2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا كردن بدعت است + تصوير كتاب
کد مطلب: ٤٩٦٤ تاریخ انتشار: ١١ ارديبهشت ١٤٠٠ - ١٥:٠٠ تعداد بازدید: 32153
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا كردن بدعت است + تصوير كتاب

آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا كردن بدعت است؟

بسم الله الرحمن الرحيم

براي دانلود فايل pdf اين مقاله روي لينك زير كليك كنيد:

valiasr-aj/file/document/image_user_vasaeq_qoranroysar.pdf

براي دانلود عكس ها با كيفيت بالا روي لينك زير كليك كنيد:

valiasr-aj/file/compres/image_user_vasaeq_qoranroysar.rar

تذكر : براي ديدن عكس ها با كيفيت بهتر روي عكس ها كليك كنيد

مقدمه

يكي از اشكالاتي كه هميشه وهابي ها به شيعيان مي گيرند و به خصوص در اين روزها در شبكه هاي وهابي جار زده مي شود، اين است كه چرا شما شيعيان در شب هاي قدر قرآن ها را روي سر خود مي گيريد و دعا مي كنيد؟ قرآن براي خواندن و عمل كردن است نه براي سر گرفتن و دعا خواندن.

مجريان يكي از همين شبكه ها ادعا مي كرد كه شيعيان به اين دليل قرآن را روي سر مي گيرند كه مبادا متن قرآن به چشم آن ها بخورد و موحد بشوند!!! .

در پاسخ مي گوييم: ترديدي نيست كه قرآن براي خواندن و عمل كردن است و شيعيان بيش از شما با قرآن آشنا هستند و به آيات قرآن عمل مي كنند؛ اما چه كسي گفته است كه قرآن روي سر گرفتن حرام است؟

آيا روايتي از رسول خدا صلي الله عليه وآله و ائمه اهل بيت عليهم السلام و يا يكي از اصحاب مبني بر حرمت اين عمل وجود دارد؟

نه تنها دليلي بر حرمت نيست؛ بلكه علماي اهل سنت با سند صد در صد صحيح نقل كرده اند كه اميرمؤمنان عليه السلام همين كار را انجام مي داد.

ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة والتاريخ با سندي كه تمام راويان آن از راويان بخاري و يا مسلم هستند مي نويسد:

(1295)- [3 : 78] حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأُوَيْسِيُّ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي عَوْنٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ الثَّقَفِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَي رَأْسِهِ حَتَّي لَأَرَي وَرَقَهُ يَتَقَعْقَعُ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِي أَنْ أَقُومَ فِي الْأُمَّةِ بِمَا فِيهِ، فَأَعْطِنِي ثَوَابَ مَا فِيهِ ... .

از ابو صالح حنفي نقل شده است كه ديدم علي بن أبي طالب عليه السلام را كه قرآن را مي گرفت و بر سر مي گذاشت؛ تا جائي كه من صداي حركت ورق هاي آن را مي شنيدم . سپس مي فرمود: خدايا آن ها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ...

الفسوي ، أبو يوسف يعقوب بن سفيان (متوفاي277هـ) ، المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751، تحقيق: الدكتور أكرم ضياء العمري ، ناشر: ناشر: مكتة الدار ـ المدينة المنورة ، الطبعة الأولي ، 1410هـ .

ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص610، ناشر: مكتبة المعارف - بيروت.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج1، ص 348، طبق برنامه الجامع الكبير.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

بررسي سند روايت:

عبد العزيز بن عبد الله بن يحيي بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي السرح:

از روات بخاري و ساير صحاح سته:

عبد العزيز بن عبد الله العامري الأويسي الفقيه عن مالك ونافع بن عمر وعنه البخاري وأبو زرعة ثقة مكثر خ د ت ق

الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج1 ص656، رقم: 3397

عبد العزيز بن عبد الله بن يحيي بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي سرح الأويسي أبو القاسم المدني ثقة من كبار العاشرة خ د ت كن ق

تقريب التهذيب ج1 ص357 ، رقم: 4106

إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف

از روات بخاري، مسلم و ساير صحاح سته:

إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف الزهري أبو إسحاق المدني نزيل بغداد ثقة حجة تكلم فيه بلا قادح من الثامنة مات سنة خمس وثمانين ع

تقريب التهذيب ج1 ص89 ، رقم: 177

إبراهيم بن سعد الزهري العوفي أبو إسحاق المدني عن أبيه والزهري وعنه بن مهدي وأحمد ولوين وخلق توفي 183 وكان من كبار العلماء ع

الكاشف ج1 ص212 ، رقم: 138

شعبة بن الحجاج:

از روات بخاري، مسلم و ساير صحاح سته:

شعبة بن الحجاج الحافظ أبو بسطام العتكي أمير المؤمنين في الحديث ولد بواسط وسكن البصرة سمع معاوية بن قرة والحكم وسلمة بن كهيل وعنه غندر وأبو الوليد وعلي بن الجعد له نحو من ألفي حديث مات في أول عام 16 ثبت حجة ويخطيء في الأسماء قليلا ع

الكاشف ج1 ص485 ، رقم: 2278

شعبة بن الحجاج بن الورد العتكي مولاهم أبو بسطام الواسطي ثم البصري ثقة حافظ متقن كان الثوري يقول هو أمير المؤمنين في الحديث وهو أول من فتش بالعراق عن الرجال وذب عن السنة وكان عابدا من السابعة مات سنة ستين ع

تقريب التهذيب ج1 ص266 ، رقم: 2790

محمد بن عبيد الله الثقفي:

از روات بخاري، مسلم، ابو داود، ترمذي و نسائ

محمد بن عبيد الله بن سعيد أبو عون الثقفي الكوفي الأعور ثقة من الرابعة خ م د ت س

تقريب التهذيب ج1 ص494 ، رقم: 6107

عبد الرحمن بن قيس ابو صالح الحنفي:

از روات صحيح مسلم ، ابوداود و نسائي:

عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي عن علي وابن مسعود وعنه بيان بن بشر وإسماعيل بن أبي خالد ثقة م د س

الكاشف ج1 ص641 ، رقم: 3295

عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي ثقة من الثالثة قيل إن روايته عن حذيفة مرسلة م د س

تقريب التهذيب ج1 ص349 ، رقم:3987

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | سلام بر قاتل ... | Iran - Khorramshahr | ٠٩:٤٧ - ٠٢ مرداد ١٣٩٢ |
صدهزار کرد سني را چه کسي به تهران راه داده است؟
2 | mokhtar saghafi | Turkey - Tekirdağ | ١٤:٤٦ - ٠٢ مرداد ١٣٩٢ |
عرض ادب و خسته نباشيد

به به خيلي حال کردم خدايي دمتون حيدري ...
اما گله دارم که از شما تا حالا به 2 تا سوال من پاسخ نداديد
ياعلي مدد به اميد موفقيت
3 | علي | Iran - Tehran | ٢٤:٢٩ - ٠٢ مرداد ١٣٩٢ |
ممنون از زحماتتون . ولي اهل سنت هرچي رو كه عمر (مثل نماز تراويح) وارد دين كرده رو عمل ميكنن و بدهت هم نميدونن ، ولي ما قرآن به سر ميگيريم بدعت و خرافه است . واقعا كوره چشمي كه فضايل حضرت علي (ع) رو ببينه و قبول نكنه و بگه عمر بهتره . كدوم عقلي اين رو قبول ميكنه !!!!!!!
4 | سيما | Iran - Nā’īn | ٢٤:٤٦ - ٠٢ مرداد ١٣٩٢ |
جالب بود.اين وهابيها که يه مشت احمق تشريف دارن شبهه وارد ميکنن و جوابي براش ميدن که به مرغ پخته بگي ميخنده!!!! همين مزخرفي که نتيجه گرفتن از قرآن سر گرفتن ما شيعه ها يا اون حرفاي مسخره اي که درباره ي قرآن خوندن دسته جمعي مردم و پخش اون از شبکه هاي تلويزيون ميگفتن که ملت ايران چون زبونشون عربي نيست وقتي قرآن عربي ميخونن مطالبشو نميفهمن!!! نهايت کم عقلي اين کودن هاست.شيعه براي تموم کارهاش ادله ي ديني وعقلاني دارن..ازبزرگانشون که ائمه معصومين هستن ياد گرفته ان بزرگان شيعه هدايت گرهستن نه بدعت گذار!!!! بااين شبهات آبکي اين آقايون فقط وفقط متوجه اين حکمت خداوندميشيم که چرا اين موجودات از تکامل عقلاني بهره مند نشدن ؟؟؟تنها چيزي که ازش کامل بهره مند شدن شهوته!
5 | محبوب | Iran - Khorramshahr | ٠٦:٠٤ - ٠٣ مرداد ١٣٩٢ |
باسلام وآرزوي قبولي طاعات
جان به قربان مظلوميتت يا علي به خاطر حفظ اسلام چقدر صبر كردي ؟!! اون ملعونين خوب اينو فهميده بودن وبي شرمي را به حد اعلا رسوندند و اين همه بلا رو به سر شما وخانواده پاكتون اوردند
آقا جان امسال به پيروي از شما واين دفعه با علم به اين كه شما قران روي سر گرفتي انشاالله قران سر مي گيرم وقتي رسيدم به "الهي به علي " وقتي رسيدم به "الهي به فاطمه "اون ملعونين را لعنت مي كنم
اين بي وجدانها معلومه كه اين حديث رو توي صحيحشون نمي يارند چون ابراوي نداشته شون مي ره !!!!به اخر فرمايش مولا دقت كنيد:
اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِي أَنْ أَقُومَ فِي الْأُمَّةِ بِمَا فِيهِ،
يا حيدر مدد
لعن علي عدوك يا علي
6 | محسن ملايي | United States - Boydton | ١١:٥٢ - ٠٣ مرداد ١٣٩٢ |
اللهم عجل لوليک الفرج
"....مبادا متن قرآن به چشم آن‌ها بخورد و موحد بشوند!!! ......" فکر کنم از افاضات جناب نعثل خودمون باشه .واقعا" خندم گرفته حماقت تاچه اندازه ..
7 | مهدي | Iran - Qom | ١٦:٥٢ - ٠٣ مرداد ١٣٩٢ |
سلام عليکم
برادراي مخلص موسسه ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف؛
خدا قوت خسته نباشيد، انشا الله تحت عنايت حضرات معصومين عليهم السلام
همواره موفق و پايدار فعاليت داشته باشيد.

التماس دعا

8 | محمدرضا گلناري | Iran - Tehran | ١٩:٠٨ - ٠٣ مرداد ١٣٩٢ |
سلام عليکم.

يادم هست که در پايان يکي از مقالات نوشته شده بود؛ نتيجه اينکه زمستان رفت و روسياهي به ذغال ماند.
نتيجه اين مقاله نيز همين است.
.
ميگن سنت را بايد از صحابه اي گرفت که توسط پيامبر تربيت شده اند و ... .
اما نمي دانم که چرا وقتي ما مي خواهيم سنت را از تنها کسي که از روز اول بعثت پيامبر تا آخرين ثانيه حيات ايشان در خدمت حضرتش بوده و آن تعابير منحصر به فرد در مورد تربيت شدنش توسط پيامبر را در نهج البلاغه فرموده، بگيريم يکسري نخود هر آش و قورباغه هر حوضي پيدا ميشوند که بگويند بدعت،خرافه،کجروي...... . اما اگر بگوييم مي خواهيم سنت را از گوينده امصص بظر اللات بگيريم مي گويند احسنت.
.
امسال هم انشا الله دوباره قرآن سر ميگيريم تا کور شود هر آنکه نتواند ديد
9 | تراب | Iran - Tehran | ٢١:٤٨ - ٠٣ مرداد ١٣٩٢ |
پاسخ خوبي بود .خوشمان آمد. آقا اين شبکه ي مقدسة ولايت واقعا کمرشکنها... واقعا. اصلا دو شقه ميکند. اگه بشه ولايت انگليسي راه بيفته که ديگه چه ها که نميکند. اروپاييها ، و انگليسي زبانها ي ديگر کشورها الان تشنه اند. هستند خسته ها ي خسته. خسته از همه چيزاي تکراري اونجا. اسلام طالباني و القاعده اي و يزيدي رو ديدن. اما اما اسلام واقعي محمدي صلي اله عليه و آله وسلم رو نديدند. آقا ولايت انگليسي رو راه بندازين. باذن الله تعالي. موفق باشيد اي عزيزانم.
10 | محمد حسين | Canada - St. Thomas | ٢٣:٢٨ - ٠٣ مرداد ١٣٩٢ |
بعلي بعلي بعلي بعلي بعلي بعلي بعلي بعلي بعلي بعلي

تا کور شود هر انکه نتواند ديد علي مدد رو بگو جون بگيري بچه شيعه يا علي مدد
11 | فرامرز | Iran - Tabriz | ٢١:٣٤ - ٠٥ مرداد ١٣٩٢ |
با سلام و عرض تسليت شهادت حضرت علي(ع)
بنده همين الان از مراسم احيا كه در مسجد برگزار شد به خانه امدم اين مراسم قران روي سر گذاشتن چنان حالي به من داد كه از وصفش عاجز هستم اين وهابيها بروند و كتابهاي خودشان را روي سرشان بزارند شايد سنگيني كتاب تكاني بهشون بده و بفهمند كه شيعه هيچ كاري را بدون دليل انجام نميده.يا علي مدد
12 | حمييد | Iran - Tabriz | ٠٥:١٥ - ٠٦ مرداد ١٣٩٢ |
شما چرا نظراتي که به اهل سنت هم بد و بيراه مي گن تاييد مي کنين؟ مراقب باشيد .

پاسخ:
سلام عليکم
برادر گرامي ما تلاش مي کنيم که اين گونه نظرات علني نشود . اگر مورد خاصي منظور شما است ، لطف کنيد براي ما بنويسيد تا اصلاح شود .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
13 | فاطمه | Germany - Nuremberg | ٠١:١٩ - ٠٧ مرداد ١٣٩٢ |
سلام به همه شيعيان خدايي...ميخاستم چندتا مطلب خدمتتون بگم 1-اول از همه اينکه به هيچ کس هيچ ربطي نداره که شيعه داره چيکار ميکنه. ثانيا:همه اعمال و کارهاي شيعي که بهش گير ميدن از زمان پيامر بوده وتا زماني که حتي يه شيعه تو دنيا باشه ادامه داره.ثالثا چشم هرکي که نميتونه ببينه کووووووور .....بشماررررر.....
14 | متين | Iran - Isfahan | ٠٩:٢١ - ٠٧ مرداد ١٣٩٢ |
سلام عليکم و رحمت الله ميخواستم ببينم جايي هست که ليست کتب فقهي و اصولي اهل سنت را با نام مولف و تاريخ وفاتشون ليست کرده باشد. چون آيت الله قزويني در جلسه يازدهم خارج فقه مقارنشون که ويژگي هاي مذاهب اربعه را مي فرمايند ميگويند که ما اين ها را در سايت ليست کرديم. حالا ميخوام بدونم کجاي سايته چون من پيدا نکردم

پاسخ:
با سلام
بله در لينک ذيل مي توانيد مشاهده کنيد
و همچنين جهت دان لود از لينک ذيل استفاده کنيد
موفق و مؤيد باشيد
مديريت سايت
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
15 | محمد | Iran - Tehran | ٢١:٢٦ - ١٠ مرداد ١٣٩٢ |
سلام من در مورد شبکه وهابي کلمه بايد بگويم که آبروي اهل سنت را برده است اخه بابا اين مجري هاشمي يا اون عالم قلابي اسمش يادم رفت اصلا بلد نيست ادله بياره فقط ميگه اينجا افتاب طلوع کرده بود چون هنوز از پشت کوه به شهر ما مي تابيد هنوز روز نشده بابا افتاب اومده روزه شده شب تمام شده هاشمي جان صبح شده شب تمام شده جون بابات قبول کن که شب تمام شده مطمئنم فقط کسي که اين شبکه رو نگاه کنه حرفهاي منو خوب ميفهمه بابا اخه يه دليل درستي بيار که بايد فلاني خليفه مي شده شوراي سقيفه گرفتن يکي را خليفه کردن بزرگترين خيانتي بود که ميشد به پيامبر عظيم اسلام کرد اخه پيامبر هرجا همه جا هميشه مي فرمود فقط وصي من علي است چرا قبول نکرديد من هروقت کتابهامون را ميخونم بيشتر نااميد ميشوم اخه چرا شما تو هر عملي از اعمال اسلامي از وضو تا نماز انگشت کرديد اخه چرا اعمال ما را حبط کردين چرا بايد از پايين ارنج اب بريزيم تا وضو بگيريم تا وضو را باطل کنيم چرا بايد بعد از حمد قران امين بگيم تا نماز را باطل کنيم چرا بايد تراويح جماعت بخونيم تا وقت طلايي عبادت شبانه را براي قران خواندن با فضيلت از دست بدهيم خدايا اينها تو هر عملي از نماز تا وضو انگشت کردن تا باطلش کنند هزاران چراي ديگه خدايا چرا من تو تهران يا اصفهان يا شيراز بدنيا نيومدم تا از اول فقط علي را دوست داشته باشم
16 | سبحاني | Iran - Zarrīn Shahr | ٢١:٣٦ - ١٠ مرداد ١٣٩٢ |
ممنون از همه شما
17 | محمد | Iran - Tehran | ٢٢:١٩ - ١٠ مرداد ١٣٩٢ |
سلام : در پاسخ به اينکه مي گويند شيعيان علي عليه السلام را مي پرستند يا اينکه امام زاده ها را مي پرستند واينکه شيعيان بت مي پرستند بايد بگويم نامردمان اگه شماها يکبار با شيعيان مينشستيد و دعاي جوشن کبير مي خونديد با چشم کور و گوشهاي کر تان مي فهميديد که شيعيان چطوري خدا را با اسماء زيبايش ياد مي کنند من از وقتي تو مجالسشون ميام فقط گريه مي کنم که چرا اينطوري در موردشان فکر مي کردم اونا مي گويند الهي يا کريم يا جليل يا مجيد يا حي يا عظيم يا ...............................خدايا واقعا دعاي جوشن کبير دل ادمو جلا مي دهد چقد زيباست اين دعا اينان اينطور خدا را ياد مي کنند شماها چطور خدا را ياد مي کنيد نامردمان .من شيعه نيستم ولي همه احکامشون رو قبول دارم ولي هيچکدوم شايد کمترين درصدي از احکام سني را قبول ندارم اخه هيچکدومشون درست نيستند شيعيان قران را خوب مي خوانند اما به نظر من هم قران قابل درک براي ما انسانهاي عادي نيست وبايد يه مفسر و يه قران ناطق وجود داشته باشه که الان مولي امام مهدي قربانشون بشم هستند ولي خدايا چرا نااهلان و نامردمان نگذاشتند که از مولي اميرمومنان تفسير قران پرسيده شود زماني که ابن عباس مي گويد فقط علي قران مي داند و بس پس چرا شما قراني که نميفهميد بنادرستي و از پيش خود تفسير مي کنيد چرا کلمه مولي را بعنوان دوست مي گيريد مي خواهيد با دست شيطان خودتان را تو قيامت نابود کنيد خداوند ؟؟؟؟ که ما را و فرزندانتان را نابود کرديد خداوند؟؟؟ اين ؟؟؟ از طرف من هديه به شما نامردمان پست .نامردماني که خار چشم مولايم علي بوديد نامردمان پستي که استخوان در گلوي مولايم علي بوديد خدايا يک لحظه من را از مولايم علي عليه السلام جدا مکن خدايا من از روي دختر پيامبر خجالت زده هستم خدايا يکاري کن که اعمال بدمان را ايشان نبينند هرچند ميبينند و با قلب مهربونشون مي بخشند ولي خدايا يه کاري کن ايشان فقط دوستي و محبت من را با شوهر مهربان و فرزندان عزيزشان ببينند خدايا حاضرم هزار بار بميرم قطعه قطعه شوم ولي يک لحظه از مولايم علي جدا نشوم خدايا خدايا خدايا ...............................اشک مهلتم نمي دهد
18 | anamis | Iran - Tehran | ٢٢:٣٥ - ١١ مرداد ١٣٩٢ |
با عرض سلام و خسته نباشيد. همين حديث خودش نشاندهنده نظر اميرالمومنين علي (ع) در باره خلافت و غصب آن توسط غاصبين است.
وبا اين جملات حضرت از آنها به خداوند شکايت کرده.
19 | عاشق | Iran - Ahvaz | ١٤:١٥ - ١٧ مرداد ١٣٩٢ |
ب نظر من بحث كرن با اين جماعت نادان هيچ سودي نداره.پس جرو بحث رو كنسل كنيد
20 | رضا | Iran - Birjand | ١٣:٣٢ - ١٨ مرداد ١٣٩٢ |
سلام ايا اين صحت دارد كه قرائت سوره حشر باعث حفاظت مسلمانان يا شيعيان از تهاجم بد خواهان ميشود
21 | شيعه | Iran - Tehran | ١٠:٠٠ - ٢١ مرداد ١٣٩٢ |
بسم الله الرحمن الرحيم با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران لطفا روش صحيح استدلال به سوره قدر براي اثبات وجود شخصي که ملائکه و فرشتگان بر اون نازل ميشوند براي امور مقرر شده الهي و احيانا شبهاتي که وهابي ها ميتونن عليه اون داشته باشن رو به صورت کامل توضيح بدين. با تشکر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در زمان حيات پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، ملائکه بر آن حضرت نازل مي شدند و اين امر مورد قبول همگان است و پس از آن حضرت به محضر امير المومنين ـ عليه السلام ـ و سپس ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ يکي پس از ديگري و امروزه به محضر امام زمان حضرت مهدي موعود ـ عليه السلام ـ نازل مي شوند و در هر سال تکرار مي شود و انقطاعي ندارد. چنان چه از ظاهر آيه شريفه «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ» نيز تداوم اين امر استفاده مي شود، زيرا «تنزل» فعل مضارع بوده که دلالت بر استمرار و پيوستگي دارد، يعني فرشتگان و روح، پيوسته و همواره فرود مي آيند
رشيدالدين ميبدي مفسّر معروف اهل سنّت مي گويد: فقال بعضهم: انّها كانت على عهد رسول اللَّه (ص) ثمّ رفعت و عامّة الصّحابة و العلماء على انّهم باقية الى يوم القيامه» برخي گفته اند: اين شب قدر در روزگاران پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بود، سپس از ميان رفت، اما چنين نيست، زيرا که همه اصحاب پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و علماي اسلام معتقدند که شب قدر تا قيام قيامت باقي است. رشيدالدين ميبدى احمد بن ابى سعد؛‏كشف الأسرار و عدة الأبرار، ناشر: انتشارات امير كبير؛ مكان چاپ: تهران سال چاپ: 1371 ش‏، چاپ: پنجم‏ ج 10 صفحه 559
طبرسي صاحب تفسير مجمع البيان نيز روايتي را از ابوذر غفاري نقل مي کند که: گفت: به رسول خدا گفتم: اي پيامبر، آيا شب قدر و نزول فرشتگان در آن شب، تنها در زمان پيامبران وجود دارد و چون پيامبران از دنيا رفتند، ديگر شب قدري وجود ندارد؟ فرمود: بلکه شب قدر تا قيام قيامت هست.مجمع البيان، ج10، ص518.
بنابراين وقتي شب قدر در هر سال و تا قيامت ادامه دارد، پس بايد صاحب شب قدر که بعد از پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اوصياء معصوم آن بزرگوار هستند، نيز براي هميشه وجود داشته باشند، چنان چه در احاديث وارد شده است و گرنه فرشتگان بر چه کسي فرود آيند و کتاب تقدير را نزد چه کسي بگشايند و مجاري امور را به اذن خدا به چه کسي، بسپارند؟ همان گونه که قرآن تا قيام قيامت هست، حجت خدا در زمين نيز بايد وجود داشته باشد و معلوم است که پس از رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اين منصب و مقام به اوصياي او واگذار شده است. طبق حديث ثقلين حتي اهل سنت نيز در مواردي به اين حقيقت اعتراف کره اند که وقتي قرآن براي هميشه تا قيامت هست بايد از عترت پيامبر صلي الله عليه و آله نيز که در اين حديث «عدل» قرآن اند، کسي تا قيامت باشند. ابن حجر مکّي شافعي در کتاب «الصواعق المحرقه» بعد از نقل اين روايت بر وجود امام اين گونه استدلال كرده است:والحاصل ان الحث وقع على التمسك بالكتاب والسنة وبالعلماء بهما من أهل البيت ويستفاد من مجموع ذلك بقاء الأمور الثلثة إلى قيام الساعة. آنچه از روايت به دست مى‌آيد اين است كه تمسك به كتاب و سنت و عالمان به اين دو از اهل بيت رسول خدا تشويق و ترغيب شده است. و از مجموع اين سخن استفاده مى‌شود كه اين امور (كتاب، سنت و عالمان از اهل بيت رسول خدا) تا قيامت باقى هستند.
الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص439،
وي بعد از اين كه رواياتى ديگرى را در مورد تمسك به اهل بيت نقل مى‌كند مى‌گويد: وفي أحاديث الحث على التمسك بأهل البيت إشارةٌ إلى عدم انقطاع متأهل منهم للتمسك به إلى يوم القيامة، كما أنَّ الكتاب العزيز كذلك، ولهذا كانوا أماناً لأهل الأرض كما يأتي، ويشهد لذلك الخبر السابق: في كل خلَفٍ من أمتي عدول من أهل بيتي.
در احاديثى كه سفارش به اهل بيت شده، به اين نكته اشاره دارد كه تا روز قيامت زمين از اهل بيتى كه اهليت هدايت دارند خالى نخواهد بود؛ همان‌گونه كه كتاب عزيز چنين است، و لذا اهل بيت امان براى اهل زمين معرفى شده اند. شاهد بر اين مطلب روايت گذشته است كه مى فرمايد: در ميان هر قوم و دسته‌‌اى از امت من، عدولى از اهل بيت من وجود دارند.
الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص442، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.
مناوى از علماى اهل سنت كلام علامه سمهودى را از كتاب جواهر العقدين در باره دلالت حديث ثقلين بر اينکه تا روز قيامت اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله وجود دارد، اين گونه حكايت كرده است:
إنَّ ذلك يفهم وجود من يكون أهلاً للتمسك من أهل البيت والعترة الطاهرة في كلِّ زمان وجدوا فيه إلى قيام الساعة حتَّى يتوجَّه الحثُّ المذكور إلى التمسك به، كما أنَّ الكتاب العزيز كذلك، ولهذا كانوا كما سيأتي أمانًا لأهل الأرض، فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض.
از اين حديث استفاده مى‌شود كه در هر زمان بايد فردى اهل بيت و عترت پاك من كه سزاوار تمسك است، تا روز قيامت موجود باشد، تا امر به تمسك در اين حديث معنا پيدا كند؛‌ همان‌گونه كه كتاب عزيز چنين است. و لذا اهل بيت در رواياتى كه بعداً‌ مى‌آيد، امان زمين معرفى شده اند كه هرگاه از روى زمين بروند، اهل زمين نيز نابود خواهند شد.
المناوي، محمد عبد الرؤوف بن علي بن زين العابدين (متوفاى 1031هـ)، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج3، ص15، ناشر: المكتبة التجارية - مصر، الطبعة: الأولى، 1356هـ.
پس شب قدر و وجود مقدّس انسان کامل که حجت خدا در زمين است، با هم ارتباط تنگاتنگ و ناگسستني دارند و از مجموع آن چه گفته شد به روشني معلوم گرديد که صاحب شب قدر در زمان ما حضرت ولي عصر حجة بن الحسن المهدي ـ عليه السلام ـ است و اوست که حجت خدا و وصّي اوصياء و خليفه رسول الله ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است و تنها اوست که لياقت چنين مقامي را دارد و گرنه مردم شأنيت و شايستگي چنين کاري ندارند که ملائکه يا ملک اعظم در شب قدر هر سال به نزد آن ها فرود آيند و تقدير امور را در محضر آن ها انجام دهند پس ناچار بايد شخص معصوم و انساني کامل به عنوان حجت و خليفه خدا در زمين وجود داشته باشد تا اين تقدير امت و جهان در محضر او انجام گيرد، آن شخص يا پيامبر است يا وصي پيامبر و چون پيامبر اکرم و ساير جانشينان و اوصيا پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رحلت کرده و از دنيا رفته اند قهراً بايد حضرت حجه ابن الحسن ـ عليهما السلام ـ زنده باشد و ملائکه بر او نازل شوند.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات


22 | وحيد | Iran - Mashhad | ١٩:٣١ - ٢٦ مرداد ١٣٩٢ |
با عرض سلام خدمت اساتيد محترم سايت چند وقت پيش در مورد سند قران توي يک سايت اين چنين خوانده بودم و گفته بودن که اين سلسله سند قران هست و ميگن اين سند قران هست البته اينو فقط وهابيا ميگن که قران نياز به سند دارد. سند به اين شرح هست: الشيخ بكري الطرابيشي قرأ السبعة من الشاطبية على المقرئ (1)محمد سليم الحلواني وهو على والده(2) أحمد الحلواني الكبير وهو على (3)الشيخ أحمد المرزوقي المالكي وهو(4) قرأ على شيخ القراء بالديار المصرية الشيخ إبراهيم بن بدوي العُبيدي بن أحمد الحسني المقرئ المالكي الأزهري (كان حيا عام 1237 هـ)وهو (5) قرأ على الشيخ عبد الرحمن بن عبد الله بن حسن بن عمر الأجهوري الفقيه المالكي المقري ‏(المتوفى سنة 1198 هـ) وهو (6) قرأ على الشيخ الشهاب أبي السماح أحمد بن رجب بن محمد البقري القاهري الشافعي (1074 – 1189 هـ) وهو (7) قرأ على شيخ قراء زمانه محمد بن قاسم بن إسماعيل البقري ( 1018 ـ 1111 هـ ) وهو (8) قرأ على شيخ قراء مصر عبد الرحمن بن شحاذة اليمني ( 975-1050هـ) وهو(9) قرأ على الشيخ عليّ بن غانم المقدسي (920 - 1004 هـ) وهو (10) قرأ على الشيخ محمد بن إبراهيم السمديسي (853-932 هـ) وهو (11) قرأ على الشيخ الشهاب أحمد بن أسد الأُمْيُوطي (808-872 هـ) وهو (12) قرأ على الإمام الحافظ حجة القراء شمس الدين أبي الخير محمد بن محمد بن محمد بن يوسف الجزري الشافعي (751 ـ 833 هـ) مؤلف الدرة و الطيبة والنشر، وهو (13) قرأ على أبي علي الصالحي، وهو (14) قرأ على أبي الحسن المقدسي ، وهو (15) قرأ على أبي اليمن الكندي ، وهو (16) قرأ على سبط الخياط البغدادي وهو (17) قرأ على ابن الثلجي وهو(18) قرأ على الإمام الحافظ أبي عمرو عثمان بن سعيد الداني (371 ـ 444 هـ) مؤلف كتاب التيسير في القراءات السبع،وهو (19) قرأ على أبي الحسن طاهر ابن غلبون المقرئ ( المتوفى سنة 399 هـ )، وهو ( 20) قرأ على أبي الحسن علي ابن محمد بن صالح الهاشمي ( المتوفى سنة 368 هـ )، وهو (21) قرأ على أبي العباس أحمد بن سهل الأشناني ( المتوفى سنة 307 هـ ) وهو (22) قرأ على أبي محمد عبيد ابن الصبَّاح ( المتوفى سنة 219 هـ )، وهو (23) قرأ على حفص بن سليمان بن المغيرة البزّاز الكوفي ( المتوفى سنة 180 هـ ) وهو (24) قرأ على عاصم بن بهدلة بن أبي النَّجود ( المتوفى سنة 127 هـ ) ، وهو (25) قرأ على أبي عبد الرحمن عبد الله بن حبيب السُّلمي ( المتوفى سنة 74 هـ ) ، وهو(26) قرأ على عثمان بن عفان وعلي بن أبي طالب وعبد الله بن مسعود و أبي بن كعب وزيد بن ثابت م وأخذ هؤلاء م عن رسول الله ( الذي تلقى القرآن عن جبريل عليه السلام عن رب العزة. لطفا جواب بدهيد که اين سند صحت دارد يا خير ؟ با تشکر منتظر جواب شما اساتيد محترم هستم.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي؛ قرآن متواتر و معجزه جاويد رسول الله صلي الله عليه و آله مي باشد و ائمه طاهرين عليهم السلام هم به همين قرآن استشهاد مي كرده اند با اين حال ذكر و بررسي سند، كار لغوي است جدا از اينكه اين سند نزد اهل سنت ضعيف و مرسل مي باشد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
23 | سيد رضا | Iran - Tehran | ٢٣:٣٤ - ٠٥ شهریور ١٣٩٢ |
از زحمات گرانقدر شما برادران عزيز كمال تشكر و قدر داني داريم شما نور چشمان ما هستيد
24 | مريم | Iran - Tehran | ٠٦:١٠ - ٢٩ شهریور ١٣٩٢ |
واقعا کيف کردم خدا عوضتون بده انشاالله
25 | سيد سعيد | Iran - Ahvaz | ٢١:٢٢ - ٠٨ آبان ١٣٩٢ |
ما شنيديم و خونديم که لا حرج علي المريض اما مرضي که اين وهابيون دارن کراهت وتنفر اونهارو نسبت به شيعه ومحبين اهل بيت (عليهم السلام) ميرسونه وبايد بگم که اينها بيمار بي عقل و شعورند چون حرف کسي رو قبول ندارن و فقط با غريزشون جلو ميرن وحکم صادر ميکنن.
با تشکر از زحمات همه عوامل سايت وشبکه ولايت
26 | علي كريم زاده | Iran - Tehran | ١٥:٠٣ - ٣٠ آذر ١٣٩٢ |
با سلام و خسته نباشيد
ايا روايت کردن ((شعبة بن الحجاج)) که در طبقه هفتم از روات است از ((محمد بن عبيد الله الثقفي )) که در طبقه چهارم است باعث انقطاع سند نميشود؟


پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

نقل طبقه هفتم از طبق چهارم اشکالي ندارد. در لحاظ كردن يك طبقه، لازم است توجه شود كه يك شخص مى ‏تواند به يك اعتبار، جزو يك طبقه باشد و به اعتبارى ديگر جزو طبقه ‏اى ديگر. مثلاً انس بن مالك به اعتبار صحابى بودن با صحابه در يك طبقه قرار مى ‏گيرد و به اعتبار سن کم مى‏ تواند در طبقه بعد نيز قرار گيرد، به طورى كه افرادى مانند ابن حبان، انس را به اعتبار صحابى بودن در طبقه حضرت على عليه ‏السلام يا سلمان آورده ولى به اعتبار سبقت در اسلام و حضور در غزوات، او را جزو طبقه دوم شمار كرده است.

توضيح بيشتر اينکه به يک اعتبار تمام اصحاب رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله جزو يك طبقه حساب مى‏ شوند، طبقه دوم شامل تابعان و طبقه سوم تابعان تابعان مى باشد؛ اما به اعتبار سوابق در اسلام نيز صحابه مى‏ توانند به طبقات خاصى تقسيم شوند. همين طور تقدم در «من رووا عنه» و «روى عنه» نيز مي تواند ملاك تقسيم ‏بندى باشد. برخي حضور در جنگ بدر، جزو مهاجرين حبشه بوده و مسلمان بودن قبل از فتح مكه را نيز جزو ملاك‏هاى تعيين طبقه قرار داده اند و حتى اسلام آوردن اصحاب در شهرهاى مدينه، مكه، طائف، يمن، يمامه و... و حضور در شهرهايى چون كوفه، بصره و شام را نيز جزو ملاك تعيين طبقات شمار مى ‏كنند. نزد برخي يگر از علما نيز ملاك براى تعيين طبقه زمان 20 سال است و يا ملاك‏هايى مانند كبار تابعين كه از كبار اصحاب روايت نقل مى‏ كنند و اينان طبقه اول تابعين هستند؛ اما تابعين كه از صغار اصحاب روايت نقل كنند و كبار تابعين را نديده باشند جزو طبقه دوم از تابعين محسوب مى‏ شوند.

بنابراين ملاك ثابت و خاصى براى تقسيم طبقات وجود ندارد.

لذا در خصوص نقل شعبه طبقه هفتم که متوفاي 160 است از محمد بن عبيدالله که طبقه چهارم و متوفاي 116 هجري است، اگر ملاک در طبقه را 20 سال هم بگيريم بين شعبه و محمد 44سال فاصله مي شود که دو طبقه فاصله مي شود و اين نقل نيز طبق ملاک اهل سنت درست است و طبقه ربطي به مرسل بودن روايت ندارد

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
27 | محمدي | Iran - Tehran | ٢٤:٥٣ - ٠٥ فروردين ١٣٩٣ |
ترسم از اينه که اين اقايون يه روز فتوا بدن که کلا" زندگي کردن بدعت است!!!
28 | حسين | | ١٦:٥٨ - ٣٠ تير ١٣٩٣ |
سلام چرا تو کتاب معرفة و التاريخ تو پاورقي همين روايت راجع بi سعيد نوشته شده "تصحيف" و درباره محمد بن عبيدالله الثقفي نوشته شده "خطاء" ؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ محقق کتاب در پاورقي مي گويد که اين روايت در کتاب ابن حجر آمده ولي بجاي سعد، سعيد آورده که اين اشتباه در رونوشت برداري صورت گرفته و تصحيف است و ابن حجر بجاي عبدالله، عبيدالله آورده که اشتباه است و عبدالله صحيح است که در اين کتاب آمده است دليل اين سخن هم با دقتهاي رجالي در اسم اساتيد و شاگردان روات معلوم مي شود لذا به تهذيب التهذيب ارجاع داده است.

اين سخن ربطي به صحت سند روايت ندارد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
29 | نوكر علي | | ١٥:٤٤ - ٠٢ مرداد ١٣٩٣ |
با سلام به خدمت شما عزيزان ميخاستم درباره سند رواياتي كه در كتب اهل سنت به امير المومنين علي ع افترا شرب خمر زدن حرف بزنين اين حديث رو در كتاب سنن ابي داود و مستدرك حاكم و منهاج السنه النبويه و درالمنثور سيوطي و مسند بزار و سنن بيهقي و جامع البيان طبري سنن كبري نسايي و مشكل الاثار الطحاوي ديدم آيا سند اين روايات صحيحه و سوال دوم اين كه نرم افزار جامع الكبير رو بايد دانلود كرد ياخريد چرا تو سايت ولي عصر اين نرم افزار نيست ممنون

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

در خصوص سوال مورد نظر خود به اين آدرس رجوع کنيد


اما درباره نرم افزار جامع الکبير به آدرس ذيل يعني موسسه احرار انديشه مراجعه کنيد


موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
30 | مريم سادات | United States - Reston | ٢٣:٥٦ - ٠٢ مرداد ١٣٩٣ |
سلام.من بتازگي دارم درباره دين تحقيق مي کنم همچنين فلسفه حجاب!! اين سايت به من معرفي شده و شبکه ؟؟؟؟؟؟؟ رو هم مي بينم.اما اينجا متاسفانه خيلي ناسزا و توهين ديده ميشه طوريکه آدم از تحقيق درباره دينش پشيمون ميشه و ميگه وقتي نظرت خلاف جمع باشه بايد توهين و ناسزا بشنوي.حتي فيلمهاي تاريخي که اهل تشيع و تسنن در کشورهاي عربي شاخته ميشه رو گاهي مي بينيم.اينکه عمر خليفه شد و امام علي پشت ايشان نماز خواند نشانه چيه؟ اينا اصحاب پيغمبر بودن و درين شکي نيشت صحابه پيامبر عشره مبشره هستند و توهين به آنها نشانه شرک است.تورو بخدا به عقايد هم احترام بزاريم و توهين نکنيم تا لااقل اگه کسي مي خواد با تحقيق و اعتقاد راسخ اسلام ناب محمديو درک کنه از همه چي دلسرد نشه.سپاس فراوان

پاسخ:
باسلام

خواهر گرامي؛ اگر شما واقعاً دنبال تحقيق هستيد به مطالب علمي و دلايل نگاه کنيد نه اينکه لابلاي نظرات بگرديد و در بين اينهمه نظر سالم يکي را در دست بگيريد و چنين ادعايي بنماييد. مگر ما به کسي نا سزايي گفته ايم؟ نظرات را افراد مختلف مي دهند چه بسا فردي که در قالب يک دين وارد شده و فحشي به طرف ديگر داده(که البته ما اينگونه نظرات را يا علني نکرده و يا لفظ آن را پاک مي کنيم) براي تخريب آن مذهب چنين کاري کرده و در دين فرد مقابل باشد! چون فردي که فحش مي دهد ابايي از دروغ هم نخواهد داشت.

اما شمايي که اهل تحقيق هستيد لطفا در مورد همين عشره مبشره تحقيق کنيد تا ببينيد اولاً اينها چند نفرند؟ چرا در صحيحين از اين روايت خبري نيست؟ چطور برخي از اين عشره همديگر را به قتل رساندند و باز هر دو به بهشت مي روند؟ ووو .

در مورد ديگر سوالاتي که کرده ايد مقالاتي در اين سايت وجود دارد که لينک آنها را براي مراجعه شما قرار مي دهيم مراجعه نماييد.






و...

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
1 |ناشناس||٢٢:٤٣ - ٢١ تير ١٣٩٤ |
1
 
2
خانم محترم اهل بيت عليهم السلام به ما شيعيان ياد داده اند به كسي فحش و دشنام و ناسزا نگيم اگرم كسي مياد توهين ميكنه قطعا" شيعه نيست بلكه اومده شيعه را خراب كنه شما بهتره تحقيقتو از علماء و نوشته هاي انها بكنيد نه از نظرات مردم ممكنه يك وهابي بياد به اسم شيعه نظر بده شما توجه نكن
31 | امير | | ٢٢:٢٣ - ١٠ مرداد ١٣٩٣ |
با سلام

اي کاش علاوه بر بررسي سندي اهل تسنن به بررسي سندي اهل تشيع نيز استناد مي کرديد. متاسفانه در اکثر موارد به بررسي سندي اهل تشيع نمي پردازيد در صورتيکه تعدادي از ايرانياني که معاند نظام جمهوري اسلامي هستند و در خارج از کشور به سر مي برند و داعيه مذهب تشيع سر مي دهند اعلام مي کنند که قرآن بر سر گرفتن هيچ سند و منبع موثق و متقني ندارد.

لطفا به تفصيل توضيح بفرماييد(علت قرآن به سر گرفتن را نيز بفرماييد).

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

روايات متعددي از اهل بيت عليهم السلام وارد شده است كه به ما دستور داده اند كه در شب قدر، قرآن بر سر بگيريم و ابن روايات در حد مستفيض است و روايتي که در حد استفاضه باشد ديگر نياز به بررسي سند ندارد ما يک روايت را از باب نمونه ذکر مي کنيم تا مشخص شود که اين کار توسط ائمه عليهم السلام صورت گرفته است:

أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الْهَاشِمِيُّ الْمَنْصُورِيُّ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو السَّرِيِّ سَهْلُ بْنُ يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ مُؤَذِّنُ الْمَسْجِدِ الْمُعَلَّقِ بِصَفِّ شَنِيفٍ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى سَنَةَ ثَمَانٍ وَ تِسْعِينَ وَ مِائَتَيْنِ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَهَّرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَقَالَ لَهُ: يَا سَيِّدِي، أَشْكُو إِلَيْكَ دَيْناً رَكِبَنِي وَ سُلْطَاناً غَشَمَنِي، وَ أُرِيدُ أَنْ تُعَلِّمَنِي دُعَاءً أَغْتَنِمُ بِهِ غَنِيمَةً أَقْضِي بِهَا دَيْنِي وَ أُكفَى بِهَا ظُلْمَ سُلْطَانِي.فَقَالَ: إِذَا جَنَّكَ اللَّيْلُ، فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ، اقْرَأْ فِي الْأُولَى مِنْهُمَا الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَ فِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ آخِرَ الْحَشْرِ «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ» إِلَى خَاتِمَةِ السُّورَةِ، ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ فَدَعْهُ عَلَى رَأْسِكَ وَ قُلْ" بِهَذَا الْقُرْآنِ‏ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ، وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ، فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ بِكَ يَا اللَّهُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ تَقُولُ" يَا مُحَمَّدُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيُ‏" عَشْرَ مَرَّاتٍ‏" يَا فَاطِمَةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُسَيْنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُجَّةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ. ثُمَّ تَسْأَلُ اللَّهَ (تَعَالَى) حَاجَتَكَ. قَالَ: فَمَضَى الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَيْهِ بَعْدَ مُدَّةٍ، قَدْ قَضَى دَيْنَهُ، وَ صَلَحَ لَهُ سُلْطَانُهُ، وَ عَظُمَ يَسَارُهُ.

طوسى، محمد بن الحسن، الأمالي (للطوسي)، 1جلد، دار الثقافة - قم، چاپ: اول، 1414ق. الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص292

لازم به ذکر است که قرآن بر سرگرفتن در نزد شيعه از مشهوراتي است که به آن عمل مي شود و اگر از منابع اهل سنت در اين خصوص روايتي ذکر مي شود از باب الزام است که آنها بايد جواب بدهند که با توجه به اين روايت چرا به آن عمل نمي کنند؟!

اما در خصوص علت اين کار بايد بگوييم در کارهاي عبادي و احکام نبايد خيلي دنبال علت و حکمت بود. بلکه بايد دنبال اين بود که آيا اين دستور رسيده يا نه ؟عبادت توقيفي است يعني بايد طبق دستور خدا و پيامبر و بدون کم يا زياد عمل شود و اعمال شب قدر هم عبادت هستند و دقيقا بايد طبق دستور معصوم عمل شوند. در روايت وارد شده که در شب هاي قدر قرآن بر سر بگيريد و اين دعا ها را بخوانيد و ما تابع دستوريم حتي اگر علت آن را هم ندانيم هر چند سوال از حکمت عبادت و تحقيق براي يافتن آنها منعي ندارد وشايد يکي از علل قرآن بر سر گرفتن توسل به قرآن است يعني ما در شب قدر با توسل به قرآن و ائمه مي خواهيم خداوند از گناهان ما گذشت کند و در نتيجه به خداوند تقرب بجوييم .قرآن بر سر گذاشتن و واسطه قرار دادن ائمه عليهم السلام تواضع در مقابل دو ثقلي است که به يادگار مانده است ما با اين کار در حقيقت نشان مي دهيم كه انديشه ما بلكه همه ي هستي مان زير نظر قرآن است و با كتاب خدا رو به خدا مي كنيم .و شايد حکمت ديگر اين کار اين باشد که ما قرآن را در راس تمام امور مي دانيم. يعني بايد در تمام برنامه هاي خود قرآن را سرلوحه کار خود بدانيم

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
32 | Alireza | United States - Cheyenne | ٢١:٢٢ - ٢٧ مرداد ١٣٩٣ |
دوستاني که اينستا دارن فالو کنن
http://instagram.com/qorane_karim
33 | علي | | ١٥:٤٦ - ٣١ مرداد ١٣٩٣ |
درجواب برادرم علي
اينکه حضرت عمر هيچ چيز رو وارد دين نکردk ودرزمان پيامبر(ص)هم نماز تراويح بوده
وفقط حضرت عمر(رض)بازم اين سنت رو رواج دادن
حالا شماميگين نماز خوندن درشبهاي ماه مبارک رمضان بده وزشته اما قران به سر گرفتن که کاري بيهوده ست رو ازش دفاع ميکنين واقعا عقلهاتون کجا رفته؟
تاحالا روايتي وجود داشته که پيامبر اعظم(ص) درشبهاي قدر قران به سر بگيرن؟خير
پيامبر خدا همانگونه که خداوند بديشان امر فرمود درماه مبارک رمضان قران راتلاوت ميکردند وپاسي از شب را نماز ميخواندن
دين شما اسلامه وکسي که وحي برايشون نازل ميشد پيامبر بودن وما بايد از ايشون پيروي کنيم
مثل اينست که شب امتحانت درس نخواني وکتابت رابرسر بگيري وگريه کني باخودت فکر کن آيا معلمت بخاطر اينکارت بهت نمره ميده که خداوندم قبولش کنه؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. نماز تراويح در زمان رسول الله صلي الله عليه و آله نبوده و اين از بدعهاي عمر مي باشد، علماي اهل سنت هم به اين واقعيت اعتراف کرده اند در اين زمينه مقاله «بدعت تراويح، به اعتراف بزرگان اهل سنت + تصاوير كتاب» را بخوانيد.

نماز تراويح را آيت الله قزويني در «بخش مقارن» به تفصيل بررسي کرده اند.

2. کسي نماز خواندن در شبهاي ماه مبارک رمضان را بد ندانسته بلکه در مذهي ما هم براي شبهاي ماه مبارک نمازهايي از معصومين عليهم السلام رسيده است و مستحب مي باشد ولي آنچه بدعت شمرده شده جماعت خواندن نماز مستحبي است!.

3. در مورد قرآن بسر غير از روايتي که در متن از کتب اهل سنت بيان شده و جنابعالي چشم بسته از آن گذشته ايد! در کتب شيعه هم روايات فراواني آمده است که برخي از اين منابع از قرار زيرند:

أ) ابن طاووس، على بن موسى، إقبال الأعمال (ط - القديمة) - تهران، چاپ: دوم، 1409 ق. ج‏1 ص187

ب) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق. ج‏95، ص146 و 147 ، ج‏89، ص112 و 113 ؛ ج‏88 ، ص 346 و 353 و 376

ج) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد - مفتاح الجنان - بيروت، چاپ: اول، 1423 ق. ص126

د) طوسى، محمد بن الحسن، الأمالي (للطوسي) - قم، چاپ: اول، 1414ق. ص292

ه) شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة - قم، چاپ: اول، 1409 ق. ج‏8 ص125

و) بحرانى، سيد هاشم بن سليمان، الإنصاف في النصّ على الأئمة الإثني عشرعليهم السلام / ترجمه رسولى محلاتى - تهران، چاپ: دوم، 1378ق. ص486 و 487

ز) طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش. ص: 327

ح) قطب الدين راوندى، سعيد بن هبة الله، الدعوات (للراوندي) / سلوة الحزين - قم، چاپ: اول، 1407ق، ص 58

ط) نورى، حسين بن محمد تقى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل - قم، چاپ: اول، 1408ق.، ج‏6 ؛ ص316

و...

السلام علي من اتبع الهدي

گروه پاسخ به شبهات

(1)
34 | علي | Iran - Sanandij | ١٢:١٧ - ٠٥ شهریور ١٣٩٣ |
سلام دوست عزيز اولا اين اسنادي که گذاشتي از نظر مسلمانان وازنظرمذهبي ارزش يک پره کاه هم ندارد
شما که محققين طبق فرمايش حضرت باقر(رض) که فرمود اگر حرف من مطابق قران نبود بر ديوار بکوبيدش حرفت را به ديوار ميکوبم اگر دليل قانع کننده داري قرآنت را باز کن ودليل بياور يا از فرموده هاي حضرت علي (رض) در نهج البلاغه راجع به چتر کردن قران برسرش روايت بياريد اين گوي وميدان تا روز قيامت براي تو به ادعاي اهل تشيع علي(رض) قران ناطق است به چه دليلي قران مکتوب شده توسط امير معاويه وحضرت عثمان ذي النورين خليفه ي يک ميلياردو ششصد ميليون مسلمان جهان را به سر ميگرفت ؟ حکمت کار در چيست؟ آيا تشيع نبايد از امام اولش پيروي کرده وبه خلفاي ثلاثه احترام بگذارد و با احترام از انان ياد کند؟
وبعدا عشره مبشره اسمش رو خودشه اين سوالت که چند نفرن خيلي بيسوادانه بود خواهشااز سايتاي ديگه کپي پيست نکن خودت تحقيق کن ارجاعت ميدم به ايه 14سوره توبه اگر اسامي کسانيکه در بيعت الرضوان بودند رو پيداکردي عشره مبشره هم پيدا کردي درضمن دلايل بعديتان يا از کتب اربعه خود يا از قرآن باشد واگرحديثي از صحيحين آوردين جلد، شماره ،حديث وصفحه کتاب را ذکر کنين تا ما و بازديد کننده هات به آساني مراجعه کنيم

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. اگر جنابعالي را براي ارزش گذاري کتب انتخاب کردند در اين مورد اظهار نظر بفرماييد! فعلاً نه شما چنين سمت و جايگاهي داريد و نه ما تابع جنابعالي هستيم. ثانياً گويا در اين منابع دقت ننموده ايد که برخي از آنها را همان مولفين کتب اربعه نوشته اند.

2. آنچه شما شنيده ايد که حديث را به ديوار بزنيد جايي است که حديث خلاف صريح قرآن باشد نه اينجا که حداقل مخالف قرآن نيست.

3. مگر قرآن روي سر گرفتن از مسائل احکام است که مي خواهيد در کتب اربعه دنبالش بگرديد؟ اين مورد از آداب و مستحبات و اعمال است و آن را در کتب ادعيه، سيره و.. بايد ديد.

4. احترام قرآن ناطق به قرآن مکتوب مگر چه مشکلي دارد؟ ما که نفهميديدم! قرآن را هم رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله جمع آوري نموده است نه عثمان و معاويه!(ر.ک: «قرآن كريم در چه زماني و توسط چه كسي جمع آوري شده است ؟») تازه اگر اينها جمع کرده باشند هم قبل از آن که اينها جمع کنند، از طرف خداوند و توسط ملائکه بر رسول گرامي اسلام نازل شده که همه اينها دليل قداست آن است.

5. در مورد عشره مبشره به کتب خود مراجعه نماييد تا ببينيد که هم در مورد همين تعداد که شما آن را واضح مي دانيد و هم در مورد مصاديق آن اختلاف است.

6. در مورد بيعت رضوان به مقاله «بررسي آيه «بيعت رضوان» و رضايت دائمي خداوند از خليفه دوم» مراجعه نماييد.

موفق باشيد

7. براي يافتن روايات به راحتي مي توان آنها را در نرم افزارها جستجو کرد و آنها را يافت. عموما استنادات ما طبق نرم افزار جامع کبير اهل سنت مي باشد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
35 | مجنون و عاشق سينه چاك اهل البيت سلام الله عليها | Iran - Tehran | ١٠:٠٩ - ١٠ شهریور ١٣٩٣ |
سلام بر اساتيد گرامي و ارجمند خداقوت.ميخواستم تفسير اون آيه که خداوند ميفرمايد بسيار گريه کنيد و کمتر بخنديد رو بيان کنيد که تفسيرش چيست؟

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اين جمله تهديدى است بصورت امر، يعنى اين منافقان بايد در اين دنياى فانى زود گذر كم بخندند زيرا هر چه باشد فانى است گذشته از آنكه خنده در دنيا اندك است چون غم و اندوه آن بسيار است. و در آخرت بسيار بگريند زيرا آن روزى است كه اندازه‏اش پنجاه هزار سال است و چون روزش طولانى است در نتيجه گريه آنها نيز بسيار خواهد بود.

«جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» بكيفر كفر و نفاق و تخلف بى‏عذر آنان از جهاد، ابن- عباس گفته است: مردمان منافق در دوزخ باندازه عمر دنيا گريه ميكنند در اينمدت اشگشان خشك نمى‏شود و خواب بچشمشان نميرود. و انس بن مالك از رسول خدا- صلى اللَّه عليه و آله- روايت كرده كه فرمود: اگر آنچه را من ميدانستم شما نيز ميدانستيد براستى كه كم ميخنديديد و بسيار ميگريستيد

مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 8

فخر رازي از علماي اهل سنت نيز در تفسير اين آيه چنين مي گويد که اين اخبار است از اينکه اينها در اين دنيا کل عمرشان را بخندند باز کم است اما گريه انها در اخرت که جايگاه ابدي است بسيار است وي گويد: فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً»ثم قال تعالى: فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً و هذا و إن ورد بصيغة الأمر إلا أن معناه الإخبار بأنه ستحصل هذه الحالة، و الدليل عليه قوله بعد ذلك: جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ‏ و معنى الآية أنهم، و إن فرحوا و ضحكوا في كل عمرهم، فهذا قليل لأن الدنيا بأسرها قليلة، و أما حزنهم و بكاؤهم في الآخرة فكثير، لأنه عقاب دائم لا ينقطع،مفاتيح الغيب، ج‏16، ص: 11

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
36 | الله محمد علي ... | | ٠٩:٠٤ - ٢١ مهر ١٣٩٣ |
ديگه حرفي ندارم
واقعا
چه شبها که زهرا دعا کرده تا ما/ همه شيعه گرديم وبي تاب مولا
.
.
.
اميرت مشخص مسيرت مشخص/ مکن دل دل، اي دل بزن دل به دريا
37 | ابوالفضل كتولي نژاد | | ١١:١٧ - ٢٦ مهر ١٣٩٣ |
بسم الله الرحمن الرحيم
در قرآن مجيد ، سوره حمد آمده است اهدنا الصراط المستقيم يعني خداي بزرگ ما را به راه مستقيم هدايت فرما و بدان معناست که هدايت انسانها فقط و فقط توسط خداوند قادر ممکن ‏است و لاغير. حال در آيه بعدي همين سوره آمده است صراط الذين انعمت عليهم اين يعني توضيح آيه قبلي کدام راه به توحيد ميرسد ؟ البته که خداوند رحمان ميفرمايند راه ‏مستقيم به توحيد همان راهيست که صاحبان نعمت طي نموده اند و صاحبان نعمت کساني هستند که مورد لطف و توجه خاصه خداوند متعال بوده اند همان راه انبياء الهي و ائمه ‏معصومين (ع). يعني هر شخصي پا در مسير صاحبان نعمت الهي بگذارد صراطش به گفته پروردگار عالم صراط مستقيم است که البته بعد از پيامبر خاتم (ص) صراط مستقيم همان ‏راه حضرت امير المومنين حضرت علي بن ابوطالب (ع) است و در ادامه آيه آمده است غير المغضوب عليهم و الضالين. يعني هر راهي جز اين راه راهيست که ‏سرانجامش غضب و خشم الهيست و راه گمراهان و جاهلان است که در آن از رحمت خداوند سبحان بدور هستند و مورد خشم الهي واقع ميگردند.‏
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خدايا بابت وجود انبيا ء و ائمه معصومين (ع) از تو سپاسگزاريم که بسي نعمت بزرگيست وجود اين عزيزان.‏
38 | ابوالفضل كتولي نژاد | | ١١:٢٠ - ٢٦ مهر ١٣٩٣ |
بسم الله الرحمن الرحيم
سپاس خداي را که بي نياز از هر کس و هر چيزيست و فقط از سر رحمت و لطف خويش به ما نعمت حيات داده است.‏
حضرت ابراهيم نبي (ع ) به امر خداوند متعال فرزندش اسماعيل (ع) را بقربانگاه برد و آنگاه به امر پروردگار پس از موفقيت در امتحان الهي فرزندش را سالم بازگردانيد
آنگاه خليل الله گرديد. بنازم به يکدانه و دردانه آفرينش حضرت امام حسين (ع) که خونخواهش خداي رحمانست بجاي يک قرباني 72 قرباني به قربانگاه برد و همه را در راه دوست
قرباني داد و اوست ذبح اکبر که در قرآن کريم آمده است. و براستي کجا سراغ داريد عاشقي چون امام حسين (ع) بخدا که حتي رحمي به شش ماهه اش نکردند. براستي که ايشان غرق
در توحيد الهي بودند که حتي از فرزندان ، برادران و بهترين اصحابش در راه دين خداوند منان و دين جد بزرگوارش گذشتند و حتي آن نانجيبها احترام حرم فرزند رسول گرامي اسلام
‏(ص) را نگاه نداشتند و آنان را به اسارت بردند . خدايا تو سپاس، بخاطر همه نعمت هايي که هيچکس قادر به شمارش آن نيست .‏
خداوندا بر حضرت محمد (ص) و خاندان پاکش بهترين درودهايت را نثارشان بنما.اللهم صل علي محمد (ص) و آل محمد (ع) و عجل فرجهم.‏
39 | ابوالفضل كتولي نژاد | | ١٠:٤٦ - ٠٨ آبان ١٣٩٣ |
افکار وهابيون در راستاي افکار ابليس ملعون است
خداوند رحمان به ابليس دستور سجده به آدم داد ولي ابليس گفت من فقط براي خدا سجده ميکنم و نفهميد که امر و اطاعت از فرمان خدا بالاتر است از فکر کوته او. چطور ميشود که براي خدا سجده کني و اطاعت از امر او نکني. مگر ميشود هرگز. خود خداوند کريم در قرآن ميفرمايد يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً. حال شما چه فکري داريد؟! تابع الله هستيد يا خداي ناکرده تابع ابليس که مورد لعن و نفرين خداوند قادر واقع شد. خداوند متعال ميفرمايد مرا اطاعت نماييد و پيامبرم و صاحبان امر که امامان معصوم (ع) هستند. را نيز اطاعت نماييد. مگر نه اينکه همه امامن معصوم (ع) امر و سفارش به عبادت و اطاعت از الله را دادند و گفتند که ما همه بنده خداييم و اولي الامر او هستيم.يا حق
بسم الله الرحمن الرحيم
در قرآن مجيد ، سوره حمد آمده است اهدنا الصراط المستقيم يعني خداي بزرگ ما را به راه مستقيم هدايت فرما و بدان معناست که هدايت انسانها فقط و فقط توسط خداوند قادر ممکن است و لاغير. حال در آيه بعدي همين سوره آمده است صراط الذين انعمت عليهم اين يعني توضيح آيه قبلي کدام راه به توحيد ميرسد ؟ البته که خداوند رحمان ميفرمايند راه مستقيم به توحيد همان راهيست که صاحبان نعمت طي نموده اند و صاحبان نعمت کساني هستند که مورد لطف و توجه خاصه خداوند متعال بوده اند همان راه انبياء الهي و ائمه معصومين (ع). يعني هر شخصي پا در مسير صاحبان نعمت الهي بگذارد صراطش به گفته پروردگار عالم صراط مستقيم است که البته بعد از پيامبر خاتم (ص) صراط مستقيم همان راه حضرت امير المومنين حضرت علي بن ابوطالب (ع) است و در ادامه آيه آمده است غير المغضوب عليهم و الضالين. يعني هر راهي جز اين راه راهيست که سرانجامش غضب و خشم الهيست و راه گمراهان و جاهلان است که در آن از رحمت خداوند سبحان بدور هستند و مورد خشم الهي واقع ميگردند.
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خدايا بابت وجود انبيا ء و ائمه معصومين (ع) از تو سپاسگزاريم که بسي نعمت بزرگيست وجود اين عزيزان.
40 | سلام علیکم | | ٠٣:٣٩ - ١٧ تير ١٣٩٤ |
سلام علیکم،آیا روایتی در کتب شیعه هم در این مورد وجود داره؟وهمچنین هماطنور که میدونید یک قاعده ای وجود داره به نام قاعده ی (من بلغ)آیا این قاعده شامل احادیثی هم که در کتب اهل سنت هست از اهل بیت ع میشه یا نه؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در این خصوص برخی از بزرگان اشاره کرده اند که روایات من بلغ شامل روایات اهل سنت نیز می شود البته در صورتی که معارضی نداشته باشد
أقول: و في النبوي: عن رجل في بني مدلج عن أبيه قال: جاء سراقة بن مالك جشعم من عند النبي صلى الله عليه و آله إلى أن قال: أمرنا أن نتوكّأ على اليسرى و ننصب اليمنى ، فبناءً على عدم اعتبار السند في المستحبّات أخذاً بما ذكر في مدلول أخبار من بلغ لا يفرّق بين وصول الخبر بالثواب بطريق الخاصّة أو العامّة فيما إذا لم يكن له معارض و يحتمل صدقه واقعاً كما لا يخفى.
تبريزى، جواد بن على، تنقيح مباني العروة - كتاب الطهارة؛ ج‌4، ص: 127 دار الصديقة الشهيدة سلام الله عليها، قم - ايران، اول، 1426 ه‍ ق
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
  بعدی [1] [2]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها