نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
آيا حضرت مهدي (عج) از نسل امام حسن مجتبي (ع) است؟
کد مطلب: 4982 تاریخ انتشار: 26 اسفند 1400 تعداد بازدید: 16922
پرسش و پاسخ » مهدويت
آيا حضرت مهدي (عج) از نسل امام حسن مجتبي (ع) است؟

سؤال كننده: عليجان اميري

طرح شبهه:

يكي از اختلافات اساسي در موضوع مهدويت، اين است كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، از نسل امام مجتبي است يا از نسل امام حسين عليهما السلام.

اهل سنت، بر خلاف شيعيان مدعي هستند كه آن حضرت از نسل امام مجتبي عليه السلام است نه از نسل سيد الشهداء عليه السلام.

ابن تيميه حراني در كتاب منهاج السنة مي نويسد:

فالمهدي الذي أخبر به النبي صلي الله عليه وسلم اسمه محمد بن عبد الله لا محمد بن الحسن وقد روي عن علي رضي الله عنه أنه قال هو من ولد الحسن بن علي لا من ولد الحسين بن علي.

مهدي، كه رسول خدا از او خبر داده، اسمش م ح م د بن عبد الله است، نه م ح م د بن الحسن، از علي عليه السلام روايت شده است كه او گفت: مهدي از نسل حسن بن علي است نه از نسل حسين بن علي.

ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاي 728 هـ)، منهاج السنة النبوية، ج 4 ص 95، تحقيق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولي، 1406هـ.

منظور ابن تيميه روايتي است كه ابو داود سجستاني نقل كرده است:

قال أبو دَاوُد حُدِّثْتُ عن هَارُونَ بن الْمُغِيرَةِ قال ثنا عَمْرُو بن أبي قَيْسٍ عن شُعَيْبِ بن خَالِدٍ عن أبي إسحاق قال قال عَلِيٌّ رضي الله عنه وَنَظَرَ إلي ابنه الْحَسَنِ فقال إِنَّ ابْنِي هذا سَيِّدٌ كما سَمَّاهُ النبي صلي الله عليه وسلم وَسَيَخْرُجُ من صُلْبِهِ رَجُلٌ يُسَمَّي بِاسْمِ نَبِيِّكُمْ يُشْبِهُهُ في الْخُلُقِ ولا يُشْبِهُهُ في الْخَلْقِ ثُمَّ ذَكَرَ قِصَّةً يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا....

ابواسحاق گويد: علي عليه السلام در حالي كه به فرزندش حسن مي نگريست، گفت: «اين پسر من آقا است؛ چنانچه رسول خدا اين نام را بر او نهاد است، از نسل او فرزندي به دنيا مي آيد كه همنام پيامبر شما است كه در سيرت و اخلاق شبيه آن حضرت است؛ اما از نظر قيافه شبهاتي ندارد» سپس اين قصه را كه او زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد، نقل كرد.

السجستاني الأزدي، ابوداود سليمان بن الأشعث (متوفاي 275هـ)، سنن أبي داود، ج 4 ص 108، ح4290، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، ناشر: دار الفكر.

نقد و بررسي:

تنها دليل اهل سنت براي اثبات اين اعتقاد سرنوشت ساز و مهم همين روايت است و دليل با ارزش ديگري در منابع روائي آن يافت نمي شود؛ البته اين روايت نيز دچار اشكالات اساسي است:

روايت ابوداود مرسل است:

اولا: اين روايت از دو جهت مرسل است:

الف: كسي كه اين روايت را از اميرمؤمنان عليه السلام نقل مي كند، ابو إسحاق عمرو بن عبد الله السبيعي متولد سال 33 و متوفاي 129هـ است كه در زمان شهادت اميرمؤمنان عليه السلام هفت ساله بوده. درست است كه او يكبار اميرمؤمنان عليه السلام را ديده؛ اما ثابت نشده است كه روايتي از آن حضرت نقل كرده باشد؛ چنانچه مباركفوري در شرح اين روايت از منذري نقل مي كند كه اين روايت مقطوع است:

قال المنذري هذا منقطع أبو إسحاق السبيعي رأي عليا عليه السلام رؤية.

منذري گفته: اين روايت منقطع است؛ چرا كه ابو اسحاق سبيعي تنها يكبار علي عليه السلام را ديده است.

المباركفوري، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحيم (متوفاي1353هـ)، تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي، ج 6 ص 403، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.

ب: ابو داود در اول سند مي گويد: «حُدِّثْتُ عن هَارُونَ بن الْمُغِيرَةِ؛ برايم از هارون نقل شد» اما اين كه چه كسي اين روايت را از هارون براي او نقل كرده است، ذكر نمي كند؛ هارون بن المغيره، از طبقه نهم و ابوداود سجستاني از طبقه يازدهم روات اهل سنت هستند؛ پس روايت از اين جهت نيز مرسل است.

ابن خلدون در مقدمه خود در اين باره مي گويد:

وأما أبو اسحاق الشيعي وإن خرج عنه في الصحيحين فقد ثبت أنه اختلط آخر عمره وروايته عن علي منقطعة وكذلك رواية أبي داود عن هارون بن المغيرة.

اگر چه در صحيح بخاري و مسلم از ابو اسحاق شيعي روايت نقل شده است؛ ولي او در آخر عمرش دچار اختلال شد و روايت او از علي (عليه السلام) منقطع است؛ همچنين روايت ابوداود از هارون بن المغيره.

إبن خلدون الحضرمي، عبد الرحمن بن محمد (متوفاي808 هـ)، مقدمة ابن خلدون، ج 1 ص 314، ناشر: دار القلم - بيروت - 1984، الطبعة: الخامسة.

الباني وهابي در چندين كتاب خود اين روايت را به همين دو دليل تضعيف كرده است. وي در كتاب السلسة الضعيفة، بعد از تضعيف روايتي از ترمذي مي گويد:

هذا، وقبل إنهاء الكتابة حول حديث الترجمة لا بد لي من أن أذكر له شاهداً وجدته في "سنن أبي داود" في إسناده انقطاع وجهالة؛ فلم تطمئن النفس إليه، فقال أبو داود (4290): حُدِّثْتُ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْمُغِيرَةِ...

هكذا ساقه أبو داود. فقال الخطابي عقبه في "المعالم" (6/162): «هذا منقطع؛ أبو إسحاق السبيعي رأي علياً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ رؤية، وقال فيه أبو داود: حدثت عن هارون بن المغيرة».

قلت: يعني أن شيخ أبي داود فيه لم يسم؛ فهو مجهول.

وأيضاً؛ فأبو إسحاق كان اختلط، وشعيب بن خالد ليس مذكوراً فيمن روي

عنه قبل الاختلاط.

قبل از پايان كتابت در باره اين روايت، ناچارم از يك شاهد براي اين روايت كه در سنن ابو داود يافته ام، ياد آوري كنم، در سند اين روايت انقطاع و جهالت (راوي) وجود دارد؛ پس دل من به آن اطمينان نمي كند؛ ابو داود گفته: براي من از مغيره روايت شد... خطابي بعد از نقل اين روايت در كتاب المعالم گفته: اين روايت منقطع است، ابو اسحاق سبيعي علي عليه السلام را تنها يكبار ديده است و همچنين ابو داود گفته كه براي من از هارون روايت شد.

من مي گويم: نام استاد ابوداود در اين روايت برده نشده است؛ پس او مجهول است و همچنين ابواسحاق دچار اختلال شده و شعيب بن خالد نيز در زمره كساني كه قبل از اختلال از او روايت نقل كرده اند، ذكر نشده است.

ألباني، محمد ناصر (متوفاي1420هـ)، السلسة الضعيفة وأثرها السيء في الأمة، ج13، ص 1097، ناشر: مكتبة المعارف للنشر والتوزيع لصاحبها سعد بن عبدالرحمن الراشد - الرياض، الطبعة: الطبعة الأولي، 1425هـ - 2004م

همچنين در كتاب:

مشكاة المصابيح، ج3، ص 186، ح5462، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الثالثة - 1405 - 1985 و كتاب ضعيف سنن أبي داود، ح924، اين روايت را تضعيف كرده است.

در جاي ديگر با تعبير «نظر إلي إبنه الحسين» نقل شده است:

ثانياً: همين روايت در ديگر منابع اهل سنت نقل شده است كه در آن به جاي «نظر إلي إبنه الحسن» «نظر إلي إبنه الحسين» دارد. شمس الدين جزري شافعي در أسني المطالب مي نويسد:

والأصحّ أنّه من ذرية الحسين بن علي لنصّ أمير المؤمنين علي علي ذلك، فيما أخبرنا به شيخنا المسند رحلة زمانه عمر بن الحسن الرقي قراءة عليه، قال: أنبأنا أبو الحسن بن البخاري، أنبأنا عمر بن محمد الدارقزي، أنبأنا أبو البدر الكرخي، أنبأنا أبو بكر الخطيب، أنبأنا أبو عمر الهاشمي، أنبأنا أبو علي اللؤلؤي، أنبأنا أبو داود الحافظ قال: حدثت عن هارون بن المغيرة، قال: حدثنا عمر بن أبي قيس، عن شعيب بن خالد، عن أبي اسحاق قال: قال علي عليه السلام - ونظر إلي ابنه الحسين - فقال: إن ابني هذا سيد كما سماه النبي صلي الله عليه وسلم، وسيخرج من صلبه رجل يسمي باسم نبيكم، يشبهه في الخلق، ولايشبهه في الخلق. ثم ذكر قصة يملأ الارض عدلا. هكذا رواه أبو داود في سننه وسكت عنه.

ديدگاه صحيح اين است كه حضرت مهدي از نسل حسين بن علي عليه السلام است، به دليل تصريح اميرمؤمنان عليه السلام بر اين مطلب؛ طبق آن چه نقل كرده براي من استادم عمر بن الحسن.... از ابو اسحاق كه علي عليه السلام در حالي كه به فرزندش حسين مي نگريست فرمود: «اين پسر من آقا است؛ چنانچه رسول خدا او اين نام را بر او نهاد است، از نسل او فرزندي به دنيا مي آيد كه همنام پيامبر شما است كه در سيرت و اخلاق شبيه آن حضرت است؛ اما از نظر قيافه شبهاتي ندارد» سپس قصه پر كردن زمين را از عدل و داد نقل كرد. ابو داود اين روايت را در سنن به همين صورت نقل كرده و از قضاوت در باره آن خودداري كرده است.

الجزري الشافعي، أبي الخير شمس الدين محمد بن محمد (متوفاي 833هـ)، أسني المطالب في مناقب سيدنا علي بن أبي طالب كرم الله وجهه، تقديم، ص130، تحقيق و تعليق: الدكتور محمد هادي الأميني، ناشر: مكتبة الإمام اميرمؤمنان (ع) العامة، اصفهان ـ ايران.

تعارض با رواياتي كه ثابت مي كند حضرت مهدي (عج) از فرزندان امام حسين (ع) است:

ثالثاً: اين روايات، با رواياتي ديگري كه در منابع اهل سنت نقل شده و تصريح دارد كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از نسل سيد الشهداء عليه السلام است، در تعارض است؛ از جمله مقدسي شافعي در عقد الدرر و محب الدين طبري در ذخائر العقبي نوشته اند:

وعن حذيفة رضي الله عنه قال: خطبنا رسول الله (ص) فذكرنا رسول الله (ص) بما هو كائن، ثم قال: «لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول الله عز وجل ذلك اليوم، حتي يبعث في رجلاً من ولدي اسمه اسمي».

فقام سلمان الفارسي رضي الله عنه فقال: يا رسول الله، من أي ولدك ؟ قال: «هو من ولدي هذا»، وضرب بيده علي الحسين عليه السلام.

أخرجه الحافظ أبو نعيم، في صفة المهدي.

