2017 October 21 - شنبه 29 مهر 1396
آيا روايت : « نحن قريش ، وشيعتنا العرب ، و عدونا العجم » از قول امام حسين عليه السلام صحت دارد ؟
کد مطلب: ٤٩٢٣ تاریخ انتشار: ٠٦ آبان ١٣٩٣ تعداد بازدید: 10985
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
آيا روايت : « نحن قريش ، وشيعتنا العرب ، و عدونا العجم » از قول امام حسين عليه السلام صحت دارد ؟

سؤال كننده : بزرگمهر

پاسخ :

روايت مذكور در كتاب معاني الاخبار شيخ صدوق ص 404 از قول امام صادق عليه السلام آمده :

عن الحسن بن يوسف عن عثمان بن جبلة عن ضريس بن عبد الملك قال سمعت ابا عبد الله عليه السلام يقول : نحن قريش ، وشيعتنا العرب ، و عدونا العجم .

و علامه مجلسي در بحار ج 64 ص 176 اين روايت را نقل و در ذيل آن فرموده :

شيعتنا العرب اي العرب الممدوح من كان من شيعتنا و ان كان عجما و العجم المذموم من كان عدونا ، وان كان عربا .

عرب خوب اگر هست ، از شيعيان ما است گر چه عجم باشد و عجم بد هر كه هست ، از دشمنان ما است گر چه عرب باشد.

ولي آن چه كه قابل توجه است اين است كه توجيه و تفسير روايت بعد از بررسي سند آن است و اين روايت از نظر سند اشكال دار زيرا در سند او عثمان بن جبلة قرار گرفته كه مجهول است و همچنين سلمة بن الخطاب در سند او هست كه نجاشي متخصص فن رجال، مي گويد: او در حديث ضعيف است .

از اين روي اين روايت هيچ اعتباري ندارد و نمي شود آن را به امام نسبت داد .

لازم به ذكر است كه در زمان ائمه عليهم السلام عده اي از سوي حكومت اموي و عباسي ماموريت داشتند كه احاديثي را در مذمت افراد و يا قبايل و شهرها از قول آنان بسازند و در ميان مردم منتشر كنند تا موقعيت آن بزرگوران را در جامعه مخدوش كنند . بعيد نيست كه اين روايت نيز از همان ها باشد .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
1 | حقيقت مظلوم | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٢ شهریور ١٣٨٦ |
سلام عليكم
من از آقاي قزويني تشكر مي كنم و خوشا به حال ايشان كه عنايتي خاص از طرف ائمه اطهار به ايشان شده كه در جهت تبليغ اسلام تمام تلاش خود را مي كند.
در جواب اين سوال كه فرموديد( اين روايت از نظر سند اشکال دار ، از اين رو ، اين روايت هيچ اعتباري ندارد و نمي شود آن را به امام نسبت داد ) بايد بگويم هيچ اشكالي در روايت مذكور نمي بينم. چه را كه آقا رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند كه هر كس مسلمان باشد عرب است و هركه دشمن اسلام و مشرك باشد عجم است البته منظور اين روايت اين است كه هر كس وارد برزخ مي شود اگر مسلمان و پيرو اهل بيت پيامبر باشد زبان او در برزخ عربي است و هركه مشرك از دنيا برود به غير از زبان عربي صحبت مي كند.
و اين جمله از علامه بزرگوار مجلسي كه فرموده : از شيعيان ما است گر چه عجم باشد و عجم بد هر كه هست ، از دشمنان ما است گر چه عرب باشد هيچ اشكالي در آن نيست. و كاملا واضح است.
با تشكر
اگر اشكالي در اين نظر هست به بنده برسانيد.
يا علي مدد

پاسخ:
دوست عزيز ، وقتي روايتي سند درستي نداشته باشد‌ ، هيچ اعتباري ندارد . ما در قدم اول بايد سند روايت را بررسي كنيم و بعد برويم سراغ دلالت و توجيهاتي كه شما كرده‌ايد . تا وقتي سند تمام نشود ، در بارۀ دلالت صحبت كردن كاري است غير علمي .
موفق باشيد .
2 | عبدالله ان شاءالله | , امارات متحده عربی | ١٢:٠٠ - ١٩ آبان ١٣٨٦ |
سلام. هيچ شكي نيست كه اين روايت جعليه! به اين دليل كه دو حالت بيشتر وجود نداره اگر بگيم امام حسين همانطور كه شيعه اعتقاد داره خليفه خدا روي زمين هستند كه خوب قطعاَ هرگز همچين سخني رو بيان نمي كنند. اگر هم بخوايم خلاف اين رو در نظر بگيريم بايد بگيم نعوذاَبالله ايشون با توجه به ماجراي زندگي شون دنبال قدرت و سلطنت بودن! كه هرگز كم فكر ترين انساني كه دنبال سرنگوني حكومت باشه هم نمياد با يه همچين حرفي يك خيل گسترده از مردم كه اتفاقا اكثرا از مريداش هستند رو با خودش دشمن كنه و در عوض سنگ كساني رو به سينه بزنه كه اكثراَ با او دشمن هستند!!
3 | فقط بنده خدا | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٧ ارديبهشت ١٣٨٧ |
سلام بر مومنين
خداوند متعال رابه خاطر همين يك نعمتش كه دشمنان اسلام را از جاهلترين افراد قرارداده هر چه شكر كنيم كم است.براي اثبات جعلي بودن اين حديث نيازي به دانستن علم حديث نيست زيرا همه ميدانند كه خانم شهربانو همسر امام حسين (ع) ومادر امام زين العابدين (ع) ايراني بود.
پس چطور مي شود مادر امام معصوم شيعيان دشمن شيعيان باشد؟آيا از آنچنان مادري اينچنين فرزندي ببار مي آيد؟
لازم به ذكر است كه مادر برخي ديگر از امامان(ع) نيز عجم بودند منجمله بانو نرگس مادر حضرت امام زمان (ع)كه رومي بود......
حتي اگر اين حديث از نظر سند هم صحيح بود باز قابل قبول نبود زيرا در اين حديث معيار ارزشيابي افراد قوم ونژاد مي باشد واين موضوع با قرآن مطابقت ندارد و ما مجاز به پذيرش حديثي كه با قرآن مطابقت ندارد نيستيم .
4 | ابومحمد | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢١ آذر ١٣٨٧ |
دوستان من قبل از اينك در خصوص صحت يا عدم صحت آن بحث شود بايد خدمتتان بگويم كه كتب مهم حديث ما وحتي اهل سنت آن چنان مملواز كذب نسبت به ساحت مقدس رسول الله و امامان شده كه باي از دست راويان آنها بخدا پناه برد
5 | علي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٢ آذر ١٣٨٧ |
جناب ابومحمد
حرف شما پسنديده است
ولي واي بر افرادي که نسنجيده و نديده حديث و يا روايتي را قبول مي کنند.
علماي شيعه همواره بر اين عقيده بوده و هستند که هيچ حديث و روايتي را بدون بررسي سندي و محتوي حتي در کتب منبعي همچون اصول کافي و ... قبول نمي کنند
ولي متاسفانه علماي سني اينچنين نيستند ، مي توانيد از برخورد يکطرفه اشان نسبت به صحاح سته اصل داستان را برداشت کنيد
اين اقايان حتي اجازه تحقيق در مورد صحيح بخاري را نمي دهند و آن را کفر مي دانند
بد نيست به مقاله عدم تحمل انتقاد در برادران اهل سنت موجود در بخش فتنه وهابيتي نظري بياندازيد تا برخورد اين عالمان را نسبت به جناب راهداري که بيان مشابه عقيده شما داشت (برداشتن روايات توهين آميز به رسول الله و ... در صحيح بخاري ) بهتر ببينيد
البته اين آقايان اين کار (دست بردن در کتب منبع) خود را خيلي وقت است که شروع کرده اند وليکن تنها رواياتي و احاديثي که در مدح مولا علي آمده و يا رواياتي که به ضررشان باشد
در اين زمينه هم مي توانيد يک جستجو کوچک در اينترنت نسبت به بحث تحريف در کتب اهل سنت بکنيد تا نتايج جالب آن را ببينيد
6 | عليرضا | , ایران | ٠٣:٥٧ - ٢١ شهریور ١٣٨٩ |
با تشکر از زحمات شما گرچه سند روايت مهم است، لکن زماني مي‌توانيم تصريح به بطلان روايتي کنيم که مضمون آن مخالف با مسلمات باشد، در حالي که مضومن اين روايت واضح است. عجم در لغت به معناي کسي است که نمي‌تواند مطلوب خويش را بيان دارد، کسي است که از درک و بيان حقيقت محروم مي‌باشد. فلذا به حيوانات عجماء گويند و ظاهرا مراد روايت دو چيز است: اول: پيرو ما اهل بيت هميشه ناطق به حق بوده و به معناي اصلي کلمه عرب فصيح به تمامه در حق بوده و کلامش شيرين است. ثانيا: دشمن ما همان کسي است که صم بکم عمي است يعني مانند حيوانات از درک و بيان حقايق عاجز است و ...
7 | منتظر | , ایران | ٢١:٥٤ - ٢١ دي ١٣٨٩ |
با سلام
كافي است كمي بينديشيم و نيز قبل از آنكه خود را در جايگاه رد حديث بدانيم كمي هم مطالعه كنيم. از دوستان خوب پرسشي دارم و آن اين كه آيا به خود اجازه مي دهيم در مورد مبحثي كه مربوط به علوم ديگر مثلا داروسازي است و ما تخخصصي در آن نداريم به همين راحتي اظهار نظر كنيم؟ خواهش مي كنم به خاطر خدا فقط نظر شخصي ندهيم اگر متوجه منظور حديثي نشديم و يا برايمان ناخوشايند آمد آن را رد نكنيم. اين كار را به كاردانش بسپاريم. البته عجيب است كه ما شيعيان به كتاب هاي روايي خودمان مانند كتاب گرانسنگ بحار شك داريم. اما لازم است به دوستان خوبم عرض كنم كه عرب با عين مضموم به كسي مي گويند كه فصيح صحبت مي كند و عجم با ضم عين به كسي مي گويند كه فصيح و واضح صحبت نمي كند حتي اگر عرب(اهل عرب) باشد( لطفا به كتاب لغت مراجعه نماييد). در ضمن به دوستان خوبم يادآور مي شوم كه ما هم وقتي مي گوييم خارجي هم به آفريقايي هم به افغاني ها و هم به فرانسوي ها و ... مي گوييم خارجي. پس اين به معناي اين نيست كه اگر عرب زبان گفت عجم منظورش از عجم ايراني ها بوده اند.به هر حال پناه مي برم به خدا از اينكه كلام معصومي را به خاطر خواسته ي دلم رد كنم.
8 | منتظر | , ایران | ٢١:٥٨ - ٢١ دي ١٣٨٩ |
با سلام
اين حديث از امام صادق عليه السلام روايت شده نه حضرت حسين عليه السلام. زيرا دوستانم بهتر مي دانند كه در روايات اگر اباعبدالله بيايد منظور امام صادق است نه حضرت حسين. و اين جاست كه مي گويند...
9 | محمد | , امارات متحده عربی | ٠٩:١٣ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩١ |
اينهايي که توجيه ميکنند عجم به معناي کند زبان و انسان مورد دار و اين حرفها هست لطف کنند بيايند اين صحبت حضرت علي ع که فرموده فرقي بين عربي و عجمي نيست رو توضيح بدهند!
اين حديث يا جعلي هست يا اينکه ... بگذريم!
10 | محمد | , امارات متحده عربی | ٠٩:٤٨ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩١ |
سلام. من يه جستجوي کوتاهي کردم احاديثي هست که شايد به تکميل مقاله شما کمک کند. احاديثي که در ذيل مي آورم اين احتمال رو تقويت ميکنه که کلمه عجم در روايت قوق تحريف شده و ظاهرا از شيطنت هاي دشمنان بوده است: روى الشيخ الصدوق أعلا الله مقامه في «فضائل الشيعة»(1) عن أبي ذر(رضي الله عنه)قال: رأيت رسول الله(صلى الله عليه وآله) قد ضرب كتف علي بن أبي طالب(عليه السلام) بيده وقال: «يا علي مَن أَحَبّنا فهو العربي ومَن أبغَضَنا فهو العلج، فشيعتنا أهل البيوتات والمعادن والشرف ومَن كان مولده صحيحاً، وما على ملة ابراهيم(عليه السلام) الا نحن وشيعتنا وسائر الناس منها براء، اِن الله وملائكته يهدمون سيّئات شيعتنا كما يهدم القدوم البنيان. -- روى ثقة الاسلام الكليني في «روضة الكافي» بالاسناد عن أبي عبد الله(عليه السلام)قال: «نحن بنو هاشم وشيعتنا العرب وسائر الناس الاعراب» -- وروى الكليني(رحمه الله) في «روضة الكافي» بالاسناد عن أبي عبد الله(عليه السلام) قال: «نحن قريش وشيعتنا العرب وسائر الناس علوج الروم» -- وروى ثقة الاسلام الكليني(رحمه الله) باسناده عن بعض موالي ابي الحسن(عليه السلام)قال: كان عند ابي الحسن موسى(عليه السلام) رجلٌ من قريش فجعل يذكر قريشاً والعرب، فقال له أبو الحسن(عليه السلام) عند ذلك: دع هذا، الناس ثلاثة: عربي ومولى وعلج، فنحن العرب وشيعتنا الموالي، ومَن لم يكن على مثال ما نحن عليه فهو علج. فقال القرشي: تقول هذا يا أبا الحسن؟! فاين أفخاذ قريش والعرب؟ فقال أبو الحسن(عليه السلام): هو ما قلتُ لك.
11 | mohamad7 | , ایران | ٢٠:١٤ - ٠٢ آذر ١٣٩٢ |
2 سوال داشتم ضريس بن عبدالملک ثقه است يا ضعيفه؟
سوال دوم : در يکي از سايت ها نوشته بود اين روايت در زمان عثمانيان ساخته شده براي فريب مردم ايران در زمان صفويه تا چه حد صحت داره اين قول؟

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

ضريس بن عبدالملک ثقه هست

اما نکته اي که بايد در متن اين روايت دقت کرد اين است که عجم معني لغوي خاصي دارد و به معني غير عربي نيست. معني لغوي عرب به معني با فهم وشعور و فصاحت هست و عجم به معني خنگ و گنگ است .پس معني حديث اين مي شود يعني شيعه ما عرب است يعني آن کسي که فهم داشته باشد ! حال فرق نمي کند عرب باشد يا ايراني در حقيقت آن عربي که دشمن اهل بيت ع باشد ولي فهم نداشته باشد دشمن اهل بيت است

لازم به ياد آوري است که در زمان ائمه عليهم السلام برخي از سوي حکومت اموي و عباسي ماموريت داشتند که احاديثي را در مذمت افراد و يا قبايل و شهرها از قول آنان بسازند و در ميان مردم منتشر کنند تا موقعيت امامان را در جامعه مخدوش کنند . بعيد نيست که اين حديث نيز از همان ها باشد . اما اينکه عثماني ساخته باشند ما چيزي پيدا نکرديم

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
12 | ع.ا | , ایران | ٠٩:٣٢ - ١١ دي ١٣٩٢ |
اين شبهه به طور مفصل در سايت هاي پاسخ به شبهات جواب داده شده اند. ضمن اينكه هر حديث ضعيفي غير معتبر نيست. مضمون اين روايت را روايات ديگري نيز تاييد مي كنند. اينكه به شيعيان عرب گفته شده و به دشمنان عجم( معناي لغوي شايد مد نظر بوده).و گفته شده كه شيعتنا العرب. نفرموده اند كه العرب شيعتنا. يعني شيعتنا مبتدا بوده و منظور اين است كه تمام شيعيان را عرب ناميده اند.
عن محمد بن مسلم قال: سمعت أباجعفر عليه السلام يقول: «من ولد في الاسلام فهو عربي..

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

در قسمت نظرات در ذيل همين مقاله گفته شد که عجم معني لغوي خاصي دارد و به معني غير عربي نيست. معني لغوي عرب به معني با فهم وشعور و فصاحت هست و عجم به معني خنگ و گنگ است

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
13 | ابواسحاق | , ایران | ١٨:١٧ - ٢٦ بهمن ١٣٩٢ |
بنام خدا
با سلام و خسته نباشيد
عثمان بن جبلة : مجهول
محمد الجواهري، المفيد من معجم الرجال الحديث، ص 368 ، الناشر : المحلاتي
--------------
اما فکر کنم شما اشتباهي به جاي سلمة بن الخطاب نوشتيد: سلمه بن الخطات
اما شرح حال راوي مورد نظر
-------------
498 سلمة بن الخطاب ابو الفضل البراوستاني الازد ورقاني - قريه من سواد الري - کان ضعيفا في حديثه له عده کتب
رجال النجاشي ، ص187 ، الناشر: موسسه النشر الاسلامي التابعه لجماعه المدرسين ب (قم المشرفه) ، تحقيق: الحجه السيد موسي الشبيري الزنجاني
------------
سلمه بن الخطاب، البراوستاني . ضعيف.
رجال لابن الغضائري ص 66 ، الناشر: دار الحديث
-----------
همچنين در کتاب « خلاصه الاقوال علامه حلي ص 354 » و کتاب «نقد الرجال التفرشي ج 2، ص 349 » ضعيف شمرده شده است.
----------
البته چونکه در علم رجال سررشته ندارم شايد هم اشتباه کرده باشم، که با بزرگواري خودتون عذرخواهم.
با تشکر

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

همچنانکه شما اشاره کرديد سلمه بن الخطاب همان شخصي است که تضعيف دارد ولي بخاطر اشتباه تايپي خطات نوشته شده است تشکر از تذکر شما

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
14 | علي مع الحق | , آمریکا | ١٧:٥٩ - ٠٤ مهر ١٣٩٣ |
http://islam-kofr.blogfa.com/post/5
15 | شمس الدين جليليان | , ایران | ١٨:٢٩ - ٢٦ آبان ١٣٩٣ |
اولا همانگونه که کارشناسان محترم سايت بيان فرموده اند سند اين روايت ضعيف است ثانيا بر فرض صحت سند ما بايد ببينيم که متن روايت با قرآن و سيره ي نبي اکرم و ائمه ي اطهار منافات دارد يا خير . نه آيات نه روايات و نه تعاليم ائمه ي اطهار با تفکرات مبتني بر تبعيض نژادي موافق نيست . ان اکرمکم عندالله اتقيکم قرآن نگفته عربکم ، عجمکم ، ابيضکم ، اسودکم فقط اتقيکم . ساحت قدس اباعبدالله مبرا از اين تفکرات نژادپرستانه است در حال حاضر هم محبان اهل بيت از عجم هستند و دشمنان اهل بيت در عمق شبه جزيره ي عربستان خصوصا مجاورين حرمين شريفين هستند
16 | صالح خرم نژاد | , ایران | ١٩:٥٥ - ٢٦ آذر ١٣٩٣ |
در دروغ بودن اين حديث همين بس که يکي از ياران با وفاي حضرت سيد الشهدا که عجم بود ، وهب نصراني است ...
که جان خويش را در راه حضت سيد الشهدا فدا کرد ...
17 | رضا كاوياني | , ایران | ١٧:٣٢ - ٢٧ آذر ١٣٩٣ |
ي وقتي ي دروغ کلي لازم است بررسي شود تا دروغ بودن آن معلوم شود ولي بعضي از دروغها تابلو هستند.اين دروغ دو تا ويژگي بارز دارد.
يکي دمش خيلي دراز است و ديگر اينکه شاخي دارد بزرگ.
دروغ گفتن هم آدابي دارد.
18 | حق علی | , ایران | ٠٨:٤٤ - ٢٦ بهمن ١٣٩٤ |
سلام علیکم
یکی از وهابی میگفت اینکه در قران داریم شهدا زنده اند و روزی میخورند منظور اینست که در بهشتند و در بهشت روزی می خورند ایا این حرف درست است؟ لطفا جوابش را از کتب تفسبری و حدیثی اهل سنت بیان فرمایید.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
سيوطي گويد مراد از معني حيات شهدا اين است که ارواح انها در يک نوع کرامت و عنايت و برتري  قرار گرفته‌اند که ديگران از آن محرومند: قوله تعالى أحياء عند ربهم يرزقون وإن معنى حياة الشهيد ان لأرواحهم من خصوص الكرامة ما ليس لغيرهم
الديباج على مسلم ، اسم المؤلف:  عبدالرحمن بن أبي بكر أبو الفضل السيوطي الوفاة: 911 ، دار النشر : دار ابن عفان - الخبر-السعودية - 1416 - 1996 ، تحقيق : أبو إسحاق الحويني الأثري  ج 4   ص 484
 وي همچنين گويد: بل أحياء عند ربهم يرزقون ( فهذه الحالة وهي الحياة في البرزخ بعد الموت حاصلة لآحاد الأمة من الشهداء وحالهم أعلى وأفضل ممن لم تكن له هذه الرتبة لا سيما في البرزخ ، ولا تكون رتبة أحد من الأمة أعلى من رتبة النبي صلى الله عليه وسلّم بل إنما حصل لهم هذه الرتبة بتزكيته وتبعيته ،
الحاوي للفتاوي  ج 2   ص 484
برخي گويند شهدا حيات برزخي دارند اما حقيقت اين حيات براي ما روش نيست
خضر شقيري گويد: فالشهداء أحياء عند ربهم حياة برزخية ، لا نعلم نحن حقيقتها ،
السنن والمبتدعات المتعلقة بالأذكار والصلوات ،  محمد عبد السلام خضر الشقيري، دار النشر : دار الفكرلطبعة : تحقيق : المصحح: محمد خليل هراس  ج 1   ص 82
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها