2024 April 19 - جمعه 31 فروردين 1403
نگاهی به عید نوروز در دین مبین اسلام
کد مطلب: ٣٤٨٢ تاریخ انتشار: ٢٨ اسفند ١٣٨٩ تعداد بازدید: 11968
اخبار » عمومي
نگاهی به عید نوروز در دین مبین اسلام

در ابتدا حلول سال 1402 هجری شمسی را به همه پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در پهنه گیتی و بویژه مردم سرافراز ایران اسلامی و نیز مخاطبان ارجمند خود تبریک می گوییم و سالی سرشار از موفقیت و بهروزی را در سایه پر مهر و عطوفت حضرت ولی عصر عجج برای آنان مسالت می نماییم.

"یدالله حاجی زاده" طی مقاله ای که در سایت پژوهشکده باقرالعلوم منتشر شد، نگاهی گذرا به عید نوروز در دین مبین اسلام انداخته است. متن کامل این مقاله به شرح ذیل است:

نوروز ایرانیان که در آغاز فصل بهار جشن گرفته می شود، پیام آور نو شدگی سال و آمدن گرما و مرگ زمستان و رویش دوبارهء طبیعت، و زمان خروج انسان از عالم خمودگی و پیوستن به طبیعت و شروع به حیات اجتماعی دوباره در جامعه است.[1]

نوروز، سمبل تحول و تغییر و دگرگونی است. علاوه بر اینکه طبیعت بی جان جانی تازه می گیرد، ایرانیان نیز با خانه تکانی و پوشیدن لباس نو و ... سعی می کنند به استقبال این تحول بروند. بدون شک این تحول به سمت نیکویی و بهتر شدن است .

این همه نیکویی و نیک پسندی آنگاه به بالاترین ارزش رسید که فرهنگ غنی ایران با معارف سعادت آفرین اسلام عجین شد و چشم های حقیقت بین را از تماشای مظاهر تحول طبیعت به انقلاب باطن رهنمون ساخت.

پیشینه نوروز: عید نوروز از زمان های قدیم یکی از دو عید بزرگ ایرانیان بوده است، عید دیگر شانزدهم مهرماه به نام «مهرگان» بوده است.[2] امروزه عید مهرگان از اهمیت چندانی برخوردار نیست. نوروز در روزگار «جمشید» چهارمین پادشاه دوره پیشدادی پدید آمد و در پادشاهی او به صورت آئین درآمد.[3] مسعودی در «التنیه و الاشراف آورده است: «هرمز در روز نخست ماه فروردین به مظالم (دادگری) نشست. پس آن روز را «نوروز» نام کرد و سنت گشت».[4]

فردوسی در داستان پدید آمدن نوروز نقل می کندکه؛ وقتی جمشید از کارهای کشوری بیاسود بر تخت کیانی نشست و همه بزرگان لشکری و کشوری بر گرد تخت او فراهم آمدند ... جمشید آن روز را که نخستین روز از فروردین و آغاز سال بود، نوروز نامید و جشن گرفت».

به جمشید گوهر افشاندند مر آن روز را روز نو خواندند
چنین روز فرخ از آن روزگار بمانده از آن خسروان یادگار[5]

اسلام و نوروز: از نظر اسلام نوروز و بزرگداشت آن نه تنها مذمت نشده است که بهانه ای فرخنده برای هر انسان خردمند است تا بتواند شتابی افزون تر در پیمودن راه دراز معنویت پیدا نماید. نه فقط نوروز که هر زمان و مکان دیگری نیز که آدمی را به بلای غفلت دچار سازد و او را مشغول لهو لعب نماید، ناپسند است. این ماییم که می توانیم این مناسبتها را به "عید واقعی " تبدیل کنیم یا نه.

توصیه ها و سفارشهایی که امامان معصوم (ع) در پاسخ به سوالاتی که پیرامون عید نوروز کرده اند همگی در همین راستا بوده و نباید از آن غافل ماند. دوری از اسراف و تجمل گرایی، اجتناب از تفاخر و بزرگنمایی، صله ارحام و بازدید از آشنایان، رفع کدورتها و قهرها، احسان به والدین و سالمندان، محاسبه عملکرد مادی و معنوی در سال گذشته، برنامه ریزی و تصمیمگیری جدی برای سال آینده، محبت به کودکان و سفرهای کوتاه و بلند از جمله سنتهای حسنه نوروز است که می تواند آن را برای ما به "عید" واقعی تبدیل کند، همان چیزی که در دعای کوتاه و درس آموز هنگام تحویل سال از آن به عنوان "احسن الحال" یاد شده است.

اما در این میان توجهی دوباره به محرومان ونیازمندان ارزش بالاتری دارد. قرین بودن جشن نیکوکاری با عید نوروز برای ملت ما همیشگی است. نباید هیچگاه از امداد و کمک رسانی به دستهای لرزان و نیازمند غفلت کرد و خوشی و سرور شخصی و خانوادگی، دردها و حاجتهای پابرهنه ها را فراموش سازد.

در خصوص نوروز و نکو داشت آن در اسلام، روایات مختلف وجود دارد. هر چند بیشتر روایات دلالت بر این دارند که اسلام آن را به عنوان روزی مهم، مورد تأیید قرار داده است. در روایتی که مُعلّی بن خنیس از امام صادق(ع) روایت کرده، حضرت بزرگداشت این روز را به خاطر وقایعی می داند که در این روز اتفاق افتاده است.[6] ابن فهد حلی می نویسد: «روز نوروز روزی جلیل القدر است... به این روز عباداتی تعلق دارد که مطلوب شارع است».[7]

علامه مجلسی پس از نقل روایات فراوانی در خصوص نوروز و اهمیت این روز، در روایتی مخالف با روایات سابق می نویسد: امام موسی بن جعفر(ع) خطاب به منصور دوانیقی فرمودند: «من روایات رسول خدا(ص) را جستجو کرده ام اما برای این عید روایتی نیافتم. این روز سنت ایرانیان است که اسلام آن را محو کرده است و پناه بر خدا که ما بخواهیم آن را احیا کنیم».[8]

علامه مجلسی سپس می نویسد: «اخبار معلی بن خنیس از جهت سند قوی تر از این روایت هستند و بین اصحاب شهرت بیشتری دارند».[9]

آداب نوروز: در خصوص روز نوروز در روایات مختلف آداب گوناگونی ذکر شده است که به پاره ای از آن ها به صورت مختصر اشاره می شود:

1- نماز نافله، یک نماز چهار رکعتی پس از نماز ظهر و عصر روز نوروز[10] و دعا کردن در سجده این نماز که موجب بخشش گناهان می شود.[11]
2- غسل کردن و پوشیدن لباس تمیز و استعمال بوی خوش. در روایتی امام صادق(ع) می فرماید: «روز نوروز غسل کن و پاکیزه ترین لباس هایت را بپوش و خود را با بهترین عطرها خوشبو کن».[12]
3- ذکر گفتن خصوصا ذکر «یا ذی الجلال و الإکرام»[13]
4- روزه گرفتن.[14]
5- دعا کردن در لحظه سال.[15]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

[1]- بلوکباشی، علی؛ نوروز، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، 1380، ص 10.
[2]- یعقوبی، ابن واضح؛ تاریخ یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، تهران، علمی و فرهنگی، 1371، چاپ ششم، ج1، ص 117.
[3]- مسعودی، علی بن حسین؛ مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، علمی و فرهنگی، 1374، ج1، ص 218.
[4]- مسعودی، علی بن حسین؛ التنیه و الاشراف، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، علمی و فرهنگی، 1365، چاپ دوم، ص 196.
[5]- فردوسی، ابوالقاسم؛ شاهنامه فردوسی، تهران، بروخیم، 1314، ج1، ص 26-25.
[6]- عاملی، شیخ حر؛ وسائل الشیعه، قم، آل البیت (علیهم السّلام)، 1409، ج8، ص 173.
[7]- حلی، ابن فهد؛ مهذب البارع، قم، جامعه مدرسین، 1407، ج1، ص 191.
[8]- مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1404، ح56، ص 101.
[9]- همان، یکی از محققان می نویسد: «اسلام عید نوروز را نه به طور کلی رد نموده و نه به صورت کلی قبول کرده است بلکه اسلام یکسری از کارهای خوب نوروز که جنبه الهی داشت و سعادت بشر در آن بود قبول کرد و به آن جهت شرعی و اسلامی داد و جهات منفی و بدش را که بوی شرک و خرافات و انحراف می داد ممنوع نمود. محمدی نیا، اسدا...، اعیاد اسلامی و نوروز، قم، نصایح، 1376، چاپ اول، ص 41.
[10]- نحوه خواندن این نماز در مفاتیح الجنان در اعمال عید نوروز ذکر شده است.
[11]- عاملی، شیخ حر؛ پیشین، ج8، ص 173.
[12]- همان، ج3، ص 335.
[13]- قمی، شیخ عباس؛ مفاتیح الجنان، اعمال عید نوروز، ص 559.
[14]- همان، ص 558.
[15]- همان، ص 559، خصوصاً دعای «یا مقلب القلوب و الابصار...»



Share
1 | محمود | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٢ فروردين ١٣٨٩ |
سلام عليکم

مطالب ارزشمندي بود... و البته كاملاَ مستند...

بنده نيز در وبلاگ "دفاع از حريم تشيع" پيرامون همين موضوع مطالبي را درج كرده ام. در آدرس زير:

http://imam-ali-mola.blogfa.com/post-15.aspx

موفق و پيروز باشيد.
2 | حميدرضا فلاح تفتي | Iran - Yazd | ١٢:٠٠ - ٠٥ فروردين ١٣٨٩ |
بسمه تعالي
با عرض سلام و خسته نباشيد. بنده در وبلاگ خودم 5 مقاله حول موضوع "عيد نوروز از ديدگاه اسلام" ارائه داده ام. بد نيست سري بزنيد. يا علي.
3 | موسي | Iran - Mashhad | ٠٦:٢٥ - ٣٠ اسفند ١٣٩١ |
سلام
قطعا نوروز بدعت و ضلالتي است که وارد دين توحيدي اسلام شده و دامن پاک شيعيان را آلوده به آيين مجوس کرده.
بهتره موافقين نوروز و صاحب اين مقاله سري هم به نظرات در همين سايت با اين عنوان بزنند:
آيا نوروز بدعت است؟
4 | مجيد م علي | Iran - Tehran | ٢٤:٢٧ - ٠١ فروردين ١٣٩٢ |
الله اکبر

با سلام

جناب موسي با زبان خودت با خودت صجبت ميکنم ... استفاده از رايانه حرام است بدعت است .

لبيک يا علي
1 |موسی|Iran - Isfahan |٢٣:٣١ - ٠٥ فروردين ١٣٩٦ |
0
 
0
بنده موسی شیعه اثنی عشری هستم زبانم هم منطق و برهان و دلیل است لطف کنید شعار ندهید بلکه با زبان منطق و دلیل صحبت کنید.
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
مگر در پیام قبلی شما چیزی گفتیم که شما نارحت شدید و موضع گرفتید!!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
5 | مجيد م علي | Iran - Tehran | ٢٤:٢٧ - ٠١ فروردين ١٣٩٢ |
الله اکبر

با سلام

جناب موسي با زبان خودت با خودت صجبت ميکنم ... استفاده از رايانه حرام است بدعت است .

لبيک يا علي
6 | موسي | Iran - Mashhad | ١٤:٢٩ - ٢٢ مرداد ١٣٩٢ |
سلام جناب مجيد م علي
همينطوري ادله قرآني روائي و تاريخ عقلي مطرح شده در قسمت پاسخ هاي سايت را ميفهمي؟! ذيل " آيا نوروز بدعت است؟"
براي بدعت بودن نوروز در همانجا شخصي به نام عبدالامير-abdolamir و اشخاص ديگري ادله اي ذکر کرده اند و بر نهي از نوروز اقامه شده تو اگر تونستي در سخنان من نصي بر حرمت رايانه بياري بعد حرف بزن. اونم به زبون خودم.
البته اول بايد زبون منطق ارائه شده را مطالعه کني ياد بگيري بعد نظر بدي - اگر شيعه نبودي و احترامت بر من لازم نبود حتما طور ديگري برات اقامه ادله ميکردم. چشم و گوش بسته سخن نگيد لطفا اگر دليلي داريد بياوريد بنده در خدمتم و الا تنها با ادعا اينکه " با زبان خودت با خودت صجبت ميکنم ... استفاده از رايانه حرام است بدعت است ." حق از باطل متمايز نميشود و اين فقط يک ادعا بيش نيست که با ادعا ديگر نقض ميشود
با شعار دادن بچه شيعه عاقل و اولوا الالباب نميشود. جهت مزيد ادراک و کشف حقيقت عرض ميکن فقط کافيست آيات مطرح شده در اثبات شهور قمري و آيه مطرح در نفي شهور شمسي را مطالع کنيد بماند روايات و کج فهمي هاي انجام شده در آن
7 | موسي سلام | Iran - Mashhad | ٠٧:٣٨ - ٣١ مرداد ١٣٩٢ |
بخارى از قَبِيصَه، از ابن عُيَيْنَه، از سُلَيمان أحْول، از سعيد بن جُبَيْر، از ابن‏عبّاس روايت كرده است كه او گفت‏
: يَوْمُ الْخَمِيسِ وَ مَا يَوْمُ الْخَمِيسِ؟ ثُمّ بَكَى حَتّى خَضَبَ دَمْعُهُ الْحَصْبَاءَ. فَقَالَ: اشْتَدّ بِرَسُولِ اللهِ صلى الله عليه و آله وَجَعُهُ يَوْمَ الْخَمِيسِ فَقَالَ: ائْتُونِى بِكِتَابٍ أكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلّوا بَعْدَهُ أبَداً. فَتَنَازَعُوا- وَ لَا يَنْبَغِى عِنْدَ نَبِىّ تَنَازُعٌ- فَقَالُوا: هَجَرَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه و آله.
همان طور که ميدانيد طبق مثل اين روايات تنازع عند النبي جائز نيست و حضرت علي عليه السلام اين را خوب ميدانستند لذا وقتي عمر با دسته و گروهش شروع به مخالفت با رسول خدا کردند حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام سخني نگفتند تا بعد نگويند چرا نزد رسول خدا تنازع کردي و پيامبر هم به او نگويند قوموا -پاشو برو بيرون- همانطور که به عمر و دار و دسته اهل تنازع گفتند
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها