1- آنگاه هدايت شدم ـ همراه با راستگويان ـ از آگاهان بپرسيد ـ اهل سنت واقعى از خدا بپرهيزيد ـ اعرف الحق . لازم به تذكراست كه چهار كتاب نخست , توسط بنياد معارف اسلامى قم چاپ ومنتشر شده است .
2- سوره مدثر : 31.
3- سوره بقره : 214.
4- سوره انبيا : 18.
5- نهج البلاغه , نامه ها عهدنامه امام به مالك اشتر, ش 53. تـوضـيـح : بـيـشتر ترجمه هاى نهج البلاغه از ترجمه شيواى نهج البلاغه دكترسيد جعفر شهيدى استفاده شده است .
6- نهج البلاغه , خطبه 210.
7- سوره زمر : 18.
8- سوره ملك : 10.
9- نهج البلاغه : خطبه 205.
10- نهج البلاغه : خطبه 206.
11- رجوع كن به كتاب اعرف الحق (ص 96 تا98) وكتاب اتقوا اللّه (ص 67 تا72) ازنويسنده .
12- مستدرك حاكم ج3 : ص 126.
13- سنن ترمذى ج5 : ص 633 ح3713 .
14- احقاق الحق ج5 : ص 623 تاريخ بغداد ج14 : ص 321.
15- كنز العمال ج11 : ص 603 ح32915 ).
16مستدرك حاكم ج3 : ص 124 ومعجم الاوسط طبرانى ج5 ص 455 ح487 .
17- در ايـن رابـطـه بنياد معارف اسلامى قم مجموعه اى از روايات را از كتابهاى شيعه وسنى , كه همگى دلالت وتصريح بر اين دارد كه اهل بيت عليهم السلام 12نفرند وهمه از قريش هستند جمع آورى نموده است وانشا اللّه بزودى در يك جلد كتاب منتشر خواهد شد. (بنياد معارف اسلامى ).
18و 19) صـحـيـح بخارى ج9 : ص 78 وج4 : ص 218 ـ كتاب الاحكام ـ باب الامرا من قريش ـ صحيح مسلم ـ ج3 : ص 1451 ح1818 ـ 1822, كتاب الاماره ـ باب الناس تبع لقريش والخلافة فى قريش .
20- صحيح مسلم ج4 : ص 1782 ح2276 .
21- مـقـصود پيامبر از اهل بيت گروه خاصى است واحاديث وآياتى كه درمناسبتهاى گوناگون بيان شده است . وبدان گواهى مى دهد. آيـا مـمـكـن اسـت پـيـامـبـر افرادى را مد نظر قرار دهد كه از نظر مردم ناشناخته اند وكسى نام ونـشان آنان را نداند بويژه آن كه بنى هاشم بسيار زيادند وكمتر كشورى يا شهرى رامى توان يافت كه بنى هاشم در آنجا نباشد. پـس پـيـامبر چه كسانى را مد نظر داشته است جز آن نه نفر پس از على مرتضى وحسنين : وقطعا پـيـامـبـر منحصرا آنان را مقصود خود دانسته است وآنان را در ثقل دوم (همراه با قرآن ) قرار داده است تا اينكه هيچ دورانى بدون حجت نماند وهيچ وقت امت , بدون پيشوا وهدايت كننده اى نباشد كه تمسك به او , آنان را از گمراهى نجات دهد.
22- مـا به طور خلاصه برخى از آيات را ياد آور شديم كه اهل سنت اعتراف به نزول آن آيات درباره اهل بيت دارند وگرنه ابن عباس اعلام مى دارد كه يك سوم قرآن درباره آنان نازل شده واعتراف به فضل وبرتريشان دارد (مناقب ابن المغازلى :ص 328 ح375 .
23- صحيح مسلم ج4 : 1873 ح2408 .
24- صـحـيح مسلم ج4 : ص 1873 ح2404 بخارى نيز در صحيحش در كتاب المغازى ج6 : ص 3, باب غزوه تبوك اين را آورده است .
25- مناقب خوارزمى : 47.
26- مناقب خوارزمى : 47.
27- نهج البلاغه , خطبه 2.
28- همان , خطبه 120.
29- همان , خطبه 144.
30- همان , خطبه 100.
31- همان , خطبه 2.
32- همان , خطبه 97.
33- همان , خطبه 239.
34- همان , خطبه 87.
35- مسند احمد ج3 : ص 26 , احقاق الحق ج18 : ص 261.
36- الصواعق المحرقة ابن حجر شافعى ـ ص 150.
37- مستدرك حاكم ـ ج3 ـ ص 149.
38- مستدرك حاكم ـ ج3 ـ ص 151, صواعق ابن حجر ـ ص 184.
39- نهج البلاغه ـ خطبه 158.
40- نهج البلاغه ـ خطبه 156.
41- نهج البلاغه ـ خطبه1 .
42- سوره احزاب :40.
43- سوره فتح : 28.
44- سوره آل عمران : 85.
45- سوره بينه : 1 ـ 4.
46- سوره اعراف : 157.
47- سوره اعراف : 158.
48- سوره بقره : 285.
49- سوره مائده : 3.
50- مناقب خوارزمى : 101.
51- سوره انفال : 60 (واعدوا لهم ما استطعتم من قوة ).
52- سوره حديد : 25.
53- سوره بقره : 178 ـ 179.
54- نهج البلاغه ـ خطبه 161.
55- سوره آل عمران : 85.
56- سوره بقره : 139 و140.
57- صحيح بخارى ج1 : ص 27 وج8 : ص 36.
58- كنز العمال ج3 : ص 35 ح5346 .
59- صحيح مسلم ج2 : ص 1105 سنن ابو داود ج4 : ص 276 ح4904 .
60- در روايـات مـعتبر وفراوانى از طريق سنى وشيعه آمده است كه حضرت رسول صلى اللّه عليه وآلـه وسـلم به اذن خداوند احكامى را تشريع فرموده است از قبيل اضافه يك ركعت در نماز مغرب ودو ركعت در نمازهاى چهار ركعتى واز قبيل تخصيص زكات به 9 چيز وموارد ديگر واينها نشانگر مشرع بودن ايشان است . (بنياد معارف اسلامى ).
61- سوره نجم : 3 ـ 4.
62- سوره حج : 78.
63- سوره مائده : 6.
64- سوره بقره : 185.
65- سوره عبس : 19.
66- سوره بقره : 286.
67- سوره انعام : 152.
68- سوره اعراف : 42.
69- سوره مؤمنون : 62.
70- سوره حديد : 27.
71- كنز العمال ج3 : ص 35 ح5346 .
72- سوره اعراف : 157.
73- گـاهى خداوند احكام سختى را بر بعضى از اقوام تشريع مى فرمود ولى از روى مجازات بود به آيه 160 نسا و146 انعام مراجعه شود. (بنياد معارف اسلامى ).
74- سوره نسا : 28.
75- سوره بقره : 178.
76- سوره رحمن : 33. لازم بـه تـذكـراست كه اين آيه , اجازه ورود به اقطار آسمان ها وزمين رانمى دهد, بلكه انسان را به ناتوانى معرفى كرده وغرض از آيه اين است كه هر جابخواهيد برويد, باز هم از حيطه قدرت خداوند خـارج نيستيد, پس هر چه تلاش كنيد نمى توانيد از سلطه الهى فرار كنيد جالب است كه در ادامه آيـه مـى فـرمايد: خداوند بر شما شراره هاى آتش ومس گداخته فرود مى آورد وهيچ ناصر وياورى نـخـواهيد داشت البته خداوند هرگز استفاده از علم ودانش را درخدمت به انسانيت ـ نه جنايت ـ مردود ندانسته ولى استدلال به اين آيه , ظاهرادر اين مورد, درست نيست مترجم .
77- سوره جاثيه : 12 و13.
78- سوره لقمان : 20.
79- سوره انعام : 38. ظاهرا مقصود از كتاب , در اينجا, كتاب آفرينش است نه قرآن مجيد(مترجم ).
80- مـستشرق هلندى (دوزى ) مى گويد: در تمام اندلس , يك بى سواد وجودنداشت ولى در اروپا تنها طبقه اشراف وقسيسان , تا اندازه اى سواد داشتند. بهرحال مسلمانان در تمام علوم , پيشرفت داشتند:. 1 ـ در جغرافيا وجهانگردى : رازى , ابوعبيده بكرى , غررى , ادريسى , ابن جبير وابن بطوطه . 2 ـ در هـيـئت ونـجـوم , رصـدخـانه هاى علمى بزرگ در طليطله , قرطبه , بغداد,دمشق , قاهره , سمرقند وفارس بود. 3 ـ در هندسه : گوستا ولوبون مى گويد: اروپا زينت هاى معمارى را ازاعراب فرا گرفت ودر برخى كليساهاى فرانسه , عكسهاى حروف عربى كه درسنگ كارى گذاشته شده بود ديده مى شد. 4 ـ در ريـاضـى : ((سـديـر)) مستشرق غربى گويد: اعراب , عنايت ويژه اى به علوم رياضى داشتند وآنان واقعا استادان ما در اين زمينه بودند ((لئونارد البيزى ))حدود1200 رساله در ((جبر)) نوشت كـه از عـرب آنـهـارا فـرا گرفته بود حتى دركتاب ((تاريخ العرب )) مى نويسد: صفر كه مشكلات بزرگ رياضى را حل كرده است , از اندلس به اروپا آورده شد. بزرگترين نوابغ رياضى جهان : حسن بن هيثم , ابن سينا, خوارزمى وابن البنا. 5 ـ در فيزيك : ابن هيثم استاد اين علم به شمار مى آيد. 6 ـ در شيمى , صنعت , زراعت وعلم طب نيز همواره مسلمانان پيشگام بوده اند, به كتابهاى زيادى كـه در ايـن زمـيـنـه نـگـاشـتـه شـده مراجعه شود كافى است بدانيم تا امروز شفاى ابن سينا در دانشگاه هاى اروپايى تدريس مى شود.
81- مسند احمدج5 : ص 410.
82- صحيح مسلم ج4 : ص 1987 ح2564 .
83- سوره اعراف : 32.
84- نهج البلاغه : كلمات قصار شماره 438.
85- ام هـانـى گويد: پيامبررا ديدم كه چهار گيسو داشت ولى صاحب مناقب آل ابى طالب (ابن شـهـر آشوب ) مى گويد: صحيح اين است كه پيامبر بيش از دو گيسونداشته كه از نيايش هاشم , چنين سنتى به او ارث رسيده است . برا بن عازب گويد: موهاى سرش به دوشش مى رسيد. عايشه گويد: مويش تا بنا گوش مباركش مى ريخت ولى به دوشش نمى رسيد. (مترجم ).
86- صحيح مسلم ج4 : ص 1987 ح2564 .
87- مسند احمد ج1 : ص 227.
88- سوره حج : 78.
89- صحيح بخارى ج1 : ص 27 وج8 : ص 36.
90- مسند احمد ج5 : ص 333.
91- الكامل فى التاريخ ج2 : ص 76.
92- سوره نسا : 97.
93- سوره حج : 25.
94- سوره نسا: 97.
95- سوره حج : 27.
96- نهج البلاغه : خطبه 1.
97- اگر صهيونيست ها فلسطين را اشغال كردند, بسيارى از كشورهاى اسلامى توسط نمايندگان فراماسونهاى بين المللى وكارمندانشان اشغال شده است , ازجمله آنها حجازاست (عربستان ) من از عـراق واردن بـه سـوى حـج رفتم وديدم كه چگونه با يك زاير خانه خدا معامله مى شود تا آنجا كه هفت ساعت درفرودگاه جده معطل شديم وهر چه مردم فرياد زدند, هيچ اثرى نداشت كارمندان فـرودگـاه بـدتـرين وخشن ترين رفتاررا با زائران خانه خداداشتند تو گويى مى خواستند به آنها بـگويند: ما بى نيازيم واحتياجى به شمانداريم برويد به سوى چادرها روانه شويد, همان چادرهايى كـه مـى بـايـسـت سـاختمانهايى مجهز باشند براى راحتى وآسايش حاجيان واز پول خود آنهاتهيه شده است ولى اين اموال همراه با بخش عظيمى از سهميه نفت روانه آمريكا مى شود تا ملت آمريكا وصهيونيست ها از آن بهره برند ودر آسايش ورفاه باشند وفرانك فرانسه تقويت شود.
98- مسند احمد ج5 : ص 391 , السنن الكبرى , ج10 : ص 93.
99- صحيح مسلم 1 : ص 69 ح78 .
100- صحيح مسلم ج1 : ص 70 ح80 .
101- چـه دردنـاك است كه در غرب گوشهاى شنوا ديده شود ولى در كشورهاى اسلامى , خبرى نيست كه نيست .
102- سوره بقره : 91.
103- سوره بقره : 11 و12.
104- سوره فرقان : 23.
105- سوره آل عمران : 96.
106- سوره روم : 30.
107- رجوع كنيد به عهدنامه امام على (ع ) به مالك اشتر نهج البلاغه ـ نامه هاش 53.
108- رك كـتـاب ((مـاذا خـسـر العالم بانحطاط المسلمين نوشته نووى وكتاب ((الانسان العربى والـحـضـاره )) نوشته انور الرفاعي وكتاب ((روائع حضارتنا)) نوشته دكترمصطفى سباعى وكتاب ((الاسلام والحضارة العربيه )) نوشته محمد كرد على وبسيارى كتابهاى ديگر.
109- سورة مريم : 59.
110- ر ك كتاب ((الامام الصادق كما عرفه علما الغرب )) ترجمه دكتر نورالدين آل على .
111- الامام الصادق ملهم الكيميا, نوشته دكتر هاشمى ـ ص 156.
112- نهج البلاغه ـ خطبه 5.
113- ايـن كـتاب به زبان فارسى بر گردانده شده وتحت عنوان ((اهل سنت واقعى ))توسط بنياد معارف اسلامى قم منتشر شده است مترجم .
114- سوره بينه : 7.
115- مناقب خوارزمى : 62.
116- الدر المنثور ج8 : ص 589 , تذكرة الخواص : 18.
117- الدر المنثور ج8 : ص 589 , تذكرة الخواص : 18.
118- الدر المنثور ج8 : ص 589 , تذكرة الخواص : 18.
119- الصواعق المحرقه ابن حجر ـ ص 161.
120- مناقب خوارزمى حنفى ـ ص 62.
121- سوره آل عمران : 144.
122- سوره مائده : 3.
123- صحيح بخارى ـ ج4 ـ ص 205 ـ كتاب بد الخلق ـ باب ماذكر عن بنى اسرائيل وهمچنين ج9 ـ ص 126 ـ كتاب الاعتصام بالكتاب والسنة ـ باب قول النبي لتتبعن سنن من كان قبلكم .
124- تـرجـمه اين كتاب تحت عنوان ((همراه با راستگويان )) توسط بنياد معارف اسلامى قم چاپ ومنتشر شده است .
125- سوره اعراف : 16.
126- چـنـانچه در كتاب ((الملف السري في حرب الخليج ص 138)) آمده است درجائى كه صدام مـزدور خائن , شعار ((راه قدس از تهران مى گذرد))را بلند كرده بود, اين بار به سوى كويت روى آورد وتوسط مزدوران به قتل وغارت وهتك نواميس مردم شتافت وسرانجام چاه هاى نفت كويتى را آتش زد ودستور اعدام افرادى را صادر كرد كه از غارت كويتى ها سرباز زده اند. لازم به تذكراست كه رسانه هاى عراق وآمريكا وشريك سومشان ((سازمان ملل )) حاضر نشدند آمار زيانهاى مادى وبشرى كوبيدن عراق را توسط آمريكاومتفقين , صادر كنند, در حالى كه آنچه از بين رفـت مـراكـز اقـتصادى ,بيمارستان ها وپل ها بود وهم اينك ملت عراق با گرسنگى ومرگ دست وپنجه نرم مى كنند و75% نوزادان به خاطر سؤ تغذيه ونبود امكانات بهداشتى از بين مى روند واين مـحـاصـره اقتصادى از بين نمى رود جز با نابودى تمام سلاحهاى رژيم كه از پول ملت فقير عراق بدست آمده است وبايد تمام ملت عراق فداى امنيت واستقرار اسرائيل گردد!.
127- روزنامه ها واخبار, خبر دادند كه پس از تصميم گيرى اسرائيل به منتقل كردن پايتخت از تل اويـو بـه قـدس , يكى از مسؤولان كشورهاى حوزه خليج فارس به آمريكا مسافرت كرد و6 ميليارد دلار براى رفاه حال ملت آمريكا تبرع كرد!!.
128- نهج البلاغه : خطبه 74.
129- بحار الانوارج32 : 399.
130- سوره نسا: 150.
131- ما شيعيانش نيز چنين هستيم , پس اگر به آنها بگوييم كه على باب شهرعلم است , فورا فرياد مى زنند: اين منافات ندارد با اينكه شهر علم چند در مكررداشته باشد! واگر شجاعت حضرت را ياد آور شـديـم واينكه او سنگ اساسى اسلام را نهاد, صيحه كنان بر سر تو فرياد مى زنند: تو مى خواهى تاريخ ‌را كناربگذارى وآن همه فتوحات اسلامى را از ياد ببرى !!. اين در صورتى است كه گفتگو آرام باشد واما در مقام ظلم وستم در حق شيعيان , آنها كاملا موافق هستند با سوزاندن خانه فاطمه , وفتواى قتل حسين واز بين بردن علويان (اولاد رسول اللّه ) وسنى سـازى الازهـر وحـلـب وقتل عام سادات وفرزندان پيامبر وبه قتل رساندن صدها زائر خانه خداى ايـرانـى در ايـام حج وجنگيدن با ايران اسلامى , ونابود كردن شيعيان وعلماى برجسته عراق مانند فرزندان مرجع بزرگ سيد محسن حكيم وانديشمند والا سيد محمد باقرصدر قدس سره . آرى ! مـا آنهارا به گفتگوى سازنده فرا مى خوانيم تا حق واهل حق شناخته شوند وآنان مارا دعوت بـه سـكـوت مـى كـنند وآنچه از آنها بهره برديم كشتار بودوهمكارى با ستمگران ودفاع از واليان وامراى جور وتباهى .
132- الامامة والسياسة ج1 : ص 18 , انساب الاشراف ج1 : ص 587.
133- الامامة والسياسة ج1 : ص 19 , شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج6 : ص 13.
134- نهج البلاغه خطبه 205.
135- نهج البلاغه , كلمات غريب ش 9.
136- مسند احمد ج4 : 330 , صحيح بخارى ج3 : ص 206.
137- سـنـن ترمذى ج5 : ص 663 ح3788 , مناقب ابن المغازلى : 235 ح283 , احقاق الحق ج18 : ص 261.
138- البدايه والنهايه ج8 : ص 163.
139- البدايه والنهايه ـ ج8 ـ ص 218.
140- سوره طه : 82.
141- بحار الانوار ج27 : ص 176 ح22 .
142- سوره شمس : 7.
143- سوره انسان : 3.
144- سوره زمر: 16 و 17.
145- صحيح مسلم ج4 : ص 1873 ح2408 , ذخائر العقبى : 16.
146- المعجم الكبير ج5 : ص 186 ح4971 .
147- صحيح مسلم ج3 : ص 1452 ح6 .
148- از سخنان امام حسين عليه السلام .
149- سوره طه : 82.
150- بحار الانوار ج27 : ص 176 ح32 , احقاق الحق ج18 : ص 510.
151- كشف الخفاج2 : ص 262 , الاسرار المرفوعة ص 207 ح817 .
152- بحار الانوار ج77 : ص 152 ح110 .
153- بحار الانوار ج32 : ص 399.
154- بحار الانوار ج85 : ص 136 ح15 .
155- بحار الانوار ج69 ص 72.
156- كنز العمال ج3 : ص 359 ح6929 .
157- ايـن بـى نـظـمـى اخـتصاص به شيعيان ندارد بلكه موارد زيادى مى بينيم كه اهل سنت از فـرقـه هـاى گـونـاگـون در مـسـاجد خصوصا در مسجد الحرام ومسجد النبى به اين مسئله بى اهميت اند. (بنياد معارف اسلامى ).
158- بخارى ـ ج1 ـ ص 137 ـ كتاب الصلاة ـ باب من قال لا يقطع الصلاة شي .
159- سوره بقره : 238.
160- سوره صف : 4.
161- وقتى امام خمينى (ره ) در پاريس تشريف داشتند, روزى راجع به صف نمازجماعت واهميت آن بـا حـاضـران سـخـن مـى گفتند واز جمله سخنانشان كه يادم نمى رود اين بود كه : وقتى در ((بـورسـا)) تـبـعـيد بوديم , گاهى كه به نماز جمعه حاضر مى شديم , من از آن نظم وصف بندى جـمـاعـت خـيـلـى لـذت مـى بـردم وچـقدر جالب بود كه تا امام تكبير مى گفت , در يك لحظه تـمام صف هاى بهم پيوسته تكبير مى گفتند ودر طول مدت نماز وبعد از آن درمسجد, جز صداى نـفـس كـشـيـدن , صـدايـى بـيرون نمى آمد, تاسف مى خوردم كه چرا در ميان ما شيعيان , چنين وضعيتى نباشد. (الـبـته متن سخنان ايشان ضبط نشده است وفقط اين چند جمله بخاطردارم اى كاش ضبط شده بود و در دسترس همگان قرار مى گرفت ) (مترجم ).
162- سوره بقره : 143.
163- سنن البيهقى ج3 : ص 273.
164- ولى بايد توجه داشت كه گناهكارى هم كه متجاهر به فسق نيست نمى توان به او اقتدا كرد. (بنياد معارف اسلامى ).
165- كنز العمال ج3 : ص 35 ح5346 .
166- سوره حج : 78.
167- سوره بقره : 185.
168- الموطا ج1 : ص 111 ح20 .
169- لازم بـه تذكراست كه برخى از علماى گذشته ومعاصر نماز جمعه را واجب دانسته وبرگزار مـى كردند, از جمله مرحوم آية اللّه العظمى اراكى بود كه بيش ازپنجاه سال پيش در شهر مقدس قـم , اقـامـه نماز جمعه مى كردند ودر همان زمان ها در گوشه وكنار ايران برخى مجتهدين , نماز جمعه را برگزارمى نموند(مترجم ).
170- سوره جمعه : 9.
171- سوره اعراف : 33.
172- صحيح بخارى ج5 : ص 205.
173- سنن ابن ماجه ج2 : ص 748 ح2341 .
174- سوره اسرا: 32.
175- سوره اسرا : 33.
176- سوره آل عمران : 30.
177- صحيح مسلم ج1 : ص 99 ح164 .
178- صحيح بخارى ج1 : ص 38.
179- سوره اسرا: 26.
180- سوره بقره : 195.
181- نـكـوهـش كردن سيگار, بسيار خوب وپسنديده است ولى تكليف براى مراجع درست كردن , نـوعـى افـراطاست كه خود دكتر از آن پرهيزدارند بهرحال علماتكليف خودرا مى دانند ولى تذكر دكـتـر تـيـجـانى هم , به جااست البته اگر علماآن را صريحا تحريم نمى كنند, خوب است كه تنفر خـويـش را از آن جـدا ابـرازنـمـايـنـد, زيـرا ضرر وزيانش بر احدى پوشيده نيست مطلب ديگرى كـه مـى خـواهـم يادآور شوم اين است كه ظاهرا تمام اطبا وپزشكان ضررش را براى همگان به طور قـطـع نـمـى دانند وگرنه اگر چيزى براى انسان قطعا مضر باشد,طبق فتواى بسيارى از علما, حرام است . بهرحال در اين مساله بايد دقت بيشترى كرد ونظر مراجع بالاتر از اظهارنظرهاى ديگران است , هر چـند ممكن است علما, نظر كلى را اعلام كنند ودرجزئيات وتطبيق اصل بر موضوع سكوت نمايند (مترجم ).
182- الاسرا : 26.
183- سوره اعراف : 157.
184- الـبـتـه آن چـه را مـجتهدان حرام مى دانند دليل دارد وروايات در مورد غنا ولهووآلات لهو فراوان است . (بنياد معارف اسلامى ).
185- بحار الانوار ج85 : ص 136 ح15 .
186- سوره بقره : 44.
187- سوره حشر : 7.
188- مـؤلـف بـر فـرق اسـاسـى مـيان شهادت بر ولايت وامارت اميرالمؤمنين عليه السلام وساير جملاتى كه در اينجا به آن اشاره شده است وهمه صحيح اند ودرقرآن نازل شده اند اشاره كرده است وآن اين كه طبق روايات زياد شهادت به ولايت وامارت اميرالمؤمنين عليه السلام پس از شهادتين مـسـتـحـب اسـت بـلكه مكمل شهادتين است وبدون اين شهادت ايمان كامل نخواهد بود هر چند درخـصـوص اذان واقـامه وارد نشده باشد همچنان كه در تشهد نماز وارد نشده است بلكه در آنجا اگـر عمدا گفته شود نماز باطل مى شود ولى همان گونه كه خودايشان گفته اند حكم شهادت بر ولايت حكم صلوات است پس از شهادت دوم واين مقدار از كلام آدمى موجب بطلان اذان واقامه نيست وفي حد ذاته مستحب است . (بنياد معارف اسلامى ).
189- عـجب از كسانى است كه عصمت ائمه اهل البيت عليه السلام را انكار مى كنندولى آن را براى هـمـه امت يا خصوص اهل حل وعقد اثبات مى كنند (تفسير فخررازى آيه 59 سوره نسا) واين اهل حـل وعـقد همان كسانى هستند كه جنايات معاويه ويزيد (قاتل امام حسين عليه السلام اهل بيت رسـول اللّه صـلـى اللّه عـليه وآله وسلم ) وهمه خلفاى اموى وعباسى بر ذمه آنهااست در حالى كه عـصمت اهل بيت را قرآن تاييد مى كند وپيامبر اكرم صلى اللّه عليه وآله وسلم بر آن درمناسبتهاى فراوان تاكيد كرده است .
190- مشكل الاثار ج2 : ص 8 ـ 13.
191- احقاق الحق ج4 : ص 144 ح20 .
192- سوره اعراف : 31.
193- سوره توبه : 75 و76.
194- سوره بقره : 177.
195- بحار الانوار 77: 152 ح110 .
196- بحار الانوار 75: 362.
197- قـسـمتهايى از نامه اميرالمؤمنين عليه السلام به نماينده اش (عثمان بن حنيف انصارى ) در بـصـره است هنگامى كه حضرت شنيد نماينده اش دعوت به وليمه اى شده واو بدانجا رفته است در حالى كه در آن وليمه , فقرا دعوت نشده بودند ـ نهج البلاغه , كتاب 45.
198- مـلاحـظه مى شود كه نمازگزار با همان لباس خود به نماز مى ايستد با اينكه اگربخواهد با شـخـصيتى روبرو شود, بهترين لباس هاى خودرا مى پوشد وعطرمى زند! پس سزاواراست در برابر خـداوند بهترين وارزشمندترين لباسهاى خودرا بپوشد وخودرا معطر وخوشبو سازد! گو اينكه نه تـنـهـا ظـاهر خود بلكه باطن خودرا بيارايد واز هر آلودگى وبدى مبرا سازد تا سير الى اللّه برايش محقق گردد.
199- كشف الخفا 2: 262, الاسرار المرفوعة : 207 ح817 .
200- تاريخ بغداد 3: 192, ينابيع المودة : 246.
201- النسا: 166.
202- سـنـن بـيـهـقـى ـ ج1 ـ ص 424, سيره حلبيه ـ ج2 ـ ص 105 ميزان الاعتدال ذهبى ـج 1 ـ ص 139, لـسـان الـمـيزان ـ ج1 ـ ص 268, نيل الاوطار ـ ج2 ـ ص 36, كنزالعمال ـ ج4 ـ ص 669, الروض النضير ـ ج2 ـ ص 42.
203- رك سنن ابى داود ـ ح1 ـ ص 134, ح498 , السيرة الحلبية ـ ج2 ـ ص 100,صحيح ترمذى ـ ج1 ـ ص 359, الموطا ـ ج1 سنن بيهقى ـ ج1 ـ ص 390, سيره ابن هشام ـ ج2 ـ ص 154, البدايه والنهاية ـ ج3 ـ ص 232, مـنـتـخـب كـنـز الـعمال (حاشيه مسند احمد) ج3 ـ ص 273, كنز العمال ـ ج4 ـ ص 693, سـنـن دار قطنى ـج1 ـ ص 241 تبيين الحقائق زريعى ـ ج1 ـ ص 9, حياة الصحابة ـ ج3 ـ ص 131.
204- نهج البلاغه , خطبه 40.
205- سوره مائدة : 42.
206- سوره نسا : 58.
207- سوره نسا : 105.
208- سوره ص : 26.
209- سوره مائده : 49.
210- سوره نسا : 65.
211- سوره مائده : 44.
212- سوره جن : 18.
213- سوره جن : 20.
214- صحيح مسلم ج2 , ص 655, ح948 ـ باب الشفاعة . مـرحـوم سـيـد مـحسن امين (ره ) بر اين روايت حاشيه زده ومى گويد: لابد اين چهل نفر بايد از عربهاى نجد ((وهابيت )) باشند تا شفاعتشان قبول شود.
215- صحيح مسلم 2: 654 ح947 .
216- سوره جن : 18.
217- مستدرك حاكم2 : 615.
218- طـبرانى در معجم الصغير (ج2 ص 82) آن را روايت كرده وبيهقى با اسنادصحيح ومعتبر در كـتابش دلائل النبوه , ج5 ص 489 آورده است ودر احاديث ديگرى آمده كه آدم ونوح , خدارا به پنج تن آل عبا قسم دادند ومتوسل شدند.
219- صحيح بخارى ـ ج8 ـ ص 112 ـ كتاب الرقاق ـ باب الحوض .
220- سوره مائده : 44.
221- سوره مائده : 45.
222- سوره مائده : 47.
223- سوره مائده : 43.
224- سوره مائده : 47.
225- آن را خـطر سبز مى نامند كه از شرق آمده و از همان آغاز استعمار وغارت كشورهاى اسلامى از سـوى انگلستان , فرانسه , ايتاليا وآمريكا, محاربه با آن ادامه دارد وبراى حمايت منافع كشورهاى بـزرگ از ايـن خطر بين المللى پيوسته هيئت ها وسازمانهاى بين المللى وپيمان هاى نظامى پديد مى آيد. وچـون امـروز آزادى از طـريـق آمـريـكـا دريـافـت مى شود! لذا آزادى واژه اى است كه در اختيار صـهيونيسم قرار گرفته وهر يك به خاطر كسب رضايت اسرائيل مى كوشند كه بيشتر بااسلام , به جنگ بپردازند وخيرات مسلمين را در خدمت اسرائيل قرار دهند.
226- سوره بقره : 120.
227- مقصودشان از اصول گرايى , طبعا بازگشت به اصل اسلام نيست زيرا اين يك ويژگى است ولـى غـرضـشـان بازگشت به دوران قرون وسطايى ودوران هاى تاريكى وجهالت وعقب گردى واستبداد وتك نظرى .
228- مانند موسى موسوى كه نوه مرحوم آية اللّه سيد ابو الحسن اصفهانى (ره ) بودوخودرا مجتهد مـى ناميد وكتابهايى را عليه اصول تشيع نوشت كه اين كتابها ازسوى وهابيت به طور گسترده اى در ايـام حـج ودر مـواسـم ديـگـر در عربستان ودرساير كشورهاى جهان , پخش ومنتشر مى شود خداوند شر اين گمراهان سيه بخت را از سر مسلمانان وشيعيان , رفع كند (مترجم ).
229- سوره انفال : 46.
230- سوره نسا : 59.
231- سوره بينه : 5.
232- سوره جن : 18.
233- سوره كهف : 26.
234- وگذشت كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه وآله وسلم به اذن خداوند حق تشريع دارد. (بنياد معارف اسلامى ).
235- سوره حاقه ـ آيات 47 ـ 44.
236- مسند احمد 2: 207, المعجم الكبير 11: 449 ح 12276.
237- سوره جن : 18.
238- التاريخ الكبير ج6 ص 209 ح2192 .
239- الاصابه : ج1 ص 198.
240- مسند احمد ج1 ص 454.
241- سوره مائده : 35.
242- سوره بقره : 25.
243- سوره اسرا : 57.
244- سوره مائده : 35.
245- سوره يوسف : 97 ـ 98.
246- سوره نسا : 64.
247- سوره زمر : 30.
248- سوره آل عمران : 169.
249- سوره بقره : 154.
250- صحيح بخارى ـ ج5 ـ ص 25 ـ كتاب بد الخلق ـ باب مناقب جعفر بن ابى طالب .
251- سوره اسرا : 81.
252- سوره احزاب : 21.
253- صحيح بخارى ـ ج1 ـ ص 54 ـ كتاب الوضؤ ـ باب الوضؤ الذي يغسل به شعر الانسان .
254- همان .
255- صحيح البخارى ـ ج4 ـ ص 100 ـ باب دعا النبي الى الاسلام والنبوة .
256- صحيح بخارى ـ ج5 ـ ص 104 ـ كتاب المغازى ـ باب شهود الملائكه بدرا.
257- سوره طه : 95 ـ 96.
258- سوره يوسف : 96 ـ 93.
259- اشاره است به آيه 72 و73 ازسوره بقره .
260- سوره جاثيه : 31 ـ 29.
261- صحيح بخارى ـ ج1 ـ ص 59 ـ كتاب الوضؤ باب استعمال فضل وضؤ الناس .
262- صحيح بخارى ـ ح5 ـ ص 199 ـ كتاب المغازى ـ باب غزوة الطائف في شوال .
263- صـحيح بخارى ـ ج3 ـ ص 254 ـ كتاب الشروط باب الشروط في الجهادوالمصالحة مع اهل
الحروب .
264- بخارى ـ ج1 ـ ص 70 ـ كتاب الوضؤ ـ باب البزاق والمخاط.
265- بخارى ـ ج4 ـ ص 229 ـ كتاب بد الخلق ـ باب صفة النبي صلى اللّه عليه وآله .
266- صحيح بخارى ـ ج4 ـ ص 73 ـ كتاب الجهاد والسير, صحيح مسلم 4: 1872 ح2406 .
267- ظاهرا مقصود اين است كه بيمارى صرع دارد.
268- صحيح بخارى ـ ج1 ـ ص 96.
269- صحيح بخارى ج1 ص 60.
270- صحيح بخارى ـ ج4 ص 233 ـ كتاب بد الخلق ـ باب علامات النبوة في اللاسلام .
271- صحيح بخارى ـ ج4 ـ ص 234 ـ كتاب بد الخلق ـ باب علامات النبوة في الاسلام .
272- صحيح بخارى ـ ج4 ـ ص 235 ـ كتاب بد الخلق .
273- تاريخ طبرى 3: 193, صحيح مسلم 3: 1259 ح21 .
274- صحيح بخارى 6: 17.
275- ايـن گـفـتـگـورا ابن ابى الحديد معتزلى (ج5 ص 130) نقل كرده است وهمچنين در كتاب النصائح الكافيه لمن يتولى معاويه (ص : 123) به نقل از طبرى وابن اثير آمده است .
276- سوره صف : 8.
277- صحيح مسلم 2: 669 ح103 .
278- صحيح بخارى ـ ج2 ـ ص 99 ـ باب زيارة القبور ـ كتاب الجنائز.
279- تاريخ الخميس 2: 173.
280- بحار الانوار 43: 177.
281- سوره حج : 78.
282- سوره بقره : 185.
283- سوره بقره : 286.
284- سوره مائده : 6.
285- مصنف عبدالرزاق ج1 ص 38 ح119 .
286- صحيح بخارى ج1 ص 27.
287- صحيح مسلم ج2 ص 1105 ح1478 , سنن ابو داود ج4 ص 276 ح4904 .
288- الـبـته در فقه اهل بيت , مكلف در صورتى كه ترس از مرض بر خودش داشته باشد, مى تواند بـجـاى وضـو, تـيمم بگيرد, چنانكه از امام صادق (ع ) روايت شده كه : ((التراب احد الطهورين )) ـ خاك يكى از پاك كنندگان است .
289- صحيح مسلم ج 1 ص 490 ح705 ـ كتاب الصلاة ـ باب الجمع بين الصلاتين .
290- صحيح بخارى ـ ج1 ـ ص 143 ـ كتاب مواقيت الصلاة .
291- سوره انفال : 41.
292- سوره حشر: 7.
293- سوره ذاريات : 49.
294- سوره نحل : 72.
295- سوره فرقان : 54.
296- سوره حجرات : 13.
297- سوره آل عمران : 195.
298- سوره بقره : 228.
299- به اين معنى كه براى هر كدام حقى متناسب با نياز او قرار داده است (بنيادمعارف اسلامى ).
300- سوره نسا : 75.
301- سوره نور : 30 و31.
302- مـنـظـور اصل بيرون رفتن است نه بيرون رفتن زن شوهردار بدون اجازه شوهركه آن جايز نيست (بنياد معارف اسلامى ).
303- كتب تاريخ يادآور شده اند كه زنان در مجلس پيامبر حاضر مى شدند وگاهى برخى از آنان به حضرت مى گفتند: ((اى پيامبر! همسرى براى ما انتخاب كن ))روايت شده كه زنانى نزد حضرت آمـدنـد وعـرض كـردنـد: ما مى خواهيم ازوجودت استفاده كنيم ولى به خاطر مردان نمى توانيم مـشـرف شـويم حضرت وقتى را مقرر كرد كه در منزل فلان شخص حاضر شوند وخود او در وقت مـقـرربدانجا رفت وبا زنها به گفتگو نشست وهمچنين آورده اند كه پيامبر اجازه مى داد برخى از زنان كار كنند از جمله به همسر عبداللّه بن مسعود كه مجبور بودبراى انفاق بر شوهر وفرزندانش كار كند فرمود: ((تورا اجر وپاداشى است , مادام كه بر آنها انفاق مى كنى , پس انفاق كن )).
304- صحيح بخارى ـ ج7 ـ ص 3 ـ كتاب النكاح .
305- الملك : 14.
306- سوره بقره : 187.
307- خـداونـد در اين زمينه مى فرمايد: ((ومن آياته ان خلقكم من تراب ثم اذا انتم بشرتنتشرون ومـن آيـاتـه ان خـلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم مودة ورحمة ان في ذلك لايات لقوم يتفكرون )) (سوره روم : 19 و20). از آيات قدرت خدا اين است كه شمارا از خاك آفريد سپس انسانهايى شديد كه در روى زمين پخش شديد وباز يكى از آيات خدااين است كه از جنس خودتان جفتى بيافريد كه با هم انس والفت بگيريد وآرامش پيدا كنيد در اينهاآياتى است براى كسانى كه مى انديشند.
308- سوره مائده : 87 روايت در صحيح بخارى ـ ج6 ـ ص 66 ـ كتاب تفسير القرآن ,باب قوله (( يا ايها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما احل اللّه لكم )) آمده است .
309- شرح معانى الاثار 3: 26, تفسير طبرى 5: 9 براى توضيح بيشتر مراجعه كن به كتاب ((همراه بـا راسـتگويان )) نوشته مؤلف كتاب وهمچنين رك به كتابهاى ديگركه در اين زمينه نگاشته شده مـانند: الفصول المهمه شرف الدين , مسائل فقهيه شرف الدين , البيان خوئى , الغدير امينى , المتعه فـى الاسـلام نوشته سيد حسن مكى , الزواج الموقت نوشته سيد محمد تقى حكيم , الزواج الموقت في الاسلام نوشته سيد جعفر مرتضى . ورك تفسير ابن كثير ـ ج1 ـ ص 486.
310- سوره يونس : 35.
311- البته با ازدواج موقت .
312- سوره انعام : 38.
313- سوره نسا : 43.
314- سوره مائده : 50.
315- سوره ممتحنه : 10.
316- سوره احزاب : 36.
317- سوره بقره : 223.
318- سوره طلاق : 1.
319- سوره بقره : 228.
320- سوره بقره : 229 و230.
321- سوره نسا : 3.
322- سوره نسا : 24.
323- سوره اعراف : 28.
324- سوره نحل : 90.
325- كتاب الجمع بين الصحاح الستة ـ باب علامات الساعة وكتاب العقائد الاسلامية از سيد سابق , ومسند احمد حنبل 1: 376 و377 و430, مصنف ابن ابى شيبه 15:198 ح19494 .
326- در ايـن رابـطه بنياد معارف اسلامى قم موسوعه اى (عربى ) بى نظير, كامل وارزشمند كه از
420 مصدر از مصادر مهم اهل سنت وشيعه جمع آورى نموده در 5 جلد به چاپ رسيده است .
327- سوره زمر : 53 ـ 56.
328- اشراف در تونس به سادات وذريه حضرت رسول از نسل فاطمه وعلى (ع )گفته مى شود.
329- نسا : 86.
330- لازم بـه تـذكـراسـت كه اين كتاب ((آنگاه هدايت شدم )) تاكنون 19 بار فقط به فارسى ودر تيراژهاى بسيار بالا توسط بنياد معارف اسلامى قم , چاپ ومنتشرشده است (مترجم ).
331- صحيح بخارى 1: 10.
332- فصلت : 34.
333- سوره احزاب : 25.