مگه چه اشکال داره . هر دو مسلمانم و به عقاد هم احتررام مذارم . در رابطه با فرزند هم قرار گذاشتم سن بشه . مگه آدمت رو با سن بودن ا شعه بودن مسنجن . مگه همه شعه ها انسانها معتقد و پاک هستن ا همه سن ها بد هستند .

پاسخ:
خواهر گرامي
شما اگر شيعه هستيد ، بايد در اين باره از نظر مرجع تقليد خود تبعيت کنيد . اگر مرجع تقليد شما اجازه مي دهد ازدواج کنيد . اگر اجازه نمي دهد ، ازدواج نکنيد . البته اگر براي نظر مرجع تقليد خودتان احترام قائل هستيد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
419 | رها | Iran - Tehran | ٠٨:٣٩ - ٠٥ مرداد ١٣٩٢ |
سلام.من 2 سال است با آقايي آشنا شدم که داراي مذهب سني شافعي است و خودم هم شيعه هستم.اين آقا از هر نظر اخلاقي باب ميل من است و آدم خوب و با فهم و شعوري است و خيلي همديگه رو دوست داريم اما هيچ وقت در مورد مذهبمون با هم صحبت نکرديم و هيچ سختگيري در اين رابطه نداريم.براي ازدواج کمي ميترسم خانواده ام سر اين موضوع خيلي تعصبي هستند و کاملاً مخالفت مي کنند اما هيچ جوره نميتونيم از هم جدا بشيم.خواهش مي کنم و ممنون ميشم راهنماييم کنيد

پاسخ:
با سلام
خواهر گرامي
ما در اين مقاله نظر مراجع تقليد شيعه را آورده ايم . شما مقلد هر کسي که هستيد طبق نظر ايشان عمل کنيد.
در ضمن ريگي هم عاشق زنش بود؛ اما او را به خاطر شيعه بودن در خواب سر بريد!!! . احساسات خود را کنترل کنيد زندگي را ساده نگيريد . اختلافات اعتقادي بدترين نوع اختلافات است و مشکلات را در زندگي ايجاد خواهد کرد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
420 | محسن | Iran - Tehran | ٠٨:٣١ - ٠٦ مرداد ١٣٩٢ |
90 درصد کساني که گفتن ما دختر شيعه هستيم وميخوايم با پسرسني ازدواج کنيم فقط خواستند قسمت پاسخگويي به شبهات رو سر کار بزارن

پاسخ:
سلام عليکم
برادر گرامي
بر فرض صحت گفته شما ، ما مجبور هستيم به خاطر همان ده درصد ، پاسخ همه آن ها را بدهيم .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
421 | bisetareh | Iran - Qom | ١٣:٠٣ - ٠٦ مرداد ١٣٩٢ |
عبدالله 405 شما قايل به احترام به تمامي اصحاب وهمسران پيامبر وخلفاي راشدين واهل بيت هستيد لطفا روشن کنيد چطور ميشود احترام همسران واصحاب وخلفا رو داشت در اين بين چند نقاقض هست لطفا توضيح دهيد برخي از همسران پيامبر برخي ديگه رالعن کرده اند
2عايشه عثمان رالعن ميکند3 معاويه تن محمد ابوبکر رادرجسد خر ميسوزاند4معاويه چند تن از اصحاب راشهيد ميکند5 عثمان ابوذر را تبعيد ميکند6عايشه بر خليفه الله ميشورد که از اهل بيت است 7- عايشه جنازه حضرت امام حسن را تير باران ميکند8-ابوبکر تني از اصحاب را که زکات نداده اند ميکشد اگه خودشون ديدن نميشه به هم احترام گذاشت وهمديگه رو لعن ميکنند ما بايد بالا نصبت عين خر سرمون رو بندازيم زير بگيم همه خوبند مگر ميشود دوگروه که هم رو لعن کنند وباهم ميجنگند وهم رو قبول ندارند خوب باشند
ياهردوگروه يا يک گروه بد هستند وماطبق تطهير اهل بيت وقرآن وحديث ميتوانيم بفهمييم امام حسن وحضرت علي برحق هستند کسي که بر علي وبر حسن شوريد باطل است در لعن عايشه ازعثمان هردوباطلند چون عايشه ثابت شد بر حق نيست وعثمان چون غاصب ولايت بود و چون ابوذر راتبعيد کد باطل هست خلفاي راشد چون غاصب حق حضرت علي بودند باطلند اولي ودومي چون بر دخت پيامبر سخت گرفتند باطل است قضيه بسيار روشن است پس يک صفحه الکي بما نخورون همه خوبند
422 | كورد | Iran - Īlām | ١١:٣٠ - ٠٧ مرداد ١٣٩٢ |
جواب به مجيد م علي

مجيد م علي جان خودت تو که از همه چيز باخبري!! بگو ببينم شيعياني که شتر سواري بلد نيستند هم با لباس سفيد نوراني(لابد منظورت ديشتاشه عربيه !!!!!!!!) در حين شترسواري پشت سر مولا الموحدين در روز قيامت قرار ميگيرند؟!! آخه من يه شيعه هستم که رشته ورزشيم اتومبيلرانيه !!! ماشين من کجا و شتر کجا اي واي خداي من؟!!!
423 | ابوالفضل | Germany - Falkenstein | ٢٤:٠٥ - ١٤ مرداد ١٣٩٢ |
با سلام خسته نباشيد.اگر کسي به دين يا مذهب ديگري توهين نکند جواب توهين هم نميشنود لطف کنييد همه به کار خود برسيد شيعه امامان خود را واسطه در برابرخداقرار ميدهد يعني خدا به احترام امام حسين که زحمت ورنج کشيده درراه تو حاجت مارا برآورده کن اگر صلاح باشد همين امام حسين درراه خدا همه کس وهمه چيزکه داشت فدا کرد حتي به طفل 6ماهه آقا کمي آب ندادن همين براي آدم بس هست که به ديني که از حيوان صفت ها ماننده احترام نگذاردبس کنييد. الله محمد ص علي فاطمه حسن حسين ع مددي يا مهدي
424 | خشمگين | Singapore - Singapore | ٠١:٥٠ - ١٥ مرداد ١٣٩٢ |
بسم الله الرحمن الرحيم...بدون مقدمه ميخوام يه انتقادي بکنم از روحانيون شيعه...من چندوقت پيش توي يکي از اين سايت هاي اجتماعي داشتم چت ميکردم و به نکته جالبي رسيدم ...من حدودا با ده نفر از سني هاي غيرايراني که اغلب مال هند و اندونزي بودند بر سر بحث شيعه و سني داشتيم بحث ميکرديم اطلاعات هرده نفر آنان تقريبا مثل هم بود و از اونجاکه همشون حنفي بودن پس تمام اين اطلاعات رو علماشون بهشون منتقل کرده بود...اطلاعات اونا از شيعه چنان غلط بود که من فکر ميکردم که اينا وهابي هستند...مثلا ميگفتند که چرا شيعه ها توي اذون به جاي اشهد ان محمدارسول الله ميگن اشهد ان عليا رسول الله(نعوذ بالله) و ميگفتن که چراشما علي رو پيامبر ميدونين يا اينکه ميگفتن که چرا شيعه ها بعداز نماز سه بار سرشون رو به چپ و راست تکون ميدن و ميگن خان الامين(که يعني جبرئيل در رساندن وحي به.پيامبر خيانت کرده و اون رو به علي داده)و هزاران اطلاعات غلط ديگه که هيچ کدومشون به هيچ وجه صحت نداره البته من به اونا گفتم که اين چيزا حقيقت نداره و کلي براشون توضيح دادم...اما گله ي من از روحانيون شيعه اينه که چرا نميان و تبليغ کنن و تاکي ميخوان دست رو دست بزارن که برخي علماي سني با دادن اطلاعات غلط به پيروانشون اوناروضد شيعه تحريک کنه و درعوض علماي ما بيان و همينطوربگن که ما باهم برادريم و نبايد باهم نزاع کنيم ...اي علما سني سلفي و غير سلفي نداريم تقريبا همشون اعتقادات شيعه از جمله عزاداري براي سيدالشهدا و معصومين رو مسخره ميگيرن و شمشير رو از رو بستن ولي ما همينطورميگوييم که نبايد وارد نزاع شد و همينطور بايد بنشينيم و شاهد کشتن شيعيان در عراق و جآهاي ديگر باشيم..مشکل اينست که آقايون حتي نتوانسته اند به روي سني هاي ايران تاثير بگذارند و مثلا بلوچ ها ريگي ملعون را قهرمان خود ميدانندوکردها نيز در کل شيعه را مشرک ميدانند...اميدوارم که اين آقايان سر عقل بيايند و اينقدر ترسو نباشند...والسلام
425 | **** | Iran - Tehran | ١٦:٢٢ - ١٧ مرداد ١٣٩٢ |
اگربايک پسرسني دوست باشي وقصدازدواج داشته باشن هردوولي دخترشيعه مرجع تقليدنداشته باشدتا بفهمد ک ازدواج درست است يا خير بايدچ کارکرد
426 | بي طرفف | Iran - Ahvaz | ١٤:٠٤ - ٢٢ مرداد ١٣٩٢ |
من نظر خانم 33رو قبول دارم .من شيعه هستم.و قران رو قبول دارم.شما که اينقدر درگير مذهبين مگه اون زمان بودين که اينقدر با اطمينان ميرين جلو؟ما شيعه هستيم و فقط اسممون مسلمونه .حرم امام رضا اومدين؟مث قصره در صورتيکه خيليا يه سقف بالا سرشون نيست.عقل به ما ميگه چيزي که با چشم خودت نديدي رو باور نکن.واسه همون من فقط قرانو قبول دارم.حالا هر کي مياد واسه خودش يه جور تفسير ميکنه.
427 | محمد علي | Iran - Tehran | ١١:٥٠ - ٢٣ مرداد ١٣٩٢ |
از اينکه در ميان مردمي (چه شيعه و چه سني) اينقدر بي ادب و گستاخ زندگي ميکنم متاسفم . عقايد هرکس براي خودش محترمه شما که مسلمان هستيد و پيرو ايين رسول الله چرا به نواميس هم توهين ميکنيد ما عرب و ترک و کرد نداريم همه ايراني هستيم . کمي خجالت هم خوب است .
کوروش بزرگ پادشاه ايران ميگويد: در کشور من هرکس ازاد است هرخدايي را که ميخواهد بپرستد مشروط بر انکه به خداي ديگري توهين نکند . اين گفته ذوالقرنين است . کمي تامل و تفکر هم بد نيست . هرچه را که گفتند که نبايد کورکورانه تکرار و تقليد کرد.چه مراجع شيعي چه مفتي هاي سني
428 | بي نام | Iran - Tehran | ١٩:٠٢ - ٢٤ مرداد ١٣٩٢ |
با سلام من يک دختر ترک و شيعه هستم ميخواستم با يک پسر سني که تصميم دارد شيعه شود ازدواج کنم ولي خانوادم راضي نيستن اگه امکان داره راهنمايي کنيد
429 | مجاهد محمد رسول الله | Iran - Hashtrūd | ١٢:٣٠ - ٢٥ مرداد ١٣٩٢ |
بسم الله الرحمن الرحيم
درود خدا بر امت اسلام
اي برادران بازگرديد به سوي وحدت كلمه كه همان خدا و رسول و كتاب آسماني مشترك است اين جدل هاي شما همش به سود دشمن اسلام و قرآن يعني آمريكا و صهيونيسم است.من ترك آذري ام ترك با كرد برادرند همان طور كه شيعه با سني برادر است چرا شما به جاي مشتركات زيادي كه داريم فقط به ابراز اختلافات مي پردازيد برادران برگرديد به سوي وحدت كلمه كه همان قرآن و عترت رسول الله هستند.
430 | نازلي | Iran - Nā’īn | ١٣:٥٥ - ٢٥ مرداد ١٣٩٢ |
باسلام.بي نام هم زبان من نکن اينکارو شما ميگي تصميم داره.................حالا کوتا تصميمش عملي باشه
بدون خيلي از اين آدما بعد ازدواج از حرفاشون برميگردن.اگه واقعا ميخواد شيعه شه که هيچ وگرنه خونوادت هرچي صلاح ميدونن مايه خوشبختيته
وگرنه جز بدبختي چيزي نيست.بدون تو اعتقاداتت با اينا فرق ميکنه ولعنت ميکني هر کسيو که اهل بيت رسول خدا رو اذيت کردن وشهيدشون کردن
عاقلانه فکرکن.عشق فوقش تا 1سال ادامه داره بعد اون تازه ميفهمي همه چي کشکه وتويي ويه دنيا تحقير
431 | مجيد م علي | Sweden - Stockholm | ١٦:٣٥ - ٢٦ مرداد ١٣٩٢ |
الله اکبر با سلام خانم بي نام چند تا کتاب بهش بده بخونه ... خودتم بحون بعد امتحانش کن و سوالتي از اين کتابها ازش بکن .... بعد تصميم بگير 1 ) المراجعات : http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=125 2 ) شبهاي پيشاور http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=126 3 ) انگاه که هدايت شدم http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=78 لبيک يا صديق الاکبر علي ابن ابي طالب لبيک يا فاروغ الاعظم علي ابن ابي طالب لبيک يا ذوالنورين علي ابن ابي طالب لبيک يا علي
432 | آريانا | Iran - Khorramshahr | ٢٠:١٧ - ٣١ مرداد ١٣٩٢ |
عزيزان من دوستان بي‌نهايت نازنين، اي عاشقان خدا بي واسطه، اي خليفه‌هاي جان، شما را به خدا اينقدر به پر و پاي هم نپيچيد به خدايي خدا همة مخلوقات يك آفريننده هستيم و بس كاش به جاي اينهمه نفاق و جدايي درس عشق از زمين و زمان مي‌گرفتيم اميد دارم روزي تمامي اين اختلافات تموم بشه و ما عاشقانه به هم نگاه كنيم و دوستانه به هم سلام كنيم و با تمام وجود به هر آنچه هستيم احترام بگذاريم برادران من خواهران عزيزم برايتان از خدا سلامتي و عشق و بخشش و فروتني ميخواهم باشد همه در كنار هم به زيبايي زندگي كنيم. همه تونو دوست دارم كاش شما هم همه رو دوست داشته باشيد.
433 | مسلمان | Iran - Maḩallāt | ٠٢:١٤ - ١١ شهریور ١٣٩٢ |
اونقدر زندگي رو براي ما مسلمونا سخت کردين که آدم نميتونه با برادر يا خواهر دينيش ازدواج کنه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فقط ميتونم بگم خدايا ظهور امام زمان رو از ايني که هست بي نهايت نزديکتر کن که دينمون از اين جدايي در بيادو واحد بشيم
434 | من | Iran - Tehran | ١٧:١٧ - ٢٣ شهریور ١٣٩٢ |
خدايا به اين ملت بفهمون خداگفته دين خدايکيه وآونم اسلامه.آي آدم هايي که حرف تعثب ميزنيد اگه شما تو يه خونواده لاييک به دنيا ميومديد الان باز ميومديد سر دين اسلام ومذهب الانتون؟؟؟؟به نظر من نظر من دليل اومدن اين همه اديان و مذاهب مختلف انسان بودنه.خدا آدم از بهشت بيرون کرد که به اصل خودش برگرده يعني انسانيت.مطمئن باشيد هر آدمي اگه قصد کنه آدم باشه وبه حقوق ديگران احترام بزاره دنيا بهشته.همه آدمها باهم از نظر خدا يکسانند مطمئن باشيد که توهر جا ومذهب وعقيده اي هم آدم خوب هست هم بد. هيچوقت عقايد ديگران را به نقد نزاريد.دين يعني ارتباط دروني يک انسان با خدا.....پس دخالت بي جاممنوع
435 | مجيد م علي | United States - Los Angeles | ١٩:١٤ - ٢٣ شهریور ١٣٩٢ |
الله اکبر
با سلام
جناب << من >> جوش نزن تعصبتو بروز نده ادم باش ....به حقوق ديگران احترام بگذار وهابي وار شعار نده .... اونها ادم نيستند که بخواهي بمثل اين کلاب اهل النار شعار بدي بعنوان دعا بفروشي ...
لبيک يا صديق الاکبر علي ابن ابي طالب
لبيک يا فاروغ الاعظم علي ابن ابي طالب
لبيک يا ذوالنورين علي ابن ابي طالب
لبيک يا علي
436 | bisetareh | Iran - Qom | ١٩:٥٦ - ٢٣ شهریور ١٣٩٢ |
من جان صحبت شما حرف پيامبر اکرم که فرمود اسلام 73 شاخه ميشود وفقط يک شاخه از آن رستگار ميشود وبقيه اهل آتشند وبعدا در صحبت هاي ايشان ميشدفهميد آن شعبه داراي 12 خليفه از قريش هستند
1- شما داري حرف پيامبر اکرم را رد ميکني
2- برو درتمامي شعبه هاي شيعه وسنت بگرد ببين جز شيعه 12 امامي نزديک تر به دين خدا واهل رستگاري پيدا ميکني
3- بزرگان شما گوشهايشان رابسته اند از شما چه انتظاري ميتوان داشت دين برتر وبهشتي را بشناسي
يا علي مدد
آناني که يا علي را کفر ميدانند خود کافراني هستند که به طناب شپشي توسل ميجوند عيب دين بر حق شيعه ميکنند
ياعلي حيدر کرار
اسلام عليک يا منجي مهدي المنتظر
437 | غلام | Iran - Tehran | ٢٣:٣٠ - ٠٣ مهر ١٣٩٢ |
آقاي نظر 416محب ....
بيابرو محب يک حلال زاده باش، نه کسي که مادرشو خواهرشوهر عمش يکي هست، خودتون تو کتابهاتون آورديد،نه کسي که تو نامه اش به ابوسفيان نوشت لحظه اي به محمد ايمان نياوردم او ساحر بود ولي چون در کتاب خوانده بودم حکومتش جهاني ميشود دنبالش رفتم تا به خلافت برسم
ميتوني يک جنگ نام ببري که شمشير زده باشه
ميتوني بگي تو يک جنگ بخاطر اسلام زخمي شده باشه
يا اينکه همش تو فکر کنيزش بود
438 | زهرا | United States - Fremont | ٠٣:٢٥ - ٠٤ مهر ١٣٩٢ |
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد
خوشحالم كه شيعه هستم و عاشق علي(ع) شير خدا.اواسط بهار امسال زماني كه مشهد بودم شب تولد امام جواد (ع)بهترين عيدي كه ممكن بود رو از پدر بزرگوارشون امام رضا (ع) گرفتم و اون سفر به عتبات بود.زماني كه به زيارت امام علي (ع) مشرف شدم توي صحن حضرت جلوي اون ايوون طلايي كه رسيدم حس كردم اونجا خود بهشته. با خودم فكر كردم ما كه دنبال بدست آوردن بهشت هستيم بهشت كه همين جاست.دوست داشتم و بارها آرزو كردم كاش مرگ من توي همون سرزمين باشه و منو توي وادي السلام دفن كنند.شايد باورتون نشه اما با وجود تمام كمبود امكانات شهر نجف و هواي بسيار گرم اونجا و كثيفي خيابانها اما باز هم حسرت مي خوردم كه چرا من اونجا خونه ندارم و ساكن اونجا نيستم.فكر مي كردم چطور مي تونم براي هميشه اونجا بمونم.من قبل از زفتن به اونجا زياد حس خاصي نداشتم و شايد درست نفهميده بودم كجا دارم ميرم اما بهترين و زيباترين سفر عمرم همون يه هفته اي بود كه توي سرزمين عشق بودم.اين سفر يك هفته اي براي من از تمام عمرم بالاتر و با ارزش تر بود.اميدوارم باز هم بتونم برم اونجا و اميدوارم خداوند مرگم رو در جوار حرم حضرت علي (ع) يا امام حسين (ع) قرار بده
439 | بهار مقدم | Iran - Zarrīn Shahr | ١٤:٥١ - ٠٤ مهر ١٣٩٢ |
سلام. خسته نباشيد. من يک دختر شيعه هستم که خيلي به دين و مذهبم اعتقاد دارم. چند وقتي هست با يک پسر کرد سني مذهب اشنا شده ام. ادعا ميکند خيلي عاشق من است و ميگويد نه تنها به دين و مذهبت کار ندارم بلکه اجازه ميدهم بچه هايمان در اينده شيعه باشند. از شما کمک ميخواهم. ايا من بايد باور کنم؟ در صورتي که خانواده من مخالف هستند. ايا ميشود اعتماد کرد به حرفهايش؟من را از سردرگمي نجات دهيد خواهش ميکنم

پاسخ:
باسلام

خواهر گرامي؛ جواب ما به شما همان جوابي است كه به نظر 413 داده ايم مواظب دامهاي شيادان دين و عقيده باشيد و كاري نكنيد كه شرمنده معصومين عليهم السلام بخصوص حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها بشويد.

موفق باشيد

گزوه پاسخ به شبهات

(1)
440 | زينب | United States - New York | ٢٢:٠٥ - ٠٥ مهر ١٣٩٢ |
با سلام به همه دوستان.بدونيد كه همه ما مسلمانيم.اما در مورد ازدواج باهم بايد بگم نظرمثبت دادن درموردش خيلي سخته چون گذر زمان خيلي چيزارو ممكنه عوض كنه حتي نظر دوعاشق كه تاديروز بر بي تعصب بودن واحترام متقابل قسم ميخوردن.مورداشو ديدم.منم عاشق بودم عاشق يه پسركرد سني توي يه رابطه صددرصدپاك.اما بهش جواب رد دادم...تحمل اين روزام سخته اما از تصميمم پشيمون نيستم.ديگه استرس داشتن اختلاف توزندگي روندارم بچه هامو ميتونم راحت محب ناب اهل بيت بار بيارم وخلاصه خيلي جاها توزندگيم حس عذاب وجدان نداشته باشم و.....خواهشا دوستان اهل سنت ناراحت نشن ما تشابهات زيادي داريم اما به صلاحه اين مسئله مون از هم جداباشه.خانم بهار مقدم زودتر از دو دلي در بيا وتصميمتو بگير همينكه اومدي به اين سايت سرزدي وسوال پرسيدي معلومه بي تعصب نيستي.مثل خودم كه اون موقع اومدم ونظراتوخوندم.دركت ميكنم سخته اما بهترين كاره.برات دعا ميكنم بهترين تصميمو بگيري.ايشالا
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها