2017 September 26 - سه شنبه 04 مهر 1396
آيا دعاي رسول خدا (ص) در غدير خم «اللهم انصر من نصره» مستجاب شد؟
کد مطلب: ٥٠٤٤ تاریخ انتشار: ١٦ شهریور ١٣٩٦ - ١٧:٠٠ تعداد بازدید: 5993
پرسش و پاسخ » امامت و خلافت
آيا دعاي رسول خدا (ص) در غدير خم «اللهم انصر من نصره» مستجاب شد؟

 

سؤال كننده : يزداني

طرح شبهه :

ابن تيميه در منهاج السنة مي نويسد :

الوجه السادس أن دعاء النبي صلي الله عليه و سلم مجاب و هذا الدعاء ليس بمجاب فعلم انه ليس من دعاء النبي صلي الله عليه و سلم فإنه من المعلوم انه لما تولي كان الصحابة و سائر المسلمين ثلاثة أصناف صنف قاتلوا معه و صنف قاتلوه و صنف قعدوا عن هذا و هذا و اكثر السابقين الأولين كانوا من القعود و قد قيل أن بعض السابقين الأولين قاتلوه ... و العسكر الذين قاتلوا مع معاوية ما خذلوا قط بل و لا في قتال علي فكيف يكون النبي صلي الله عليه و سلم قال اللهم اخذل من خذله و انصر من نصره و الذين قاتلوا معه لم ينصروا علي هؤلاء بل الشيعة الذين تزعمون انهم مختصون بعلي ما زالوا مخذولين مقهورين لا ينصرون إلا مع غيرهم أما مسلمين وإما كفار و هم يدعون انهم أنصاره فأين نصر الله لمن نصره و هذا و غيره مما يبين كذب هذا الحديث .

دعاي رسول خدا بدون شك اجابت مي شود ؛ اما از اجابت اين دعا ( اللهم انصر من نصره و اخذل...) اثر و خبري شنيده نشده است، پس معلوم مي شود كه اين دعا از پيامبر اكرم نيست ؛ چون وقتي كه علي به خلافت رسيد صحابه و ديگر مسلمانان سه گروه شدند گروهي همراه او بودند و گروهي با وي جنگيدند و گروهي دست از حمايت علي و معاويه بر داشتند ، و گفته شده است كه حتي برخي از سابقين اولين با وي جنگيدند ... و از لشكر معاويه كسي ذليل و خوار نشد با اينكه مي گوئيد پيامبر خدا در حق آنان نفرين كرد ، و از طرفي همراهان علي نيز ياري نشدند و حتي شيعه كه علي را از خودش مي داند هيچگاه نصرتي نداشته و هميشه ذليل بوده اند و اگر هم داشته اند يا در جمع ديگر مسلمانان بوده اند يا كفار ؛ پس اين نصرت خدا براي آنان كجا است؟ بنابراين ، دروغ بودن اين حديث(غدير) آشكار مي شود.

إبن تيمية الحراني ، أبو العباس أحمد بن عبد الحليم ، منهاج السنة النبوية ، ج 7 ، ص 55 ـ 59 ، تحقيق : د. محمد رشاد سالم ، ناشر : مؤسسة قرطبة ، الطبعة : الأولي ، 1406هـ .

و در مجموع فتاواي ابن تيميه آمده است :

وقوله «اللهم انصر من نصره ... الخ» خلاف الواقع قاتل معه أقوام يوم صفين فما انتصروا وأقوام لم يقاتلوا فما خذلوا كسعد الذي فتح العراق لم يقاتل معه وكذلك اصحاب معاوية وبني أمية الذين قاتلوه فتحوا كثيرا من بلاد الكفار ونصرهم الله .

اين دعاي پيامبر : اللهم انصر من نصره... خلاف واقع و دروغ است ؛ زيرا گروهي در صفين همراه با علي جنگيدند ؛ ولي پيروز نشدند و گروهي از ياري اش دست كشيدند و ذليل نشدند ؛ بلكه حتي موفق هم بوده اند ؛ مانند سعد وقاص كه عراق را فتح كرد و علي را هم كمك نكرده بود ، همچنين دوستان معاويه كه با علي جنگيدند سرزمين هاي زيادي را از كفر پاك كردند و نصرت خدا همراه آنان بوده است.

ابن تيميه الحراني ، أحمد عبد الحليم أبو العباس (متوفاي 728 هـ) ، كتب ورسائل وفتاوي شيخ الإسلام ابن تيمية ، ج 4 ، ص 418 ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي ، ناشر : مكتبة ابن تيمية ، الطبعة : الثانية .

خلاصه شبهه :

طبق ادعاي شيعه ، رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم در غدير خم بعد از اعلام ولايت امام علي عليه السلام فرموده : «اللهم من انصر من نصره واخذل من خذله ؛ خدايا ! ياري كن هر كس علي را ياري كند و خوار كن كسي كه علي را خوار كند » . ما مي دانيم كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم مستجاب الدعوة است و هر دعائي از آن حضرت به استجابت مي رسد ؛ در حالي كه اين دعا به اجابت نرسيده و كساني كه با علي جنگيده اند ، مغلوب نشده و علي عليه السلام نيز پيروز نشده است ؛ بنابراين اصل دعاي پيامبر دروغ است .

نقد و بررسي :

انكار سنت پيامبر (ص) توسط ابن تيميه :

اين سخن ابن تيميه در حقيقت انكار سنت قطعي و ثابت رسول خدا است ؛ چرا كه جمله «اللهم انصر من نصره واخذل من خذله» با سند هاي معتبر و صحيح در منابع اهل سنت نقل شده است . كه به چند مورد اشاره مي كنيم :

الف . نسائي از سعيد بن وهب :

أخبرنا الحسين بن حريث المروزي قال حدثنا الفضل بن موسي عن الأعمش عن أبي إسحاق عن سعيد بن وهب قال قال علي في الرحبة أنشد بالله من سمع رسول الله صلي الله عليه وسلم يوم غدير خم يقول إن الله وليي وأنا ولي المؤمنين ومن كنت وليه فهذا وليه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وأنصر من نصره .

قال فقال سعيد قام إلي جنبي ستة وقال زيد بن يثيع قام عندي ستة

سعيد بن وهب مي گويد : علي در ميدان شهر در سخنش گفت : شما را به خدا سوگند هر كس از پيامبر شنيده است كه در غدير خم فرمود : "وليّ و سر پرست من خدا است و من سرپرست مؤمنانم و هر كس من وليّ او هستم اين علي وليّ و سرپرست او است ، خدايا دوست بدار آنكه علي را دوست بدارد و دشمن بدار آنكه علي را دشمن بدارد و ياور باش آنكه علي را ياور باشد" ، شهادت خود را اعلام كند .

سعيد مي گويد : شش نفر كنار دست من بلند شدند و زيد بن يثيع مي گويد : نه نفر ايستادند و شهادت دادند .

النسائي ، أحمد بن شعيب أبو عبد الرحمن (متوفاي303 هـ) ، خصائص أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ، ج 1 ، ص 117 ، ح98 ،تحقيق : أحمد ميرين البلوشي ، ناشر : مكتبة المعلا - الكويت ، الطبعة : الأولي ، 1406 هـ .

مقدسي حنبلي بعد از نقل اين روايت مي گويد :

سئل الدارقطني عنه فقال : حدث به الأعمش وشعبة وإسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن سعيد بن وهب ، عن علي ، وذكر ما فيه من الاختلاف قال : وأشبهها بالصواب قول الأعمش وشعبة وإسرائيل ومن تابعهم ، وقد روي نحو هذا عن عبدالرحمن بن أبي ليلي عن علي عليه السلام ( إسناده صحيح ) .

المقدسي الحنبلي ، أبو عبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد (متوفاي643هـ) ، الأحاديث المختارة ، ج 2 ، ص 106 ، ح481 ، تحقيق عبد الملك بن عبد الله بن دهيش ، ناشر : مكتبة النهضة الحديثة - مكة المكرمة ، الطبعة : الأولي ، 1410هـ .

از دار قطني در باره اين حديث سؤال شد گفت : اعمش ، شعبه و اسرائيل از سعيد بن وهب از علي آن را نقل كرده اند ، سپس موارد اختلاف آن را نيز ذكر كرده و گفته است : نقل اعمش و اسرائيل و پيروان اينان به حقيقت نزديكتر است ، سپس مي گويد: مانند همين نقل را عبد الرحمن بن ابي ليلي از علي روايت دارد كه سندش هم صحيح است.

ابن كثير دمشقي سلفي نيز پس از نقل متن قصه و مناشده علي عليه السلام مي گويد : سند روايت «جيّد ؛ يعني خوب» است:

عن سعيد بن وهب قال قال علي في الرحبة أنشد بالله رجلا سمع رسول الله يوم غدير خم يقول ان الله ولي المؤمنين ومن كنت وليه فهذا وليه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره وكذلك رواه شعبة عن أبي اسحاق وهذا اسناد جيد .

القرشي الدمشقي ، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ) ، البداية والنهاية ، ج 5 ، ص 210 ، ناشر : مكتبة المعارف - بيروت .

هر چند كه تصريح مقدسي و ابن كثير براي اثبات صحت سند روايت كفايت مي كند ؛ اما در عين حال براي اين كه هيچ بهانه اي نماند ، تك تك روات سند را نيز بررسي مي كنيم :

الحسين بن حريث المروزي :

ذهبي در باره او مي گويد :

الحسين بن حريث أبو عمار الخزاعي المروزي ... ثقة .

حسين بن حريث ثقه و مورد اعتماد است.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج 1 ، ص ،332 ، رقم : 1082 ، تحقيق محمد عوامة ، ناشر : دار القبلة للثقافة الإسلامية ، مؤسسة علو - جدة ، الطبعة : الأولي ، 14133هـ - 1992م .

و در سير اعلام النبلاء از او با القاب امام ، حافظ وحجت نام مي برد و مي گويد :

الحسين بن حريث خ م د ت . ابن الحسن بن ثابت بن قطبة الامام الحافظ الحجة أبو عمار الخزاعي المروزي مولي عمران بن حصين .

بخاري ، مسلم ، أبو داود و ترمذي از حسين بن حريث روايت نقل كرده اند ، او امام ، حافظ و حجت است .

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، سير أعلام النبلاء ، ج 11 ، ص 400 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط ، محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

الفضل بن موسي :

ذهبي در باره او مي گويد :

الفضل بن موسي السيناني عن هشام بن عروة وطبقته وعنه إسحاق ومحمود بن غيلان وخلق ثبت مات 192 ع .

فضل بن موسي ، مورد اعتماد بود و در سال 192 از دنيا رفت .

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج 2 ، ص 123 ، رقم : 4477 ، تحقيق محمد عوامة ، ناشر : دار القبلة للثقافة الإسلامية ، مؤسسة علو - جدة ، الطبعة : الأولي ، 14133هـ - 1992م .

و در ميزان الإعتدال مي گويد :

الفضل بن موسي السيناني المروزي ع أحد العلماء الثقات يروي عن صغار التابعين .

او يكي از دانشمندان مورد اعتماد بود كه از خورد سالان از تابعين روايت مي كرد.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، ميزان الاعتدال في نقد الرجال ، ج 5 ، ص 437 ، تحقيق : الشيخ علي محمد معوض والشيخ عادل أحمد عبدالموجود ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1995م .

سليمان بن مهران الأعمش :

ذهبي در باره او مي گويد :

سليمان بن مهران الحافظ أبو محمد الكاهلي الأعمش أحد الأعلام عن بن أبي أوفي وزر وأبي وائل وعنه شعبة ووكيع قال بن المديني له ألف وثلاثمائة حديث عاش ثمانيا وثمانين سنة .

سليمان اعمش هزار و سيصد حديث روايت نقل كرده و هشتاد و هشت سال عمر كرد.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج 1 ، ص 464 ، رقم : 2132 ، تحقيق محمد عوامة ، ناشر : دار القبلة للثقافة الإسلامية ، مؤسسة علو - جدة ، الطبعة : الأولي ، 14133هـ - 19922م .

و در سير اعلام النبلاء مي گويد :

الأعمش . سليمان بن مهران الإمام شيخ الإسلام شيخ المقرئين والمحدثين .

او امام و شيخ الاسلام و استاد قاريان و اهل حديث بود.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، سير أعلام النبلاء ، ج 6 ، ص 226 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط ، محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

أبو إسحاق السبيعي :

عمرو بن عبد الله أبو إسحاق الهمداني السبيعي أحد الأعلام ... هو كالزهري في الكثرة غزا مرات وكان صواما قواما عاش خمسا وتسعين سنة مات 127 ع

ابو اسحاق سبيعي يكي از بزرگان علم است ... مانند زهري روايات بسيار نقل كرده است ، در چندين جنگ حضور داشت و فراوان روزه مي گرفت و شب زنده دار بود و 95 سال عمركرد.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج 2 ، ص82 ، رقم : 4185 ، تحقيق محمد عوامة ، ناشر : دار القبلة للثقافة الإسلامية ، مؤسسة علو - جدة ، الطبعة : الأولي ، 14133هـ - 1992م .

و در تذكرة الحفاظ مي گويد :

أبو إسحاق السبيعي عمرو بن عبد الله الهمداني الكوفي الحافظ أحد الأعلام رأي عليا رضي الله عنه وهو يخطب .... قال أبو حاتم ثقة يشبه الزهري في الكثرة وهو احفظ من أبي إسحاق الشيباني قال فضيل بن غزوان كان أبو إسحاق يختم في كل ثلاث وقيل كان صواما قواما متبتلا .

ابو اسحاق سبيعي يكي از بزرگاني است كه سخنراني علي را شنيده است... ابو حاتم گفته كه او مورد اعتماد است ، همانند زهري روايات بسياري نقل كرده و از ابو اسحاق شيباني در حفظ و نگه داري حديث قوي تر بوده ، فضيل بن غزوان گفته است:

ابو اسحاق در هر سه روز قرآن را ختم مي كرد و زياد روزه مي گرفت و شب زنده دار بود.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، تذكرة الحفاظ ، ج 1 ، ص 114 ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الأولي .

سعيد بن وهب :

ذهبي در باره او مي گويد :

سعيد بن وهب الخيواني أحد أشراف همدان سمع من معاذ باليمن ومن علي وابن مسعود وعنه ابنه عبد الرحمن وأبو إسحاق ثقة .

سعيد از اشراف و بزرگان هَمدان است كه در يمن از معاذ حديث شنيده است و همچنين از علي و ابن مسعود نقل حديث دارد و ثقه است.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج 1 ، ص 446 ، رقم : 1971 ، تحقيق محمد عوامة ، ناشر : دار القبلة للثقافة الإسلامية ، مؤسسة علو - جدة ، الطبعة : الأولي ، 14133هـ - 1992م .

و در سير اعلام النبلاء مي گويد :

سعيد بن وهب . الهمداني الخيواني الكوفي من كبراء شيعة علي . حدث عن علي وابن مسعود ومعاذ بن جبل وخباب . أسلم في حياة النبي صلي الله عليه وسلم ولزم عليا رضي الله عنه حتي كان يقال له القراد للزومه إياه .

وحدث عنه أيضا ابنه عبد الرحمن له أحاديث وثقه يحيي بن معين .

سعيد از بزرگان شيعه علي بود ، از علي ، ابن مسعود و معاذ بن جبل و خباب حديث نقل كرده ، وي در زمان پيامبر مسلمان شد و ملازم و همراه علي بود و يحيي بن معين او را توثيق كرده است.

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفاي748هـ) ، سير أعلام النبلاء ، ج 4 ، ص 180 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط ، محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

ب : بزار از زيد بن يثيع :

حدثنا يوسف بن موسي قال نا عبيد الله بن موسي عن فطر بن خليفة عن أبي إسحاق عن عمرو ذي مر وعن سعيد بن وهب وعن زيد بن يثيع قالوا سمعنا عليا يقول نشدت الله رجلا سمع رسول الله صلي الله عليه وسلم يقول يوم غدير خم لما قام فقام إليه ثلاثة عشر رجلا فشهدوا أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال ألست أولي بالمؤمنين من أنفسهم قالوا بلي يا رسول الله قال فأخذ بيد علي فقال من كنت مولاه فهذا مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وأحب من أحبه وأبغض من أبغضه وانصر من نصره واخذل من خذله .

ابو اسحاق از عمرو بن ذي مرّ ، سعيد بن وهب و زيد بن يثيع به اتفاق روايت كرده اند كه از حضرت علي عليه السّلام شنيديم كه فرمود: شما را به خدا سوگند، اگر كسي از شما از پيغمبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله در روز غدير خم آن چه را درباره من فرموده ، شنيده است ، شهادت خود را اعلام نمايد . سيزده تن از حاضران از جاي برخواستند و شهادت دادند كه از آن حضرت صلّي اللّه عليه و آله شنيديم كه فرمود : مگر نه اين كه من از جان مؤمنان سزاوارتر از خود آن ها هستم ؟ مردم فرموده آن حضرت را تصديق كردند . در اين هنگام دست علي عليه السّلام را گرفت و فرمود :

«من كنت مولاه فعليّ مولاه اللهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و احبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله» .

البزار ، أبو بكر أحمد بن عمرو بن عبد الخالق (متوفاي292 هـ) ، البحر الزخار (مسند البزار) ج 3 ، ص 35 ، ح786 ، تحقيق : د. محفوظ الرحمن زين الله ، ناشر : مؤسسة علوم القرآن ، مكتبة العلوم والحكم - بيروت ، المدينة الطبعة : الأولي ، 1409هـ .

هيثمي بعد از نقل اين روايت مي گويد :

رواه البزار ورجاله رجال الصحيح غير فطر بن خليفة وهو ثقة .

اين روايت را بزار نقل كرده و راويان آن راويان صحيح بخاري هستند ، غير از فطر بن خليفه كه او نيز مورد اعتماد است .

الهيثمي ، علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ) ، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، ج 9 ، ص 105 ، ناشر : دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة ، بيروت - 1407هـ .

ج : طبراني از حبشي بن جنادة :

حدثنا الْحُسَيْنُ بن إِسْحَاقَ التُّسْتَرِيُّ ثنا عَلِيُّ بن بَحْرٍ ثنا سَلَمَةُ بن الْفَضْلِ عن سَلْمَانَ بن قَرْمٍ الضَّبِّيِّ عن أبي إِسْحَاقَ الْهَمْدَانِيِّ قال سمعت حَبَشِيَّ بن جُنَادَةَ يقول سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم يقول يوم غَدِيرِ خُمٍّ اللَّهُمَّ من كنت مَوْلاهُ فَعَلَيٌّ مَوْلاهُ اللَّهُمَّ وَالِ من وَالاهُ وَعَادِ من عَادَاهُ وَانْصُرْ من نَصَرَهُ وأَعِنْ مُنْ أَعَانَهُ

حبشي بن جناده مي گويد: در غدير خم از رسول خدا شنيدم كه مي فرمود: اللهم من ...

الطبراني ، سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم (متوفاي360هـ) ، المعجم الكبير ، ج 4 ، ص 16 ، ح3514 ، تحقيق : حمدي بن عبدالمجيد السلفي ، ناشر : مكتبة الزهراء - الموصل ، الطبعة : الثانية ، 1404هـ - 1983م .

هيثمي بعد از نقل اين روايت مي گويد :

رواه الطبراني ورجاله وثقوا

اين روايت را طبراني نقل كرده است و همه راويان آن مورد اعتماد هستند.

الهيثمي ، أبو الحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ) ، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، ج 9 ، ص 106 ، ناشر : دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة ، بيروت - 1407هـ .

جهل ابن تيميه به مفاهيم قرآن و سنت :

اگر كسي بخواهد با معيارهاي ابن تيميه و همفكران او ، مسائل اسلامي و واژه هاي قرآني را بررسي كند ، اصلا عجيب نيست كه بگويد اين دعاي رسول خدا به اجابت نرسيده است ؛ چرا كه اساساً معيار ابن تيميه و همفكران او با معيارهاي قرآني و الهي تفاوت اساسي دارد .

از ديدگاه ابن تيميه ، هركس در ميدان جنگ بر ديگري غلبه ظاهري پيدا كرد ، سربازان دشمن را كشت و بر امور مردم مسلط شد ، پيروز ميدان لقب گرفته و خداوند اين شخص را نصرت و ياري كرده است .

اين سخن ابن تيميه ثابت مي كند كه او با مفاهيم و معاني قرآن و واژه هاي سنت نبوي ، كاملاً بيگانه است و معناي «نصرت و خذلان» را از ديدگاه قرآن درك نكرده و فقط معناي لغوي آن را كه همان پيروزي و غلبه ظاهري ، سلطه بر امور مردم ، ظلم و ستم ، كشتن نيكان و ... باشد فهميده است ؛ از اين رو ، طبيعي است كه با معيارهاي ابن تيميه و همفكران او ، معاويه پيروز ميدان جنگ لقب بگيرد و امير مؤمنان و پيروان آن حضرت شكست خورده ميدان .

اين تفسير از «نصرت و خذلان» فقط اختصاص به جنگ امير مؤمنان عليه السلام با معاويه ندارد ؛ بلكه همفكران ابن تيميه همين تفسير را در باره جنگ حسين بن علي عليه السلام با يزيد نيز داشته اند و او را «كشته شمشير جدش» دانسته اند . به عنوان نمونه شهاب الدين آلوسي در تفسير روح المعاني مي نويسد :

وأبو بكر بن العربي المالكي عليه من الله تعالي ما يستحق أعظم الفرية فزعم أن الحسين قتل بسيف جده صلي الله تعالي عليه وسلم وله من الجهلة موافقون علي ذلك .

ابن عربي بزرگترين تهمت و جسارت را در حق حسين روا داشته كه نادانان ديگري هم در اين جسارت او را همراهي كرده اند وي مي گويد : حسين با شمشير جدش رسول خدا كشته شد.

و باز در ادامه مي نويسد :

قال ابن الجوزي عليه الرحمة في كتابه السر المصون: من الأعتقادات العامة التي غلبت علي جماعة منتسبين إلي السنة أن يقولوا : إن يزيد كان علي الصواب وأن الحسين رضي الله تعالي عنه أخطأ في الخروج عليه .

يكي از مسائل شائع در بين گروهي از اهل سنت كه جنبه اعتقادي هم گرفته اين است كه مي گويند : حركت و عمل يزيد در برابر حسين صحيح و درست بود و اين حسين بود كه در قيامش عليه يزيد اشتباه كرد.

الآلوسي البغدادي ، العلامة أبي الفضل شهاب الدين السيد محمود (متوفاي1270هـ) ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني ، ج 26 ، ص 73 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت .

اين منطق ، منطق بني اميه در سنجش حقايق و مسائل اسلامي بود ، و كسي كه اين منطق اموي را كه گفته اند: «السلطان ظل الله في الأرض ؛ حاكم سايه خدا در زمين است » بار ديگر احياء كرد ابن تيميه بود،  آنان با اين معيار خود ساخته ، پيروزي جباران و سفاكان را در جنگ ها نصرت و ياري خداوند مي دانند ؛ و حال آنكه اين منطق نه با مشيت و وعده هاي الهي سازگاري دارد و نه با  اصول و معيارهاي نظاهم سياسي اسلام ؛ پس در حقيقت چنين منطق و تفكري از نگاه دين باطل است .

زيرا خداوند ، نصرت و ياري را همواره از آنٍ انبياء الهي عليهم السلام و خذلان و خواري را سرنوشت هميشگي دشمنان آن ها مي داند . با آن كه اكثر انبياء از دشمنان خود در ظاهر شكست خورده و حتي جان خود و بسياري از ياران و پيروان خود را از دست داده اند ؛ اما خداوند آن ها را پيروز حقيقي مي داند .

خداوند در باره نصرت پيامبران خود مي فرمايد :

إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهاد . غافر / 51 .

ما به يقين پيامبران خود و كساني را كه ايمان آورده اند ، در زندگي دنيا و (در آخرت) روزي كه گواهان به پا مي خيزند ياري مي دهيم !

و در آيه ديگر خطاب به كافراني كه ياران رسول خدا را ضعيف و كم مي شمردند ، مي فرمايد كه به زودي معلوم مي شود كه چه كسي ياوران ضعيف تر و كمتري خواهد داشت :

حَتيَّ إِذَا رَأَوْاْ مَا يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا وَ أَقَلُّ عَدَدًا . الجن / 24 .

(كار شكني كفّار هم چنان ادامه مي يابد) تا آنچه را به آنها وعده داده شده ببينند آن گاه مي دانند چه كسي ياورش ضعيفتر و جمعيّتش كمتر است !

و با اين كه ظاهراً كفار قريش در جنگ احد بر لشكر مسلمانان پيروز شده بودند ؛ اما منطق قرآن ، قريشيان را شكست خورده واقعي مي داند و عذاب جهنم را به آن ها وعده مي دهد :

قُلْ لِلَّذينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلي جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمِهادُ . آل عمران / 12 .

به آنها كه كافر شدند بگو : (از پيروزي موقت خود در جنگ احُد ، شاد نباشيد !) به زودي مغلوب شده و سپس (در رستاخيز) به سوي جهنم ، محشور خواهيد شد . و چه بد جايگاهي است !

اگر بخواهيم با معيارهاي بني اميه و ابن تيميه وقايع جنگ احد را بسنجيم ، بايد رسول خدا را شكست خورده و كفار قريش را پيروز ميدان و منصور خداوند بدانيم ؛ چرا كه پيروزي ظاهري با آن ها بود ؛ اما منطق قرآن ، أبو سفيان ها را شكست خورده و رسول خدا را پيروز ميدان احد مي داند .

معيار و منطق قرآن در شكست و پيروزي اين است كه انبياء و پيامبران و نيز مؤمنان و پيروان آن ها همواره پيروز هستند ؛ هرچند كه به ظاهر در برابر لشكر كفر شكسته خورده باشند .

بنابراين حسين بن علي عليهما السلام با خون خود بر يزيد پيروز شد ، انقلابش را جاودانه ساخت و پيامش را به گوش همه آزاد انديشان جهان تا قيام قيامت رساند ؛ هر چند كه با معيارهاي بني اميه ، ابن تيميه و همفكران او مغلوب لشكر يزيد شدند و جان خود و يارانش را از دست دادند .

بر اساس همين منطق است كه خداوند هابيل را مي ستايد و از او با تكريم و تعظيم ياد كرده و كردار و رفتار او را الگوي ديگران معرفي مي كند ؛ اما وقتي از قابيل سخن مي گويد او را بازنده و زيانكار واقعي مي داند :

فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرين . المائده / 30 .

نفس سركش، كم كم او را به كشتن برادرش ترغيب كرد (سرانجام) او را كشت و از زيانكاران شد .

با اين كه قابيل به ظاهر پيروز و موفق شده بود كه وجود فيزيكي برادرش را از ميان بردارد ؛ اما از ديدگاه قرآن قابيل شكسته خورده و هابيل پيروز شده است .

با توجه به آن چه گذشت مي گوييم :

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم از خداوند مي خواهد كه نصرت و ياري الهي و رباني خود را براي كساني قرار دهد كه امير مؤمنان عليه السلام را ياري و با آن حضرت در مقابل دشمنانش ايستادگي مي كنند ، و از آن طرف خذلان و خواري دنيوي و اخروي خود را نصيب كساني نمايد كه در مقابل امير مؤمنان ايستادند ، بيعت با او را شكسته و در صف دشمنان آن حضرت قرار گرفتند .

جنگ امير مؤمنان با ناكثين ، قاسطين و مارقين به دستور خداوند بود :

طبق آن چه از منطق قرآن دانستيم ، به اين نتيجه مي رسيم كه امير مؤمنان عليه السلام پيروز واقعي جنگ هاي سه گانه با ناكثين ، قاسطين و مارقين بوده و خداوند او و يارانش را نصرت و ياري كرده ؛ هر چند كه در ظاهر معاويه توانسته باشد حكومت را به دست بگيرد ؛ چرا كه امير مؤمنان عليه السلام به دستور خدا و رسول او با آن ها جنگيده است .

بزار در مسند خود مي نويسد :

حدثنا عباد بن يعقوب قال نا الربيع بن سعيد قال نا سعيد بن عبيد عن علي بن ربيعة عن علي قال عهد إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم في قتال الناكثين والقاسطين والمارقين .

علي فرمود : رسول خدا ، از من براي جنگ با ناكثين و قاسطين و مارقين پيمان گرفت .

البزار ، أبو بكر أحمد بن عمرو بن عبد الخالق (متوفاي292 هـ) ، البحر الزخار (مسند البزار) ، ج 3 ، ص26ـ 27 ، ح774 ، تحقيق : د. محفوظ الرحمن زين الله ، ناشر : مؤسسة علوم القرآن ، مكتبة العلوم والحكم - بيروت ، المدينة الطبعة : الأولي ، 1409 هـ .

هيثمي بعد از نقل اين روايت مي گويد :

رواه البزار والطبراني في الأوسط وأحد إسنادي البزار رجاله رجال الصحيح غير الربيع بن سعيد ووثقه ابن حبان .

اين روايت را بزار و طبراني نقل كرده اند كه رجال سند بكي از نقلهاي بزار صحيح است غير از ربيع بن سعيد كه ابن حبان او را توثيق كرده است.

الهيثمي ، أبو الحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ) ، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، ج 7 ، ص 238 ، ناشر : دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة ، بيروت - 1407هـ .

أبو يعلي در مسند خود مي نويسد :

حدثنا الصلت بن مسعود الجحدري حدثنا جعفر بن سليمان حدثنا الخليل بن مرة عن القاسم بن سليمان عن أبيه عن جده قال سمعت عمار بن ياسر يقول أمرت أن أقاتل الناكثين والقاسطين والمارقين .

عمار ياسر گفته است : به من دستور داده شد تا با ناكثين ، قاسطين و مارقين بجنگم.

أبو يعلي الموصلي التميمي ، أحمد بن علي بن المثني (متوفاي307 هـ) ، مسند أبي يعلي ، ج 3 ، ص 194 ، ح1623 ، تحقيق : حسين سليم أسد ، ناشر : دار المأمون للتراث - دمشق ، الطبعة : الأولي ، 1404 هـ - 1984م .

دولابي در الكني والأسماء همين مطلب را از عمار ياسر نقل مي كند :

641 - حدثنا الحسن بن علي بن عفان ، قال : ثنا الحسن بن عطية ، قال : ثنا أبو الأرقم ، عن أبي الجارود ، عن أبي الربيع الكندي ، عن هند بن عمرو ، قال : سمعت عمارا يقول : أمرني رسول الله [صلي الله عليه وسلم] أن أقاتل مع علي الناكثين والقاسطين والمارقين .

رسول خدا به من دستور داد تا در كنار علي با ناكثين و قاسطين و مارقين بجنگم.

الدولابي ، الإمام الحافظ أبو بشر محمد بن أحمد بن حماد (متوفاي310هـ) ، الكني والأسماء ، ج 1 ، ص 360 ، تحقيق : أبو قتيبة نظر محمد الفاريابي ، ناشر : دار ابن حزم - بيروت/ لبنان ، الطبعة : الأولي ، 1421 هـ ـ 2000م .

شاشي در مسند خود مي نويسد :

322 حدثنا أحمد بن زهير بن حرب نا عبدالسلام بن صالح أبو الصلت نا عائذ بن حبيب نا بكر بن ربيعة وكان ثقة نا يزيد بن قيس عن إبراهيم عن علقمة عن عبدالله قال أمر رسول الله صلي الله عليه وعلي آله وسلم عليا أن يقاتل الناكثين والقاسطين والمارقين .

عبد الله بن مسعود مي گويد: رسول خدا به علي دستور داد تا با ناكثين و قاسطين و مارقين بجنگد.

الشاشي ، أبو سعيد الهيثم بن كليب (متوفاي335هـ) ، مسند الشاشي ، ج 1 ، ص 342 ، تحقيق : د. محفوظ الرحمن زين الله ، ناشر : مكتبة العلوم والحكم - المدينة المنورة ، الطبعة : الأولي ، 1410هـ .

طبراني همين مطلب را از عبد الله بن مسعود نقل مي كند :

حدثنا الْهَيْثَمُ بن خَالِدٍ الدُّورِيُّ ثنا محمد بن عُبَيْدٍ الْمُحَارِبِيُّ ثنا الْوَلِيدُ بن حَمَّادٍ عن أبي عبد الرحمن الْحَارِثِيِّ عن إبراهيم عن عَلْقَمَةَ عن عبد اللَّهِ قال أَمَرَ عَلِيٌّ بِقِتَالِ النَّاكِثِينَ وَالْقَاسِطِينَ وَالْمَارِقِينَ .

عبد الله بن مسعود مي گويد : رسول خدا به علي دستور داد تا با ناكثين و قاسطين و مارقين بجنگد.

الطبراني ، سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم (متوفاي360هـ) ، المعجم الكبير ، ج 10 ، ص 91 ، ح10054 ، تحقيق : حمدي بن عبدالمجيد السلفي ، ناشر : مكتبة الزهراء - الموصل ، الطبعة : الثانية ، 1404هـ - 1983م .

و حاكم نيشابوري همين مطلب را أبو أيوب انصاري نقل مي كند :

حدثنا أبو سعيد أحمد بن يعقوب الثقفي ثنا الحسن بن علي بن شبيب المعمري ثنا محمد بن حميد ثنا سلمة بن الفضل حدثني أبو زيد الأحول عن عقاب بن ثعلبة حدثني أبو أيوب الأنصاري في خلافة عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال أمر رسول الله صلي الله عليه وسلم علي بن أبي طالب بقتال الناكثين والقاسطين والمارقين

ابو ايوب انصاري در دوران خلافت عمر نقل كرد كه: رسول خدا به علي دستور داد تا با ناكثين و قاسطين و مارقين بجنگد.

النيسابوري ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم (متوفاي405 هـ) ، المستدرك علي الصحيحين ، ج 3 ، ص 150 ، ح4674 ، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1411هـ - 1990م .

مقدسي در البدأ والتاريخ مي نويسد :

فقال علي عليه السلام دعوهم حتي يأخذوا مالا ويسفكوا دما وكان يقول أمرني رسول الله صلي الله عليه وسلم بقتال الناكثين والقاسطين والمارقين فالناكثون أصحاب الجمل والقاسطون أصحاب صفين والمارقون الخوارج .

علي مي گفت : رسول خدا به من دستور داد تا با ناكثين و قاسطين و مارقين بجنگم . ناكثان كساني هستند كه جنگ جمل را به راه انداختند و قاسطين كساني هستند كه در صفين جنگيدند و مارقين خوارج هستند.

المقدسي ، مطهر بن طاهر (متوفاي507 هـ) ، البدء والتاريخ ، ج 5 ، ص 224 ، ناشر : مكتبة الثقافة الدينية - بورسعيد .

ابن حجر عسقلاني تصريح مي كند كه امير مؤمنان عليه السلام به دستور رسول خدا با ناكثين ، قاسطين و مارقين جنگيده است :

فَائِدَةٌ كانت وَقْعَةُ الْجَمَلِ في سَنَةِ سِتٍّ وَثَلَاثِينَ وَكَانَتْ وَقْعَةُ صَفِّينَ في رَبِيعٍ الْأَوَّلِ سَنَةَ سَبْعٍ وَثَلَاثِينَ وَاسْتَمَرَّتْ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ وَكَانَتْ النَّهْرَوَانُ في سَنَةِ ثَمَانٍ وَثَلَاثِينَ

قَوْلُهُ ثَبَتَ أَنَّ أَهْلَ الْجَمَلِ وَصِفِّينَ وَالنَّهْرَوَانِ بُغَاةٌ هو كما قال وَيَدُلُّ عليه حَدِيثُ عَلِيٍّ أُمِرْت بِقِتَالِ النَّاكِثِينَ وَالْقَاسِطِينَ وَالْمَارِقِينَ رَوَاهُ النَّسَائِيُّ في الْخَصَائِصِ وَالْبَزَّارُ وَالطَّبَرَانِيُّ وَالنَّاكِثِينَ أَهْلُ الْجَمَلِ لِأَنَّهُمْ نَكَثُوا بَيْعَتَهُ وَالْقَاسِطِينَ أَهْلُ الشَّامِ لِأَنَّهُمْ جَارُوا عن الْحَقِّ في عَدَمِ مُبَايَعَتِهِ وَالْمَارِقِينَ أَهْلُ النَّهْرَوَانِ لِثُبُوتِ الْخَبَرِ الصَّحِيحِ فِيهِمْ

أَنَّهُمْ يَمْرُقُونَ من الدِّينِ كما يَمْرُقُ السَّهْمُ من الرَّمِيَّةِ وَثَبَتَ في أَهْلِ الشَّامِ حَدِيثُ عَمَّارٍ تَقْتُلُهُ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ وقد تَقَدَّمَ وَغَيْرُ ذلك من الْأَحَادِيثِ .

جنگ جمل در سال سي و شش و جنگ صفين در ربيع الأول سال سي و هفت بود كه سه ماه به طول انجاميد ، جنگ نهروان نيز در سال سي و هشت هجري اتفاق افتاد .

اهل جمل و صفين و نهروان همه متجاوز و ستمگر بودند ؛ زيرا جنگ با اين سه گروه به فرمان پيامبر بوده است كه به علي فرمود : با ناكثين و قاسطين و مارقين مي جنگي ، اين روايت را نَسائي در كتاب خصائص و بزّار و طبراني نقل كرده اند . اهل جمل همان ناكثان هستند كه بيعت خودشان را با علي شكستند و قاسطين اهل شام هستند ؛ چون عليه حق قيام نموده و از بيعت سرپيچي كردند و مارقين اهل نهروان هستند كه در خبر صحيح نيز آمده است كه آنان از دين همانند خارج شدن تير از كمان بيرون مي روند و در باره اهل شام حديث رسول خدا در باره عمار ثابت است كه فرمود : گروهي متجاوز و ستمگر او را مي كشند.

تلخيص الحبير في أحاديث الرافعي الكبير ، ج 4 ، ص 44 ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني (متوفاي852 ، ناشر : - المدينة المنورة - 1384 - 1964 ، تحقيق : السيد عبدالله هاشم اليماني المدني

پس خداوند امير مؤمنان و نيز عمار ياسر را ياري كرده ؛ هر چند كه عمار به دست « فئة باغية ؛ گروه نابكار» و امير مؤمنان به دست عبد الرحمن بن ملجم ـ باقي مانده خوارج ـ به شهادت رسيدند .

نتيجه :

خداوند بني اميه را خوار كرد ؛ هرچند كه به ظاهر بيش از هشتاد سال بر مردم تسلط داشتند و سرزمين هاي زيادي را فتح كردند ، و علي بن أبي طالب و يارانش را ياري كرد ؛ هر چند كه در برخي از مواقع به ظاهر شكست خورده و يا جان خود را از دست دادند .

تاريخ خود صادق ترين گواه بر اين مطلب است ؛ چرا كه محبت امير مؤمنان ، فكر ، عقيده و مرام او همواره در قلب مردم عالم جاي دارد ، مرقد مطهر او ملجأ و پناهگاه عاشقان ، و ياران او مظهر وفاداري و جانبازي در راه اسلام شناخته مي شوند ؛ اما با شنيدن نام بني اميه چيزي جز سياهي و تباهي ، ظلم و جنايت ، بي بند و باري و فساد در ذهن مردم جهان خطور نمي كند .

و اين خود بهترين دليل بر استجابت دعاي رسول خدا صلي الله عليه وآله است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 





Share
1 | حامد | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٩ فروردين ١٣٨٨ |
دستتون درد نکنه خدا به شما اجر بده. البته براي کسي پوشيده نيست که ابن تيميه دشمن و مخالف آشکار اميرالمومنين علي عليه السلام بود و هر کاري از دستش بر مي آمد براي ناحق جلوه دادن ايشان کرده است. ولي کورخونده نور خدا با فوت کردن خاموش نمي شود. ياعلي
2 | عليرضا باباخان | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٠ فروردين ١٣٨٨ |
سلام. از وقتيكه يكي از توسط يكي از طلاب زحمت كش همين سايت در خوابگاه با بحث شيعه و سني بيشتر آشنا شدم بيشتر به دنبال شبهات و پاسخ به شبهات هستم. از تمامي دست اندركاران سايت متشكرم و اميدوارم خداوند شما را سرفراز كند( هم در دنيا و هم در آخرت). اميد است با تلاش خود از مظلوميت بيشتر علي(عليه السلام) و فرزندان معصومش جلوگيري كنيم.
3 | mohammad | , آمریکا | ١٢:٠٠ - ١٠ فروردين ١٣٨٨ |
با تشكر از باز كردن اين موضوع و دلايل قانع كننده . البته اين را از زبان انسانهاي ظاهر بين شنيده بوديم . خدا پشت و پناهتان كه اين مسائل را ريشه يابي مي كنيد و حاضر و آماده در اختيار ما قرار مي دهيد دست علي عليه السلام به همراهتان
4 | علي | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٢ فروردين ١٣٨٨ |
در يکي ازسايت هاي اهل سنت اين سوال را مطرح کردم وجوابي هم گرفتم چرا اهل سنت برخلاف آيه صريح قرآن درمورد وضو نحوه ي وضو گرفتنشان بر خلاف آيه ي 6 سوره ي مائده است ….فاغسلوا وجوهکم وايديکم الي المرافق (تا اينجا شيعه وسني مانند هم) وامسحوا بروسکم وارجلکم الي الکعبين (جالب اين جاست اهل سنت سر را مسح ميکشند اما پا را ميشويند آيا وامسحوا باواغسلوا فرق نميکند ثانيا خداوند ميفرمايد وامسحوا بروسکم و ارجلکم يعني درمورد پا وسر مانند هم عمل ميشود چون با هم آمده اند پس چرا اهل سنت درمورد پا وسر مانند هم عمل نميکنند ) جواب - اهل سنت براي خودشان دلايل قوي دارند براي نمونه: 1- در غسل غايت معين شده درحالي که در مسح غايت ذکر نشده. 2- أرجل به نصب آمده که عطف بر أيدي است نه عطف بر رئوس. 3- عطف با فاصله هم در زبان عربي متداول است ،مانند: "إن الله برئ من المشرکين ورسوله" که رسول در اين آيه عطف بر محل "إن الله" است نه بر رسول.4- خداوند در همين آيه هدف از وضو گرفتن را پاکيزگي دانسته " وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ" که در مسح پا طهارت حاصل نمي شود. -------------------------------------------------------------------------------- سوال2--نظرشما در مورد آيه ي 35سوره ي مائده چيست که به طور واضح ازکساني که ايمان آورده اند تقاضا ميکند که توسل کنند وبراي رسيدن به خدا کساني را وسيله قرار دهند تا رستگار شوند يا ايها الذين امنوا اتقوا الله و#ابتغوا اليه الوسيله# وجاهدوا في سبيله لعلکم تفلحون جواب منظور از "وسيلة" در اين آيه ، طبق نظر مفسرين بزرگ شيعه وسني ، عبادت و بندگي خدا است که موجب قرب به درگاه الهي مي باشد ، رجوع کنيد به تفسير مجمع البيان طبرسي والميزان طباطبايي خواهش ميکنم مرا در مورد اين دو جواب راهنمايي کنيد که آيا قانع کننده است يا خير

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- ادعا كرده است كه شستن در قرآن همراه با تعيين مقدار است و مسح بدون تعيين مقدار ، به همين علت بايد رئوس را كه در آن مقدار تعيين نشده است ، مسح كرده و پا را كه مقدار در آن تعيين شده مانند دست بشوييم . خوب سوال مي كنيم آيا صورت كه در قرآن براي آن مقداري تعيين نشده است نيز بايد مسح شود ؟در قرآن چه اندازه اي براي صورت تعيين شده است ؟ آيا تا پايين چانه ؟ تا نوك چانه ؟ از جهت عرض چه مقدار ؟ تا كنار گوش ، با خود گوش ؟ لابد اهل سنت ادعا مي كنند بايد صورت را نيز مسح كرد زيرا اندازه خاصي ندارد ؟
2- علت ذكر نشدن مقدار مسح در مورد سر و ذكر شدن آن در مورد پا ، فرق داشتن حكم شرعي آنها است ، در مورد سر هر مقدار را كه مسح كنيم صحيح است ، اما در مورد پا ، بايد مقدار خاصي را مسح كرد كه از نوك انگشت تا مچ است .
3- عطف با فاصله در زبان عربي متداول است ، اما مشكل در اين آيه عطف با فاصله نيست ؛ مشكل عطف كردن كلمه اي در پايان يك جمله ، به كلمه اي در وسط جمله قبل از آن است :
جمله اول : «فاغسلوا وجوهكم وآيدكم الي المرافق» جمله دوم «وامسحوا برئوسكم» كه طبق ادعاي اهل سنت كلمه وأرجلكم بعد ازتمام شدن جمله دوم عطف به ايديكم در وسط جمله اول است !!! اما در شاهدي كه از آيات قرآن ذكر كرده است ، تنها عطف با فاصله در يك جمله را تصحيح مي كند ؛ اما اشكال اصلي كه شيعه به تفسير اهل سنت از اين آيه مي گيرد ، مشكلي است كه حتي در كلام انسان هاي معمول نيز ديده نمي شود ،‌چه برسددر قرآن كه فصيح ترين لغت عرب است !!! براي واضح تر شدن ، ترجمه فارسي را مي نويسيم :
ترجمه فارسي چنين مي شود :
«بشوييد صورت ها و دست هايتان را تا آرنج» جمله دوم «و مسح بكشيد سرهايتان را (و پاهايتان را تا مچ)» كه اهل سنت ادعا مي كنند «و پاهايتان» كه در پايان جمله دوم است ،‌عطف به دست هايتان در ميان جمله اول است !!!
4- ارجل ، مجرور نيز خوانده شده است ؛‌ و طبق نظر علماي تفسير ، وقتي در قرآن يك كلمه به دو نحو خوانده شود ، بايد معني واحد باشد تا در قرآن خللي وارد نشود و اختلاف ، تنها اختلاف قرائت باشد ، و نه اختلاف معني ؛ خوب اهل سنت ارجل مجرور را چگونه ترجمه مي كنند ؟ (حتي اگر ارجل منصوب را با وجود اشكال واضح نحوي ترجمه كردند)
5- شيعه براي منصوب بودن ارجل نيز پاسخ محكمي دارد كه آن عطف بر محل است ؛ محل «برئوسكم» كه جار و مجرور است ، نصب است ، و ارجل به محل برئوس عطف شده است . (حرف باء در برئوس حرف جر است و معني آن بعضيه ، يعني مقداري از سر را مسح بكشيد – ونه مانند اهل سنت كل آن را- و ارجل عطف به كل حرف جر و مجرور آن شده است كه در محل نصب است) يعني مقداري از سر را مسح بكشيد ، و پا را تا مچ
اما در مورد تفسير كلمه وسيله ، تفسير هاي مختلفي در كتب شيعه و سني براي اين آيه ذكر شده است ، اما حتي اگر تفسير آن را تفسير مشهور شيعه ندانيم ، سبب زير سوال رفتن شرعيت توسل نمي شود ؛ چون مشروعيت توسل و شفاعت ،‌ادله بسيار زياد دارد و يكي از مويدات آن تفسير وسيله در اين آيه به اهل بيت عليهم السلام (در كتب شيعه) و پيامبر (ص)‌ در كتب شيعه و سني است و نه يكي از ادله آن .
مي توانيد در اين زمينه به آدرس ذيل مراجعه نماييد :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=87
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
5 | سيد ذوالفقار | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٩ فروردين ١٣٨٨ |
اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله هيچ شكي نيست كه دعاي رسول خدا (ص) مستجاب شده است...متن فوق در بيش از ده ها كتاب معتبر اهل سنت امده ... براي مطالعه بيشتر به اين لينك مراجعه كنيد: http://movlaali.mihanblog.com/post/11 موفق باشيد/ يا حيدر مدد
6 | علي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٧ فروردين ١٣٨٨ |
با سلام اگرميشود سند حديث (هرکس فاطمه را غضبناک کند خدا را غضبناک کرده ) همچنين حديث (فاطمه در حالي ازدنيا رفت که از ابوبکر غضبناک بود) را از کتاب صحيح بخاري يا مسلم ذکر کنيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين روايات در آدرس ذيل مطرح شده اند :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=453
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1323
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
7 | آرمان | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٧ فروردين ١٣٨٨ |
كدام نرم افزار داراي كتب صحاح و تاريخ طبري است؟

پاسخ:
با سلام
نرم افزار مكتبة اهل بيت ؛ نرم افزار المكتبة الشاملة ، نرم افزار المكتبة‌الاسلامية الكبري
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
8 | هادي -ت-ب | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٧ فروردين ١٣٨٨ |
با سلام و عرض خسته نباشيد .من قبلا سوالي را در بخش سوالات مطرح كردم و به نظرم ميرسه كه دوباره آنرا در اين جا بنويسم باشد كه روشنگري شود. ضمن احترام كامل براي روحانيت محترم :در آموزه هاي ديني گفته شده كه پيامبر (ص)هنگامي كه در مسجد حضور داشتند و غريبه اي وارد ميشد نميتوانست از ظاهر تشخيص بدهد كدام يك از افراد پيمبر (ص) هستند . چگونه است كه روحانيت ما با پوشيدن لباس مخصوص خود را متمايز ميكنند ؟صتف كه نيست.چرا اين آموزه را خود رعايت نميكنند؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- در زمان قديم همه مردم لباس روحانيت مي پوشيدند ، يعني عبا و عمامه . و به همين سبب از روي ظاهر پيامبر قابل تشخيص نبود .
2- در جلسات دوستانه ، پيامبر همانند ساير مردم روي زمين مي نشستند و در زمان سخنراني بر روي منبر . نه مانند پادشاهان و امرا كه هميشه بر روي تخت يا بالاتر مي نشستند !
بنا بر اين متمايز شدن روحانيون از ساير مردم ، به اين علت نيست كه اين لباس را مي پوشند ، بلكه به اين علت است كه ديگر مردم اين لباس را نمي پوشند !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
9 | امير عطالو | , ایران | ١٢:٠٠ - ٣١ شهریور ١٣٨٨ |
باسلام خدمت دوستان در محل كار در موقع نماز يكي از دوستان كه سني هستند من را به گفتگو در مورد قرآن و خلفا دعوت كرد و صحبتحايي در مورد شرك ، اياك نستعين ، خلفا و يك مورد كه چرا بعضي از شيعيان موقع شنيدن اذان انگشت اشاره خود رابوسه و به پيشاني نزديك ميكنيد و بنده در مواردي جوابگوي ايشان بوده و هستم ولي لازم بذكر است ايشان تمامي موارد بنده را كه عرض كردم قبول نداشت و از شما خواهش ميكنم دستورالعمل يا كتابي و يا جزوهاي كه مربوط به مطالبي كه عرض كردم به بنده پيشنهاد و جوابگوي ايشان باشم. و هر انچه كه شما خود پيشنهاد ميكنيد با تشكر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
مطالبي كه جزو مذهب شيعه است و اهل سنت در مورد آن اشكال كرد‌ه‌اند ، عموما در اين سايت پاسخ داده شده است و در صورتي كه پاسخي براي موردي خاص به دست نياورديد مطرح كنيد تا به شما پاسخ داده شود .
اما مواردي كه جزو آدابي است كه مردم از خود اختراع كرده و به اصل مذهب مربوط نمي‌باشد ، نياز به پاسخگويي ندارد ، همانطور كه ما از اهل سنت در مورد كارهايي كه عده‌اي از روي جهل و بي‌خبري انجام مي‌دهند ، سوال نمي‌كنيم . زيرا اين مطالب به اصل مذهب آنان ربطي ندارد و عمل عده‌اي جاهل است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
10 | حسين | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٩ مهر ١٣٨٨ |
باسلام جناب آقاي عطا لو سري به وب سايت من به آدرس http://7212313.blogfa.com/ بزنيد انشا’ الله از طريق پنجره نظر بدهيد باهم در تماس خواهيم بود
11 | قسيم النار و الجنه | , جمهوری چک | ١٧:٠٥ - ٢٤ آذر ١٣٩٣ |
سلام اين روايتي که ابن حجر گفته در خصائص اومده و شما بهش اشاره کرديد
قَوْلُهُ ثَبَتَ أَنَّ أَهْلَ الْجَمَلِ وَصِفِّينَ وَالنَّهْرَوَانِ بُغَاةٌ هو كما قال وَيَدُلُّ عليه حَدِيثُ عَلِيٍّ أُمِرْت بِقِتَالِ النَّاكِثِينَ وَالْقَاسِطِينَ وَالْمَارِقِينَ رَوَاهُ النَّسَائِيُّ في الْخَصَائِصِ وَالْبَزَّارُ وَالطَّبَرَانِيُّ
من با استفاده از مکتبه شامله تو خصائص سرچ زدم نبود روايت بوده و تحريف شده يا من نتونستم پيدا کنم؟ اگه هنوز هست ميشه کاملش رو بگيد

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

در اين خصوص چند احتمال داده مي شود

1-همچنانکه خود شما اشاره کرديد احتمال دارد روايت حذف شده باشد

2- احتمال ديگر اين است که اينکه ابن حجر گفته است اين در خصائص نسائي آمده است شايد مرادش عين همين روايت نبوده است بکه مرادش روايات ديگر در اين خصوص بوده است که اشاره به جنگ حضرت علي عليه السلام با آنها است که پيامبر از آن خبر داده است مانند اين روايات:

1-أحمد بن شعيب ، قال : أخبرنا عمرو بن علي ، قال : حدثنا يحيى ، قال : حدثنا أبو نضرة ، عن أبي سعيد الخدري ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : تفترق أمتي فرقتين تمرق مارقة تقتلهم أولى الطائفتين بالحق. خصائص أمير المؤمنين (ع) - النسائي - ص 136

2-رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : يخرج قوم في آخر الزمان أحداث الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية ، يقرؤون القرآن لا يجاوز إيمانهم حناجرهم يمرقون من الدين كما يمرق السهم من الرمية ، فأينما أدركتموهم فاقتلوهم ، فأن في قتلهم أجرا لمن قتلهم عند الله يوم القيامة (خصائص أمير المؤمنين (ع) - النسائي - ص 140

3-عن ابن عون ، عن محمد بن عبيدة قال : قال علي رضي الله عنه : لولا أن تبطروا لحدثتكم بما وعد الله الذين يقتلونهم على لسان محمد صلى الله عليه وسلم ، قلت : أنت سمعت من رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ قال : إي ورب الكعبة ( 3 ) .خصائص أمير المؤمنين (ع) - النسائي - ص 145

4- قضى الله على لسان رسول الله صلى الله عليه وسلم عن قتل هؤلاء ، قلت : أنت سمعتها من رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ قال : إي ورب الكعبة ثلاثا. خصائص أمير المؤمنين (ع) - النسائي - ص 146

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها