شواهدي محكم بر اراده ولايت از حديث غدير :


درست است كه از كلمه مولي معاني مختلفي اراده و استفاده شده است ؛ اما با توجه به قرائن مقاميه و مقاليه‌اي كه در كلام آن حضرت وجود دارد ، براي اهل انصاف جاي ترديد نمي‌گذارد كه مراد از كلمه مولي ، ولايت و اولويت آن حضرت به تصرف در امور مسلمانان بوده نه صرف محبت و دوستي ، و شواهدي قوي آن را تاييد مي‌كند .
شاهد اول : مقارنه ولايت رسول خدا و ولايت امير مؤمنان عليها السلام :
رسول خدا صلي الله عليه وآله قبل از جمله «من كنت مولاه فعلي مولاه» از مردم اقرار گرفت كه آيا من از خود شما به شما سزاوارتر نيستم ؟ «ألست أولي بكم من انفسكم» . وقتي همه مردم سخن آن حضرت را تصديق كردند ، بلا فاصله بعد از آن فرمود : پس هركس من مولاي او هستم ، علي نيز مولاي او است .
بسياري از روايات غدير كه از طريق اهل سنت نقل شده ، جمله «الست أولي بالمؤمنين من انفسهم» را به همراه دارد كه ما در مقاله «تواتر حديث غدير» به اين روايات اشاره و صحت آن‌ها را ثابت كرده‌ايم . ولي در اين جا فقط به شش روايت بسنده مي‌كنيم :
1 . در روايت ابن ماجه آمده است كه آن حضرت فرمود :
فقال أَلَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ من أَنْفُسِهِمْ قالوا بَلَى قال أَلَسْتُ أَوْلَى بِكُلِّ مُؤْمِنٍ من نَفْسِهِ قالوا بَلَى قال فَهَذَا وَلِيُّ من أنا مَوْلَاهُ ... .
فرمود: آيا من از جان مؤمنان به آنان بر تر نيستم؟ گفتند: آري چنين است، فرمود: آيا من نسبت به هر مؤمني بر جان او برتر نيستم؟ گفتند: آري چنين است، فرمود: اين علي رهبر و سر پرست هر كسي است كه من مولاي او هستم.....
ابن ماجه القزويني ، محمد بن يزيد (متوفاي275 هـ) ، سنن ابن ماجه ، ج 1 ، ص 43 ، ح116 ، فَضْلِ عَلِيِّ بن أبي طَالِبٍ رضي الله عنه ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي ، ناشر : دار الفكر - بيروت .
محمد ناصر الباني نيز بعد از نقل روايت مي‌گويد :
اين روايت را ابن ماجه نقل كرده است و سند آن نيز صحيح است.
أخرجه ابن ماجة ( 121 ) . قلت : و إسناده صحيح .
ألباني ، محمّد ناصر ، سلسة الأحاديث الصحيحة‌ ، ج 4 ، ص 249 ، طبق برنامه المكتبة الشاملة .
2 . در روايت احمد بن حنبل اين چنين آمده است :
... فقال لِلنَّاسِ أَتَعْلَمُونَ انى أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ من أَنْفُسِهِمْ قالوا نعم يا رَسُولَ اللَّهِ قال من كنت مَوْلاَهُ فَهَذَا مَوْلاَهُ ...
آيا مي‌دانيد كه من سزاوارتر به مؤمنان از خود آنها مى‏باشم ؟ همگى فرمايش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را تصديق كردند و به همين دليل بود كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «من كنت مولاه فهذا مولاه» .
أحمد بن حنبل ، أبو عبدالله الشيباني (متوفاي241هـ) ، مسند أحمد بن حنبل ج 4 ، ص 370 ، ح19321 ، ناشر : مؤسسة قرطبة – مصر .
الباني بعد از نقل اين روايت مي‌گويد :
أخرجه أحمد ( 4 / 370 ) و ابن حبان في " صحيحه " ( 2205 - موارد الظمآن ) و ابن أبي عاصم ( 1367 و 1368 ) و الطبراني ( 4968 ) و الضياء في " المختارة " ( رقم -527 بتحقيقي ) .
قلت : و إسناده صحيح على شرط البخاري . و قال الهيثمي في " المجمع " ( 9 / 104) : " رواه أحمد و رجاله رجال الصحيح غير فطر بن خليفة و هو ثقة " .
اين روايت را احمد ، ابن حبان در صحيحش ، إبن أبي عاصم ، طبراني ، مقدسي در المختاره نقل كرده‌‌اند .
سپس مي‌گويد :
اين روايت بر طبق شرائطي كه بخاري براي صحت حديث قائل است ، صحيح است . هيثمي در مجمع الزوائد گفته است: احمد آن را نقل كرده است و راويان همان راويان صحيح بخاري هستند ؛ غير از فطر بن خليفه كه او نيز مورد اعتماد است .
الباني ، محمد ناصر ، السلسلة الصحيحة ، ج 4 ، ص 249 ، طبق برنامه المكتبة الشاملة .
3 . در روايت حاكم نيشابوري آمده است كه آن حضرت از مردم اين گونه اعتراف گرفت :
يا أيها الناس من أولى بكم من أنفسكم ؟ قالوا الله ورسوله أعلم . [قال] : ألست أولى بكم من أنفسكم ؟ قالوا : بلى قال من كنت مولاه فعلي مولاه .
اى مردم ! چه كسى از جان و مال شما ، از خود شما سزاوارتر است ؟ گفتند : خدا و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله داناتر است ، سپس فرمود : آيا من از خود شما سزاوارتر نيستم ؟ همگي تأييد كردند . آنگاه فرمود : «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» .
حاكم نيشابوري بعد از نقل روايت مي‌گويد :
هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه .
سند اين حديث صحيح است اگر چه بخاري و مسلم آن را نقل نكرده‌اند.
و ذهبي نيز در تلخيص المستدرك سخن وي را تأييد مي‌كند .
الحاكم النيسابوري ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله (متوفاي 405 هـ) المستدرك علي الصحيحين مع تضمينات الذهبي في التلخيص ، ج3 ، ص613 ، ح6272 ، ناشر : دار الكتب العلمية ـ بيروت ، ط 1ـ 1411هـ ـ 1990م .
4 . در روايت بزار آمده است كه رسول خدا فرمود :
ألست أولى بالمؤمنين من أنفسهم قالوا بلى يا رسول الله قال فأخذ بيد علي فقال من كنت مولاه فهذا مولاه .
مگر نه اين كه من از جان مؤمنان سزاوارتر از خود آن ها هستم ؟ مردم فرموده آن حضرت را تصديق كردند . در اين هنگام دست على عليه السّلام را گرفت و فرمود : «من كنت مولاه فعلىّ مولاه » .
البزار ، أبو بكر أحمد بن عمرو بن عبد الخالق (متوفاي292 هـ) ، البحر الزخار (مسند البزار) ج 3 ، ص 35 ، ح786 ، تحقيق : د. محفوظ الرحمن زين الله ، ناشر : مؤسسة علوم القرآن ، مكتبة العلوم والحكم - بيروت ، المدينة الطبعة : الأولى ، 1409هـ .
هيثمي بعد از نقل اين روايت مي‌گويد :
رواه البزار ورجاله رجال الصحيح غير فطر بن خليفة وهو ثقة .
اين روايت را بزار نقل كرده و راويان آن راويان صحيح بخاري هستند ، غير از فطر بن خليفه كه او نيز مورد اعتماد است .
الهيثمي ، علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ) ، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، ج 9 ، ص 105 ، ناشر : دار الريان للتراث/‏ دار الكتاب العربي - القاهرة ، بيروت – 1407هـ .
5 . طبراني در المعجم الكبير مي‌نويسد :
حدثنا محمد بن عبد الله الحضرمي وَزَكَرِيَّا بن يحيى السَّاجيُّ قَالا ثنا نَصْرُ بن عبد الرحمن الْوَشَّاءُ ح وَحَدَّثَنَا أَحْمَدُ بن الْقَاسِمِ بن مُسَاوِرٍ الْجَوْهَرِيُّ ثنا سَعِيدُ بن سُلَيْمَانَ الْوَاسِطِيُّ قَالا ثنا زَيْدُ بن الْحَسَنِ الأَنْمَاطِيُّ ثنا مَعْرُوفُ بن خَرَّبُوذَ عن أبي الطُّفَيْلِ عن حُذَيْفَةَ بن أُسَيْدٍ الْغِفَارِيِّ قال لَمَّا صَدَرَ رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم من حَجَّةِ الْوَدَاعِ نهى أَصْحَابَهُ عن شَجَرَاتٍ بِالْبَطْحَاءِ مُتَقَارِبَاتٍ أَنْ يَنْزِلُوا تَحْتَهُنَّ ثُمَّ بَعَثَ إِلَيْهِنَّ فَقُمَّ ما تَحْتَهُنَّ مِنَ الشَّوْكِ وَعَمَدَ إِلَيْهِنَّ فَصَلَّى تَحْتَهُنَّ ثُمَّ قام فقال يا أَيُّهَا الناس إني قد نَبَّأَنِيَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ أَنَّهُ لم يُعَمَّرْ نَبِيٌّ إِلا نِصْفَ عُمْرِ الذي يَلِيهِ من قَبْلِهِ وَإِنِّي لاظن أَنِّي يُوشِكُ أَنْ أدعي فَأُجِيبَ وَإِنِّي مسؤول «مسئول» وَإِنَّكُمْ مسؤولون «مسئولون» فَمَاذَا أَنْتُمْ قَائِلُونَ قالوا نَشْهَدُ أَنَّكَ قد بَلَّغْتَ وجهدت «وجاهدت» وَنَصَحْتَ فَجَزَاكَ اللَّهُ خَيْرًا فقال أَلَيْسَ تَشْهَدُونَ ان لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَأَنَّ جَنَّتَهُ حَقٌّ وَنَارَهُ حَقٌّ وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَأَنَّ الْبَعْثَ بَعْدَ الْمَوْتِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فيها وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ من في الْقُبُورِ قالوا بَلَى نَشْهَدُ بِذَلِكَ قال اللَّهُمَّ أشهد ثُمَّ قال أَيُّهَا الناس إِنَّ اللَّهَ مَوْلايَ وأنا مولى الْمُؤْمِنِينَ وأنا أَوْلَى بِهِمْ من أَنْفُسِهِمْ فَمَنْ كنت مَوْلاهُ فَهَذَا مَوْلاهُ يَعْنِي عَلِيًّا اللَّهُمَّ وَالِ من وَالاهُ وَعَادِ من عَادَاهُ ... .
بعد از مراجعت رسول خدا صلي الله عليه و آله از حجه الوداع دستور داد تا زير درختان را از خار و خاشاك پاك كنند سپس نماز به جا آورد و در خطبه اش فرمود: اي مردم اجل من نزديك شده است و بايد دعوت را اجابت نمايم، من وشما مورد باز خواست قرار خواهيم گرفت، اگر از شما پرسيده شود چه جوابي داريد؟ گفتند: پاسخ خواهيم داد كه تو رسالتت را به انجام رساندي و دلسوز بودي، خدا تو را جزاي خير دهد، آنگاه فرمود: آيا شهادت به وحدانيت خدا و بندگي و رسالت من وحق بودن بهشت و جهنم و مرگ وقيامت و زنده شدن مردگان مي دهيد؟ گفتند: آري شهادت مي دهيم، فرمود: اي مردم، خدا مولاي من و من مولاي مؤمنين و از خودشان بر جانشان سزاوارترم، پس هر كس من مولاي او هستم علي مولاي او است، خدايا دوست بدار آنكه اورا دوست بدارد و دشمن بدار آنكه او را دشمن بدارد...
الطبراني ، سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم (متوفاي360هـ) ، المعجم الكبير ، ج 3 ، ص 180 ، ح3052 ، تحقيق : حمدي بن عبدالمجيد السلفي ، ناشر : مكتبة الزهراء - الموصل ، الطبعة : الثانية ، 1404هـ – 1983م .
اين روايت از نظر سندي هيچ مشكلي ندارد ؛ و تعجب از ابن حجر هيثمي در الصواعق المحرقة است كه با توجه به نگارش كتابش بر ضد شيعه ، در باره اين حديث مي‌گويد : طبراني و ديگران آن را با سند صحيح نقل كرده‌اند و گفته اند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله در غدير خم خطبه خواند و در ضمن سخنانش فرمود : اي مردم خدا مولاي من و من مولاي مؤمنان و از جانشان به خودشان سزاوارترم ، پس هر كس ولايت مرا به پذيرد علي بعد از من مولاي او است .
الطبراني وغيره بسند صحيح أنه صلى الله عليه وسلم خطب بغدير خم تحت شجرات فقال ( أيها الناس إنه قد نبأني اللطيف الخبير أنه لم يعمر نبي إلا نصف عمر الذي يليه من قبله ... ثم قال : يا أيها الناس إن الله مولاي وأنا مولى المؤمنين وأنا أولى بهم من أنفسهم فمن كنت مولاه فهذا مولاه يعني عليا .
الهيثمي ، أبو العباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاي973هـ ، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 1 ، ص 109 ، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط ، ناشر : مؤسسة الرسالة - لبنان ، الطبعة : الأولى ، 1417هـ - 1997م .
6 . در روايت ابن حجر آمده است :
قال : « ألستم تشهدون أن الله تبارك وتعالى ربكم ؟ » قالوا : بلى . قال صلى الله عليه وسلم : « ألستم تشهدون أن الله ورسوله أولى بكم من أنفسكم وأن الله تعالى ورسوله أولياؤكم ؟ » . فقالوا : بلى . قال : « فمن كان الله ورسوله مولاه فإن هذا مولاه ... .
آيا شما گواهي مي دهيد كه خدا پروردگار شما است؟ گفتند: آري، فرمود: آيا گواهي مي دهيد كه خد و رسولش بر جان مؤمنان سزاوار ترند؟ گفتند: آري، فرمود: پس هر كس خدا و رسولش مولا و سرپرست او است اين علي هم مولا وسرپرست او است.
ابن حجر بعد از نقل اين روايت مي‌گويد :
( هذا إسناد صحيح ) ، وحديث غدير خم قد أخرج النسائي من رواية أبي الطفيل عن زيد بن أرقم ، وعلي ، وجماعة من الصحابة رضي الله عنهم ، وفي هذا زيادة ليست هناك ، وأصل الحديث أخرجه الترمذي أيضا .
سند اين روايت صحيح است . حديث غدير خم را نسائي از طريق أبو طفيل از زيد بن أرقم و نيز از علي عليه السلام و گروهي از صحابه نقل كرده‌ است . و در اين نقل اضافاتي است كه در نقلهاي ديگر نيست، و اصل حديث را ترمذي نيز نقل كرده است .
العسقلاني الشافعي ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852 هـ) ، المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية ، ج 16 ، ص142 ، ح3943 ، تحقيق : د. سعد بن ناصر بن عبد العزيز الشتري ، ناشر : دار العاصمة/ دار الغيث - السعودية ، الطبعة : الأولى ، 1419هـ .
استفاده از فاي تفريع در اين روايت « فمن كان الله ورسوله مولاه فإن هذا مولاه» به صراحت اين مطلب را ثابت مي‌كند كه ولايت امير مؤمنان همان ولايت رسول خدا است و مسلمانان همان طور كه وظيفه دارند از فرمان‌هاي رسول خدا در همه حال اطاعت نمايند‌ ، واجب است كه ولايت امير مؤمنان عليه السلام را نيز بپذيرند و از او اطاعت كنند .
اگر معناي كلمه «مولي» در جمله « فمن كان الله ورسوله مولاه فإن هذا مولاه» با معناي كلمه «اولي» در جمله « ألستم تشهدون أن الله ورسوله أولى بكم من أنفسكم» چيز ديگري باشد ، لازم مي‌آيد كه انسجام و تناسب دو جمله بهم بخورد و اين بر خلاف فصاحت و بلاغت خواهد بود .
با اين توضيح ، بطلان اشكال برخي از علماي اهل سنت كه ادعا مي‌كنند مقدمه حديث ؛ يعني جمله «الست أولي بالمؤمنين من أنفسهم» صحت ندارد و اكثر روات آن را نقل نكرده‌اند ‌نيز روشن مي‌شود . همانگونه كه سعد الدين تفتازاني در جواب حديث غدير گفته است:
والجواب منع تواتر الخبر فإن ذلك من مكابرات الشيعة كيف وقد قدح في صحته كثير من أهل الحديث ولم ينقله المحققون منهم كالبخاري ومسلم والواقدي وأكثر من رواه لم يرو المقدمة التي جعلت دليلا على أن المراد بالمولى الأولى .
متواتر بودن حديث غدير صحت ندارد و از دروغگوئي‌هاي شيعه است ؛ زيرا بيشتر محدثان در صحت آن ترديد كرده و اهل تحقيق از آنان مانند بخاري و مسلم و واقدي آن را نقل نكرده‌اند وبشتر راويا ن هم بدون مقدمه آن كه آن را دليل بر اراده اولي از مولي گرفته اند نقل كرده‌اند .
التفتازاني ، سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله (متوفاي 791هـ) ، شرح المقاصد في علم الكلام ، ج 2 ، ص 290 ، ناشر : دار المعارف النعمانية - باكستان ، الطبعة : الأولى ، 1401هـ - 1981م .
در پاسخ جناب تفتازاني بايد گفت : چنانچه گذشت بسياري از بزرگان اهل سنت مقدمه حديث را نقل كرده و بر صحت آن تصريح كرده‌اند .
تفسير« النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏» از نگاه مفسران اهل سنت :
سؤال رسول خدا صلي الله عليه وآله از مردم با اين جمله «ألست أولي بكم» و اعتراف گرفتن از آنان ، همان أولويت و ولايتي را ثابت مي‌كند كه خداوند در آيه «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏ (احزاب/6) ؛ پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است‏ » براي رسول خدا صلي الله عليه وآله ثابت نموده و صاحب اختياري آن حضرت را نسبت به تمامي مؤمنان گوشزد فرموده است .
اولويت در اين آيه به اين معني است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله هر تصرفي را كه به خواهد و هر تدبيري را كه صلاح بداند مي‌تواند در حق مسلمين انجام دهد و مسلمانان وظيفه دارند كه از او در تمام امور اطاعت نمايند ؛ چنانچه مفسران بزرگ اهل سنت از اين آيه همين مطلب را استنباط كرده‌اند كه نام چند تن از آن‌ها را ذكر مي كنيم:
1 . محمد بن جرير طبري (متوفاي 310هـ) :
طبري ، مفسر مشهور اهل سنت در باره اين آيه مي‌نويسد :
النبي أولى بالمؤمنين ... يقول تعالى ذكره النبي محمد أولى بالمؤمنين يقول أحق بالمؤمنين به من أنفسهم أن يحكم فيهم بما يشاء من حكم فيجوز ذلك عليهم .
كما حدثني يونس قال أخبرنا بن وهب قال قال بن زيد النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم كما أنت أولى بعبدك ما قضى فيهم من أمر جاز كما كلما قضيت على عبدك جاز .
در اين آيه: النبي اولي بالمؤمنين ... خداوند پيامبر را سزاوارتر از مؤمنان بر جانشان دانسته و او را شايسته تر مي داند تا آنچه لازم مي داند در حق آنان انجام دهد.
الطبري ، محمد بن جرير بن يزيد بن خالد أبو جعفر ، جامع البيان عن تأويل آي القرآن ، ج 21 ، ص 122 ، ناشر : دار الفكر - بيروت – 1405هـ .
2 . ابن كثير دمشقي سلفي (متوفاي774هـ) :
و در تفسير اين آيه مي‌نويسد :
النبي أولى بالمؤمنين ... قد علم تعالى شفقة رسوله صلى الله عليه وسلم على أمته ونصحه لهم فجعله أولى بهم من أنفسهم وحكمه فيهم كان مقدما على اختيارهم لأنفسهم كما قال تعالى «فلا وربك لا يؤمنون حتى يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في أنفسهم حرجا مما قضيت ويسلموا تسليما » .
خداوند مهرباني و دلسوزي رسولش را در باره امتش مي داند و لذا او را سزاوارتر از خود آنان مي داند و فرمان او را در حق آنان مقدم دانسته است.
القرشي الدمشقي ، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ) ، تفسير القرآن العظيم ، ج 3 ، ص 468 ، ناشر : دار الفكر - بيروت – 1401هـ .
3 . ظهير الدين بغوي (متوفاي516هـ) :
بغوي شافعي كه از او با عنوان «محيي السنة» ياد مي‌كنند ، در تفسير آيه مي‌گويد :
قوله عز وجل « النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم » يعني من بعضهم ببعض في نفوذ حكمه فيهم ووجوب طاعته عليهم وقال ابن عباس وعطاء يعني إذا دعاهم النبي صلى الله عليه وسلم ودعتهم أنفسهم إلى شيء كانت طاعة النبي صلى الله عليه وسلم أولى بهم من أنفسهم قال ابن زيد النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم فيما قضى فيهم كما أنت أولى بعبدك فيما قضيت عليه وقيل هو أولى بهم في الحمل على الجهاد وبذل النفس دونه .
فرمان رسول خدا بر افراد امت از فرمان بعضي از آنان نسبت به ديگري نافذترو اطاعتش بر همگان واجب است، ابن عباس و عطاء گفته اند: معناي آيه اين است كه چون رسول خدا آنان را به كاري فرا خواند و نفس آنان به چيزي ديگر پس اطاعت رسول بر آنان واجب و مقدم است، ابن زيد گفته است: اولويت رسول خدا در قضاوت و حكم او است همانگونه كه دستور ارباب نسبت به بنده اش تقدم و اولويت دارد، و گفته شده است: اولويت دفاع و تقديم جانشان در راه او است.
البغوي ، ظهير الدين أبو محمد الحسين ابن مسعود الفراء ، تفسير البغوي ، ج 3 ، ص 507 ، تحقيق : خالد عبد الرحمن العك ، ناشر : دار المعرفة - بيروت .
4 . قاضي عياض (متوفاي 544هـ) :
وي در كتاب مشهور الشفاء «أولي بالمؤمنين» را اين گونه تفسير مي‌كند :
قال أهل التفسير : أولى بالمؤمنين من أنفسهم : أي ما أنفذه فيهم من أمر فهو ماض عليهم كما يمضي حكم السيد على عبده .
مفسران اولويت رسول خدا را در نفوذ فرمانش مانند اطاعت برده از اربابش دانسته اند.
القاضي عياض ، أبو الفضل عياض بن موسى بن عياض اليحصبي السبتي ، كتاب الشفا ، ج 1 ، ص 49 .
5 . عبد الرحمن بن جوزي (متوفاي 597 هـ) :
وي در تفسير اين آيه مي‌نويسد :
قوله تعالى « النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم » أي احق فله أن يحكم فيهم بما يشاء قال ابن عباس إذا دعاهم إلى شئ ودعتهم أنفسهم إلى شئ كانت طاعته أولى من طاعة أنفسهم وهذا صحيح فان أنفسهم تدعوهم إلى ما فيه هلاكهم والرسول يدعوهم إلى ما فيه نجاتهم .
اين سخن خداوند كه فرموده است: النبي اولي بالمؤمنين من انفسهم، به معناي سزاوارتر است، يعني رسول خدا هرگونه كه به خواهد مي‌تواند در باره آنان فرمان دهد، ابن عباس گفته است: اگر رسول خدا مردم را به چيزي و نفس آنان به چيزي ديگر فرمان داد پيروي رسول مقدم و اولي است، سپس مي‌گويد: اين سخني است صحيح، چرا كه نفس مردم آنان را به چيزي مي خواند كه هلاكت و نابودي در آن است ولي رسول خدا به آنچه در آن نجات است دعوت مي‌كند.
إبن الجوزي ، عبد الرحمن بن علي بن محمد ، زاد المسير في علم التفسير ، ج 6 ، ص 352 ، ناشر : المكتب الإسلامي - بيروت ، الطبعة : الثالثة ، 1404هـ .
6 . أبو القاسم زمخشري (متوفاي 538هـ) :
زمخشري مفسر و أديب پرآوازه اهل سنت در تفسير آيه مي‌نويسد :
«النَّبِىُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ ( في كل شيء من أمور الدين والدنيا ) منْ أَنفُسِهِمْ » ولهذا أطلق ولم يقيد ، فيجب عليهم أن يكون أحبّ إليهم من أنفسهم ، وحكمه أنفذ عليهم من حكمها ، وحقه آثر لديهم من حقوقها ، وشفقتهم عليه أقدم من شفقتهم عليها ، وأن يبدلوها دونه ويجعلوها فداءه إذا أعضل خطب ، ووقاءه إذا لقحت حرب ، وأن لا يتبعوا ما تدعوهم إليه نفوسهم ولا ما تصرفهم عنه ، ويتبعوا كل ما دعاهم إليه رسول الله صلى الله عليه وسلم وصرفهم عنه ، لأنّ كل ما دعا إليه فهو إرشاد لهم إلى نيل النجاة والظفر بسعادة الدارين وما صرفهم عنه ، فأخذ بحجزهم لئلا يتهافتوا فيما يرمي بهم إلى الشقاوة وعذاب النار .
رسول خدا در تمام مسائل مربوط به دنيا و آخرت مردم بر آنان اولويت دارد، به همين جهت هم بدون هيچگونه قيدي بيان شده است، بنا بر اين بر امت واجب است كه رسول خدا محبوب تر از خودشان نزد آنان باشد و دستور و حكم او نافذتر و حقوق او برتر و مهرباني به او مقدم و جانشان را نثارش نمايند و در هنگام جنگ او را محافظت كنند و از خواهشهاي نفساني و آنچه كه آنان را از وي دور كند پيروي نكنند و از هر آنچه كه آنان را به او فرا خواند متابعت نمايند زيرا او آنان را به سعادت دنيا و آخرت دعوت مي‌كند و از عذاب آتش دور مي‌نمايد.
الزمخشري الخوارزمي ، أبو القاسم محمود بن عمر ، الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل ، ج 3 ، ص 531 ، تحقيق : عبد الرزاق المهدي ، بيروت ، ناشر : دار إحياء التراث العربي .
7 . أبي البركات نسفي (متوفاي 710هـ) :
نسفي مي‌گويد :
«النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم» أى أحق بهم فى كل شيء من أمور الدين والدنيا وحكمه أنفذ عليهم من حكمها فعليهم ان يبذلوها دونه ويجعلوها فداءه .
پيامبر اولي به مؤمنان از جان آنان است معناي آن اين است كه در همه چيز از امور دنيا و آخرت بر آنان تقدم و برتري دارد و دستور و حكم او نافذتر است، پس بر آنان واجب است جانشان را فداي او كنند.
النسفي ، أبي البركات عبد الله ابن أحمد بن محمود ، تفسير النسفي ، ج 3 ، ص 297 .
8 . أبي حيان اندلسي (متوفاي 745هـ) :
وي در تفسير آيه مي‌گويد :
«أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ» : أي في كل شيء ، ولم يقيد . فيجب أن يكون أحب إليهم من أنفسهم ، وحكمه أنفذ عليهم من حكمها ، وحقوقه آثر ، إلى غير ذلك مما يجب عليهم في حقه .
پيامبر بر مؤمنان در همه چيز بدون هيچ تقييدي برتري دارد، پس واجب است از جانشان نزد آن محبوب تر و حكمش نافذتر وحقوقش رعايت بيشتري داشته باشد.
أبي حيان الأندلسي ، محمد بن يوسف ، تفسير البحر المحيط ، ج 7 ، ص 297 ، تحقيق : الشيخ عادل أحمد عبد الموجود - الشيخ علي محمد معوض، شارك في التحقيق 1) د.زكريا عبد المجيد النوقي 2) د.أحمد النجولي الجمل ، ناشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1422هـ -2001م .
9 . ابن قيم الجوزية (متوفاي 751هـ) :
زرعي دمشقي ، معروف به ابن قيم جوزي ، اديب ، مفسر ، فقيه ، متكلم و محدث مشهور حنبلي كه از شاگردان ابن تيميه و ناشر افكار او به شمار مي‌رود ، در كتاب زاد المهاجر در تفسير اين آيه مي‌نويسد :
وقال تعالى «النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم» وهو دليل على ان من لم يكن الرسول اولى به من نفسه فليس من المؤمنين وهذه الاولوية تتضمن امورا :
منها : ان يكون احب إلى العبد من نفسه لان الاولوية اصلها الحب ونفس العبد احب له من غيره ومع هذا يجب ان يكون الرسول اولى به منها واحب اليه منها فبذلك يحصل له اسم الايمان .
ويلزم من هذه الاولوية والمحبة كمال الانقياد والطاعة والرضا والتسليم وسائر لوازم المحبة من الرضا بحكمه والتسليم لامره وايثاره على ما سواه .
ومنها ان لايكون للعبد حكم على نفسه اصلا بل الحكم على نفسه للرسول صلى الله عليه وسلم يحكم عليها اعظم من حكم السيد على عبده أو الوالد على ولده فليس له في نفسه تصرف قط الا ما تصرف فيه الرسول الذي هو اولى به منها .
النبي اولي بالمؤمنين من انفسهم، دليل بر اين است كه هر كس پيامبر خدا را بر خودش مقدم نداند مؤمن نيست و اين اولويت مستلزم چند امر است:
1 . بايد رسول خدا را از خودش بيشتر دوست داشته باشد، چون اولويت و برتري دادن اساس آن به محبت و دوستي است و طبيعي است كه هر كس نفس خودش را بيش از ديگران دوست دارد و وقتي كه رسول خدا را در دوست داشتن بر خودش مقدم بداند مؤمن بودن هم تحقق پيدا مي‌كند، و نشان پيروي و رضايت و تسليم در برابر فرمان او خواهد بود.
2 . خودش را در برابر رسول خدا چيزي نداند بلكه دستور او را مهمتر از فرمان ارباب به بنده اش يا پدر نسبت به فرزندش بداند، و هيچگونه حقي براي خودش در برابر فرمان رسول خدا قائل نباشد.
الزرعي ، محمد بن أبي بكر أيوب أبو عبد الله (معروف به ابن قيم الجوزية) ، الرسالة التبوكية زاد المهاجر إلى ربه ، ج 1 ، ص 29 ، تحقيق : د. محمد جميل غازي ، ناشر : مكتبة المدني - جدة .
10 . ملا علي قاري (متوفاي 1014هـ) :
ملا علي هروي مشهور به قاري مي‌گويد :
«أولى بالمؤمنين من أنفسهم» أي أولى في كل شيء من أمور الدين والدنيا ، ولذا أطلق ولم يقيد فيجب عليهم أن يكون أحب إليهم من أنفسهم وحكمه أنفذ عليهم من حكمها ، وحقه آثر لديهم من حقوقها وشفقتهم عليه أقدم من شفقتهم عليها .
رسول خدا در همه امور اعم از دين و دنيا برتر است، به همين جهت هم مطلق آمده است و هيچ قيدي در آن نيست، پس واجب است كه نبي را از خودشان بيشتر دوست داشته باشند و حكم او را در حق خويش نافذ وحقوق او را مقدم بر حقوق خويش و محبت به او را بر بر محبت خودشان اولي قرار دهند.
ملا علي القاري ، علي بن سلطان محمد ، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، ج 6 ، ص 297 ، تحقيق : جمال عيتاني ، ناشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1422هـ - 2001م .
11 . شوكاني (متوفاي 1250هـ) :
محمد بن علي شوكاني آيه را اين گونه تفسير مي‌كند :
«النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم» أى هو أحق بهم فى كل أمور الدين والدنيا وأولى بهم من أنفسهم فضلا عن أن يكون أولى بهم من غيرهم فيجب عليهم أن يؤثروه بما أراده من أموالهم وإن كانوا محتاجين إليها ويجب عليهم أن يحبوه زيادة علي حبهم أنفسهم ويجب عليهم أن يقدموا حكمه عليهم على حكمهم لأنفسهم .
وبالجملة فإذا دعاهم النبى صلى الله عليه وسلم لشىء ودعتهم أنفسهم إلى غيره وجب عليهم أن يقدموا مادعاهم إليه ويؤخروا مادعتهم أنفسهم إليه ويجب عليهم أن يطيعوه فوق طاعتهم لأنفسهم ويقدموا طاعته على ماتميل إليه أنفسهم وتطلبه خواطرهم .

پيامبر بر جان مؤمنان از خودشان اولي است به اين معني است كه سزاوارتر است نسبت به آنان در تمام امور دين و دنيا چه برسد به اين كه اولي از ديگران به آنان باشد پس واجب است كه در بذل مال اگر چه خودشان نيازمند باشند او را مقدم بدارند و او را بيش از خودشان دوست داشته باشند و حكم او را مهمتر از هر حكمي بدانند.
پس اگر پيامبر فرماني داد و نفسشان فرماني ديگر بايد فرمان او را ترجيح دهند و حتي بيشتر از قدرتشان بايد از وي اطاعت نمايند.
الشوكاني ، محمد بن علي بن محمد ، فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير ، ج 4 ، ص 261 ، ناشر : دار الفكر - بيروت .
12 . حسن خان فتوحي (متوفاي1307هـ) :
وي مي‌گويد :
قال تعالى «النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم» فإذا دعاهم لشيء ودعتهم أنفسهم إلى غيره وجب عليهم أن يقدموا ما دعاهم إليه ويؤخروا ما دعتهم أنفسهم إليه ويجب عليهم أن يطيعوه فوق طاعتهم لأنفسهم ويقدموا طاعته على ما تميل إليه أنفسهم وتطلبه خواطرهم .
اگر نفس مؤمنان آنان را به كاري فرمان دهد و رسول خدا به فرماني ديگر واجب است امر او را برتر بدانند وبيشتر از توانشان او را اطاعت نمايند.
الفتوحي ، السيد محمد صديق حسن خان ، حسن الأسوة بما ثبت من الله ورسوله في النسوة ، ج 1 ، ص 182 ، تحقيق : الدكتور- مصطفى الخن/ ومحي الدين ستو ناشر : مؤسسة الرسالة – بيروت ، الطبعة : الخامسة ، 1406هـ/ 1985م .
از مجموع سخنان بزرگان از مفسران اهل سنت به اين نتيجه مي‌رسيم كه اولويت در اين آيه به اين معني است كه پيروي و اطاعت از رسول خدا بر همه مسلمانان واجب است و آن حضرت مي‌تواند در تمام امور مسلمانان تصرف نمايد و در اداره امور آن‌ها از خودشان سزاوارتر است .
رسول خدا صلي الله عليه وآله در واقعه غدير خم همين حقيقت را براي مردم بيان فرمود و بر اثبات آن از مردم اقرار گرفت و سپس همان اولويتي را كه بر مردم به حكم قرآن داشت براي امير مؤمنان عليه السلام نيز اعلام و ثابت كرد .
پس با قدرت و قوت بايد بگوئيم كه عصاره و نتيجه فرمايش رسول خدا اين است كه‌ همان ولايتي را كه خداوند در قرآن كريم براي من ثابت فرموده است و شما را موظف به اطاعت كرده است‌ ، همان ولايت براي امير مؤمنان عليه السلام نيز ثابت است و شما وظيفه داريد كه از او نيز اطاعت كرده و ولايت او را به پذيريد .
شاهد دوم : نزول آيه بلاغ قبل از قضيه غدير :
بعد از خاتمه يافتن حجة الوداع ، رسول خدا صلي الله عليه و آله در راه بازگشت به مدينه اين آيه و پيام الهي را از جبرئيل در يافت نمود:
يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ . المائده / 67 .
اى پيامبر ، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ، ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏اى . و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مى‏دارد . آرى ، خدا گروه كافران را هدايت نمى‏كند .
خداوند در اين آيه فرمان ابلاغ امر مهمي را مي‌دهد كه از نظر اهميت همتراز با اصل رسالت آن حضرت است كه اگر انجام نمي‌داد ، اصل رسالت آن حضرت از جانب خداوند زير سؤال مي‌رفت .
رواياتي در كتاب‌هاي اهل سنت وجود دارد كه ثابت مي‌كند ، اين آيه قبل از واقعه غدير و در باره ولايت امير مؤمنان عليه السلام نازل شده است :
1 . إبن أبي حاتم (متوفاي 327 هـ) از أبو سعيد خدري :
حدثنا ابى ثنا عثمان بن حرزاد ، ثنا اسماعيل بن زكريا ، ثنا علي بن عابس عن الاعمش ابني الحجاب ، عن عطية العوفي عن ابى سعيد الخدري قال : نزلت هذه الاية يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك في علي بن ابى طالب .
اين آيه در شان علي بن ا ابي طالب نازل شده است.
إبي أبي حاتم الرازي ، عبد الرحمن بن محمد بن إدريس ، تفسير ابن أبي حاتم ، ج 4 ، ص 1172 ، ح6609 ، تحقيق : أسعد محمد الطيب ، ناشر : المكتبة العصرية - صيدا .
تصحيح روايات تفسير ابن ابي حاتم :
وي در مقدمه تفسير خود ، تمام روايات كتابش را در تفسير آيات ، صحيح‌ترين روايت‌هاي ممكن مي‌داند :
فتحريت اخراج ذلك باصح الاخبار اسنادا ، واشبهها متنا ، فاذا وجدت التفسير عن رسول الله صلى الله عليه وسلم - لم اذكر معه احدا من الصحابة ممن اتى بمثل ذلك ، واذا وجدته عن الصحابة فان كانوا متفقين ذكرته عن اعلاهم درجة باصح الاسانيد ، وسميت موافقيهم بحذف الاسناد .
صحيح ترين اخبار را از جهت سند و متن انتخاب كردم ؛ پس اگر از رسول خدا صلي الله عليه و آله سخني در تفسير ديدم و صحابه نيز سخني داشته‌اند سخن رسول را ترجيح دادم ، و اگر از صحابه سخني در تفسير نقل كردم صحيح‌ترين آن را از جهت رتبه و درجه نقل كردم و نام موافقان آن را با حذف سند آورده‌ام .
إبي أبي حاتم الرازي ، عبد الرحمن بن محمد بن إدريس ، تفسير ابن أبي حاتم ، ج 1 ، ص14 ، ح6609 ، تحقيق : أسعد محمد الطيب ، ناشر : المكتبة العصرية - صيدا .
ابن تيميه (متوفاي 728هـ) تفاسير اهل سنت از جمله تفسير ابن أبي حاتم را جزء تفاسيري مي‌داند كه روايات آن در تفسير قابل اعتماد و آنان را زبان راستگوي اسلام مي داند :
أئمة أهل التفسير الذين ينقلونها بالأسانيد المعروفة كتفسير ابن جريج وسعيد بن أبي عروبة وعبد الرزاق وعبد بن حميد و أحمد وإسحاق وتفسير بقي بن مخلد وابن جرير الطبري ومحمد بن أسلم الطوسي وابن أبي حاتم وأبي بكر بن المنذر وغيرهم من العلماء الأكابر الذين لهم في الإسلام لسان صدق و تفاسيرهم متضمنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير .
پيشوايان از مفسران كه تفسيرشان را با سندهاي شناخته شده نوشته اند مانند: ابن جريح، سعيد بن ابي عروه، عبد الرزاق ، عبد بن حميد ، احمد ، اسحاق ، بقي بن مخلد ، ابن جرير طبري ، محمد بن اسلم طوسي ، ابن ابي حاتم و ابوبكر بن منذر وغير آنان از دانشمندان و بزرگاني كه زبان راستگوي اسلام بودند و محتواي تفاسيرشان مورد اعتماد است.
إبن تيمية الحراني ، أبو العباس أحمد بن عبد الحليم ، منهاج السنة النبوية ، ج 7 ، ص 179 ، تحقيق : د. محمد رشاد سالم ، ناشر : مؤسسة قرطبة ، الطبعة : الأولى ، 1406هـ .
بنابراين ، ابن أبي حاتم كه به گفته ابن تيميه ، زبان راستگوي اسلام است ، اين روايت را «اصح الأسانيد» مي‌داند ؛ از اين رو نبايد در اعتبار آن ترديد كرد .
2 . حاكم حسكاني (متوفاي ق 5) از عبد الله بن عباس :
حدثني محمد بن القاسم بن أحمد في تفسيره قال : حدثنا أبو جعفر محمد بن علي الفقيه ، قال : حدثنا أبي قال : حدثنا سعد بن عبد الله قال : حدثنا أحمد بن عبد الله البرقي ، عن أبيه ، عن خلف بن عمار الأسدي عن أبي الحسن العبدي عن الأعمش ، عن عباية بن ربعي : عن عبد الله بن عباس عن النبي (ص) [ وساق ] حديث المعراج إلى أن قال : وإني لم أبعث نبيا إلا جعلت له وزيرا ، وإنك رسول الله وإن عليا وزيرك .
قال ابن عباس : فهبط رسول الله فكره أن يحدث الناس بشئ منها إذ كانوا حديثي عهد بالجاهلية حتى مضى [ من ] ذلك ستة أيام ، فأنزل الله تعالى : ( فلعلك تارك بعض ما يوحى إليك ) فاحتمل رسول الله [ صلى الله عليه وآله وسلم ] حتى كان يوم الثامن عشر ، أنزل الله عليه ( يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك ) ثم إن رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) أمر بلالا حتى يؤذن في الناس أن لا يبقى غدا أحد إلا خرج إلى غدير خم ، فخرج رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) والناس من الغد ، فقال : يا أيها الناس إن الله أرسلني إليكم برسالة وإني ضقت بها ذرعا مخافة أن تتهموني وتكذبوني حتى عاتبني ربي فيها بوعيد أنزله علي بعد وعيد ، ثم أخذ بيد علي بن أبي طالب فرفعها حتى رأى الناس بياض إبطيهما [ إبطهما " خ " ] ثم قال : أيها الناس الله مولاي وأنا مولاكم فمن كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله . وأنزل الله : ( اليوم أكملت لكم دينكم ) .
خداوند در حديث معراج به پيامبرش فرمود : من پيامبري مبعوث نمي‌كنم مگر آنكه جانشيني براي وي قرار مي دهم و تو اي رسول من جانشين تو علي است .
ابن عباس مي‌گويد : رسول خدا به زمين بازگشت ؛ ولي از ذكر اين قضيه به دليل اين كه مردم به تازگي از جاهليت عبور كرده بودند ، اكراه داشت تا آنكه شش روز گذشت ، آيه نازل شد كه : تو شايد برخي از آنچه را كه بر تو نازل مي‌شود ترك كني و ابلاغ نكني ، رسول خدا صبر كرد تا اين كه روز هجدهم فرا رسيد، خداوند اين آيه را نازل فرمود: اي رسول آنچه از پروردگارت بر تو نازل شده است ابلاغ كن، رسول خدا به بلال دستور داد تا به همه مردم ابلاغ كند كه فردا همه در غدير خم جمع شوند، رسول خدا و مردم همه به طرف غدير خم حركت كردند.
در اين سرزمين خطاب به مردم فرمود : اي مردم خداوند به من ماموريتي داده است كه از ابلاغ آن بيم دارم ، چرا كه مي ترسم مرا متهم كنيد و آن را نپذيريد ، تا آنجا كه خداوند مرا سرزنش و تهديد فرموده است ، سپس دست علي را گرفت و بلند كرد بگونه اي كه سفيدي زير بغل او ديده مي شد ، آنگاه فرمود : اي مردم خدا مولاي من و من مولاي شما هستم ، پس هر كس من مولاي او هستم علي مولاي او است ، خداوندا دوست بدار آنكه علي را بر ولايتش دوست بدارد و دشمن بدار آنكه او را دشمن بدارد ، و ياري كن آنكه او را ياري نمايد ، و ذليل فرما آنكه ذلت او را به خواهد ، سپس اين آيه نازل شد : امروز دين شما را كامل نمودم .

الحاكم الحسكاني ، عبيد الله بن محمد الحنفي النيسابوري ، شواهد التنزيل ، ج 1 ص 258 ، ح250 ، تحقيق : الشيخ محمد باقر المحمودي ، ناشر : مؤسسة الطبع والنشر التابعة لوزارة الثقافة والإرشاد الإسلامي- مجمع إحياء الثقافة ، الطبعة : الأولى ، 1411 - 1990 م .
3 . ثعلبي (متوفاي 427 هـ) از عبد الله بن عباس :
روى أبو محمد عبداللّه بن محمد القايني نا أبو الحسن محمد بن عثمان النصيبي نا : أبو بكر محمد ابن الحسن السبيعي نا علي بن محمد الدّهان ، والحسين بن إبراهيم الجصاص قالانا الحسن بن الحكم نا الحسن بن الحسين بن حيان عن الكلبي عن أبي صالح عن ابن عباس في قوله «يا أيها الرسول بلغ» قال : نزلت في علي ( رضي الله عنه ) أمر النبي صلى الله عليه وسلم أن يبلغ فيه فأخذ ( عليه السلام ) بيد علي ، وقال : ( من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم والِ من والاه وعادِ من عاداه ) .
ابن عباس گفته است : آيه بلاغ در باره علي نازل شده است ، رسول خد صلي الله عليه و آله مامور شد تا آن را به مردم ابلاغ كند ، دست علي را گرفت و فرمود : هر كس من مولا و پيشواي او هستم علي مولاي او است، خداوندا دوست بدار آنكه علي را دوست بدارد و دشمن بدار آنكه او را دشمن بدارد.
الثعلبي النيسابوري ، أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم ، الكشف والبيان (تفسير الثعلبي ) ، ج 4 ، ص 92 ، تحقيق : الإمام أبي محمد بن عاشور ، مراجعة وتدقيق الأستاذ نظير الساعدي ، ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت - لبنان ، الطبعة : الأولى ، 1422هـ-2002م .
4 . ثعلبي از امام باقر عليه السلام :
وقال أبو جعفر محمد بن علي : معناه : بلّغ ما أنزل إليك في فضل علي بن أبي طالب ، فلما نزلت الآية أخذ ( عليه السلام ) بيد علي ، فقال : «من كنت مولاه فعلي مولاه».
امام باقر عليه السلام فرموده است: معناي آيه چنين است: آنچه در برتري علي بر تو نازل شده است ابلاغ كن، پس از نزول آيه دست علي را گرفت و فرمود: هر كس من مولا و رهبر او هستم علي مولاي او است.
تفسير الثعلبي ، ج 4 ، ص 92 .
5 . واحدي نيسابوري (متوفاي468هـ) از أبي سعيد خدري :
واحدي نيسابوري مي‌نويسد :
أخبرنا أبو سعيد محمد بن علي الصفار قال : أخبرنا الحسن بن أحمد المخلدي قال : أخبرنا محمد بن حمدون بن خالد قال : حدثنا محمد بن إبراهيم الخلوتي قال : حدثنا الحسن ابن حماد سجادة قال : حدثنا علي بن عابس ، عن الأعمش وأبي حجاف ، عن عطية ، عن أبي سعيد الخدري قال : نزلت هذه الآية - يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك - يوم غدير خم في علي بن أبي طالب رضي الله عنه .
ابو سعيد خدري گفته است : اين آيه : « اي پيامبر آنچه كه از طرف خداوند بر تو نازل شده است ابلاغ كن» در غدير خم و در باره علي بن ابي طالب نازل شده است.
الواحدي النيسابوري ، أبي الحسن علي بن أحمد ، أسباب نزول الآيات ، ص 135 ، ناشر : مؤسسة الحلبي وشركاه للنشر والتوزيع – القاهرة ، 1388 - 1968 م .
با توجه به اين نقل از كتاب اسباب النزول نيسابوري ، بي مناسبت نخواهد بود كه به فلسفه نگارش آن از زبان خودش نيز نيم نگاهي داشته باشيم .
تصحيح اسانيد اسباب النزول :
وأما اليوم فكل أحد يخترع شيئا ويختلق إفكا وكذبا ملقيا زمامه إلى الجهالة ، غير مفكر في الوعيد للجاهل بسبب الآية وذلك الذي حدا بي إلى إملاء هذا الكتاب الجامع للأسباب ، لينتهى إليه طالبو هذا الشأن والمتكلمون في نزول القرآن ، فيعرفوا الصدق ويستغنوا عن التمويه والكذب ، ويجدوا في تحفظه بعد السماع والطلب .
امروز هر كسي سخني جعل مي‌كند و دروغي را در شان نزول آيات مي بافد كه نتيجه آن جز جهالت و ناداني نيست و در عاقبت اين كار انديشه نمي‌شود ، به همين جهت كتابي را نوشتم كه شان نزول‌ها را در خود جمع كرده باشد تا جويندگان و دوست داران شان نزول‌ها راستي ها را در يابند و دروغ‌ها را بشناسند و گمشده خويش را در يابند .
الواحدي النيسابوري ، أبي الحسن علي بن أحمد ، أسباب نزول الآيات ، ص 5 ، ناشر : مؤسسة الحلبي وشركاه للنشر والتوزيع – القاهرة ، 1388 - 1968 م .
6 . ابن عساكر (متوفاي 571هـ) از أبي سعيد خدري :
ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق مي‌نويسد :
أخبرنا أبو بكر وجيه بن طاهر أنا أبو حامد الأزهري أنا أبو محمد المخلدي أنا أبو بكر محمد بن حمدون نا محمد بن إبراهيم الحلواني نا الحسن بن حماد سجادة نا علي بن عابس عن الأعمش وأبي الجحاف عن عطية عن أبي سعيد الخدري قال نزلت هذه الاية ( يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك) على رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم غدير خم في علي بن أبي طالب .
از ابوسعيد خدري نقل است كه گفت: آيه بلاغ در غدير خم در باره علي بر رسول خدا صلي الله عليه و آله نازل شد.
ابن عساكر الشافعي ، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله ، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل ، ج 42 ، ص 237 ، تحقيق : محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري ، ناشر : دار الفكر - بيروت - 1995 م .
بررسي سند روايت ابن عساكر :
أخبرنا أبو بكر وجيه بن طاهر أنا أبو حامد الأزهري أنا أبو محمد المخلدي أنا أبو بكر محمد بن حمدون نا محمد بن إبراهيم الحلواني نا الحسن بن حماد سجادة نا علي بن عابس عن الأعمش وأبي الجحاف عن عطية عن أبي سعيد الخدري .
أبوبكر وجيه بن طاهر (541هـ) :
الشيخ العالم العدل مسند خراسان أبو بكر أخو زاهر الشحامي النيسابوري من بيت العدالة والرواية .
اولين راوي با عنوان استاد ، دانشمند ، عادل ، و از خاندان عدالت و روايت توصيف شده است .
الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان أبو عبد الله (متوفاي 748 هـ) ، سير أعلام النبلاء ، ج 20 ، ص 109 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط ، محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ.
أبوحامد الأزهري (463هـ) :
الأزهري العدل المسند الصدوق أبو حامد أحمد بن الحسن بن محمد ابن الحسن بن أزهر الأزهري النيسابوري الشروطي من أولاد المحدثين سمع من أبي محمد المخلدي وأبي سعيد بن حمدون وأبي الحسين الخفاف وله أصول متقنة .
ازهري با وصف عادل ، راستگو ، وصاحب كتابهايي استوار شهرت يافته است.
سير أعلام النبلاء ، ج 18 ، ص 254 .
أبو محمد المخلدي (387هـ) :
المخلدي الامام الصدوق المسند أبو محمد الحسن بن أحمد بن محمد بن الحسن بن علي بن مخلد بن شيبان المخلدي النيسابوري العدل شيخ العدالة وبقية اهل البيوتات .
مخلدي پيشوايي راستگو و استاد در عدالت در بين ديگر خاندانها بود.
سير أعلام النبلاء ، ج 16 ، ص 539 .
أبوبكر محمد بن حمدون خالد (320هـ) :
محمد بن حمدون بن خالد بن يزيد الحافظ الكبير أبو بكر النيسابوري أحد الأثبات .
محمد بن حمدون بن خالد بن يزيد حافظ بزرگ و يكي از استوانه ها است.
الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان أبو عبد الله (متوفاي 748 هـ) ، تذكرة الحفاظ ، ج 3 ، ص 807 ، رقم : 796 ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الأولى .
محمد بن حمدون ابن خالد الحافظ الثبت المجود ... قال الحاكم كان من الثقات الاثبات الجوالين في الاقطار عاش سبعا وثمانين سنة وقال أبو يعلى الخليلي حافظ كبير .
حاكم در باره وي گفته است: محمد بن حمدون بن خالد از معتمدين و از گردشگران بود كه هشتاد و هفت سال عمر كرد، ابو يعلي خليلي گفته است: او حافظي بزرگ بود.
سير أعلام النبلاء ، ج 15 ، ص 60 .
محمد بن ابراهيم الحلواني :
ذهبي در باره او مي‌گويد :
محمد بن إبراهيم . أبو بكر الحلوانيّ قاضي بلخ . حدَّث ببغداد في أواخر عمره عن : أبي جعفر النفيليّ ، وأحمد بن عبد الملك بن واقد الحرّانيّ . وعنه : إسماعيل الصّفّار ، وعثمان بن السّمّاك ، وحمزة العقبيّ . وثّقه الخطيب .
محمدبن ابراهيم حلواني در بلخ قاضي بود و در اواخر عمرش در بغداد حديث مي گفت، وخطيب او را توثيق كرده است.
الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان أبو عبد الله (متوفاي 748 هـ) ، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ، ج 20 ، ص 279 ، تحقيق : د. عمر عبد السلام تدمرى ، ناشر : دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1407هـ - 1987م .
و ابن جوزي (متوفاي 597هـ) مي‌گويد :
محمد بن إبراهيم بن عبد الحميد أبو بكر الحلواني قاضي بلخ ، سكن بغداد ... وكان ثقة .
ابو بكر حلواني سمت قضاوت در بلخ داشت در بغداد ساكن شد و ثقه بود.
إبن جوزي ، عبد الرحمن بن علي بن محمد أبو الفرج ، المنتظم في تاريخ الملوك والأمم ، ج 12 ، ص 279 ، ناشر : دار صادر - بيروت الطبعة : الأولى ، 1358.
حسن بن حماد سجادة (241هـ) :
ذهبي (متوفاي 748 هـ) در باره او مي‌گويد:
الحسن بن حماد بن كسيب أبو علي الحضرمي سجادة عن أبي خالد الأحمر وابن المبارك والمحاربي وعنه أبو داود وابن ماجة وأبو يعلى وابن صاعد ثقة صاحب سنة توفي 241 د س ق .
حسن بن حماد ثقه كه در بغداد در سال 241 در گذشت.
الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان ، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج 1 ، ص 323 ، رقم : 1024 ، ، تحقيق : محمد عوامة ، ناشر : دار القبلة للثقافة الإسلامية ، مؤسسة علو - جدة ، الطبعة : الأولى ، 1413 - 1992 .
الحسن بن حماد بن كسيب بالمهملة وموحدة مصغر الحضرمي أبو علي البغدادي يلقب سجادة صدوق من العاشرة مات سنة إحدى وأربعين د س ق .
حسن بن حماد راستگو و از طبقه دهم بود كه در سال 41 در گذشت.
العسقلاني الشافعي ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ) ، تقريب التهذيب ، ج 1 ، ص 160 ، رقم : 1230 ، تحقيق : محمد عوامة ، ناشر : دار الرشيد - سوريا ، الطبعة : الأولى ، 1406 - 1986 .

علي بن عابس :
عده‌اي از علماي اهل سنت روايات او را معتبر دانسته‌اند ؛ چنانچه دارقطني مي‌نويسد :
و[سألته] عن علي بن عابس فقال كوفي يعتبر به .
از علي بن عابس در باره وي سؤال كردم: گفت: حسن بن حماد اهل كوفه و عدالتش مورد تاييد است .
الدارقطني البغدادي ، علي بن عمر أبو الحسن (متوفاي 385هـ) ، سؤالات البرقاني ، ج 1 ، ص 52 ، رقم : 364 ، تحقيق : د. عبدالرحيم محمد أحمد القشقري ، ناشر : كتب خانه جميلي - باكستان ، الطبعة : الأولى ، 1404هـ .
جمله «يعتبر به» از الفاظ تعديل است ؛ چنانچه ابن حجر عسقلاني اين جمله را در مرتبه سوم از مراتب تعديل قرار داده است :
وأدناها [أي أدنى مراتب التعديل] ما أشعر بالقرب من أسهل التجريح، كشيخ ويروي حديثه ويعتبر به ونحو ذلك، وبين ذلك مراتب لا تخفى».
نازلترين درجه تعديل راوي استفاده از تعابيري است همچون: شيخ، حديثش روايت مي‌شود و به حديثش توجه مي‌شود و امثال ذالك كه البته هر يك از اينها رتبه و درجه اي را مي رساند.
العسقلاني الشافعي ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ) ، نزهة النظر: ص141 ، مكتبة ابن تيمية ـ القاهرة .
و حلبي نيز در قفو الأثر مي‌نويسد :
وأدناها ما أشعر بالقرب من أسهل التجريح كشيخ ويروى حديثه ويعتبر به .
پائين ترين اين الفاظ آن چيزي است كه اعلان به قرب راوي و محدث در بدست آوردن اعتبار كه ساده ترين روش مجروح دانستن نيز هست مي‌كند مانند: شيخ، حديثش روايت مي‌شود و به او اعتنا مي‌شود.
الحلبي الحنفي ، رضي الدين محمد بن إبراهيم (متوفاي 971هـ) ، قفو الأثر في صفوة علوم الأثر ، ج 1 ، ص 116 ، تحقيق : عبد الفتاح أبو غدة ، ناشر : مكتبة المطبوعات الإسلامية - حلب الطبعة : الثانية ، 1408هـ .
بنابراين ، دليلي براي تضعيف علي بن عابس وجود ندارد و صرف اين كه رواياتي در فضائل امير المؤمنين عليه السلام نقل كرده است ، نمي‌تواند دليل قابل قبولي براي تضعيف وي باشد .
سليمان الأعمش :
سليمان الأعمش از روات بخاري و مسلم است و در وثاقت وي ترديدي نيست .
أبي الحجاف :
ذهبي در باره او مي‌نويسد :
داود بن أبي عوف أبو الجحاف البرجمي مولاهم الكوفي عن أبي حازم الأشجعي وشهر وعنه السفيانان وعلي بن عابس وثقه أحمد ويحيى وقال أبو حاتم صالح الحديث قليله .
ابو الجحاف اهل كوفه است و احمد ويحيي او را توثيق كرده‌اند و ابو حاتم گفته است: صلاحيت نقل روايت را دارد.
الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان أبو عبد الله (متوفاي 748 هـ) ، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج 1 ، ص 381 ، رقم :‌ 1457 ، تحقيق : محمد عوامة ، ناشر : دار القبلة للثقافة الإسلامية ، مؤسسة علو - جدة ، الطبعة : الأولى ، 1413 – 1992 م .
عطية العوفي :
ابن حجر عسقلاني در شرح حال او مي‌نويسد :
وقال بن سعد خرج عطية مع بن الأشعث فكتب الحجاج إلى محمد بن القاسم أن يعرضه على سب علي فإن لم يفعل فاضربه أربعمائة سوط واحلق لحيته فاستدعاه فأبى أن يسب فأمضى حكم الحجاج فيه ثم خرج إلى خراسان فلم يزل بها حتى ولي عمر بن هبيرة العراق فقدمها فلم يزل بها إلى أن توفي سنة 111 وكان ثقة إن شاء الله وله أحاديث صالحة.
عطيه با پسر اشعث در كوفه خروج كرد، حجاج به محمد بن قاسم در نامه اي دستور داد تا او را بر دشنام دادن به علي(عليه السلام) وادار نمايد كه اگر سرپيچي كرد چهار صد تازيانه بر وي بزند و ريشش را بتراشد، محمد بن قاسم او را احضار كرد و فرمان را گوشزد نمود اما عطيه نپذيرفت و لذا دستور حجاج را اجرا كرد، عطيه از كوفه هجرت كرد و به خراسان رفت و تا زماني كه عمربن هبيره والي بغداد شد در خراسان ماند سپس به عراق بازگشت تا در سال 111 از دنيا رفت، عطيه فردي مورد اعتماد بود و احاديث شايسته اي دارد.
العسقلاني الشافعي ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ) ، تهذيب التهذيب ، ج 7 ، ص 201 ، ناشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1404 - 1984 م .
ترمذي بعد از نقل روايتي كه در سند آن عطيه عوفي وجود دارد مي‌گويد :
هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ .
اين حديثي است حسن و صحيح.
الترمذي السلمي ، محمد بن عيسى أبو عيسى (متوفاي279هـ) ، الجامع الصحيح سنن الترمذي ، ج 4 ، ص 670 ، ح 2522 ، تحقيق : أحمد محمد شاكر وآخرون ، ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت .
و أبو الحسن عجلي در باره عطيه مي‌گويد :
عطية العوفي كوفى تابعي ثقة وليس بالقوي .
عطيه عوفي كوفي از تابعان وثقه است اگر چه قوي نيست.
معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم ، ج 2 ، ص 140 ، رقم :‌ 1255 ، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح العجلي الكوفي نزيل طرابلس الغرب (متوفاي261هـ ، ناشر : مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية - 1405 - 1985 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عبد العليم عبد العظيم البستوي .
و ملا علي قاري در باره او مي‌گويد :
عطية بن سعد العوفي ، وهو من أجلاء التابعين .
عطيه از بزرگان تابعان است.
ملا علي القاري ، علي بن سلطان محمد (متوفاي1014هـ) ، شرح مسند أبي حنيفة ، ج 1 ، ص 292 ، ناشر : دار الكتب العلمية ـ بيروت .
نتيجه : سند روايت صحيح و روات آن‌همگي موثق هستند .
جمع بندي بحث سندي ، و قاعده : يقوي بعضها بعضا :
با چشم پوشي از صحت سند روايت ابن عساكر و ... حتي اگر فرض كنيم كه سند همه اين روايات ضعيف باشد ، بازهم نمي‌توانيم از حجيت آن دست برداريم ؛ زيرا بر مبناي قواعد علم رجال اهل سنت ، اگر سند روايت از سه عدد گذشت ، و اگر همه آن‌ها ضعيف باشند ، يكديگر را تقويت كرده و حجت مي‌شود ؛ چنانچه العيني در عمدة القاري به نقل از نووي مي‌نويسد :
وقال النووي في ( شرح المهذب ) : إن الحديث إذا روي من طرق ومفرداتها ضعاف يحتج به ، على أنا نقول : قد شهد لمذهبنا عدة أحاديث من الصحابة بطرق مختلفة كثيرة يقوي بعضها بعضا ، وإن كان كل واحد ضعيفا .
نووي در شرح مذهب گفته : اگر روايتي با سند‌هاي مختلف نقل شود ؛ ولي بعضي از روات آن ضعيف باشند ؛ بازهم به آن احتجاج مي‌شود ، علاوه بر اين كه ما مي‌گوييم : تعدادي احاديث از صحابه و از راه‌هاي گوناگوني نقل شده است كه بعضي از آن بعضي ديگر را تقويت مي كنند ؛ اگرچه هريك از آن احاديث ضعيف باشند .
العيني ، بدر الدين محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ) ، عمدة القاري شرح صحيح البخاري ، ج 3 ، ص 307 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت .
و ابن تيميه حرّاني در مجموع فتاوي مي‌نويسد :
تعدد الطرق وكثرتها يقوى بعضها بعضا حتى قد يحصل العلم بها ولو كان الناقلون فجارا فساقا فكيف إذا كانوا علماء عدولا ولكن كثر في حديثهم الغلط .
زيادي و تعدد راه‌هاي نقل حديث بعضي بعض ديگر را تقويت مي‌كند كه خود زمينه علم به آن را فراهم مي‌كند ؛ اگر چه راويان آن فاسق و فاجر باشند ؛ حال چگونه خواهد بود حال حديثي كه تمام راويان آن افراد عادلي باشند كه خطا و اشتباه هم در نقلشان فراوان باشد .
ابن تيميه الحراني ، أحمد عبد الحليم أبو العباس (متوفاي 728 هـ) ، كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية ، ج 18 ، ص 26 ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي ، ناشر : مكتبة ابن تيمية ، الطبعة : الثانية .
و محمد ناصر الباني در ارواء الغليل بعد از نقل طرق يك روايت مي‌گويد :
وجملة القول : أن الحديث طرقه كلها لا تخلو من ضعف ولكنه ضعف يسير إذ ليس في شئ منها من اتهم بكذب وإنما العلة الارسال أو سوء الحفظ ومن المقرر في " علم المصطلح " أن الطرق يقوي بعضها بعضا إذا لم يكن فيها متهم .
خلاصه آن كه : تمام سند‌هاي اين حديث بدون ضعف نيست ؛ اگر چه ضعف مهمي نيست ؛ زيرا كسي كه متهم به دروغ باشد ، در طرق حديث وجود ندارد و علت ضعف يا ارسال آن است و يا كم حافظه بودن راوي . از مسائل ثابت شده در علم رجال اين است كه سند هاي متعدد درصورتي كه در سلسله سند فرد متهمي نباشد يكديگر را تقويت مي كنند .
الباني ، محمد ناصر ، إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل ، ج 1 ، ص 160 ، تحقيق : إشراف : زهير الشاويش ، ناشر : المكتب الإسلامي - بيروت - لبنان ، الطبعة : الثانية ، 1405 - 1985 م .
در نتيجه ، حتي اگر سند تمامي اين روايات ضعيف نيز باشد‌ ، بازهم حجت و قابل استدلال هستند .