2018 November 19 - دوشنبه 28 آبان 1397
آيا واقعيت دارد كه عمر بن خطاب، سوره بقره را در مدت دوازده سال ياد گرفته است؟
کد مطلب: ٥٠٨٢ تاریخ انتشار: ٠٩ مهر ١٣٩٠ تعداد بازدید: 9672
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا واقعيت دارد كه عمر بن خطاب، سوره بقره را در مدت دوازده سال ياد گرفته است؟

 

سؤال كننده: جعفر الصادق

پاسخ:

بسياري از بزرگان اهل سنت نقل كرده اند كه خليفه دوم براي يادگرفتن سوره بقره دوازده سال زحمت كشيده است و وقتي موفق شد، شتري را به عنوان شكرانه آن قربان كرد.

بيهقي در شعب الإيمان، قرطبي در تفسير خود، ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق، ذهبي در تاريخ الإسلام، سيوطي در تنوير الحوالك و الدر المنثور، زرقاني در شرح خود بر موطأ مالك، كتاني در نظام الحكومة و ... نوشته اند:

وَأَخْبَرَنَا أَبُو الْحُسَيْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ، ثنا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ، ثنا بِشْرُ بْنُ مُوسَي أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِيُّ، ثنا مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: " تَعَلَّمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ الْبَقَرَةَ فِي اثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَنَةً، فَلَمَّا أَتَمَّهَا، نَحَرَ جَزُورًا "

از عبد الله بن عمر نقل شده است كه گفت: عمر بن خطاب، دوازده سال طول كشيد تا سوره بقره را ياد بگيرد، وقتي تمام كرد، شتري را ذبح نمود.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاي458هـ)، شعب الإيمان، ج2، ص1954، تحقيق: محمد السعيد بسيوني زغلول، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1410هـ؛

الأنصاري القرطبي، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671هـ)، الجامع لأحكام القرآن، ج1، ص40، ناشر: دار الشعب - القاهرة؛

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج44، ص286، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995؛

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج3، ص267، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م؛

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، تنوير الحوالك شرح موطأ مالك، ج1، ص162، ناشر: المكتبة التجارية الكبري ـ مصر، 1389هـ ـ 1969م؛

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الدر المنثور، ج1، ص54، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1993؛

الزرقاني، محمد بن عبد الباقي بن يوسف (متوفاي1122هـ) شرح الزرقاني علي موطأ الإمام مالك، ج2، ص27، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1411هـ؛

الكتاني، عبد الحي بن عبد الكبير (متوفاي1383هـ)، نظام الحكومة النبوية المسمي التراتيب الإدراية، ج2، ص280، ناشر: دار الكتاب العربي - بيروت.

بررسي سند روايت:

أَبُو الْحُسَيْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ:

خطيب بغدادي در باره او مي نويسد:

محمد بن الحسين بن محمد بن الفضل بن يعقوب بن يوسف بن سالم أبو الحسين الأزرق القطان... كتبنا عنه وكان ثقة .

محمد بن الحسين القطان، من از او روايت نوشته ام، و ثقه بوده است.

البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاي463هـ)، تاريخ بغداد، ج 2، ص249، رقم: 718، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.

شم الدين ذهبي مي نويسد:

محمد بن الحسين بن محمد بن الفضل الأزرق . أبو الحسين القطان ، بغدادي ، ثقة مشهور.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 28، ص391 ، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م.

أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ:

خطيب بغدادي او را اين چنين ستوده است:

140 محمد بن أحمد بن الحسن بن إسحاق بن إبراهيم بن عبد الله أبو علي المعروف بابن الصواف ... وكان ثقة مأمونا من أهل التحرز ما رأيت مثله في التحرز.

محمد بن احمد بن الحسن، مشهور به ابن صواف، ثقه، مورد اطمينان و اهل تقوي بود، من در تقوي همانند او را نديدم.

تاريخ بغداد ج1، ص289

بِشْرُ بْنُ مُوسَي:

بشر بن موسي . ابن صالح بن شيخ بن عميرة الامام الحافظ الثقة المعمر أبو علي الأسدي البغدادي .

قال الخطيب كان ثقة امينا عاقلا ركينا.

قال أبو بكر الخلال الفقيه كان أحمد بن حنبل يكرم بشر بن موسي وكتب له إلي الحميدي إلي مكة . وقال الدارقطني ثقة.

بشر بن موسي، پيشوا، حافظ (كسي كه يك صد هزار حديث حفظ است) داراي عمر طولاني بود.

خطيب در باره او گفته: او ثقه، امين، عاقل و استوار بود.

ابوبكر خلال فقيه گفته: احمد بن حنبل، بشر بن موسي را احترام مي كرد. دارقطني گفته: ثقه بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج13، ص352 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِيُّ:

ذهبي از او با عنوان ، امام ، محدث و يكي از علماي كوفه ياد كرده است.

أبو بلال الأشعري . الإمام المحدث أحد علماء الكوفة.

سير أعلام النبلاء ج10 ص582 .

ابن حبان، نام او را در زمره ثقات آورده است.

أبو بلال الأشعري من أهل الكوفة يروي عن قيس بن الربيع والكوفيين روي عنه أهل العراق اسمه مرداس.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاي354 هـ)، الثقات، ج9، ص199، رقم: 15992، تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولي، 1395هـ - 1975م.

مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ:

مالك بن أنس، يكي از ائمه اربعه اهل سنت و رئيس مذهب مالكي ها است، در وثاقت او هيچ ترديدي نيست؛ چنانچه ابن حجر مي گويد:

مالك بن أنس بن مالك بن أبي عامر بن عمرو الأصبحي أبو عبد الله المدني الفقيه إمام دار الهجرة رأس المتقنين وكبير المتثبتين حتي قال البخاري أصح الأسانيد كلها مالك عن نافع عن بن عمر من السابعة مات سنة تسع وسبعين وكان مولده سنة ثلاث وتسعين وقال الواقدي بلغ تسعين سنة ع .

مالك بن أنس، فقيه و پيشواي مردم مدينه، برتر از همه افراد استوار و بزرگ تر از همه افراد مورد اعتماد بود؛ تا آن جا كه بخاري گفته: صحيح ترين تمام سند ها، روايت مالك از نافع از عبد الله بن عمر است.

تقريب التهذيب ج1، ص516، رقم: 6425

نَافِعٍ:

نافع، غلام عبد الله بن عمر است، ابن حجر مي گويد كه او ثقه، استوار، فقيه و مشهور بود:

نافع أبو عبد الله المدني مولي بن عمر ثقة ثبت فقيه مشهور من الثالثة مات سنة سبع عشره ومائة أو بعد ذلك ع .

تقريب التهذيب ج1، ص559، رقم: 7086

ابْنِ عُمَرَ:

عبد الله بن عمر، صحابي.

*****

نتيجه آن كه در صحت اين روايت هيچ ترديدي نيست و ثابت مي كند كه خليفه دوم تنها براي يادگرفتن سوره بقره، دوازده سال وقت گذاشته است.

البته مشخص نيست كه اين يادگرفتن به معناي حفظ كردن آن است يا به معناي يادگرفتن خواندن متن آن.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)






Share
41 | باران | , ایران | ٠٩:٢٨ - ٠٣ تير ١٣٩١ |
به کامنت 12:اسم زيبا و مقدس علي رو با نسبت دادن به خودت خرابش نکن.
بايد هم اين حرفا رو بزنين خشونت و کتک و فحش اهانت منطق شماست.منطق شماست که وقتي در مقابل شيعيان حرفي واسه گفتن ندارين فوري ميگين کفر کفر کفر.با اين عقايد اصلا جاي تعجب نيست که خون شيعه ها رو حلال کنين و به اسم دفاع از اسلام سر شيعيان رو ذبح کنين.دين واسه شماها حکم آبي رو داره که هر کاري و هر بلايي رو که خواستين سر مسلمونا بيارين و به اسم دين گناه خودتونو بشورين.خدا با همون خليفه تون محشورتون کنه.يا علي.
42 | حسين | , ایران | ٠١:٠٠ - ٠٥ شهریور ١٣٩١ |
اگر عمر به يک ايه عمل ميکر د بهتر از حفظ سوره ي بقره بود
43 | مجيد م علي | , سوئد | ٢٤:٢٨ - ٠٥ شهریور ١٣٩١ |
الله اکبر با سلام حسين جان قربون اون اسمت برم . عمر به چند ايه عمل کرد ... همان اياتي که به ايات شيطاني مشهور بودند .... لبيک يا علي
44 | نوكر علي و خاندان پاكش | , ایران | ١٩:٤٨ - ٠١ شهریور ١٣٩٢ |

آقايي که اسمت رو علي گذاشتي بلکه ميبايست شيطان ميگذاشتي. يهودي که هيچي کافر صفتي
فکر کردي اگر ائمه عليه السلام مي خواستند از قدرتشان استفاده کنند کار برايشان داشت؟؟؟ مثل پيامبران پيشين نفرين ميکردند و خداوند امثال تو رو نابود مي کرد . خدا به تو و امثال تو مهلت داده که به بار گناهانتان اضافه کنيد تا روز موعود به بدترين شکل جزاشو ببينيد
""بالاخره روزي ميرسد که ايمان آوردن براي شماها هيچ ارزشي نداره و در ايمانتان هيچ خيري نيست منتظر باشيد ماهم با شما در انتظار مي نشينيم""
انعام آيه 158
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English