2024 April 18 - پنج شنبه 30 فروردين 1403
عائشه، در چند سالگي با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟
کد مطلب: ٥١٢٧ تاریخ انتشار: ٢٨ آذر ١٣٨٨ تعداد بازدید: 205667
پرسش و پاسخ » اهل سنت
عائشه، در چند سالگي با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟

لينك فايل ترجمه انگليسي اين متن كه توسط يكي از دوستان عزيز از شيعيان پاكستان به نام محمد انجام شده است

سؤال كننده : عليرضا اميدبخش

پاسخ :

اهل سنت اصرار دارند كه ثابت كنند عائشه در شش سالگي به عقد رسول خدا صلي الله عليه وآله درآمده و در نه سالگي وارد خانه آن حضرت شده است و اين مطلب را دليل بر برتري عائشه بر ديگر همسران رسول خدا مي دانند؛ اما آيا حقيقت مطلب نيز همين است ؟

ما در اين مقاله اين مطلب را بررسي خواهيم كرد.

قبل از پرداختن به اصل مطلب، بايد تاريخ ازدواج رسول خدا با عائشه روشن شود تا بعد نتيجه بگيريم كه عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا چند سال داشته است.

در باره تاريخ ازدواج رسول خدا صلي الله عليه وآله با عائشه ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد. محمد بن اسماعيل بخاري ، از خود عائشه نقل مي كند كه رسول خدا سه سال بعد از حضرت خديجه سلام الله عليها با او ازدواج كرده است:

حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ حدثنا حُمَيْدُ بن عبد الرحمن عن هِشَامِ بن عُرْوَةَ عن أبيه عن عَائِشَةَ رضي الله عنها قالت ما غِرْتُ علي امْرَأَةٍ ما غِرْتُ علي خَدِيجَةَ من كَثْرَةِ ذِكْرِ رسول اللَّهِ (ص) إِيَّاهَا قالت وَتَزَوَّجَنِي بَعْدَهَا بِثَلَاثِ سِنِينَ وَأَمَرَهُ رَبُّهُ عز وجل أو جِبْرِيلُ عليه السَّلَام أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ في الْجَنَّةِ من قَصَبٍ.

از عائشه نقل شده است كه به هيچ زني به اندازه خديجه ، حسادت نكردم؛ زيرا: (الف) رسول خدا زياد از او ياد مي كرد؛ (ب) رسول خدا سه سال بعد از خديجه با من ازدواج كرد؛ (ج) خداوند به رسول خدا و يا جبرئيل دستور داد كه به خديجه سلام رسانده و او را به خانه اي در بهشت بشارت دهد كه از ني ساخته شده است.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل ابوعبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3 ، ص 3606، ح3606 ،كتاب فضائل الصحابة، بَاب تَزْوِيجِ النبي e خَدِيجَةَ وَفَضْلِهَا رضي الله عنها ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

با توجه به اين كه حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت از دنيا رفته اند؛ پس زمان ازدواج رسول خدا با عائشه در سال سيزدهم بعثت بوده است.

و ابن ملقن بعد از نقل روايت بخاري و استدلال به آن مي گويد :

وبني بها بالمدينة في شوال في السنة الثانية .

رسول خدا در سال دوم هجري ، عائشه را به خانه خود آورد.

الأنصاري الشافعي، سراج الدين أبي حفص عمر بن علي بن أحمد المعروف بابن الملقن (متوفاي804 هـ)، غاية السول في خصائص الرسول صلي الله عليه وسلم ، ج 1 ، ص 236 ، تحقيق : عبد الله بحر الدين عبد الله ، ناشر : دار البشائر الإسلامية - بيروت - 1414هـ - 1993م.

طبق اين نقل ، رسول خدا در سال سيزدهم بعثت، عائشه را به عقد خود درآورده و در سال دوم هجري رسماً با او عروسي كرده است.

از نقل برخي ديگر از بزرگان اهل سنت به اين نتيجه مي رسيم كه ازدواج رسول خدا با عائشه در سال چهارم هجري بوده است. بلاذري در انساب الأشراف در شرح حال سوده ، همسر ديگر رسول خدا صلي الله عليه وآله مي نويسد:

وتزوج رسولُ الله صلي الله عليه وسلم، بعد خديجة، سودة بنت زَمعة بن قيس، من بني عامر بن لؤي، قبل الهجرة بأشهر... فكانت أول امرأة وطئها بالمدينة.

رسول خدا بعد از خديجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده بنت زمعه ، ازدواج كرد و او نخستين همسري بود كه رسول خدا در مدينه با او همبستر شد.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1 ، ص 181، طبق برنامه الجامع الكبير.

از طرف ديگر ذهبي مدعي است كه سودة بن زمعه، چهار سال تنها همسر رسول خدا بوده است .

وتوفيت في آخر خلافة عمر ، وقد انفردت بصحبة النبي صلي الله عليه وسلم أربع سنين لا تشاركها فيه امرأة ولا سرية ، ثم بني بعائشة بعد ... .

سوده در سال آخر خلافت عمر از دنيا رفت، او چهار سال تنها همسر رسول خدا بود ، هيچ زني و هيچ كنيزي در آن چهار سال با سوده در اين امر شريك نبود، سپس رسول خدا با عائشه ازدواج كرد.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3 ، ص 288 ، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م.

در نتيجه ، عائشه در سال چهارم هجرت (چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده) با آن حضرت ازدواج كرده است.

حال با مراجعه به مدارك و اسناد تاريخي سن عائشه را در هنگام ازدواج بررسي خواهيم كرد:

مقايسه سن عائشه با سن اسماء بنت أبي بكر:

يكي از مسائلي كه سن دقيق عائشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات مي رساند، مقايسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبي بكر است. طبق نقل بزرگان اهل سنت، اسماء ده سال از عائشه بزرگتر بوده و در سال اول هجري بيست و هفت سال داشته است. همچنين در سال هفتاد و سه از دنيا رفته است؛ در حالي كه صد ساله بوده است.

ابونعيم اصفهاني در معرفة الصحابة مي نويسد:

أسماء بنت أبي بكر الصديق ... كانت أخت عائشة لأبيها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التأريخ بسبع وعشرين سنة.

اسماء دختر ابوبكر، از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بود، اسماء، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد.

الأصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله (متوفاي430هـ)، معرفة الصحابة ج 6 ، ص 3253 ، رقم : 3769 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

و طبراني مي نويسد:

مَاتَتْ أَسْمَاءُ بنتُ أبي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ سَنَةَ ثَلاثٍ وَسَبْعِينَ بَعْدَ ابْنِهَا عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ بِلَيَالٍ ... وكان لاسماء يوم مَاتَتْ مِائَةُ سَنَةٍ وُلِدَتْ قبل التَّارِيخِ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً .

اسماء دختر ابوبكر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشت ، بيست و هفت سال قبل از تاريخ (هجرت) به دينا آمده بود.

الطبراني، سليمان بن أحمد بن أيوب ابوالقاسم (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج 24 ، ص 77 ، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

ابن عساكر نيز مي نويسد:

كانت أخت عائشة لأبيها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة

اسماء از جانب پدر، خواهر عائشه و بزرگتر از وي بود، اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده بود.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 9 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

و ابن اثير مي نويسد:

قال أبو نعيم : ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة.

ابو نعيم گفته: اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده است.

الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 7 ، ص 11 ، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1417 هـ - 1996 م.

و نووي مي نويسد:

وعن الحافظ أبي نعيم قال ولدت أسماء قبل هجرة رسول الله صلي الله عليه وسلم بسبع وعشرين سنة .

از حافظ أبونعيم نقل شده است كه گفت: اسماء بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد.

النووي، ابوزكريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 597 ـ 598 ، تحقيق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1996م

و حافظ هيثمي مي نويسد:

وكانت لأسماء يوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة وولدت أسماء لأبي بكر وسنه إحدي وعشرون سنة.

اسماء در هنگام وفات صد سال داشت، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد، و ابوبكر در هنگام ولادت او بيست و يك سال داشت.

الهيثمي، ابوالحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9 ، ص 260 ، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت - 1407هـ..

و بدرالدين عيني مي نويسد:

أسماء بنت أبي بكر الصديق... ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة ، وأسلمت بعد سبعة عشر إنساناً ... توفيت بمكة في جمادي الأولي سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد اللَّه بن الزبير ، وقد بلغت المائة ولم يسقط لها سن ولم يتغير عقلها ، رضي الله تعالي عنها .

اسما دختر ابوبكر، بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد، هفدهمين فردي بود كه ايمان آورد، در سال هفتاد و سه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير و در حالي كه صد ساله شده بود از دنيا رفت. هيچ يك از دندان هاي او نيفتاده بود و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.

العيني، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد الغيتابي الحنفي (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 2 ، ص 93 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

ابن حجر عسقلاني مي گويد:

8525 أسماء بنت أبي بكر الصديق زوج الزبير بن العوام من كبار الصحابة عاشت مائة سنة وماتت سنة ثلاث أو أربع وسبعين .

اسماء دختر ابوبكر، همسر زبير بن عوام كه از بزرگان صحابه بود، صد سال زندگي كرد و در سال هفتاد و سه و يا هفتاد و چهار از دنيا رفت.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 - 1986.

وقال هشام بن عروة عن أبيه بلغت أسماء مائة سنة لم يسقط لها سن ولم ينكر لها عقل وقال أبو نعيم الأصبهاني ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 7 ، ص 487 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ - 1992م.

ابن عبدالبر قرطبي نيز مي نويسد:

وتوفيت أسماء بمكة في جمادي الأولي سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد الله بن الزبير بيسير... قال ابن اسحاق إن أسماء بنت أبي بكر أسلمت بعد اسلام سبعة عشر إنسانا... وماتت وقد بلغت مائة سنة.

اسماء در جمادي الأول سال هفتاد و سه در مكه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. ابن اسحاق گفته: اسماء دختر ابوبكر بعد از هفده نفر اسلام آورد و در حالي از دنيا رفت كه صد سال سن داشت.

النمري القرطبي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاي 463هـ الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج 4 ، ص 1783 ـ 1782 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ..

صفدي مي نويسد:

وماتت بعده بأيام يسيرة سنة ثلاث وسبعين للهجرة وهي وأبوها وابنها وزوجها صحابيون قيل إنها عاشت مائة.

اسماء بعد از گذشت مدت كوتاهي پس از عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه از دنيا رفت. پدر، پسر و همسر او صحابي بودند و گفته شده است كه او صد سال زندگي كرد.

الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 9 ، ص 36 ، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفي، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.

و بيهقي نقل مي كند كه اسماء، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است:

أبو عبد الله بن منده حكاية عن بن أبي الزناد أن أسماء بنت أبي بكر كانت أكبر من عائشة بعشر سنين .

ابن منده از ابن أبي الزناد نقل كرده است كه اسماء دختر ابوبكر، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الكبري، ج 6 ، ص 204 ، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.

و ذهبي و ابن عساكر نيز همين مطلب را نقل مي كنند:

قال عبد الرحمن بن أبي الزناد كانت أسماء أكبر من عائشة بعشر.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 2 ، ص 289 ، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ..

قال ابن أبي الزناد وكانت أكبر من عائشة بعشر سنين.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 8 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

ابن كثير دمشقي سلفي در كتاب البداية والنهاية مي نويسد:

وممن قتل مع ابن الزبير في سنة ثلاث وسبعين بمكة من الأعيان ...

أسماء بنت أبي بكر والدة عبد الله بن الزبير... وهي أكبر من أختها عائشة بعشر سنين... وبلغت من العمر مائة سنة ولم يسقط لها سن ولم ينكر لها عقل .

كساني كه با عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه در مكه از دنيا رفتند .... اسماء دختر ابوبكر مادر عبد الله بن زبير ... او از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، در حالي از دنيا رفت كه صد ساله بود و هيچ يك از دندان هاي او نيفتاده و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.

ابن كثير الدمشقي، إسماعيل بن عمر القرشي ابوالفداء، البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345 ـ 346 ، ناشر: مكتبة المعارف - بيروت.

ملا علي قاري مي نويسد:

وهي أكبر من أختها عائشة بعشر سنين وماتت بعد قتل ابنها بعشرة أيام ... ولها مائة سنة ولم يقع لها سن ولم ينكر من عقلها شيء ، وذلك سنة ثلاث وسبعين بمكة.

اسماء از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، ده روز بعد از كشته شدن پسرش از دنيا رفت، در هنگام مرگ صد سال داشت، دندانهايش نيفاده و عقلش دچار اختلال نشده بود، وفات او در سال هفتاد و سه در مكه اتفاق افتاد.

ملا علي القاري، علي بن سلطان محمد الهروي، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 1 ، ص 331 ، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1422هـ - 2001م .

و امير صنعاني مي نويسد:

وهي أكبر من عائشة بعشر سنين وماتت بمكة بعد أن قتل ابنها بأقل من شهر ولها من العمر مائة سنة وذلك سنة ثلاث وسبعين .

اسماء ده سال از عائشه بزگتر بود، و در مكه و و كمتر از يك ماه بعد از كشته شدن پسرش از دنيا رفت، در حالي كه صد سال سن داشت. اين مطلب در سال هفتاد و سه اتفاق افتاد .

الصنعاني الأمير، محمد بن إسماعيل (متوفاي 852هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحكام، ج 1 ، ص 39 ، تحقيق: محمد عبد العزيز الخولي، ناشر:دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1379هـ.

اسماء در سال اول بعثت 14 ساله و 10 سال از عائشه بزرگتر بوده است . پس عائشه در سال اول بعثت 4 ساله و در سال 13 بعثت (سال عقد با رسول خدا) 17 ساله و در شوال سال دوم هجرت (سال ازدواج رسمي با پيامبر) 19 ساله بوده است.

از طرف ديگر: اسماء در سال 73 صد ساله بوده ، 100 منهاي 73 مساوي است با 27 . پس در سال اول هجرت، 27 سال داشته است.

اسماء از عائشه 10 سال بزرگتر بوده. 10 منهاي 27 مساوي است با 17 .

پس عائشه در سال اول هجرت 17 سال سن داشته است . پيش از اين ثابت كرديم كه پيامبر در شوال سال دوم هجري رسماً با عائشه ازدواج كرده است ؛ يعني عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 19 سال داشته است.

عائشه، در چه سالي ايمان آورد:

سال اسلام آوردن عائشه نيز، سن او را در هنگام ازدواج با رسول خدا صلي الله عليه وآله مشخص و روشن مي كند . طبق گفته بزرگان اهل سنت، عائشه در سال اول بعثت ايمان آورد و جزء هيجده نفر اولي بود كه به نداي رسول خدا لبيك گفت.

نووي در تهذيب الإسماء مي نويسد:

وذكر أبو بكر بن أبي خيثمة في تاريخه عن ابن إسحاق أن عائشة أسلمت صغيرة بعد ثمانية عشر إنسانا ممن أسلم .

ابن خيثميه در تاريخش از ابن اسحاق نقل كرده است كه عاشه در كودكي و بعد از هيجده نفر ايمان آورد.

النووي، ابوزكريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 615 ، تحقيق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1996م.

و مقدسي مي گويد:

وممن سبق إسلامه أبو عبيدة بن الجراح والزبير بن العوام وعثمان بن مظعون ... ومن النساء أسماء بنت عميس الخثعمية امرأة جعفر ابن أبي طالب وفاطمة بن الخطاب امرأة سعيد بن زيد بن عمرو وأسما بنت أبي بكر وعائشة وهي صغيرة فكان إسلام هؤلاء في ثلاث سنين ورسول الله يدعو في خفية قبل أن يدخل دار أرقم بن أبي الأرقم.

كساني كه در اسلام آوردن بر ديگران سبقت گرفتند: ابوعبيده جراح .... و از زنان اسماء دختر بنت عميس همسر جعفر بن أبي طالب ... و عائشه كه در آن زمان خردسال بود . اين افراد در سال سه سال اول بعثت كه رسول خدا مخفيانه مردم را به ايمان دعوت مي كرد، اسلام آوردند، قبل از آن كه رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبي الأرقم بشوند.

المقدسي، مطهر بن طاهر (متوفاي507 هـ)، البدء والتاريخ ، ج 4 ، ص 146 ، ناشر : مكتبة الثقافة الدينية - بورسعيد.

و ابن هشام نيز نام عائشه را جزء كساني مي آورد كه در سال اول بعثت ايمان آورده است ؛ در حالي كه هنوز كودك بوده است.

إسلام أسماء وعائشة ابنتي أبي بكر وخباب بن الآرت وأسماء بنت أبي بكر وعائشة بنت أبي بكر وهي يؤمئذ صغيرة وخباب بن الأرت حليف بني زهرة.

الحميري المعافري، عبد الملك بن هشام بن أيوب ابومحمد (متوفاي213هـ)، السيرة النبوية، ج 2 ، ص 92 ، تحقيق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجيل، الطبعة: الأولي، بيروت - 1411هـ..

اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش (سال اول بعثت) ، هفت ساله بوده باشد، در سال دوم هجري (سال ازدواج رسمي با رسول خدا) 22 ساله خواهد شد.

اگر سخن بلاذري را بپذيريم كه چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده ؛ يعني در سال چهارم هجري با آن حضرت ازدواج كرده است، سن عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 24 سال خواهد شد .

اين عدد با توجه به سن عائشه در هنگام ايمان آوردن، تغيير مي كند.

بنابراين، ازدواج عائشه با رسول خدا در سن شش و يا نُه سالگي از دروغ هايي است كه در زمان بني اميه ساخته شده است و با واقعيت هاي تاريخي سازگاري ندارد.

موفق باشيد .

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
161 | احمدرضا | | ١٥:٣٨ - ٠٥ آبان ١٣٩٢ |
38
 
16
پاسخ نظر
با سلام
اينکه حضرت عايشه از سن بيشتري برخوردار بوده اند منطقي تره ولي چيزي که هست به عنوان يک مسلمان شيعه فکرميکنم اگر با احتياط بيشتري راجع به همسران پيامبر(ص) صحبت بشه عقلاني تره ، وتا آنجاييکه ممکنه سر مسايل کوچيک وحدت مسلمانان خدشه دار نشه که دشمنان اسلام خشنود تر بشوند تا ميتوانيم سر مسايلي که وحدت نظر وجودداره صحبت کنيم و اتحاد مسلمانان قويتر بشه ، مثلا اينکه ميدانيم خداي ما يکي است و پيامبر ما محمد (ص) است و چراغ روشن زندگي ما قرآن است
با تشکر
1 |دوستار حقیقت||٠٧:٢٠ - ٢٣ دي ١٣٩٥ |
35
 
19
حرف از وحدت با دشمن میزنی جاهل؟؟؟
2 |nc||١٤:٠٥ - ١٥ تير ١٣٩٦ |
1
 
27
متاسفانه این مسئله باعث شده که بسیاری از دشمنان به خودشون اجازه بدن به پیامبر اهانت کنند و نسبت های ناروا به ایشون بدن که چرا با دختر بچه ازدواج کردند که هنوز به بلوغ نرسیدند و این خیلی مهمه که در این مورد روشن گری بشه
3 |۱۲۳||٢٠:٢٥ - ٢٥ تير ١٣٩٦ |
4
 
19
سلام
حضرت عایشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
کجای این تحقیق مشکل داشت ؟؟؟؟؟؟
خدا عقل بده
4 |z.vesali||١٣:٠٤ - ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٧ |
3
 
1
سلام جناب دوستار حقیقت خواهر یا برادر مسلمان من یک خواهشی از شما داشتم اون هم اینکه لطفا احادیث معتبر پیامبر اکرم(ص)رو بخونین تا به این موضوع پی ببرین که سنی و شیعه باهم برادرند و بایداتحادشون رو باهم دیگه حفظ کنن...این حرف رو که زدید یقین پیدا کردم کتب معتبر سنی و شیعه رو مطالعه نکردین...بهتره که قبل از کامنت گذاشتن زیر ی همچین مطلب مهمی به این فکر کنید که (هزاران نفر ممکن هست که کامنت من رو بخونن نکند با توجه به اینکه من کتب معتبر رو نخوندم اشتباه کنم و این همه انسان رو به شک بندازم؟)
162 | bisetareh | | ١٨:٤٨ - ٠٥ آبان ١٣٩٢ |
10
 
19
پاسخ نظر
احمد رضا به خدا داري دروغ ميگي شيعه نيستي خودت رو از شيعه ندون در شيعه هيچ کس تبري رو نميتونه از بين ببره ومقدمه تولي است
پس اگه توهين نميکنيم اونم البته جلوي اهل سنت
ولي اين رو بدون با داشتن وحدتم شيعه از لفظ حضرت براي عايشه وعمر وابوبکر وامثال اين غاصبين بکار نميبرد پس بکنيد تو گوشاتون آن کس که از لفظ حضرت براي دشمنان اهل بيت استفاده کند از شيعه نيست
ياعلي
1 |هاله||١٢:٣٤ - ٠٦ خرداد ١٣٩٦ |
5
 
3
به اینا بگیم حضرت به اونا نگیم پیامبر ناراحت میشه. اصل رو ول کردید فرع فرع فرع رو چسبید. متاسفم که فکر نمی کنید
163 | مهدي شفق | | ٢٢:٢١ - ٠٥ آبان ١٣٩٢ |
آيا مناسب نيست بحثهاي فقهي و عقيدتي را در جائيکه دارن تيشه به ريشه اعتقادات ميزنن بريم بيان کنيم تا اونا يکطرفه به محکمه نرن و حکم صادر نکنن و چهار نفر که ايمان قوي ندارن رو منحرف نکنن
164 | حميد | | ٢٢:٢٦ - ١٣ آبان ١٣٩٢ |
3
 
12
پاسخ نظر
اتفاقا دشمنان اسلام ميگن : چرا پيامبر با دختر 9ساله ازدواج کرد.پس چه انسان .....ي بوده که اينکارو کرده.يک مرد 40ساله با دختر 9ساله؟
پس ما بايد اينگونه مطالب رو همينجاها بگذاريم تا دشمنا بفهمند اشتباه ميکنند
ضمنا ما با برادران سني وحدت نداريم، اتحاد داريم
1 |حمید||٠٣:٠٧ - ١٤ شهریور ١٣٩٨ |
0
 
0
جالبه که در قرن 21 که مردم نسبت به بحث کودک همسری حساس شدن شماها هم دنبال حدیث میگردید که عقایدتون رو نسبت به شرایط امروز آپدیت کنید.
فقط میخام بدونم سن ازدواج حضرت فاطمه با حضرت علی رو چطوری میخایید ماستمالی کنید؟
پاسخ:
با سلام
یا شما با واژه کودک آشنایی ندارید و معنی آن را نمی دانید و یا این که نمی دانید سن بلوغ در دختران چه سنی است و یا این که معنی بلوغ را متوجه نمی شوید.
دختران در سن 9 سالگی به بلوغ می رسند.
وقتی کسی به سن بلوغ می رسد دیگر کودک محسوب نمی شود.
حضرت زهرا سلام الله علیها در سن 9 سالگی با امیرالمؤمنین علیه السلام ازدواج کردند پس کودک نبودند.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
165 | مهران | | ١٦:٣٣ - ٢٤ آذر ١٣٩٢ |
باسلام خدمت عزيزان .باکمال تاسف حميدجان ما مسلمانان تند رو (جنجالي)اهل مطالعه نيستيم وگرنه دشمنان اسلام ستيز رامي شناختيم وباخواندن کتب ضداسلام به جاي جنگ شيعه وسني با هم متحد شده وازاسلام دفاع مي کرديم.ازآن طرف تعدادي فراري با ايجاد شبکه هاي تلويزيوني شيعه را مشرک دانسته وازطرف ديگر شيعيان سني ها(وهابيهابه اصطلاح)راپيرو غاصبان جانشيني رسول الله ص مي دانندودراين ميان دين ستيزان هردورا متوهم وخشک مغز مي نامند که اين همه سال نتوتنسته اند احتلاف بين خودشان را حل کنند لذا نتيجه مي گيرند که خود دين توهمي بيش نيست وشيعه وسني هردو برباطلند.ما مسلمانان اين همه سال متاسفانه باعث شديم که اسلام هراسي دردنيا روز به روز بيشتر شود ومقدسات شيعه وسني مورد هتک حرمت قرار گيرند.وامروز به اوج خود برسد .چاره چيست؟...............................
1 |نیلوفر||١٥:١٣ - ٢٧ آذر ١٣٩٤ |
1
 
8
سلام
من یه مسلمان شیعه هستم. نمیدونم تو کشورهای دیگه چه خبره، اما دلیل اینکه الان دارم این مطلب رو میخونم اینه که اینقدر در محیطهای مختلف از "مسلمان"های اطرافم، طعن و توهین نسبت به مقام و شخصیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شنیده ام، که با وجود اینکه از پاک بودن ایشون کاملا مطمئنم، مجبور شدم مطالعه کنم که بتونم جواب توهین ها و طعنهای "مسلمونا" رو بدم. کجا برن این دوستان مطلب بزارن؟ کفر همینجاست. اونایی که شما نگرانشونین، با شبکه ها اجتماعی اومدن توی خونه هامون. ما خونه نیمه ویرونمونوآباد کنیم هنر کردیم. شما کجا زندگی میکنید؟ کجا درس خوندین؟ کجا کار کردین که ازین طعن ها خبر ندارین؟
166 | در خانه اگر كس است يك حرف بس است | | ١٣:٣٣ - ١٧ دي ١٣٩٢ |
سلام
مطالب خيلي آموزنده اي بود
نظرات مخاطبين را نيز خواندم
ما كه شخصاً درك كرديم چه كسي حق است
و اميدوارم حضرت مهدي(عج) همه انسانها بخصوص سني ها هم به راه راست هدايت شوند
هستم بلطف دردانه هستي
از شما استاد بزرگ هم ممنون
167 | ميلاد | | ١٦:٥٤ - ١٥ بهمن ١٣٩٢ |
سلام
به نظرم ايني که اين مطلب رو بذارين تا همه بيبينن خوبه
واز اين مسائل که گذاشتيد اگه يکي اهل فهم باشه ميفهمه اسلام دين راستي ودرستيه
اکثر مطالبي هم که گفته شد سندش در علماي سنيه پس بحثي هم باقي نميمونه
ولي اگر ما بقول رهبر معظم مسلمون باشيم بايد به مقدسات سايرمسلمونا توهيني نکنيم
چرا که اونا هم از برادران وخواهران ما هستن وتوهين باعث ضعف اسلام ميشه
که اينو دشمنان بيگانه دوست دارن و دارن براش برنا مه ريزي ميکنن
پس لطفا به هم احترام بذاريم
168 | مهدي | | ١٩:٤٢ - ١٦ بهمن ١٣٩٢ |
8
 
12
پاسخ نظر
سلام خسته نباشيد. چيزي که واسه من هميشه جالب بوده توجيه کردن مسائل در اسلام هست و هميشه اين مسائل و دنبال ميکنم. سال هاي سال تمام مسلمان ها قبول داشتن که عايشه در سن و سال بسيار کمي با پيامبر ازدواج کرده است و به همين خاطر بسيار در تلاش بودند که اين مسئله را که بسيار زشت بود (ازدواج يک فرد 53 ساله با يک دختر 9 ساله) توجيه کنند. و اين موضوع ربطي به شيعه و سني نداشت من خودم بارها اين دلايل را از دوستان اهل تشيع و تسنن شنيده ام. مانند: پيامبر با ازدواج با يک شخص کم سن سال قصد داشت تا بعد از وفات خود اين شخص (که مسلما بعد از وي بسيار عمر خواهد کرد) در بين امت وجود داشته باشد و احاديث و سنت وي را ترويج دهد تا به اين صورت بخشي از احاديث حفظ شوند. يا اينکه دوستان اهل سنت کتاب هاي زيادي را براي توجيه اين امر نوشته اند مانند کتاب "عايشه در دامان پيامبر". اما در قرن حاضر ديگر اين توجيه ها اصلا نميتواند قابل قبول باشد در نتيجه مسلمانان تصميم گرفتن که به گونه اي و با استفاده از احاديثي که حتي شخص روايي آن حديث را نيز قبول ندارند (مانند اکثر روايات فوق که اهل تشيع هيچگاه به دستکاري راويان آن معتقد نبوده است) خود را از اين اتهام تبرئه کننند و بگويند اصلا عايشه کم سن و سال نبوده است. در نتيجه به جاي توجيه ازدواج پيامبر با عايشه کم سن و سال، صورت مسئله را پاک کنند. ولي ديگر افسوس که افراد عاقل و اهل تفکر فريب اين دروغ هاي جديد را مانند دروغ هاي گذشته نخواهند خورد. (من تايپم ضعيفه در نتيجه خيلي زحمت کشيدم تا اين و تايپ کردن لطفا نظرم تاييد کن و پاکش نکن)
169 | عارف | | ١٩:٤٩ - ١٦ بهمن ١٣٩٢ |
13
 
20
پاسخ نظر
دوست عزيز هزاران روايت وجود داره که صريحا ميگه عايشه خيلي کم سن و سال بوده ( نه مثل روايات شما که بسيار گنگ هستن) و در اين شکي نيست و بارها روايت شده که هنگام رفتن عايشه به خانه پيامبر، حتي اسباب بازي هاي خود را همراه داشته است. ايا يک دختر بزرگ سال با خود اسباب بازي حمل ميکند (آن هم در آن زمان)؟ چه خوب ميشد که شما رواياتي رو هم که تاييد ميکنه عايشه بسيار کم سن و سال بوده رو اضافه ميکرديد، اليته خب اين به ضرر شماست :)
170 | محمدي | | ١٧:٣٠ - ٢٣ بهمن ١٣٩٢ |
1
 
14
پاسخ نظر
خيلي جالبه!
برادر محترم.آقا مهدي.آيا معتقد بودن عامه مردم که اهل تحقيق نيستن به مسئله اي دليل بر اينه که اون مسئله درسته؟
براي مثال دويست سال هست که عده اي از وهابيون معتقد به کافر بودن سني و شرک شيعه هستن...آيا دليل بر اينه که اين مسئله درسته؟
1400 سال است که برادران اهل تسنن معتقدن که جناب ابابکر خليفه است...و ما معتقديم که مولا علي خليفه رسول الله است.بالاخره يکي از ما درست ميگه و ديگري اشتباه...
خلاصه اين که جا افتادن مسئله اي در بين عامه مردم دليل بر درست بودن اون نيست.
آقاي علي اکبر رائفي پور استاد دانشگاه و پژوهشگر يه سخنراني راجع به سن جناب عايشه دارن....ويديو اش تو آپارات هست.
و به برادرامون هم آقا عارف عرض کنم که روايات صريح است.شما اول اون هزاران روايت رو که گفتين بيارين .....
و در کتب اهل سنت مانند تهذيب الاسماء واللغات سن اسلام آوردن عايشه ؛آمده....
دلايل بسياره.
والسلام عليکم و رحمت الله و برکاته.
171 | مرافق | | ٢٠:٠٤ - ٢٣ بهمن ١٣٩٢ |
فرجت عني فرج الله عنک
172 | محمدي | | ١٥:٥٤ - ٢٧ بهمن ١٣٩٢ |
عرض سلام و ادب خدمت همه.
مهم اين نيست که در ميان عامه مردم چي جا افتاده...چون براي همه ما بحث علمي مهمه نه اون چيزي که مردم عامه ميگن....خيلي مطالب اشتباه است که در بيت مردم جا افتاده ولي درست نيست.
متاسفانه بحث سن کم عايشه بدون اينکه مردم تحقيق کنن که چه کسي اين رو گفته و ايا مورد اعتماد بوده؟يانه...بين مردم جا افتاد
ولي قرار نيست ما راه مردم رو بريم که!
دوستان!
در کتب عزيزان اهل سنت ما مطالبي از قبيل اسلام اوردن جناب عايشه وجود داره مانند تهذيب الاسماء و اللغات نوشته جناب نووي از علماي محترم سني که مهم ترين شارح صحيح مسلم هستن....
براي اثبات اين که سن جناب عايشه هنگام ازدواج 9 نبوده منابع از کتب عزيزان اهل سنت بسيارن....
جالبه!
اقا عارف.برادر محترم.
لطفا" اون هزار روايتي که گفتين رو بيارين....
به نظر من سخنراني علي اکبر رائفي پور راجع به اين موضوع خوبه...ويديو اش تو اپارات هست...
والسلام عليکم.
173 | فرناز | | ١٦:٠٥ - ٠٧ اسفند ١٣٩٢ |
از ظاهر قضيه برمياد که بعضي براي اينکه اثبات کنن که جناب عايشه بنت ابي بکر تنها زن باکره رسول الله_ص_ بوده...اين بحث رو درست
کردن....خواستن بگن که 9 ساله بوده اما ديدن که نه! در ان زمان با توجه به سن ازدواج دختران امکان ازدواج عايشه قبل از پيامبر بوده پس گفتن که نه 6 ساله بوده!! و بعد از 3 سال ازدواج کرده..._!_
خوب!
ببينيد واقعا" چرا برخي از ما از قدرت تفکر استفاده نميکنيم؟؟
ايا عقل تو چنين چيزي و چنين مطلبي رو قبول ميکنه؟
قرار نيست كه هر مطلبي رو چشم بسته قبول كنيم.....حالا چندتا روايت جعلي ميگه كه سنش 9 بوده...عقل تو كجا رفته كه قبول كني....
از طرف ديگه تا تونستن سن بانو خديجه کبري_سلام الله عليها_ رو بالا بردن....
اصلا لازم نيست جاي ديگه اي بريم....کتب عزيزان اهل سنت کافيه....از چند طريق قابل اثباته که سن ايشون 9 نبوده...
1_نامزد بودن عايشه با جوير...
2-حفظ کردن سوره قمر با توجه به سال نزول سوره قمر....
3_مقايسه سن جناب عايشه با خواهرش اسماء بنت ابي بکر....
4_سال اسلام اوردن عايشه.....
بهتره کمي چشمامون رو باز کنيم تا حرف خلاف حقيقت نزنيم...
174 | سيد امير | | ١٤:٤٣ - ٠٧ فروردين ١٣٩٣ |
دمتون گرم خيلي عالي بود
175 | عليرضا | | ١٣:١٢ - ٢٦ فروردين ١٣٩٣ |
با سلام
ترجمه اين مقاله به انگليسي را يکي از دوستان عزيزم از شيعيان پاکستان به نام محمد انجام داده اند , خواهشا لينک ترجمه رو در انتهاي مقاله قرار بديد.
http://ge.tt/1VCOAT91/v/0
176 | فريبا | | ٠١:٠١ - ٢٤ تير ١٣٩٣ |
باورم نميشه اگه واقعا عايشه 6يا 9 ساله بوده موقع ازدواج ............فکرشم ديوانم مي کنه . اگه واقعيت داشته باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خدا کمک
1 |پرستو||٢٢:٣٠ - ٢٣ مهر ١٣٩٧ |
0
 
2
یه متن به این طولانی که میگه کذب و دروغ بوده بعد باز میگی شیش ساله؟ اصلا در دین اسلا ازدواج زیر شیش سال ممنوع و حرام هست:؟
177 | ليلا | | ٠٧:١٦ - ٢٤ تير ١٣٩٣ |
سلام
عالي بود
با اجازه تون کپي کردم تا از طريق وبلاگم انتشار بدم
صلوات بر محمد (ص) سلام بر علي (ع)
178 | monj soldier | | ٠٥:٤٤ - ٢٨ تير ١٣٩٣ |
عايشه اصلا شوهر ىاشته قبلا چجوري کسي که قبلا شوهر داشه ميتونه 9 سالش باشه؟؟؟
عائشه قبل از ازدواج با پيامبر اکرم، شوهر کرده، و نام همسرش جبير بود. و ابوبکر او را باز پس گرفته و پس از گرفتن طلاق، او را به عقد پيامبر اکرم درآورده است. علت تأکيد فراوان عائشه بر اينکه من بِکر بودم، شايد دفع اين احتمال باشد.

أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ عَنِ الأَجْلَحِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَائِشَةَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ أَعْطَيْتُهَا مُطْعِمًا لابْنِهِ جُبَيْرٍ فَدَعْنِي حَتَّى أَسُلَّهَا مِنْهُمْ. فَاسْتَسَلَّهَا مِنْهُمْ فَطَلَّقَهَا فَتَزَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -(الكتاب: الطبقات الكبرى ج8 ص47 ،المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ)،تحقيق: محمد عبد القادر عطا،الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت،الطبعة: الأولى، 1410 هـ - 1990 م،عدد الأجزاء: 8)
هبي از عائشه نقل مي کند:

بِشْرُ بنُ الوَلِيْدِ القَاضِي: حَدَّثَنَا عُمَرُ بنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ سُلَيْمَانَ الشَّيْبَانِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بنِ زَيْدٍ بنِ جُدْعَانَ، عَنْ جَدَّتِهِ، عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ: لَقَدْ أُعْطِيْتُ تِسْعاً مَا أُعْطِيَتْهَا امْرَأَةٌ بَعْدَ مَرْيَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ: لَقَدْ نَزَلَ جِبْرِيْلُ بِصُوْرَتِي فِي رَاحَتِهِ حَتَّى أَمَرَ رَسُوْلَ اللهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- أَنْ يَتَزَوَّجَنِي وَلَقَدْ تَزَوَّجَنِي بِكْراً وَمَا تَزَوَّجَ بِكْراً غَيْرِي وَلَقَدْ قُبِضَ وَرَأْسُهُ فِي حَجْرِي وَلَقَدْ قَبَرْتُهُ فِي بَيْتِي وَلَقَدْ حَفَّتِ الملاَئكَةُ بِبَيْتِي وَإِنْ كَانَ الوَحْيُ لَيَنْزِلُ عَلَيْهِ وَإِنِّي لَمَعَهُ فِي لِحَافِهِ ...(الكتاب: سير أعلام النبلاء،ج3 ص429 المؤلف: شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى: 748هـ)،الناشر: دار الحديث- القاهرة،الطبعة: 1427هـ-2006م،
179 | سجاد محمدي | | ١٤:٤٧ - ٢٢ شهریور ١٣٩٣ |
سلام
خيلي خوب دارن کار ميکنن.
با فکر باز فکر کنيد.اينا همه براي بازي دادن ما مسلموناس.
180 | طلوع صدر | | ١٣:٢٦ - ٣٠ آذر ١٣٩٣ |
از اين دسبردهاي تاريخي از سوي مغرضين و بلاخص يهود در تاريخ اسلام بسيار است که ميخواهند پيامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) معصومين رو عوذو بلا عياش جلوه بدن
181 | حسين/ش | | ٠٩:٤١ - ٠١ بهمن ١٣٩٣ |
از اين همه اطا عات راجع به مسا ءيل ديني دادي كمال تشكر را داريم .خداوند انهايي كه با نوشتن مطا لب كزا يي سع در ارزدن دل مسلمانان را دارند نابود كند انشالله
182 | فاطمه | | ٠٩:٣٩ - ١٠ بهمن ١٣٩٣ |
سلام و درود بر شما
به نظر من عايشه بعد از وفات نبي اکرم از دين خارج شد.زنان پيامبر آنقدر مورد احترام در قرآن بوده اند که حتي اجازه ازدواج دوباره بعد از رسول خدا
را نداشته اند! و حتي خروج از منزل براي آنها منع شده بود! پس به را انداختن جنگ جمل در شان زن نبي خدا نبوده !
و اين نشان از نقطه ضعف در وجود دين عايشه بود
که حتي در شهادت مولا علي چنين گفت: جگرم از مرگ علي خنک شد( مرجع نقش عايشه در اسلام)
چرا بايد دشمن کسي شود که حديث شريف کسا (که حتي خود اهل سنت قبولش دارند ) نشان دهنده معصوميت ايشان است!
اي اهل سنت بنگريد در حديث کسا چه کساني بودند که پيامبر آنها را زير عبا گرد آوردند آيا کسي جز پيامبر و فاطمه و شوهر و جوانان اهل جنت حسن و حسين عليه السلام بود؟؟؟؟
183 | طاهر | | ٠٨:٢٥ - ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٦ |
این نظر بسیار زیبا و درست است اما یک اشتباه ریز کل مبحث را بهم ریخته است ... باز شیعیان دارند عوام فریبی میکنند ... اهل سنت هرگز نگفتند که پیانبر ص در سن کم با مادرم عایشه رض ازدواج کرده بلکه گفته اند که در سن کم توسط ملائک برای ایشان عقد شد.. جبرئیل امین چهر های را به پیامبر ص نشان دادند و فرمودند این همسر شماست وقتی رسول خدا ص نگاه کردند دیدند که مادرم عایشه صاحب آن چهره است

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
بله دیگه نقل از منابع خودتان نیز عوام فریبی است!!!! اگر اهل دقت هستید خودتان برید تحقیق کنید نه اینکه تقلیدی هرکس چیزی گفت شما هم قبول کنید!!!
در کجای منابع شیعه آمده است که عقد عایشه توسط ملائکه بوده است!!! لطفا اگر اهل تحقیق هستید با سند حرف بزنید!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
184 | محمد | | ١٥:١٨ - ٢٢ تير ١٣٩٦ |
در آن زمان مگه اسباب بازی و عروسک و سگا و پلی استیشن بوده...........
185 | زهرا | | ٠٩:٤٦ - ٠٣ مرداد ١٣٩٦ |
من نمیدونم چی برای شما انقدر سخته؟ اصلا شما بگو 26. من میخوام بدونم کدوم دختر 26 ساله ای حاضر میشه زن یه مرد 57 ساله بشه. بعدشم ازدواج عایشه تو 9 سالگی چیز عجیبی نیست وقتی حضرت فاطمه تو 9 سالگی ازدواج کرد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
نمی شود فضای جامعه امروزی را با قبل یکی دانست و مقایسه کرد! در زمان قدیم تعدد زوجات چیزی عادی بوده برخلاف امروز که خیلی از زنان بخاطر علایق خود این مسئله را بر نمی تابند در زمان قدیم مسئله متعه عادی بوده اما امروزه با چشم دیگه نگاه می شود ازدواج در سن کم نیز در زمان گذشته معمول بوده است اما باید در خصوص طرح مسئله ازدواج عایشه به این نکته توجه داشت که ما نمی خواهیم بگوییم که حتما ممکن نیست چنین چیزی!! حرف این است که برخی تلاش می کنند چنین چیزی را ثابت کنند و به عنوان ی ک فضیلت مطرح بکنند و ثابت بکنند که عایشه تنها زنی است که با هیچکس قبل پیامبر (ص) ازدواج نکرده است در حالی که چنین نیست سن او بیش از 9 سال بوده و قبلا نیز طبق منابع اهل سنت با شخص دیگر ازدواج کرده بودثم تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم،لطبقات الكبرى ج 8 ص 58، در اين عبارت « ثم» آمده است که دلالت بر تراخي دارد يعني ازدواج پيامبر صلي الله عليه و آله بعد از مدتي بعد از طلاق از جبير بوده است اين خود ابوبکر بوده که تلاش مي کرده تا عايشه را از جبير جدا کند همچنان که از روايات برداشت مي‌شود
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

186 | شاهین از اتریش | | ٠٤:٢٠ - ٠٩ شهریور ١٣٩٦ |
من خوشحالم که شیعه هستم .دلم امروز شاد شد چون در فضای مجازی به پیامبر توهین کردن ولی فهمیدم حق بامنه .خدا حفظتون کنه .اللهم عجل لولیک الفرج
187 | خالد | | ١٩:١٣ - ٠٤ آذر ١٣٩٦ |
چقدر راحت به مادر مومنان توهین میکنید!
آدمی که به مادر خودش( امهات المومنین) رحم نمیکنه و به همسر گرامی پیامبر "ص" نور و رحمت توهین میکند، را چه به هدایت؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در کجای مقاله ما به عایشه توهین کردیم اتفاقا ما مخالف توهین هستیم و مطالبی نیز اگر در این مقاله نقل شده شما احساس می کنیدتوهین است این را بزرگان شما باید پاسخ بدهند که این روایت چرا در معتبرترین کتب اهل سنت نقل شده است!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
188 | اللهم عجل لولیک الفرج | | ٠٨:٢٦ - ٠٥ بهمن ١٣٩٦ |
به قول شهید مطهری اصلا وحدت این نیست که دست از عقاید برداری وحدت یعنی باهم متحد باشیم تا کسی نتونه برمسلمین مسلط بشه
شما درکتون از وحدت یعنی اینکه ما کلا درمقابل اهل سنت سکوت کنیم؟
پس چجوری حقایق رو بگیم؟
میخواید حقایق گفته نشه؟
رهبر معظم انقلاب کی گفتن دست از عقاید بکشید؟
ایشون میفرمان فحش ندید توهین نکنید اخه کی بافحش ایمان میاره حرفشونم بحقه
مشکل جاییه که
همه شدن علامه دهر
درمورد همه چیزم نظر میدن
وظیفه هر شیعه وهر مسلمونی اینه که حقایق رو بدونه
تا بتونه از عقاید حقه شیعه دفاع کنه
ضمن اینکه اینجا اصلا توهین نکردن
نوشته اهل سنت این حرفو میزنن این سایتم فرمودند که نه اقا موضوع از این قراره
شما توهین شنیدید؟
وحدت نور و ظلمت محال است بزرگواران
هیچ مرجعی توهین رو قبول نداره اما باید حقایق رو بازگو کرد
اللهم عجل لولیک الفرج
189 | f | | ٠٦:٤٠ - ٢٨ اسفند ١٣٩٦ |
12
 
3
پاسخ نظر
سلام اسلام هزاران اشکال ریز و درشت داره و شما ها نمی تونین راحت همه را ماس مالی کنین قتل غارت زن بارگی برده داری و۰۰۰۰۰ التماس تفکر برای برادران و خواهران ایران زمین
190 | احسان | | ٠٢:٢٦ - ١٥ خرداد ١٣٩٧ |
به روایت خود شما لوات در بین قوم لوت رایج بود ولی لوت نپذیرفت. مفهوم نیست که چرا پیامبر برای مقابله با برده داری و کنیزداری و تعدد ازواج و متعه اینقدر دس دس میکرده. کدوم مصالح جامعه؟
زنان اسیر در جنگ رو به کنیزی بردن کجاش مصلحته؟
خوب مرسوم بوده. مضحکه. خب به قول کتاب لوات هم بین قومی مرسوم بوده. حالا چه اشکال داشته؟ مصلحت جامعه بوده که فعلا لوات باشه تا لوت خوب جا پاشو سفت کنه بعدا.
هنوز این جای پا سفت نشده که بعد ۱۴۰۰ سال می توان کنیز داشت و بنا گفته علمای دین میتوان کنیز را برای یک یا چند شب به دوستان و مهمانان حبه کرد؟
واقعا شماها چی تو کلتونه؟
191 | هدی | | ١٦:٥٠ - ١٩ خرداد ١٣٩٧ |
عابشه اگر شوهر براش مهیا بود میرفت با یکی دیگه ازدواج میکرد همین ازدواج دوم رو هم با واسطه پدرش و ... نگه داشت وگرنه پیامبر میخواست از عایشه همون اول جدا بشه تا فهمید طلحه میخوادش پوئن مثبت نشون داد که بعد از رسول خدا باهاش ازدواج کنه که آیات تحریم ازدواج با همسران پیامبر نازل شد اگر همسران پیامبر میخوان ازدواج مجدد کنن اول باید طلاق بگیرن حتی بعد از فوت رسول خدا !با همه اینها در جنگ جمل با طلحه عقد کرد- طلاق نامه عایشه به وسیله امام حسین فرستاده شد که دیگه همسر رسول خدا نیست
192 | atshia | | ١٧:٣٧ - ٢١ خرداد ١٣٩٧ |
اجلح در روایت ضعیفه

پاسخ:
سلام عليكم .
اوّل آنكه اجلح را يحيى بن معين كه امام منقدين و ملجأ اساطين متسننين است توثيق نموده چنانچه ابو الحجاج مزّى در تهذيب الكمال كما فى الحجج الباهرة بترجمه اجلح گفته قال عبّاس الدورى عن يحيى بن معين ثقة و ابن حجر عسقلانى در تهذيب التهذيب بترجمه اجلح گفته قال ابن معين صالح و قال مرّة ثقة و قال مرة ليس به باس هر گاه اجلح حسب افادة يحيى بن معين صالح و ثقه باشد اتهام او بوضع و افتعال از عجائب اوهام و غرائب وساوس نافرجام و خرافات واهيه بى‌نظام و زمامست.
193 | arshia | | ١٧:٥٥ - ٢١ خرداد ١٣٩٧ |
سن عایشه هنگام ازدواج با پیامبر 6و9سال مشکلی دارد؟

قسمت اول

مشروعیت ازدواج با کودک


اول: دلایل قرآنی

خداند در سوره طلاق ایه 4 میگوید:

( وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ

پاسخ:
سلام علیکم.
لطفا یکبار نظرتون رو بفرستید.
در مورد ازدواج با کودک و مشروعیت آن که بحثی نیست بحث در فضائل عائشه هست که اهل سنت سن کم عائشه رو جزء فضائل میدونن.در حالیکه خود کتب اهل سنت میگوید کودک نبوده است.
گروه پاسخ به شبهات
1 |یک بنده‌ خدا||١٧:١٨ - ٢٧ بهمن ١٣٩٩ |
0
 
0
آقا چه حرفیه این؟ ازدواج با کسی که ممیز نیست حرامه دیگه. یه دختر میتونه جلوی پسری که تفاوت مرد و زن رو نمیدونه حجاب نداشته باشه. بعد چطور ممکنه بشه باهاش ازدواج کرد؟

یه چیزی هم بگم، من اصلا کاری ندارم شیعه راست میگه یا سنی و ۱۹ سالشون بوده یا ۹ سالشون. پیغمبر به نقل هر دو عدالت رو بین زنان رعایت می‌کرده و برای حرفشون ارزش قائل بوده تا جایی که آیه اومد که چرا بخاطر رضایت ‌همسرانت چیزی که حلاله رو برای خودت حرام میکنی. (سوره‌ی تحریمه فکر کنم) و اینهمه روایت مختلفه که همسران پیامبر توی سفر یا با همدیگه مشکلی داشتند و پیغمبر برای حلش تلاش میکرده و راه حل معقول هم میگفته نه اینکه با زورگویی و خشونت بخواد به غائله خاتمه بده. چطور ممکنه بدون رضایت یک نفر (و خود اون یک نفر نه پدرش) به زور باهاش ازدواج کنه یا وقتی در شرایطی نیست که بتونه برای خودش تصمیم بگیره ازش خواستگاری کنه؟ اصلا مگه آیه نیومد که بین مال دنیا و پیامبر یکی رو انتخاب کنید؟ خب اگه میخواست با پیغمبر نباشه میتونست نباشه دیگه، چون حتی خود پیغمبر هم نمیتونه با چیزی که صریح توی قرآن گفته شده مخالفت کنه.
پاسخ:
با سلام
ازدواج با غیر ممیز حرام نیست؛ بلکه بحثی که مطرح است دخول به دختری است که به سن بلوغ نرسیده است که این حرام است.
این که کسی همسری پیامبر را انتخاب کرده است حتما دلیل بر این نمی شود که انسان خوبی است، ممکن است که به خاطر منافعی تن به همسری پیامبر صلی الله علیه و آله داده است؛ مثل پیدا کردن جایگاه و موقعیت اجتماعی.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
194 | عرفان | | ١٢:٢٥ - ١٠ تير ١٣٩٧ |
سلام. واقعا خسته نباشید.
اونایی که وحدت و اتحاد رو بهونه می کنن و اشکال به این مطلب می گیرن ایا خبر دارن که همین دشمن اسلام از شبهه تاریخی که الان برای من روشن شد دارن بر ضد پیامبر اکرم ص و اسلام استفاده می کنن. چند وقت پیش توی توییتر یه نفر که مخالف اسلام بود و نمی دونم مال کدوم کشور بود باهاش بحث می کردم. یکی از سوال هاش هم همین....ما لکم کیف تحکمون؟!
195 | عرفان | | ١٢:٢٥ - ١٠ تير ١٣٩٧ |
سلام. واقعا خسته نباشید.
اونایی که وحدت و اتحاد رو بهونه می کنن و اشکال به این مطلب می گیرن ایا خبر دارن که همین دشمن اسلام از شبهه تاریخی که الان برای من روشن شد دارن بر ضد پیامبر اکرم ص و اسلام استفاده می کنن. چند وقت پیش توی توییتر یه نفر که مخالف اسلام بود و نمی دونم مال کدوم کشور بود باهاش بحث می کردم. یکی از سوال هاش هم همین....ما لکم کیف تحکمون؟!
196 | محمد | | ٠٢:٥٤ - ٢٧ مرداد ١٣٩٧ |
ایا در احادیث شیعه سن عایشه در هنگام ازدواج کمتر از ده سال بیان شده؟
کافی جلد7صفحه 388 حدیث یک باب شهاده الصبیان
مراه العقول فی شرح اخبار ال الرسول جلد 24 صفحه 235

پاسخ:
با سلام
این روایت در کافی آمده است و علامه مجلسی هم می گوید روایت صحیح است؛ اما ابن ولید می گوید روایتی محمد بن عیسی از یونس به تنهایی نقل می کند و دیگران نقل نکرده اند مورد پذیرش نیست؛ لذا خود یونس ثقه است و محمد بن عیسی هم ثقه است ولی علماء روایتی که محمد بن عیسی از یونس به تنهایی نقل کند را تضعیف کرده اند و این روایت هم چنین و مورد پذیرش نیست
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
197 | Hamideh Montazeri | | ١٢:١٣ - ٠٦ شهریور ١٣٩٧ |
بهرحال پیامبرتون این لذتهارو از خودش دریغ نمیکرده ، چرا اسلام واقعی رو اجرا نمیکنین ، دختراتونو از نه سالگی نمیفرستین خونه بخت ، مثل عایشه یا فاطمه ، نکنه حس میکنین به کودکتون تجاوز میشه، بعله شما واقعا مسلمان حقیقی نیستین و گرنه از پیامبرتون تو همه چی الگو میگرفتین و دخترای نه سالتونو به ازدواج مردای سن بالا درمیاوردین.

پاسخ:
با سلام
در اسلام چنین شرطی وجود ندارد که حتما می بایست همه دختران در سن 9 سالگی ازدواج کنند، هر شخصی شرایط ازدواجش با دیگری متفاوت است، لذا نمی توان یک نسخه برای همه پیچید.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
1 |یه بنده‌ خدا||١٧:٣٥ - ٢٧ بهمن ١٣٩٩ |
0
 
0
چرا به نفرتتون اجازه میدید کنترلتون کنه؟ (نه این به خودتون مربوط نیست به اونهایی که هدفش قرار میگیرن هم مربوطه) پیامبر اگر هوس‌باز بود دلیلی نداشت با ام‌سلمه که مسن هم بود ازدواج کنه. ایشون خیلی در نظر پیامبر محترم بودن. عدالت رو هم رعایت میکرده و بین عایشه‌ی ۲۰ساله یا ۹ساله از نظر زمان و خرج زندگی بینشون فرق نمیگذاشته. حتی مورد بوده که یکیشون سر پیامبر که بزرگ اون شهر بوده هم داد میزده و بلایی هم سرشون نمیومده. برای جامعه‌ای که تا قبل از همون پیامبر زن رو کالا میدونستن به نظر بد نمیاد. من به شخصه ۹ سال رو برای عایشه قبول ندارم به همین دلایل بالا ولی اصلا بیاین بگیم راست باشه. دو تا نکته رو میدونم:‌ ۱) با کسی که آگاهی از مسائل زناشویی نداره ازدواج حرامه. خود پیامبر هم نمیتونه کار حرامی بکنه ۲) دختر پیامبر توی ۹سالگی ازدواج کرد اما پیامبر اول نظر اون رو پرسید. در مورد خواستگارهای قبلی هم نظرش رو می‌پرسید. حالا میشه این پیامبر با این ويژگی‌ها به زور با کسی ازدواج کنه و کودک آزار باشه؟ من انتظار ندارم همه‌ی عالم همکیش من باشه ولی انتظار دارم عادلانه قضاوت کنین
پاسخ:
با سلام
نکته اول شما شما دارای اشکال است.
ازدواج با دختری که آگاهی از مسائل زناشویی نداره حرام نیست.
در ازدواج آگاهی به مسائل زناشویی اصلا شرط نیست؛ ممکن است دختری با 20 سال سن هم به مسائل زناشویی آگاهی نداشته باشد؛ پس باید گفت ازدواج با او حرام است؟
ثانیا برای حرمت چیزی باید از آیات و روایات دلیل بر حرمت داشته باشیم که در موضوع مذکور وجود ندارد.
بله دخول به دختری که به سن بلوغ نرسیده است حرام است.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
198 | Vm | | ١٦:١٦ - ١٤ مهر ١٣٩٧ |
بالاخره چی شد.ماکه نفهمیدیم سنش چقدبوده موقع ازدواج باحضرت محمد(ص)
199 | عبالحمید | | ٠١:٠١ - ١٢ بهمن ١٣٩٧ |
این مطالبی که کپی کردید کذبه .
حضرت عایشه در سن کم با رسول الله ازدواج کرده و مشکل شرعی هم نداره.

پاسخ:
سلام علیکم
دلائل در مقاله بالا ذکر شده اگر قبول ندارید لطفا دلیل بیاورید.
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه ولی عصر (عج)
200 | مجید | | ١٦:٠٧ - ١٨ خرداد ١٣٩٨ |
با سلام خدمت همه دوستان و ضمن عذر خواهی من فکر کنم اینکه کروه پاسخ گویی به سوالات میگن عایشه زمان ازدواج با پیغمبر 22 سالش بوده کس وشعر محض و نظر اهل سنت درست تره به 2 دلیل که فکر میکنم همه دوستان قبول کنن 1-تا 10 سال پیش اگه یه دختر زیر 20 سال عروس نمیشد و سنش میشد بیش از 20 سال در نگاه عرف میگفتن توی خونه مونده و ترش شده حالا توی اون زمان که دختر همه 8 یا 9 سال ازداوج میکردن چرا یه دختر باید تا این سن ازداوج نکنه اونم دختری که میگن خوش چهره بوده 2 - توی زمان الان اگه دختر یه ادم سرشناس رو قرار بشه عروس کنن همه خواستگارش میشن اونوقت توی اون زمان که ابوبکر برای خودش شان و شوکتی داشته چرا باید دخترش تا اون سن مجرد بمونه حتی اگه قبول کنیم که عایشه اصلا زشت بوده و مشکلی داشته توی اون زمان افتخاری بوده که دختر ابوبکر رو بگیری و به فرض مشکل داشتن عایشه طرف برای گرفتن زنهای بعدی بعد از عایشه اصلا مشکلی نداشته چون همه چند تا زن میگرفتن . پس باید قبول کرد که عایشه در سن پایین ازداوج کرده باشه -

پاسخ:
سلام علیکم
بعضي گفته اند عایشه تنها زنی است که با هیچکس قبل پیامبر (ص) ازدواج نکرده است در حالی که چنین نیست سن او بیش از 9 سال بوده و قبلا نیز طبق منابع اهل سنت با شخص دیگر ازدواج کرده بودثم تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم،الطبقات الكبرى ج 8 ص 58، در اين عبارت « ثم» آمده است که دلالت بر تراخي دارد يعني ازدواج پيامبر صلي الله عليه و آله بعد از مدتي بعد از طلاق از جبير بوده است اين خود ابوبکر بوده که تلاش مي کرده تا عايشه را از جبير جدا کند همچنان که از روايات برداشت مي‌شود.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5] [6]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها