2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
چهار آیه از قرآن کریم، پشتوانه محکم غدیرخم!
کد مطلب: ١٣٤٢٧ تاریخ انتشار: ١١ تير ١٤٠٢ - ١٩:٢٣ تعداد بازدید: 5347
سخنراني ها » عمومي
چهار آیه از قرآن کریم، پشتوانه محکم غدیرخم!

سخنرانی عمومی 99/05/17

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 99/05/17

موضوع: چهار آیه از قرآن کریم، پشتوانه محکم غدیرخم!

(سخنرانی در حرم حضرت معصومه به مناسبت عید غدیر خم)

فهرست موضوعات این سخنرانی:

مقام معظم رهبری: در مورد غدیر باید متخصص تربیت کرد!

جمله ای که باید به صورتهای مختلف در جامعه منتشر بشود!

شاهکار علامه حلی در اثبات ولایت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

استناد امام باقر به ولایت امیرالمؤمنین با سه آیه از قرآن کریم

دو مژده و خبر مسرّت بخش به محبّین امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

دستوری که باشنیدنش، سینه پیامبر اکرم سنگین شد!!

ثواب روزه عید غدیر خم از زبان ابوهریره!!

نزول عذاب بر «حارث بن نعمان» شاهدی دیگر بر صحت غدیر

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی محمد رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله.

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا أمیرالمؤمنین و الائمة المعصومین (سلام الله علیهم اجمعین) الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله

من قبل از آغاز سخن، عید غدیر خم و عید ولایت و امامت را به پیشگاه مقدس مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و همه علاقه مندان به اهلبیت عصمت و طهارت به ویژه شما گرامیان و در رأس همه، به پیشگاه کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

خدا را به آبروی امیرالمؤمنین سوگند می‌دهم عیدی ما را تسریع در فرج مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم قرار بدهد، با ذکر صلوات غراء بر محمد و آل محمد.

همانگونه که عزیزمان اشاره کردند، بنا شد سؤالی از عرایض ما ارائه بدهند و جوایز خوبی هم در نظر گرفتند. البته اگر اجازه بدهند، ما هم در این قرعه کشی شرکت می‌کنیم. ما هم حاضریم جواب سؤال را خدمت آقایان تقدیم کنیم!!

حال اینکه بنده در مدت این نیم ساعتی که برای من معین شده چقدر بتوانم در حوزه غدیر، عرایضی را خدمت مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و شما گرامیان تقدیم کنم، نمی‌دانم.

عمده حرف من روی این محور است که "علت ماندگاری و تقویت غدیر و آنچه که موجب وحدت میان امت اسلامی می‌شود، چیست."

من در این مورد، چهار آیه با تفاسیری از منابع شیعه و منابع اهل سنت انتخاب کردم. ان شاءالله عزیزان این چهار آیه را با قدری تحلیل ارائه می‌دهند، با ذکر یک یا دو آدرسی که بنده اشاره می‌کنم.

مقام معظم رهبری: در مورد غدیر باید متخصص تربیت کرد!

قبل از ورود به بحث من ناگزیرم جمله‌ای را از شخص مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) در رابطه با اهمیت غدیر که در سال 1388 بیان کردند، ارائه دهم. ایشان این جمله را در سال 1388، هم ابتدای سال و هم انتهای سال بیان کردند.

این بیانات این بزرگوار برای ما راهگشای خوبی است. هم در رعایت وحدت میان امت اسلامی و هم جلوگیری از تندروی‌هایی که بعضی افراد دارند و هم عقب مانده‌هایی که به بهانه وحدت از بسیاری حقایق چشم پوشی می‌کنند.

در غدیر رسول گرامی اسلام فرمود: جلو رفته‌ها برگردند، عقب مانده‌ها هم برسند و ملاک، حضور من و حضور شماست.

بنابراین، فرمایش این عزیزمان و این فرزند علی که خون حضرت در رگ‌هایش در جریان هست، می‌تواند برای ما الگوی خوبی باشد. ایشان در تاریخ 12/09/1388 در جمع عده‌ای که در محضر ایشان به مناسبت عید غدیر خم بودند، فرمودند:

"در کار فرهنگی غدیر باید مثل «علامه امینی» و «مرحوم شرف الدین» کار کرد که «الغدیر» و «المراجعات» تحویل دادند. کار در مورد غدیر باید پیوسته و دائم باشد. در غدیر باید متخصص تربیت کرد."

بنده اگر بخواهم تک تک فرمایشات این بزرگوار را توضیح بدهم، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد.

وقتی از «روح الله زم» سؤال کردند شما که علیه جمهوری اسلامی کار می‌کردید، روزی چند ساعت کار می‌کردید؟! او گفت: ما روزی 18 ساعت کار می‌کردیم!!

من از عزیزان روحانی و سروران و جوانان عزیز و گرامیانی که برنامه ما را می‌بینند سؤال می‌کنم: ما برای امیرالمؤمنین روزانه چقدر کار می‌کنیم؟!

ما می‌توانیم ساعت‌هایی که در طول عمرمان برای امیرالمؤمنین کار کردیم، جمع بزنیم که چقدر برای حضرت کار کرده‌ایم؟! ما در طول چهل سال بعد از انقلاب، چند متخصص در حوزه غدیر تحویل جامعه دادیم؟!

مقام معظم رهبری در تاریخ 26/03/1388 جمله ظریفی دارند و می‌فرماید: "اعلام مسئله ولایت و انتخاب امیرالمؤمنین به جانشینی پیامبر در حقیقت انتخابی از جانب خداوند متعال بود، نه انتخاب پیغمبر و نه انتخاب مردم! نبی گرامی اسلام با اعلام آن، رسالت خویش را کامل کرد."

ایشان در ادامه به آیه سوم از سوره مائده اشاره کردند که فرموده است:

(الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِینا)

امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین (جاودان) شما پذیرفتم.

سوره مائده (5): آیه 3

جمله ای که باید به صورتهای مختلف در جامعه منتشر بشود!

مقام معظم رهبری سپس جمله ظریفی دارند که عزیزانمان می توانند این مطلب را از سایت مقام معظم رهبری به نشانی «Khamenei.ir» بگیرند. شاید دویست، سیصد سایت این فرمایشات معظم له را آورده‌اند.

افراد باید این جملات را بنویسند و در محل کار، زیر میز، مجتمع یا به صورت تابلو و بروشور منتشر کنند. ایشان امروز برای ما خط کش است. ایشان امروز برای ما ملاک و محور است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند:

"ما هیچ اصراری نداریم که فرقه‌ای از فرق اسلامی عقاید فرقه دیگر را قبول کند، اما درخواست منطقی داریم که همه مسلمانان جهان در واقعیت‌ها و حقایقی که علمای بزرگ همچون «علامه سید شرف الدین عاملی» و «علامه امینی» درباره امیرالمؤمنین ارائه کرده‌اند، تأمل و تفکر کنند."

به نظر من در خانه اگر کس است، یک حرف بس است! این قضیه باید برای ما ملاک باشد. نه اینکه تندروی به بهانه دفاع از اهلبیت سبب شود که مقدسات اهل سنت را مورد اهانت و جسارت قرار دهیم و نه در تبیین حقایق اهلبیت و بیان کردن امامت الهی و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین کوتاه بیاییم.

شاهکار علامه حلی در اثبات ولایت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

لازمه آن این نیست که ما بخواهیم امامت امیرالمؤمنین را با چند ناسزا و اهانت به دیگران یا کسانی که امیرالمؤمنین را قبول ندارند، اثبات کنیم.

فحش و اهانت و توهین کار کسی است که دلیلی ندارد. ما معتقدیم برای امامت امیرالمؤمنین و خلافت علی بن أبی طالب، الی ماشاءالله دلیل داریم.

«علامه حلی» متوفای 726 هجری کتابی به نام «الفین» دارد که در جلسه قبل هم به این قضیه اشاره کردم. ایشان در این کتاب هزار دلیل عقلی و نقلی برای اثبات خلافت امیرالمؤمنین و هزار دلیل برای پاسخ به شبهات آورده است.

آقازاده «علامه حلی» نقل می‌کند که من پدرم را در خواب دیدم و از ایشان پرسیدم: در جهان دیگر چه خبر است و کدام یک از کارهای شما باعث نجات شما شد؟! «علامه حلی» در جواب گفت: تنها کتابی که در برزخ به دادم رسید، کتاب «الفین» بود.

هزار دلیل، نه یک دلیل و دو دلیل و صد دلیل! ما نیازی به توهین و فحش نداریم. اگر دیگران هم فحش می‌دهند، باید مطابق فرمایش قرآن کریم:

(وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً)

و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام می‌گویند.

سوره فرقان (25): آیه 63

با آنها برخورد کنیم. من به جوانان عزیز که در فضای مجازی کار می‌کنند و در برابر اهانت وهابیت شروع به اهانت کردن می‌کنند، عرض می کنم که این، یک گناه نابخشودنی است. وهابیت همین اهانت‌ها را ملاک برای تضعیف مذهب و تشویش اذهان جوانان ما قرار می‌دهند.

نکته دیگر روایتی است که «مرحوم کلینی» در کتاب «کافی» جلد اول صفحه 289 حدیث 4 با سند صحیح نقل می‌کند که اگر «ابراهیم بن هاشم» نبود، صحیحه اعلایی می شد.

استناد امام باقر به ولایت امیرالمؤمنین با سه آیه از قرآن کریم

ایشان در این روایت سه آیه را برای حقانیت امیرالمؤمنین ملاک قرار داده است. عرض کردم روایت صددرصد صحیح است و شبهه‌ای در سند روایت نیست. حضرت امام باقر (سلام الله علیه) می‌فرماید:

«أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَسُولَهُ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاة»

خداوند به پیامبر خود دستور داد ولایت علی را اعلام کند و در این باره فرمود: سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده‌اند و نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌پردازند.

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 1، ص 289، ح 4

این آیه ای که در روایت آمده، مشهور به آیه ولایت است. «مرحوم شیخ طوسی» در کتاب «تلخیص الشافی» جلد 2 صفحه 10 می‌فرماید:

« و أما النص على إمامته من القرآن: فأقوى ما يدل عليه: قوله تعالى: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ...»

قوی‌ترین دلالت ما بر ولایت امیرالمؤمنین این آیه است.

تلخيص الشافي؛ شيخ طوسى (م 460)، انتشارات المحبين، قم، چاپ اوّل، 1382 ش. ج2، ص 10

«مرحوم شیخ طبرسی» هم در کتاب «مجمع البیان» می‌فرماید:

« و هذه الآية من أوضح الدلائل على صحة إمامة علي بعد النبي بلا فصل»

این آیه واضح‌ترین دلیل بر صحت امامت امیرالمؤمنین بعد از نبی است.

مجمع البيان في تفسير القرآن؛ تأليف: أمين الاسلام أبي علي الفضل بن الحسن الطبرسي، حققه وعلق عليه لجنة من العلماء والمحققين الأخصائيين، قدم له الامام الأكبر السيد محسن الأمين العاملي، منشورات مؤسسة الأعلمي للمطبوعات بيروت – لبنان؛ ج 3، ص 363

دو مژده و خبر مسرّت بخش به محبّین امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

اگر ما در رابطه با این آیه هزاران ساعت هم وقت بگذاریم، ارزش دارد. البته بنده به دوستان مژده بدهم که یکی از کارهایی که خداوند عالم توفیق انجام آن را به بنده داد، گردآوری «دانشنامه ولایت» است که ما حدود هشت سال است مشغول انجام آن هستیم.

در رابطه با آیه ولایت مجموعه مطالبی که از منابع شیعه یا سنی داریم را آوردیم و شبهاتی که از زمان غیبت صغری تا عصر حاضر آورده‌اند را پاسخ دادیم که تقریباً حدود هزار و سیصد صفحه خواهد شد، نه ده صفحه، بیست صفحه.

ان شاءالله کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه عنایتی کند که ما بتوانیم موسوعه و دانشنامه ولایت را ارائه بدهیم. عمده نگاه ما در این دانشنامه، پاسخ به شبهات است. ما با محوریت پاسخ به شبهات در طول تاریخ، این دانشنامه را پی ریزی کردیم.

عزیزان مستحضرند که وهابیت امروز با تمام توان به میدان آمده و از تشویش اذهان جوانان ما و ارائه شبهات خودداری نمی‌کنند.

بنا به نقل دانشگاه علم و صنعت، تنها در خاورمیانه، سیصد شبکه ماهواره‌ای در اختیار وهابیت است که شبانه روز علیه شیعه شبهه افکنی می‌کنند. حال اینکه ما در برابر این شبکه‌ها چند شبکه داریم، بگذریم!!

البته این مژده را هم به همه عزیزان بدهم که ما با عنایت اهلبیت (علیهم السلام) و توکل بر خداوند عالم و در سایه سار حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در شب میلاد حضرت فاطمه معصومه، «شبکه جهانی ولی عصر» را پی ریزی کردیم.

امشب مراسم افتتاح این شبکه در «Yahsat» با فرکانس «12149» هست. شاید عنایتی بوده که عدد فرکانس شبکه با اسامی دوازده امام و چهارده معصوم و امام نهم مطابقت پیدا کرده است.

دوستان می‌توانند از طریق ماهواره و اینترنت با استفاده از ده، دوازده اپلیکیشنی که در دسترس است، این برنامه‌ها را مشاهده کنند.

دوستان می‌توانند از اپلیکیشن بازار، برنامه «شبکه جهانی ولی عصر» را بگیرند. ما کاری کردیم که دسترسی به این برنامه با ضعیف‌ترین اینترنت هم قابل دریافت باشد. هدف اصلی ما هم در این شبکه، پاسخگویی به شبهات وهابیت و معاندین و منحرفین است.

دستوری که باشنیدنش، سینه پیامبر اکرم سنگین شد!!

در حدیثی که در کتاب «کافی» جلد اول صفحه 289 عرض کردم، امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید:

«أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَسُولَهُ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ»

خداوند به پیامبر خود دستور داد ولایت علی را اعلام کند و در این باره فرمود: سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده‌اند و نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌پردازند.

«فَلَمَّا أَتَاهُ ذَلِكَ مِنَ اللَّهِ ضَاقَ بِذَلِكَ صَدْرُ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَخَوَّفَ أَنْ يَرْتَدُّوا عَنْ دِينِهِمْ وَ أَنْ يُكَذِّبُوهُ فَضَاقَ صَدْرُهُ»

وقتی آیه ولایت نازل شد، نبی گرامی اسلام احساس سنگینی و سختی کرد. حضرت بیم آن داشت که مردم تحمل نکنند و پیغمبر اکرم را تکذیب کنند.

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 1، ص 289، ح 4

این عبارت، بسیار عبارت سنگینی است. من متأسفانه نمی‌توانم در رابطه با اینکه چرا رسول اکرم نمی‌تواند ولایت و امامت امیرالمؤمنین را برای مردم بیان کند، صحبت کنم.

حال در خصوص اینکه این آیه چه زمانی نازل شد، آنچه مسلم است قبل از واقعه غدیر خم است. اگر خیلی ساده و خودمانی و عوامانه مطرح کنیم، به تعبیر خلیفه دوم، پرچم اسلام به دست امیرالمؤمنین برافراشته شد.

در تمام جنگ‌های صدر اسلام، اعم از بدر و اُحُد و حنین، دشمنان رسول گرامی اسلام که عمدتاً از قریش بودند، به دست امیرالمؤمنین به درک واصل شدند. بعد از فتح مکه زمانی که قریش آمدند، همگی نسبت به امیرالمؤمنین حقد و کینه داشتند.

در این زمینه بحث زیاد است که چرا امیرالمؤمنین برای خلافت انتخاب نشد. بنده اگر فرصت داشته باشم، چندین نکته از کتاب «نهج البلاغه» و کتب عزیزان اهل سنت بیان می‌کنم.

عزیزان خطبه 162 از کتاب «نهج البلاغه» را ببینند. کتاب «معجم الکبیر» اثر «طبرانی» که متوفای 360 هجری است، جلد 11 صفحه 73 را ببینند. بعد از دیدن این منابع بسیاری از مسائل روشن می‌شود و معلوم خواهد شد چرا در روایت آمده است:

«فَلَمَّا أَتَاهُ ذَلِک مِنَ اللَّهِ ضَاقَ بِذَلِک صَدْرُ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَخَوَّفَ أَنْ یرْتَدُّوا عَنْ دِینِهِمْ وَ أَنْ یکذِّبُوه»

حال در این زمینه حرف‌های زیادی دارم، اما فرصت نیست و زمان آن نیز مناسب نیست. وقتی سینه رسول خدا تنگ شد، آیه 67 از سوره مبارکه مائده نازل شد و فرمود:

(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاس)

ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً (به مردم) برسان و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای.

سوره مائده (5): آیه 67

البته غیر از کتاب «کافی» که آورده است آیه 55 از سوره مبارکه مائده در حق امیرالمؤمنین نازل شده است، در کتب تفسیری اهل سنت هم مفصل مطالبی در این زمینه آمده است.

آقای «طبری» متوفای 310 هجری در کتاب تفسیر خود جلد ششم صفحه 288 و بزرگان دیگر آورده‌اند که این آیه در حق امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نازل شده است.

آقای «آلوسی» که سلفی مذهب هم هست، در کتاب «روح المعانی» جلد ششم صفحه 167 می‌نویسد:

«وغالب الأخباریین علی أنها نزلت فی علی کرم الله تعالی وجهه»

روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، اسم المؤلف: العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 6، ص 167، باب المائدة: (55) إنما ولیکم الله... ..

او همچنین نوزده صفحه بعد در همان جلد می‌نویسد:

«والآیة عند معظم المحدثین نزلت فی علی کرم الله تعالی وجهه»

معظم محدثین بر این عقیده هستند که این آیه در حق علی (کرم الله وجهه) نازل شده است.

روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، اسم المؤلف: العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 6، ص 186، باب المائدة: (66) ولو أنهم أقاموا... ..

البته عزیزان دقت داشته باشند که ترتیب آیات بر ترتیب نزول نیست. این مطلب هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل سنت وارد شده است که وقتی آیاتی نازل می‌شد، جبرئیل می‌فرمود که این آیه را در فلان سوره یا فلان سوره بگذارید.

ما آیات زیادی داریم که در مکه نازل شده است، اما در سوره‌های مدنی قرار گرفته است. همچنین آیات متعددی داریم که در مدینه نازل شده است، اما رسول اکرم به امر الهی آنان را در سوره‌های مکی قرار داده است.

در سوره مائده هم اگر آیه 55 آیه ولایت است، آیه 67، آیه ابلاغ است و آیه 3 آیه اکمال است، به دستور الهی و با ابلاغ جبرئیل چیده شده است. حال فلسفه و حکمت چنین چینش آیات چیست، بماند.

در هر صورت آیه نازل شد:

(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک)

ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً (به مردم) برسان.

در آیه ولایت که فرمود:

(إِنَّما وَلِیکمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکعُون)

سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پيامبر او، و آنها كه ايمان آورده‏اند و نماز را بر پا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏پردازند.

ولایت خدا به معنای محبت است یا ولایت در تمامی امور تکوین و تشریع است؟! طبق این آیه شریفه ولی شما بعد از خداوند متعال و پیغمبر اکرم آقایی است که نماز می‌خواند و در حال رکوع زکات می‌دهد و انگشتر خود را به سائل می‌دهد.

به تعبیر «شیخ طوسی» و «مرحوم طبرسی» این آیه شریفه از اوضح و اقوی دلیل است، زیرا دیگر نمی‌توان در ولایت الله دست برد.

همچنین بین (إِنَّما وَلِیکمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ) کلمه (وَلِیکمُ) تکرار نشده است که ما بگوییم «ولی» درباره خدا با «ولی» درباره پیغمبر اکرم متفاوت است. همانند تعبیر (یؤْمِنُ) نیست که در آیه شریفه:

(قُلْ أُذُنُ خَیرٍ لَکمْ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ یؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِین)

بگو خوش‌باور بودن او به نفع شماست (ولی بدانید) او ایمان به خدا دارد و (تنها) تصدیق مومنان می‌کند.

سوره توبه (9): آیه 61

تکرار شده است، کلمه (وَلِیکمُ) تکرار نشده است. این تکرر کلمه (یؤْمِنُ) به خاطر این است که ایمان پیغمبر اکرم به خداوند متعال، غیر از ایمان مردم به ظاهر سخنان مسلمانان است.

فرمود:

(بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک)

آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً (به مردم) برسان.

در این آیه شریفه تعبیری آمده است که ما در هیچ جای قرآن این تعبیر را نمی‌بینیم. قرآن کریم می‌فرماید:

(وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ)

و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای.

مقام معظم رهبری در سخنرانی عید غدیر خم سال 1395 به آیه ابلاغ اشاره می‌کند و می‌فرماید:

"این که خداوند می‌فرماید اگر این کار را انجام ندهی تمام تلاش و زحمات و مشکلاتی که در بیست و سه سال تحمل کردی هدر رفته است، نشانگر این است که این موضوع همانند نماز و زکات و حج و جهاد نیست. این امر، امری فراتر از جهاد و نماز و حج و صوم است و این غیر از ولایت علی بن أبی طالب با چیز دیگری قابل انطباق نیست!"

جالب اینجاست که آقای «آلوسی» که متوفای 1270 هجری و از متأخرین است و در مورد او می‌نویسند:

«کان سلفی الاعتقاد»

الأعلام، خیر الدین الزرکلی، سال چاپ: أیار - مایو 1980، ناشر: دار العلم للملایین - بیروت – لبنان، ج 7، ص 176، باب الآلوسی الکبیر

او تفکر سلفی و نوعی از تفکر وهابیت را داشت. ایشان در کتاب «تفسیر روح المعانی» همان جلد 6 صفحه 193 روایتی را از «عبدالله بن مسعود» نقل می‌کند و اشکالی هم وارد نمی‌کند.

او ابتدا مطلبی از شیعه نقل می‌کند و مطلب را تمام می‌کند و این را از قول اهل سنت نقل می‌کند مبنی بر اینکه اهل سنت از قول «ابن مردویه» متوفای 410 هجری از قول «عبدالله بن مسعود» مفسر عصر صحابه نقل می کنند که می‌گوید:

«کنا نقرأ علی عهد رسول الله یاأیها الرسول بلغ ماأنزل الیک من ربک إن علیا ولی المؤمنین وإن لم تفعل فما بلغت رسالته»

ما همه صحابه در زمان پیغمبر اکرم این آیه را چنین می‌خواندیم: ای پیغمبر! به مردم بگو که علی ولی امر مؤمنین است و اگر ولایت علی معرفی نشود، رسالت تو ناتمام است.

روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، اسم المؤلف: العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 6، ص 193، باب المائدة: (67) یا أیها الرسول... ..

عزیزانی که با ادبیات عرب آشنایی دارند، می‌دانند که کلمه «کان» هرکجا آمد دلیل بر استمرار است. همچنین کلمه «کنا» متکلم مع الغیر به معنای "ما همه صحابه" است.

قبل از ایشان آقای «شوکانی» متوفای 1250 در کتاب «فتح القدیر» جلد اول صفحه 60 این حدیث را نقل کرده است. قبل از او آقای «سیوطی» متوفای 911 هجری در کتاب «الدر المنثور» جلد 3 صفحه 117 این روایت را نقل می‌کند، اما با این تعبیر:

«کنا نقرأ علی عهد رسول الله (یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک) ان علیا مولی المؤمنین (وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس)»

الدر المنثور، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن الکمال جلال الدین السیوطی، دار النشر: دار الفکر - بیروت – 1993، ج 3، ص 117، باب المائدة: (67) یا أیها الرسول... ..

امام باقر می‌فرماید: خداوند عالم بعد از نزول آیه ولایت، نبی مکرم را این چنین با لحن تند مورد خطاب قرار داد و به دنبال آن در منطقه غدیر، رسول اکرم، امیرالمؤمنین را برای ولایت و امامت معرفی کرد. بعد از آنکه علی بن أبی طالب برای خلافت معرفی شد، آیه سوم از سوره مبارکه مائده که می‌فرماید:

(الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکم)

امروز کافران از (زوال) آئین شما مأیوس شدند.

سوره مائده (5): آیه 3

نازل شد. گمان می‌کنم در همان سخنرانی سال 1395 مقام معظم رهبری بود که فرمودند: "این که خداوند می‌فرماید امروز کفار از دین شما مأیوس شدند، غیر از ولایت علی بن أبی طالب و امامت علی با هیچ چیزی قابل انطباق نیست."

بلافاصله در ادامه آیه شریفه آمده است:

(الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِیناً)

امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین (جاودان) شما پذیرفتم.

این آیه شریفه به این معناست که قبل از امروز دین کامل نشده و قبل از این خداوند عالم از اسلام راضی نبوده است. امروز چه اتفاقی رخ داده است؟! آیا قضیه مربوط به نماز است؟ آیا قضیه مربوط به روزه است؟ آیا قضیه مربوط به حج و زکات است؟!

ثواب روزه عید غدیر خم از زبان ابوهریره!!

مسلمانان قبل از این هم، این واجبات دینی را انجام می‌دادند. بنابراین معلوم می‌شود اتفاقی بالاتر از این افتاده است که خداوند عالم می‌فرماید امروز من از اسلام راضی شدم!

بزرگان اهل سنت هم مثل «خطیب بغدادی» در کتاب «تاریخ بغداد» جلد 8 صفحه 289 با سند معتبر از «ابوهریره» نقل می‌کند که گفت:

««من صام يوم ثمان عشرة من ذي الحجة كتب له صيام ستين شهرا وهو يوم غدير خم لما أخذ النبي بيد علي بن أبي طالب فقال ألست ولي المؤمنين قالوا بلى يا رسول الله قال من كنت مولاه فعلي مولاه»

کسی که روز 18 ذی الحجه را روزه بگیرد، ثواب 60 ماه روزه برای او نوشته می شود و آن روز غدیر خم است که پیامبر دست علی را گرفت و فرمود: آیا من ولی مؤمنین نیستم؟ گفتند: بلی. فرمود: هر کس من مولای او هستم، پس علی مولای اوست.

اگر این آیه متعلق به نماز و حج و زکات است، چه ارتباطی دارد که به علی بن أبی طالب تبریک بگویند؟! در رأس کسانی که به امیرالمؤمنین مبارک باد گفتند، خلیفه دوم است که می‌گوید:

«بخ بخ لك يا بن أبي طالب أصبحت مولاي ومولى كل مسلم فأنز الله اليوم أكملت لكم دينكم»

تاریخ بغداد، اسم المؤلف: أحمد بن علی أبو بکر الخطیب البغدادی، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت -، ج 8، ص 289، شماره 4392

همین تعبیر را آقای «ابن کثیر دمشقی سلفی» متوفای 774 هجری، در کتاب «البدایة و النهایة» جلد 7 صفحه 350 نقل می کند که خلیفه دوم گفت:

«هَنِيئًا لَكَ يَا بْنَ أَبِي طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ الْيَوْمَ وَلِيَّ كُلِّ مُؤْمِنٍ»

یابن ابی طالب به تو تبریک می گوییم که امروز ولی امر تمامی مؤمنین شده‌ای.

البدایة والنهایة، اسم المؤلف: إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی أبو الفداء، دار النشر: مکتبة المعارف – بیروت، ج 7، ص 350، باب حدیث غدیر خم

و بعد دارد که:

«إسناده جید»

اگر این قضیه هست، اگر ما در کنار مائده ولایت و این سه آیه قرار بگیریم، قطعاً بسیاری از مسائل ما حل می‌شود.

نزول عذاب بر «حارث بن نعمان» شاهدی دیگر بر صحت غدیر

بنده تنها به چهارمین آیه هم اشاره می‌کنم و عبور می‌کنم. آقای «قرطبی» متوفای 671 هجری که کتاب تفسیری او عصاره تفسیر شش قرن صدر اسلام است، در کتاب «تفسیر» خود جلد 18 صفحه 278 می‌نویسد:

«حارث بن نعمان» خدمت نبی گرامی اسلام آمد و عرضه داشت: یا رسول الله! به ما گفتی نماز بخوان و ما خواندیم. به ما گفتی روزه بگیرید و گرفتیم. هر امری فرمودید انجام دادیم. شما به این موارد اکتفا نکردی و پسرعمویت را بر ما خلیفه و امام معین کردی!

آیا این امر به دستور خداوند متعال بود یا از پیش خود این تصمیم را گرفتی؟ پیغمبر اکرم در جواب فرمود: قسم به خدای لا شریک له که من جز دستور خداوند عمل نکردم.

«حارث بن نعمان» رفت در حالی که می‌گفت: اگر آنچه پیغمبر اکرم می‌گوید حق است، عذابی بر من نازل کن.

«فَوَلَّى الْحَارِثُ وَهُوَ يَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مَا يَقُولُ مُحَمَّدٌ حَقًّا فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ. فَوَاللَّهِ مَا وَصَلَ إِلَى نَاقَتِهِ حَتَّى رَمَاهُ اللَّهُ بِحَجَرٍ فَوَقَعَ عَلَى دِمَاغِهِ فَخَرَجَ مِنْ دُبُرِهِ فَقَتَلَهُ»»

الجامع لأحكام القرآن، اسم المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري القرطبي، دار النشر: دار الشعب – القاهرة؛ ج 18، ص 287

«قرطبی» می‌گوید: «حارث بن نعمان» به شترش نرسیده بود که سنگی بر فرقش اصابت کرد و از بدن او بیرون آمد و به هلاکت رسید و به درک واصل شد!!

همچنین آقای «آلوسی» در کتاب «تفسیر» خود جلد 9 صفحه 55 با اندک تغییری نقل می‌کند.

بنابراین واقعه غدیر خم چهار آیه پشتوانه دارد؛ آیه 3 و 55 و 67 از سوره مبارکه مائده و آیه اول از سوره مبارکه معارج.

بنده همین جا عرایضم را با یک جمله دعا به پایان می‌برم. خدایا به آبروی حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرج فرزندش را هرچه سریع‌تر نزدیک بگردان. ما را از یاران خاصش قرار بده.

خدایا رفع گرفتاری از همه گرفتاران بنما. خدایا حوائج همگان مخصوصاً حوائج جمع ما را برآورده نما. خدایا انقلاب ما را به انقلاب جهانی حضرت بقیة الله الأعظم متصل نما.

خدایا خدمتگزاران به اسلام و قرآن و اهلبیت در هر لباس و منصبی هستند، بالأخص مقام معظم رهبری را موفق و مؤید بدار.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



مطالب مرتبط:
واقعه عظیم «غدیرخم» و پاسخ به برخی شبهات!«غدیر»، فصل نوینی از اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله)اهمیت خطبه غدیر و استدلال حضرت زهرا سلام الله علیهااستناد امير مؤمنان عليه السلام به حديث غدير
Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها