2017 September 26 - سه شنبه 04 مهر 1396
آيا امام باقر (عليه السلام) دستور دادند براي شان عزاداري شود؟
کد مطلب: ٤٩٥٨ تاریخ انتشار: ٠٦ شهریور ١٣٩٦ - ٢١:٠٠ تعداد بازدید: 2984
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
آيا امام باقر (عليه السلام) دستور دادند براي شان عزاداري شود؟

بله، اين روايت با سند معتبر در منابع روايي شيعه نقل شده و برخي از بزرگان، سند آن را صحيح و برخي ديگر موثق اعلام كرده اند.

مضمون روايت اين است كه امام باقر (عليه السلام) قبل از شهادت، به فرزندشان امام صادق (عليه السلام) وصيت كردند، ده سال در «مني» برايشان عزاداري برپا نمايند و براي مصارف آن از جمله براي نوحه خوان، مقداري پولي را معين كردند. متن روايت به نقل مرحوم كليني با سندش اين است:

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًي أَيَّامَ مِنًي.

يونس بن يعقوب از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه آن حضرت فرمود: پدرم به من فرمود: اي جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف كن تا نوحه سرايان در ايام حج در مني به مدت ده سال برايم نوحه سرائي كنند.

الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ)، الأصول من الكافي، ج 5 ، ص 117، ح1 ، باب كسب النائحة، ناشر: اسلاميه ، تهران ، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.

اين روايت را شيخ طوسي نيز با همين سند و متن نقل كرده است:

الطوسي، الشيخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (متوفاي460هـ)، تهذيب الأحكام، ج 6، ص 358، تحقيق: السيد حسن الموسوي الخرسان، ناشر: دار الكتب الإسلامية ـ طهران، الطبعة الرابعة، 1365 ش .

تصحيح اين روايت از سوي علماي شيعه

اين روايت از نظر سند معتبر است و علماي شيعه بر اين مطلب تصريح كرده اند؛ از اين رو، ما از بررسي تك تك راويان سند صرف نظر نموده و سخنان علماء را در اعتبار سند اين روايت ذكر مي كنيم.

1. علامه حلي (متوفاي 726هـ):

علامه حلي يكي از علماي برجسته شيعه، سند اين روايت را صحيح مي داند و مي فرمايد:

روي الشيخ في الصحيح عن يونس بن يعقوب عن أبي عبد الله عليه السلام قال قال لي أبي عبد الله صلي الله عليه وآله يا جعفر أوقف لي من مالي كذا وكذا النواد ب يندبني عشر سنين معني أيام لنا.

شيخ در روايت صحيح از يونس بن يعقوب از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه ايشان فرمودند: پدرم به من فرمود: اي ابو جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف كن تا نوحه سرايان در ايام حج در مني به مدت ده سال برايم نوحه سرائي كنند.

الحلي الأسدي، جمال الدين أبو منصور الحسن بن يوسف بن المطهر (متوفاي726هـ)، منتهي المطلب في تحقيق المذهب، ج2، ص1012، تحقيق: قسم الفقه في مجمع البحوث الإسلامية، ناشر: مجمع البحوث الإسلامية - إيران - مشهد، چاپخانه: مؤسسة الطبع والنشر في الآستانة الرضوية المقدسة، چاپ: الأولي1412

2. مجلسي اول (متوفاي1070هـ):

علامه محمد تقي مجلسي (كه از ايشان به مجلسي اول تعبير مي شود) در كتاب «روضة المتقين» تصريح مي كند كه اين روايت موثق است اما در درجه صحيح قرار دارد:

روي الشيخان في الموثق كالصحيح، عن يونس بن يعقوب، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال لي أبي: يا جعفر أوقف لي من مالي كذا و كذا، لنوادب تندبني عشر سنين بمني أيام مني .

شيخان (كليني و شيخ طوسي) درروايت موثق كه (از نظر اعتبار) همانند صحيح است، از يونس بن يعقوب از امام صادق عليه السلام روايت كرده اند. ...

مجلسي، محمدتقي بن مقصودعلي، (متوفاي 1070هـ)، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ج 6 ؛ ص423، قم، چاپ: دوم، 1406 ق.

3. مجلسي دوم (محمد باقر) (متوفاي 1110هـ):

علامه محمد باقر مجلسي نيز در دو كتابش سند اين روايت را موثق مي داند:

الحديث السادس و الأربعون و المائة: موثق.

مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي، ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج 10 ؛ ص336، قم، چاپ: اول، 1406 ق.

باب كسب النائحة الحديث الأول : موثق.

مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج 19 ؛ ص75، تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.

4. محقق بحراني (متوفاي 1186هـ):

ايشان درباره اين بحث كه آيا نوحه بر ميت جايز است يانه، تصريح مي كند كه مشهور ميان علماي اماميه، جواز آن است؛ البته در صورتي كه مستلزم حرامي همانند دروغگويي و ... نباشد. از جمله دليل ايشان، همين روايت است كه در ابتدا مي گويد: اين روايت صحيح است:

وأما الأخبار فمنها ما دل علي الجواز ومن ذلك ما رواه في الكافي في الصحيح عن يونس بن يعقوب عن الصادق ( عليه السلام ) قال : قال لي أبي يا جعفر أوقف لي من مالي كذا لنوادب تندبني عشر سنين بمني أيام مني.

البحراني، الشيخ يوسف، (متوفاي1186هـ)، الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج4 ، ص 165، ناشر : مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة، طبق برنامه مكتبه اهل البيت.

برخي از روايات دلالت بر جواز نوحه خواني مي كند و از جمله آن، روايتي است كه در كافي با سند صحيح از يونس بن يعقوب از امام صادق عليه السلام نقل شد كه آن حضرت فرمود: پدرم فرمود: اي جعفر ...

در جاي ديگر از كتابش نيز تصريح مي كند كه اگر نوحه مشتمل بر سخنان باطل نباشد، جايز است ودليلش همين روايت است ولي در اينجا مي گويد روايت موثق است:

ومنها : ما رواه في الكافي والتهذيب في الموثق عن يونس بن يعقوب ، عن الصادق عليه السلام ، قال : قال لي أبي : يا جعفر ، أوقف لي من مالي كذا وكذا ...

البحراني، الشيخ يوسف، الحدائق الناضرة، ج 18، ص136

5. صاحب جواهر (متوفاي 1266هـ):

صاحب جواهر نيز از اين روايت به «صحيح» تعبير كرده است:

وعن الصادق ( عليه السلام ) في الصحيح أنه قال أبي : يا جعفر أوقف لي من مالي كذا وكذا لنوادب تندبني عشر سنين بمني أيام مني.

وقد يستفاد منه استحباب ذلك إذا كان المندوب ذا صفات تستحق النشر ليقتدي بها .

جواهر الكلام - الشيخ الجواهري - ج 4 ص 366

نتيجه: سند روايت معتبر است و از اين روايت استفاده مي شود كه عزاداري براي ميت اشكالي ندارد؛ و اگر بدعت و يا جايز نبود، هرگز امام باقر عليه السلام چنين دستوري نمي دادند.

نكات پاياني:

نكته اول: هزينه تعيين شده براي عزاداري امام باقر (عليه السلام)

در روايت فوق بيان شد كه امام باقر عليه السلام وصيت كردند و مقداري پول براي مصارف و مخارج عزاداري ايشان مشخص كردند، اما به طور دقيق عددد آن معين نشده و تنها عبارت «كذا وكذا» آمده بود.

امادر روايت ديگر آمده است كه آن حضرت 800 درهم (معادل 80 دينار طلا) براي عزاداريش توصيه كرده است:

[4] عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَي عَنْ حَرِيزٍ أَوْ غَيْرِهِ قَالَ أَوْصَي أَبُو جَعْفَرٍ عليه السلامبِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَي ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.

از حريز و غير او نقل شده كه امام باقر عليه السلام 800 درهم براي برپايي عزاداريشان وصيت كردند و عقيده داشتند كه اين كار سنت است؛ زيرا رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: براي خانواده جعفر طيار (وقتي ايشان شهيد شده بود) غذا آماده كنيد چرا كه آنها مشغول عزاداري هستند.

الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ)، الأصول من الكافي، ج3، ص217، ح4، ناشر: اسلاميه ، تهران ، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.

نكته دوم: اقامه عزادراي براي ائمه طاهرين مستحب است:

اين روايت بر استحباب عزاداري ائمه طاهرين عليهم السلام نيز دلالت دارد و پاسخي محكمي است كه در برابر كساني كه بر اقامه مجالس عزاداري سيد الشهدا (عليه السلام) در ايام محرم، صفر و بقيه ايام اشكال مي گيرند و آن را بدعت مي خوانند.

علامه مجلسي اول بعد از نقل روايت مي فرمايد:

و يدل علي استحبابه، و الظاهر اختصاص ذلك بالأئمة صلوات الله عليهم لوجوه كثيرة (منها) أن لا ينسي المؤمنون إمامهم و يبكوا عليهم ليحصل لهم الأجر العظيم و يسهل عليهم موت الأقارب، و يذكر ظلم المتسمين بالخلافة عليهم، و يظهر كفر من يرضي بفعالهم و غيرها مما لا يحصي.

. مجلسي، محمدتقي بن مقصودعلي، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج 6 ؛ ص423، قم، چاپ: دوم، 1406

اين روايت بر مستحب بودن عزاداري و نوحه خواني دلالت دارد و به دلائل فراوان ، اين نوحه خواني اختصاص به ائمه طاهرين عليهم السلام دارد. از جمله:

1ـ مؤمنان، امام شان را فراموش نكنند و براي آنها گريه كنند تا پاداش بزرگي برايشان حاصل شود و مردن نزديكانشان برايشان آسان شود.

2ـ ظلمهاي كساني كه خلافت را از اهل بيت (عليهم السلام) غصب كردند، ياد آوري شود.

3ـ كفر كساني كه از كارهاي آن ظالمان خشنودند، آشكار گردد.

و دليل هاي ديگر كه قابل شمارش نيست.

علامه محمد باقر مجلسي نيز مي نويسد:

و قال الوالد العلامة قدس سره: لعل ذلك لإبقاء المحبة في قلوبهم و بغض من قتلهم، فإنهما من أصل الإيمان، بخلاف غيرهم كما تقدم.

مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي، ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج 10 ؛ ص336، قم، چاپ: اول، 1406 ق.

پدرم علامه فرموده است: اين دستور امام چه بسا براي بقاء محبت در دل محبان اهل بيت (عليهم السلام) و تنفر از قاتلان آنها است؛ زيرا حب و بغض اساس ايمان است. به خلاف حب و بغض براي غير اهل بيت (عليهم السلام).

و در جاي ديگر علامه محمد باقر مجلسي (رحمة الله عليه) نيز اين روايت را دليل بر مستحب بودن اقامه عزاداري براي ائمه (عليهم السلام) مي داند ومي فرمايد:

و يدل علي رجحان الندبة عليهم و إقامة مأتم لهم، لما فيه من تشييد حبهم و بغض ظالميهم في القلوب، و هما العمدة في الإيمان، و الظاهر اختصاصه بهم عليهم السلام لما ذكرنا.

مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج 19 ؛ ص76، تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.

اين روايت بر ترجيح «نوحه سرايي» بر ائمه و اقامه عزاداري براي آنان دلالت دارد؛ زيرا در اقامه اين كار، محبت نسبت به ائمه (عليهم السلام) و بغض ظالماني كه به آنها ظلم كردند، را در قلب ها دوچندان مي شود و اين حب و بغض اساس ايمان هستند. ظاهر اين است كه اقامه عزا مخصوص اهل بيت (عليهم السلام) است.

مرحوم صاحب جواهر نيز بعد از نقل روايت مي فرمايد:

وقد يستفاد منه استحباب ذلك إذا كان المندوب ذا صفات تستحق النشر ليقتدي بها.

محمد حسن، الجواهري، جواهر الكلام ، ج 4، ص 366

از اين روايت استحباب نوحه خواني استفاده مي شود در صورتي كه ميت داراي صفات پسنديده ي باشد كه مستحق نشر باشد تا ديگران به او اقتدا كند.

سخن علامه اميني نيز در ذيل اين روايت، تحليل جالبي دارد:

وفي تعيينه عليه السلام ظرف الندبة من الزمان والمكان لأنهما المجتمع الوحيد لزرافات المسلمين من أدني البلاد وأقاصيها من كل فج عميق ، وليس لهم مجتمع يضاهيه في الكثرة ، دلالة واضحة علي أن الغاية من ذلك إسماع الملأ الديني مآثر الفقيد " فقيد بيت الوحي " ومزاياه ، حتي تنعطف عليه القلوب ، وتحن إليه الأفئدة ، ويكونوا علي أمم من أمره ، وبمقربة من اعتناق مذهبه ، فيحدوهم ذلك بتكرار الندبة في كل سنة إلي الالتحاق به ، والبخوع لحقه ، والقول بإمامته ، والتحلي بمكارم أخلاقه ، والأخذ بتعالميه المنجية ، وعلي هذا الأساس الديني القويم أسست المآتم والمواكب الحسينية ، ليس إلا .

الغدير - الشيخ الأميني - ج 2 ص 21

از اين كه امام باقر (عليه السلام) براي عزاداري شان زمان و مكان معين كردند به اين دليل است كه در آن زمان و مكان مسلمانان از دورترين و نزديك ترين نقاط عالم از هر قوم و قبيله ي گرد هم مي آيند و هيچ اجتماع بزرگ مردمي از نظر تعداد با آن برابري نمي كند. اين مسأله دلالت روشني دارد بر اينكه هدف از اين كار، ابلاغ و رساندن آثار (سخنان، فضائل و جايگاه) آن امامي است كه از بيت وحي از دنيا رفته و بر شمردن ويژگيهاي اوست، تا قلب ها متوجه ايشان شوند و دلها به سوي شان متمايل شوند، و همانند امت هاي كه از آن بزرگوار تبعيت مي كنند، اين افراد نيز تبعيت كنند و مذهب آن امام را در آغوش كشند. پس آنها را با تكرار اين عزاداري ها در هر سال دعوت كنند تا به ايشان ملحق شوند، و به حق ايشان (امامت الهي) اعتراف كنند و امامتش را بپذيرند، و به ارزش هاي اخلاق ايشان آراسته شوند و به تعاليم نجات بخش ايشان عمل كنند و تنها بر اين اساس با ارزش ديني، عزاداري ها و دسته جات عزاداري حسيني تأسيس شده است.

نتيجه اين كه هدف امام باقر عليه السلام از وصيت شان به اقامه عزاداري ده ساله در مني ، معرفي اهل بيت (عليهم السلام)، نشر معارف آنها، و توجه مردم عالَم به اهل بيت پيامبر (عليهم السلام) و هدايت وراهنمايي ايشان، مي ّباشد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

 





Share
1 | س | , ایران | ١٤:١١ - ١٢ مهر ١٣٩٣ |
سلام

علامه حلي يكي از علماي برجسته شيعه، سند اين روايت را صحيح مي‌داند و مي‌فرمايد:

روى الشيخ في الصحيح عن يونس بن يعقوب عن أبي عبد الله عليه السلام قال قال لي أبي عبد الله ((((((((صلى الله عليه وآله))))) يا جعفر أوقف لي من مالي كذا وكذا النواد ب يندبني عشر سنين معنى أيام لنا.

لطفا اصلاح کنيد

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
در خود کتاب نيز اين چنين نقل شده است در هر صورت از تذکر شما تشکر مي کنيم
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
2 | اسلام | , ایران | ١٦:٣٦ - ١٤ مهر ١٣٩٣ |
با سلام آيا به نظر شما اين عزاداري ها با اين فرموده رسول (ص) که شيون و زاري بر مرده را به شدت نهي فرموده اند تضاد ندارد؟ همچنين من در نهج البلاغه نيز اين مطلب را (نهي شيون و زاري بر مرده) را از حضرت علي(ع) ديده ام ولي آدرسش يادم نيست.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ گريه بر ائمه عليهم السلام، گريه بر مظلوم و مظلوميت است، اين گريه نوعي ظلم ستيزي و بزرگداشت ائمه و در حقيقت تولي و تبري است که از فروع دين مي باشد.

خود رسول الله صلي الله عليه و آله بر فرزندش ابراهيم گريه نمود و فرمود : قلب محزون است ولي از زبان سخني که رضايت خدا نباشد خارج نمي شود .

هرجا از گريه نهي شده بخاطر اين است که ممکن است اعتراض به امر الهي باشد والا عزاداري براي اهل بيت عليهم السلام بخاطر مظلوميت و گريه بر عدم بصيرت مردم در تنها گذاشتن و... است که خود وسيله اي براي نزديک شدن به آنها و دوري از ظلم است .

گريه بهترين حالت براي همانندي با طرف مقابل است لذا نهايت شادي و شوق انسان هم گريه است و نهايت ناراحتي انسان هم گريه است، در اينگونه امور هدف بايد لحاظ شود . هيچگاه از گريه بر مرده به طور مطلق نهي نشده است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
3 | محمد | , ایران | ٠٣:١١ - ١٥ مهر ١٣٩٣ |
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام و عرض خداقوت خدمت عزيزان فعال در موسسه حضرت وليعصر روحي فداه علي الخصوص حضرت علامه قزويني دام ظله.
با تشکر از ارائه اين مطلب، قبل از حضرت امام باقر عليه السلام پدر ايشان حضرت امام زين العابدين عليه السلام نيز با گريستن خود در مواضع مختلف و ياد مصائب و حوادث کربلا و ذکر مصيبت حضرت اباعبدالله عليه السلام نيز به نوعي اقامه عزا مي فرمودند.
لذا در صورت امکان روايت "کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا" مورد بررسي سند و صحت قرار گيرد.
با تشکر و امتنان
السلام عليک يا اباصالح المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

جمله «کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا» روايت نيست و از ائمه نقل نشده است، بلکه جمله مشهوري است که در بين مردم به عنوان يک شعار رواج پيدا کرده است. امام خميني (ره) در خصوص معني اين جمله که براي هيأت فاطميون تهران‏ سخراني مي کردند چنين فرمودند:

اين كلمه «كُلُّ يَوْمٍ عَاشُورَا و كُلُّ أَرْضٍ كَرْبَلاء» يك كلمه بزرگى است كه اشتباهى مى‏ فهمند. آنها خيال مى‏ كنند كه يعنى هر روز بايد گريه كرد! لكن اين محتوايش غير از اين است. كربلا چه كرد، ارض كربلا در روز عاشورا چه نقشى را بازى كرد، همه زمينها بايد آن طور باشند. نقش كربلا اين بود كه سيد الشهداء- سلام اللَّه عليه- با چند نفر جمعيت و عدد معدود، آمدند كربلا و ايستادند در مقابل ظلم يزيد و در مقابل دولت جبار. در مقابل امپراتور زمان ايستادند و فداكارى كردند و كشته شدند، لكن ظلم را قبول نكردند، و شكست دادند يزيد را. همه جا بايد اين طور باشد. همه روز هم بايد اين طور باشد. همه ‏روز بايد ملت ما اين معنا را داشته باشد كه امروز روز عاشوراست و ما بايد مقابل ظلم بايستيم؛ و همين جا هم كربلاست و بايد نقش كربلا را ما پياده كنيم، انحصار به يك زمين نداشته؛ انحصار به يك افراد نداشته. قضيه كربلا منحصر به يك جمعيت هفتاد و چند نفرى و يك زمين كربلا نبوده. همه زمينها بايد اين نقشه را اجرا كنند، و همه روزها غفلت نكنند.صحيفه امام، ج‏10، ص: 122

اما جملاتي غير از اين در روايات به چشم مي خورد:

امام حسن عليه السلام به برادرش فرمودند: وَ لَكِنْ لَا يَوْمَ‏ كَيَوْمِكَ‏ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ

ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي (للصدوق)، 1جلد، كتابچى - تهران، چاپ: ششم، 1376ش. الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص116

روزي امام سجاد (ع) به پسر عباس (ع) نگاه کرد و گريست .

ياد از روز احد کرد که حمزه در آن کشته شد ، سپس ياد از موته کرد که جعفر بن ابي طالب آنجا به شهادت رسيد . سپس فرمود

« لا يوم کيوم الحسين، ازدلف اليه ثلاثون الف رجل يزعمون انّهم من هذه الامة کّل يتقّرب الي الله عزّ و جّل بدمه و هو بالله يذکرهم فلايتّعظون حتّي قتلوه بغيا و ظلما و عدوانا … »

الأمالي (للصدوق)،ص462

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
4 | محمدجواداصغري | , ایران | ٢١:١٥ - ٢٠ مهر ١٣٩٣ |
با سلام
عيد سعيد غدير خم ، عيد ولايت مبارک باد.
5 | جواد احراری | , هلند | ٠٠:٢١ - ٣٠ شهریور ١٣٩٤ |
با سلام
احتراماَ این روایت چطور صحیح دانسته شده؟ مگر نباید در تعیین صحت یک روایت تمامی راوین آم مشخص و موثق باشند؟ ابتدای روایت آمده است عده ای از اصحاب ما از فلان از فلان از حضرت چنین نقل کرده اند. عده ای از اصحاب چه کسانی هستند؟ خود شما روایاتی را که با چنین وضعی بیان می شود رد می کنید اما اینجا اون رو صحیح اعلام می کنید. به هر حال این روایت با چنین سلسله راویان نمی تواند مورد وثوق باشد.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
اولا: تصحيح 5 نفر از علماي شيعه را ذکر کرديم که حکم به صحت روايت کرده بودند لذا اگر سند روايت مشکل داشت 5 نفر حداقل روايت را معتبر نمي دانستند!!!
ثانيا:  عدة من اصحابنا که توسط کليني ذکر شده است افراد مشخصي هستند نجاشي در اين خصوص گويد : وقال أبو جعفر الكليني : كل ما كان في كتابي عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد بن عيسى ، فهم محمد بن يحيى وعلي بن موسى الكميذاني وداود بن كورة وأحمد بن إدريس وعلي بن إبراهيم بن هاشم . رجال النجاشي - النجاشي - ص 378
علامه حلي نيز گويد:
الفائدة الثالثة قال الشيخ الصدوق محمد بن يعقوب الكليني في كتابه الكافي في اخبار كثيرة عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد بن عيسى ، قال : والمراد بقولي عدة من أصحابنا : محمد بن يحيى وعلي بن موسى الكمنداني وداود بن كورة وأحمد بن إدريس وعلي بن إبراهيم بن هاشم . وقال : كلما ذكرته في كتابي المشار إليه عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد بن خالد البرقي ، فهم علي بن إبراهيم وعلي بن محمد بن عبد الله ابن أذينة وأحمد بن عبد الله بن أمية وعلي بن الحسن . قال : وكلما ذكرته في كتابي المشار إليه عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد ، فهم علي بن محمد بن علان ومحمد بن أبي عبد الله ومحمد بن الحسن ومحمد بن عقيل الكليني . خلاصة الأقوال - العلامة الحلي - ص 430
و نظر علماي علم رجال ، در باره تك تك اين افراد مشخص و در دسترس است
بنابراين روايت صحيح است و اين عده من اصحابنا نيز افراد مجهولي نيستند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
6 | شیعه مولا علی | , ایران | ١٠:٥٦ - ٣١ شهریور ١٣٩٤ |
با عرض سلام و خسته نباشید . سوالی داشتم ایا می توان گریه و زاری حضرت یعقوب برای فرزندش و گریه حضرت سجاد برای پدرش را از جمله مصادیق بارز و شفاف مراسم عذارای دانست یا اینکه می توان مصادیق بهتری مطرح کرد .

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
در اين خصوص به اين ادرس رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
7 | شیعه مولا علی . | , ایران | ١١:٠٨ - ٣١ شهریور ١٣٩٤ |
سلام اگر امکانش هست یک زندگی نامه جامع درمورد مختار ثقفی تهیه کنید .

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
در خصوص مختار مقاله مفصلي نوشته شده است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
8 | حق علی | , ایران | ١١:١٣ - ٣١ شهریور ١٣٩٤ |
سلام
ایا اهل بیت برای پدرشان البته همه اهل بیت مثلا امام هادی برای امام جواد سالگرد عزاداری می گرفته اند؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
پيامبر در شش سالگي مادرش را از دست داد وقتي مكه فتح شد آمد سر قبر مادرش سالگرد گرفته و گريه كرد به گونه اي كه بي تابي مي كرد:
3292 حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب حدثنا بحر بن نصر حدثنا عبد الله بن وهب أنبأ بن جريج عن أيوب بن هانئ عن مسروق بن الأجدع عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم ينظر في المقابر وخرجنا معه فأمرنا فجلسنا ثم تخطا القبور حتى انتهى إلى قبر منها فناجاه طويلا ثم ارتفع نحيب رسول الله صلى الله عليه وسلم باكيا فبكينا لبكائه ثم أقبل إلينا فتلقاه عمر بن الخطاب فقال يا رسول الله ما الذي أبكاك فقد أبكانا وأفزعنا فجاء فجلس إلينا فقال أفزعكم بكائي فقلنا نعم يا رسول الله فقال إن القبر الذي رأيتموني أناجي فيه قبر أمي آمنة بنت وهب وإني استأذنت ربي في زيارتها فأذن لي فيه فاستأذنته في الاستغفار لها فلم يأذن لي فيه ونزل علي ) ما كان للنبي والذين آمنوا أن يستغفروا للمشركين ( حتى ختم الآية ) وما كان استغفار إبراهيم لأبيه إلا عن موعدة وعدها إياه ( فأخذني ما يأخذ الولد لوالده من الرقة فذلك الذي أبكاني صحيح على شرطهما ولم يخرجاه هكذا بهذه السياقة إنما أخرج مسلم حديث يزيد بن كيسان عن أبي حازم عن أبي هريرة فيه مختصرا
المستدرك على الصحيحين  ج 2   ص 366
امير مؤمنان عليه السلام در باره حضرت زهرا سلام الله عليها فرمود:
 تا من وقتي همانند تو در خانه قبرم سرازير نشوم براي تو محزون و عزادارم. اين سخن بالاتر از سالگرد را بيان مي كند:
فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيم‏
اى رسول خدا امانت و گرو (فاطمه عليها سلام) دريافت شد ولى اندوه من هميشگى است و شبها را بيدار خواهم ماند تا آن زمان كه خداوند خانه‏اى را كه تو در آن سكونت دارى برايم اختيار نمايد.
نهج البلاغة - خطب الإمام علي (ع) - ج 2 ص 182
براي امام باقر عليه السلام ده سال در مني سالگرد گرفته شد:
اين روايت با سند موثق نقل شده است:
 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى.
الكافي - الشيخ الكليني - ج 5 ص 117
 امام كاظم در عاشوراي هر سال سالگرد گرفته و عزداری می کردند:
كان أبي ( صلوات الله عليه ) إذا دخل شهر المحرم لا يرى ضاحكا ، وكانت الكآبة تغلب عليه حتى يمضي منه عشرة أيام ، فإذا كان يوم العاشر كان ذلك اليوم يوم مصيبته وحزنه وبكائه ، ويقول : هو اليوم الذي قتل فيه الحسين ( صلوات الله عليه ) الأمالي - الشيخ الصدوق - ص 191
از نظر شيعه، ائمه طاهرين كلهم نور واحد هستند؛ پس هر عملي را كه يكي از ائمه انجام داده باشد، سنت همه آنها محسوب مي شود. در روایات بالا نیز مشخص شد که پیامبر (ص ) و ائمه علیهم السلام نیز برای عزیران خود سالگرد می گرفتند
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 
9 | یا علی | , ایران | ٢٣:٣٨ - ٢٠ بهمن ١٣٩٤ |
سلام علیکم.
کلیپی از جناب اقای قزوینی دیدم که ایشان در
کانال ولایت میفرمایند که طبق فتوای برخی از علما زیارت عاشورا را نباید در ماهواره خواند.
البته ایشون میفرمایند برای خودتون اگه میخواهید بخونید اشکالی ندارد.
سوال من این است که اگر بحث تقیه است و قرار نیست که اهل بدعت از مضامین این دعا خبردار بشوند که با آوردن اسم زیارت عاشورا در ماهواره همه ی اهل بدعت با یک سرچ از مضامین این زیارت میتوانند آگاه شوند.میشه توضیح بدید که علت نخواندن زیارت عاشورا در ماهواره چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
این زیارت در محافل و مجالس خوانده می شود و در کتب ادعیه نیز موجود است اگر مراد آگاهی هست به راحتی می شود آن زیارت را پیدا کرد و با مضامین آن آشنا شد عدم پخش آن از شبکه نیز بخاطر عدم سوء استفاده می باشد که دشمنان می کنند
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها