نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
«لزوم کسب معرفت نسبت به امام عصر ارواحنا فداه»
کد خبر: ١١٩٩١ تاریخ انتشار: ٠١ خرداد ١٣٩٧ - ١٧:١٠ تعداد بازدید: 273
سخنراني ها » عمومي
«لزوم کسب معرفت نسبت به امام عصر ارواحنا فداه»

سخنرانی عمومی 97/02/20

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 97/02/20 

موضوع:  «لزوم کسب معرفت نسبت به امام عصر ارواحنا فداه»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله

خدا را بر تمام نعمت‌هایش به ویژه نعمت ولایت سپاس می‌گوییم. سپاس دیگر که در جوار ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به ما توفیق سخن گفتن و حضور عنایت کردند و دریچه این سعادت بزرگ را به روی ما گشودند.

امید آن داریم که این حرکت‌های ما بهترین ذخیره‌ای برای قبر ما باشد؛ همان روز که قرآن کریم در توصیف آن می‌فرماید:

(یوْمَ لا ینْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون)

در آن روزی که مال و فرزندان سودی نمی‌بخشد.

سوره شعراء (26): آیه 88

ما در شب نیمه شعبان در جمع نورانی شما بزرگواران و محضر حضرت فاطمه معصومه مطالبی را عرض کردیم و وعده دادیم در جلسه دیگر ادامه آن مطالب را انجام دهیم.

اشاره شد یکی از مهم‌ترین موضوعات معارف دینی و اسلامی موضوع مهدویت است و کمتر موضوعی در معارف دینی و اسلامی همانند موضوع مهدویت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

آیات و روایاتی که در حوزه مهدویت در کتب شیعه و سنی وارد شده است، می‌توان ادعا کرد در هیچ یک از موضوعات معارف دینی این همه آیات و روایات وارد نشده است.

ما عرض کردیم در مجموع آیاتی که در تفاسیر شیعه و سنی به موضوع مهدویت تفسیر و تأویل گردیده است، از مرز سیصد و بیست آیه تجاوز می‌کند.

یکی از پژوهشگران حوزه مهدویت «جناب دکتر رضایی» در مقاله‌ای تحت عنوان «گونه شناسی مهدویت» سیصد و بیست و چهار آیه از منابع شیعه و سنی ذکر کرده است که در رابطه با حضرت مهدی (ارواحنا فداه) تفسیر و تأویل گردیده است.

در حوزه روایت و سنت در کتاب «معجم أحادیث الإمام المهدی» تعداد هزار و نهصد و چهل و یک روایت از منابع شیعه و سنی البته با حذف مکررات نقل شده است. اگر روایات مکررات به این تعداد اضافه شود، شاید از مرز پنج هزار روایت تجاوز می‌کند.

مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی کتابی به نام «منتخب الأثر» دارد. در این کتاب بیش از 800 روایت  از منابع شیعه و سنی وارد شده است.

این تعداد روایت در رابطه با حضرت صاحب الزمان (ارواحنا له الفداء) از نبی گرامی اسلام، صحابه پیغمبر اکرم و ائمه طاهرین (علیهم السلام) نقل شده است و ما این انبوه روایات را در هیچ یک از حوزه‌های دینی سراغ نداریم.

این تعدد روایات نشانگر اهمیت خاص موضوع مهدویت در آئین مقدس اسلام است، زیرا موضوع مهدویت و حکومت جهانی حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) موضوعی است که از زمان حضرت آدم تا نبی خاتم مورد بحث و بررسی بوده است.

تمام انبیاء، اولیاء و بزرگان اعم از بزرگان دینی و غیر دینی به پیروانشان آمدن منجی عالم بشریت را بشارت داده‌اند. برطرف شدن ستم از صفحه گیتی و گسترش عدالت با محوریت دین الهی را به پیروانشان مژده داده‌اند. در زیارت آن بزرگوار می‌خوانیم:

«السَّلَامُ عَلَی الْمَهْدِی الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَم»

سلام بر امام مهدی آن کسی که خدای عز و جل به امت‌ها وعده داده است.

زاد المعاد- مفتاح الجنان، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: اعلمی، علاءالدین، ص 541، باب فی بیان زیارة مولانا صاحب الأمر (عج)

اجازه بدهید بنده گلایه‌ای دوستانه داشته باشم. با توجه به اهمیتی که در حوزه مهدویت وارد شده است، ما به آنگونه‌ای که زیبنده ما شیعیان و موالین اهلبیت (علیهم السلام) است به فرهنگ مهدویت اهمیت نداده‌ایم و موضوع مهدویت را جدی نگرفته‌ایم و زوایای مختلف قضایای مهدوی را آنگونه که زیبنده است و انتظار می‌رود نه به دنبالش بودیم و نه به فرزندان و دوستانمان و پای منبری‌هایمان و دانش‌آموزانمان و دانشجویانمان آموزش نداده‌ایم.

بنابراین می‌بینیم در گذر تاریخ افراد ماجراجو و فتنه‌گر از عدم آگاهی کامل شیعیان به موضوع مهدویت بهره‌برداری‌های ناجوانمردانه کرده‌اند. آن‌ها در هر فرصتی تحت عناوین مختلفی از قبیل بابیت، بهائیت، مهدویت یا عنوان‌های دیگر از این قضیه سوءاستفاده کرده‌اند.

امروزه طرفداران «أحمد بصری» در گوشه و کنار کشور اسلامی ما مشغول فعالیت هستند و در شهر مقدس هم به فعالیت‌های مرموز و فتنه‌گری ادامه می‌دهند که تمامی آن‌ها نتیجه عدم نشر فرهنگ مهدویت در میان ماست.

اگر ما موضوع مهدویت را آنگونه که شایسته است فرا بگیریم و به فرزندانمان و عزیزانمان و شاگردانمان آموزش دهیم، دیگر فرصتی نمی‌ماند که بعضی از فتنه‌گران و دجالان از این فرصت سوءاستفاده کنند.

در این جلسه فرصتی نیست که بنده در رابطه با قضایای فرصت طلبانی که در طول تاریخ از موضوع مهدویت برای مرید سازی و دکان درست کردن و پول مردم را بلعیدن سوء استفاده کردند، برای شما سخن بگویم.

شاید در طول این چهارده قرن تاریخ اسلام بیش از صد نفر مدعیان دروغین مهدویت ثبت کرده است.

ما در شب نیمه شعبان در این محفل نورانی بحثی را تحت عنوان "اهم وظائف ما در دوران غیبت در حوزه مهدویت" آغاز کردیم.

در این جلسه اشاره شد یکی از اساسی‌ترین وظائف ما در قبال مهدویت شناخت و معرفت دقیق حضرت مهدی (ارواحنا فداه) و دفاع جانانه از حوزه امامت و ولایت است.

همچنین در کنار موضوع مهدویت باید معرفت خود را به قدری بالا ببریم، گسترش دهیم و به یاد آن بزرگوار باشیم که هیچ لحظه‌ای از لحظات شبانه روزمان از آن وجود نازنینی که زندگی و نفس کشیدن ما بستگی به اراده آن حضرت دارد غافل نشویم.

این عبارت را بارها شنیده‌ایم، گفته‌ایم و نقل کرده‌ایم:

«بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»

و از برکتش بندگان روزی یافته‌اند و به وجودش زمین و آسمان استوار گشته است.

زاد المعاد- مفتاح الجنان، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: اعلمی، علاءالدین، ص 423، باب دعاء العدیلة الکبیر

حال نسبت به عمق این قضیه چقدر فکر کرده‌ایم و چقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟! همچنین حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) در رابطه با توقیعش می‌فرماید:

«فَإِنَّا یحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکمْ وَ لَا یعْزُبُ عَنَّا شَی‌ءٌ مِنْ أَخْبَارِکم»

ما بر تمام کاهای شما احاطه علمی داریم و چیزی از عملکرد شما بر ما پوشیده نیست.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 53، ص 175، ح 7

آیا نسبت به این عبارت و این روایت که از مولا، سرور، تاج سر و صاحب نعمت ما حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه)  صادر شده است، چقدر آمادگی داریم؟! «مرحوم علامه مجلسی» در کتاب «بحار الأنوار» طی توقیع مفصلی از حضرت این عبارت را نقل می‌کند.

به تعبیر امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) یکی از علل گرفتاری ما به گناه و معصیت ضعف ایمان ماست، نه فقدان ایمان ما!

اگر ما احساس کنیم عالم محضر خداست و ما در محضر خدا و محضر حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء هستیم، قطعاً وضع ما غیر از این خواهد بود. در این صورت قطعاً نه تنها گناه نمی‌کنیم، بلکه فکر گناه را هم از ذهنمان عبور نمی‌دهیم. تمامی این‌ها بستگی به این آیه شریفه دارد:

(أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری)

آیا او نمی‌داند که خداوند همه اعمالش را می‌بیند؟!

سوره علق (96): آیه 14

خداوند متعال در این آیه شریفه از بندگان خود گلایه می‌کند!! در توقیعات متعدد آمده است که حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) می‌فرماید:

«فما يحبسنا عنهم إلا ما يتصل بنا مما نكرهه ولا نؤثره منهم»

 "یکی از عللی که شما را از ما دور کرده است و شما را از یمن لقاء و تشرف ما محروم کرده است، گناهان و معصیت‌هایی است که از شما سر می‌زند و موجب رنجش قلب ماست."

الطبرسي، أبي منصور أحمد بن علي بن أبي طالب _متوفاى 548 ق_، الاحتجاج، ج 2، ص325، تحقيق: تعليق وملاحظات: السيد محمد باقر الخرسان، ناشر: دار النعمان للطباعة والنشر - النجف الأشرف، 1386 - 1966 م.

اگر ما معرفت خود را نسبت به خداوند متعال و ائمه اطهار بالا ببریم، قطعاً زندگی ما طور دیگری خواهد شد. در این صورت وضع روحی ما، نماز خواندن ما، عبادت و زندگی ما رنگ دیگری پیدا خواهد کرد. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) ذیل آیه شریفه:

(وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها)

و برای خدا نامهای نیکی است خدا را با آن بخوانید.

سوره اعراف (7): آیه 180

وارد شده است. عزیزان دقت کنند من امشب می‌خواهم بخشی از جلوه‌های معرفتی امام را در محضر مولایمان حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) خدمت شما گرامیان اشاره کنم. امام صادق (علیه السلام) ذیل آیه شریفه:

(وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها)

می‌فرماید:

«نَحْنُ- وَاللَّهِ- الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی»

به خدا سوگند ما ائمه اسماء حسنای الهی هستیم.

«الَّتِی لَایقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا»

امامانی هستیم که جز با معرفت ما از بشریت عملی پذیرفته نیست.

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 1، ص 144، ح 4

مرحوم «کلینی» در کتاب «کافی» این روایت را با سند صحیح، بلکه به تعبیر رجالیون صحیحه اعلایی نقل می‌کند. این روایت هم سند قوی دارد و هم متن عالی و قوی دارد.

در نامه 28 کتاب «نهج البلاغه» که ان‌شاءالله همه ما با این کتاب نورانی امیرالمؤمنین أنس بیشتری داشته باشیم، روایتی وارد شده است. آن حضرت نکته ظریفی را مطرح می‌کند که این نکته ظریف قابل تأمل است که در جمع عزیزان و بزرگواران عرض می‌کنم.

«ابن ابی الحدید معتزلی» در شرح نامه 28 «نهج البلاغه» می‌نویسد: اگر خلقت و آفرینش معاویه هیچ فلسفه‌ای نداشت، جز اینکه باعث شد نامه‌ای به امیرالمؤمنین بنویسد و آن بزرگوار در پاسخ معاویه پرده از روی یک حقیقت نهفته بردارد کافی است.

سخن «ابن ابی الحدید معتزلی» شخص سنی به این فقره از فقرات نامه است که حضرت می‌فرماید:

«فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»

ما مصنوع خداوند هستیم و مردم مصنوع ما هستند.

نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 386، خ 28 و من کتاب له ع إلی معاویة جوابا

آیا مراد از «صَنَائِعُ لَنَا» تربیت دینی است؟! اگر چنین باشد کوته نظری و خلاف جمله امام است. حضرت نمی‌فرماید مسلمانان و شیعیان مصنوع و تربیت شده ما هستند، بلکه می‌فرماید: «وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»!

همچنین توقیع دیگری از حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) به «ابن ابی غانم» صادر می‌شود که «مرحوم شیخ طوسی» در کتاب «الغیبة» صفحه 285 مفصل این توقیع را مطرح می‌کند. در آن توقیع وارد شده است که حضرت مهدی (ارواحنا فداه) می‌فرماید:

«وَ نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا»

ما مصنوع خداوند هستیم و خلق مصنوع ماست.

الغیبة (للطوسی) / کتاب الغیبة للحجة، نویسنده: طوسی، محمد بن الحسن، محقق / مصحح: تهرانی، عباد الله و ناصح، علی احمد، ص 285، باب 4- فصل بعض معجزات الإمام المهدی ع و ما ظهر من جهته ع من التوقیعات علی یدی سفرائه

آیا روی این روایت دقت کرده‌ایم؟! آیا خدای ناکرده این چنین سخن گفتن غلو است؟! امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) کتابی در رابطه با «شرح دعای سحر» دارند.

بنده به همه عزیزان توصیه می‌کنم این کتاب را حتماً تهیه کنند یا از اینترنت دانلود کنند، در گوشی یا لب تاب خود داشته باشند و هر شب از ماه مبارک رمضان چند صفحه از تفسیر این مرد بزرگ را در فقرات دعای سحر مطالعه کنند تا دعا و نماز و روزه آن‌ها حال دیگری پیدا کند.

بنده اگر بگویم شاید این کتاب را بیش از دویست بار مطالعه کرده‌ام، مبالغه نکرده باشم. با این حال هروقت مطالعه می‌کنم، احساس می‌کنم نورانیتی در وجود من ایجاد می‌شود.

نگاه این مرد بزرگ به جهان هستی، ائمه اطهار (علیهم السلام) و اعمال انسان نگاه دیگری است و با دیگر نگاه‌ها تفاوت اساسی دارد. در ذیل این عبارت:

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک مِنْ مَشِیتِک بِأَمْضَاهَا وَ کلُّ مَشِیتِک مَاضِیةٌ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُک بِمَشِیتِک کلِّهَا»

إقبال الأعمال، نویسنده: ابن طاووس، علی بن موسی، ج 1، ص 34، فصل فیما نذکره من ترتیب نافلة شهر رمضان بعد العشاء الآخرة و أدعیتها فی کل لیلة

بنده تقاضا دارم به این تعبیر خوب دقت کنند. همین تعبیری که از نامه 28 کتاب «نهج البلاغه» ذکر کردم و از توقیع حضرت ولی عصر به «ابن ابی غانم» عرض کردم، ایشان به تعبیر دیگری مطرح می‌کند.

ایشان می‌گوید ما عبارت صحیح و قطعی داریم که ائمه اطهار (علیهم السلام) و نبی گرامی اسلام فرموده است:

«خَلَقَ اللَّهُ الْمَشِیةَ قَبْلَ الْأَشْیاءِ ثُمَّ خَلَقَ الْأَشْیاءَ بِالْمَشِیة»

خداوند عالم مشیت را مستقیم و مباشرتا آفرید سپس تمام اشیاء را با مشیت آفرید.

امیر المومنین علیه السلام در روایت دیگر می‌فرماید:

«فهم ... قدرة الله و مشیة»

المجلسي، محمد باقر _متوفاى1111ق_، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج25، ص 174، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403هـ - 1983م.

مشیة الله ، اول ما خلق الله ما هستیم.

اگر مقداری با این توجه و این دقت به معارف اهل بیت نگاه کنیم، قطعاً روحیات و معرفت و شناخت ما نسبت به امام طور دیگری خواهد شد.

من از عزیزان می‌خواهم زمانی که به منزل تشریف بردند، کتاب «مفاتیح الجنان» را باز کنند. در این کتاب زیارات متعددی از امام حسین (علیه السلام) اعم از زیارات مخصوصه، زیارت حضرت در روز مبعث و زیارت حضرت در شب نیمه شعبان وارد شده است.

در ادامه بخشی تحت عنوان "زیارات مطلقه امام حسین" وارد شده است و نویسنده چندین زیارت را در این بخش آورده است.

اولین زیارتی که ایشان می‌آورد، زیارتی است که «مرحوم کلینی» در کتاب «کافی» جلد چهارم صفحه 575 نقل کرده است. «شیخ طوسی» این زیارت را در کتاب «تهذیب» جلد 6 صفحه 54 نقل کرده است.

همچنین «شیخ صدوق (رضوان الله تعالی علیه)» در کتاب «من لا یحضره الفقیه» این قضیه را مفصل نقل می‌کند و می‌نویسد من از بین زیارات امام حسین این زیارت را انتخاب کردم، زیرا:

«لِأَنَّهَا أَصَحُّ الزِّیارَاتِ عِنْدِی مِنْ طَرِیقِ الرِّوَایةِ وَ فیها بَلَاغٌ وَ کفَایة»

این زیارت، صحیح‌ترین زیارات امام حسین علیه السلام از نظر من است، زیرا آنچه از نظر روایت و معارف و کفایت لازم بوده در این زیارت گفته شده است.

من لا یحضره الفقیه، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 598، ح 3200

بنده همیشه تعبیر می‌کنم: در خانه اگر کس است، یک حرف بس است! عزیزان ترجمه این زیارت را خوب دقت کنند:

«بِکمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکمْ یخْتِمُ اللَّه»

به وسیله شما آفرینش آغاز شده است و به سبب شما فرجام صورت خواهد گرفت.

این تعبیر، همان تعبیری است که ما در «زیارت جامعه کبیره» می‌خوانیم.

«وَ بِکمْ یمْحُوا اللَّهُ ما یشاء»

و خداوند اگر بخواهد در این عالم هستی چیزی را محو اکند بوسیله شما محو می‌کند.

«وَ بِکمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا وَ بِکمْ تُخْرِجُ الْأَشْجَارُ أَثْمَارَهَا»

به سبب شما هست که زمین درختانش را می‌رویاند و درختان میوه‌هایش را بیرون می‌آورند.

«وَ بِکمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا»

و به سبب شماست که آسمان باران و روزیش را نازل می‌کند.

تا جایی که می‌فرماید:

«إِرَادَةُ الرَّبِّ فِی مَقَادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیکمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیوتِکمْ»

خواست پروردگار در تقدیر و گردش جهان هستی به منزل شما و به قلب و روح شما فرود می‌آید و از آن‌جا صادر می‌گردد.

کامل الزیارات، نویسنده: ابن قولویه، جعفر بن محمد، محقق / مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 200، ح 2

در «زیارت آل یاسین» که ان‌شاءالله عزیزان ما هر روز این زیارت را می‌خوانند و حضرت مهدی (ارواحنا فداه) به خواندن این زیارت توصیه فرموده‌اند، مضامینی عالی وارد شده است و عبارات بسیار عمیقی بیان شده است.

اگر کسی یک سال با حضور قلب «زیارت آل یاسین» را بخواند، امید است که توفیق تشرف به خدمت حضرت مهدی (ارواحنا فداه) را پیدا می‌کند. در ابتدای زیارت وارد شده است:

«السَّلَامُ عَلَیک یا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِه»

سلام بر تو ای حجت خدا و راهنمای اراده پروردگار.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 53، ص 171، ح 5

این عبارات، عبارات بسیار سنگینی است. در توقیع دیگری از حضرت مهدی در کتاب «الغیبة» اثر «شیخ طوسی» صفحه 247 از آن بزرگوار وارد شده است:

«قُلُوبُنَا أَوْعِیةٌ لِمَشِیةِ اللَّه»

قلب‌های ما همگی ظرف ارادة الله است.

الغیبة (للطوسی) / کتاب الغیبة للحجة، نویسنده: طوسی، محمد بن الحسن، محقق / مصحح: تهرانی، عباد الله و ناصح، علی احمد، ص 247، باب 2- فصل الکلام فی ولادة صاحب الزمان و إثباتها بالدلیل و الأخبار

خداوند آیت الله العظمی شیخ محمد شاه آبادی استادزاده امام خمینی را بیامرزد. یکی از توفیقاتی که بنده از شکر آن خود را عاجز می‌دانم، هشت سال خدمت در محضر این مرد است. بنده می‌دیدم حضرت امام وقتی به آیت الله العظمی شاه آبادی می‌رسند، می‌گویند: "استادنا شاه آبادی روحی له الفداه!" همیشه برای بنده جای سؤال بود و تعجب می‌کردم چطور امام نسبت به غیر معصوم این تعبیر را به کار می‌برد.

معمولاً طلاب در ابتدای ورود به حوزه شبهات و سؤالاتی مخصوصاً در مسائل اعتقادی و معرفتی به ذهنشان می‌آید. خداوند عالم از ابتدا حافظه خوبی به ما کرم کرده است. به قول معروف هرچه حافظه بیشتر باشد، شبهات و سؤالات هم بیشتر است.

قسم به روح پاک بی‌بی دو عالم سؤالاتی به ذهنم می‌آمد که وقتی از اساتیدم می‌پرسیدم نه تنها برطرف نمی‌شد، بلکه سؤال دیگری تولید می‌شد. زمانی که در سال 1362 یا 1363 خدمت این مرد بزرگ رسیدم، ایشان آنچنان به بنده جواب داد که اصلاً مبهوت ماندم. با خود گفتم که اصلاً جای سؤال نیست و تعجب کردم که چرا چنین سؤالی به ذهن من می‌آمد.

بنده هشت سال ملازم این مرد بودم و استفاده‌های معارفی از این مرد بزرگ کردم که والله العلی الأعلی از هیچکس چنین استفاده‌ای نکردم. بارها گفتم که اگر تا آخر عمر پای این استاد را ببوسم، بازهم کم کاری کرده‌ام. خداوند روح این مرد را شاد کند و با موالیانش محشور کند.

ما یک مرتبه از ایشان سؤال پرسیدیم: «أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّه» پیغمبر اکرم است و تمام خلائق فیض را به واسطه نبی گرامی اسلام و ائمه معصومین می‌گیرند، اما اینکه می‌بینیم جبرئیل به رسول اکرم وحی را منتقل می‌کند آیا نشانه تنزل مقام پیغمبر اکرم از جبرئیل نیست؟!

ایشان در جواب گفتند: نبی گرامی اسلام دو خلقت دارند؛ یک خلقت نورانی دارند.

«خَلَقَکمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَکمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِین»

من لا یحضره الفقیه، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 613، ح 3213

و آن خلقتی است که جبرئیل می‌فرماید:

«وَ لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْت»

اگر یک قدم جلو بروم، پرهایم می‌سوزد.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 18، ص 382، ح 86

پیغمبر اکرم به جایی رسید که ملائکه مقرب هم به آنجا نمی‌رسند. رسول گرامی اسلام خلقت ناسوتی و مادی دارد.

خداوند عالم وحی را با وجود نورانی بر جبرئیل ابلاغ می‌کند و جبرئیل در مرتبه دوم وحی را در عالم جسمانی به نبی گرامی اسلام ابلاغ می‌کند. با این توضیحات ما خیلی راحت شدیم. برای این توضیحات ادله متعددی وجود دارد که ما نمی‌خواهیم در این زمینه زیاد وارد شویم.

یکی از وظایف بزرگ ما در دوران غیبت، مخصوصاً عصر حاضر بالا بردن حس معرفتی ما نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) است. عده‌ای تصور می‌کنند که شاید این قضایا نستجیر بالله غلو باشد.

من دو عبارت از دو فقیه و عارف بزرگ عرض می‌کنم. شخص اول مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد حسین کمپانی استاد مراجع بزرگی همانند آیت الله العظمی خوئی و دیگران است. ایشان حاشیه‌ای بر رسائل دارد که در بیع فضولی زمانی که به مقام ائمه اطهار می‌رسد تعبیر زیبایی دارد. اگر انسان بخواهد درباره این جمله آیت الله العظمی کمپانی یک سال صحبت کند، بازهم وقت کم می‌آورد. ایشان می‌نویسد:

«لهم الولایة المعنویة و السلطنة الباطنیة علی جمیع أمور التکوینیة و التشریعیة»

برای ائمه اطهار ولایت معنوی و سلطنت باطنی بر تمام امور تکوین و تشریع ثابت است.

حاشیة کتاب المکاسب، نویسنده: اصفهانی، محمد حسین کمپانی، ج 2، ص 379، ح 337

اگر چنین است، بنده بارها می‌گویم که ما باید نسبت به امام شناسی خود تجدید نظر کنیم. عبارت دوم از امام راحل است که در کتاب «مصباح الهدایة و الولایة» صفحه 57 عبارتی از استادشان مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد رضا قمشه‌ای نقل می‌کنند و می‌نویسند:

«فالحقیقة المحمّدیة هی الَّتی تجلَّت فی صورة العالم والعالم من الذرّة إلی الدرّة ظهورها وتجلَّیها»

هرچه در عالم می‌بینید مظهر و ظهور تجلی سلسله جلیله محمدیین است و جز تجلی این سلسله چیز دیگری نمی‌بینید.

مصباح الهدایة إلی الخلافة والولایة، نویسنده: السید الخمینی، ص 57، باب نور 20

بنابراین با این توجه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وظائف ما در دوران غیبت معرفت و بالا بردن قدرت معرفتی ما نسبت به امام است.

ان‌شاءالله اگر در جلسات دیگری توفیق داشتیم، در رابطه با جلوه‌های معرفتی امام در حوزه آگاهی ائمه اطهار از اعمال و کردار ما صحبت کنیم. شاید ما به آنچه از ذهنمان می‌گذرد غفلت داشته باشیم، اما امام از آن آگاهی دارد.

تعبیر دیگری از امام در کتاب «مصباح الهدایة و الولایة» نقل کنم. ایشان می‌فرماید: علم امام به عالم هستی از علم عالم هستی بر خود قوی‌تر و نافذتر است.

خدا را به آبروی محمد و آل محمد به ویژه به آبروی کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) سوگند می‌دهیم به ما توفیق شناخت ائمه و عمل به وظایف‌مان کرم بفرماید.

خدایا به آبروی کریمه اهلبیت هرچه سریع‌تر لباس فرج بر اندام ملکوتی مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم بپوشان و ما را از یاران خاص و سربازان فداکار و شهدای رکابش قرار بده. خدایا انقلاب ما را به انقلاب جهانی‌اش متصل بفرما.

خدایا خدمتگزاران به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان در هر لباس و منصبی هستند بالأخص مقام معظم رهبری موفق و مؤید بدار.

خدایا به آبروی حضرت حجة بن الحسن رفع گرفتاری از همه گرفتاران بنما. خدایا به آبروی حضرت ولی عصر حوائج همه حاجت مندان به ویژه حوائج جمع ما برآورده نما. خدایا دعاهای ما را به اجابت برسان.

هدیه به ارواح پاک انبیاء، اولیاء، شهدا، صدیقین، صالحین بالأخص امام راحل صلوات غرائی ختم بفرمایید.

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: