2018 November 18 - يکشنبه 27 آبان 1397
آيا آيه « والذِی جاء بِالصدقِ وصدق بِهِ ... » در شأن أبوبكر نازل شده است ؟
کد مطلب: ٥١٧٣ تاریخ انتشار: ٠٧ خرداد ١٣٨٧ تعداد بازدید: 5639
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا آيه « والذِی جاء بِالصدقِ وصدق بِهِ ... » در شأن أبوبكر نازل شده است ؟

سؤال كننده : سيد عسكري

پاسخ :

وَ الَّذي جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُون . الزمر / 33 .

كسي كه سخن راست بياورد و كسي كه آن را تصديق كند ، آنان پرهيزگارانند ! .

خلاصه جواب :

اولاً : طبق روايت صحيح بخاري از قول عائشه كه هيچ آيه اي در قرآن كريم در حق ما نازل نشده است ؛ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِينَا شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ . صحيح البخاري ، البخاري ، ج 6 ، ص 42 .

ثانياً : روايتي كه اين مطلب را براي ابوبكر ثابت مي كند ، از ديدگاه خود اهل سنت و به اعتراف بزرگان آن ها ، جعلي و دروغ است . مجمع الزوائد - الهيثمي - ج 9 - ص 47 - 48 . فتح الباري - ابن حجر - ج 13 - ص 413 .

ثالثاً : نظر حقيقي امير المؤمنين عليه السلام در باره ابوبكر و عمر همان است كه در صحيح مسلم آمده است كه آن حضرت آن دو نفر را دروغگو ، گناه كار ، حيله گر و خيانت كار مي داند (كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا) . صحيح مسلم ج 5 ص 157 كتاب الجهاد باب حكم الفئ .

رابعاً : روايات بسياري در كتاب هاي اهل سنت وجود دارد كه اثبات مي كند اين آيه از قرآن كريم در شأن امير المؤمنين عليه السلام نازل شده است . (الذي صدق به هو علي كرم الله تعالي وجهه ). تفسير الآلوسي - الآلوسي - ج 24 - ص 3 . الدر المنثور - جلال الدين السيوطي - ج 5 - ص 328 .

تفصيل مطلب :

برخي از علما و مفسرين اهل تسنن ؛ همانند فخررازي و ... تلاش مي كنند كه ثابت كنند اين روايت در شأن ابوبكر نازل شده است و مراد از «صدق به» ابوبكر است ؛ اما با مراجعه به مصادر و منابع اهل تسنن ، در مي يابيم كه اين مطلب صحت ندارد ؛ بلكه اين آيه در شأن امير المؤمنين عليه السلام نازل شده است .

ما براي اثابت اين مطلب به چند دليل از منابع و مصادر اهل سنت ، اكتفاء مي كنيم .

هيچ آيه اي در حق خاندان ابوبكر نازل نشده است :

محمد بن اسماعلي بخاري به نقل از عايشه دختر ابوبكر مي نويسد :

مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِينَا شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ .

صحيح البخاري ، البخاري ، ج 6 ، ص 42 .

هيچ آيه اي از قرآن كريم در باره ما خاندان نازل نشده است .

طبق اين روايت كه در صحيح ترين كتاب اهل سنت بعد از قرآن آمده است ، تمامي روايات ديگري كه در كتاب هاي اهل سنت ، مبني بر نزول آياتي از قرآن كريم در حق ابوبكر ، جعلي و در تعارض با اين روايت است .

ضعف سند روايت نزول آيه در حق أبي بكر :

خود علماي اهل سنت اين روايت را تضعيف كرده اند . هيثمي ، عالم مشهور اهل سنت بعد از نقل روايت طولاني به نقل از امير المؤمنين عليه السلام در فضائل ابوبكر ، مي گويد :

وعن أسيد بن صفوان صاحب رسول الله صلي الله عليه وسلم قال لما توفي أبو بكر سجي بثوب فارتجت المدينة بالبكاء ودهش كيوم قبض رسول الله صلي الله عليه وسلم وجاء علي بن أبي طالب مسترجعا مسرعا وهو يقول اليوم انقطعت خلافة النبوة ... فسماك الله في كتابه صديقا فقال والذي جاء بالصدق محمد صلي الله عليه وسلم وصدق به أبو بكر ... رواه البزار وفيه عمر ابن إبراهيم وهو كذاب .

مجمع الزوائد - الهيثمي - ج 9 - ص 47 - 48 .

هنگامي كه ابوبكر از دنيا رفت ، او را با پارچه اي پوشاندند ، مدينه از گريه مردمان به لرزش افتاد ؛ همانند روزي كه پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) از دنيا رفته بود . علي بن أبي طالب (عليه السلام) در حالي كه «انا لله وإنا اليه راجعون» را بر زبان داشت ، با سرعت آمد و فرمود : امروز خلافت پيامبر قطع شد ... خداوند تو را در كتابش صديق ناميد و فرمود : مراد از «جاء بالصدق» رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) و مراد از «صدق به» ابوبكر است .

اين روايت را بزاز نقل كرده است و در سند آن عمر بن ابراهيم است كه او بسيار دروغگو است .

و ابن حجر عسقلاني در اين باره مي گويد :

ومن طريق لين إلي علي بن أبي طالب الذي جاء بالصدق محمد صلي الله عليه وسلم والذي صدق به أبو بكر .

فتح الباري - ابن حجر - ج 13 - ص 413 .

از طريق علي بن أبي طالب (عليه السلام) با سندي كه قابل احتجاج نيست ، نقل شده است كه مراد از « الذي جاء بالصدق» رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) و مراد از «الذي صدق به» ابوبكر است .

امام علي عليه السلام ، ابوبكر را كاذب و غادر مي داند :

نظر حقيقي امير المؤمنين عليه السلام در باره ابوبكر و عمر همان است كه در صحيح مسلم آمده است ؛ آن جا كه به نقل از خليفه دوم مي نويسد :

قَالَ فَلَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- فَجِئْتُمَا تَطْلُبُ مِيرَاثَكَ مِنَ ابْنِ أَخِيكَ وَيَطْلُبُ هَذَا مِيرَاثَ امْرَأَتِهِ مِنْ أَبِيهَا فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- « مَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ». فَرَأَيْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا ... ثُمَّ تُوُفِّيَ أَبُو بَكْرٍ وَأَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- وَوَلِيُّ أَبِي بَكْرٍ فَرَأَيْتُمَانِي كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا ... .

صحيح مسلم ، ج 5 ، ص 157 ، كتاب الجهاد ، باب حكم الفئ .

پس از وفات رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) ابوبكر گفت : من جانشين رسول خدا هستم ، شما دو نفر (عباس و علي ) آمديد و تو اي عباس ميراث برادر زاده ات را درخواست كردي و تو اي علي ميراث فاطمه دختر پيامبر را .

ابوبكر گفت : رسول خدا فرموده است : ما چيزي به ارث نمي گذاريم ، آن چه مي ماند صدقه است و شما او را دروغگو ، گناه كار ، حيله گر و خيانت كار معرفي كرديد ...

پس از مرگ ابوبكر ، من جانشين پيامبر و ابوبكر شدم و باز شما دو نفر مرا خائن ، دروغگو و گناهكار خوانديد .

با اين حال چگونه مي شود كه امير المؤمنين عليه السلام در هنگام مرگ خليفه اول آمده باشد و آن سخنان را گفته باشد ؟

آيه در شأن امير المؤمنين عليه السلام نازل شده است :

از طرف ديگر ، روايات فراواني در كتاب هاي اهل سنت وجود دارد كه اين آيه از قرآن كريم در حق امير المؤمنين عليه السلام نازل شده است . از آن جايي كه در اين باره روايات بسياري وجود دارد ، ما به جهت اختصار به چند روايت بسنده مي كنيم .

آلوسي ، مفسر مشهور اهل سنت در تفسيرش مي نويسد :

وقال أبو الأسود . ومجاهد في رواية . وجماعة من أهل البيت . وغيرهم : الذي صدق به هو علي كرم الله تعالي وجهه .

تفسير الآلوسي - الآلوسي - ج 24 - ص 3 .

ابو اسود و مجاهد در روايتي ، جماعتي از اهل بيت (عليهم السلام) و غير آن ها گفته اند : مراد از «الذي صدق به» علي (عليه السلام) است .

و سيوطي در الدر المنثور مي نويسد :

وأخرج ابن مردويه عن أبي هريرة والذي جاء بالصدق قال رسول الله صلي الله عليه وسلم وصدق به قال علي بن أبي طالب رضي الله عنه .

الدر المنثور - جلال الدين السيوطي - ج 5 - ص 328 .

و حاكم حسكاني در شواهد التنزيل شش روايت در اين باره نقل مي كند كه ما به سه تاي از آن ها اكتفا مي كنيم :

810 - حدثنا السيد أبو منصور ظفر بن محمد الحسيني رحمه الله حدثنا أبو الحسين علي بن عبد الرحمان بن عيسي بن مأتي بالكوفة ، حدثنا الحبري حدثنا الحسن بن الحسين العرني حدثنا علي بن القاسم ، عن عبد الوهاب بن مجاهد ، عن أبيه في قول الله تعالي : ( والذي جاء بالصدق وصدق به ) قال : ( الذي ) جاء بالصدق رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ، و ( الذي ) صدق به علي .

شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 2 - ص 178 .

813 - في ( التفسير ) العتيق : وسعيد بن أبي سعيد التغلبي عن أبيه ، عن مقاتل بن سليمان ، عن الضحاك : عن ابن عباس ( في تفسير قوله تعالي : ( والذي جاء بالصدق وصدق به ) ) قال : هو النبي جاء بالصدق ، و ( الذي ) صدق به علي بن أبي طالب .

شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 2 - ص 180 .

812 - أخبرناه أبو عبد الرحمان محمد بن أحمد القاضي ب الريوند ) أخبرنا أبو محمد الحسن بن محمد بن أحمد بن أيوب الزوري بالري أخبرنا أبو بكر الجعابي حدثنا الحسين بن علي السلولي بالكوفة ( أخبرنا ) محمد بن الحسن السلولي حدثنا عمر بن سعد ( الأسدي ) البصري عن ليث : عن مجاهد ( في قوله تعالي ) ( والذي جاء بالصدق وصدق به ) قال : ( جاء بالصدق ) رسول الله . و ( صدق به ) علي بن أبي طالب . ( رواه أيضا ) أبو بكر السبيعي عن الحسين به .

شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 2 - ص 179 - 180 .

و ابن مردويه اصفهاني در مناقبش اين سه روايت را نقل مي كند :

عن أبي هريرة : ( والذي جآء بالصدق ) قال : رسول الله ( صلي الله عليه وسلم ) ، ( وصدق به ) قال : علي بن أبي طالب ( رضي الله عنه ) .

عن مجاهد في الآية قال : ( وصدق به ) علي بن أبي طالب .

عن أبي جعفر ( عليه السلام ) : ( الذي جآء بالصدق ) محمد ( صلي الله عليه وآله ) . والذي ( وصدق به ) علي بن أبي طالب .

مناقب علي بن أبي طالب (ع) وما نزل من القرآن في علي (ع) - أبي بكر أحمد بن موسي ابن مردويه الأصفهاني - ص 314 - 315 .

و ابن عساكر نيز روايات فراواني را نقل مي كند كه ما فقط يكي از آن ها را ذكر مي كنيم :

عن ابن مجاهد عن أبيه في قوله عز وجل " والذي جاء بالصدق وصدق به " قال الذي جاء بالصدق رسول الله ( صلي الله عليه وسلم ) وصدق به علي بن أبي طالب .

تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 42 - ص 360 .

نتيجه : اين آيه هيچ ارتباطي به ابوبكر ندارد ؛ بلكه در باره امير مؤمنان عليه السلام نازل شده است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 





Share
1 | مهدي ذ | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٧ خرداد ١٣٨٧ |
با سلام :
در مقدمه چاپ فارسي شواهد التنزيل آمده است كه حاكم شيعه شده است . آيا اين مطلب صحت دارد ؟ اهل تسنن نيز به اين مطلب پافشاري دارند .
متشكرم

پاسخ:
دوست گرامي ! حاكم حسكاني از بزرگان اهل سنت و حنفي مذهب است و شيعه بودن وي صحت ندارد . ذهبي در تذكرة الحفاظ تصريح مي‌كند كه وي حنفي است :
1032 / 31 / 14 الحسكاني القاضي المحدث أبو القاسم عبيد الله بن عبد الله بن أحمد بن محمد بن أحمد بن محمد بن حسكان القرشي العامري النيسابوري الحنفي الحاكم ويعرف بابن الحذاء [ الحافظ 1 ] شيخ متقن ذو عناية تامة بعلم الحديث ... .
تذكرة الحفاظ - الذهبي - ج 3 ص 1200 .
تنها دليلي كه براي شيعه بودن وي اقامه شده است ، تصحيح روايت رد الشمس توسط پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) است ؛ اما پرواضح اين كه دليل سخيف‌تر از آن است كه نيازي به بررسي داشته باشد .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
2 | حامد | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٧ خرداد ١٣٨٧ |
سلام بر علي
لعنت بر دشمن علي
يا علي مدد
3 | د | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٩ خرداد ١٣٨٧ |
در وصف حضرت ابوبكر(رض) بيش از 18 ايه نازل شده است.اينقدر تحريف نكنيد.خدا كمرتونو مي زنه.
4 | حسين | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٠ خرداد ١٣٨٧ |
با تشكر از جواب مبسوط ، كامل و قانع كننده شما ، لطفاً " تصحيح روايت رد الشمس توسط پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله" را که در جواب آقاي مهدي ذ آورده ايد را به طور کامل تبيين فرماييد .
5 | مهدي ذ | , ایران | ١٢:٠٠ - ١١ خرداد ١٣٨٧ |
با سلام به آقا يا خانم ( د ) :
نمي دانم براي گفته خود دليل هم داريد يا نه ! اما فقط همين قدر بگويم كه بنا بر نص صريح صحيح بخاري و مسلم كه به نقل عايشه آمده است : هيچ آيه اي از قرآن درباره ابوبكر و عايشه نازل نشده است .
آيا عايشه دروغ گفته است ؟! يا اينكه عايشه قران را نمي فهميد ؟! يا اينكه شما بيشتر از ابوبكر و عايشه به قران تسلط داريد ؟؟!
لطفا" حرف هائي را كه اقوامتان يك عمر در گوشتان خواندند را همينطوري و بي گدار مطرح نكنيد .
كمي فكر كنيد كه اولين خصوصيت مومن تفكر است .
6 | فقط بنده خدا | , ایران | ١٢:٠٠ - ٣٠ تير ١٣٨٧ |
سلام بر تمام مومنين
با تشكر از زحمات شما لطفا بيان فرمائيد آيا سند روايتي كه در بالا از عايشه نقل شده از نظر علماي اهل تسنن "صحيح" مي باشد؟

پاسخ:
دوست گرامي سلام !
اگر منظورتان اين روايت است « مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِينَا شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ » ، بلي اين روايت قطعاً از ديدگاه اهل تسنن صحيح است ؛ چرا كه در صحيح بخاري آمده و تمام روايات صحيح بخاري از ديدگاه اهل تسنن صحيح هستند .
7 | ميلاد | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٢ مهر ١٣٨٧ |
سلام بر برادران عزيز
آقا ممنون از لطفي كه در برابر تمامي مسلمانان مي كنيد
جالب اينجاست كه هر كي از علماي سني وقتي حقايق رو بيان مي كنه سني ها مي گن اون شيعه شده بعدش مثلا: اين ابي الحديد و حاكم و ...
خيلي جالبه كه علماي خودشون وقتي مطالعه مي كنند بعد مي بينند شيعه خقه با اين حال سر تعصبشون هم هستند بقول فخر رازي آيات و روايات زيادي براي افضل بودن علي بر ابوبكر موجود هست ولي براي ما به يقين نمي رسه اين همان وعده هست كه خداوند تو قرآن فرموده: ما بر گوش چشم و دل شما مهر مي زنيم. بله اين همان مهرست كه نمي زاره به يقين برسه

يا علي مدد
8 | ياور نوراني فرد | | ١٢:٠٠ - ٢٩ مهر ١٣٨٧ |
تمـام آيــه قـــران همين است به قران حرف يزدان اين چنين است
به کوري دو چشم اهل سنت فقــط حيــدر اميــرالمــومـنين است
9 | عليرضا عليياري | , ایران | ٠٩:٤٥ - ٠٧ خرداد ١٣٨٩ |
شنيده شده است عمر بعضي مواقع حرفهائي به حضرت محمد (ص) مي گفته است ونمونه ان حرفها توسط قران به ان حضرت نازل ميشده است ايا صحت دارد ياخير لطفا بيان فرمائيد

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

متاسفانه اهل سنت ادعا دارند كه گاهي رسول خدا نظري داشت و عمر نظري ديگر ، و خداوند نظر عمر را تاييد مي‌كرد !

و اين مطلب در صحيحين و ساير كتب آنان آمده است !

ولي به نظر شيعه ، اين امر ، بزرگترين اهانت به رسول خدا (ص) است ! و صحت ندارد !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

10 | عقيل باقري | , ایران | ١٦:٢٨ - ٣٠ مرداد ١٣٩١ |
پس آيه درمورد پيامبر درغارودوستش راچه ميكنيد. چكسى غيرازحضرت ابوبكر همراه پيغمبر درغاربود
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English