2017 September 26 - سه شنبه 04 مهر 1396
آيا آيه ابلاغ قبل از غدير نازل شده است؟
کد مطلب: ٤٩٣٧ تاریخ انتشار: ١٦ شهریور ١٣٩٦ - ١٧:١٦ تعداد بازدید: 3254
پرسش و پاسخ » امامت و خلافت
آيا آيه ابلاغ قبل از غدير نازل شده است؟

توضيح سؤال:

شبهه فوق كه توسط ابن تيميه مطرح گرديده، در صدد است تا اين مطلب را القاء كند كه آيه ابلاغ در غدير خم نازل نشده است؛ بلكه آيه ابلاغ مدت ها قبل از حجه الوداع نازل شده است. و اگر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم در صدد بودند تا امير المؤمنين عليه السّلام را به خلافت بعد از خود معرفي كند مي توانستند در جايي كه جمعيتي بيش تر حضور دارند مثل شهر مكه و يا صحراي عرفات، به اين كار مبادرت ورزند. پس در نتيجه آن چه در غدير اتفاق افتاد آن چيزي نيست كه شيعه ادّعاي آن را دارد.

اصل شبهه ابن تيميه

اصل شبهه ابن تيميه به شرح زير است:

قال الرافضي: الخبر المتواتر عن النبي (ص): أنه لما نزل قوله تعالي: (يا أيها الرسول بلغ ما أنزل اليك من ربك)[1]. خطب الناس في غدير خُم ...

والجواب: أن هذا الجواب كذب، وأن قوله: (بلغ ما أنزل اليك من ربك)، نزل قبل حجة (الوداع) بمدة طويلة ...

ومما يبين ذلك أن آخر المائدة نزولاً قوله تعالي: (اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي)[2]. وهذه الآية نزلت بعرفة تاسع ذي الحجة في حجة الوداع، والنبي (ص) واقف بعرفة، ...

فمن قال: إن المائدة نزل فيها شي ء بغدير خم فهو كاذب مفترٍ باتفاق أهل العلم.

وهذا مما يبيّن أن الذي جري يوم الغدير لم يكن مما أُمر بتبليغه، كالذي بلَّغه في حجة الوداع ؛ فإن كثيراً من الذين حجُّوا معه - أو أكثرهم - لم يرجعوا معه إلي المدينة، بل رجع أهل مكة إلي مكة، وأهل الطائف إلي الطائف، وأهل اليمن إلي اليمن، وأهل البوادي القريبة من ذاك إلي بواديهم. وإنما رجع [معه ] أهل المدينة ومن كان قريباً منها ...[3]

رافضي (علامه حلّي) مي گويد: روايت متواتر از رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم وارد شده كه هنگامي كه اين آيه (آيه ابلاغ) نازل شد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم در غدير خم براي مردم خطبه خواند ....

جواب او اين مي شود كه اين مطلب دروغي بيش نيست و آيه ابلاغ مدتي قبل از حجه الوداع نازل شده است.

و از قرايني كه اين مطلب را تبيين مي كند آيه اكمال است كه در نهم ذي حجه در حجه الوداع در حال وقوف پيامبر در عرفات نازل گرديد. و هر كس بگويد آيه اي از سوره مائده در غدير خم نازل شده دروغ گوست و افتراء وارد كرده است ...

و از مطالب ديگري كه مي فهماند آن چه در غدير خم اتفاق افتاد چيزي نبود كه پيامبر مأمور به تبليغ آن باشد اين است كه بسياري از مردم كه به همراه پيامبر به حج رفته بودند به مدينه باز نمي گشتند؛ بلكه بعضي كه اهل شهر مكه بودند در همان شهر مي ماندند و بعضي كه اهل طائف بودند مستقيما به طائف مي رفتند و بعضي ديگر كه اهل يمن بوده به يمن مي رفتند. [وهيچ كدام مسير شان از غدير خم نمي گذشت تا شاهد ابلاغ از جانب رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم باشند.]

پس اگر حضرت قصد اين مي داشتند كه در روز غدير امامت علي را اعلام كنند بايد آن را در حجه الوداع ابلاغ مي كردند. پس حال كه حضرت اين گونه نكردند و سخني كه مربوط به امامت علي بشود نفرمودند و هيچ كس نيز در اين رابطه روايتي نه ضعيف و نه صحيح نقل نكرده است و حتي آن حضرت در خطبه خود نامي از علي هم به زبان نياوردند در حالي كه اين مجمعي عمومي بود كه همه حاجيان در آن حضور داشتند پس معلوم مي شود كه حضرت مأمور به ابلاغ امامت علي نبوده اند.

جواب:

در پاسخ به اين اشكال ابن تيميه مي توان به منابع اهل سنت در بيان شأن نزول آيه ابلاغ مراجعه نمود.

شأن نزول آيه ابلاغ در منابع اهل سنت

منابع و مصادر معتبر اهل سنّت به اين حقيقت اعتراف دارند كه آيه ابلاغ نيز در روز غدير نازل شد.

اسامي تعدادي از علماي اهل سنت كه اين مطلب را يادآور شده اند به شرح زير است:

1 - ابن أبي حاتم عبد الرحمن بن محمد بن إدريس رازي 2 - أحمد بن موسي بن مردويه. 3 - أحمد بن محمد ثعلبي. 4 - أبو نعيم أحمد بن عبد الله اصفهاني. 5 - أبو الحسن علي بن أحمد واحدي. 6 -مسعود بن ناصر سجستاني. 7 - عبد الله بن عبيد الله حسكاني. 8 - ابن عساكر علي بن حسن دمشقي. 9 - فخر الدين محمد بن عمر رازي.10 - محمد بن طلحه نصيبي شافعي. 11 - عبد الرزاق بن رزق الله رسعني. 12 - حسن بن محمد نيشابوري. 13 - علي بن شهاب الدين همداني. 14 - علي بن محمد معروف به ابن صباغ مالكي. 15 - محمود بن أحمد عيني. 16 - عبد الرحمن بن أبي بكر سيوطي.  17 -محمد محبوب عالم. 18 - حاج عبد الوهاب بن محمد. 19 - جمال الدين عطاء الله بن فضل الله شيرازي. 20 - ميرزا محمد بن معتمد خان بدخشاني.

روايت ابن أبي حاتم عبد الرحمن بن محمد بن إدريس رازي[4]

أخرج ابن أبي حاتم وابن مردويه وابن عساكر عن أبي سعيد الخدري قال: نزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» علي رسول الله صلي الله عليه وسلم يوم غدير خم في علي بن أبي طالب.[5]

آيه «يا ايها الرسول بلغ ...» در غدير خم بر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم و در شأن [حضرت] علي بن ابي طالب [عليهما السلام ] نازل شده است.

روايت ابن مردويه[6]

وأخرج ابن مردويه عن ابن مسعود قال: كنا نقرأ علي عهد رسول الله صلي الله عليه وسلم: يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك إن عليا مولي المؤمنين وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس[7]

در زمان رسول خدا اين آيه را اين گونه قرائت مي كرديم: يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك إن عليا مولي المؤمنين وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس.

روايت ثعلبي [8]

... معناه: بلغ ما أنزل إليك من ربك في فضل علي بن أبي طالب، فلما نزلت هذه الآية أخذ رسول الله صلي الله عليه وسلم بيد علي فقال: ...[9]

أخبرني ... عن ابن عباس في قوله تعالي: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» الآية. قال: نزلت في علي، ...[10]

... معناي آن اين است كه آنچه از سوي پروردگارت در فضل علي بن ابي طالب به تو نازل مي شود را به مردم ابلاغ كن و چون اين آيه نازل شد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم دست علي را گرفت و فرمود: ... و روايت كرد در باره آيه بلغ ما انزل ... كه اين آيه درباره علي [عليه السلام ] نازل شده است.

روايت واحدي[11]

... عن أبي سعيد الخدري قال نزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» يوم غدير خم في علي بن أبي طالب رضي الله عنه.[12]

... از أبو سعيد خدري نقل شده است كه آيه «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» در روز غدير خم و در شأن علي بن أبي طالب [عليهما السلام] نازل شده است.

روايت أبو سعيد مسعود بن ناصر سجستاني[13]

ورواه أبو سعيد مسعود بن ناصر السجستاني في كتابه حول حديث الولاية بإسناده عن ابن عباس إنه قال: أمر رسول الله صلي الله عليه وسلم أن يبلغ بولاية علي، فأنزل الله عزوجل «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» الآية فلما كان يوم غدير خم قام فحمد الله وأثني عليه وقال صلي الله عليه وسلم: ألست أولي بكم من أنفسكم؟ قالوا: بلي يا رسول الله. قال صلي الله عليه وسلم: فمن كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، وأحب من أحب وأبغض من أبغضه وانصر من نصره، وأعز من أعزه، وأعن من أعانه.[14]

أبو سعيد مسعود بن ناصر سجستاني در كتاب خود پيرامون حديث ولايت با سند خود از ابن عباس نقل مي كند كه رسول الله صلي الله عليه وسلم به ابلاغ ولايت علي امر شد، لذا اين آيه نازل شد: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» و چون روز غدير خم فرا رسيد پيامبر برخاست و حمد و ثناي الهي كرد و فرمود: ...

روايت حاكم حسكاني

وروي أبو القاسم عبيد الله بن عبد الله الحسكاني نزول قوله تعالي: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك ...» في واقعة يوم غدير خم ...[15]

أبو القاسم عبيد الله بن عبد الله حسكاني نزول آيه: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك ...» را در باره واقعه غدير خم دانسته است ...

روايت ابن عساكر[16]

روايت ابن عساكر را سيوطي در الدر المنثور آورده است.

ابن عساكر عن أبي سعيد الخدري قال: نزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» علي رسول الله صلي الله عليه وسلم يوم غدير خم في علي بن أبي طالب.[17]

آيه «يا ايها الرسول بلغ ...» در غدير خم بر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم و در شأن [حضرت] علي بن ابي طالب [عليهما السلام ] نازل شده است.

روايت فخر رازي[18]

العاشر - نزلت هذه الآية في فضل علي رضي الله عنه، ولما نزلت هذه الآية أخذ بيده وقال: من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، فلقيه عمر رضي الله عنه فقال: هنيئا لك يا ابن أبي طالب، أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنة. وهو قول ابن عباس والبراء بن عازب ومحمد بن علي[19]

اين آيه در فضيلت علي عليه السلام نازل شده است، و چون اين آيه نازل شد حضرت دست علي را بلند كرد و فرمود: من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، عمر به او عرضه داشت: مبارك باد بر تو اي فرزند أبو طالب، تو مولاي من و مولاي هر زن و مرد مؤمني گشتي ...

روايت محمد بن طلحه[20]

زيادة تقرير - نقل الإمام أبو الحسن الواحدي في كتابه المسمي بأسباب النزول يرفعه بسنده إلي أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: أنزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» يوم غدير خم في علي بن أبي طالب.[21]

توضيح بيشتر- إمام أبو الحسن واحدي در كتابش به نام أسباب النزول با سندش به أبو سعيد خدري گفته است: اين آيه: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» روز غدير خم در باره علي بن أبي طالب نازل شده است.

روايت عبد الرزاق رسعني [22]

قال محمد بن معتمد خان البدخشاني: أخرج عبد الرزاق الرسعني عن ابن عباس رضي الله عنه قال: لما نزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» أخذ النبي صلي الله عليه وسلم بيد علي فقال: من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه».[23]

محمد بن معتمد خان بدخشاني گفته است: عبد الرزاق رسعني از ابن عباس نقل كرده: زماني كه اين آيه «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» نازل شد پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم دست علي را گرفت و فرمود: من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه».

روايت نيشابوري[24]

عن أبي سعيد الخدري إن هذه الآية نزلت في فضل علي بن أبي طالب [رضي الله عنه وكرم الله وجهه] يوم غدير خم، فأخذ رسول الله صلي الله عليه وسلم بيده وقال: من كنت مولاه فهذا علي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، فلقيه عمر وقال: هنيئا لك يا ابن أبي طالب أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنة. وهو قول ابن عباس والبراء ابن عازب ومحمد بن علي.[25]

از أبو سعيد خدري اين آيه در فضل علي بن أبي طالب [عليهما السلام] در روز غدير خم نازل شد. و دست او را گرفت و فرمود: من كنت مولاه فهذا علي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، عمر او را ملاقات نمود و گفت: مبارك باد بر تو اي فرزند أبو طالب امروز تو مولاي من و مولاي هر مؤمن و مؤمنه اي گشتي و اين روايت از ابن عباس و براء بن عازب و محمد بن علي روايت شده است.

روايت بدر الدين عيني[26]

وي در شرح خود بر صحيح بخاري در تفسير آيه مورد بحث اين گونه بيان مي كند:

ص - باب يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك. ش - أي هذا باب من قوله تعالي: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل» ذكر الواحدي من حديث الحسن بن حماد سجاة قال: ثنا علي بن عياش عن الأعمش وأبي الجحاف، عن عطية، عن أبي سعيد قال: نزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» يوم غدير خم في علي بن أبي طالب رضي الله عنه. وقال مقاتل: قوله بلغ ما أنزل إليك. وذلك أن النبي صلي الله عليه وسلم دعا اليهود إلي الاسلام فأكثر الدعاء، فجعلوا يستهزؤن به ويقولون: أتريد يا محمد أن نتخذك حنانا كما اتخذت النصاري عيسي حنانا. فلما رأي رسول الله صلي الله عليه وسلم ذلك سكت عنهم، فحرض الله تعالي نبيه عليه السلام علي الدعاء إلي دينه لا يمنعه تكذيبهم إياه واستهزاؤهم به عن الدعاء ...[27]

ص - باب يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك. ش - يعني: اين باب سخن خداوند: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل» است. واحدي از حديث حسن بن حماد سجاه آورده است: ... اين آيه: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» روز غدير خم در شأن و فضيلت علي بن أبي طالب [عليه السلام ] وارد شده است. و مقاتل گفته است: «بلغ ما أنزل إليك». نبي صلي الله عليه وسلم يهود را به اسلام دعوت نمود و در اين راه سعي و كوشش فراوان نمود، اما آنها در پاسخ فقط به استهزاء و تمسخر حضرت پرداختند و گفتند: اي محمد آيا دوست داري كه ما تو را رحمتي از سوي خدا براي خود بگيريم؛ همان گونه كه نصاري عيسي را رحمت از سوي خدا قرار داده بودند؟ وقتي رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم اين چنين ديد سكوت كرد. باز هم خداوند رسولش را به دعوت آنها تشويق كرد و از او خواست كه در اين راه هرگز خسته و نا اميد نشود ...

روايت سيوطي [28]

أخرج أبو الشيخ عن الحسن: إن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال: إن الله بعثني برسالة، فضقت بها ذرعا وعرفت أن الناس مكذبي، فوعدني لأبلغن أو ليعذبني، فأنزلت «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك». وأخرج عبد بن حميد وابن جرير وابن أبي حاتم وأبو الشيخ عن مجاهد قال: لما نزلت «بلغ ما أنزل إليك من ربك». قال: يا رب إنما أنا واحد كيف أصنع، يجتمع علي الناس فنزلت: «وإن لم تفعل فما بلغت رسالته». وأخرج ابن جرير وابن أبي حاتم عن ابن عباس: «وإن لم تفعل فما بلغت رسالته» يعني إن كتمت آية مما أنزل إليك لم تبلغ رسالته. وأخرج ابن أبي حاتم وابن مردويه وابن عساكر عن أبي سعيد الخدري قال: نزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك». علي رسول الله صلي الله عليه وسلم يوم غدير خم في علي بن أبي طالب. وأخرج ابن مردويه عن ابن مسعود قال: كنا نقرأ علي عهد رسول الله صلي الله عليه وسلم: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك». إن عليا مولي المؤمنين «وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس» وأخرج ابن أبي حاتم عن عنترة قال: كنت عند ابن عباس فجاءه رجل فقال: إن ناسا يأتونا فيخبرونا أن عندكم شيئا لم يبده رسول الله صلي الله عليه وسلم للناس. فقال: ألم تعلم أن الله قال: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك». والله ما ورثنا رسول الله صلي الله عليه وسلم سوداء في بيضاء».[29]

أبو الشيخ از حسن روايت نموده است: رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: خداوند مرا به رسالتي مبعوث فرمود كه من از انجام آن عاجز ماندم و مي دانستم كه مردم مرا تكذيب مي كنند، خداوند به من وعده داد كه يا آن را ابلاغ كنم يا مرا عذاب نمايد، در اين حال بود كه آيه نازل شد: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك».

و عبد بن حميد و ابن جرير و ابن أبي حاتم و أبو الشيخ از مجاهد روايت نموده اند: چون آيه نازل شد: «بلغ ما أنزل إليك من ربك». پيامبر فرمود: پروردگارا! من يك تنه چه كار مي توانم انجام دهم و حال آن كه مردم دور مرا احاطه نموده اند. آيه نازل شد: «وإن لم تفعل فما بلغت رسالته».

و ابن جرير و ابن أبي حاتم از ابن عباس روايت نموده اند: «وإن لم تفعل فما بلغت رسالته» يعني: اگر آنچه به تو نازل گرديده را كتمان نمايي رسالتت را انجام نداده اي.

و ابن أبي حاتم و ابن مردويه و ابن عساكر از أبو سعيد خدري روايت كرده اند: آيه: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك». بر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در روز غدير خم در شأن علي بن أبي طالب نازل شد.

و ابن مردويه از ابن مسعود روايت كرده است: ما در زمان رسول خداوند صلي الله عليه وآله وسلم آيه را اين گونه مي خوانديم: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك». إن عليا مولي المؤمنين «وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس»

و ابن أبي حاتم از عنتره روايت نموده است: نزد ابن عباس بوديم كه شخصي وارد شد و گفت: مردمي نزد ما مي آيند و مي گويند نزد رسول الله چيزي هست كه تا كنون بر ما آشكار ننموده است. ابن عباس گفت: مگر نمي داني كه خداوند فرموده است: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك». والله رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم هر آنچه لازم بود را براي ما به ارث گذارد».

روايت حاج عبد الوهاب بخاري

حاج عبد الوهاب بخاري متوفاي سال 932 هـ از أكابر علماء و از مشاهير أهل سنت، كه شيخ عبد الحق دهلوي در «اخبار الاخيار» و نيز سيد محمد ابن سيد جلال ماه عالم در «تذكره الأبرار» براي او شرح حال نوشته اند و او را تمجيد و ثناء كرده اند.

روايت وي به شرح ذيل است:

«قل لا أسألكم عليه أجرا إلا المودة في القربي»: عن البراء بن عازب رضي الله عنه قال في قوله تعالي: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» أي: بلغ من فضائل علي. نزلت الآية في غدير خم. فخطب رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم قال: من كنت مولاه فهذا علي مولاه. فقال عمر رضي الله عنه: بخ بخ يا علي أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنة. رواه أبو نعيم. وذكره أيضا الثعالبي في كتابه.[30]

از براء بن عازب روايت شده در باره قول خداوند تعالي: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» يعني: فضائل علي را ابلاغ كن. اين آيه در غدير خم نازل شد. رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم خطبه اي خواند و سپس فرمود: «من كنت مولاه فهذا علي مولاه». عمر گفت: «بخ بخ يا علي أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنه.» اين روايت را أبو نعيم و ثعالبي در كتابشان ذكر كرده اند.

روايت جمال الدين محدث شيرازي

جمال الدين عطاء الله فرزند فضل الله شيرازي، معروف به محدث متوفاي سال 926، صاحب كتاب «روضه الأحباب في سير النبي والآل والأصحاب» و كتاب «الأربعين في فضائل أمير المؤمنين». محدثي مدقّق و مورد قبول مؤرخان و محدثان و أصحاب سير و تاريخ بوده است. بسياري از علماء اهل سنت مثل ملا علي قاري در شرح أحاديث مشكاه، و عبد العزيز دهلوي در رساله خود در علم حديث به او اعتماد نموده و از او نقل حديث نموده اند ...

او در كتاب اربعين خود روايت را اين گونه آورده است:

أقول: أصل هذا الحديث - سوي قصة الحارث - تواتر عن أمير المؤمنين عليه السلام. وهو متواتر عن النبي صلي الله عليه وآله أيضا. رواه جمع كثير وجم غفير من الصحابة. فرواه ابن عباس ولفظه قال: لما أمر النبي أن يقوم بعلي بن أبي طالب المقام الذي قام به، فانطلق النبي إلي مكة فقال: رأيت الناس حديثي عهد بكفر، ومتي أفعل هذا به يقولون صنع هذا بابن عمه، ثم مضي حتي قضي حجة الوداع، ثم رجع حتي إذا كان بغدير خم أنزل الله عز وجل: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك ما ربك» الآية. فقام مناد فنادي الصلاة جامعة، ثم قام وأخذ بيد علي فقال: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه»[31]

مولف مي گويد: أصل اين حديث - غير از قصه حارث كه ضمن واقعه غدير ذكر شده- از أمير المؤمنين عليه السلام به تواتر نقل گرديده است. و اين روايت به تواتر از پيامبر صلي الله عليه وآله نيز روايت شده است و جمع كثيري از صحابه نيز آن را نقل كرده اند. ابن عباس آن را اين چنين روايت نموده است: زماني كه پيامبر امر شد تا علي را كه مامور به بلند نمودن او بود بلند نمايد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم از مكه خارج شده بود. به خدايش عرضه داشت: مردم را حديث العهد به كفر و جاهليت مي بينم، و هر كاري من انجام دهم مي گويند اين شخص به نفع پسر عمويش انجام داده است و از من نمي پذيرند. تا اين كه حجه الوداع به پايان رسيد و در مسير بازگشت از مكه به سرزمين غدير خم رسيدند كه آيه نازل شد: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك ما ربك» تا آخر آيه. در اين جا منادي برخاست و براي نماز جماعت ندا داد، رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم برخاست و دست علي را گرفت و بلند كرد و فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه».

روايت بدخشاني[32]

روايت او به شرح زير است:

الآيات النازلة في شأن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه كثيرة جدا لا أستطيع استيعابها، فأوردت في هذا الكتاب لبها ولبابها ... وأخرج - أي ابن مردويه - عن زر عن عبد الله رضي الله عنه قال: كنا نقرأ علي عهد رسول الله صلي الله عليه وسلم: يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك إن عليا مولي المؤمنين وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس. وأخرج عبد الرزاق عن ابن عباس رضي الله عنه قال: لما نزلت هذه الآية «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» أخذ النبي بيد علي فقال: من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه. وأخرج ابن مردويه عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه مثله، وفي آخره: فنزلت «اليوم أكملت لكم دينكم» الآية. فقال النبي: الله أكبر علي إكمال الدين وإتمام النعمة ورضي الرب برسالتي والولاية لعلي بن أبي طالب.[33]

آيات نازل شده در شأن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب [عليهما السلام ] بسيار زياد است كه قابل احصاء و شمارش نيست. كه من در اين كتاب خلاصه اي از آن را مي آورم ...آيه نازل شد «اليوم أكملت لكم دينكم» پيامبر فرمود: الله أكبر براي إكمال دين و إتمام نعمت و رضايت پروردگار به رسالت من و ولايت علي بن أبي طالب.

روايت همداني

عن البراء بن عازب رضي اله عنه قال: أقبلت مع رسول الله صلي الله عليه وسلم في حجة الوداع، فلما كان بغدير خم نودي الصلاة جامعة، فجلس رسول الله صلي الله عليه وسلم تحت شجرة، وأخذ بيد علي وقال: ألست أولي بالمؤمنين من أنفسهم؟ قالوا: بلي يا رسول الله. فقال: ألا من أنا مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه. فلقيه عمر رضي الله عنه فقال: هنيئا لك يا علي بن أبي طالب، أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنة، وفيه نزلت «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك».[34]

از براء بن عازب روايت شده كه: با رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در حجه الوداع بودم، كه چون به غدير خم رسيديم براي نماز جماعت ندا داده شد، رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم زير درخت نشستند، و دست علي را گرفته و فرمودند: ...پس در اين مورد نازل شد «يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك...»

روايت ابن صباغ

روي الإمام أبو الحسن الواحدي في كتابه المسمي بأسباب النزول، يرفعه بسنده إلي أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: نزلت هذه الآية: «يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك» يوم غدير خم في علي بن أبي طالب.[35]

ابوالحسن واحدي در كتاب اسباب النزول روايت كرده است از ابي سعيد خدري كه گفت: آيه« يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك...» در روز غدير خم در مورد علي بن ابي طالب(عليه السلام) نازل شد.

روايت محبوب العالم

محمد محبوب العالم فرزند صفي الدين جعفر معروف به بدر العالم:

عن أبي سعيد الخدري: هذه الآية نزلت في فضل علي بن أبي طالب رضي الله عنه يوم غدير خم، فأخذ رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم بيده وقال: من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه. فلقيه عمر رضي الله تعالي عنه وقال: هنيئا لك يا ابن أبي طالب، أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنة. وهو قول ابن عباس والبراء بن عازب ومحمد بن علي رضي الله تعالي عنهم.[36]

از أبو سعيد خدري روايت شده: اين آيه در فضليت علي بن أبي طالب [عليهما السلام ] روز غدير خم نازل شده، از اين رو رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم دست علي را گرفت و فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه.» عمر او را ملاقات نمود و گفت: «هنيئا لك يا ابن أبي طالب، أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنه». و اين قول ابن عباس و براء بن عازب و محمد بن علي [عليهما السلام ] است.

زماني كه به تأييد منابع اهل سنت شأن نزول آيه ابلاغ در غدير خم و ولايت امير المؤمنين عليه السّلام ثابت شد؛ در اين صورت مبتدا و خبر كامل شده و معنا و مفهوم مورد ادعاي شيعه نيز ثابت شده و دروغ گو وكاذب نيز مشخص گرديده و در آن صورت است كه بايد گفت: «فثبت ولايه علي بن ابي طالب»



[1] . المائدة: 67.

[2] . المائدة :3.

[3] . منهاج السنه النبويه، ج 7، ص 315 تا 317.

[4] . ذهبي در باره شخصيت ابن ابي حاتم آورده است: «قد كساه الله نورا وبهاء يسر من نظر إليه ... وكان بحرا لا تكدره الدلاء. وكان بحرا في العلوم ومعرفة الرجال، ... وكان زاهدا يعد من الأبدال ... قلنسوة عبد الرحمن من السماء، وما هو بعجب رجل منذ ثمانين سنة علي وتيرة واحدة لم ينحرف عن الطريق ... يقال إن السنة بالري ختمت بابن أبي حاتم. قال الإمام أبو الوليد الباجي: عبد الرحمن بن أبي حاتم ثقة حافظ ...» (سير أعلام النبلاء، ج 13، ص 263. )

(خداوند او را با جامه اي از نور و ارزش پوشانده است كه همه ناظرين به او خوشحال و مسرور مي شوند. او دريايي از علم و آشناي به علم رجال است كه با دلوي از آب كدر و تيره نمي شود. زاهدي است كه لقب ابدال مي توان بر او نهاد ... كلاه او از آسمان آمده و جاي تعجب از او نيست كه هشتاد سال عمر خويش را به سبك و روشي واحد بدون هر گونه انحراف و لغزش پيموده است ... گفته مي شود: سنت در ري به اين ابي حاتم ختم گرديد. و عبد الرحمن بن ابي حاتم در باره او گفته است: او شخصي موثق و حافظ است..)

[5] . الدر المنثور، ج 2، ص 298 ـ عمده القاري، عيني، ج 18، ص 206 ـ أسباب نزول الآيات، واحدي نيشابوري، ص 135 ـ شواهد التنزيل، حاكم حسكاني، ج 1، ص 250 ـ فتح القدير، شوكاني، ج 2، ص 60 ـ تفسير آلوسي، ج 6، ص 193.

[6] . ذهبي در باره شخصيت ابن مردويه آورده است: «ابن مردويه الحافظ الثبت العلامة ... صاحب التفسير والتاريخ وغير ذلك ... وعمل المستخرج علي صحيح البخاري، وكان قيما بمعرفة هذا الشأن، بصيرا بالرجال، طويل الباع، مليح التصانيف. ولد سنة 323. ومات ... سنة 410. » (تذكره الحفاظ، ج 3، ص 1050.)

ابن مردويه شخصي حافظ و داراي قوه ثبت و علامه است ... صاحب كتب تفسير و تاريخ و غيره است ... و صحيح بخاري را استخراج كرده، وبه اين كار آشنايي كامل داشته است، و به علم رجال بصير و آگاه بوده است، دستي بخشنده و با كرم داشته است، و صاحب تصنيفات مليحي بوده است. و در سال 323 هـ متولد و در سال 410 هـ وفات يافت.

[7] . الدر المنثور، ج 2، ص 298.

[8] . شرح حال و شخصيت ثعلبي:

أستاد أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم ثعلبي، او را خير العلماء بلكه درياي علم و ستاره درخشان آسمان ها، و مايه زينت امامان [چهارگانه اهل سنت] بلكه مايه افتخار آنها دانسته اند، و [بعضي] او را برتر از امامان چهارگانه دانسته اند. تفسير ملقب به «الكشف و البيان» براي اوست. (معجم الأدباء، ج 12، ص 262.)

ابن خلّكان، ثعلبي را اين گونه توصيف مي نمايد: «أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي. النيسابوري، المفسر المشهور، كان أوحد أهل زمانه في علم التفسير.»؛ در علم تفسير در زمان خود بي نظير و سرآمد بود. (وفيات الأعيان، ج 1، ص 61 و 62.)

ذهبي او را اين گونه مي ستايد: «وكان حافظا واعظا، رأسا في التفسير والعربية، متين الديانة، توفي في المحرم»؛ ثعلبي حافظ و واعظ و در اوج قله تفسير و ادبيات عرب و متدين بود و در محرم وفات نمود. (العبر، حوادث سال 427.)

سُبْكي در باره ثعلبي مي گويد: «وكان أوحد زمانه في علم القرآن وله كتاب العرائس في قصص الأنبياء عليهم السلام.» (طبقات الشافعيه، ج 4، ص 58.)

او در عصر و زمان خود در علم قرآن بي نظير بود و كتاب «عرائس» در باره قصه هاي انبياء عليهم السلام از اوست.

أسنوي در شرح حال ثعلبي مي گويد: «ذكره ابن الصلاح والنووي من الفقهاء الشافعية، وكان إماما في اللغة والنحو.» (طبقات الشافعيه، ج 1، ص 429.)

... او امام در لغت و علم نحو بود.

داودي در شرح حال ثعلبي مي گويد: «كان أوحد أهل زمانه في علم القرآن حافظا للغة، بارعا في العربية، واعظا، موثقا» (طبقات المفسرين، ج 1، ص 65.)

او در علم قرآن بي نظير و حافظ در علم لغت و نو آور در علم عربي و واعظ و موثق بود.

[9] . تفسير الثعلبي، ج 4، ص 91.

[10] . تفسير الثعلبي، ج 4، ص 92.

[11] . ذهبي در شرح حال واحدي اين چنين آورده است: «الإمام العلامة الأستاذ أبو الحسن ... صاحب التفسير، وإمام علماء التأويل ...» (سير أعلام النبلاء، ج 18، ص 339.)

إمام، علامه، استاد، ابو الحسن ... صاحب تفسير، و پيشواي علماي تأويل بود ...

[12] . أسباب النزول واحدي، ص 115.

[13] . در باره شخصيت أبو سعيد سجستاني اين گونه آمده است: « وأبو سعيد السجستاني من كبار حفاظ أهل السنة ... » (الأنساب، سمعاني، ج 3، ص 226.)

أبو سعيد سجستاني از بزرگان حفاظ أهل سنت است ...

ذهبي در شرح حال او مي گويد: «ومسعود بن ناصر السجزي، أبو سعيد الركاب الحافظ رحل وصنف وحدث عن أبي حسان المزكي وعلي بن بشري وطبقتهما، ورحل إلي بغداد وأصبهان، قال الدقاق: لم أر أجود إتقانا ولا أحسن ضبطا منه. توفي بنيسابور في جمادي الأولي.» (العبر، حوادث سال 477.)

مسعود بن ناصر سجزي أبو سعيد ركاب حافظ مسافرت مي كرد و مي نوشت ...دقاق در باره او گفته است: متقن تر و اضبط از او نديده ام ...

[14] . شواهد التنزيل، ج 2، ص 8.

[15] . مجمع البيان في تفسير القرآن ج 2، ص 223 ـ شواهد التنزيل، ج 1، ص 187.

[16] . ذهبي در شرح ابن عساكر مي گويد: «ابن عساكر الإمام الحافظ الكبير محدث الشام فخر الأئمة ثقة الدين ... قال السمعاني: أبو القاسم حافظ ثقة متقن دين خير حسن السمت، جمع بين معرفة المتن والإسناد، وكان كثير العلم غزير الفضل، صحيح القراءة، متثبتا» (تذكره الحفاظ،ج 4، ص 1328 و 1333.)

ابن عساكر إمام، حافظ، بزرگ و محدث شام و فخر أئمه و مورد وثوق در دين است ... سمعاني در باره او گفته است: أبو القاسم حافظ و ثقه و متقن و ديندار و خيّر و بيشتر اوقات ساكت بود، بين معرفت متن و سند جمع كرد. كثير العلم و كثير الفضل و صحيح القرائه و ثابت قدم بود.

[17] . الدر المنثور، ج 2، ص 298.

[18] . ابن خلكان در شرح حال فخر رازي مي گويد: « أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسين ابن الحسن بن علي، التيمي، البكري، الطبرستاني [الأصل] الرازي المولد، الملقب فخر الدين، المعروف بابن الخطيب، الفقيه الشافعي. فريد عصره ونسيج وحده، فاق أهل زمانه في علم الكلام والمعقولات وعلم الأوائل، له التصانيف المفيدة في فنون عديدة، منها تفسير القرآن الكريم، ... وكان يلقب بهراة شيخ الاسلام ... وكان العلماء يقصدونه من البلاد وتشد إليه الرحال من الأقطار ...» (وفيات الأعيان، ج 3، ص381 و 385.)

در عصر خود بي نظير و بي همتا است، در علم كلام و معقولات و علم أوائل سرآمد همه است صاحب كتاب هاي مفيد و متعدد در موضوعات مختلف است كه از جمله آن ها تفسير اوست ... و در هرات او را شيخ الاسلام مي نامند ... و علماء بلاد ديگر به سوي او رنج سفر تحمل مي كنند ....

[19] . تفسير رازي، ج 1، ص 49.

[20] . يافعي در باره محمد بن طلحه مي گويد: «الكمال محمد بن طلحة النصيبي الشافعي. وكان رئيسا محتشما بارعا في الفقه والخلاف، ولي الوزارة مرة ثم زهد وجمع نفسه، توفي بحلب في شهر رجب وقد جاوز التسعين، وله دائرة الحروف ...» (مرآه الجنان، حوادث سنة 652.)

محمد بن طلحه نصيبي شافعي، رئيس و با احتشام و وقار خاصي بود. و در فقه و مسائل اختلافي نوآور بود، و يك بار به پست وزارت منصوب شد اما پس از آن زهد و ورع پيشه كرد. و در شهر حلب ... وفات يافت ...

[21] . مطالب السئول في مناقب آل الرسول، ص 44.

[22] . ذهبي در باره رسعني مي گويد: «الرسعني العلامة عز الدين عبد الرزاق بن رزق الله بن أبي بكر، المحدث المفسر الحنبلي. ولد سنة تسع وثمانين. وسمع بدمشق من الكندي وببغداد من ابن منينا، وصنف تفسيرا جيدا، وكان شيخ الجزيرة في زمانه علما وفضلا وجلالة. توفي في ثاني عشر ربيع الآخر (العبر، حوادث 661.)

علامه عز الدين عبد الرزاق بن رزق الله بن أبي بكر رسعني، محدث و مفسر حنبلي است. كه در سال هشتاد و نه متولد شد ... و تفسير خوبي تاليف نمود، و در زمان خود از حيث علم و فضل و جلالت شيخ الجزيره بود ...

[23] . مفتاح النجا في مناقب آل العبا، مخطوط.

[24] . اعتماد به نيشابوري و تفسير او: «وذكر الكاتب الجلبي تفسير النيسابوري بقوله: غرائب القرآن ورغائب الفرقان في التفسير، للعلامة نظام الدين حسن بن محمد بن حسين القمي النيسابوري، المعروف بالنظام الأعرج ...» (كشف الظنون، ج 2، ص 1195.)

كاتب جلبي از تفسير نيشابوري نام برده و در باره آن اين گونه گفته است: تفسير غرائب القرآن ورغائب الفرقان براي علامه نظام الدين حسن بن محمد بن حسين قمي نيشابوري، معروف به نظام أعرج است ...

[25] . تفسير نيشابوري، ج 6، ص 129 و 130.

[26] . سيوطي در باره بدر الدين عيني مي گويد: « ... وكان إماما عالما علامة ... » (بغيه الوعاه، ج 2، ص 275.)

[27] . عمده القاري، شرح صحيح بخاري، ج 18،ص 206.

[28] . ابن العماد در باره سيوطي مي گويد: «وقد أشتهر أكثر مصنفاته في حياته في أقطار الأرض شرقا وغربا ، وكان آية كبري في سرعة التأليف.» (الكواكب السائرة، ج 1، 228 .)

أكثر مصنفات سيوطي در زمان حياتش در مناطق مختلف از شرق وغرب انتشار و شهرت يافت، و او نشانه بزرگ خداوند [معجزه و اعجوبه] در سرعت تأليف بود.

عبد الله بن صديق مغربي در باره سيوطي مي گويد: «وكان اماما في أكثر العلوم وأعلم أهل زمانه بعلم الحديث وفنونه ورجاله وغريبه واستنباط الاحكام منه.» (مقدمه رد اعتبار الجامع الصغير، ص 46.)

سيوطي امام در أكثر علوم و أعلم أهل زمان خود در علم حديث و فنون و رجال حديث و مطالب سخت حديثي و استنباط احكام از روايات بود.

شاگرد سيوطي «داودي» درباره او: «وكان أعلم أهل زمانه بعلم الحديث وفنونه ، رجالا وغريبا ، ومتنا وسندا ، واستنباطا للأحكام منه.) (مقدمه اللمع في أسباب ورود الحديث، ص 9.)

أعلم أهل زمان خود درعلم حديث و فنون آن از حيث رجال و مطالب غريب آن، و از حيث متن و سند، و استنباط أحكام از روايات بود.

[29] . الدر المنثور في التفسير بالمأثور، ج 2، ص 298.

[30] . أخبار الأخيار، ص 206.

[31] . كتاب الأربعين في فضائل أمير المؤمنين، مخطوط ـ الغدير، علامه أميني، ج 1، ص 301.

[32] . ميرزا محمد بدخشاني از محدثين مورد اعتماد أهل سنت است، كه بسياري از علماي متأخر اهل سنت، از او نقل حديث كرده و به روايات او استشهاد نموده اند و از جمله آثار او: نُزل الأبرار، تحفه المحبين، مفتاح النجا، مي باشد. خلاصه اي از شرح حال او به نقل از كتاب «نزهه الخواطر، ج6، ص 259» اين چنين است: «الشيخ العالم المحدث بن رستم بن قباد الحارثي البدخشي، أحد الرجال المشهورين في الحديث والرجال» (نزهه الخواطر، ج6، ص 259)

شيخ و عالم و محدث و يكي از بزرگان در علم حديث و رجال است.

[33] . الغدير، علامه أميني، ج 1، ص 222 ـ مفتاح النجا - مخطوط.

[34] . ينابيع المودة لذوي القربي، قندوزي، ج 2، ص 283.

[35] . الفصول المهمه في معرفه الأئمه، ص 42.

[36] . تفسير النيشابوري، ج 3، ص 188.

 





Share
1 | رضا | , ایران | ٢٣:١٦ - ٢٦ آبان ١٣٩٣ |
باسلام وخسته نباشي
دريكي از سايتهاي سني ديدم نوشته بودند كه در منابع شيعه نيز دستور به جماعت خواندن تراويح وارد شده است ببينيد راسته يادروغ
روايت اول:
تهذيب الاحكام(ج3) باب فضل شهر
رمضان والصلاة فيه زيادة على النوافل المذكورة في سائر الشهور
محمد بن يعقوب عن علي بن ابراهيم عن محمد بن عيسى بن عبيد عن يونس عن ابى العباس البقباق وعبيد بن زرارة عن ابي عبدالله عليه السلام قال: كان رسول الله صلى الله عليه وآله يزيد في صلاته في شهر رمضان إذا صلى العتمة صلى بعدها يقوم الناس خلفه فيدخل ويدعهم، ثم يخرج أيضا فيجيئون ويقومون خلفه فيدخل ويدعهم مرارا، قال وقال: لا تصل بعد العتمة في غير شهر رمضان
رسول الله صلي الله عليه وسلم به نمازش در شهر رمضان (تحت عنوان نماز تراويح) اضافه ميکرد ، هنگامي که نمازش را در پاسي از شب ميخواند بعد از ان تراويح ميخواند و مردم پشت سر او به نماز مي ايستادند...
و روايت دوم:
علي بن الحسن بن فضال عن اسماعيل بن مهران عن الحسن بن الحسن المروزي عن يونس بن عبدالرحمن عن محمد بن يحيى قال: كنت عند ابي عبدالله عليه السلام فسئل هل يزاد في شهر رمضان في صلاة النوافل؟ فقال: نعم قد كان رسول الله صلى الله عليه وآله يصلي بعد العتمة في مصلاه فيكثر، وكان الناس يجتمعون خلفه ليصلوا بصلاته فاذا كثروا خلفه تركهم ودخل منزله، فاذا تفرق الناس عاد إلى مصلاه فصلى كما كان يصلي، فاذا كثر الناس خلفه تركهم ودخل منزله وكان يصنع ذلك مرارا.
نزد ابا عبد الله بودم از او سوال کردم ايا ميشود در رمضان به نماز نافله اضافه کرد؟ گفت آري. همانا رسول الله صلي الله عليه و سلم نماز ميخواند در تاريکي شب و به آن اضافه ميکرد و مردم پشت سر او جمع ميشدند و با نماز او به جماعت نماز ميخواندند....
روايت سوم:
لكافي 4 : 154 | 2 . و كتاب وسائل الشيعة ج 8 ص 17 ـ 48
ـ محمد بن يعقوب ، عن علي بن إبراهيم ، عن محمد بن عيسى ، عن يونس ، عن أبي العباس البقباق وعبيد بن زرارة ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : كان رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) يزيد في صلاته في شهر رمضان إذا صلى العتمة صلى بعدها ، فيقوم الناس خلفه فيدخل ويدعهم ، ثم يخرج أيضا فيجيئون ويقومون خلفه فيدعهم ويدخل مرارا ، الحديث .
و باز در کتاب هاي متعددشان آمده است که امام معصومشان دستور به تراويح با جماعت ميدهد:
روايت چهارم:
أن أمير المؤمنين عليه السلام لما قدم الكوفة أمر الحسن بن علي أن ينادي في الناس (لا صلاة في شهر رمضان في المساجد جماعة). فنادى في الناس الحسن بن علي بما أمره به أمير المؤمنين عليه السلام ؛ فلما
سمع الناس مقالة الحسن بن علي صاحوا : واعمراه ! واعمراه !فلما رجع الحسن إلى أمير المؤمنين عليه السلام قال له : ما هذا الصوت ؟ فقال : يا أمير المؤمنين! الناس يصيحون
: واعمراه ! واعمراه ! فقال أمير المؤمنين لهم : صلوا
التهذيب 3 : 70 | 227 . كتاب وسائل الشيعة ج 8 ص 17 ـ 48 تهذيب الاحكام(ج3)


پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

در خصوص اين روايات بايد بگوييم اتفاقا اين روايات دارد نماز جماعت خواندن نافل تراويح را نفي مي کند چنانچه علماي شيعه نيز به اين مطلب اشاره کرده اند

شيخ طوسي بعد از نقل اين روايات مي گويد: فالوجه في هذه الأخبار وما جرى مجراها انه لم يكن رسول الله صلى الله عليه وآله يصلي صلاة النافلة جماعة في شهر رمضان ولو كان فيه خير لما تركه ، ولم يرد أنه لا يجوز أن يصلي على الانفراد حسب ما ذهب إليه قوم . وجه دراين روايات اين است که پيامبر (ص) نماز نافله رمضان را به جماعت نخواند و اگر واقعا در جماعت خواندن خيري بود چرا حضرت آن را ترک کردند همچنين در جايي نيامده است که جايز نيست آن را به فرادا خواند . الاستبصار - الشيخ الطوسي - ج 1 ص 467

همچنين علامه مجلسي مي فرمايد:

يدل على عدم جواز الجماعة في نافلة شهر رمضان و لا خلاف فيه بين أصحابنا، و قد اعترفت العامة بأنه من بدع عمر.

اين روايت دلالت دارد که جايز نيست نماز نافله ماه رمضان را به جماعت خواند و در اين مورد خلافتي بين اصحاب ما نيست و خود اهل سنت اعتراف کرده اند که اين جماعت خواندن تراوايح از بدعت هاي عمر است

مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏16 ؛ ص378

دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.

با دقت در اين روايات ، پاسخ اين چنين روشن خواهد شد. رسول خدا بعد از حضور مردم نماز نافله را قطع مي‌كردند:

پيامبر (ص) بعد از نماز عشاء شروع مي‌كردند نوافل را مي‌خواندند؛ اما مردم مي‌آمدند پشت سر حضرت نماز مي‌خواندند. بعد از اين كه حضرت متوجه مي‌شدند نماز را رها كرده و به خانه ميرفتند. بعد از مدتي رسول خدا فكر مي‌كرد كه مردم پراكنده شده اند دوباره براي نماز مي‌آمدند و شروع به نماز مي‌كردند دوباره مي‌ديدند كه مردم پشت سرش آمده اند دوباره آنها را رها مي‌كردند:

فَيَدْخُلُ وَ يَدَعُهُمْ ثُمَّ يَخْرُجُ أَيْضاً فَيَجِيئُونَ وَ يَقُومُونَ خَلْفَهُ فَيَدَعُهُمْ وَ يَدْخُلُ مِرَاراً.

اين عبارت نشان مي‌دهد كه رسول خدا به جماعت خواندن نافله را مشروع نمي‌دانسته است و الا دليلي نداشت كه وقتي متوجه حضور مردم و اقتداي آنها به نماز مي شود، نماز را رها كند.

همچنين در روايت آمده، رسول خدا نافله رمضان را به جا مي‌آورده است، اما بعد از اين كه چند مرتبه متوجه حضور مردم شد و نماز را قطع ‌كردند بعد از نماز صبح، رسما به مردم اعلام فرمودند كه بعد از نماز عتمه (نماز عشاء) در غير ماه رمضان نافله را نخوانيد:

وَ قَالَ لَا تُصَلِّ بَعْدَ الْعَتَمَةِ فِي غَيْرِ شَهْرِ رَمَضَان.

يعني رسول خدا بعد از قطع كردن نماز نافله و ترك كردن آنها، و براي فهماندن عدم مشروعيت نماز نافله را به جماعت خواندن،‌ اين مطلب را بيان فرموده است كه اين نافله مخصوص ماه رمضان است.

بنابراين اين روايات به نفع مذهب شيعه است كه نماز نافله رمضان را به جماعت مشروع نمي‌دانند

همچنين در روايات ديگر که نماز تراويح را بدعت دانسته است، نيز آمده است که پيامبر (ص) نماز جماعت خواندن را انکار کرده است: ما رواه الحسين بن سعيد عن حماد بن عيسى عن حريز عن زرارة وابن مسلم والفضيل قالوا سألناهما عن الصلاة في رمضان نافلة بالليل جماعة ؟ فقالا : إن النبي صلى الله عليه وآله كان إذا صلى العشاء الآخرة انصرف إلى منزله ثم يخرج من آخر الليل إلى المسجد فيقوم فيصلي ، فخرج من أول ليلة من شهر رمضان ليصلي كما كان يصلي فاصطف الناس خلفه فهرب منهم إلى بيته فتركهم ففعلوا ثلاث ليال ، فقام في اليوم الرابع على منبره فحمد الله وأثنى عليه ، ثم قال : يا أيها الناس إن الصلاة بالليل في شهر رمضان في النافلة جماعة بدعة وصلاة الضحى بدعة ألا فلا تجتمعوا ليلا في شهر رمضان لصلاة الليل ولا تصلوا صلاة الضحى فان ذلك معصية ألا وإن كل بدعة ضلالة وان كل ضلالة سبيلها إلى النار ، ثم نزل وهو يقول قليل في سنة خير من كثير في بدعة . الا ترى انه صلى الله عليه وآله لما أنكر أنكر الاجتماع فيها فنهى عنه ولم ينكر نفس الصلاة ولو كان نفس الصلاة منكر لبدعة لا نكره كما أنكر الاجتماع فيها ، وقد استوفينا ما يتعلق بهذا الباب في كتابنا الكبير فمن أراد الوقوف عليه وقف من هناك . أبواب الصلاة على الأموات

الاستبصار - الشيخ الطوسي - ج 1 ص 468

همچنين آمده است:َ فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا ع فِي كِتَابِهِ إِلَى الْمَأْمُونِ قَالَ: لَا يَجُوزُ أَنْ‏ يُصَلَّى‏ تَطَوُّعٌ‏ «3» فِي جَمَاعَةٍ لِأَنَّ ذَلِكَ بِدْعَةٌ وَ كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ كُلُّ ضَلَالَةٍ فِي النَّارِ.

وسائل الشيعة ؛ ج‏8 ؛ ص335

اما در خصوص روايت اخري نيز بايد بگوييم اگر در متن روايت دقت کند حضرت از جماعت خواندن اين نماز نهي کردند در روايات ديگر نيز به اين مطلب اشاره شده است: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا لَمَّا كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِالْكُوفَةِ أَتَاهُ النَّاسُ فَقَالُوا لَهُ اجْعَلْ لَنَا إِمَاماً يَؤُمُّنَا فِي رَمَضَانَ- فَقَالَ لَهُمْ لَا وَ نَهَاهُمْ‏ أَنْ‏ يَجْتَمِعُوا فِيهِ‏ فَلَمَّا أَمْسَوْا جَعَلُوا يَقُولُونَ ابْكُوا رَمَضَانَ وَا رَمَضَانَاهْ- فَأَتَى الْحَارِثُ الْأَعْوَرُ فِي أُنَاسٍ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ضَجَّ النَّاسُ وَ كَرِهُوا قَوْلَكَ قَالَ فَقَالَ عِنْدَ ذَلِكَ دَعُوهُمْ وَ مَا يُرِيدُونَ لِيُصَلِّ بِهِمْ مَنْ شَاءُوا ثُمَّ قَال

وسائل الشيعة ؛ ج‏8 ؛ ص47

اما وقتي نهي حضرت سازگار نشد و صحابه اغتشاش کردند فرمود آنها را رها کند هر کاري که مي خواهند انجام بدهند

لذا اگر جماعت مشکل داشت ديگر لزومي نداشت که حضرت نهي کند و در مقابل اين آن موضع بگيرد؟!!

بنابراين نماز تراويح به جماعت خواندن در شيعه بدعت است و اين رويات نيز عقيده اهل سنت را در خصوص اين نماز ثابت نمي کند

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

2 | نیما | , آمریکا | ٢٠:٥٦ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
سلام
آیا در منابع تاریخی خبری مبنی بر اینکه پیامبر اسلام ص 3 روز در غدیر خم توقف نمودند و مردم با لقب امیر المومنین با امام علی ع بیعت کردند آمده است؟
در جمله" فاذا طاعتی قد سبقت بیعتی" منظور امام علی ع از "بیعتی" چه بوده است؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در خصوص سوال اول علامه مجلسي درباره بيعت زنان با حضرت علي عليه السلام در غدير خم چنين نقل مي‌كند:
كان وقت الظهيرة فصلى ركعتين ثم زالت الشمس فأذن مؤذنه لصلاة الظهر فصلى بهم الظهر و جلس ع في خيمته و أمر عليا ع أن يجلس في خيمة له بإزائه ثم أمر المسلمين أن يدخلوا عليه فوجا فوجا فيهنئوه‏ بالمقام و يسلموا عليه بإمرة المؤمنين ففعل الناس ذلك كلهم ثم أمر أزواجه و سائر نساء  المؤمنين معه أن يدخلن عليه و يسلمن عليه بإمرة المؤمنين ففعلن.
و آن وقت نزديك ظهر بود، پس پيامبر صلي الله عليه وآهخل دو ركعت نماز بجا آورده ظهر شد و اذان گوى آن حضرت براى نماز ظهر اذان بگفت، حضرت با ايشان نماز ظهر را خوانده و در خيمه و چادر خود نشست و به على عليه السّلام دستور فرمود: در چادرى برابر چادر او بنشيند، سپس به مسلمانان دستور فرمود: دسته دسته نزد او بروند و منصب جديد او را مژده دهند و به عنوان امارت و فرمانروائى مؤمنين بر او سلام گويند، پس مردمان اين كار را كردند، سپس به همسران خود و زنان ديگر مسلمانان كه همراه او بودند دستور فرمود پيش او بروند و به امارت مؤمنين بر او سلام كنند آنها نيز انجام دادند.
المجلسي، محمد باقر (متوفاى 1111هـ)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج 21، ص 388، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403هـ - 1983م.
اما  در خصوص «سَبَقَتْ‏ بَيْعَتِي‏» که در نهج البلاغه آمده است، اگر به قبل و بعد این جمله دقت کنید متوجه می شوید که اتفاقا حضرت دارد در این خطبه باطل بودن و غیر مشروع بودن خلافت خلفا را دارد بیان می کند و حضرت خبر دادن پیامبر صلی الله علیه و آله از وقایع بعد خود را نقل می کند که پیامبر (ص) حضرت را امر به مدارا کرده و با ایشان پیمان صبر بسته است لذا حضرت اشاره می کند من طبق دستور پیامبر مجبور به صبر و مدارا شدم
رَضِينَا عَنِ اللَّهِ قَضَاءَهُ وَ سَلَّمْنَا لِلَّهِ أَمْرَهُ أَ تَرَانِي أَكْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ اللَّهِ لَأَنَا أَوَّلُ مَنْ صَدَّقَهُ فَلَا أَكُونُ أَوَّلَ مَنْ كَذَبَ عَلَيْهِ فَنَظَرْتُ فِي أَمْرِي فَإِذَا طَاعَتِي قَدْ سَبَقَتْ‏ بَيْعَتِي‏ وَ إِذَا الْمِيثَاقُ فِي عُنُقِي لِغَيْرِي‏
در شرح این جمله نیز آمده است که
يذكر فيه حاله بعد وفات رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و أنّه قد عهده النّبيّ بعدم المنازعة في الأمر و أوصى له بطلبه بالرفق و المداراة فان حصل له و إلّا فليمسك عنه و ليحقن دمه كما قال: (فنظرت في أمرى) اى أمر الخلافة التي هى حقّ لى (فاذا طاعتى قد سبقت‏ بيعتى‏) أى وجوب طاعتى لرسول اللّه فيما أمرني به من ترك القتال عند عدم الأعوان قد سبق على بيعتى للقوم فلا سبيل لي إلى الامتناع (و إذا الميثاق في عنقى لغيرى) اى ميثاق الرّسول و عهده إلىّ بترك الشّقاق و المنازعة فلم يحلّ لي أن أتعدّى أمره، أو أخالف نهيه.
و ينبغي التنبيه على أمرين‏

منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج‏4 ؛ ص145
در حقیقت اشاره به همان  جمله معروف دارد: إنّ ممّا عهد إليّ النبي صلى اللّه عليه وآله أنّ الأمّة ستغدر بي بعده. پيامبر فرمود بعد از من امت بر تو غدر مي کنند
المستدرك ، ج 3 ، ص140
لذا هیچ بیعتی آنهم با اختیار در کار نبوده اگر بیعتی نیز بوده باشد با اجبار و اکراه بوده وبیعت این چنینی اصلا بیعت نیست که در برخی از منابع آمده است وأنت في كل ذلك تقاد كما يقاد البعير المخشوش حتى تبايع وأنت كاره. دستگاه خلافت تو را مهار کرد و بسان شتر سرکش براي بيعت سوق دادند.
 العقد الفريد، ج 4، ص 312، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الثالثة، 1420هـ - 1999م
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
3 | محمد | , ایران | ١٩:٢٣ - ٢٣ مهر ١٣٩٤ |
سلام
می خواستم بدونم این روایت رو که جسمانیت خدا رو اثبات می کنه چگونه پاسخ می دهیم؟؟؟

ﺯﯾﺪ ﺍﻟﻨﺮﺳﯽ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻓﻪ ﺳﻮﺍﺭ
ﺑﺮ ﺷﺘﺮ ﺣﻀﻮﺭ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻏﺮﻭﺏ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ
ﻏﺮﻭﺏ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮﻣﯿﮕﺮﺩﺩ
ﺭﻭﻯ ﺯﻳﺪ ﺍﻟﻨﺮﺳﻲ ﻓﻲ ﻛﺘﺎﺑﻪ ﻋﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎﻥ ﻗﺎﻝ ‏« ﺳﻤﻌﺖ ﺃﺑﺎ
ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻉ ﻳﻘﻮﻝ ﺇﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﻨﺰﻝ ﻓﻲ ﻳﻮﻡ ﻋﺮﻓﻪ ﻓﻲ ﺃﻭﻝ ﺍﻟﺰﻭﺍﻝ ﺇﻟﻰ
ﺍﻷﺭﺽ ﻋﻠﻰ ﺟﻤﻞ ﺃﻓﺮﻕ ﻳﺼﺎﻝ ﺑﻔﺨﺬﻳﻪ ﺃﻫﻞ ﻋﺮﻓﺎﺕ ﻳﻤﻴﻨﺎً ﻭﺷﻤﺎﻻ ،
ﻓﻼ ﻳﺰﺍﻝ ﻛﺬﻟﻚ ﺣﺘﻰ ﺇﺫﺍ ﻛﺎﻥ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻤﻐﺮﺏ ﻭﻧﻔﺮ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭﻛﻞ ﺍﻟﻠﻪ
ﻣﻠﻜﻴﻦ ﺑﺤﻴﺎﻝ ﺍﻟﻤﺎﺯﻣﻴﻦ ﻳﻨﺎﺩﻳﺎﻥ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻤﻀﻴﻖ ﺍﻟﺬﻱ ﺭﺃﻳﺖ : ﻳﺎﺭﺏ ﺳﻠّﻢ
ﺳﻠّﻢ ، ﻭﺍﻟﺮّﺏ ﻳﺼﻌﺪ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﺴﻤﺎﺀ ﻭﻳﻘﻮﻝ ﺟﻞ ﺟﻼﻟﻪ : ﺁﻣﻴﻦ ﺁﻣﻴﻦ ﺭﺏ
ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ ، ﻓﻠﺬﻟﻚ ﻻ ﺗﻜﺎﺩ ﺗﺮﻯ ﺻﺮﻳﻌﺎً ﻭﻻ ﻛﺒﻴﺮﺍً
ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻷﺻﻮﻝ ﺍﻟﺴﺘﺔ ﻋﺸﺮ ﺹ 54
ﺩﺍﺭ ﺍﻟﺸﺒﺴﺘﺮﻱ ﻗﻢ ﭼﺎﭖ ﺩﻭﻡ ﺳﺎﻝ 1405 

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
اولا: از نظر مباني شيعه روايتي که با قرآن و سنت رسول مخالف باشد، مورد اعتناء واعتماد نيست همچنانکه محقق بحار الانوار بعد از نقل اين روايت به اين مسئله اشاره کرده است و محقق اصول السته نيز اين مطلب را در ذيل و حاشيه اين روايت متذکر شده است
وهذا الحديث وأضرابه ساقط لا يعتني به ولا يؤبه براويه أيا كان, وقد أمرنا في عدة روايات وفيها الصحاح بعرض كل حديث على كتاب الله وسنة رسوله (صلى الله عليه وآله) فمنها قول رسول الله (صلى الله عليه وآله)ان على كل حق حقيقة, وعلى كل صواب نوراً, فما وافق كتاب الله فخذوه, وما خالف كتاب الله فدعوه). وقد روى عين هذا الأثر عن علي(عليه السلام) وقول الباقر(عليه السلام) وابنه الصادق(عليه السلام) لبعض أصحابهما: (لا تصدق علينا إلا بما يوافق كتاب الله وسنة نبيّه), وقول الصادق(عليه السلام): (ما لم يوافق من الحديث القرآن فهو زخرف
اين روايت و مانند آن از درجه اعتبار ساقط هستند که به آن اعتناء نميشود ما به اين مسئله امر شديم که ولو روايت صحيح باشد بايد بر قرآن و سنت عرض شود .. چيزي که موافق قرآن و رسول باشد بگيريد و چيزي که مخالف آن باشد ترک کنيد و اين مطلب از حضرت علي، امام باقر و صادق عليهما السلام نقل شده است که چيزي را تصدق نکنيد مگر اينکه موافق قران و سنت نبي باشد و امام صادق عليه اسلام نيز فرمود اگر روايتي موافق قران نباشد، آن زخرف است
الأصول الستة عشر (ط - دار الحديث) ؛   ؛ ص204 و بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏96 ؛ ص262
با اين بيان روايت مورد نظر که جسمانيت را براي خدا ثابت مي کند، با اياتي چون «لاَّ تُدرِكُهُ الأَبصَارُ وَهُوَ يُدرِكُ الأَبصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الخَبِيرُ » و « لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ »و غيره مخالف است لذا روايت قابل اعتناء و استدلال نيست
و با روايات ديگر که نزول را از خدا نفي مي کند نيز مخالف و تعارض دارد
 در روايات آمده است:
يعقوب بن جعفر الجعفري‏ عن أبي إبراهيم ع قال: ذكر عنده قوم يزعمون أن الله تبارك و تعالى ينزل إلى السماء الدنيا فقال إن الله لا ينزل‏ و لا يحتاج‏ إلى أن ينزل‏ إنما منظره‏ «1» في القرب و البعد سواء لم يبعد منه قريب و لم يقرب منه بعيد-
جعفرى گويد، در خدمت حضرت موسى بن جعفر (ع) گفته شد: مردمى عقيده دارند: خداى تبارك و تعالى به آسمان پائين فرود آيد حضرت‏ فرمود: خدا فرود نيايد و نيازى به فرود آمدن ندارد: ديدگاه او نسبت به نزديك و دور برابر است (همچنان كه آسمان بالا را ميبيند آسمان پائين را هم ميبيند) هيچ نزديكى از او دور نشده و هيچ دورى باو نزديك نگشته، او بچيزى نياز ندارد بلكه نياز همه باوست، او عطاكننده است،
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص125
همچنين نقل شده است
لا يشبهه شي‏ء و لا تدركه‏ الأوهام‏ كيف تدركه الأوهام‏
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص82
ثانيا: روايت مذکور در بحار امده و با عبارت« ينظر» مي باشد نه «ينزل» و در آن  «الي الارض » نيز ندارد «إن الله عز و جل ينظر إلى أهل عرفة من‏ أول‏ الزوال‏ حتى إذا كان عند المغرب...
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏96 ؛ ص262
ثالثا: اشکالي ديگري که در اينجا وجود دارد در خصوص خود کتاب « اصوال السته» است که منسوب به زيد نرسي مي باشد حال آيا اين همان نسخه اصلي است و يا نه؟ علامه خويي بعد از اينکه روايت را فاقد اعتبار و استدلال مي داند، معتقد است اين کتاب نسخه اصلي نبوده و آن چيزي که علامه مجلسي در خصوص قديمي بودن اين کتاب گفته است با سند متصل صحيح نقل نکرده است لذا واسطه يا مجهول يا جاعل است.
...والصحيح أن الرواية غير صالحة للاستدلال بها على هذا المدّعى.... والمجلسي قدّس سره إنما رواها عن نسخة عتيقة وجدها بخط الشيخ منصور بن الحسن الآبي، ولم يصله الكتاب بإسناد متصل صحيح، ولم ينقل طريقه إلينا على تقدير أن الكتاب وصله بإسناد معتبر، فلا ندري أن الواسطة أي شخص، ولعله وضَّاع أو مجهول
كتاب الطهارة ج 2 ص128
امام خميني نيز همين نظر را دارد که نسخه رسيده به علامه مجلسي قابل اعتماد نيست چون سند قابل توجهي که بشود به آن اعتماد کرد، وجود ندارد
وبما ذكرنا في حال أصل النرسي يظهر الكلام في أصل زيد الزراد فإنهما مشتركان غالبا فيما ذكر ، هذا كله مع عدم وصول النسخة التي عند المحدث المجلسي إليه بسند يمكن الاتكال عليه
كتاب الطهارة ج 3  ص 269
بنابراين روايت مورد نظر از نظر شيعه قابل پذيرش نيست
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
4 | فاتح | , آمریکا | ١٩:٣٩ - ٠٩ آذر ١٣٩٤ |
با سلام لطقادر باره ایه الیم اکملت لکم دینکم توضیح دهید در چه زمانی نازال ومنابع ان را بنویسد مخصوصا منابع اهل سنت

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اين خصوص به اين آدرس رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
5 | محسن کاوندی | , ایران | ٠٨:٤٤ - ١٣ مهر ١٣٩٥ |
سلام. از پاسخ شما در این لینک سپاسگزارم. اینجا دو مسئله هست که خواهشمندم جواب بفرمایید:
1.آیا هیچیک از روایاتی که در بالا ذکر نمودید، «صحیح السند» هستند؟ یعنی با سلسله ای از راویان که نزد رجالیون اهل سنت ثقه یا حسن باشند، روایت از یکی از اصحاب ذکر شده است؟
2.آیا با توجه به اینکه اهل سنت روایات مشابه دیگری هم دارند که البته در لینک دیگری آنها را نقد کرده اید، و بر سر این مسئله به اطمینان نمی رسند، اینکه ایه اکمال در روز غدیر نازل شده است، مورد مناقشه و عدم پذیرش آنها باقی نمی ماند؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
روایاتی که نقل شده از جمله روایات درباره آیه ابلاغ در حد تواتر می باشد که بیش از 9 تن از صحابه نقل کرده اند و در تفسیر این ابی حاتم نیز نقل شده است که ابن تیمیه اعتراف دارد منقولات این تفسیر صحیح است
در خصوص سوال بعدی به این آدرسها رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها