روايات ديگر در اثبات ناسزا گويي معاوية به حضرت امير عليه السلام:
ابن كثير سلفي دمشقي در كتاب معتبر البداية والنهاية
در فصل فضائل امير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام مينويسد :
عن عبد الله بن أبي نجيح عن أبيه قال : " لما حج معاوية وأخذ
بيد سعد بن أبي وقاص فقال يا أبا إسحاق إنا قوم قد أجفانا هذا الغزو عن الحج حتى
كدنا أن ننسى بعض سننه فطف نطف بطوافك ، قال : فما فرغ أدخله دار الندوة فأجلسه معه
على سريره ثم ذكر علي بن أبي طالب فوقع فيه فقال : أدخلتني دارك وأجلستني على سريرك
ثم وقعت في علي تشتمه ؟ والله لان يكون في إحدى خلاله الثلاث أحب إلي من أن يكون لي
ما طلعت عليه الشمس ، ولإن يكون لي ما قال له حين غز تبوكا " ألا ترضي أن تكون مني
بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبي بعدي " ؟ أحب إلي مما طلعت عليه الشمس ، ولإن
يكون لي ما قال له يوم خيبر : " لأعطين الراية رجلا يحب الله ورسوله ويحبه الله
ورسوله يفتح الله على يديه ليس بفرار " أحب إلي مما طلعت عليه الشمس ولإن أكون صهره
على ابنته ولي منها من الولد أحب إلي من أن يكون لي ما طلعت عليه الشمس ، لا أدخل
عليك دارا بعد هذا اليوم ، ثم نفض رداءه ثم خرج.
البداية والنهاية ، ابن كثير
، ج7 ، ص376 .
عبد الله بن أبي نجيح
از پدرش نقل مي كند كه گفت : معاويه در سفر حج و زيارت خانه خدا ، به سعد بن أبي
وقاص گفت : درگيريها و جنگ مانع از زيارت خانه خدا شده است ؛ به گونهاي كه بعضي
از سنتهاي آن را فراموش كردهام ، تو طواف كن تا پشت سرت ما هم طواف كنيم . پس از
اتمام طواف ، در دار الندوة نشست و سعد را كنار خود نشاند و شروع كرد به بدگويي از
علي بن أبي طالب (عليه السلام) . سعد گفت : مرا با خودت همراه كردهاي تا از علي بد
گويي كني ؟ به خدا سوگند اگر هر يك از سه امتيازي كه علي (عليه السلام) دارد من
داشتم ، بهتر بود براي من از آن چه كه در كره زمين خورشيد بر آن ميتابد . يكي اين
سخن رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم ) كه در غزوه تبوك به علي (عليه السلام)
فرمود : آيا راضي نميشوي كه تو جانشين من باشي همانند هارون نسبت به موسي ، فقط
بعد از من پيامبري نخواهد بود .
دوم آن كه در فتح خيبر رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم)
به علي (عليه السلام) فرمود : فردا پرچم را به دست كسي خواهم داد كه خدا و رسول او
را دوست دارد و آنان نيز او را دوست دارند ، فتح و پيروزي به دست وي خواهد بود و او
فرار نميكند .
سوم آن كه همسر دخترش و دامادش باشم تا از وي فرزندي داشته باشم .
از امروز به بعد در هيچ مكاني با تو در يكجا نخواهم نشست . سپس بلند شد و لباسش را
تكان داد و رفت .
و نيز ابن أبي شيبه در كتاب المصنف مينويسد :
قال : قدم معاوية في بعض حجاته فأتاه سعد فذكروا عليا فنال
منه معاوية فغضب سعد فقال : [ تقول هذا الرجل ] ، سمعت رسول الله صلى الله عليه
وسلم يقول : " له ثلاث خصال لان تكون لي خصلة منها أحب إلي من الدنيا وما فيها .
المصنف ، ابن أبي شيبه
، ج7 ، ص496 .
معاويه در بعضي از
سفرهاي حجش باز می گشت ؛ سعد به نزد او آمد ؛ پس سخن از علی پیش آمد و معاویه به
علی جسارت کرد ...
و ابن ماجه قزويني در سنن خود كه يكي از صحاح سته اهل سنت به شمار ميرود ،
مينويسد:
121 ، حدثنا علي بن محمد . ثنا أبو معاوية . ثنا موسى بن
مسلم ، عن ابن سابط ، وهو عبد الرحمن ، عن سعد بن أبي وقاص ، قال : قدم معاوية في
بعض حجاته ، فدخل عليه سعد ، فذكروا عليا . فنال منه . فغضب سعد ، وقال : تقول هذا
لرجل سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول " من كنت مولاه فعلى مولاه " . وسمعته
يقول أنت منى بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبي بعدي " . وسمعته يقول " لأعطين
الراية اليوم رجلا يحب الله ورسوله " ؟
سنن ابن ماجه ، ج1 ،
ص45 .
ممكن است ، همه اين سه روايت ، يك روايت باشد
كه به الفاظ مختلف نقل شده است ، شايد هم اين چنين نباشد و اين واقعه در موارد
متعدد اتفاق افتاده باشد . و نيز ممكن است اين سه روايت ، همان روايت مسلم باشد كه
هر كسي به سليقه خودش آن را نقل كرده است .
در هر صورت اين سه روايت اين مطلب را ثابت ميكند كه سبّ امير المؤمنين كار هميشگي
معاويه بوده و حتي به ديگران نيز دستور ميداده است كه اين سنت وقيح را حفظ كنند .
ابن عبد ربه در العقد الفريد مينويسد :
ولما مات الحسنُ بن عليّ حَجّ معاوية، فدخل المدينة وأراد أن
يَلْعن عليَّا على مِنبر رسول الله صلى عليه وسلم. فقيل له: إن هاهنا سعدَ بن أبي
وقاص، ولا نراه يرضى بهذا، فابعث إليه وخُذ رأيه. فأرسل إليه وذكر له ذلك. فقال: إن
فعلت لأخرُجن من المسجد، ثم لا أعود إليه. فأمسك معاوية عن لعنه حتى مات سعد. فلما
مات لَعنه عَلَى المنبر، وكتب إلى عماله أن يَلعنوه على المنابر، ففعلوا. فكتبتْ أم
سَلمة زوج النبيّ صلى عليه وسلم إلى معاوية: إنكم تلعن اللّه ورسولَه على منابركم،
وذلك أنكم تلعنون عليّ بن أبي طالب ومن أحبّه، وأنا أشهد أن اللّه أحبَّه ورسولَه،
فلم يلتفت إلى كلامها .
العقد الفريد ، ج4 ،
ص335 ، ط الأولي ، دار الكتاب العربي ، بيروت ، 1411 هـ .
همزمان با شهادت امام
مجتبي (عليه السلام) معاويه به زيارت خانه خدا آمد ، سپس وارد مدينه شد و اعلام كرد
كه ميخواهد براي مردم سخنراني كند و در ضمن تصميم داشت بالاي منبر علي (عليه
السلام) را لعنت كند . گفتند : سعد بن أبي وقاص در مدينه حضور دارد و به اين كار
رضايت نمي دهد ، كسي را مأمور كن تا نظر وي را جويا شود . فرستاده معاويه رفت و سعد
را در جريان گذاشت ، سعد گفت : اگر اين كا را بكند از مسجد بيرون ميروم و هيچ گاه
به مسجد قدم نميگذارم . معاويه از تصميمش منصرف شد و تا زماني كه سعد در قيد حيات
بود جرأت سب و لعن علي (عليه السلام) را نداشت . پس از مرگ سعد معاويه بر فراز منبر
علي (عليه السلام) را لعن كرد و به فرماندارانش نيز دستور داد تا آن حضرت را لعن
كنند .
ام سلمه همسر پيامبر به معاويه طي نامهاي نوشت كه شما در منبرها خدا و رسول را لعن
ميكنيد ؛ چرا كه سب علي ، سب خدا و رسول است ، شهادت مي دهم كه خدا و رسول ، علي
را دوست دارند . ولي معاويه توجهي نكرد .
كمال الدين عمر بن أحمد بن العديم در كتاب بغية الطلب في تاريخ حلب ، در سيره صحابي
جليل القدر أبو ايوب انصاري رضوان الله عليه مينويسد :
أبو أيوب خالد بن زيد بدري، وهو الذي نزل عليه النبي صلى
الله عليه وسلم مقدمة المدينة، وهو كان على مقدمة علي يوم صفين، وهو الذي خاصم
الخوارج يوم النهروان، وهو الذي قال لمعاوية حين سب علياً: كف يا معاوية عن سب علي
في الناس، فقال معاوية: ما أقدر على ذلك منهم، فقال أبو أيوب: والله لا أسكن أرضاً
أسمع فيها سب علي، فخرج إلى ساحل البحر حتى مات رحمه الله.
بغية الطلب ، في تاريخ
حلب ، ج7 ، ص3032 ، ط دار الفكر ، بيروت .
ابو ايوب خالد بن زيد ،
از شركت كنندگان در جنگ بدر و كسي است كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) هنگام
ورود به مدينه به منزل او وارد شد و در جنگ صفين در ركاب علي (عليه السلام) هم در
جبهه مقدم لشكريان آن حضرت بود و در نهروان هم با خوارج جنگيد . وقتي كه معاويه را
ديد كه علي (عليه السلام) را سبّ و لعن ميكند ،گفت : اي معاويه ! از سب علي در
ميان مردم دست بردار . معاويه در پاسخ گفت : دست بردار نيستم . ابو ايوب گفت : به
خدا سوگند سرزميني كه در آن از علي (عليه السلام) بد گويي شود هيچ وقت در آن زندگي
نخواهم كرد ، و لذا به سواحل دريا مهاجرت كرد و در همان جا از دنيا رفت .
و بلاذري در انساب الأشراف مينويسد :
كتب معاوية إلي المغيرة بن شعبة : أظهر شتم علي وتنقصه ... .
انساب الأشراف ، ج5 ،
ص30 ، ط الأولي ، دار الفكر ، بيروت .
معاويه به مغيرة بن
شعبة نامهاي نوشت و دستور داد كه آشكارا به علي (عليه السلام) دشنام ده و از او
بدگويي كن .
طبري ، تاريخ نويس معروف اهل سنت مينويسد:
أن معاوية بن أبي سفيان لما ولى المغيرة بن شعبة الكوفة في
جمادى سنة 41 دعاه فحمد الله وأثنى عليه ثم قال : ... ولست تاركا إيصاءك بخصلة لا
تتحم عن شتم على وذمه والترحم على عثمان والاستغفار له والعيب على أصحاب على
والاقصاء لهم وترك الاستماع منهم ... .
تاريخ طبري ، ج4 ، ص188 .
معاويه ، وقتي كه در
سال 41 هـ مغيرة بن شعبه را والي كوفه قرار داد به وي دستور داد و گفت : يك مطلب را
فراموش مكن و بر آن پافشاري كن و آن فحش و ناسزاگويي به علي (عليه السلام) است و در
مقابل از عثمان به عظمت ياد كن و هميشه براي وي طلب آمرزش نما و از ياران علي (عليه
السلام) بدگويي كن و آنان را تبعيد نما و به سخنانشان گوش نكن .
و بلاذري مينويسد :
قال : خطب معاوية بالمدينة فحمد الله وأثني عليه ، وذكر
علياً فنال منه ، و نسبه الي قتل عثمان و ايواء قتلته والحسن بن علي تحت المنبر .
أنساب الأشراف ، ج5 ،
ص105 .
معاويه در سخنراني خودش
در شهر مدينه ، پس از ستايش خداوند ، يادي از علي (عليه السلام) كرد و از او بدگويي
نمود ، سپس قتل عثمان و پناه دادن به قاتلين عثمان را به آن حضرت نسبت داد ؛ با اين
كه امام حسن بن علي (عليهما السلام) در مجلس حاضر بود .
خوارزمي ، مورخ مشهور اهل سنت در مقتل الحسين مينويسد :
وحضرتْ الجمعة فصعد معاوية علي المنبر فحمد الله وأثني عليه
وصلي علي نبيه ، و ذكر علي بن أبي طالب فتنقصه ... فوثب الحسن بن علي و أخذ بعضادتي
المنبر ، فحمد الله و صلي علي نبيه ثم قال : أيها الناس من عرفني فقد عرفني ومن لم
يعرفني فأنا الحسن بن علي بن أبي طالب ، أنا ابن نبي الله ، أنا ابن من جعلت له
الأرض مسجداً و طهوراً ... فقال معاوية : أما إنك تحدث نفسك بالخلافة ولست هناك .
فقال الحسن : أما الخلافة فلمن عمل بكتاب الله و سنة نبية ليست الخلافة لمن خالف
كتاب الله و عطل السنة ، إنما مثل ذلك مثل رجل أصاب ملكاً فتمتع به و كأنه انقطع
عنه و بقيت تبعاته عليه .
مقتل الحسين ، ج1 ،ص183 ، ط
الثالثة ، انتشارات أنوار الهدي ، ايران 1425هـ .
روز جمعهو زمان برپايي
نماز جمعه بود ، معاويه بر فراز منبر قرار گرفت و پس از حمد و ثناي خداوند يادي از
علي (عليه السلام) نمود و از وي به بدي ياد كرد ، حسن بن علي كه در مجلس حاضر بود ،
از جايش پريد و دو طرف منبر را گرفت و پس از حمد و ثناي خداوند ، اين گونه آغاز سخن
نمود : اي مردم ! آن كه مرا ميشناسد كه ميشناسد و آن كه نميشناسد خودم را بر وي
معرفي ميكنم . من حسن فرزند علي (عليهما السلام) وفرزند رسول خدا هستم ، همان كه
زمين براي وي سجدهگاه و پاك قرار داده شده است ... معاويه در جواب گفت : تو در
آرزوي خلافت هستي . امام مجتبي (عليه السلام) فرمود : خلافت مال كسي است كه به كتاب
خدا و سنت رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) عمل كند نه كسي كه بر خلاف آن عمل ميكند
و سنت رسول خدا را تعطيل ميكند ، چنين كسي مانند آن شخصي است كه صاحب ثروت و مالي
شود ؛ ولي جز رنج و مشقت چيز ديگري به دست نياورد .
ناسزاگوي
معاويه به امام علي ، امام حسن و امام حسين عليهم السلام :
ثم انصرف عمرو وأهل
الشأم إلى معاوية وسلموا عليه بالخلافة ورجع ابن عباس وشريح بن هانئ إلى علي وكان
إذا صلى الغداة يقنت فيقول اللهم العن معاوية وعمرا وأبا الأعور السلمي وحبيبا وعبد
الرحمن بن خالد والضحاك بن قيس والوليد فبلغ ذلك معاوية فكان إذا قنت لعن عليا وابن
عباس والأشتر وحسنا وحسينا .
تاريخ طبري ، ج4 ، ص52 ،
باب اجتماع الحكمين بدومة الجندل و الكامل في التاريخ ، ج3 ، ص333 ، باب ذكر
اجتماع الحكمين .
بعد از ماجراي حكمين
عمرو بن عاص و مردم شام به سوي معاويه رفتند و خلافت را به وي تبريك گفتند ؛ و ابن
عباس ، شريح بن هاني به سوي امير المؤمنين عليه السلام بازگشتند .
علي عليه السلام وقتي نماز صبح ميخواند و دعا ميكرد ، ميگفت : بارالها معاويه ،
عمرو عاص ، ابو اعور سلمي ، حبيب ، عبد الرحمن بن خالد ، ضحاك بن قيس و وليد را
لعنت كن . اين خبر وقتي به گوش معاويه رسيد ، او نيز در دعاي هر روز خويش ! امام
علي ، امام حسن ، امام حسين عليهم السلام ، ابن عباس و مالك اشتر را لعن ميكرد .
اگر امام علي عليه السلام در جنگ صفين با معاويه جنگيده بود ، امام حسن و امام حسين
عليهما السلام ، دو آقاي جوانان اهل بهشت چه كرده بود كه معاويه آنها را لعن ميكرد
؟!
اقوال علماي اهل سنت در سبّ
امير المؤمنين عليه السلام توسط معاويه
1 . ابن تيميه
حراني :
وكذلك تفضيل على
عليه لم يكن مشهوراً فيها بخلاف سبّ على فإنه كان شائعا فى اتباع معاوية ولهذا كان
على واصحابه أولى بالحق وأقرب الى الحق من معاوية واصحابه كما فى الصحيحن عن أبى
سعيد عن النبى قال تمرق مارقة على حين فرقة من المسلمين فتقتلهم أولى الطائفتين
بالحق وروى فى الصحيح أيضا أدنى الطائفتين الى الحق وكان سب على ولعنه من البغى
الذى استحقت به الطائفة أن يقال لها الطائفة الباغية كما رواه البخارى فى صحيحه .
مجموعة الفتاوي ، ج4 ، ص266 ،
ط دار الوفاء في مصر ، 1421 هـ .
برتري دادن علي بر
معاويه در بين شيعيان علي مشهور نبود ؛ ولي ناسزاگويي به علي (عليه السلام) در بين
طرفداران معاويه شائع بوده است ؛ از اين روي ، علي و يارانش به حق سزاوارتر از
معاويه و يارانش هستند ؛ همانگونه كه در صحيحين از ابو سعيد خدري از پيامبر خدا (صلي
الله عليه وآله وسلم) نقل شده است : كسي ميآيد كه مردم را از دين خارج ميكند(مقصود
معاويه است) و نزديكترين فرد به حق( علي عليه السلام) با وي ميجنگد ، وچون معاويه
از علي (عليه السلام) بدگويي كرد ، سزاوار است كه به وي متجاوز و ستمگر گفته شود و
لذا به طرفداران وي همان گونه كه بخاري نقل كرده است ، شايسته است كه گروه ستمگر
گفته شود .
2 . حافظ شمس
الدين ذهبي :
وخلف معاوية خلق
كثير يحبونه ويتغالون فيه ويفضلونه ، إما قد ملكهم بالكرم والحلم والعطاء ، وإما قد
ولدوا في الشام على حبه ، وتربى أولادهم على ذلك . وفيهم جماعة يسيرة من الصحابة ،
وعدد كثير من التابعين والفضلاء ، وحاربوا معه أهل العراق ، ونشأوا على النصب ،
نعوذ بالله من الهوى .
سير اعلام النبلاء ، الذهبي ،
ج3 ، ص128 .
مردمان زيادي بودند كه
معاويه را دوست داشتند و در باره او غلو مي كردند ، او را بر ديگران برتر ميدانستند
. اين مسأله يا به اين خاطر بود كه آنها در شام و در محيط مسموم آن به دنيا آمده
بودند و يا از بذل و بخششهاي معاويه بهرهمند شده بودند و فرزنداشان را نيز بر
همين روش تربيت كرده بودند . در ميان اين افراد گروه اندكي از اصحاب پيامبر (صلي
الله عليه وآله وسلم) و تعداد زيادي از تابعان و بزرگان بودند كه در ركاب معاويه با
مردم عراق جنگيدند . علت جنگها پيروي مردم سرزمين عراق كه از اهل بيت (عليهم
السلام) بود و بر بغض و كينه علي (عليه السلام) رشد كردند . از هواهاي نفس به خدا
پناه ميبريم .
3 . عماد
الدين أبي الفداء :
وي در تاريخش در ذكر شرايط صلح امام حسن
با معاويه مينويسد كه امام حسن عليه السلام شرط كرد :
وأن لا يسب علياً ، فلم يجبه إلي الكف عن سب علي ، فطلب
الحسن أن لا يشتم علياً وهو يسمع ، فأجابه إلي ذلك ثم لم يف له به .
تاريخ أبي الفداء ،
فصل في ذكر تسليم الحسن الأمر إلي معاوية ، ج1 ، ص254 ، ط دار الكتب العلمية ،
بيروت ، 1417 هـ .
با او شرط كرد كه علي
(عليه السلام) را سب و لعن نكند ؛ ولي او از اين شرط سرپيچي كرد . امام مجتبي (عليه
السلام) از او خواست تا بدگويي نكند ، پذيرفت ؛ ولي به عهدش عمل نكرد .
ودر فصلي با عنوان «استلحاق معاوية زيادا» مينويسد :
وكان معاوية وعماله يدعون لعثمان في الخطبة يوم الجمعة
ويسبون علياً و يقعون فيه .
همان ، ج1 ، ص258 .
معاويه و كارگزارانش در خطبه
جمعه براي عثمان دعا ميكردند و به علي (عليه السلام) فحش ميدادند .
4 . قاضي شيخ
محمد الخضرمي المصري :
وي با اين كه در بسياري از كتابها و
محاضراتش به امير المؤمنين و فرزندش امام حسين عليهما السلام طعنه ميزند ؛ ولي در
عين حال سبّ امير المؤمنين عليه السلام را توسط معاويه منكر نيست و در برخي از
موارد به آن تصريح كرده مي كند
در كتاب الدولة الأموية مينويسد :
ومما ننقده علي هذا العهد (أي عهد معاويه) اهتمام معاوية
بتشهير بعلي علي المنابر مع أن الرجل قد لحق بربه وأنتهي بأمره ، وكان يعلم يقيناً
أن هذه الأقوال مما يهيج صدور شيعته وتجعلهم يتأففون ويتذمرون ، ولا ندري ما الذي
حمله أن جعل ذلك فرضاً حتماً في كل خطبة كأنه ركن من أركانها لا تتم إلا به .
الدولة الأموية ، ص314
، ط المكتبة العصرية ، بيروت ، 1423 هـ .
آنچه كه در انتقاد از دوران
معاويه ميتوان گفت اين است كه : معاويه ، لعن علي (عليه السلام) را در منابر شايع
و ترويج كرده بود ؛ با اين كه از دنيا رفته بود و معاويه ميدانست كه اين اعمال
موجب ناراحتي شيعيان مي شود و نفرت بيشتري در آنان نسبت به دشمنان علي (عليه السلام)
ايجاد ميكند ؛ ولي ما نميدانيم كه چرا اين كار را برخودش فرض و واجب ميدانست و
در هر خطبه همانند امري واجب آن را انجام ميداد ؛ گويا يكي از اركان خطبه بود كه
خطبه بدون دشنام به علي (عليه السلام) كامل نبود و ناتمام بود .
5 . الإمام
الحافظ احمد بن محمد بن الصديق الغماري :
وي در كتاب الجواب المفيد للمسائل
المستفيد مينويسد :
وفي الصحيح ، صحيح مسلم عن علي عليه السلام قال : «ولذي فلق
الحبة وبرأ النسمة إنه لعهد عهده إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم : أن لا يحبني
إلا مؤمن ولا يبغضني إلا منافق ».
وفي الصحيح الحاكم و غيره : «من سبّ عليا فقد سبّني ومن سبّني فقد سب الله» و من سبّ
الله فقد كفر ، وفي الصحيح و غيره مما تواتر تواتراً مقطوعاً به : «من كنت مولاه
فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه» ... والمقصود من هذه الأحاديث
الصحيحة المتفق عليها مع ما تواتر من لعن معاوية لعلي علي المنبر طول حياته وحياة
دولته إلي عمر بن عبد العزيز وقتاله وبغضه ، يطلع من أنه منافق كافر فهي مؤيدة لتلك
الأحاديث الأخري .
ويزعم النواصب أن ذلك (أعني لعن معاوية لعلي) كان اجتهاداً ، مع أن النبي صلي الله
عليه وسلم يقول في مطلق الناس : «لعن المؤمن كقتله» فإذا كان الإجتهاد يدخل اللعن
وإرتكاب الكبائر فكل سارق وزان وشارب وقاتل يجوز أن يكون مجتهداً ، فلا حد في
الدنيا ولا عقاب في الآخرة .
الجواب المفيد ،
للسائل المستفيد ، احمد الغماري ، ص59 ، ط الأولي ، دار الكتب العلمية ، بيروت ،
1423 هـ .
در صحيح مسلم اين حديث از علي
(عليه السلام) نقل شده است كه فرمود : قسم به خدايي كه دانه را شكافت و انسان را
آفريد ، از پيامبر خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) شنيدم كه فرمود : اي علي ! تو را
دوست نمي دارد مگر مؤمن و دشمن نميدارد تو را مگر منافق . و در صحيح حاكم و غير آن
آمده است كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود : هر كس به علي ناسزا بگويد
، به من ناسزا گفته است ، كسي كه به من ناسزا گويد ، به خدا ناسزا گفته است و هر كس
به خدا ناسزا بگويد ، كافر است .
و از احاديث متواتر و صحيح كه قطع به صدور آن داريم اين فرمايش رسول خدا (صلي الله
عليه وآله وسلم) است كه فرمود : كسي كه من مولا و سرپرست او هستم ، پس از من علي
مولاي او است ، بار خدايا دوست بدار آن كه علي (عليه السلام) را دوست بدارد و دشمن
بدار آن كه علي را دشمن بدارد .
از اين احاديث صحيح كه همگي اتفاق بر صحت آن دارند و همچنين ناسزاگويي ، لعن و
نفرين به علي (عليه السلام) و جنگ با آن حضرت به وسيله معاويه كه تا زمان عمر بن
عبد العزيز ادامه داشت ، اين نتيجه به دست ميآيد كه معاويه منافق و كافر است ؛
البته روايات ديگري هم وجود دارد كه اين مطلب را تأييد ميكند .
ناصبيها كه گمان ميكنند ، كار معاويه بر اساس اجتهاد وي بوده است و در حقيقت ميخواهند
وي را تبرئه كنند ، گويا اين فرمايش رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) را نشنيدهاند
كه فرمود : لعن و نفرين مؤمن همانند كشتن او است ؛ بنابراين اگر هر جرمي مانند سبّ
ولعن و يا گناهان بزرگ را بشود با اجتهاد مجرم توجيه كرد ، پس هر دزد ، زنا كار ،
شرابخوار و قاتلي با اجتهاد خودش ميتواند از اجراي حدّ شرعي فرار كند و حد شرعي را
به تعطيل بكشاند و در دنيا و آخرت گرفتاري نداشته باشد .
6 . شيخ محمد
بن أحمد ابوزهرة :
وي كه استاد دانشكده حقوق دانشگاه الأزهر
و از نويسندگان جهان اسلام و دانشمند بنام مصر به شمار ميرود ، در كتاب الإمام زيد
مينويسد :
ولقد زاد القلوب بغضاً لحكام الأمويين ما كانوا يحاولون به
من الغض من مقام علي رضي الله عنه ، فقد كان ذلك ديدنهم واستوي في ذلك السفيانيون
والمروانيون .
فقد سنّ معاوية سنة سيئة في الإسلام وهي لعن إمام الهدي علي بن أبي طالب كرم الله
وجهه علي المنابر ، بعد خطبة الجمعة ، وقد تضافرت علي ذلك أخبار المورخين ، فذكره
ابن جرير في تاريخه وإبن الأثير وغيرهما .
ولقد نهاه علي تلك السنة السيئة بل تلك الجريمة الكبري الأتقيا من بقية الصحابة رضي
الله عنهم ،و من هؤلاء السيدة أم سلمة زوج رسول الله صلي الله عليه وسلم وأم
المؤمنين ، فقد أرسلت إليه كتاباً هذا نصه :
«إنكم تلعنون الله ورسوله علي منابركم وذلك أنكم تلعنون علي بن أبي طالب ومن أحبه ،
وأشهد أن الله أحبه ورسوله » .
ولكن معاوية لم يلتفت إلي كلامها ، واستمر في غيه و قد استمر ذلك طول حكم الأمويين
ولم يلغ إلا فترة حكم الحاكم العادل عمر بن عبد العزيز .
الإمام زيد ، أبو زهرة ، ص102
، ط دار الفكر العربي ، مصر .
دلها از كينه و دشمني
نسبت به حكام اموي لبريز شده است ؛ چرا كه آنان مقام و جايگاه علي (عليه السلام) را
كه پيشواي هدايت و ايثار بود ناديده گرفتند و سنتي را پي ريزي كردند كه سفيانيها و
مروانيها هم بعد از آنان اين روش ناپسند را ادامه دادند .
معاويه روش زشتي را كه همان سبّ و لعن علي (عليه السلام) در منابر بود را پي ريزي
كرد . اسناد و مدارك تاريخي آن را مورخاني همچون ابن جرير و ابن اثير و ديگران
آوردهاند .
در مقابل اين سنت ناپسند و گناه بزرگ عدهاي از صحابه ديندار و پرهيزگار معاويه را
از آن برحذر ميداشتند كه مي توان به نامه ام سلمه همسر رسول خدا (صلي الله عليه
وآله وسلم) و ام المؤمنين اشاره كرد كه به معاويه نوشت : شما خدا و پيامبرش را بر
منبرها لعن و نفرين ميكنيد ؛ چرا كه لعن و نفرين علي مساوي با لعن خدا و رسول است
، من شهادت ميدهم كه خدا و رسول علي را دوست داشتند ؛ ولي معاويه به اين دلسوزيها
و راهنماييها توجهي نميكرد و اين كار زشت را ادامه داد تا زمان عمر عبد العزيز .
و نيز در كتاب الإمام الصادق عليه السلام مينويسد :
وذلك أن بني امية بعد أن استولوا علي الحكم كانوا حريصين علي
إخفاء كل المعالم الدالة علي الإمام علي كرم الله وجهه ، وكان أنصاره وأشياعه
حريصين علي أن يخفوا قبره ، حتي لا يبعث بجثمانه الطاهر الفسقة من الأمويين كما
كانوا يعبثون بسبه علي المنابر ...
أن الإمام جعفر الصادق بعد أن أعلم أتباعه بمكان القبر الذي كان معلوماً عندهم ،
سُأل من بعض أصحابه : «ما منع الأبرار من أهل البيت من إظهار مشهده» فقال الصادق :
«خذراً من بني مروان والخوارج أن تحتال في أذاه» .
الإمام الصادق ، أ بو زهرة ،
ص48 ، ط دار الفكر العربي ، مصر ، 1993 م .
بني اميه پس از به قدرت
رسيدن سعي كردند تا تمامي آثار دال بر فضائل علي (عليه السلام) را مخفي بدارند و از
نشر آن جلوگيري كنند تا آنجا كه دوستان و ياران علي (عليه السلام) محل دفنش را
آشكار نكردند ؛ زيرا ميترسيدند فاسقان اموي بر پيكر آن حضرت جسارت كنند ؛ همان
طوري كه ناسزاگوئي بر آن حضرت را بر بالاي منابر ادامه ميدادند ؛ لذا پس از آشكار
شدن محل دفن به وسيله امام صادق (عليه السلام) بعضي از ياران وي سؤال كردند : چرا
خوبان اهل بيت (عليهم السلام) محل دفن علي (عليه السلام) را آشكار نميكردند ؟
فرمود : به جهت ترس از مروانيان و خوارج كه مبادا به پيكر پاك آن حضرت بي احترامي
كنند .
و نيز ميگويد :
وهناك مثل آخر لتأثير الوقائع علي الآراء ، ما سنه معاوية من
سُنة سيئة وهي لعن علي سيف الإسلام علي المنابر ، فإن ذلك كان له تأثير شديد في
نفوس المؤمنين ، لأن ما ثبت لعلي من سابقات مكرمات لا يمكن أن يذهب إذا وقت منافق
يلعنه ،بل إن ذلك يزيد منزلة في النفوس تمكيناً ، اذ يحس النسا بغضاضة الظلم وفحش
العمل ، فيلعنون في نفوسهم وفي مناجاتهم من يلعن سيف الله الذي سلّه علي الشرك ،
ولذلك سادت النقمة وإن لم تتكلم الألسنة ، ولم تعلن الحروب علي من يأمرون بلعن
الإمام العالم التقي رضي الله عنه وعن آله الأطهار ، وإذا كان قد روي عن النبي صلي
الله عليه وسلم أنه قال لعلي كرم الله وجهه : «لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا
منافق» فقد علم الذين شاع بينهم خبر وصف النبوة لهؤلاء الذين سنوا سنة السوء ،
وبذلك ثارت روح البغض والكراهية لملوك بني امية .
الإمام الصادق ، ص92 .
نمونه اي ديگر از تأثير
گذاري حوادث بر فكر و انديشه و جهتگيري اعتقادي مسلمانان ، داستان سبّ و لعن علي (عليه
السلام) به وسيله معاويه است كه تأثير سختي بر فكر و روحيه مؤمنان گذاشت ؛ زيرا
امكان نداشت سوابق درخشان و فضائل علي (عليه السلام) با لعن و جسارت يك منافقي
مانند معاويه از ذهنها پاك شود ؛ بلكه سبب افزايش ارادت به علي (عليه السلام) ميشد
و در دل به كسي ناسزا ميگفتند كه چنين دستوري صادر كرده است ؛ مخصوصاً با پخش و
شايع شدن اين سخن رسول خدا كه در باره علي (عليهما السلام) فرمود : اي علي ! تو را
دوست نميدارد مگر مؤمن و دشمن نميدارد تو را مگر منافق . نتيجه اين كارها و نشر
اين گونه سخنان چيزي نبود مگر نفرت و كينه نسبت به حكّام و سلاطين بني اميه .
و نيز در اين باره كه چرا از امام علي بن أبي طالب عليه السلام روايات كمي
نقل شده است ، ميگويد :
وإذا كان لنا أن نتعرف السبب الذي من أجله اختفي عن جمهور
المسلمين بعض مرويات علي وفقهه ، فإنا نقول إنه لابد أن يكون للحكم الأموي أثر في
اختفاء كثير من آثار علي في القضاء والإفتاء ، لأنه ليس من المعقول أن يلعنوا عليا
فوق المنابر وأن يتركوا العلماء يتحدثون بعلمه وينقلون فتاويه وأقواله للناس وخصوصاً
ما كان يتصل منها بأسس الحكم الإسلامي .
الإمام الصادق ، ص127
.
وقتي بر ما لازم است كه علل
مخفي بودن احاديث و علوم فقهي علي (عليه السلام) را بررسي كنيم ، سزاوار است كه
بگوييم عامل اصلي و اساسي در پنهان نمودن و مخفي كردن آثار علي (عليه السلام) در
مسائل قضاوت و حكومت و آثار فقهي ، حكومت بني اميه است ؛ زيرا معقول نيست كه علي (عليه
السلام) را بالاي منبرها لعن كنند ، سپس اجازه دهند تا دانش و فتاوا و سخنان او را
مخصوصاً آنچه كه مربوط به اساس حكومت اسلامي است را براي مردم نقل نمايند .
7 . استاد شيخ
أبو علي المؤدودي :
وي در كتاب الخلافة والملك ميگويد :
فلما بدأ في عصر معاوية لعن سيدنا علي فوق المنابر وسبه
وشتمه جهاراً نهاراً ، تألم المسلمون لذلك في كل بقعة غير أن الناس سكتوا عن ذلك عن
مضض .
الخلافة والملك ،
المودودي ، ص105 ، ط الأولي ، دار القلم ، الكويت ، 1398 هـ .
وقتي كه در زمان معاويه
لعن آقاي ما علي (عليه السلام) بر فراز منبرها شروع شد و وي را مخفيانه و آشكارا
مورد تاخت و تاز قرار دادند ، تمام مسلمانان هر كجا كه بودند متأثر و ناراحت بودند
؛ ولي از ترس حكومت ساكت شدند و چيزي نگفتند .
8 .استاد كاتب
عبد الرحمن الشرقاوي :
وي در كتاب خامس الخلفاء عمر بن عبد
العزيز ميگويد : زماني كه عمر بن عبد العزيز خلافت را به دست گرفت :
أمر الناس أن يجتمعوا في المسجد ، فلما احتشدوا أعلن أنه
يمنع خطباء المساجد في كل أنحاء الدولة من سب علي وفاطمة في نهاية خطبة الجمعة ،
وأمرهم أن يضعوا آخر الخطبة مكان السب ، الآية الكريمة «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ
بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ
وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»
ذلك أن معاوية بن أبي سفيان كان هو وولاته علي البلاد يسبون علي بن أبي طالب علي
المنابر آخر الخطبة كل يوم جمعة ، وعتب علي معاوية في ذلك وأنكر عليه جماعة ،
فأمتنع من تركه وقال : «والله لا تركته حتي يكبر عليه الصغير ويشيب علي الكبير ،
فإذا ترك السنة قيل تُركت السنة» .
فاستمر الحال علي ذلك مدة أيام معاوية ويزيد ابنه ، وأيام مروان بن الحكم وإبنه عبد
الملك وأيام ابنيه الوليد وسليمان إبني عبد الملك .
فلما رفع السب وأبدله بقوله تعالي « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ
الْإِحْسانِ ... » الآية ، همهم أهل دمشق من المسجد وهم يقولون : «تُركت السنة ،
تركت السنة» .
خامس الخلفاء عمر بن عبد
العزيز ، الشرقاوي ، ص134 ، ط الأولي ، دار الكتاب العربي ، بيروت ، 1407 هـ .
عمر بن عبد العزيز ،
فرماني صادر كرد تا همه ي مردم در مسجد جمع شوند ، پس از حضور مردم ، به همه اعلان
كرد كه خطباي مساجد در تمام كشورهاي اسلامي حق ندارند علي و فاطمه (عليهما السلام)
را در پايان خطبه نماز ناسزا بگويند ، و دستور داد به جاي ناسزاگويي اين آيه را
بخوانند : « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي
الْقُرْبى ... » و علت اين دستور ، فرماني بود كه معاويه به همه كارگزارانش صادر
كرده بود كه در آخر خطبهها نماز جمعه علي (عليه السلام) را سبّ و لعن نمايند و با
اين كه افرادي مخالفت ميكردند ، اعتنايي نميكرد و ميگفت : به خدا سوگند اين سنت
را ترك نخواهم كرد تا آنكه با اين فرهنگ بچهها جوان شوند و جوانان پير گردند و در
بين مردم سنت شود كه اگر روزي ترك شد بگويند سنتي از سنتها ترك شد.
و لذا اين روش ناپسند و زشت از زمان معاويه و پسرش شروع شد و تا زمان مروان بن حكم
، عبد الملك بن مروان و پسرانش وليد و سليمان ادامه يافت .
وقتي كه عمر بن عبد العزيز آن را تغيير داد و به جاي سبّ دستور داد تا آيه قرآن
خوانده شود ، مردم دمشق هنگام خارج شدن از مسجد فرياد ميزدند : سنت ترك شد ، سنت
ترك شد .
9.
دانشمند مغربي ، شيخ عبد الله بن عبد القادر التليدي :
كان معاوية وعماله
في الأقاليم والأمصار يسبون الإمام علياً رضي الله تعالي عنه ويلعنونه علي المنابر
في الجمع والأعياد والمجامع والمناسبات ، ويأمرون الناس بذلك ، وينكرون علي من لم
يلعنه وينل منه ، مضافاً ذلك منهم إلي محاربة وقتاله السالف قبل ذلك ، وقد صحت
الأخبار بما قلناه في دواوين السنة وكتب التاريخ .
الأنوار الباهرة بفضائل أهل
بيت النبوي والذرية الطاهرة ، ص42 ، ط الأولي ، دار ابن حزم ، بيروت ، 1417 هـ .
معاويه و كارگزارانش در
تمام سرزمينهاي اسلامي و همه شهرها ، امام علي (عليه السلام) را سبّ ميكردند و در
اجتماعات و ايام عيد و هر مناسبت ديگري او را لعن و مردم را بر اين كار وادار ميكردند
، و هر كسي هم آن را انجام نمي داد ، سرزش مي شد . اين ظلمها علاوه بر جنگهايي
بود كه قبل از اين عليه آن حضرت به راه انداخته بود ، دلايل و مدارك اين حوادث در
آثار و كتب روائي وتاريخي موجود ميباشد .
10 . شيخ حسن
بن فرحان المالكي :
وي در كتاب مع سليمان العلوان في معاوية
بن أبي سفيان در شرح روايت « لا تسبوا أصحابي» مينويسد :
هذا الحديث فيه أبلغ ردّ علي معاوية الذي سنّ لعن علي ... .
مع سليمان العلوان في
معاوية ، حسن المالكي ، ص37 ، ط الأولي ، مركز الدراسات التاريخية ، 1425 هـ .
اين حديث رساترين ردّ
بر معاويهاي است كه نفرين بر علي (عليه السلام) را پايهگذاري كرد .
و نيز ميگويد :
هل هناك أبلغ من بسط السيف في قتل البدريين وقتل بعض الصحابة
من غيرهم ، ولعنهم بعض أهل البدر علي المنابر وهذا ما فعله معاوية ! وولاته .
مع سليمان العلوان في
معاوية ، ص121 .
آيا اين كار رساتر از كشتار
شركت كنندگان در جنگ بدر و كشتن بعضي از صحابه و لعن برخي از بدريّون در منبرها
نيست ، و اين كاري بود كه معاويه و كارگزارانش انجام دادند .