از حذيفه نقل شده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله براي ما خطبه مي خواند كه از سرنوشت جهان سخن به ميان آمد؛ پس آن حضرت فرمود: اگر از دنيا باقي نماند؛ مگر يك روز، خداوند آن روز را آن قدر طولاني مي كند تا اين كه مردي را از نسل من برمي انگيزد كه اسم او اسم من است.

سلمان برخواست و گفت: اي پيامبر خدا ! از كداميك از فرزندانت؟ آن حضرت فرمود: «از اين فرزندم» در همين حال با دستش به (شانه) حسين عليه السلام مي زد.

اين روايت را ابو نعيم در كتاب «صفة المهدي» نقل كرده است.

المقدسي الشافعي السلمي، جمال الدين، يوسف بن يحيي بن علي (متوفاي: 685 هـ)، عقد الدرر في أخبار المنتظر، ج 1 ص 83 و95، طبق برنامه الجامع الكبير.

الطبري، ابوجعفر محب الدين أحمد بن عبد الله بن محمد (متوفاي694هـ)، ذخائر العقبي في مناقب ذوي القربي، ج 1 ص 137، ناشر: دار الكتب المصرية - مصر

نعيم بن حماد مروزي در كتاب الفتن، مقدسي شافعي در عقد الدرر و جلال الدين سيوطي در الحاوي للفتاوي نوشته اند:

حدثنا الوليد ورشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال يخرج رجل من ولد الحسين من قبل المشرق ولو استقبلتْه الجبال لهدمها واتخذ فيها طُرُقاً.

از عبد الله بن عمرو نقل شده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: مردي از نسل حسين عليه السلام از طرف مشرق خروج مي كند، اگر كوه ها در برابر او بإيستند، آن ها را منهدم كرده و راه خود را از بين آن ها باز خواهد كرد.

المروزي، أبو عبد الله نعيم بن حماد (متوفاي288هـ)، كتاب الفتن، ج 1 ص 371، ح1095، تحقيق: سمير أمين الزهيري، ناشر: مكتبة التوحيد - القاهرة، الطبعة: الأولي، 1412هـ.

المقدسي الشافعي السلمي، جمال الدين، يوسف بن يحيي بن علي (متوفاي: 685 هـ)، عقد الدرر في أخبار المنتظر، ج 1 ص 195 و 284، طبق برنامه الجامع الكبير.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج 2 ص 62، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1421هـ - 2000م.

ابن صباغ مالكي در ضمن يك روايت طولاني از رسول خدا صلي الله عليه وآله نقل مي كند كه رسول خدا دستش مباركش را بر شانه امام حسين عليه السلام گذاشت و فرمود: مهدي از نسل او است:

... يا فاطمة إنا أهل بيت أعطينا ست خصال لم يعطها أحد من الأولين ولا يدركها أحد من الآخرين غيرنا، فنبينا خير الأنبياء [ وهو أبوك ]، ووصينا خير الأوصياء وهو بعلك، وشهيدنا خير الشهداء وهو عم أبيك [ حمزة ]، ومنا من له جناحان يطير بهما في الجنة حيث يشاء وهو جعفر، ومنا سبطا هذه الأمة وهما ابناك، ومنا مهدي [ هذه ] الأمة الذي يصلي خلفه عيسي بن مريم. ثم ضرب علي منكب الحسين ( عليه السلام ) وقال: من هذا مهدي هذه الأمة. هكذا أخرجه الدار قطني صاحب الجرح والتعديل.

اي فاطمه! خداوند به ما اهل بيت عليه السلام شش ويژگي داده است كه هيچ يك از پيشينيان و آيندگان غير از ما به آن نخواهند رسيد؛ پس پيامبر ما بهترين پيامبران است و او پدر تو است، و وصي ما بهترين اوصياء است و او شوهر تو است، شهيد ما برترين شهيد است و او عموي تو حمزه است، از ما است آن كسي كه دو بال دارد و هر وقت بخواهد در بهشت پرواز مي كند و او جعفر است، از ما است دو سبط اين امت و آن ها دو فرزند تو است و مهدي اين امت از ما است، همان كسي كه عيسي بن مريم پشت سر او نماز مي خواند. سپس دست بر شانه حسين عليه السلام نهاد و فرمود: مهدي از نسل او است.

اين روايت را دار قطني صاحب و جرح و تعديل اين گونه نقل كرده است.

ابن صباغ المالكي المكي، علي بن محمد بن أحمد (متوفاي855 هـ)، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج2، ص1114، تحقيق: سامي الغريري، ناشر: دار الحديث للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة: الأولي، 1422هـ

همين روايت را قندوزي حنفني در ينابيع الموده از كتاب جرح و تعديل دارقطني نقل كرده است:

ومنها: أخرج الدارقطني في كتابه الجرح والتعديل: عن أبي سعيد الخدري: أن...

دار قطني در كتاب جرح و تعديل از ابو سعدي خدري نقل كرده است كه...

القندوزي الحنفي، الشيخ سليمان بن إبراهيم (متوفاي1294هـ) ينابيع المودة لذوي القربي، ج3، ص394، تحقيق سيد علي جمال أشرف الحسيني، ناشر: دار الأسوة للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة:الأولي، 1416هـ.

مقدسي شافعي به نقل از امام باقر عليه السلام نقل مي كند كه آن حضرت فرمود: مهدي از فرزندان امام حسين عليه السلام است:

وعن جابر بن يزيد الجعفي، قال: قال أبو جعفر عليه السلام: يا جابر... قال: فيجمع الله تعالي للمهدي أصحابه، ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً، يجمعهم الله تعالي علي غير ميعاد وقزع كقزع الخريف، فيبايعونه بين الركن والمقام. قال: والمهدي، يا جابر، رجل من ولد الحسين، يصلح الله له أمره في ليلة واحدة.

از جابر بن يزيد جعفي نقل شده است كه امام باقر عليه السلام فرمود: اي جابر ! خداوند ياران مهدي را كه 313 نفر هستند بدون هيچ قرار قبلي و در حالي كه همانند برگ ها پاييز پراكنده هستند، جمع مي كند و آن ها در بين ركن و مقام با آن حضرت بيعت مي كنند. سپس فرمود: اي جابر ! او مردي از نسل حسين عليه السلام است كه خداوند كار او را يك شبه اصلاح مي كند.

المقدسي الشافعي السلمي، جمال الدين، يوسف بن يحيي بن علي (متوفاي: 685 هـ)، عقد الدرر في أخبار المنتظر، ج 1 ص 157، طبق برنامه الجامع الكبير.

در نتيجه، حتي اگر از ضعف روايت ابوداود صرف نظر كنيم، با اين روايات متعدد در تضاد هستند؛ پس از حجيت خواهند افتاد.

حضرت مهدي، از نسل «حسنين» عليهم السلام:

رابعاً: حتي اگر بپذيريم كه روايت ابو داود هيچ مشكلي ندارد، بازهم با عقيده شيعه و رواياتي كه ثابت مي كند حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از نسل امام حسين عليه السلام است، تعارضي ندارد؛ چرا كه آن حضرت از جهت پدري از نسل امام حسين عليه السلام و از جهت مادري از نسل امام مجتبي عليه السلام است؛ زيرا همسر امام علي بن الحسين، مادر امام باقر عليه السلام، فاطمه دختر امام مجتبي عليه السلام بوده است؛ بنابراين حضرت مهدي، هم فرزند امام مجتبي است و هم فرزند سيد الشهداء عليهم السلام.

قرآن كريم اين نوع انتساب را پذيرفته و حضرت عيسي عليه السلام را از نسل پيامبران گذشته، يعقوب، اسحاق و ابراهيم مي داند، آن جا كه مي فرمايد:

وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلّا هَدَيْنَا وَنُوحا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَي وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَي وَعِيسَي وَإِلْيَاسَ كُلٌّ مِنْ الصَّالِحِينَ. الانعام/ 84 ـ85.

و اسحاق و يعقوب را به او [ابراهيم ] بخشيديم و هر دو را هدايت كرديم و نوح را (نيز) پيش از آن هدايت نموديم و از فرزندان او، داوود و سليمان و ايّوب و يوسف و موسي و هارون را (هدايت كرديم) اين گونه نيكوكاران را پاداش مي دهيم! و (همچنين) زكريّا و يحيي و عيسي و الياس را همه از صالحان بودند.

وقتي حضرت عيسي عليه السلام از جهت مادري به اسحق و يعقوب و ابراهيم ملحق شود، مانعي ندارد كه حضرت مهدي عليه السلام نيز از جهت مادري به امام مجتبي عليه السلام ملحق شود؛ همان طوري كه امام حسن و امام حسين عليه السلام دو سبط رسول خدا صلي الله عليه وآله از طريق صديقه طاهره سلام الله عليها به آن حضرت ملحق مي شوند.

جالب است كه برخي از علماي اهل سنت وقتي ديده اند كه نمي توانند رواياتي را كه ثابت مي كند حضرت مهدي از نسل امام حسين عليه السلام است، انكار و يا رد كنند، دست به توجيه هاي عجيب زده و گفته اند كه حضرت مهدي از جهت مادري از نسل امام حسين و از جهت پدري از نسل امام حسن عليه السلام است.

ملا علي قاري در مرقاة المفاتيح در اين باره مي نويسد:

واختلف في أنه من بني الحسن أو من بني الحسين، ويمكن أن يكون جامعاً بين النسبتين الحسنين. والأظهر أنه من جهة الأب حسني ومن جانب الأم حسيني قياساً علي ما وقع في ولدي إبراهيم وهما إسماعيل وإسحاق عليهم [ الصلاة ] والسلام، حيث كان أنبياء بني إسرائيل كلهم من بني إسحاق، وإنما نبيء من ذرية إسماعيل نبينا وقام مقام الكل ونعم العوض وصار خاتم الأنبياء.

فكذلك لما ظهرت أكثر الأئمة وأكابر الأمة من أولاد الحسين فناسب أن ينجبر الحسن بأن أعطي له ولد يكون خاتم الأولياء ويقوم مقام سائر الأصفياء... وسيأتي في حديث أبي إسحاق عن علي كرم الله الله تعالي وجهه ما هو صريح في هذا المعني والله [ تعالي ] أعلم.

در اين كه حضرت مهدي از نسل امام حسن است يا از نسل امام حسين عليهما السلام اختلاف شده است، امكان جمع بين هر دو نسبت وجود دارد و جمع بهتر اين است كه او از جهت پدر حسني و از طرف مادر حسيني است، تا قياس شود بين آن چه اتفاق افتاده بين دو فرزند ابراهيم؛ اسحاق و اسماعيل عليهم السلام. چرا كه انبياء بني اسرائيل همگي از نسل اسحاق بودند؛ اما پيامبر ما از نسل اسماعيل عليه السلام به جاي همه آن پيامبران و بهترين عوض و خاتم پيامبران است.

همين طور وقتي همه ائمه عليهم السلام و بزرگان امت از نسل امام حسين عليه السلام است، پس مناسب است كه در حق امام مجتبي جبران شود به اين كه خاتم الأولياء و جانشين تمام برگزيدگان از نسل او باشد. به زودي روايت ابو اسحاق از علي عليه السلام را نقل خواهيم كرد كه به اين مسأله تصريح دارد.

ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاي1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 10 ص 90، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1422هـ - 2001م.

در جواب ايشان مي گوييم:

اولاً: ايشان براي اثبات اين مطلب دليلي غير از استحسانات عقلي و روايتي غير از روايت ابوإسحاق سبيعي پيدا نكرده اند و ما ثابت كرديم كه اين روايت از دو جهت مرسل است و ارزش استناد ندارد. و نسب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف با اين قياس ها و استحسانات عقلي و روايات ضعيف السند قابل اثبات نيست.

اما اين كه گفته: بهتر است كه از جهت پدري فرزند امام حسن عليه السلام باشد و اين مسأله را قياس كرده با قضيه فرزندان حضرت ابراهيم، در جواب مي گوييم: انساب با قياس و استحسانات عقلي و بدون دليل و مدرك صحيح قابل اثبات نيست، بايد براي اثبات اين قضيه مهم دليل صريح و صحيح وجود داشته باشد.

بلي ما جمع بين دو روايت را امكان پذير مي دانيم؛ ولي چرا روايت را اين گونه جمع نمي كنيد كه از جهت پدر حسيني و از جهت مادر حسني باشد كه از نظر واقعيت تاريخي نيز قابل اثبات است و اتفاق افتاده است؛ زيرا همان طور كه پيش از اين گفتيم، مادر امام باقر عليه السلام از فرزندان امام مجتبي است.

قياس ايشان نيز كاملا باطل است؛ زيرا درست است كه خاتم الأنبيا صلي الله عليه وآله برترين پيامبر خدا است؛ اما كسي نگفته است كه امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف كه خاتم الأوصياء است، از ساير ائمه عليهم السلام نيز برتر باشد.

اصلا چه دليلي وجود دارد كه خداوند به اين دليل كه اكثر پيامبران از نسل اسحاق عليه السلام بوده، براي جبران اين مسأله برترين پيامبر از نسل اسماعيل قرار داده باشد؟

خداوند به خاطر اين معيارها و اين مناسبات، پيامبر و امام را انتخاب نمي كند؛ چنانچه خداوند در اين باره فرموده:

اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه . الأنعام/124.

خداوند آگاهتر است كه رسالت خويش را كجا قرار دهد!

از اين گذشته، مگر ملا علي قاري امامت ساير ائمه عليه السلام كه از نسل امام حسين عليه السلام هستند، را قبول دارد كه اين قياس را كرده و گفته است كه مناسب است خداوند براي جبران اين قضيه، آخرين امام را از نسل امام حسن عليه السلام قرار دهد؟

روايات اهل بيت عليهم السلام در باره نسب حضرت مهدي

از همه اين ها گذشته، روايات صحيح السندي از طريق اهل بيت عليهم السلام وارد شده است كه امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از نسل امام حسين عليه السلام است و از آن جايي كه رسول خدا صلي الله عليه وآله اهل بيتش را قرين قرآن قرار داده و اطاعت از آنان را بر همگان واجب كرده است، شيعيان به گفته هاي آنان عمل كرده و اعتقاد خود را از اين سرچشمه پاك گرفته اند.

روايت در اين باره از حد تواتر نيز گذشته است كه ما به جهت اختصار فقط به يك روايت اكتفا مي كنيم:

حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ قَالَ حَدَّثَنِي يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَي عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْهِلَالِيِّ عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ دَخَلْتُ عَلَي النَّبِيِّ صلي الله عليه وآله وَإِذَا الْحُسَيْنُ عَلَي فَخِذَيْهِ وَهُوَ يُقَبِّلُ عَيْنَيْهِ وَيَلْثِمُ فَاهُ وَهُوَ يَقُولُ أَنْتَ سَيِّدٌ ابْنُ سَيِّدٍ أَنْتَ إِمَامٌ ابْنُ إِمَامٍ أَبُو الْأَئِمَّةِ أَنْتَ حُجَّةٌ ابْنُ حُجَّةٍ أَبُو حُجَجٍ تِسْعَةٍ مِنْ صُلْبِكَ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُم .

سلمان فارسي گويد: به خدمت رسول خدا صلي الله عليه وآله رسيدم؛ در حالي كه امام حسين عليه السّلام بر دامنش بود و آن حضرت ديدگان او را مي بوسيد و دهانش را بوسه مي داد و مي فرمود: تو آقائي و فرزند آقائي تو پيشوا و فرزند پيشوا و پدر پيشواياني، تو حجت و فرزند حجت و پدر حجت هاي نه گانه هستي كه از پشت تو بيرون آيند و نهم آنان قائم آنان است.

الصدوق، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاي381هـ)، الخصال، ص 475، ح38، تحقيق: علي أكبر الغفاري، ناشر: جماعة المدرسين في الحوزة العلمية ـ قم، 1403هـ ـ 1362ش

نتيجه:

اعتقاد اهل سنت مبني بر اين كه حضرت مهدي از فرزندان امام مجتبي عليه السلام است، بدون دليل و مدرك صحيح و از طرف ديگر با روايات و مدارك ديگر در تعارض است و بنياي اعتقادي آن ها بر يك روايت ضعيف و غير قابل اتكا بنا نهاده شده است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | علي رضا | Iran - Rasht | 17:25 - 05 مهر 1389 |
1
 
 
1
پاسخ نظر
مرحوم شيخ کليني با سند صحيح روايت کرده است: «عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن أبي هاشم داود بن القاسم الجعفري، عن أبي جعفر الثاني عليه السلام قال: أقبل أمير المؤمنين عليه السلام ومعه الحسن بن علي عليه السلام وهو متكئ على يد سليمان، فدخل المسجد الحرام، فجلس، إذ أقبل رجل حسن الهيئة واللباس فسلم على أمير المؤمنين، فرد عليه السلام فجلس، ثم قال: يا أمير المؤمنين، أسألك عن ثلاث مسائل إن أخبرتني بهن علمت أن القوم ركبوا من أمرك ما قضى عليهم وأن ليسوا بمأمونين في دنياهم وآخرتهم وإن تكن الأخرى علمت أنك وهم شرع سواء. فقال له أمير المؤمنين عليه السلام: سلني عما بدا لك، قال: أخبرني عن الرجل إذا نام أين تذهب روحه؟ وعن الرجل كيف يذكر وينسى؟ وعن الرجل كيف يشبه ولده الأعمام والأخوال؟ فالتفت أمير المؤمنين عليه السلام إلى الحسن، فقال: يا أبا محمد أجبه، قال: فأجابه الحسن عليه السلام فقال، الرجل: أشهد أن لا إله إلا الله ولم أزل أشهد بها، وأشهد أن محمداً رسول الله ولم أزل أشهد بذلك، وأشهد أنك وصي رسول الله صلي الله عليه و آله والقائم بحجته ـ وأشار إلى أمير المؤمنين ـ ولم أزل أشهد بها وأشهد أنك وصيه والقائم بحجته ـ وأشار إلى الحسن عليه السلام ـ وأشهد أن الحسين بن علي وصي أخيه والقائم بحجته بعده، وأشهد على علي بن الحسين أنه القائم بأمر الحسين بعده، وأشهد على محمد بن علي أنه القائم بأمر علي بن الحسين، وأشهد على جعفر بن محمد بأنه القائم بأمر محمد، وأشهد على موسى أنه القائم بأمر جعفر بن محمد، وأشهد على علي بن موسى أنه القائم بأمر موسى بن جعفر، وأشهد على محمد بن علي أنه القائم بأمر علي بن موسى، وأشهد على علي بن محمد بأنه القائم بأمر محمد بن علي، وأشهد على الحسن بن علي بأنه القائم بأمر علي بن محمد، وأشهد على رجل من ولد الحسن لا يكنى ولا يسمى حتى يظهر أمره فيملؤها عدلاً كما ملئت جوراً، والسلام عليك يا أمير المؤمنين ورحمة الله وبركاته، ثم قام فمضى، فقال أمير المؤمنين: يا أبا محمد اتبعه، فانظر أين يقصد، فخرج الحسن بن علي عليهما السلام فقال: ما كان إلا أن وضع رجله خارجاً من المسجد فما دريت أين أخذ من أرض الله، فرجعت إلى أمير المؤمنين عليه السلام فأعلمته، فقال: يا أبا محمد أتعرفه؟ قلت: الله ورسوله وأمير المؤمنين أعلم، قال: هو الخضر عليه السلام»([374]). (از ابو هاشم داود بن قاسم جعفرى از ابو جعفر دوم (امام جواد عليه السلام) روايت شده است که آن حضرت فرمود: امير المؤمنين عليه السلام آمد و حسن بن على همراهش بود و به دست سليمان تكيه داده بود و به مسجد الحرام وارد شد و نشست، به ناگاه مردى خوش قواره و خوش لباس آمد و بر امير المؤمنين سلام داد و آن حضرت جواب سلام او را داد و خدمت حضرت نشست. سپس گفت: اى امير المؤمنين، من از تو سه مسأله مى‏پرسم، اگر پاسخ آنها را به من دادى مى‏دانم كه اين مردم در كار تو مرتكب خلافى شدند، كه مسئول آنند، در دنيا و آخرت خود آسوده نيستند و اگر نه مى‏دانم كه تو با آنها برابرى و امتياز ندارى. على عليه السلام: هر چه مى‏خواهى از من بپرس. آن مرد عرض كرد: به من بگو: 1- مردى كه ميخوابد، روحش به كجا مى‏رود؟ 2- ياد آورى و فراموشى چگونه به مرد رخ مى‏دهند؟ 3- چگونه فرزند به عموها و يا دائى‏هاى خود، مانند مى‏شود؟ امير المؤمنين عليه السلام رو به حسن كرد و فرمود: اى ابا محمد، پاسخ او را بده، امام حسن عليه السلام پاسخش را داد، آن مرد گفت: من گواهم كه نيست شايسته پرستشى جز خدا و هميشه به آن گواهى مى‏دادم. و گواهم كه محمد رسول خدا صلي الله عليه وآله و هميشه بدان گواه بوده‏ام. و گواهم كه تو وصى رسول خدائى و قائم به حجت او هستى- و اشاره به امير المؤمنين عليه السلام كرد- و هميشه بدان گواه بوده‏ام. و گواهم كه تو هم وصى او هستى و قائم به حجت او- و اشاره به حسن عليه السلام كرد-. و گواهم كه: حسين بن على عليه السلام وصى برادر خود و قائم به حجت او است بعد از او. و گواهم بر على بن الحسين عليهما السلام كه او قائم به امامت حسين عليه السلام است پس از او. و گواهم بر محمد بن على عليهما السلام كه او است قائم به كار امامت على بن الحسين عليهما السلام. و گواهم بر جعفر بن محمد عليهما السلام كه او است قائم به كار امامت محمد عليهما السلام. و گواهم بر موسى عليه السلام كه او است قائم به كار امامت جعفر بن محمد عليهما السلام. و گواهم بر على بن موسى عليهما السلام كه او است قائم به كار امامت موسى بن جعفر عليهما السلام. و گواهم بر محمد بن على عليهما السلام كه او است قائم به امامت على بن موسى عليهما السلام. و گواهم بر حسن بن على عليه السلام كه او است قائم به كار امامت على بن محمد عليهما السلام. و گواهم بر حسن بن على عليهما السلام كه او است قائم به كار امامت على بن محمد عليهما السلام. و گواهم به مردى كه فرزند حسن است و به كنيه و نام تعبير نشود تا امر امامت پديد گردد و پر كند آن را از عدالت چنانچه پر شده است از ستم و خلاف، درود بر تو اى امير المؤمنين و رحمت و بركات خدا، سپس برخاست و رفت، امير المؤمنين فرمود: اى ابا محمد دنبالش برو ببين كجا مى‏رود، حسن بن على عليهما السلام بيرون شد و پس از آن گفت: نشد جز اين كه پاى خود را از مسجد بيرون نهاد و من ندانستم به كجاى زمين خدا رفت و برگشتم نزد امير المؤمنين و به او آگاهى دادم، فرمود: اى ابا محمد، او را مى‏شناسى؟ گفتم: خدا و رسولش و امير المؤمنين داناترند، فرمود: او خضر عليه السلام بود.) الكليني، الكافي: ج1 ص526.
2 | عبدالحسين | Iran - Tehran | 14:33 - 06 مهر 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام آيا در رابطه با آيات نازل شده در شان اهل بيت(عليهم السلام) يا در شان حضرت علي(عليه السلام) مقاله مستقلي منتشر نکرده ايد و يا اينکه من در جستجوي سايت ناموفق بوده ام؟

پاسخ:

با سلام

مجموعه آيات مرتبط با امام علي (ع) و بحث امامت و ولايت در بخش قرآن نرم افزار تحت وب «درّنجف»:

http://dorenajaf.valiasr-aj.net/page2/m1_quran.php

و همچنين مجموعه آيات مربوط به امام زمان (عج) در بخش آيات نرم افزار تحت وب «شميم گل نرگس»:

http://shamim.valiasr-aj.net/page2/m1_ayat.php

و موارد متعدد بسياري که در سايت اصلي ولي عصر موجود است (با جستجوي کلماتي همچون قرآن، آيه و ... در بخش پاسخ ها مي توانيد موارد بسياري را مشاهده نماييد)

موفق و مؤيد باشيد

معاونت اطلاع رساني

3 | مدافع اسلام راستين | Germany - Munich | 15:03 - 08 مهر 1389 |
1
 
 
1
پاسخ نظر
اقاي چاسخگو! جوابي براي روايتي که اقاي علي رضا اينجا اورده داري؟؟ يا سکوت خواهي کرد؟؟
سند اين روايت چط.ر است؟؟

اصلا چرا ما روز خود را صرف ادمي بکنيم که اين همه در مورد او اختلاف است! تازه بگو الان چه فايده ي براي ما دارد؟
اينکه در اينده مياد خوش بخ حال ايندگان!!
4 | سعيد حسيني(شاه اسماعيل صفوي) | Japan - Chiyoda | 11:00 - 10 مهر 1389 |
1
 
 
1
پاسخ نظر
مدافع پسر صهاک _____________ مي بينم که باز دوره افتادي براي کسب شبهه جديد! ----------------------------------------------------------------- بسيار خوب، يک "يا کعب الاحبار" بگو و شروع کن! ------------------------------------------------------------- از دستپاچگي دچار غلط املائي يا بهتر بگم غلط زيادي شديد شدي که اصطلاحا بهش ميگن جفنگيات!! قاعدتا هميشه همينطور است پسرجان! ------------------------------------------------- چون قافيه تنگ آيد ؟؟؟ر به جفنگ آيد ---------------------- راستي جوجه مولوي بگو ببينم امام زمان تو اکنون کيست؟! يا حق
5 | محمد | United States - New York | 20:03 - 16 مهر 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
قابل توجه آقايان "علي نا رضا" و " مدافع اسلام دروغين"
اگر اين قسمت مقاله رو دقيق و نه با عناد و سرسري مطالعه مي کردن متوجه جواب سوالشون مي شدن. اما چه مي شود کرد که : نرود ميخ آهنين بر سنگ.

"آن حضرت از جهت پدرى از نسل امام حسين عليه السلام و از جهت مادرى از نسل امام مجتبى عليه السلام است؛ زيرا همسر امام على بن الحسين، مادر امام باقر عليه السلام، فاطمه دختر امام مجتبى عليه السلام بوده است؛ بنابراين حضرت مهدى، هم فرزند امام مجتبى است و هم فرزند سيد الشهداء عليهم السلام.

قرآن كريم اين نوع انتساب را پذيرفته و حضرت عيسى عليه السلام را از نسل پيامبران گذشته، يعقوب، اسحاق و ابراهيم مى‌داند، آن جا كه مى‌فرمايد:

وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلّا هَدَيْنَا وَنُوحا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَى وَعِيسَى وَإِلْيَاسَ كُلٌّ مِنْ الصَّالِحِينَ. الانعام/ 84 ـ85.

و اسحاق و يعقوب را به او [ابراهيم‏] بخشيديم و هر دو را هدايت كرديم و نوح را (نيز) پيش از آن هدايت نموديم و از فرزندان او، داوود و سليمان و ايّوب و يوسف و موسى و هارون را (هدايت كرديم) اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‏دهيم! و (همچنين) زكريّا و يحيى و عيسى و الياس را همه از صالحان بودند.

وقتى حضرت عيسى عليه السلام از جهت مادرى به اسحق و يعقوب و ابراهيم ملحق شود، مانعى ندارد كه حضرت مهدى عليه السلام نيز از جهت مادرى به امام مجتبى عليه السلام ملحق شود؛ همان طورى كه امام حسن و امام حسين عليه السلام دو سبط رسول خدا صلى الله عليه وآله از طريق صديقه طاهره سلام الله عليها به آن حضرت ملحق مى‌شوند.

جالب است كه برخى از علماى اهل سنت وقتى ديده‌اند كه نمى‌توانند رواياتى را كه ثابت مى‌كند حضرت مهدى از نسل امام حسين عليه السلام است، انكار و يا رد كنند، دست به توجيه‌هاى عجيب زده و گفته‌اند كه حضرت مهدى از جهت مادرى از نسل امام حسين و از جهت پدرى از نسل امام حسن عليه السلام است. "
6 | ناشناس | Iran - Tehran | 22:23 - 22 آبان 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام بر شما ياري دهندگان دين خدا ميخواستم بدانم ايا ما امامت را بالاتر از نبوت ميدانيم و اگر اين طور هست چرا؟ با تشکر البته ايميل نداشتم و ميخواهم در زير همين پرسش به ان پاسخ دهيد

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

در آدرس ذيل به اين سوال پاسخ داده شده است :

http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=3164

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

7 | سيد علي | Iran - Tehran | 18:45 - 29 دي 1389 |
0
 
 
1
پاسخ نظر
ايا يكي از علما ي اهل سنت كه سنندجي بوده است شمارا اقاي قزويني شكست داده است؟

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

اگر چنين چيزي بود ، قطعا فيلم يا فايل صوتي يا ... از آن نشان مي‌دادند !

نه علماي كردستان ، كه ساير علماي اهل سنت نيز به لطف اهل بيت ، توانايي و آمادگي مناظره با علماي شيعه را ندارند و شاهد واضح ان ، بخش مناظرات همين سايت است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

8 | سيد علي حسيني منش | Iran - Tehran | 18:48 - 29 دي 1389 |
1
 
 
1
پاسخ نظر
ز لـيلايــي شنيـدم يا عــــــــلي (ع) گفت به مجنوني رسيدم يا عــــــــلي(ع) گفت مگـــــر ايـن وادي ِ دارالجــــنـون اســـت که هر ديـوانه ديدم يا عـــــــلي (ع) گفت نـسيـمـي غنچـــــه اي را بــاز ميــــکـرد به گوش غنچه آندم يا عـــــــلي(ع) گفت خمـير خــــاک آدم(ع) چــون سـرشـــتند چو برميخاست آدم يا عــــــــلي(ع) گفت مســيحـــا (ع) هـم دم از اعجـــــاز ميزد زبس بيچاره مريم يا عـــــــــلي (ع) گفت علــــي(ع) را ضــربتي کــاري نـميشــد گـمانم ابـن ملجـم يا عـــــــــلي(ع) گفت مـگـر خــيبـر ز جـايش کـنــده مـيشـــد؟ يقين آنجا علي (ع) هم يا عــلي(ع) گفت ***** دلا بايــد که هردم يا عـــــــــلي(ع) گفت نه هردم بل دمادم يا عــــــــلي(ع) گفت ***** که در روز ازل قـــــالــوا بــــــــــــــلا را هر آنچه بود عالم يا عـــــــلي(ع) گفت محــمد(ص) در شب معـــراج بشـــنيد ندايي آمـد آنـهـم يا عــــــــلي(ع) گفت پيمــــبر در عـــروج از آســــمانــــــهــا بقصد قرب اعظم يا عـــــــلي(ع) گفت بـه هـــنگـام فــرو رفـتن به طــوفـــان نـبي الله اکرم يا عـــــــــــلي(ع) گـفت بـه هــــنگــام فـکـنـــدن داخـــل نــــار خليل الله اعظــم يا عــــــــلي(ع) گفت عصا در دست موســي(ع) اژدهــا شد کليـم آنجا مسلّـم يا عـــــلي(ع) گـفت کجا مــــــــرده به آدم زنـده ميشــــــــد يقين عيسي بن مريم يا عـلي(ع) گفت عـــــــلي(ع) درخم به دوش آن پيمـبر قدم بنـهاد و آندم يا عــــــلي(ع) گفت
9 | مجيد م علي | Iran - Tehran | 06:51 - 01 بهمن 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
با سلام
صيد الـــــي ( 7 ) .
ميشه بگي كي اين خواب را ديدي ؟.
شام چي خورده بودي ؟

لبيك يا علي
10 | سيد هادي عبداللهي | Iran - Shiraz | 11:32 - 06 فروردين 1390 |
1
 
 
1
پاسخ نظر
خواهشن همگي بريم و كتابهاي آيت الله برقعي رابخونيم كه يكي از دوستان در همين سايت معرفي كرده كه انصافا و خداييش كتابهاي خوبي هست و با عقل سازگار وبا احساس و دروغ و غلو و خرافه ناسازگار خدا انشا الله نويسنده كتاب قرين رحمت و مغفرت كنه كتابهاي ديگه ام كه از نويسندگان ديگه هست و معرفي شده بود هم از اين قاعده مستثني نبودن شايد از اونا بشه جواب اين سوالات گرفت خدا به همگي توفيق بده

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

جداي از اينكه به كتاب‌هاي آقاي برقعي پاسخ‌هاي فراوان داده شده است ، خود او نيز در پايان عمر توبه نامه نوشت ، و درخواست كرد در امامزاده كن دفن شود !

بهتر است كمي در مورد تاريخ او تحقيق كنيد !

گروه پاسخ به شبهات

11 | محمد رضا خاكسار | Iran - Zarrīn Shahr | 02:52 - 29 مرداد 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
حاکم نيشابوري به سند خود از ابو سعيد خدري نقل ميکند که رسول خدا (ص)فرمود : المهدي منا اهل البيت : مهدي از ما اهل البيت است. مستدرک حاکم نيشابوري -جلد 4 - صفحه 557.
12 | محمد رضا خاكسار | Iran - Zarrīn Shahr | 02:54 - 29 مرداد 1391 |
0
 
 
1
پاسخ نظر
حاکم نيشابوري به سند خود از ابو سعيد خدري نقل ميکند که رسول خدا (ص)فرمود : المهدي منا اهل البيت : مهدي از ما اهل البيت است. مستدرک حاکم نيشابوري -جلد 4 - صفحه 557.
13 | شمس الدين جليليان | Iran - Tehran | 02:37 - 03 آبان 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
http://valiasr-aj.org/fa/page.php?bank=question&id=11980 سلم بر دوستان مهدي (عج) از نسل حسنين (ع) است . مادر امام باقر دختر امام مجتبي و پدر بزرگوارشان فرزند امام حسين است .اختلاف روايات فقط به همين دليل است . از اين گذشته حسن و حسن (ع) به يك اندازه براي شيعه عزيز هستند بلكه به خدا قسم حسن (ع) عزيزتر و به جهاتي مظلوم تر بود . اگر امام حسين اين فرصت را داشت كه با 70 نفر در مقابل بني اميه بايستد ‘ امام حسن به همين تعداد هم يار واقعي نداشت و از اين جهت مظلوم تر بود . سلام خدا و رسول (ص) و اميرالمومنين و سيده النسا العالمين و و ائمه هدي بر نور ديده ي زهرا حضرت امام حسن مجتبي (ع)
14 | احمد | Iran - Tehran | 10:49 - 21 خرداد 1393 |
0
 
 
1
پاسخ نظر
آقايان کامنت 3 و5 شما فک کنم روايت آقاي علي رضا در کامنت 1 رو کامل نخونديد اين روايت ميگه که امام زمان از نسل امام حسين و شما اشتباه برداشت کرديد
جالبه کامنت 3 با لحن تمسخر آميزي به گروه پاسخ به شبهات ميگه چرا جواب روايت علي رضا رو نميديد؟؟؟!!!!!چه جوابي؟روايت علي رضا که حرف مارو ميزنه؟؟!!!
و جالبتر اينکه کامنت 5 بدون اينکه بره روايت رو بخونه ببينه روايت چي ميگه سعي ميکنه جواب کامنت 3 رو بده!!!!!و به آقاي علي رضا توهين ميکنه و ميگه علي نا رضا!!!
اصلا يه وضيه!!!
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :