2018 February 26 - دوشنبه 07 اسفند 1396
عائشه، در چند سالگي با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟
کد مطلب: ٥١٢٧ تاریخ انتشار: ٢٨ آذر ١٣٨٨ تعداد بازدید: 100546
پرسش و پاسخ » اهل سنت
عائشه، در چند سالگي با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟

لينك فايل ترجمه انگليسي اين متن كه توسط يكي از دوستان عزيز از شيعيان پاكستان به نام محمد انجام شده است

سؤال كننده : عليرضا اميدبخش

پاسخ :

اهل سنت اصرار دارند كه ثابت كنند عائشه در شش سالگي به عقد رسول خدا صلي الله عليه وآله درآمده و در نه سالگي وارد خانه آن حضرت شده است و اين مطلب را دليل بر برتري عائشه بر ديگر همسران رسول خدا مي دانند؛ اما آيا حقيقت مطلب نيز همين است ؟

ما در اين مقاله اين مطلب را بررسي خواهيم كرد.

قبل از پرداختن به اصل مطلب، بايد تاريخ ازدواج رسول خدا با عائشه روشن شود تا بعد نتيجه بگيريم كه عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا چند سال داشته است.

در باره تاريخ ازدواج رسول خدا صلي الله عليه وآله با عائشه ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد. محمد بن اسماعيل بخاري ، از خود عائشه نقل مي كند كه رسول خدا سه سال بعد از حضرت خديجه سلام الله عليها با او ازدواج كرده است:

حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ حدثنا حُمَيْدُ بن عبد الرحمن عن هِشَامِ بن عُرْوَةَ عن أبيه عن عَائِشَةَ رضي الله عنها قالت ما غِرْتُ علي امْرَأَةٍ ما غِرْتُ علي خَدِيجَةَ من كَثْرَةِ ذِكْرِ رسول اللَّهِ (ص) إِيَّاهَا قالت وَتَزَوَّجَنِي بَعْدَهَا بِثَلَاثِ سِنِينَ وَأَمَرَهُ رَبُّهُ عز وجل أو جِبْرِيلُ عليه السَّلَام أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ في الْجَنَّةِ من قَصَبٍ.

از عائشه نقل شده است كه به هيچ زني به اندازه خديجه ، حسادت نكردم؛ زيرا: (الف) رسول خدا زياد از او ياد مي كرد؛ (ب) رسول خدا سه سال بعد از خديجه با من ازدواج كرد؛ (ج) خداوند به رسول خدا و يا جبرئيل دستور داد كه به خديجه سلام رسانده و او را به خانه اي در بهشت بشارت دهد كه از ني ساخته شده است.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل ابوعبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3 ، ص 3606، ح3606 ،كتاب فضائل الصحابة، بَاب تَزْوِيجِ النبي e خَدِيجَةَ وَفَضْلِهَا رضي الله عنها ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

با توجه به اين كه حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت از دنيا رفته اند؛ پس زمان ازدواج رسول خدا با عائشه در سال سيزدهم بعثت بوده است.

و ابن ملقن بعد از نقل روايت بخاري و استدلال به آن مي گويد :

وبني بها بالمدينة في شوال في السنة الثانية .

رسول خدا در سال دوم هجري ، عائشه را به خانه خود آورد.

الأنصاري الشافعي، سراج الدين أبي حفص عمر بن علي بن أحمد المعروف بابن الملقن (متوفاي804 هـ)، غاية السول في خصائص الرسول صلي الله عليه وسلم ، ج 1 ، ص 236 ، تحقيق : عبد الله بحر الدين عبد الله ، ناشر : دار البشائر الإسلامية - بيروت - 1414هـ - 1993م.

طبق اين نقل ، رسول خدا در سال سيزدهم بعثت، عائشه را به عقد خود درآورده و در سال دوم هجري رسماً با او عروسي كرده است.

از نقل برخي ديگر از بزرگان اهل سنت به اين نتيجه مي رسيم كه ازدواج رسول خدا با عائشه در سال چهارم هجري بوده است. بلاذري در انساب الأشراف در شرح حال سوده ، همسر ديگر رسول خدا صلي الله عليه وآله مي نويسد:

وتزوج رسولُ الله صلي الله عليه وسلم، بعد خديجة، سودة بنت زَمعة بن قيس، من بني عامر بن لؤي، قبل الهجرة بأشهر... فكانت أول امرأة وطئها بالمدينة.

رسول خدا بعد از خديجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده بنت زمعه ، ازدواج كرد و او نخستين همسري بود كه رسول خدا در مدينه با او همبستر شد.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1 ، ص 181، طبق برنامه الجامع الكبير.

از طرف ديگر ذهبي مدعي است كه سودة بن زمعه، چهار سال تنها همسر رسول خدا بوده است .

وتوفيت في آخر خلافة عمر ، وقد انفردت بصحبة النبي صلي الله عليه وسلم أربع سنين لا تشاركها فيه امرأة ولا سرية ، ثم بني بعائشة بعد ... .

سوده در سال آخر خلافت عمر از دنيا رفت، او چهار سال تنها همسر رسول خدا بود ، هيچ زني و هيچ كنيزي در آن چهار سال با سوده در اين امر شريك نبود، سپس رسول خدا با عائشه ازدواج كرد.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3 ، ص 288 ، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م.

در نتيجه ، عائشه در سال چهارم هجرت (چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده) با آن حضرت ازدواج كرده است.

حال با مراجعه به مدارك و اسناد تاريخي سن عائشه را در هنگام ازدواج بررسي خواهيم كرد:

مقايسه سن عائشه با سن اسماء بنت أبي بكر:

يكي از مسائلي كه سن دقيق عائشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات مي رساند، مقايسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبي بكر است. طبق نقل بزرگان اهل سنت، اسماء ده سال از عائشه بزرگتر بوده و در سال اول هجري بيست و هفت سال داشته است. همچنين در سال هفتاد و سه از دنيا رفته است؛ در حالي كه صد ساله بوده است.

ابونعيم اصفهاني در معرفة الصحابة مي نويسد:

أسماء بنت أبي بكر الصديق ... كانت أخت عائشة لأبيها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التأريخ بسبع وعشرين سنة.

اسماء دختر ابوبكر، از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بود، اسماء، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد.

الأصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله (متوفاي430هـ)، معرفة الصحابة ج 6 ، ص 3253 ، رقم : 3769 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

و طبراني مي نويسد:

مَاتَتْ أَسْمَاءُ بنتُ أبي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ سَنَةَ ثَلاثٍ وَسَبْعِينَ بَعْدَ ابْنِهَا عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ بِلَيَالٍ ... وكان لاسماء يوم مَاتَتْ مِائَةُ سَنَةٍ وُلِدَتْ قبل التَّارِيخِ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً .

اسماء دختر ابوبكر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشت ، بيست و هفت سال قبل از تاريخ (هجرت) به دينا آمده بود.

الطبراني، سليمان بن أحمد بن أيوب ابوالقاسم (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج 24 ، ص 77 ، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

ابن عساكر نيز مي نويسد:

كانت أخت عائشة لأبيها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة

اسماء از جانب پدر، خواهر عائشه و بزرگتر از وي بود، اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده بود.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 9 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

و ابن اثير مي نويسد:

قال أبو نعيم : ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة.

ابو نعيم گفته: اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده است.

الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 7 ، ص 11 ، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1417 هـ - 1996 م.

و نووي مي نويسد:

وعن الحافظ أبي نعيم قال ولدت أسماء قبل هجرة رسول الله صلي الله عليه وسلم بسبع وعشرين سنة .

از حافظ أبونعيم نقل شده است كه گفت: اسماء بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد.

النووي، ابوزكريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 597 ـ 598 ، تحقيق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1996م

و حافظ هيثمي مي نويسد:

وكانت لأسماء يوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة وولدت أسماء لأبي بكر وسنه إحدي وعشرون سنة.

اسماء در هنگام وفات صد سال داشت، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد، و ابوبكر در هنگام ولادت او بيست و يك سال داشت.

الهيثمي، ابوالحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9 ، ص 260 ، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت - 1407هـ..

و بدرالدين عيني مي نويسد:

أسماء بنت أبي بكر الصديق... ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة ، وأسلمت بعد سبعة عشر إنساناً ... توفيت بمكة في جمادي الأولي سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد اللَّه بن الزبير ، وقد بلغت المائة ولم يسقط لها سن ولم يتغير عقلها ، رضي الله تعالي عنها .

اسما دختر ابوبكر، بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد، هفدهمين فردي بود كه ايمان آورد، در سال هفتاد و سه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير و در حالي كه صد ساله شده بود از دنيا رفت. هيچ يك از دندان هاي او نيفتاده بود و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.

العيني، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد الغيتابي الحنفي (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 2 ، ص 93 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

ابن حجر عسقلاني مي گويد:

8525 أسماء بنت أبي بكر الصديق زوج الزبير بن العوام من كبار الصحابة عاشت مائة سنة وماتت سنة ثلاث أو أربع وسبعين .

اسماء دختر ابوبكر، همسر زبير بن عوام كه از بزرگان صحابه بود، صد سال زندگي كرد و در سال هفتاد و سه و يا هفتاد و چهار از دنيا رفت.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 - 1986.

وقال هشام بن عروة عن أبيه بلغت أسماء مائة سنة لم يسقط لها سن ولم ينكر لها عقل وقال أبو نعيم الأصبهاني ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 7 ، ص 487 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ - 1992م.

ابن عبدالبر قرطبي نيز مي نويسد:

وتوفيت أسماء بمكة في جمادي الأولي سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد الله بن الزبير بيسير... قال ابن اسحاق إن أسماء بنت أبي بكر أسلمت بعد اسلام سبعة عشر إنسانا... وماتت وقد بلغت مائة سنة.

اسماء در جمادي الأول سال هفتاد و سه در مكه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. ابن اسحاق گفته: اسماء دختر ابوبكر بعد از هفده نفر اسلام آورد و در حالي از دنيا رفت كه صد سال سن داشت.

النمري القرطبي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاي 463هـ الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج 4 ، ص 1783 ـ 1782 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ..

صفدي مي نويسد:

وماتت بعده بأيام يسيرة سنة ثلاث وسبعين للهجرة وهي وأبوها وابنها وزوجها صحابيون قيل إنها عاشت مائة.

اسماء بعد از گذشت مدت كوتاهي پس از عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه از دنيا رفت. پدر، پسر و همسر او صحابي بودند و گفته شده است كه او صد سال زندگي كرد.

الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 9 ، ص 36 ، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفي، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.

و بيهقي نقل مي كند كه اسماء، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است:

أبو عبد الله بن منده حكاية عن بن أبي الزناد أن أسماء بنت أبي بكر كانت أكبر من عائشة بعشر سنين .

ابن منده از ابن أبي الزناد نقل كرده است كه اسماء دختر ابوبكر، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الكبري، ج 6 ، ص 204 ، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.

و ذهبي و ابن عساكر نيز همين مطلب را نقل مي كنند:

قال عبد الرحمن بن أبي الزناد كانت أسماء أكبر من عائشة بعشر.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 2 ، ص 289 ، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ..

قال ابن أبي الزناد وكانت أكبر من عائشة بعشر سنين.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 8 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

ابن كثير دمشقي سلفي در كتاب البداية والنهاية مي نويسد:

وممن قتل مع ابن الزبير في سنة ثلاث وسبعين بمكة من الأعيان ...

أسماء بنت أبي بكر والدة عبد الله بن الزبير... وهي أكبر من أختها عائشة بعشر سنين... وبلغت من العمر مائة سنة ولم يسقط لها سن ولم ينكر لها عقل .

كساني كه با عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه در مكه از دنيا رفتند .... اسماء دختر ابوبكر مادر عبد الله بن زبير ... او از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، در حالي از دنيا رفت كه صد ساله بود و هيچ يك از دندان هاي او نيفتاده و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.

ابن كثير الدمشقي، إسماعيل بن عمر القرشي ابوالفداء، البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345 ـ 346 ، ناشر: مكتبة المعارف - بيروت.

ملا علي قاري مي نويسد:

وهي أكبر من أختها عائشة بعشر سنين وماتت بعد قتل ابنها بعشرة أيام ... ولها مائة سنة ولم يقع لها سن ولم ينكر من عقلها شيء ، وذلك سنة ثلاث وسبعين بمكة.

اسماء از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، ده روز بعد از كشته شدن پسرش از دنيا رفت، در هنگام مرگ صد سال داشت، دندانهايش نيفاده و عقلش دچار اختلال نشده بود، وفات او در سال هفتاد و سه در مكه اتفاق افتاد.

ملا علي القاري، علي بن سلطان محمد الهروي، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 1 ، ص 331 ، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1422هـ - 2001م .

و امير صنعاني مي نويسد:

وهي أكبر من عائشة بعشر سنين وماتت بمكة بعد أن قتل ابنها بأقل من شهر ولها من العمر مائة سنة وذلك سنة ثلاث وسبعين .

اسماء ده سال از عائشه بزگتر بود، و در مكه و و كمتر از يك ماه بعد از كشته شدن پسرش از دنيا رفت، در حالي كه صد سال سن داشت. اين مطلب در سال هفتاد و سه اتفاق افتاد .

الصنعاني الأمير، محمد بن إسماعيل (متوفاي 852هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحكام، ج 1 ، ص 39 ، تحقيق: محمد عبد العزيز الخولي، ناشر:دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1379هـ.

اسماء در سال اول بعثت 14 ساله و 10 سال از عائشه بزرگتر بوده است . پس عائشه در سال اول بعثت 4 ساله و در سال 13 بعثت (سال عقد با رسول خدا) 17 ساله و در شوال سال دوم هجرت (سال ازدواج رسمي با پيامبر) 19 ساله بوده است.

از طرف ديگر: اسماء در سال 73 صد ساله بوده ، 100 منهاي 73 مساوي است با 27 . پس در سال اول هجرت، 27 سال داشته است.

اسماء از عائشه 10 سال بزرگتر بوده. 10 منهاي 27 مساوي است با 17 .

پس عائشه در سال اول هجرت 17 سال سن داشته است . پيش از اين ثابت كرديم كه پيامبر در شوال سال دوم هجري رسماً با عائشه ازدواج كرده است ؛ يعني عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 19 سال داشته است.

عائشه، در چه سالي ايمان آورد:

سال اسلام آوردن عائشه نيز، سن او را در هنگام ازدواج با رسول خدا صلي الله عليه وآله مشخص و روشن مي كند . طبق گفته بزرگان اهل سنت، عائشه در سال اول بعثت ايمان آورد و جزء هيجده نفر اولي بود كه به نداي رسول خدا لبيك گفت.

نووي در تهذيب الإسماء مي نويسد:

وذكر أبو بكر بن أبي خيثمة في تاريخه عن ابن إسحاق أن عائشة أسلمت صغيرة بعد ثمانية عشر إنسانا ممن أسلم .

ابن خيثميه در تاريخش از ابن اسحاق نقل كرده است كه عاشه در كودكي و بعد از هيجده نفر ايمان آورد.

النووي، ابوزكريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 615 ، تحقيق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1996م.

و مقدسي مي گويد:

وممن سبق إسلامه أبو عبيدة بن الجراح والزبير بن العوام وعثمان بن مظعون ... ومن النساء أسماء بنت عميس الخثعمية امرأة جعفر ابن أبي طالب وفاطمة بن الخطاب امرأة سعيد بن زيد بن عمرو وأسما بنت أبي بكر وعائشة وهي صغيرة فكان إسلام هؤلاء في ثلاث سنين ورسول الله يدعو في خفية قبل أن يدخل دار أرقم بن أبي الأرقم.

كساني كه در اسلام آوردن بر ديگران سبقت گرفتند: ابوعبيده جراح .... و از زنان اسماء دختر بنت عميس همسر جعفر بن أبي طالب ... و عائشه كه در آن زمان خردسال بود . اين افراد در سال سه سال اول بعثت كه رسول خدا مخفيانه مردم را به ايمان دعوت مي كرد، اسلام آوردند، قبل از آن كه رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبي الأرقم بشوند.

المقدسي، مطهر بن طاهر (متوفاي507 هـ)، البدء والتاريخ ، ج 4 ، ص 146 ، ناشر : مكتبة الثقافة الدينية - بورسعيد.

و ابن هشام نيز نام عائشه را جزء كساني مي آورد كه در سال اول بعثت ايمان آورده است ؛ در حالي كه هنوز كودك بوده است.

إسلام أسماء وعائشة ابنتي أبي بكر وخباب بن الآرت وأسماء بنت أبي بكر وعائشة بنت أبي بكر وهي يؤمئذ صغيرة وخباب بن الأرت حليف بني زهرة.

الحميري المعافري، عبد الملك بن هشام بن أيوب ابومحمد (متوفاي213هـ)، السيرة النبوية، ج 2 ، ص 92 ، تحقيق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجيل، الطبعة: الأولي، بيروت - 1411هـ..

اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش (سال اول بعثت) ، هفت ساله بوده باشد، در سال دوم هجري (سال ازدواج رسمي با رسول خدا) 22 ساله خواهد شد.

اگر سخن بلاذري را بپذيريم كه چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده ؛ يعني در سال چهارم هجري با آن حضرت ازدواج كرده است، سن عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 24 سال خواهد شد .

اين عدد با توجه به سن عائشه در هنگام ايمان آوردن، تغيير مي كند.

بنابراين، ازدواج عائشه با رسول خدا در سن شش و يا نُه سالگي از دروغ هايي است كه در زمان بني اميه ساخته شده است و با واقعيت هاي تاريخي سازگاري ندارد.

موفق باشيد .

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
121 | خود خواه كوب | , آمریکا | ٢٤:٣٤ - ٣٠ مهر ١٣٩٠ |
با سلام
جناب خود خواه خودت ......
تو هم بچسب به تنبون نتايهاو و اوباما البته براي اينكه از اين چسبيدنت مريض نشي اول بده اون برايت بشورند تا خداي ناكرده مريض بشي و بميري . اينو نه براي سلامتي خودت ميگم بلكه وجود احمقهايي مثل شما براي ما بركته مثل دره كنار كوه .

ان شاء الله تو و امثال تو را در تنبان قذافي كفن شويد .

لبيك يا علي
122 | بخت النصر | , قزاقستان | ٠٢:٥١ - ٠٤ آبان ١٣٩٠ |
جناب خودت
آنقدر فيلم يهودي ساخته نگاه کردي که افکارت هم يهودي شده.
زبان و قلمت همه بوي يهودي مي‌دهد.
اندکي خودت را مشغول مغزت کن مگر آنکه از اسارت شکم و شهوتت خلاص شوي.
123 | محسن منتظر | , ایران | ٠١:٥٥ - ٠٤ بهمن ١٣٩٠ |
سلام بر مدير محترم سايت. عزيز دل ادبيات اين مدعيان سنت پيامبر را ببين تا حقانيت شيعه مودب به ادبيات نبوي برايت بهتر ثابت شود. اين فحاشان حرفه اي و کهنه کار تا قيام قيامت دست از حقد و کينه و تعصب بر نداشته و به دو جدشان حضرت عمر! و حضرت ابليس! اقتدا مي کنند. خوبه که هرچه سند و مدرک از کتب خودشان مي آوري، گوششان کر است. به نعبير قرآن کريم که اينان به شدت مدعي آنند
" وَ قالُوا قُلُوبُنا في اكِنَّةٍ مِمّا تَدْعُونا الَيْهِ وَ في آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَيْنِنا وَ بَيْنِكَ حِجابٌ فَاعْمَلْ انَّنا عامِلُونَ "5 ".
هيچ فايده ندارد! اگر تا روز قيامت برايشان سند و مدرک از کتب خودشان بياوري آخر حرف خودشان را مي زنند و اصلا کاري به حرف هاي تو ندارند!
124 | فرهاد | , ایران | ١٦:٠٦ - ٠٧ بهمن ١٣٩٠ |
با سلام وعرض ادب
متن بالا فوق العاده بود واولين متني بود كه محكم و با استدلال بود
ما هم مثل برادران سني مذهبمان اتحاد و وحدت را مطالبه ميكنيم
اما نه هر وحدتي را وحدتي كه دو طرف قبول نمايند يا وحدتي را كه سني ها قبول داشته باشند
اميدوارم خدا هدايتمان نمايد
اما اين مقاله فقط در مورد سن (بقول برادران سنيمان)ام المومنين عايشه رضي الله عنه بود نه چيز ديگري چرا برادران سني خودشان تكه پاره كردند فقط در اينجا ذكر شده كه سن ام المومنين شما 17 تا 22 سال در هنگام ازدواج با پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم بوده نه بي احترامي نسبت به ايشان شده نه حرفي ديگر زده شده چرا خوتان را عصباني ميكنيد
اگر ميخواهيد ام المومنينتان را بهتر بشناسيد و مثل جهنم بشيد مي تونيد به اين سايت مراجعه نماييد
اونجا حسابي به خدمت همه ي صحابي (ابوبكر-عمر-عثمان-معاويه-طلحه-زبير-ابوسفيان) و مادراتون عايشه و حفصه و هنده رسيدند و حسابي از خجالتشون در اومدند
http://www.shiatube.com
تازه براتون به چهار زبان نوشتند كه اگر نفهميديد به يه زبون ديگه حاليتون كنند
باز هم اميدوارم همه ما را خداوند هدايت نمايد
يا علي مدد تا روز قيامت
125 | نثاراحمد(صفري) | , افغانستان | ٢٣:٠٥ - ٠٣ فروردين ١٣٩١ |
ميبخشي سوال داشتم من يك اهل سني هستم و افغاني هستم : در باره از دواج بي بي عايشه با حضرت محمد ص) بخاطر تفاوت سني كه داشت يعني تفاوت سني شان خيلي زياد بود و چرا حضرت محمد باداشتن چندين خانم و در نظر نگرفتن سني شان ازدواج با بي بي عايشه كرد و دليل از دواج زياد چه بود است و آيا از بي بي عايشه كدام اولاد داشته يا خير.

پاسخ:

باسلام

دوست گرامي

عايشه خيلي كم سن نبوده بلكه 19 سال داشته و از طرف پيامبر براي ازدواج با او درخواستي نبوده و اينگونه ازدواجها در بين اعراب آن زمان معمول بوده و عايشه مفتخر به داشتن فرزندي از رسول الله نشده است براي توضيحات بيشتر به اين آدرس مراجعه كنيد.

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1344

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

126 | رضا | , ایران | ٠٥:١٨ - ١٤ خرداد ١٣٩١ |
اصلا چرا پيامبر با عايشه و حفصه ازدواج کرد؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
درباره اين موضوع با اين آدرس مراجعه كنيد
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1344
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
127 | xxxx | , هلند | ٢١:٣٧ - ٢٤ تير ١٣٩١ |
با تشكر از شما عالي بود اجرتون با صاحب الزمان
128 | سي بن | , سوئد | ١١:٤٥ - ٢٦ تير ١٣٩١ |
ممنون که مجبور شديد حقيقت را انکار کنيد ( اما پنهان نمي توانيد کنيد)
129 | عليرضا ن | , ایران | ١٩:٣٦ - ٢٦ تير ١٣٩١ |
با سلام گروه پاسخ به شبهات با توجه به اين استدلال خوب شما در مورد سن عايشه در هنگام ازدواج با پيامبر اسلام(ص)، در اين صورت بايد حتماً ام المومنين عايشه قبل از بعثت پيامبر اسلام (ص) به دنيا آمده باشد، و در اين صورت کساني مثل ابن حجر عسقلاني که در کتاب تقريب التهذيب تولد ايشان را سال چهارم يا پنجم يا ششم بعد از بعثت دانسته اند ، اشتباه است.
130 | مجيد م علي | , ایران | ٢١:٠٧ - ٢٦ تير ١٣٩١ |
الله اكبر با سلام جناب سي بن شما بفرمائيد حقيقت را بگوئيد . البته از مطيع ابن تيمه يزيد ( ع ل ) پرست غير لز اين حرف بالا شما سخن ديگري نمشود انتظار داشت . لبيك يا علي
131 | الياس | , انگلستان | ١٧:٣٧ - ٠٧ مهر ١٣٩١ |
اگر اين همه شما مدرک داريد.پس اينها ديگر چيست؟ خوله پيمبر را دعوت کرد که بيامد و عايشه را عقد کرد ودرآن هنگام وي (عايشه) 6سال داشت ((تاريخ طبري /جلد چهارم /ترجمه ابوالقاسم پاينده /چاپ پنجم /ناشر/اساطير/سال 1375صفحه 1291)) --------------------------------------------------------------------- عايشه گفت:فرشته بصورت من نازل شد"هفت ساله بودم که زن پيامبر شدم "نه ساله بودم که به خانه او رفتم "دوشيزه بودم که زن او شدم و هيچيک از زنان وي در اين مزيت مانند من نبود"ووقتي وحي مي آمد من با او زير يک لحاف بودم ومرا از همه کس بيشتر دوست داشت!>(تاريخ طبري/جلد سوم /چاپ پنجم1375/ترجمه ابوالقاسم پاينده/ناشر/اساطير/صفحه 931/)) --------------------------------------------------------------------- صحيح بخاري ۷٫۶۲٫۹۰منقول است از عايشه مادر مومنان: پيامبر اسلام وقتي با من ازدواج کرد که من شش يا هفت ساله بودم. وقتي ما به مدينه آمديم، چند زن آمدند، ام رومان وقتي من در حال تاب بازي بودم پيش من آمد، مرا بردند، آماده و آرايشم کردند، بعد مرا نزد پيامبر خدا بردند، و او وقتي من ۹ ساله بودم با من جماع کرد. او مرا جلوي در نگه داشت و من از خنده در حال ترکيدن بودم. سنن ابو داوود ۳۱٫۴۹۱۵ و ۳۱٫۴۹۱۶ , ۳۱٫۴۹۱۷ ------------------------------------------------------------------ از اسماعيل بن جعفر منقول است: همانا رسول الله در 10 سالگي به عايشه دخول کرد... وسائل الشريعه، الي تحصيل مسائل الشريعه، محمد بن الحسين الحر العاملي ج 1 برگ 31، به نقل از فروع کافي ج 2 ص 351 ================================== يه موضوع ديگر : شما نوشته بوديد که (از عائشه نقل شده است كه به هيچ زني به اندازه خديجه ، حسادت نكردم) پس اين سايت چرا يه چيز ديگه نوشته؟ عايشه مي گويد: نسبت به هيچ زني به اندازه ماريه رشک و حسادتم تحريک نشده است.اينم صفحه اش: http://www.shiatube.com/shiatub/ayeshe/255-1389-08-11-10-49-45 باز يه جا ديگه نوشته: عايشه مي گويد: با آنکه خديجه را نديده بودم, هيچيک از زنان پيغمبر چون خديجه مورد رشک و حسادتم قرار نگرفته است.اينم صفحه اش: http://www.shiatube.com/shiatub/ayeshe/252-1389-08-11-04-56-17 -------------------- ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
روايات بالا در متن جواب داده شده است و نيازي به تكرار نيست. اما روايتي كه از كافي و وسايل نقل كرده ايد مرسل و ضعيف است. لذا اعتنائي به آن نيست.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
132 | مجيد م علي | , ایران | ١١:٥١ - ٠٩ مهر ١٣٩١ |
الله اکبر با سلام جناب الياس فرموديد : عايشه اين گفت ..... عايشه اونو گفت ... عايشه گفت همچين ... عايشه گفت همچون ... چقدر ياد اين مثل افتادم "" هيچ بقالي نميگه ماست من ترشه ....... لبيک يا علي
133 | حميدرضا عابديني | , ایران | ١٧:٣٠ - ١٨ مهر ١٣٩١ |
از توضيحات خوب شما نسب به سوالت وشبهات ممنونم اجرتان با حسين
134 | نوكر امام حسين | , ایران | ١٣:٥٩ - ٢٨ آبان ١٣٩١ |
با سلام خدمت همه نوکرين اهل بيت از توضيحاتتون ممنونم.
من يه حرفي با اين برادراي سني دارم.آهاي برادراي سني الان ايام ماه محرم شماها ميدونين ما بچه شيعه ها چه دردهاي را توي اين ماه تحمل ميکونيم چه روزه هاي سختي رو گوش ميکونيم چه جيگري از ما آتيش ميگيره حالا اگر بشينين و قشنگ تارخ رو مرورو بکنين تمام منشائ همه مسيبتهائي که براي امام حسين و اهل بيتش پيش اومد بائسو باني اصليش از همانپدر ام المومنين شما و خلفاي بعد اون پيش اومد .بس نيست اين همه مسيبتي که سر شيعه در آوردين همين ام المومنين شما نبود که پيکر پاکو مطهر امام حسن مجتبي مارو دستور داد تير بارون بکنن همين ام المومنين نبود بعد شهادت امير المومنين عل (ع) سجده شکر به جا آورد به خدا سخت در اشتباهيد تا دير نشده برين درست تحقيق بکنين راجبه شيعه شايد از تاريکي و گمراهي در بياين من واقعا" براي اون آدمهايي که بي بي فاطمه زهراء رو با عايشه .... مقايسه ميکنن متاسفم خيلي از اسلام عقبيد خيلي
135 | نوكر امام حسين | , ایران | ١٤:٠٧ - ٢٨ آبان ١٣٩١ |
با سلام خدمت همه نوکرين اهل بيت از توضيحاتتون ممنونم. من يه حرفي با اين برادراي سني دارم.آهاي برادراي سني الان ايام ماه محرم شماها ميدونين ما بچه شيعه ها چه دردهاي را توي اين ماه تحمل ميکونيم چه روضه هاي سختي رو گوش ميکونيم چه جيگري از ما آتيش ميگيره حالا اگر بشينين و قشنگ تاريخ رو مرورو بکنين تمام منشائ همه مصيبتهائي که براي امام حسين و اهل بيتش پيش اومد بائسو باني اصليش از همانپدر ام المومنين شما و خلفاي بعد اون پيش اومد .بس نيست اين همه مصيبتي که سر شيعه در آوردين همين ام المومنين شما نبود که پيکر پاکو مطهر امام حسن مجتبي مارو دستور داد تير بارون بکنن همين ام المومنين نبود بعد شهادت امير المومنين علي (ع) سجده شکر به جا آورد به خدا سخت در اشتباهيد تا دير نشده برين درست تحقيق بکنين راجبه شيعه شايد از تاريکي و گمراهي در بياين من واقعا" براي اون آدمهايي که بي بي فاطمه زهراء رو با عايشه .... مقايسه ميکنن متاسفم خيلي از اسلام عقبيد خيلي
136 | منتظر القائم | , فرانسه | ١٠:٤٣ - ١٧ دي ١٣٩١ |
آيا عايشه در زمان ازدواج با پيامبر(ص) باکره بوده يا نه؟ آيا عايشه را به خضرت تحميل کردند؟ علامه اميني ميفرمايند براي ايجاد وحدت اسلامي بايد پرده از حقايق برداشت نه اينکه حقايق را پوشاند انسان وقتي به وحدت ميرسد که قايت و هدف مشترک داشته باشد. ياعلي

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
درباره سؤال اولتان كه آيا عائشه قبل از رسول خدا (ص) ازدواج كرده بود؟ در اين باره ابن سعد در الطبقات الكبرى مى نويسد:
عن عبد الله بن أبي ملكية قال خطب رسول الله صلي الله عليه وسلم عائشة بنت أبي بكر الصديق فقال إني كنت أعطيتها مطعما لابنه جبير فدعني حتي أسلها منهم فاستسلها منهم فطلقها فتزوجها رسول الله صلي الله عليه وسلم.
عبد الله بن أبى مليكه مى گويد: رسول خدا صلى الله عليه _ وآله _ وسلم از عايشه دختر ابوبكر خواستگارى كرد، ابو بكر گفت: من عايشه را به جبير بن مطعم داده ام، اجازه بده تا آن ها را منصرف كنم. ابوبكر آن ها را منصرف كرد و طلاقش را گرفت، سپس رسول خدا با او ازدواج كرد. الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاى230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 8 ص 59، ناشر: دار صادر - بيروت؛
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 8 ص 17، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ - 1992م.
بنابراين، عائشه قبل از رسول خدا صلى الله عليه وآله همسر شخص ديگرى به نام جبير بن مطعم بوده است.
اما درباره پاسخ سؤال دومتان بايد عرض شود نمي شود گفت كه ازدواج پيامبر صلي الله عليه وآله با عايشه تحميلي بوده است، بلكه ازدواج هاي ايشان داراي اهداف سياسي و تبليغي و غيره داشته است. جهت اطلاع بيشتر به اين آدرس رجوع كنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

137 | ميثم حيدري | , انگلستان | ٠٢:٣٦ - ٠١ اسفند ١٣٩١ |
و اما در کتابهايي که نويسنده از ان دليل اورداست وارد شده که حضرت عايشه در سن 9 سالگي با پيامبر ازدواج کرده اند ما از کتابهايي که در مقاله محقق ذکر(به چهار مورد اکتفا ميکنيم) شد دليل مي اوريم که اين ازدواج در سن 9 سالگي صورت گرفته است و از نويسنده مي پرسيم شما طبق چه معياري بعضي از گفته هاي يک کتاب را قبول ميکنيد و بعضي را رد؟ 1. الاستيعاب في معرفه الاصحاب: ....عائشة بنت أبي بكر الصديق رضى الله عنهما تزوجها بمكة قبل سودة وقيل بعد سودة وأجمعوا على أنه لم يبن بها إلا في المدينة قيل سنة هاجر وقيل سنة اثنتين من الهجرة في شوال وهي ابنة تسع سنين وكانت حين عقد عليها بنت ست سنين وقيل بنت سبع سنين 2. الطبقات الکبري: أخبرنا وكيع عن هشام بن عروة عن أبيه أن النبي، صلى الله عليه وسلم، تزوج عائشة وهي ابنة ست سنين أو سبع سنين وبنى بها وهي ابنة تسع. 3. سيره ابن هشام: ...تَزَوّجَ رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ عَائِشَةَ بِنْتَ أَبِي بَكْرٍ الصّدّيقِ بِمَكّةَ ، و هِيَ بِنْتُ سَبْعِ سِنِينَ وَبَنَى بِهَا بِالْمَدِينَةِ وَهِيَ بِنْتُ تِسْعِ سِنِينَ أَوْ عَشْرٍ وَلَمْ يَتَزَوّجْ رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ بِكْرًا غَيْرَهَا 4. تاريخ دمشق: ثم تزوج رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) عائشة بعد خديجة وقال ابن منده بعد خديجة عائشة وكان رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) قد أري في النوم مرتين يقال له هي امرأتك وعائشة يومئذ ابنة ست سنين فنكحها رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) بمكة وهي بنت ست سنين وقال ابن منده بنت سبع سنين زاد يعقوب أن رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) بنى بعائشة بعدما قدم المدينة وعائشة يوم بنى بها رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) ابنة تسع سنين 5. سيره ابن اسحاق: قال ابن اسحق: ثم تزوج رسول الله صلى الله عليه وسلم بعد سودة بنت زمعة عائشة بعد موت خديجة بثلاث سنين، وعائشة يومئذ ابنة ست سنين، وبني بها رسول الله صلى الله عليه وسلم وهي ابنة تسع سنين، ومات رسول الله صلى الله عليه وسلم وعائشة ابنة ثماني عشرة سنة

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
هرچند در سن ازدواج عايشه با پيامبر صلي الله عليه وآله بين علماء اهل سنت اختلاف است، ولي آنچه كه در مقاله فوق ذكر شده است به همراه شواهدي بود كه روشن مي كند كه سن عايشه بيش از آن بوده كه شما ادعا كرده ايد
همچنين در صحيح بخاري و ديگر كتب اهل سنت، حديثي از عائشه نقل شده است كه مي‌گويد:
هنگام نزول آية "بل الساعه موعدهم والساعه ادهي وامر" كه جزء سوره "القمر" به حساب مي آيد، من "جاريه" اي بودم و بازي مي‌كردم.كه اين آيه در مكه نازل شد .صحيح البخاري ج 4 ص 1910
لفظ "جاريه" در زبان عرب به معني دوشيزه آمده است. كتاب هاي تفسير و حديث مي گويند، كه اين آيه هشت سال قبل از هجرت پيامبر صلي الله عليه وآله به مدينه نازل شده است. اگر سن عائشه را هنگام نزول اين آيه حداقل ده ساله فرض كنيم، سن ايشان هنگام ازدواج بايد در حدود بيست بوده باشد.
بنابراين طبق اين شواهد نمي شود گفت سن عايشه شش ، هفت و يا نه سال، بلكه شواهد نشان مي دهد سن او بيشتر از اينها بوده است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

138 | مصطفي | , آمریکا | ١٩:٢٩ - ١٣ اسفند ١٣٩١ |
سلام
دمت گرم بابا خيلي کمک کردي خدا خيرت بده
139 | سعيد بهبهان | , ایران | ١٦:٠٦ - ١٨ اسفند ١٣٩١ |
احسنت هييييييييييچ شبهه اي وجود نداره که شيعه براش جواب نداشته باشه برادران و خواهران سني به فکر روزي باشيد که مردم با امامشان محشور ميشوند يا علي
140 | سيده زهرا موسوي | , ایران | ٠٩:٣٩ - ١٧ فروردين ١٣٩٢ |
سلام عليكم سلام عليكم . خداوند رحمت كند پدر و مادر و اجداد شما را كه با ارسال اين واقعيت اذهان عموم را روشن كرديد و اميدوارم به بركت اين حركت زيبا خداوند ديدگان شما را به ديدار چهره خورشيد و رسول مهرمانيها و مظلوم ترين مظلوم تاريخ حضرت رسول اكرم (ص) روشن فرمايند. ضمن تشكر از زحمات شما خواستم بگويم بعد از خواندن اين متن با اشك گفتم . يا رسول الله (ص) ياوه گويان تا تو بودي با نيش زبان و ريختن خاكستر و .... بر سرمباركتان . و عده اي به طمع بدست آوردن موقيعيت و پست هاي سياسي دغل گونه خود را به وجود مباركتان نزديك كردند و براي مستحكم كردن اين دوستي دروغي گاهي از مال و جان خود ( حضور در جنگها) و فرزندان خود ( به ظاهر براي اسلام و حمايت پيامبر و در باطن. فريب پيامبر, تا شايد دست آنان در غدير خم بالا رود ). و آن روز .... آن روز تاريخي كه ديگر فهميدند هيچكدام از نيرنگها نتوانست خللي در تصميم گيريها و انتخاب ولي مومنين ايجاد كند , نااميد از زحمات نيرنگ گونه در دوستي با پيامبر. شروع به تخريب شخصيت رسول مهرمانيها و پاكيها زدند . نه تنها به وجود مقدس ايشان , فرزندان و منتخب به حق غدير خم, حضرت امير المومنين علي عليه سلام از اين تركشها بي نصيب نبودند . با زبان و قلم و تحريف واقعيتها تيشه به ريشه اسلام و اهداف پيامبر و شخصيت پيامبر زدند . اما آنچه كه مسلم است رسول خدا (ص) جواهري آسيب ناپذير است حال ياوه گويان در منجلاب اذهاب خود هرچه بگويند خود را متعفن تر مي كند . جواهر , هميشه جواهر است.
141 | كفاح محمد | , ایران | ٠٩:٥٣ - ١٧ فروردين ١٣٩٢ |
السلام عليكم وفقكم الله موضوع شما خيلي مهم واميدوارم ميتونيد امور بان اهميت بيان كنيد براي شيعيان واهل تسنن ممنونم
142 | محمد رضا | , ایران | ٢٣:٤٩ - ١٧ فروردين ١٣٩٢ |
با سلام و احترام از روشنگري شما سپاسگزارم . از شما تقاضا دارم ،موارد اين چنيني که در تاريخ اسلام وجود دارد و شبهه انگيز است را بصورت کارشناسانه بررسي و موشکافي نموده و به اطلاع اين نسل ، که روشنفکر تر از نسل هاي گذشته است برسانيد و تنوير افکار نمائيد. و من الله التوفيق
143 | سارا | , امارات متحده عربی | ١٦:١٨ - ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٢ |
دمتون گرم
اجرتون با رسول الله
144 | نازلي | , ایران | ٢٣:٤١ - ١٦ تير ١٣٩٢ |
براخودمن هميشه جاي تعجب داشت که چطورميشه پيامبر مکارم الاخلاق يه دختر رو توسن 6-7سالگي بيارتش خونش وتو نه سالگي باهاش ازدواج کنه؟ درباره تعدد زوجات پيغمبر کلي شبهه داشتم.....اما خداروشکر حل شدولي......آخه بگم استغفرالله پيغمبرمون مثل ما آدماي عاديه که گاه گاهي هواهاي دنيوي وشيطاني به مغزمون ميرسه که بخواد يه دختر بچه روبياره خونش که چي مثلا؟؟؟؟؟ خداوکيلي کدوم آدم عاقلي ميپذيره اين حرفارو؟؟؟ مگه مثلا پيامبرمثل ما گناه ميکنه يا کوته فکره؟ حالا باچه سندي؟ دختره پولدار بوده؟ خوشگل بوده ؟ اينا دلايل هواهاي دنيويه اگه يه آدم بخواد منتصب کنه به پيامبر.... خيلي زجرآوره.خيلي از توهيناي اين غربيا عليه پيامبر سر اين مساله است بي شک.من قائل به پردردسر بودن خانم عايشه نيستم هرچند قرآن ملامت هايي داشته به ايشونوديگري.... وحالا اين فتواها وحرفاي عجيبشون. اما خوندن مطالب اين سايت وديدن شبکه حقه ولايت وشنيدن سخنراني عزيزي که اسمشونو نميارم باعث اين شبهه تو ذهنم شده که ازنام اين خانم هم سواستفاده شده.اين نظرمنه شايد غلط باشه اگه اشتباهه دوست دارم گوش زد شه برام. اين رو يادمون نره که پيامبر بهترين دوران عمرشونو با حضرت خديجه بودن وتنها بانوي زندگيشون بودن.
145 | مريم بهبهان | , ایران | ١٣:٤٥ - ٢٩ تير ١٣٩٢ |
اينهمه آيه درمورد عصمت و پاکي محمد رو ول کرديم چسبيدين به به سن عايشه.خيلي بي انصافيه. در ضمن از خواننده هاي محترم ميخوام ادب رو رعايت کنيد باور کنيد اينجا ميدون جنگ نيست.اگه منطق رو کني نيازي به تند حرف زدن و حرف نادرست زدن نيست.
146 | خاطره | , ایران | ١٤:١٨ - ١٠ مرداد ١٣٩٢ |
خوشم مياد كه با اين بحثهاي بيخود وبي نتيجه ،همه را سر كار گذاشتند. اصلا چه اهميتي داره كه عايشه (رض) در چه سني با پيامبر ازدواج كرده؟ مهم اينه كه اگه عايشه مشكلي ميداشت،پيامبر حتما اونو مجازات ميكرد يا طلاق ميداد.يعني خدا وپيامبرش نشستند وعايشه رو نگاه كردند كه گناه كبيره انجام بده؟ وجدانا اگه زن يكي از شماها اين كار رو ميكرد ، نمي كشتينش؟ يعني غيرت شما از پيامبر بيشتره؟ واي بر شما با اين همه اهانت...
آيات 1 تا 18 سوره نور ، براي تبرئه عايشه از اين تهمت نازل شده. كمي منطقي باشيد، عقلتان را به چه كساني سپرديد...
147 | خاطره | , ایران | ١٤:٢١ - ١٠ مرداد ١٣٩٢ |
ميخواستم بگم انشا ا... اجرتون رو همون امامايي كه ميپرستيد بدهند. خدا كه نگاهي به شما نمي اندازه ‘ اصلا لايق نيستين .
148 | سيد وحدت هاشمي | , ایران | ٠٢:٠٦ - ١٣ مرداد ١٣٩٢ |
انشاالله کامنت 146 از دعايي که فرموين و من هم براي جناب عاليه دعا مي کنم که با خدايتان عمر و عايشه در قيامت هم سفره شويد و در اين دنيا دنباله‌رو خط عمر و عايشه باشيد واز فضايل ايشان همين بس به گفته صحيح بخاري هر مردي پيش شما وارد اتاقتتان شود ملتحم خارج شود انشاالله که اين فضيلت کمک حال شما در قيامت. شود ويا از شير دادن تمام مردان براي خود برادر درست کنيد خدا به اجرتان بيافزايد حال خودتان قضاوت کنيد آيا اين شان همسر پيامبر است به گفته صحيحين واي بر شما که تعصب کورتان کرده
149 | سيما | , ایران | ١٠:٤٤ - ١٧ مرداد ١٣٩٢ |
خانوم خاطره عقل کل!!!!!!
مهم هس که ام المومنينتون تو چند سالگي ازدواج کردن.شماهايي که حاليتون نيس اون يارو غربيه دليل توهيناش به پيامبرتون چيه پس بهتره اظهار نظر نفرماييد.خداوند به هر ادمي وقت ميده تا به خودش بياد مهم نيس تو باشي يا هرکسي يا زن پيغمبر!!!!
اجرمون رو هم ميدن معصمومينمون مطمئن باش انقدر لياقت داريم که شما ومذهبتونو چنان شبهه بارون کرديم که جواب نميتونين بدين
لياقت آدما رو خدا نشون ميده نه تو.............
150 | مهران | , ایران | ١٧:٤٧ - ٢٩ مرداد ١٣٩٢ |
باسلام به دوستان شيعه وسني .اگرسري به نوشته ها وشبهات منکران خداودين بخصوص اسلام بزنيد قبول خواهيد کرد که سن وسال عايشه وحتي فاطمه زهراس وروايات جعلي واحاديث ضعيف باعث روي گرداني افرادي ازدين گرديده وبه طورکلي دين وکتابهاي آسماني را ساخته ي بشر مي دانند.اختلاف بين شيعه وسني را هم يکي ازدلايل خود مي دانند .چرا بايد برکودک بودن زن پيامبر ص اصراربورزيم درصورتي که همين کودک انگاشتن باعث بدترين تهمت به پيغمبرماص (ازنوشتن آن کلمه معذورم)ازطرف معاندين گرديده.درتاريخ طبري وغيره رواياتي نظيرافسانه ي غرانيق سبب پيدايش آيات شيطاني وبسياري ازنوشته ها وکتابها گرديده وطرفداراني هم دارند.درست است که اينهامال گذشته است ولي نبايد فراموش کرد که قرآن هم درهمان زمان هابراي هدايت بشر برپيامبراسلام ص ازطرف خدا نازل شده .دشمنان همه ي اين مسائل را به هم ربط مي دهند.
151 | خاطره | , ایران | ١٩:١٣ - ١٠ شهریور ١٣٩٢ |
مبناي ازدواج سن نيست بلکه بلوغ است. بلوغ انسان نيز در زمانها و مکانها و افراد متفاوت است. بچه هائي که در شمال خط استوا زندگي مي کنند در ماههاي ارديبهشت، خرداد و تير بيشتر از ماههاي ديگر رشد مي کنند و در زمستان بيشتر به وزنشان اضافه مي شود. و بچه هائي که در جنوب خط استوا هستند زمان رشد آنها بر عکس است، (دليل اين مسئله هنوز شناخته نشده است). برخي از بچه ها هفتگي رشد ميکنند، يعني هر هفته از هفته پيش بلندتر مي شوند. رشد دختر و پسر نيز يکسان نيست. افرادي که بيماري دارند کند تر رشد مي کنند. و وقتي بهبودي پيدا مي کنند رشد آنها تا 3 برابر نيز مي تواند افزايش پيدا کند. اگر بيماري آنها جدي باشد رشد آنها مي تواند براي هميشه متوقف بشود.
صد سال پيش سن بلوغ سوئديها بين 20 تا 25 سالگي بوده ولي امروزه خيلي زودتر از اين است. محققين اين مسئله را از جمله به متنوع شدن و سالم تر و آماده تر شدنِ غذا در کشورهاي صنعتي مربوط مي دانند.
به اين ترتيب رشد و بلوغ، در زمان و مکان و وضعيت جسمي افراد مختلف است. اگر پيامبر با عايشه در 9 سالگي ازدواج کرده باشد، حتماً در آن زمان سن 9 سالگي سن بلوغ بوده و هر که مي خواسته ازدواج ميکرده است. و ايراد گرفتن به سنِ ازدواجي که در 1400 سال پيش صورت گرفته از نظر علمي غلط است.
از طرفي ديگر ازدواج مسئله شخصي است. اينکه کساني چه وقت ازدواج بکنند و با چه کساني ازدواج بکنند يا با چند تا ازدواج بکنند، مسئله شخصي و از حقوق فردي خودشان است و مطرح شدن آن از طرف ديگران از نظر حقوقي غلط است.
152 | مهران | , ایران | ١٤:٥٤ - ١٦ شهریور ١٣٩٢ |
باسلام خدمت عزيزان بلوغ ومبناي ازدواج وزمان ومکان ورشدوشخصي بودن ازدواج راهمه قبول دارند ولي اين مسائل براي توجيح ازدواج پيامبرمکرم ص بايک کودک درست نيست .لطمه اي که همين يک مسئله به عقايد جوانان مي زند قابل بحث وتوجه است .اختلاف نظر دراين مورد
(از6تا 22سال)به قدري زياد است که جاي دفاع وقاطعيت راازانسان سلب مي نمايد.مانقاط مشترک زيادي داريم که مي توانيم روي آنها تمرکزنموده وازتفرقه بپرهيزيم.
153 | عاشق ام المومنين بانو خديجه طاهره(س) | , ایران | ١٦:٥٦ - ٢٩ شهریور ١٣٩٢ |
خواهر محترم!خاطره خانم!_شماره 147_
خداوند به كساني كه به ديگران تهمت ميزنن چقدر نگاه ميكنه؟؟
آيا شيعياني كه هرروز نمازخوانده و به يگانگي الله و رسالت حضرت محمد(ص)شهادت ميدهن شايسته اين جور سخن هستن؟
ما كي ائمه هدي(ع)رو پرستش كرديم؟؟
ما ولايت كساني رو قبول داريم كه خدا در قرآن دستور به اطاعت از ايشان ميدهد و همينطور شهادت به پاكيزگي آن بزرگواران در قرآن ميدهد.
154 | محمدي | , ایران | ٠٩:٥٧ - ٣٠ شهریور ١٣٩٢ |
خواهر عزيزم!خاطره خانم_کامنت شماره 146_
چنانچه در کتب معتبر شما عزيزان مانند صحيح بخاري آمده سوره تحريم راجع به عمل عائشه و حفصه نازل شده.
ابن عباس ميگويد=از عمر بن خطاب پرسيدم آن دو نفر از همسران پيامبر(ص)که بر ضد رسول خدا(ص)دست به دست هم داده بودند چه کساني هستند؟عمر گفت=عائشه و حفصه بودند...._صحيح بخاري ج137/3 و 138 و22/4_صحيح مسلم_مسند احمد بن حنبل_تفسير طبري_مسند طيالسي و.....
((هنگامي كه نبي يكي از رازهاي خود را به يكي از همسرانش گفت ولي هنگامي كه وي آن را افشا كرد و خداوند پيامبرش را از آن آگاه ساخت قسمتي از آن را براي او بازگو كرد و از قسمت ديگر خودداري نمود هنگامي كه پيامبر همسرش را از آن خبر داد گفت=چه كسي تو را از اين راز آگاه ساخت؟فرمود=خداوند عالم و آگاه مرا باخبر ساخت.اگر شما دو نفر_دو همسر پيامبر_از كار خود توبه كنيد(به نفع شماست زيرا)دلهايتان از حق منحرف گشته و اگر ضد او دست به دست هم دهيد پس خداوند ياور اوست (وهمچنين)جبرئيل و صالح مومنان(طبق روايت شيعه و سني علي(ع))و فرشتگان پشتيبان اويند.))_آيات 3و4 سوره تحريم_
دوست محترم!اين كه آن دو همسر رسول (ص)كه در سوره تحريم خداوند آنان رو توبيخ ميكند عائشه و حفصه بودند در معتبرترين كتاب شما وكتب ديگر شما آمده......
شما دوست عزيز راجع به اين آيات چي ميگيد؟؟
155 | عاشق ام المومنين بانو خديجه طاهره(س) | , ایران | ١٠:١٣ - ٣٠ شهریور ١٣٩٢ |
خاطره خانم!خواهر گلم!
و همينطور خداي عزوجل در آيه 5 سوره تحريم ميفرمايد=اميد است كه اگر او_نبي_شما را طلاق دهد پروردگارش به جاي شما همسراني بهتر از شما براي او قرار دهد همسراني مسلمان مومن مواضع توبه كار عابد مهاج زناني باكره و بيوه.و همينطور خداي مهربان در قرآن به همسران پيامبر_صلي الله عليه و آله_ميفرمايد=((و قرن في بيوتكنّ))=و در خانه هايتان بمانيد و آرام گيريد._سوره احزاب آيه33_
شما عزيران خروج عائشه برعلي(ع)و جنگ جمل رو چه جوري توجيه ميكنيد؟؟
جداي از اينكه جنگ با علي(ع)جنگ با رسول خدا(ص)است....
خدا به همسران پيامبر(ص)دستور ميده كه در خانه هاشان بمانند....
آيا جنگ جمل و خروج عائشه بر علي(ع)و خروج از خانه مخالفت عملي با دستورات خدا و رسول(ص)نبود؟؟
و رسول خدا_صلي الله عليه و آله و سلم_نيز به عائشه هشدار داده بودند و فرموده بودند كه=
كدام يك از شما سوار بر شتر ميشود و سگهاي حوئب بر او پارس ميكنند؟_مسند احمد بن حنبل_مجمع الزوائد_المعيار و الموازنه اسكافي_سير اعلام النبلا’ ذهبي_انساب الاشراف بلاذري_تاريخ طبري_كنزالعمال_و......
زماني كه در صحيح بخاري_معتبرترين كتاب عزيزان اهل سنت_آمده كه رسول خدا(ص)به سوي خانه عائشه اشاره كردند و فرمودند=اينجا جايگاه فتنه است اينجا جايگاه فتنه است اين جا جايگاه فتنه است و از اينجا شاخ شيطان بيرون مي آيد_
شما عزيزان چه جوابي داريد؟
و شما عذرمبخوام عقلتان را به چه كساني سپرديد؟
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته....
156 | مهران | , ایران | ١٣:٤٥ - ٠٢ مهر ١٣٩٢ |
بهتر است بحث عايشه را ديگر ادامه ندهيم درخانه اگر کس هست يک حرف بس است.
157 | مددي | , ایران | ٢٢:٣١ - ٠٢ مهر ١٣٩٢ |
سند؟؟؟ازچه سندي بيان ميکنين؟؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ اسناد مربوطه با رنگ قرمز مشخص است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
158 | محمد توفيق محمدي | , افغانستان | ١٤:٣٢ - ١٧ مهر ١٣٩٢ |
با عرض سلام به همه.
من تمام مطالب را که در اين سايت منتشر شده را مطالعه نمودم و واقعا جاي تاسف است که اينگونه سايتها که جهت انداختن تفرقه در بين سني و شيعه فعاليت دارند.هر شخصي که قصد ساختن يک سايت معلوماتي را دارد بايد يکطرفه قضاوت نکند اما واقعا که اين سايت از اهل تشيعه بوده و طرفداري خاص خود را نشان مي دهد.شما هيچگاه نبايد قضاوت بيجا و نادرست کنيد . اينکه کي فريب خورده و کي هدايت شده است نزد خداوند است.ما نبايد به دنبال چند آخوند يا روحاني اهل تشيع يا اهل سنت.بهتر اين است که به قرآن کريم مراجعه کنيد و همه معلومات را از آنجا دريافت نمائيد.من حدود 10 سال در ايران بودم و واقعا با عرض تاسف که در ايران صرف نام اسلام را ديدم و نشاني از اسلام بودن در وجود اکثريت اين مردم ديده نميشد . با اينکه مطبوعات ايراني برنامه هاي خود را به اساس اسلامي به نشر ميرساند ولي از هر صد نفر در ايران صرف 1 نفر عمل نسبتا دقيق به احکام اسلام را داشتند.در طول 10 سالي که در آنجا بودم از صد100 نفر 1 نفر روزه ميگرفت و 99 نفر ديگر نه روزه ميگرفت و نه نمازي را بجا مي آوردند جز نماز جمعه که آن هم از طريق رسانه هاي ايران نشر ميشد.بخصوص بد اخلاقي در بين مردم ايران بيحد ديده ميشد.در افغانستان %20 نفوذش اهل تشيع است ولي به اندازه ايرانيهاي شيعه خرافاتي و گمراه دين نيستند.شما راه چند روحاني ايراني که مثل کاهنان معبد زمان حضرت يوسف (ع) همه را به جان يکي ديگر مي اندازند نرويد بلکه تحقيق کنيد و حقايق را دريابيد .فعلا شما يکبار نفوز اهل تشيع و اهل سنت را با هم مقايسه کنيد و دليل اينکه کدام نفوذ بيشتر دارد را هم دريابيد باز بعدا بياييد و در اينجا نظريه هاي شخص پرستانه خود را بگذاريد.خوب حرفها و ديده هاي من از عقايد مردم ايران بسيار زياد است .صرف ميخواهم بگويم که در حد خود باشيد و از توهين کردن دست بکشيد و پشت اين سايتها را که باعث تفرقه در بين شما ها شده نرويد.
و من الله توفيق
159 | bisetareh | , ایران | ١٧:٤٥ - ١٧ مهر ١٣٩٢ |
محمدتوفيق زياد تند نرو اينکه کي فريب خورده وکي هدايت شده کاملا مثل روز روشن است که شيعه حقه حالا کي شيعه علي بميرد وبهشتي شود درست فقط باشيعه بودن مااعتقاد نداريم به بهشت ميرويم بلکه شيعه واقعي وبه دستورات دين عمل کردن موجب ضمانت بهشت ميشود
اينکه به قرآن بايد رجوع کرد درست ولي قرآن مفسر ميخواد اونم اهل بيت است مگر رسول اکرم نگفت دوچيز گرانبها بين شما ميگذارم اگر بخواهيد گمراه نشويد به آنها تمسک جوييد پس قرآن خالي کافي نيست اگه اين حديث را قبول نداري وجمله کافر بزرگ را تکرار ميکني فقط قرآن بايد گفت دراشتباهي برخي آيه ها در ظاهر مخالف هم هستند وانسان را به گمراهي مياندازند مثلا در قرآن آمده است هرکس کور بميرد آن دنيا کور در آتش جهنم ميسوزد يعني هيچ کوري نبايد به بهشت برود دست بردار از اراجيف با کمال تاسف ميگم دروغگويي فقط در شهر خودم قم از هر 10نفر که ميتوانند حداقل 9 نفر روزه ميگيرند در بد ترين جا که پايتخت هرکشور است آمار 50 درصد به بالاهست حالا تو چي دروغ ميگي
درباره روحانيون احترام نگه دار در کتب شيعه آمده است مراجع آخر زمان{البته به حق بوده باشد وشامل حديث توصف نشود}مقامش از پيامبران بني اسرائيل بالاتر است مراجع ما در زمان غيبت برايمان دين را زنده نگه داشته اند
نفوذ کدام بيشتر است دليل نميشود الان جهان بيشترين مسيحي را دارد پس برحق است؟
ببين درمناظرات چرا اهل سنت مغلوب ميشوند وچرا وهابيت از ترس مناظره با مراجع شيعي را حرام اعلام کرده اند
اين سايت ها باعث تفرقه نشده وباعث روشنگري وشناخت دين ميشود کجاي سايت به مقدسات اهل سنت توهين شده ياباعث تفرقه شده حقايق در هر ديني بايد گفته شود
ياعلي
160 | مهران | , ایران | ٢١:٤٨ - ١٧ مهر ١٣٩٢ |
باسلام خدمت عزيزان شيعه وسني ودوست مسلمانمان محمد توفيق محمدي که تاحدودي کم لطفي کردي ،هم نسبت به مردم ايران وهم نسبت به سايت .آياوقتي درايران بودي همين طور فکر مي کردي ؟شما نگفتيد شيعه هستيد ياسني ؟براي يک مسلمان واقعي شيعه وسني مشترکاتي دارند که بين آنها اتحاد ايجاد مي کند تعدادي هم هستند که تندروي کرده وباعث اختلاف مي شوند.اگردرجريان باشي مراجع بزرگ ايران نظرشان اتحاداست .درموردعبادات واخلاق وخرافاتي بودن ايرانيان هم بي انصافي کردي.مقايسه ي روحانيان باکاهنان معبد زمان حضرت يوسف نيز اشتباه ديگري است که دچارآن شدي .دراين صفحه فقط بحث روي ازدواج پيامبر ص باعايشه درسن پايين است که بادلايلي اشتباه بودن آن مشخص گرديده .
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها