2018 July 23 - دوشنبه 01 مرداد 1397
آيا نخستين مسلمان بودن حضرت علي (عليه السلام) فضيلت محسوب ميشود؟
کد مطلب: ٤٩٤٦ تاریخ انتشار: ١٤ تير ١٣٩٤ تعداد بازدید: 2695
پرسش و پاسخ » امام علي (ع)
آيا نخستين مسلمان بودن حضرت علي (عليه السلام) فضيلت محسوب ميشود؟

 

توضيح سؤال:

علامه حلي بعد از استدلال به آية «والسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» اين گونه نتيجه گيري كرده است:

وهذه الفضيلة لم تثبت لغيره من الصحابة فيكون هو الإمام

در ميان صحابه اين فضيلت براي غير حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) ثابت نشده است، پس ايشان امام است.

منهاج الكرامة - العلامة الحلي، ص 129

ابن تيميه در مقام جواب از اين سخن علامه حلي مي گويد:

الرابع قوله «وهذه الفضيلة لم تثبت لغيره من الصحابة» ممنوع، فان الناس متنازعون في أول من اسلم فقيل أبو بكر أول من اسلم فهو اسبق إسلاما من علي.

اين سخن علامه حلي كه مي گويد: اين فضليت براي ديگر صحابه ثابت نشده، ممنوع است؛ زيرا مردم در اين مطلب كه اولين مسلمان چه كسي است، اختلاف نظر دارند. گفته شده است كه ابو بكر اولين كسي است كه اسلام آورد ؛ بنابر اين او پيش از (حضرت) علي (عليه السلام) است.

ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاي 728 هـ)، منهاج السنة النبوية، ج 7، ص155، تحقيق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولي، 1406هـ.

ابن تيميه اختلاف نظر را دليل اين مطلب قرار داده و مي گويد، آيه نمي تواند فضيلتي را براي اميرمؤمنان (عليه السلام) اثبات نمايد.

حال سؤال اين است كه آيا نخستين مسلمان بودن آن حضرت، فضيلتي براي ايشان محسوب مي شود؟

پاسخ:

اشكال ابن تيميه، در اصل فضيلت داشتن سبقت نبود؛ بلكه گفته بود اولين مسلمان بودن آن حضرت، اختلافي است ؛ و ممكن است اين فضيلت براي «غير حضرت علي عليه السلام» باشد.

اما طبق روايات صحيح و گفتار عده اي از صحابه و اجماعي كه علماي اهل سنت نقل كرده اند ، امير مؤمنان حضرت علي عليه السلام اولين مسلمان هستند. بنابراين وقتي اين فضليت منحصر به فرد براي حضرت علي عليه السلام ثابت شد، اگر اختلافي باشد، مخالفت با روايات صحيح و گفتار صحابه و اجماع است و ارزشي ندارد در نتيجه اشكال ابن تيميه مرتفع مي شود.

رسول خدا (صلي الله عليه وآله) اسلام حضرت علي (عليه السلام) را فضيلت مي داند

طبق روايات صحيح از رسول خدا (صلي الله عليه وآله)، آن حضرت، اميرمؤمنان را نخستين پيشگام در اسلام معرفي كرده و آن را فضيلت بي نظير براي آن حضرت دانسته است.

با سند معتبر در كتابهاي اهل سنت نقل شده است كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) ملاك انتخاب امير مؤمنان (عليه السلام) را به عنوان همسر فاطمه زهرا (سلام الله عليها)، سبقت امير مؤمنان (عليه السلام) در اسلام معرفي نموده اند:

يا فاطمة فوالله لقد أنكحتك أكثرهم علما وأفضلهم حلما وأولهم سلما.

الدولابي، الإمام الحافظ ابوبشر محمد بن أحمد بن حماد (متوفاي 310هـ)، الذرية الطاهرة النبوية، ج 1، ص 103، تحقيق: سعد المبارك الحسن، ناشر:الدار السلفية - الكويت، الطبعة: الأولي، 1407هـ.

اي فاطمه به خدا سوگند تو را به ازدواج فردي درآوردم كه علمش از تمامي مسلمانان بيشتر و از همه بردبار تر و اولين مسلمان است.

اين روايت معتبر است، براي اطلاع از سند آن به اين آدرس مراجعه نماييد:

 

آيا روايت معتبر از طريق عايشه بر اولين مسلمان بودن حضرت علي (ع) نقل شده است؟

 

روشن است كسي كه كلام رسول خدا (صلي الله عليه وآله) و ملاك و معيار آن حضرت را قبول ندارد، زير سؤال بردن اين فضيلت از وي به دور از انتظار نيست.

صحابه نخستين مسلمان بودن علي (عليه السلام) را فضيلت مي داند

عده اي از صحابه نيز به اولين مسلمان بودن امير المؤمنين (عليه السلام) اقرار كرده اند كه به عنوان نمونه به ذكر اسامي چند نفر آنها بسنده مي كنيم:

1. سعد بن ابي وقاص:

سعد بن ابي وقاص يكي از صحابه رسول خدا (صلي الله عليه وآله ) در ميان جمعيتي كه فردي از آنها به امير مؤمنان عليه السلام دشنام مي داد، در مقابلش ايستاد و براي نشان دادن قباحت كار او، به نخستين مسلمان بودن آن حضرت استدلال كرد و اين مطلب را يك فضيلت منحصر به فرد براي ايشان به شمار آورد.

اين روايت را حاكم نيشابوري با سند صحيح اين گونه نقل كرده است:

فحدثنا بشرح هذا الحديث الشيخ أبو بكر بن إسحاق أنا الحسن بن علي بن زياد السري ثنا حامد بن يحيي البلخي بمكة ثنا سفيان عن إسماعيل بن أبي خالد عن قيس بن أبي حازم قال : كنت بالمدينة فبينا أنا أطوف في السوق إذ بلغت أحجار الزيت فرأيت قوما مجتمعين علي فارس قد ركب دابة و هو يشتم علي بن أبي طالب و الناس و قوف حواليه إذ أقبل سعد بن أبي وقاص فوقف عليهم فقال : ما هذا ؟ فقالوا: رجل يشتم علي بن أبي طالب فتقدم سعد فأفرجوا له حتي وقف عليه فقال : يا هذا علي ما تشتم علي بن أبي طالب ألم يكن أول من أسلم ألم يكن أول من صلي مع رسول الله صلي الله عليه و سلم ألم يكن ازهد الناس ألم يكن أعلم الناس ؟ و ذكر حتي قال : ألم يكن ختن رسول الله صلي  الله عليه و سلم علي ابنته ألم يكن صاحب راية رسول الله صلي الله عليه و سلم في غزواته ؟ ثم استقبل القبلة و رفع يديه و قال : اللهم إن هذا يشتم وليا من أوليائك فلا تفرق هذا الجمع حتي تريهم قدرتك قال قيس : فو الله ما تفرقنا حتي  ساخت به دابته فرمته علي هامته في تلك الأحجار فانفلق دماغه و مات.

هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه

تعليق الذهبي قي التلخيص : علي شرط البخاري ومسلم.

الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرك علي الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411 هـ.ق - 1990 م، ج 3 ، ص 571، رقم 6121. احجار الزيت مكاني معروف در شهر مدينه، نزديك محله زوراء و بازار مدينه بر دامنه كوه سَلْع و غرب مسجد نبوي، برابر باب السلام بوده است. اردوگاه نظامي نيز در همين منطقه قرار داشت. در سبب نام گذاري اين مكان دو سخن در دست است: در آن جا سنگ هايي بوده كه ظرف هاي روغن بر آن مي نهادند؛ و نيز روايت شده كه در اين مكان، براي پيامبر از سنگي روغن تراويد:       احجار الزيت

 

قيس بن ابي حازم مي گويد در مدينه بودم، در بازار مي گشتم به احجار الزيت رسيدم، ديدم عده اي دور سواري جمع شده اند كه سوار بر مركبي است و به (حضرت) علي بن أبي طالب (عليه السلام) دشنام مي دهد و مردم اطراف او ايستاده اند، در اين هنگام سعد بن ابي وقاص آمد، پرسيد چه خبر است؟ گفتند : مردي است به (حضرت) علي بن أبي طالب (عليه السلام) دشنام مي دهد، سعد جلو آمد و راه را برايش باز كردند تا اينكه كنار سوار ايستاد و گفت : آهاي بر چه اساس و به (حضرت) علي بن أبي طالب (عليه السلام) دشنام مي دهي ؟! آيا او اولين مسلمان نبود؟ آيا اولين فردي نبود كه با رسول الله صلي الله عليه (و آله) و سلم نماز خواند؟ آيا زاهد ترين فرد در ميان مردم نبود؟ آيا عالم ترين فرد در ميان مردم نبود؟ و همين طور فضائل امير المؤمنين عليه السلام را بر شمرد تا اينجا كه گفت آيا او داماد پيامبر صلي الله عليه وآله و همسر دختر ايشان نبود؟ آيا علمدار و پرچم دار رسول خدا صلي الله عليه وآله در تمامي جنگهاي ايشان نبود؟ سپس رو به قبله ايستاد و دستانش را بلند كرد گفت : خدايا اين فرد به يكي از اولياي تو دشنام داد ، اين جمع را متفرق نكن تا قدرتت به آنها نشان دهي. قيس بن ابي حازم مي گويد به خدا سوگند هنوز متفرق نشده بوديم كه مركب آن سوار رم كرد و او را با صورت به زمين زد ، مغزش بيرون ريخت و مُرد.

لازم به ذكر است كه سعد بن ابي وقاص از شيعيان امير المؤمنين عليه السلام نبود و از منحرفين بود و در جنگهاي امير المؤمنين عليه السلام در سپاه حضرت حاضر نشد و در سپاه دشمنان حضرت نيز شركت نكرد و جزء قاعدين به حساب مي آيد.

2. ابو موسي اشعري

ابو موسي اشعري نيز امير مؤمنان عليه السلام را نخستين مسلمان مي داند:

حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا الحسن بن علي بن عفان العامري ثنا حسين بن عطية ثنا يحيي بن سلمة بن كهيل عن أبيه عن محمد بن علي عن ابن عباس قال : قال : أبو موسي الأشعري : إن عليا أول من أسلم مع رسول الله صلي الله عليه و سلم.

هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه

الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرك علي الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411 هـ.ق - 1990 م، ج 3 ، ص 528 ، رقم 5963.

ابو موسي اشعري مي گويد (حضرت) علي (عليه السلام) اولين مسلمان و ايمان آورنده به پيامبر صلي الله عليه وآله است.

حاكم نيشابوري بعد از نقل روايت فوق مي گويد: سند اين روايت صحيح است اما بخاري و مسلم آن را نقل نكرده اند.

3. زيد بن ارقم

اعتقاد زيد بن ارقم نيز در اين روايت صحيح السند اين گونه نقل شده است:

أخبرنا أحمد بن جعفر القطعي ثنا عبد الله بن أحمد بن حنبل حدثني أبي ثنا محمد بن جعفر ثنا شعبة عن عمرو بن مرة عن أبي حمزة عن زيد بن أرقم رضي الله عنه قال : إن أول من أسلم مع رسول الله صلي الله عليه و سلم علي بن أبي طالب رضي الله عنه

هذا حديث صحيح الإسناد. تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح

الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرك علي الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411 هـ.ق - 1990 م، ج 3 ، ص 147، رقم 4663.

زيد بن ارقم مي گويد (حضرت) علي (عليه السلام) اولين مسلمان و ايمان آورنده به پيامبر صلي الله عليه وآله است.

حاكم نيشابوري و شمس الدين ذهبي بعد از نقل روايت فوق مي گويند: سند اين روايت صحيح است.

حاكم بعد از نقل روايت مي گويد اختلاف فقط در اين نكته است كه حضرت علي عليه السلام اولين فرد مسلماني است كه قبل از بلوغ اسلام آورده است و ابوبكر اولين فردي است كه بعد از بلوغ مسلمان شده است. البته اين حرف حاكم اعتباري ندارد ؛ زيرا

اولا: در اينجا براي ما نظر زيد بن ارقم كه يكي از صحابه است، مهم است كه او امير المؤمنين عليه السلام را اولين مسلمان مي داند.

ثانيا: ابوبكر بعد از پنجاه نفر مسلمان شده بنابراين، اولين مسلمان بالغ نيست. طبري چنين نقل مي كند:

عن محمد بن سعد قال قلت لأبي أكان أبو بكر أولكم إسلاما فقال لا ولقد أسلم قبله أكثر من خمسين ولكن كان أفضلنا إسلاما.

تاريخ الطبري ، أبي جعفر محمد بن جرير الطبري الوفاة: 310 ، دار الكتب العلمية - بيروت، ج1، ص 540.

محمد بن سعد بن ابي وقاص چنين مي گويد: به پدرم گفتم آيا اولين مسلمان در ميان شما ابو بكر بود ؟ پدرم گفت : خير ، قبل از او بيش از پنجاه نفر اسلام آورده بودند.

اجماع علماي اهل سنت بر نخستين مسلمان بودن حضرت علي (عليه السلام)

عده اي از علماي اهل تسنن نيز در مورد اولين مسلمان بودن آن حضرت ادعاي اجماع كرده اند:

1. حاكم نيشابوري (عدم اختلاف تاريخ نويسان در نخستين مسلمان بودن علي )

حاكم نيشابوري مي گويد: در ميان اصحاب تاريخ اختلافي نيست كه در اين كه اميرمؤمنان علي عليه السلام نخستين مسلمان است.

ولا أعلم خلافا بين أصحاب التواريخ أن علي بن أبي طالب رضي الله عنه أولهم إسلاما

من در ميان مورخان مخالفي نمي شنام در اين كه علي بن ابي طالب اولين مسلمان است.

النيسابوري، أبو عبد الله محمد بن عبد الله الحاكم (متوفاي405 هـ)، معرفة علوم الحديث، ج 1، ص 22، تحقيق: السيد معظم حسين، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة : الثانية، 1397هـ - 1977م

2 - 3. سيوطي و ابن حجر هيثمي و نقل اجماع

سيوطي در كتاب «تاريخ الخلفاء»، نيز ادعاي اجماع در اين باره را نقل كرده است:

وعلي رضي الله عنه أحدالعشرة المشهود لهم بالجنة ... وهو أول خليفة من بني هاشم وأبو السبطين أسلم قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.

(امير مؤمنان) علي كه خداوند از او راضي باشد، يكي از ده نفري است كه به بهشت بشارت داده شده است ... او نخستين خليفه از بني هاشم و پدر دو نوه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) است و از اولين مسلماناني است كه در همان ابتدا اسلام آورد؛ بلكه ابن عباس، انس، زيد بن ارقم، سلمان فارسي و گروهي گفته اند كه علي نخستين مسلمان بوده است و برخي نقل كرده اند كه بر اين مطلب اجماع وجود دارد.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج1، ص166، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولي، 1371هـ - 1952م.

ابن حجر هيثمي نيز شبيه عبارت سيوطي را نقل كرده و مي نويسد:

الفصل الأول في إسلامه وهجرته وغيرهما

أسلم رضي الله عنه وهو ابن عشر سنين وقيل تسع وقيل ثمان وقيل دون ذلك قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاي973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص351، تحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولي، 1417هـ - 1997م.

نتيجه:

همانطور كه ملاحظه فرموديد در روايت معتبر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) امير مؤمنان (عليه السلام) را به عنوان اولين مسلمان معرفي نمودند و اين مسأله را فضيلت براي ايشان شمردند علاوه بر اينكه عده اي از صحابه نيز چنين اعتقادي داشتند و علماي اهل سنت نيز در اين زمينه ادعاي اجماع كردند بنابراين وقتي رسول خدا (صلي الله عليه وآله)با سند معتبر اين مطلب را به عنوان فضيلت مطرح مي كند ديگر جايي براي اشكال تراشي نيست .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف )





Share
1 | آقاياري | , آمریکا | ٢٢:١٤ - ٢٣ مهر ١٣٩٣ |
درود بر استاد قزويني که وهابي ها از عکس هم مي ترسند اگه جرات دارند خب زنگ بزنند وحرف خودشان را اثبات کنند اما وهزار اما نمي توانند
چراغي را که ايزد بر فروزد گر ابله بف کند ريشش بلکه ريشه اش بسوزد
2 | داوداحمد‍ ‍بور | , ایران | ١٧:٢٥ - ٢٥ مهر ١٣٩٣ |
با سلام چرا اهل تسنن بجاي اينکه گفتار رسول اکرم در باره امام علي با اينکه سه خليفه انان اولين بيعت کننده بودند انکار ميکنند

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اولا:اين سوال را بايد از ابن اثير و ديگر علماي اهل سنت که حقانيت شيعه در کتابهاي آنها ثابت است اما آنها قبول نمي کنند، پرسيد از آنان بايد پرسيد که چرا و به چه دليل با وجود اقرار به اين مطلب باز راه انحراف را در پيش گرفته و حقيقت را کتمان کرده ايد؟ واقعيت اين است که بسياري از اين آقايان و نيز علماي کنوني اهل سنت و وهابيت واقعيت را به خوبي مي دانسته و مي دانند ولي به همان دلايلي که اصحاب پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمايشان آن حضرت را نديده گرفته و آن را کتمان کردند اينان نيز همان عمل را انجام مي دهند. با اينکه وجود مقدس پيامبر اکرم بارها و بارها به امامت و خلافت اميرالمومنين علي عليه السلام تاکيد کرده بود ولي آنان با وجود اينکه اين امر را مکررا و با چشمها وگوشهاي خود از پيامبر ديده و شنيده بودند به فرمايشان آن حضرت پشت کردند حال ديگر چه انتظاري مي توان از پيروان آنها يعني امثال ابن اثير و ديگر علماي اهل سنت داشت.

ثانيا:همه مسلمانان بخوبي مي دانند که خدا ناظر اعمال آنهاست و در قبال اين گناهاني که انجام مي دهند ، مورد عقاب خدا واقع خواهند شد در اين صورت چرا بسياري از مردم با اينکه اين را مي دانند باز گناه مي کنند؟! بنابراين آيا صرف دانستن چيزي کافي است؟ يا بايد تعصب را کنار گذاشت و حقيقت را قبول کرد ثالثا: مگر حقانيت پيامبر (ص) در انجيل و تورات نيامده بود ؟ يهوديان طبق همان وعده اي که در کتاب آنها داده شده بود که پيامبر (ص) آخر الزمان خواهد آمده، مگر منتظر آمدن حضرت نبودند پس چرا بعد از بعث پيامبر (ص) او را قبول نکردند؟ بنابراين صرف آمدن مطلبي در يک جايي دليل بر اين نيست که حتما بايد قبول کنند آمدن ادله حقانيت شيعه در کتب اهل سنت براي علماي اهل سنت در حقيقت اتمام حجتي است براي آنها که بايد در روز قيامت جواب بدهند

نمونه آن در قرآن نيز فراوان ديده مي شود مانند فرزندان يعقوب که شب به پدرشان حضرت يعقوب(ع) قول دادند که از يوسف (ع) محافظت کنند و آنها نيز قبول دادند اما فرداي آن روز زير حرف خود زده و يوسف را اذيت کرده و به چاه انداختند

غزالي، دانشمند پرآوازه اهل تسنن در قرن ششم در باره تبريك و تهنيت خليفه دوم و پيمانى كه در آن روز بست و فقط چند روز بعد آن را فراموش كرد، مى‌نويسد : اما پس از گذشت آن روز‌ها، عمر تحت تأثير هواى نفس و علاقه به رياست و رهبرى خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلى تغيير داد


جهت اطلاع

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | رسانه | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | سایت قدیم | العربیة | اردو | English