2018 November 15 - پنج شنبه 24 آبان 1397
آيا روايت معتبر از طريق عايشه بر اولين مسلمان بودن حضرت علي (ع) نقل شده است؟
کد مطلب: ٤٩٦٠ تاریخ انتشار: ١٤ تير ١٣٩٤ تعداد بازدید: 3802
پرسش و پاسخ » امام علي (ع)
آيا روايت معتبر از طريق عايشه بر اولين مسلمان بودن حضرت علي (ع) نقل شده است؟

پاسخ:

بله، در منابع روايي اهل سنت از طريق عايشه از حضرت زهرا (سلام الله عليها) روايت صحيح السندي نقل شده كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله)، امير مؤمنان (عليه السلام) را نخستين مسلمان معرفي مي كند.

دولابي در كتاب «الذرية الطاهرة النبوية» روايت را با اين سند معتبر نقل كرده است:

190 حدثنا أحمد بن يحيي الأودي حدثنا أبو نعيم ضرار بن صرد التميمي حدثنا عبدالكريم أبو يعفور عن جابر عن أبي الضحي عن مسروق عن عائشة قالت حدثتني فاطمة قالت قال لي رسول الله صلي الله عليه وسلم زوجك أعلم الناس علما وأولهم إسلاما وأفضلهم حلما.

الدولابي، الإمام الحافظ ابوبشر محمد بن أحمد بن حماد (متوفاي 310هـ)، الذرية الطاهرة النبوية، ج 1، ص 103، تحقيق: سعد المبارك الحسن، ناشر:الدار السلفية - الكويت، الطبعة: الأولي، 1407هـ.

عايشه مي گويد: فاطمه زهرا (سلام الله عليها) فرمود: رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) به من فرمود: همسر تو، داناترين مردم از جهت علم، نخستين آنها از نظر اسلام آوردن و برترين آنها از نگاه حلم و بردباري است.

بررسي سند روايت

اين روايت از نظر سند حسن است براي اثبات اين مطلب، راويان سند را بررسي مي نماييم:

1. أحمد بن يحيي الأودي:

ذهبي پس از معرفي اين راوي ، بر ثقه بودن او تصريح كرده است:

97 أحمد بن يحيي الأودي أبو جعفر العابد ... وعنه النسائي والبزار وابن عقدة ثقة مات 264 س

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، تحقيق: محمد عوامة، 2 جلدي، چاپ اول، جدة (عربستان)، دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو ، 1413هـ - 1992م ، ج 1، ص 204.

احمد بن يحيي ادوي ... از نسائي و بزار و ابن عقده روايت نقل كرده و ايشان ثقه است.

مزي در «تهذيب الكمال»، توثيقات ابن حبان و نسائي را در باره او ذكر مي كند:

124- س : أحمد بن يحيي بن زكريا الأَودِيّ، ... قال أبو حاتم: ثقة. وَقَال النَّسَائي : لا بأس به.

المزي، يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج، (متوفاي 742 هـ) ، تهذيب الكمال، تحقيق : د. بشار عواد معروف ، 35 جلدي ، چاپ اول ، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1400 هـ - 1980م، ج 1، ص 518.

احمد بن يحيي ادوي .. ابو حاتم گفته: وي موثق است و نسائي گفته: روايت او اشكالي ندارد.

ابن حجر عسقلاني نيز او را توثيق كرده و مي نويسد:

124 أحمد بن يحيي بن زكريا الأودي أبو جعفر الكوفي العابد ثقة ...

العسقلاني، أحمد بن علي بن حجر (متوفاي 852 هـ)، تقريب التهذيب ، تحقيق : محمد عوامة، 1 جلدي، چاپ اول، سوريه، دار الرشيد ، 1406 هـ - 1986 م ، ص 85.

ابن حجر هيثمي نيز در ذيل روايتي، وي را فردي مورد وثوق و اطمينان مي داند:

أحمد بن يحيي الأودي وهو ثقة.

الهيثمي، علي بن أبي بكر (متوفاي: 807 هـ) ، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، 10 جلدي، القاهرة , بيروت ، دار الريان للتراث / دار الكتاب العربي ، 1407هـ ، ج 8 ، ص 291.

2. ابو نعيم ضرار بن صرد التميمي:

اين راوي را برخي علماي رجال اهل سنت تضعيف و برخي توثيق كرده اند. ابن جزري در توثيق وي مي نويسد:

ج ضرار بن صرد بن سليمان أبو نعيم التميمي الكوفي ثقة صالح.

ضرار بن صرد ... ثقه و صالح است.

ابن الجزري، شمس الدين أبو الخير ، محمد بن محمد بن يوسف (متوفاي 833هـ) غاية النهاية في طبقات القراء، ج1، ص 148

مزي نيز مي نويسد:

وَقَال أبو أحمد بن عدي : وضرار بن صرد هذا من المعروفين بالكوفة، وله أحاديث كثيرة، وهو من جملة من ينسب إلي التشيع بالكوفة.

المزي، يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج، (متوفاي 742 هـ) ، تهذيب الكمال، تحقيق : د. بشار عواد معروف ، 35 جلدي ، چاپ اول ، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1400 هـ - 1980م، ج 13، ص 306

ابو احمد بن عدي گفته: ضرار بن صرد از معروفين در كوفه بوده و روايات زيادي دارند و او از جمله كساني است كه در كوفه به شيعه منسوب است.

اما بقيه علماي منصف ديگر، روايات او را تصحيح كرده اند.

1. حاكم نيشابوري در جاي جاي كتاب «المستدرك علي الصحيحين» تمام روايات وي را تصحيح كرده است. به عنوان نمونه :

الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، (متوفاي 405 هـ )، المستدرك علي الصحيحين، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411هـ - 1990م ، ج3 ، ص 132.

الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، (متوفاي 405 هـ )، المستدرك علي الصحيحين، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411هـ - 1990م ، ج 3 ، ص 410.

2. ابو نعيم اصفهاني: نيز رواياتش را از جمله اين روايت را تصحيح كرده است:

308 حدثنا أبو بكر عبد الله بن يحيي الطلحي وأبو القاسم بن أبي حصين قالا ثنا أبو حصين محمد بن الحسين الوادعي ثنا ضرار بن صرد ثنا عبد العزيز الدراوردي عن صفوان بن سليم عن عبد الله بن سليمان الأغر عن أبيه عن أبي هريرة قال رسول الله صلي الله عليه وسلم (إن الله يبعث ريحا من اليمن هي ألين علي المؤمن من الحرير فلا يبقي أحد في قلبه مثقال ذرة من إيمان إلا قبضته) صحيح.

الأصبهاني، أبي نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسي بن مهران (متوفاي430هـ)، المسند المستخرج علي صحيح الإمام مسلم، ج 1، ص188، تحقيق: محمد حسن محمد حسن إسماعيل الشافعي، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت - لبنان، الطبعة: الأولي 1417هـ - 1996م

نووي در كتاب «تهذيب الأسماء واللغات»، سخن ابن ابي حاتم درباره صدوق دانستن وي نقل كرده است:

266 - ضرار بن صرد مذكور.... وقال ابن أبي حاتم هو صاحب قران وفرائض صدوق ...

تهذيب الاسماء ج 1، ص 238

ضرار بن صرد ... ابن ابي حاتم گفته: وي صاحب قرآن و فرائض و شخص راستگو است.

شمس الدين ذهبي در مورد اين راوي دچار تناقض گويي شده است. در روايت مدح ابوبكر با اينكه «ضرار بن صرد» در سند آن وجود دارد ، در تعليقه «المستدرك علي الصحيحين» مي گويد : «م» يعني اين روايت بنابر شروط مسلم بن حجاج نيشابوري (نويسنده صحيح مسلم) ، صحيح است :

الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، (متوفاي 405 هـ )، المستدرك علي الصحيحين، تحقيق : د . يوسف عبد الرحمن المرعشلي، 5 جلدي، بيروت، دار المعرفة، ]بي تا[ ، ج 3 ، ص 73.

اما در روايتي كه در مدح امير المؤمنين عليه السلام است و حاكم نيشابوري آن را صحيح مي داند، ذهبي طاقت نمي آورد و در ذيل آن مي گويد : «بل هو فيما اعتقده من وضع ضرار». «بلكه اعتقاد من اين است كه اين روايت را ضرار بن صرد جعل كرده است.

الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، (متوفاي 405 هـ )، المستدرك علي الصحيحين، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411هـ - 1990م ، ج3 ، ص 132.

3. عبدالكريم أبو يعفور:

ابن حبان اسم وي را در كتاب «الثقات» آورده و نشانگر اين است كه اين راوي از نظر ايشان موثق است:

14208 عبد الكريم بن يعفور الجعفي أبو يعفور يروي عن عروة بن عبد الله بن عبد الله روي عنه قتيبة بن سعيد.

الثقات ج8 ص423

شهروزي در كتاب «صيانة صحيح مسلم من الإخلال والغلط وحمايته من الإسقاط والسقط»، از سه فرد كه به كنيه ابو يعفور مشهور است، نام برده و در پايان همه را موثق مي داند:

أبو يعفور عن الوليد بن العيزار قلت أبو يعفور هذا ينبغي أن يكون أبا يعفور الأصغر وهو عبد الرحمن بن عبيد نسطاس البكائي الثعلبي بالثاء المثلثة وإسكان العين

وأبو يعفور الأكبر يروي عن ابن عمر وأنس وكثير لم يرو عنهم أبو يعفور الأصغر واسمه وقدان ويقال فيه واقد ووقدان اكثر وكأنه لقب

ولهم أبو يعفور آخر ثالث واسمه عبد الكريم بن يعفور الجعفي البصري روي عنه قتيبة ويحيي بن يحيي وغيرهما وآباء يعفور هؤلاء كلهم ثقات والله أعلم.

الكردي الشهرزوري، أبو عمرو عثمان بن عبد الرحمن بن عثمان (متوفاي643هـ)، صيانة صحيح مسلم من الإخلال والغلط وحمايته من الإسقاط والسقط، ج 1، ص 264، تحقيق: موفق عبدالله عبدالقادر، ناشر: دار الغرب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الثانية 1408هـ .

ابو يعفور از وليد بن عيزار نقل كرده است. مي گويم: اين ابو يعفور شايسته است كه ابو يعفور اصغر باشد و او عبد الرحمن بن عبيد نسطاس بكائي ثعلبي با «ثاء» سه نقطه و سكون «عين» است.

ابو يعفور اكبر، از ابن عمر، انس و بسياري ديگر روايت مي كند و ابو يعفور اصغر از وي روايت نكرده و اسم او «وقدان» است كه «واقد» هم گفته مي شود و «وقدان» بيشتر مي گويند كه گويا لقب اوست.

ابو يعفور سومي نيز وجود ارد كه اسم وي عبد الكريم بن يعفور جعفي بصري است و از او، قتيبه، يحيي بن معين، و غير آنها روايت كرده اند. همه آنها (ابو يعفور) موثق هستند. و خدا داناتر است.

4. جابر بن يزيد جعفي:

ايشان نيز از سوي علماي اهل سنت توثيق و مدح دارد. ذهبي در كتاب «الكاشف» مي نويسد:

739 جابر بن يزيد الجعفي عن أبي الطفيل والشعبي وعنه شعبة والسفيانان من أكبر علماء الشيعة وثقه شعبة ...

جابر بن يزيد جعفي ... از بزرگان علماي شيعه است و شعبه وي را توثيق كرده است.

الكاشف ج1، ص288

مزي نيز در كتاب «تهذيب الكمال توثيقات علماي اهل سنت همانند: سفيان ثوري، شعبه، زهير بن معاوية و وكيع را در باره او آورده است:

879 - د ت ق : جابر بن يزيد بن الحارث بن عبديغوث بن كعب بن الحارث بن معاوية بن وائل بن مرئي بن جعفي الجعفي، ....

قال أبو نعيم، عن سفيان الثوري : إذا قال جابر : حَدَّثَنَا، وأخبرنا فذاك.

وَقَال عبد الرحمن بن مهدي، عن سفيان : كان جابر ورعا في الحديث، ما رأيت أورع في الحديث منه. وَقَال إسماعيل بن علية، عن شعبة : جابر صدوق في الحديث. وَقَال يحيي بن أَبي بكير، عن شعبة : كان جابر إذا قال : حَدَّثَنَا ، و سمعت ، فهو من أوثق الناس.

وَقَال يحيي بن أَبي بكير أيضا، عن زهير بن معاوية : كان إذا قال : سمعت ، أو سألت ، فهو من أصدق الناس. وَقَال علي بن محمد الطنافسي، عن وكيع : مهما شككتم في شئ، فلا تشكوا في أن جابرا ثقة.

تهذيب الكمال ج4، ص467، يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1400 - 1980 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : د. بشار عواد معروف

سفيان ثوري: زماني كه جابر بگويد: براي فلاني روايت كرد و يا خبر داد، همان است و بس (يعني سخن او درست است) به نقل عبد الرحمن بن مهدي سفيان گفته: جابر در روايت پرهيزگار بود و كسي را با تقواتر از او در روايت نديدم.

اسماعيل بن عليه نيز از شعبه نقل كرده كه جابر در روايت راستگو است. و به نقل يحي بن ابي بكير شعبه گفته است: جابر وقتي حدثنا و سمعت بگويد: او از موثق ترين مردم است.

يحيي بن ابي بكير از زهير بن معاويه نيز همان سخن فوق را نقل كرده است.

وكيع گفته است: هر زمان در چيزي شك كرديد، در ثقه بودن جابر شك نكنيد.

5. ابي الضحي:

اسم اين راوي، مسلم بن صبيح و كنيه اش «ابو الضحي» است. به تصريح علماي اهل سنت وي از روايان بخاري و مسلم و موثق است.

بخاري كلاباذي اسم وي را در زمره راويان بخاري آورده و مي نويسد:

مسلم بن صبيح أبو الضحي مولي لآل سعيد بن العاص القرشي الكوفي ... سمع ابن عباس ومسروقا...

رجال صحيح البخاري ج2 ص706، أحمد بن محمد بن الحسين البخاري الكلاباذي أبو نصر ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت - 1407 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : عبد الله الليثي

مسلم بن صبيح، كنيه اش ابو الضحي غلام آل سعيد بن عاص قرشي كوفي است... از ابن عباس و مسروق روايت شنده است.

ابو بكر اصفهاني نيز او را در شمار راويان مسلم آورده:

مسلم بن صبيح القرشي العطار الكوفي أبو الضحي مولي لآل سعيد بن العاص ويقال مولي لهمدان روي عن مسروق...

رجال مسلم ج2 ص236، أحمد بن علي بن منجويه الأصبهاني أبو بكر ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت - 1407 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : عبد الله الليثي 6.

تا اينجا ثابت شد كه وي از روايان بخاري و مسلم است. علماي رجال اهل سنت بر وثاقت وي نيز تصريح كرده اند و ابن حجر عسقلاني پس از معرفي، توثيقات را اين گونه آورده است:

237 ع الستة مسلم بن صبيح الهمداني مولاهم أبو الضحي الكوفي العطار ... روي عن النعمان بن بشير وابن عباس وابن عمر وشتير بن شكل ومسروق بن الأجدع ...

قال بن معين وأبو زرعة ثقة وذكره بن حبان في الثقات قال بن سعد مات في خلافة عمر بن عبد العزيز قلت تتمة كلامه وكان ثقة كثير الحديث ... وقال النسائي ثقة .. وقال العجلي تابعي ثقة.

تهذيب التهذيب ج10 ص119، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولي

علامت (ع) اشاره به اين است كه اين شخص راوي (صحاح سته) است. ...

ابن معين و ابو زرعه گفته اند: وي ثقه است. ابن حبان او را در كتاب «الثقات» آورده . ابن سعد گفته: وي در زمان خلافت عمر بن عبد العزيز وفات كرده. تتمه كلامش اين است كه او موثق و روايات فراوان دارد. نسائي گفته: وي ثقه است. عجلي گفته: وي تابعي و موثق است.

ذهبي از رجال شناسان اهل سنت پس از معرفي ، به توثيق ايشان تصريح كرده است:

أبو الضحي: مسلم بن صبيح القرشي الكوفي مولي آل سعيد بن العاص سمع ابن عباس وابن عمر والنعمان بن بشير ومسروقا وغيرهم ... وكان من أئمة الفقه والتفسير ثقة حجة.

سير أعلام النبلاء ج5 ص71، محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي

ابو الضحي: مسلم بن صبيح قرشي ... از پيشوايان فقه و تفسير و موثق و حجت بود.

6. مسروق بن اجدع:

ابن حجر عسقلاني در باره او مي نويسد:

مسروق بن الأجدع بن مالك الهمداني الوادعي أبو عائشة الكوفي ثقة فقيه عابد مخضرم ...

تقريب التهذيب ج1 ، ص528، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي ، دار النشر : دار الرشيد - سوريا - 1406 - 1986 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : محمد عوامة

مسروق بن اجدع بن مالك همداني وداعي، كنيه اش ابوعايشه و از اهل كوفه است. وي شخص موثق، فقيه و عابد است و زمان جاهليت و اسلام را درك كرده بود.

مسروق بن الاجدع الهمداني الوادعي ، أبو عائشة الكوفي ، وهو مسروق بن الاجدع بن مالك بن أمية بن عَبد الله بن مر بن سلمان..

وَقَال إسحاق بن منصور، عن يحيي بن مَعِين : ثقة لا يسأل عن مثله.

وَقَال العجلي : كوفي ، تابعي ، ثقة ، وَقَال محمد بن سعد : كان ثقة ، وله أحاديث صالحة.

تهذيب الكمال ج27 ص451- 456، يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1400 - 1980 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : د. بشار عواد معروف

مسروق بن اجدع همداني وداعي، كنيه اش ابو عايشه كوفي، همان مسروق بن اجدع بن مالك بن اميه بن عبد الله ... است. اسحاق بن منصور از يحيي بن معين نقل كرده كه وي ثقه است و از همانند او در توثيقش سؤال نمي شود. عجلي گفته: وي از اهل كوفه، تابعي و موثق بوده است. محمد بن سعد گفته: او ثقه است و روايات خوبي دارد.

7. عائشة بنت ابي بكر:

آخرين فردي كه روايت را از حضرت زهرا (سلام الله عليها) نقل كرده، عايشه است و او نيز از نظر اهل سنت موثق و بي نياز از توثيق مي باشد و حضرت زهرا (سلام الله عليها) نيز كه جايگاه ويژه خود را در ميان شيعه و اهل سنت دارند. و در نتيجه سند اين روايت معتبر است.

سندهاي ديگر اين روايت:

ابن عساكر دمشقي اين روايت را با دو سند ديگر ارائه مي كند :

أخبرنا أبوالقاسم عبد الصمد بن محمد بن عبد الله أنا أبو الحسن علي بن محمد بن أحمد بن محمد بن موسي قال نا أحمد بن محمد بن سعيد بن عقدة نا أحمد بن يحيي وأحمد بن موسي بن إسحاق قالا نا ضرار بن صرد نا عبد الكريم بن يعفور عن جابر عن أبي الضحي عن مسروق عن عائشة قالت حدثتني فاطمة ابنة محمد أن النبي صلي الله عليه وسلم قال لها زوجتك أعلم المؤمنين علما وأقدمهم سلما وأفضلهم حلما.

أخبرناه أبو القاسم الشحامي أنا أبو الحسن عبيد الله بن محمد بن إسحاق أنا إبراهيم بن عبد الله بن محمد بن خرشيد قوله نا أبو سعيد أحمد بن محمد بن زياد بن بشر ابن الأعرابي ناأبو عبد الله يحي بن إبراهيم بن محمد بن كثير الزهري القاضي نا ضرار بن صرد نا المعتمر بن سليمان التيمي قال نا عبد الكريم بن يعفور الجعفي نا جابر عن أبي الضحي عن مسروق عن عائشة قالت حدثتني فاطمة بنت محمد صلي الله عليه وسلم أن النبي صلي الله عليه وسلم قال زوجتك أعلم المؤمنين علما وأولهم سلما وأفضلهم حلما.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 42، ص132، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995

نتيجه : طريق اين روايات يكي است كه از عايشه از حضرت زهرا (سلام الله عليها) نقل شده ولي راويان سند آن متفاوت است. براي اثبات اعتبار اين روايت تنها سند اول را بررسي كرديم و در نهايت همه راويان از نظر علماي رجال اهل سنت موثق هستند و روايت معتبر است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

 

 





Share
1 | مجنون و عاشق سينه چاك اهل البيت سلام الله عليها | , ایران | ١٠:٢١ - ٢٢ شهریور ١٣٩٣ |
سلام بر اساتيد بزرگوار خداقوت.دوتا سوال دارو اول اينکه فرق کنيه با اسم رو واسم توضيح بديد؟البته درباره تفاوت هاشون خوندم اما شما توضيح بديد خيالم راحت ميشه
دوم اينکه يه کتاب به من معرفي کنيد که تمام جنگ هاي پيامبر رو دراون آورده باشه آن هم فقط از نگاه شيعه بي نهايت سپاس

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. اسم همان نامي است که والدين براي فرزند مي گذارند ولي کنيه نامي است که در بين اعراب %
2 | علوي | , ایران | ١١:١١ - ٢٩ شهریور ١٣٩٣ |
سلام عليكم خدا قوت
در متن عربي جمله ( زوجك أعلم الناس ) است يعني همسرت عالمتري مردم ... اماشما ترجمه كرده ايد ( براي فرمود: ترا به ازدواج فردي درآوردم ) كه ترجمه نادرست و باعث تمسخر مي گردد لطفا اصلاح فرماييد . ياعلي

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ تشکر از تذکر شما

اصلاح شد

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
3 | مسلم | , ایران | ١٩:٤٤ - ٢٩ شهریور ١٣٩٣ |
اين بنده حقير در مورد اسلام تحقيق كردم ديدم اسلام معاويه ارزش تابعيت وپيروي ندارد
والسلام.
4 | محمد زمانی | , ایران | ١٨:٠١ - ٢٣ فروردين ١٣٩٤ |
سلام برشما. آیا فوت عایشه و جان دادن او بر روی قبر حضرت رسول (ص) صحت دارد؟ آیا واقعا به نقل ازحاکم نیشابوری به دلیل بدعتهای عایشه خودش خواسته در بقیع دفن شود ؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
روايت حاکم در خصوص وصيه عايشه به عدم دفن او در کنار قبر پيامبر (ص) چنين است:
حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا أبو البحتري عبد الله بن محمد بن بشر العبدي ثنا إسماعيل بن أبي خالد عن قيس بن أبي حازم قال قالت عائشة رضي الله عنها وكانت تحدث نفسها أن تدفن في بيتها مع رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبي بكر فقالت إني أحدثت بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم حدثا ادفنوني مع أزواجه فدفنت بالبقيع هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه
قيس ابو حازم مي گويد عايشه با خود زمزمه اي داشت و مي گفت که در خانه اش همراه رسول خدا دفن شود سپس گفت : من بعد از پيامبر حوادثي را به وجود آوردم مرا با ديگر زنان پيامبر در بقيع دفن کنيد و او را در بقيع دفن کردند
المستدرك على الصحيحين  ج 4   ص 7
در خصوص نحوه از دنيا رفتن عايشه نيز گفته شده است که معاويه او را به قتل رساند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
5 | محمدزمانی | , ایران | ٢٢:٥٢ - ١١ آبان ١٣٩٤ |
سلام برشما - در خصوص احتمال ترور عایشه (ام المومنین) توسط معاویه (خال المومنین) چه اسنادی وجود دارد؟؟ باتشکر بی حد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در منابع نقل شده است که عايشه از معاويه بخاطر اينکه برادرش محمد را کشته بود مي ترسيد
663 أخبرنا بن أبي عمر نا عبد الرزاق عن معمر عن الزهري عن القاسم قال قدم معاوية المدينة فاستأذن على عائشة فأذنت له وحده ولم يدخل معه أحد فلما دخل قالت عائشة أكنت تأمن أن أقعد لك رجلا فيقتلك كما قتلت أخي محمد بن أبي بكر قال ما كنت تفعلين ذلك قالت لم قال إني في بيت أمن قالت أجل
الآحاد والمثاني  ج 1   ص 475  أحمد بن عمرو بن الضحاك أبو بكر الشيباني الوفاة: 287 ، دار النشر : دار الراية - الرياض - 1411 - 1991 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. باسم فيصل أحمد الجوابرة
البته جريان ترور او توسط معاويه ذکر شده است ولي امروزه به کتابهاي تاريخ اهل سنت که مراجعه مي شود اثري از آن وجود ندارد که نشان از حذف اين مطالب دارد که نمونه آن نيز فراوان است
سيوطي نقل ميکند:
کان علي منبر رسول الله ياخذ البيعة ليزيد فاخرجت عايشه راسها من الحجره و قالت: صه! صه! هل استدعي الشيوخ لبنيهم البيعه؟ قال: لا ، قال فبمن تقتدي انت؟ فخجل و نزل عن المنبر و بني لها حفرة فوقعت فيها و ماتت.
معاويه روي منبر رسول الله خطبه خواند و از مردم براي پسرش يزيد بيعت مي گرفت در اين حين عايشه از حجره اش بيرون آمد و خطاب به معاويه گفت: ساکت باش! ساکت باش! آيا رسم بوده که شيوخ براي پسرانشان بيعت ميگرفتند معاويه پاسخ داد نه عايشه گفت: پس تو با چه مبنايي و طبق دستور چه کسي اين کار را کردي؟ معاويه که پاسخي نداشت خجل شد و از منبر پايين آمد (ولي اين کار باعث شد که تصميم به قتل او بگيرد به همين جهت) گودالي کند و عايشه در آن سقوط کرد و مرد
نکته جالب اينجاست که اين مطلب در نسخ قديمي کتاب الاوايل سيوطي ذکر شده بوده و حتي مولف شهير صاحب کتاب تشييد المطاعن از وي نقل قول ميکند ولي در چاپهاي فعلي اين کتاب به خاطر مصالح!!! اين مطلب رو از کتاب حذف کردند و چاپهاي فعلي حاوي اين مطلب نيست(ر.ک: تشييد المطاعن ج16 ص502)جالب اينجاست که اين مسئله به قدري مشهور بوده که برخي شعرا در اشعارشان از آن ياد کرده اند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
6 | دلسوخته | , ایران | ١٦:٣٦ - ١٢ آبان ١٣٩٤ |
با سلام
در مورد قتل عايشه توسط معاويه عليه الهاويه كاش مطالبي جدا داشتيد كه حداقل بدانند خال المومنين با ام المومنين چه كرده. اگر تصاوير كتاب ها با تحريف ان ها گذاشته شود بسيار عالي است

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اين خصوص به قسمت نظرات مقاله ذيل رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English